Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 5 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119501 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#85606 - 28/07/2007 11:13 Har viden nogensinde fået nogen til at opgive tro?
Anonym
Anonym

I et konkret eksempel på viden/ikke-viden er der på JesusNet.dk en diskussion om Neanderthaleren er en sygdom eller en art dannet i evolutionen af forskellige menneskearter.

Det fremføres her, at Neanderthaleren ikke kan rokke ved troen, "fordi Neanderthaleren bare var et menneske med en knoglesygdom". Men hvad nu, hvis (som alt tyder på) at Neanderthaleren var en art (species, ligesom løven og tigeren er to arter)?

Ville det rokke nogen i troen?

Derfor spørger jeg, har viden nogensinde fået nogen til at opgive tro?

Jeg har (fordi man ikke her på JesusNet.dk kan få lov til at kommentere den fejlagtige påstand om, at Neanderthaleren var en knoglesygdom) skrevet min kommentar på min blog på dette link: www.nanonyt.dk.

Ændret af Kefas (06/08/2007 10:40)
Oprydning i links

Til toppen 
#85608 - 28/07/2007 12:25 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive tro? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Men hvad nu, hvis (som alt tyder på) at Neanderthaleren var en art (species, ligesom løven og tigeren er to arter)?

Ville det rokke nogen i troen?

Jeg kan kun svare for mig selv, og her bliver svaret et klart NEJ! Jeg kan ikke se hvorfor det skulle rokke ved min tro hvis det skulle vise sig at Neanderthaleren var en art.

Citat:
Derfor spørger jeg, har viden nogensinde fået nogen til at opgive tro?

Viden: Næppe
Videnskab: Jeps. Det er der vist et par eksempler på blandt JesusNets brugere.

Mvh

Lars

Til toppen 
#85609 - 28/07/2007 12:27 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Ole,

Jeg kan kun tale for mit eget vedkommende, og der må jeg nok svare nej.

Specifikt i den sag du nævner, så er jeg dybt uinteresseret i abe-/menneske-fossiller. Når jeg hører dygtige kreationister snakke for deres sag, tænker jeg: "Orv, det må da være rigtigt!" og når jeg hører evolutionister snakke for deres sag tænker jeg "Nej, det må være dét der er rigtigt!"

Jeg er lægmand og ikke i stand til at afgøre hvem der er kloge og hvem der er velmenende men vildledte. Og det er faktisk ligegyldigt for mig. Biblen giver for mig at se intet entydigt svar på spørgsmålet, den kristne tradition heller ikke.

Det var specifikt, hvad så principielt? Kan viden få nogen til at miste troen?

Det kommer vel an på, hvad vi mener med viden...

Forkert og utilstrækkelig viden kan være fatal for troen. Eksempelvis kan vi kigge på sagen med evolution><skabelse. Hvis nu en person "ved" at evolution er rigtig, og "ved" at Biblen taler om speciel skabelse, kunne det måske nok få ham til at miste troen (alt andet ville være uærligt). Men så er det ikke for megen viden, men for lidt der er problemet, for det er noget sludder at evolution udelukker en skabergud! Hvis man finder en naturvidenskabelig forklaring på eksistens så er der måske et problem for de troende, men det kan man så heller ikke \:\)

Langt større er nok faren for at have for høje tanker om sig selv og ens viden og indsigt hvad end det nu er i teologi, historie eller biologi. Hvis der er noget der dræber troen utrolig effektivt, er det hovmod.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#85613 - 28/07/2007 14:03 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive tro? [Re: ]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej Ole

Velkommen på Café Thomas.

For en ordens skyld, så bringer jeg lige her linket til den svarartikel, du henviser til: Er videnskaben på afveje?.

Og så vil jeg bede dig, om du ikke nok vil rydde lidt op i dine henvisninger til din egen side for overskuelighedens skyld. Ét link bør være rigeligt - fx det sidste, der går direkte til din artikel.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#85614 - 28/07/2007 14:31 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive [Re: ]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Man kan finde mange personlige historier om folks konverteringer eller de-konverteringer rundt omkring på nettet - her er et eksempel: http://www.positiveatheism.org/mail/eml9663.htm

Videnskab spiller en hovedrolle i mange af tilfældene.

Til toppen 
#85650 - 29/07/2007 20:19 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive [Re: Kefas]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland

Ja, jeg kan kun tilføje, at jeg da vil opfordre de, der mener, at Sejergård har ret, til at læse Ole Therneys artikel.

Jeg vil gerne høre, hvilke spørgsmål, der rejser sig efterfølgende!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#85657 - 29/07/2007 22:09 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej LarsBj

Citat:

Ikke nogen for mit vedkommende. Selv om jeg naturligvis morer mig over den selvfølgelighed hvormed man kaster om sig med teorier og præsenterer som skinbarlige fakta.

Om Sejergård har ret, skal jeg ikke udtale mig om. Blot konstatere, at jeg finder hans svar noget tyndt - for nu at sige det diplomatisk.

Mvh

Lars

Til toppen 
#85660 - 30/07/2007 09:43 Re: Har viden nogensinde fået nogen til at opgive [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Lars Poulsen
Hej LarsBj

Citat:

Ikke nogen for mit vedkommende. Selv om jeg naturligvis morer mig over den selvfølgelighed hvormed man kaster om sig med teorier og præsenterer som skinbarlige fakta.

Om Sejergård har ret, skal jeg ikke udtale mig om. Blot konstatere, at jeg finder hans svar noget tyndt - for nu at sige det diplomatisk.

Mvh

Lars

hej Lars - ja, jeg synes også det er tyndt og forsigtigt. Noget med "så vidt jeg er orienteret .. " osv. ..

Men godt så!

Jeg bryder mig ikke så meget om skråsikre og kategoriske redegørelser fra nogen, der udtaler sig inden for andre fagområder end deres egen.

Som jeg selv opfatter det, skal teologien principielt og overordnet rumme alt, hvad der har eksistens, således også naturvidenskaben (incl. fejl og mangler) medens det omvendte vist ikke rigtig kan lade sig gøre ...

kristina

Ændret af kristina (30/07/2007 10:02)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær