Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#8588 - 08/02/2003 02:19 Tidslinje over syndfloden
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Efter for lang tid siden at have lovet at gøre det, har jeg endelig fået taget mig sammen og fået min tidslinje over syndfloden lagt ind på min hjemmeside. Resultatet kan ses hér:

http://www.geocities.com/evolutionsteori/flood.txt

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Guds fred,
Andreas

"Biology is the study of complicated things that give the appearance of having been designed for a purpose." (Dawkins R., 1996, "The Blind Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without Design", W. W. Norton: NY, p. 1)
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Til toppen 
#8589 - 12/02/2003 00:38 Opdatering [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Jeg har netop konverteret min tidslinje over syndfloden til HTML, og har derfor også måttet ændre henvisningen til den. Det nye link er:

http://www.geocities.com/evolutionsteori/flood.html

Guds fred,
Andreas

"Biology is the study of complicated things that give the appearance of having been designed for a purpose." (Dawkins R., 1996, "The Blind Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without Design", W. W. Norton: NY, p. 1)

Til toppen 
#8590 - 12/02/2003 10:53 Re: Opdatering [Re: Andreas]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Jeg har nogle spørgsmål.

Det første er, om du mener duen i 1.Mos 8,8 er væk i 7 dage?

Det andet er, hvorfor den vender tilbage, uden at finde land, når der i 8,5 står, at der er bjergtoppe synlige. Der står om duen i vers 9: "Men duen fandt ikke et sted, hvor den kunne sætte sig, så den vendte tilbage til ham i arken, fordi der var vand over hele jorden." Hvordan tolker du det?

Det tredje er betydningen af ordet "vandflod". I kap 7 v 17 står der, at vandfloden varede i 40 dage; men vandet steg i 150 dage (v 24). Hvordan får du det til at passe? Er vandflod lig med regn?
Der stå i kapitel 8 v2 "Urdybets kilder og himlens vinduer blev lukket, og regnen fra himlen holdt op." Men det er jo efter de fyrre dage. Hvordan tolker du det?

Jeg har muligvis flere opklarende spørgsmål; men dette er det, der springer mig i øjnene.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#8591 - 12/02/2003 16:01 Spørgsmål om syndfloden [Re: LarsBj]
Andreas
Bruger

Café,

LarsBj skrev:

LB>Jeg har nogle spørgsmål.
>
>Det første er, om du mener duen i 1.Mos 8,8 er væk i 7 dage?

Nej. De "7 dage" er fra ravnen bliver sendt ud til duen bliver sendt ud. Som det fremgår af tidslinjen, er duen væk i et tidsrum af "ukendt længde".

LB>Det andet er, hvorfor den vender tilbage, uden at finde land, når der i 8,5 står, at
>der er bjergtoppe synlige.

Bibelen siger ikke noget om, at duen vendte tilbage, fordi den ikke kunne "finde land", men fordi den ikke "fandt ... et sted, hvor den kunne sætte sig" (8:9). Selvom noget af området var kommet til syne over vandet, ville disse områder stadig være mudrede og uden bevoksning, som en due ville kunne leve af.

Ravnen, derimod, er en ådselsæder, og har højst sandsynligt overlevet ved at spise de ådsler, som vandet efterlod:

"Forty days after the tops of the other mountains had become visible, Noah opened the window of the ark and sent forth a raven (8:5-7). The wild, omnivorous bird went flying back and forth, sometimes away from the ark and sometimes back to it again, until the waters had dried off the earth, but he did not go again into the ark. He presumably found some carrion meat floating in the water or deposited on the mountaintops, or some aquatic creatures trapped on the mountain peaks as the water receded, and this provided sufficient sustenance for the unclean raven with carrion-eating propensities. The raven's failure to return into the ark does not show that he proved himself useless for the intended purpose and that the experiment was unsuccessful. To the contrary, it was a good sign; for it proved that the waters had declined considerably and that even though the outside world was still very unfriendly or inhospitable, it was no longer too inhospitable for so sturdy and unfastidious a bird as the raven." (Heidel A., 1949, "The Gilgamesh Epic and Old Testament Parallels", University of Chicago Press: Chicago, pp. 251-2, som citeret i Whitcomb J.C. & Morris H.M., 1961, "The Genesis Flood: The Biblical Record and its Scientific Implications", Presbyterian and Reformed Publishing Group: Phillisburg NJ, p. 6)

LB>Der står om duen i vers 9: "Men duen fandt ikke et sted, hvor den kunne sætte
>sig, så den vendte tilbage til ham i arken, fordi der var vand over hele jorden." Hvordan
>tolker du det?

Se ovenfor.

LB>Det tredje er betydningen af ordet "vandflod". I kap 7 v 17 står der, at vandfloden
>varede i 40 dage; men vandet steg i 150 dage (v 24). Hvordan får du det til at passe?
>Er vandflod lig med regn?

Ja. Som verset fra kap. 8, som Lars selv citerer nedenfor, viser, var det tilførslen af vand (fra himlen og jorden), der varede 40 dage.

LB>Der stå i kapitel 8 v2 "Urdybets kilder og himlens vinduer blev lukket, og regnen fra
>himlen holdt op." Men det er jo efter de fyrre dage. Hvordan tolker du det?

Som at "efter ... fyrre dage" blev "Urdybets kilder og himlens vinduer ... lukket, og regnen fra himlen holdt op." Se også ovenfor.

LB>Jeg har muligvis flere opklarende spørgsmål; men dette er det, der springer mig i
>øjnene.

OK. Tak til Lars for hans spørgsmål.

[...]

Guds fred,
Andreas

"In his autobiography Darwin wrote: `Some of my critics have said, `Oh, he is a good observer, but he has no power of reasoning!' I do not think this can be true, for the "Origin of species" is one long argument from the beginning to the end, and it has convinced not a few able men.' Darwin's evaluation of his work is true but in a very particular sense: it is one long argument trying to convince the reader of the validity of the micromutation theory in spite of the fact that all available empirical evidence speaks against it." (Løvtrup S., 1987, "Darwinism: The Refutation of a Myth", Croom Helm: Beckenham Kent, p. 167)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær