Hej Ole,
Jeg kan kun tale for mit eget vedkommende, og der må jeg nok svare nej.
Specifikt i den sag du nævner, så er jeg dybt uinteresseret i abe-/menneske-fossiller. Når jeg hører dygtige kreationister snakke for deres sag, tænker jeg: "Orv, det må da være rigtigt!" og når jeg hører evolutionister snakke for deres sag tænker jeg "Nej, det må være dét der er rigtigt!"
Jeg er lægmand og ikke i stand til at afgøre hvem der er kloge og hvem der er velmenende men vildledte. Og det er faktisk ligegyldigt for mig. Biblen giver for mig at se intet entydigt svar på spørgsmålet, den kristne tradition heller ikke.
Det var specifikt, hvad så principielt? Kan viden få nogen til at miste troen?
Det kommer vel an på, hvad vi mener med viden...
Forkert og utilstrækkelig viden kan være fatal for troen. Eksempelvis kan vi kigge på sagen med evolution><skabelse. Hvis nu en person "ved" at evolution er rigtig, og "ved" at Biblen taler om speciel skabelse, kunne det måske nok få ham til at miste troen (alt andet ville være uærligt). Men så er det ikke for megen viden, men for lidt der er problemet, for det er noget sludder at evolution udelukker en skabergud! Hvis man finder en naturvidenskabelig forklaring på eksistens så er der måske et problem for de troende, men det kan man så heller ikke

Langt større er nok faren for at have for høje tanker om sig selv og ens viden og indsigt hvad end det nu er i teologi, historie eller biologi. Hvis der er noget der dræber troen utrolig effektivt, er det hovmod.
Mvh. Steffen