Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 3 gæster online.

Statistik
2628 Brugere
23 Fora
7488 Tråde
119649 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#86115 - 17/08/2007 14:37 Reinkarnation?
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Hej igen!

Der spørges i oplægget her til dette forum, hvorvidt Bibelen er

forénlig med moderne videnskab... Nogen vil nok stille netop

dét som krav til en lødig historiebog, at så godt som enhver

passage kan underbygges med beviselige facts. Taler vi

desuden om en vejledning i livskvalitet, kommer vel andre

aspekter - såsom livsanskuelse og moralsk observans - ind i

billedet ved vurdering af materialet.

Mangen del af de helligskrifter, vi kender til, bliver jfr den

materialistiske videnskabstradition især kategoriseret som

fornuftstridige. Og bedre bliver det ikke af at visse groteske

fordrejninger bringes i fokus fra tid til anden... Men specielt mht

den store sammenhæng og selve livets gåde, var det vel

rimelig nok at den meneskelige fornuft fik sin sag for.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at citere det følgende

udsagn af Jesus fra Matt. 11,13-15 {DBS 1919}: ”
For alle

profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser.

Og om I vil tage imod det: Han er Elias, som skulle komme.

Den, der har ører, skal høre!
”.. Og mit spørgsmål i denne

forbindelse lyder som følger: Hvilket belæg har man som

kristen for at afvise læren om reinkarnation?..

Ja, jeg kan tænke mig eksemplet her fremført som anke:

"
Men nu er han trådt frem én gang for alle ved tidernes

ende {?} for at udslette synden ved sit offer. Og ligesom

det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes
,

sådan er Kristus ofret én gang for at bære manges synder

og vil anden gang komme til syne, ikke for syndens skyld,

men for at frelse dem, som venter på Ham.
"..

Hebr.9,26-28. {? tilføjet, undertegnede.}

Nu ligesom Jesus kan sige, "Jeg var død, og lever dog!"

- således vil min logiske sans ikke afvise, den samme sjæl

kan optræde som genfødt under et nyt navn og i en anden

skikkelse - ifølge sådanne retningsliner, som detailleret

beskrives på sanskrit i oldindiske tekster, dvs de 4 tusind år

gamle vedaer.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#86117 - 17/08/2007 16:30 Re: Reinkarnation? [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Watson

[.............]
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at citere det følgende udsagn af Jesus fra Matt. 11,13-15 {DBS 1919}: ”

For alle profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser.

Og om I vil tage imod det: Han er Elias, som skulle komme.

Den, der har ører, skal høre!
”.. Og mit spørgsmål i denne

forbindelse lyder som følger: Hvilket belæg har man som
kristen for at afvise læren om reinkarnation?..

Ja, jeg kan tænke mig eksemplet her fremført som anke:

"
Men nu er han trådt frem én gang for alle ved tidernes ende {?} for at udslette synden ved sit offer. Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes, sådan er Kristus ofret én gang for at bære manges synder og vil anden gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for at frelse dem, som venter på Ham."..

Hebr.9,26-28. {? tilføjet, undertegnede.}

Nu ligesom Jesus kan sige, "Jeg var død, og lever dog!"
- således vil min logiske sans ikke afvise, den samme sjæl kan optræde som genfødt under et nyt navn og i en anden skikkelse - ifølge sådanne retningsliner, som detailleret beskrives på sanskrit i oldindiske tekster, dvs de 4 tusind år gamle vedaer.

Jeg vil mene, at det eksempel du fremfører som "anke" mod at reinkarnationslæren kan forenes med Bibelen, kun er ét enkelt blandt mange, og det er helt umuligt at antage reinkarnation som en mulighed.

Syndernes forladelse ved Guds nåde er nemlig det helt centrale i kristendommen, det fremgår klart af Bibelen som helhed.

Vores kristne tro og håb er, at Gud ved Jesu blod udsletter al vor synd, at han slår en streg over alt ondt, som vi har gjort mod Ham og mod hinanden, og at vi ved at tro på ham og følge ham helt uforskyldt som gave modtager det evige liv af hans hånd.

Reinkarnationstanken indebærer, at mennesker fødes igen og igen og gennem flere liv udvikler sig selv til noget bedre -eller oven i købet bliver fuldkomne.

Ifølge kristendommen har vi ét jordeliv.
Vi skal alle dø fysisk, men på dommens dag ved Jesu genkomst vil vi alle opstå, og de der her i verden har modtaget Jesus som deres Frelser og Herre, vil opstå til evigt liv med Ham på den nye jord ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86119 - 17/08/2007 17:35 Skæbne & Frelse [Re: kristina]
Watson
Bruger

Oprindeligt skrevet af: kristina
Jeg vil mene, at det eksempel du fremfører som "anke" mod at reinkarnationslæren kan forenes med Bibelen, kun er ét enkelt blandt mange, og det er helt umuligt at antage reinkarnation som en mulighed. {>...<}
Ifølge kristendommen har vi ét jordeliv. Vi skal alle dø fysisk, men på dommens dag ved Jesu genkomst vil vi alle opstå, og de der her i verden har modtaget Jesus som deres Frelser og Herre, vil opstå til evigt liv med Ham på den nye jord ...

Ja, kære Kristina - det var vel sådan omtrent hvad jeg ventede mig fra din hånd. Jeg vil dertil sige: Reinkarnation fungerer efter principper, som skæbneloven holder i hævd – hvortil kommer frelsen, der betegner princippet i den overordnede hensigt... Vi kan række ud - men ikke just omklamre Gud - ved at handle og tale ret. Sådan har det været fra tidernes morgen! Men selve ideen om god og dårlig karma hidrører faktisk fra Ham.

Hvorledes man definerer mennesket - som født { i verden } eller skabt { i Ånden } - er sag for sig. Paulus anlægger øjensynlig førstnævnte betragtning. Ja, egentlig er det mig uinteressant hvad nogen mener på grundlag af andres udlægning. Jeg sidestiller end ikke det skrevne med Guds ord, som for mig og alle dage var livets evige kildevæld. Men at Gud havde gang i en del rundt omkring før Jesus blev sat i verden, forekommer mig endvidere temmelig indlysende. Og som du véd: "Hvert af Guds ord."..

Mvh, pMn

Til toppen 
#86134 - 17/08/2007 22:19 Re: Skæbne & Frelse [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Watson [font:Century Gothic
Ja, kære Kristina - det var vel sådan omtrent hvad jeg ventede mig fra din hånd. Jeg vil dertil sige: Reinkarnation fungerer efter principper, som skæbneloven holder i hævd – hvortil kommer frelsen, der betegner princippet i den overordnede hensigt... Vi kan række ud - men ikke just omklamre Gud - ved at handle og tale ret. Sådan har det været fra tidernes morgen! Men selve ideen om god og dårlig karma hidrører faktisk fra Ham.

Hvorledes man definerer mennesket - som født { i verden } eller skabt { i Ånden } - er sag for sig. Paulus anlægger øjensynlig førstnævnte betragtning. Ja, egentlig er det mig uinteressant hvad nogen mener på grundlag af andres udlægning. Jeg sidestiller end ikke det skrevne med Guds ord, som for mig og alle dage var livets evige kildevæld. Men at Gud havde gang i en del rundt omkring før Jesus blev sat i verden, forekommer mig endvidere temmelig indlysende. Og som du véd: "Hvert af Guds ord."..
[/font]

Det kan vi ikke blive enige om, Watson - det er dine helt egne private definitioner.

At søge at forene Guds nåde (= syndernes forladelse ved tro på den korsfæstede og opstandne Frelser, Herren Jesus Kristus, som på sit kors har sonet verdens synd) med reinkarnationslære og karmalov, det er religionsblanding og ikke kristen lære.

Du sidestiller ikke det skrevne med Guds ord, skriver du, og det må vel betyde, at du ikke regner Bibelen for Guds ord til os, men baserer din tro på dine egne tanker og oplevelser.

Jeg respekterer naturligvis din overbevisning, men hvis du kalder den for kristen, vil jeg stadig tillade mig at protestere mod begrebsforvirringen. \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86139 - 18/08/2007 00:19 Re: Skæbne & Frelse [Re: kristina]
Watson
Bruger

Det kan vi ikke blive enige om, Watson - det er dine helt egne private definitioner. [>...<}

At søge at forene Guds nåde (= syndernes forladelse ved tro på den korsfæstede og opstandne Frelser, Herren Jesus Kristus, som på sit kors har sonet verdens synd) med reinkarnationslære og karmalov, det er religionsblanding og ikke kristen lære.

Du sidestiller ikke det skrevne med Guds ord, skriver du, og det må vel betyde, at du ikke regner Bibelen for Guds ord til os, men baserer din tro på dine egne tanker og oplevelser.

Jeg respekterer naturligvis din overbevisning, men hvis du kalder den for kristen, vil jeg stadig tillade mig at protestere mod begrebsforvirringen.
\:\)

Hvis du iøvrigt læste hvad jeg skrev og ikke bare fór i blækhuset ved synet af et "fremmedord" - så ville du nok have større chance for at indse, jeg ikke kaleder læren om reinkarnation for kristen i dogmatisk forstand. Men:

1.) “Thi alle Profeterne og Loven have profeteret indtil Johannes. Og dersom I ville tage imod det: Han er Elias, som skal komme. Den, som har øren at høre med, han høre!” DBS 1919.
2.) “Until the time of John all the prophets and the Law of Moses spoke about the Kingdom; and if you are willing to believe their message, John is Elijah, whose coming was predicted. Listen, then, if you have ears!” Samme vers, Good News version.
3.) “For all the prophets and the law prophesied until John. And if ye will receive [it], this is Elijah who was to come. He that hath ears to hear, let him hear.” The Webster Bible.
4.) “For all the prophets and the law prophesied until John. And if ye will receive it, this is Elias, which was for to come. He that hath ears to hear, let him hear.” King James’ version.
5.) “But if you read the books of the Prophets and God's Law closely, you will see them culminate in John, teaming up with him in preparing the way for the Messiah of the kingdom. Looked at in this way, John is the 'Elijah' you've all been expecting to arrive and introduce the Messiah. "Are you listening to me? Really listening?” The Message.

...Kanske, du vil finde at en bibeloversættelse som The Message har skåret din holdning til spørgsmålet ud i pap..? Til gengæld mener jeg, at det kræver en del frækhed således at dreje teksten om sin egen lillefinger...

Jeg forsværger ikke ingen mulighed sålænge der findes rimelig belæg for dens realitet. Hvad berettiger nogen dertil? Ja, hvis dét skal forestille kristen tankegang, så tillykke med stillingen! Men ihvertfald er der forskel på sober debat og floskelsuppe... Begrebsforvirring? -No comment!

Mvh, pMn

Til toppen 
#86155 - 19/08/2007 08:49 Re: Skæbne & Frelse [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Watson
Det kan vi ikke blive enige om, Watson - det er dine helt egne private definitioner. [>...<}

Jeg respekterer naturligvis din overbevisning, men hvis du kalder den for kristen, vil jeg stadig tillade mig at protestere mod begrebsforvirringen.

Hvis du iøvrigt læste hvad jeg skrev og ikke bare fór i blækhuset ved synet af et "fremmedord" - så ville du nok have større chance for at indse, jeg ikke kaleder læren om reinkarnation for kristen i dogmatisk forstand.

[........]

[color:#6666CC]...Kanske, du vil finde at en bibeloversættelse som The Message har skåret din holdning til spørgsmålet ud i pap..? Til gengæld mener jeg, at det kræver en del frækhed således at dreje teksten om sin egen lillefinger...

Jeg forsværger ikke ingen mulighed sålænge der findes rimelig belæg for dens realitet. Hvad berettiger nogen dertil? Ja, hvis dét skal forestille kristen tankegang, så tillykke med stillingen! Men ihvertfald er der forskel på sober debat og floskelsuppe... Begrebsforvirring? -No comment!

Fremmedord? - sober debat (= dine indlæg?) ctr. floskelsuppe (= mine indlæg?) - begrebsforvirring? (= din/min? ) - frækhed (min?) - no comment-kommentarer (= dine?) ...

Ro på Watson!

Reinkarnation er ikke noget "fremmedord" for mig, Jeg har selv regnet med reinkarnation og sågar undervist i den lære, men det var før jeg blev omvendt til kristen tro.

Så jeg ved godt, hvad reinkarnation betyder, både den rent hinduistiske udgave og de varierende modeller, der er tilpasset vores ny-åndelige tidsalder. Men det er så fortid. For mig ...

I Netiketten står der:

Vi skal tage alle spørgsmål og emner alvorligt
I et debatforum kan alt diskuteres - også de kristnes hellige køer. Det er ikke udtryk for manglende respekt at sætte ærlige og oprigtige spørgsmåltegn ved kristendommen og ved kristne dogmer.

- og du er naturligvis fortsat velkommen at fortælle om din egen tro og sætte spørgsmålstegn ved de kristne dogmer, ligesom jeg fortsat vil fortælle om min egen kristne tro og modsige dig, når jeg er uenig med dig.
Det er det, vi har debatten til!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86159 - 19/08/2007 12:37 Re: Skæbne & Frelse [Re: kristina]
Watson
Bruger

Kære Kristina, du skriver:
Ro på Watson!
Reinkarnation er ikke noget "fremmedord" for mig, Jeg har selv regnet med reinkarnation og sågar undervist i den lære, men det var før jeg blev omvendt til kristen tro.
Så jeg ved godt, hvad reinkarnation betyder, både den rent hinduistiske udgave og de varierende modeller, der er tilpasset vores ny-åndelige tidsalder. Men det er så fortid. For mig ... I Netiketten står der:
Vi skal tage alle spørgsmål og emner alvorligt
I et debatforum kan alt diskuteres - også de kristnes hellige køer. Det er ikke udtryk for manglende respekt at sætte ærlige og oprigtige spørgsmåltegn ved kristendommen og ved kristne dogmer.

- og du er naturligvis fortsat velkommen at fortælle om din egen tro og sætte spørgsmålstegn ved de kristne dogmer, ligesom jeg fortsat vil fortælle om min egen kristne tro og modsige dig, når jeg er uenig med dig. Det er det, vi har debatten til!

Idet jeg takker for svaret - vil jeg blot replicere følgende:.. Mangt og meget kan vel anses for ukristeligt. Men hvorvidt en given opfattelse måtte være omfattet af det kristne budskab - og evt i al nøgternhed kunne begrundes ved henvisning til Guds ord - synes jeg, der specielt i debatsammenhæng bør dannes belæg for. Det er kort sagt din mani med at feje argumenter af bordet uden et mindstemål af saglig overvejelse, som jeg harcelerer over.

Se, jeg sender eder Profeten Elias, før Herrens store Dag kommer.” Malakias, 4,5. DBS 1949. ”Trænger de ned i dødsriget, henter min hånd den op derfra; stiger de op til himlen, styrter jeg den ned derfra.” Amos 9,2. DBS 1999.

Det er i orden, du ikke vil ulejlige dig med at reflektere over betydningen af de fremlagte tekststykker. Men jeg her for min del ikke lanceret antydningen af en påstand om reinkarnationens identitet med Jesu frelsergerning. Så hvorfor skriver du egentlig til mig?..

Ifølge Kristi lære har vi alle Guds tilgivelse, hans nåde og velsignelse behov... Som kristen betror man sig til Fader og Søn i Helligånds enhed. Ved at bringe sin søn til verden har Gud vist os vejen. Jævnthen optræder hans engle som skytsånder for de således troende. Og med afsæt i hans disciples forbøn finder mangen udfrielse sted.

Mvh, pMn

Til toppen 
#86162 - 19/08/2007 15:08 Re: Skæbne & Frelse [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Watson, du spørger:

" Så hvorfor skriver du egentlig til mig?.. "

Det gør jeg fordi jeg brænder for at række det kristne evangelium videre ud til alle og enhver.
Jeg har fået det for intet, og giver det videre for intet - in casu via internettet.

Du skriver også: "Det er kort sagt din mani med at feje argumenter af bordet uden et mindstemål af saglig overvejelse, som jeg harcelerer over."

Jeg overvejer skam alt hvad du skriver, men er ikke teolog og ikke indstillet på at gå ind i en argumentation for tolkning af enkelte skriftsteder.

Men jeg kan da sige, at som jeg læser Bibelen som helhed kan Guds ord umuligt forenes med troen på reinkarnation.

Måske kunne du henvende dig til vores svarpanel med din argumentation og få et svar der, som du kan bruge:

http://jesusnet.dk/index.php?special_id=22

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86164 - 19/08/2007 16:02 Re: Skæbne & Frelse [Re: kristina]
Watson
Bruger

Men jeg kan da sige, at som jeg læser Bibelen som helhed kan Guds ord umuligt forenes med troen på reinkarnation.
Måske kunne du henvende dig til vores svarpanel med din argumentation og få et svar der, som du kan bruge:

http://jesusnet.dk/index.php?special_id=22

Kære Kristina: Det var jo ærlig snak - og tak for tilbudet, som jeg skal tænke på at gribe til,
når tiden ellers tillader det...

Mvh, pMn

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær