Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#8574 - 07/02/2003 19:17 Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
Anonym
Anonym

Halløj

Hvad mener I om Jeres præsters tjenestedragt, den sorte præstekjole med hvid krave ?
Hvorfor ikke ligeså godt en præst i alm. tøj, præsteskjorte eller en lys dragt som Albaen ?

Nysgerrig hilsen,
Søster B.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#8575 - 07/02/2003 22:37 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Vores præst har "almindeligt" tøj på. Der er ingen specielle betingelser på, hvad man skal have på.

Gud ønsker at vi skal komme som vi er. Guds Ord forandres ikke efter hvad det er for noget tøj vi har på.

Jeg har en faster, som er katolsk nonne ned i Bayern. Min fars kærste som kan lide at sy, har skulle sy en dragt til hende. (jeg ved ikke om det er en Albaen?), men fakta er, at der er mange regler for, hvor mange fold der bliver syet i dragten og sømmene skal være på en speciel måde, som jeg læmand ikke har den fjerneste annelse om.

Dog synes jeg det er en tankevækkende holdning, for det er jo ikke noget vi som kristne får noget at vide om.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#8576 - 07/02/2003 23:13 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ? [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Kim

Tak for svaret.
Jeg går ud fra, at du ikke kommer i en Folkekirke ? For der mener jeg da at præsten skal have tjenestedragt på ?.

En Alba (som jeg kender den) er en lys, kuttelignende dragt, med eller uden hætte, evt. bindes den med et tyndt reb omkring livet.
Se et par eksempler her: http://www.isalin.dk/alba.html
Nu er det altså ikke for at reklamere eller noget - jeg vil bare vise dig hvordan den kan se ud.

Kærligst,
Søster B.

Til toppen 
#8577 - 07/02/2003 23:27 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Søster B

Nej, jeg kommer ikke fast i Folkekirken, men i Pinsekirken.

Det er lige sådanne en jeg mente. Som nonne er hun "pakket helt ind", så hun ønskede sig nogle flere hvide, i stedet for de sorte.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#8578 - 07/02/2003 23:40 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ? [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Pinsekirken. Ok.
Hvilken sort dragt taler du om ?

Søs B.

Til toppen 
#8579 - 07/02/2003 23:54 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Søster B,

I folkekirken har vi flere muligheder: Den hvide Alba, med stola som findes i forskellige farver, afhængigt af hvilken kirkelig begivenhed der fejres. Præsten kan vælge den, og bruge den i hele kirkerummet, altså både på prædikestolen og ved tjenesten foran alteret.

En anden mulighed er den sorte tjenestedragt med den hvide krave. Den bruges ikke foran alteret, hvor præsten så skal have ornat over den sorte. Det giver en del omklædning, som han kan slippe for hvis han vælger albaen, men så får vi jo ikke luftet de flotte messehagler

Jeg har ikke noget imod at præsten har "uniform" på - det er da praktisk at enhver straks kan se, hvem der er præsten! Og hvis alt er helt uformelt, og vi bare allesammen, læg som lærd, kommer "som vi er" (hvorfor så ikke også pakke madpakke ud og lægge benene op?) så ville jeg nok mene, at det blev lidt for afslappet - eller sjusket skulle jeg hellere sige - og det ville knibe med at samle sindet om det egentlige, nemlig at vi er samlede for Guds ansigt, for at lytte til Hans ord, synge og bede sammen og modtage nadveren.

Men ved Gudstjenester, som ikke foregår i kirken, f.eks. ved lejrgudstjeneste er det da helt fint med striktrøjen, synes jeg. Hvad mener I andre ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#8580 - 08/02/2003 00:23 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

mange tak for svaret.
Må jeg spørge - hvad er ornat ?
Må præsten i Folkekirken så have fx. Alba + stola på under søndagsgudstjenesten, i stedet for præstekjolen ? jeg forstod vist ikke helt..

Kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8581 - 08/02/2003 01:48 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ? [Re: kristina]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej.

Og så kan vi jo lige tilføje at præsterne i folkekirken også har en "udgangsuniform", som de kan bruge når de går ned i Brugsen for at handle ind. Den består af en sort skjorte med hvid "halsbånd" (eller flip?)

Denne uniform kan bruges frit. Den var f.eks. i brug under en ant-abortdemonstration, hvor de deltagende præster havde fået forbud mod at stille op i den sædvanlige sorte kjole. Biskopperne var ikke så glade for den demonstration, men præsterne kunne så vælge at bruge denne uniform, for på den måde at tilkendegive overfor den danske offentlighed at de var præster, med den Gudsgivne myndighed og ansvar der dermed følger.

I dag er det forholdsvis få præster der bruger denne uniform. Tidligere var der mange der gik meget mere i den, men tiden er måske ikke helt til det med autoriteter.....

Missio

Til toppen 
#8582 - 08/02/2003 08:44 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære søster B!

Ja, præsten må gerne bruge albaen i søndagsgudstjenesten. Jeg selv kan godt lide den, den ser ikke så dyster ud som den sorte, og vejer ikke så mange kilo.

Ornat betyder vist bare udsmykket tjenestedragt (ornament = udsmykning).
"I fuldt ornat" siger vi jo, når alle sejl er sat til for at se prægtig ud

Tak missio for din supplerende oplysning. Jeg vidste ikke, at der var sådan en "gadedragt" - jeg troede faktisk det var den almindelige sorte de brugte dengang til abortdemonstrationen. Ret mig, missio, hvis jeg skriver noget forkert, jeg har vist alligevel ikke helt styr på det med påklædningen

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#8583 - 08/02/2003 16:04 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

tak for svaret ang. ornat.

her er et par billeder af en præsteskjorte, som kan bruges til "gadedragt" :
http://www.isalin.dk/skjorte.html
(nu skal jeg nok lade være med at linke hertil mere)

Du nævner abortdemonstrationen. Jeg kan godt huske den, og der var faktisk nogen af præsterne som var iført præstekjole, selvom biskoppen sagde nej.
Men jeg tror nok, at de tænkte: Hvis kirken (Folkekirken) ikke siger nej til abort, hvor er vi så henne ?!!

Jeg får lyst til at oprette en ny tråd ang det emne..

Med venlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8584 - 10/02/2003 11:14 Re: Præstekjole, Alba, eller striktrøje ?
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Jeg kan meget bedre tale til en præst som ikke har dragt på og ligner en som ophøjer sig selv i menigheden, fordi han er præst, og skal se anderledes ud end os andre... vi skal jo komme med evangeliet som vi er, hvorfor klæde os ud? jeg fik den dybeste respekt første gang jeg kom ind i pinsekirken, jeg kunne slet ikke beskrive den følelse jeg havde inden i mig, for jeg var jo også van til at præsten i folkekirken.. men jeg oplevede dyb respekt, men også at jeg var ligeså meget værd som præsten.. jeg kunne sammenligne mig med ham, jeg vidste for første gang at præsten, var ligeså meget værd som mig, at Gud elskede os alle lige højt.

Ved at klæde en præst ud.. skaber det en facade, også for ham præsten, at han træder lige pludselig ind i en rolle, når han tager tøjet på, som han skal leve op til.. men når han tager det af??? hvad så?? Så skal han stadig være menighedens præst, ikke kun når han har andet tøj på, en præst har da ikke fri i den forstand.. han skal da være menighedens præst, også selvom han har taget sin kåbe af.. det er svært at vide som almindelig folkekirke gænger.. jeg synes det er underligt med dresskode i folkekirken..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#8585 - 10/02/2003 13:40 Tak for det. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære Maria

tusind tak for dine tanker. Vi er meget langt fra hinanden i det her emne, men så meget desto mere spændende at høre hvad du mener, og hvorfor. TAK

Guds glæde hos dig,
Søster B.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær