0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#85716 - 01/08/2007 01:38
Flerkoneri
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
|
Hej, Jeg så denne artikel: http://politiken.dk/indland/article351693.eceog kom til at tænke lidt på det med flerkoneri. Kort om artiklen: En af de meget omtalte tolke som er kommet til Danmark har to koner og det er jo lidt et problem i forhold til den danske lovgivning. Og det er ifølge Danske normer ikke accepteret. Men i artiklen argumentere teologer for, at flerkoneri ikke er ukristent, og at man derfor burde acceptere, at tolken kan "beholde" begge sine koner i Danmark.Og det er jo egentligt rigtig, at der vist ikke er noget direkte forbud mod flerkoneri i Bibelen (ikke fordi jeg har styr på hele Bibelen). Men jeg synes da også det virker meget fornuftigt med bare at have en kone. Det andet virker som lidt uheldigt, og da specielt i vore dage. Det virker på mig, som om flerkoneri let ville kunne medføre noget rod. Men det virker sikkert fint i nogle kulturer. Så derfor synes jeg også, at det var helt ok hvis den omtalte person fik lov til at "beholde" begge sine koner her i Danmark. (Jeg ved godt at dette sikkert ville kræve en lovændring). Men, det sker da vist også engang imellem, at teologer siger nogle mærkelige ting. Så hvad mener i om flerkoneri i forhold til kristendommen? Mvh. iglo (indlægget også postet på giraffens forum)
|
|
Til toppen
|
|
|
#85717 - 01/08/2007 03:13
Re: Flerkoneri
[Re: iglo]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Egentlig tror jeg ikke at en lovaendring ville vaere noedvendig for at tolken kunne BEHOLDE begge koner. Lovteksten forhindrer ham i at TAGE mere end een kone, ikke i at HAVE mere end een, saa vidt jeg ved.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#85732 - 01/08/2007 15:40
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære iglo
I: det er jo egentligt rigtig, at der vist ikke er noget direkte forbud mod flerkoneri i Bibelen Mon nogle af strammerne mener det er skidt, når der ikke er forbud mod flerkoneri i skriften...?
Forbudet mod polygami er kulturelt betinget, i bud og grund ikke nogen naturlig sandhed, og selvfølgelig giver det heller mening i forhold til Bibelen. Dertil kan man sige; det har haft store menneskelige omkostninger, hvor man alligevel i kristningen af andre kulturer og folkeslag, har påtvunget monogamien. Det har ført til opløste familier og kvinder som efterlades uden forsørger.
Jeg mener at unaturlige love bør afskaffes, og forbudet mod polygami er et af dem.
Mener I, at man kan give nogle mennesker lov til at have flere koner, og samtidig have en lov som forbyder det for andre?
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#85738 - 01/08/2007 16:47
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Opfattelsen af monogami er kulturelt betinget og noget der helt klart er noget Danmark har fået gennem kristendommen. Som en anden skrev så var monogami et af de store krav missionærer stillede da de spred kristendommen. Nu er det blevet et juridisk detalje og det irriterer mig voldsomt at det er kirkeministeren og ikke justitieministeren der håndterer sagen.
I mine øjne er det fuldstændigt ligegyldigt om man er gift med én eller flere. I dagens Danmark kan man kun være gift med én, men det forhindrer ikke at man har forhold til flere. Personlig tror jeg ikke jeg ville kunne overskue flerkoneri. Én kvinde er mere end rigeligt.
Men hvis andre kan finde ud af det og kvinderne ikke har noget imod det, ser jeg intet galt i at en mand har flere koner eller en kvinde har flere mænd.
Mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#85841 - 04/08/2007 13:52
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
|
Hvad mener i om dette fra første Timotheusbrev kap. 3?
v1 Hvis nogen ønsker at blive tilsynsmand, er det et vigtigt arbejde, han tragter efter. v2 En tilsynsmand skal være ulastelig, én kvindes mand, ædruelig, besindig, værdig, gæstfri, en god lærer, v3 ikke drikfældig eller voldsom, men mild, ikke stridbar og ikke glad for penge.
Mvh. iglo
|
|
Til toppen
|
|
|
#87814 - 12/10/2007 13:38
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
|
Hejsa.
Jeg har det meget svært med flerkoneri. Det er og bliver forbudt og den lov skal der under ingen omstændigheder ændres på. Der er cirka ligemange mænd og kvinder. (faktisk lidt flere mænd). Det er der en grund til. Det er jeg sikker på. Derfor ser jeg flerkoneri som bandlyst, og det skal vores love rette sig efter.
Bjarne
|
|
Til toppen
|
|
|
#87822 - 12/10/2007 23:13
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Jeg kan IKKE gå ind for polygami - også set i lyset af Kristi fastslåen af at hensigten fra begyndelsen var at manden skulle forlade hjemmet, finde en kone, og gifte sig med hende (groft sagt), hvor det her er værd at lægge mærke til at der tales i ental.
MEN!
I denne specifikke sag mener jeg ikke at vi herhjemme kan tillade os at kræve at tolken bliver skilt fra den ene af konerne. Han gjorde et stykke arbejde for Danmark, og derfor har Danmark pinedød også at beskytte ham og hans familie når vi nu vælger kujonens løsning og stikker halen mellem benene..
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#87823 - 13/10/2007 00:52
[Re: JesusFreakDK]
|
Jalokin
Anonym
|
Han gjorde et stykke arbejde for Danmark, og derfor har Danmark pinedød også at beskytte ham og hans familie når vi nu vælger kujonens løsning og stikker halen mellem benene.. Helt enig. Og så kan man jo spørge, hvad al den offentlige forargelse skal til for, når det i Danmark er helt ok at have 'åbne' parforhold, løse forbindelser, elskerinder osv. I øvrigt er problemstillingen kendt fra missionsmarken. Der hvor evangeliet er gået frem, har man nogle steder fået mænd til at skille sig fra deres ekstra koner, mens man andre steder bare har sat en stopper for flerkoneriet.
|
|
Til toppen
|
|
|
|