Min bekymring tager sit udgangspunkt i et ældre forsvarsskrift fra Dansk Oase, som første gang blev udsendt i 1991, og siden er blevet republiceret en række gange, senest i 2003, så vidt jeg er orienteret. I skriftet, kaldet "Karismatisk fornyelse og Luthersk Tradition" afsættes nogle teologiske "retningspæle" for Dansk Oase, som et modsvar til de traditionelle lutherske vækkelsesbevægelser og kirker.
I dettte skrift skrives der mange forskellige ting, og jeg skal undgå at berører øvrige elementer der eventuelt måtte bekymre, men holde mig til forståelsen af og synet på Retfærdiggørelsen og Helliggørelsen og slutteligt udrustning.
Synet på retfærdiggørelsen kan jeg ikke anfægte, tværtimod, og lad mig gerne bringe citatet:
Retfærdiggørelsen sker ved tro på Guds tilgivende og ufortjente nåde og barmhjertighed i Kristus. På baggrund af Kristi lidelse, død og opstandelse er enhver, som ved dåb og tro er indlemmet i Kristus, en i Guds øjne helt retfærdig og syndfri og fuldkommen skabning.
En meget smuk udlægning af hvorledes vi er retfærdiggjorte ved dåb og tro, og vel og mærke uden for os selv. Videre skrives knap så klart om helliggørelsen, men vender tilbage dertil.
Efter helliggørelsen følger "udrustning" eller som man kalder det i moderne kirkeligt sprogbrug "dicipelskab", således skelner skriftet mellem helliggørelsen og gerningen, for mig at se en ubibelsk sondring, for at forklare opstilles her Dansk Oases synd på de tre beskrevne elementer:
Retfærdiggørelsen - Nåden uden for mig, Jesu frelsesværk, Kristus korsfæstet og opstået for mig og "Jeg er i Kristus".
Helliggørelsen - Nåden i mig, synduddrivelsen (Jesu natur vinder frem i mig), jeg er korsfæstet med Kristus og "Kristus er mig" (Åndens gave).
Udrustning - Nåden gennem mig, Salvelse (Jesus gør sin gerning gennem mig), Kristus giver mig sin opstandelseskraft og jeg er et lem på Kristi legeme (Åndens gaver).
Om helliggørelsen er jeg ikke entydigt enig, således må fokus i læren om helliggørelsen være at Han vokser og jeg bliver mindre, således er helliggørelsen ikke at jeg bliver syndfri, men tværtimod at jeg stykkevis erkender hvor omfattende min syndighed egentlig er, og hvor stor Kristus egentlig er. Da Guds ejendomsfolk stod og kiggede på kobberslangen, blev de ikke fri for slanger, dse blev heller ikke fri for giften, men giftens virkning, blev de frelst fra. Vi står altså i samme situation så længe vi lever dette jordeliv, faktisk kan man ved nærlæsnign af skriftet få det indtryk at der ikke blot er sejr over synd i Kristus, men at jeg selv kan sejrer over synd, jeg tror ikke dette er intentionen, men man kunne godt forledes i den retning.
Om udrustningen... sætningen om "nåden gennem mig" kan jeg ikke finde nogen fornuftig begrundelse for, der flyder ikke nogen nåde gennem hverken dig eller mig, mission og evangelisering er ikke noget der flyder gennem mig, men det er mig der peger væk fra mig selv over mod Kristi kors, en ikke ubetydelig sondring. Skal vi tage beretningen om kobberslangen frem igen, svarer det lidt til at man kunne blive frelst fra giften, ved at en eller anden venlig sjæl sagde "Hold mig i hånden og sug af mig", hvor frelsen var blevet vedkommende til del, hvis den venlige sjæl i stedet havde peget på kobberslangen og sagt "Se!".
Hvad angår "Jeg er et lem på Kristi legeme" så podes vi allerede ind på Kristi legeme i dåben, altså har dette intet med udrustning eller helliggørelse at gøre, jeg er ved dåben indpodet på Ham.
Når man tager elementer af retfærdiggørelsen, eksempelvis "Vi er et lem på Kristi legeme" og lægger det over i en kasse man kalder "udrustning", og ikke i den retmæssige kasse, så skaber man for mig at se forvirring omkring frelsesgrundlaget, og dermed muliggør man at folk ender i lovtrældom.
Slutteligt vil jeg gerne pege på et mere befriende syn på disse ting, et syn jeg mener er bibelsk, nemlig at Guds nåde er den samme, og gør det samme om vi taler Retfærdiggørelse, helliggørelse eller udrustning.
Jesu Kristi nåde gælder alt i mit liv, således gør vi mennesker intet velbehageligt for Gud, hvis ikke Kristi offergerning rensede disse gerninger med sit blod. Ingen tjeneste, sporadisk eller livslang er gavnlig eller Gud velbehagelig hvis ikke det var for Jesu Kristi død og opstandelse. Dette er frihedens evangelium at ALT ligger uden for mig selv, friheden er at jeg må gøre mig færdig med mig selv og mit eget, og leve, handle, missionerer, erfarer, være i Kristi nåde, og vide at det er nok ikke bare til frelse, men også i mit jordiske virke.
Dokumentet jeg refererer til kan findes her:
Karismatisk fornyelse og luthersk tradition