Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#85537 - 24/07/2007 15:32 Forkynder bibelen slaver?
ocdsufferer
Bruger

Reg.: 23/02/2007
"Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde" - sagde Jesus!

- hvorfor stiller Jesus ikke spørgsmålstegn ved det at have en træl?

Til toppen 
#85538 - 24/07/2007 17:46 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: ocdsufferer]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
 Oprindeligt skrevet af: ocdsufferer
"Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde" - sagde Jesus!

- hvorfor stiller Jesus ikke spørgsmålstegn ved det at have en træl?

Fordi kristendom ikke er politisk, og Gud tillader os at indrette vores samfund som vi har lyst til.

Eller ikke som vi har lyst til, for han opstiller alligevel nogle etiske retningslinier.

Gud er kun imod slaveri i de tilfælde, hvor slaverne ikke behandles godt. På den tid kunne slaver have højtbetroede stillinger og nærmest være en del af familien. Men der var selvfølgelig også nogen der ikke blev behandlet godt.

I dag er slaver vist altid underbetalte og mishandlede, hvilket Gud selvfølgelig er imod.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#85539 - 24/07/2007 17:59 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: Lord Dean]
ocdsufferer
Bruger

Reg.: 23/02/2007
 Oprindeligt skrevet af: Lord Dean

Fordi kristendom ikke er politisk, og Gud tillader os at indrette vores samfund som vi har lyst til.

Eller ikke som vi har lyst til, for han opstiller alligevel nogle etiske retningslinier.

Gud er kun imod slaveri i de tilfælde, hvor slaverne ikke behandles godt. På den tid kunne slaver have højtbetroede stillinger og nærmest være en del af familien. Men der var selvfølgelig også nogen der ikke blev behandlet godt.

I dag er slaver vist altid underbetalte og mishandlede, hvilket Gud selvfølgelig er imod.

Men hvorfor er Gud ikke imod slaveri generelt? Hvorfor mener Gud, at det er etisk iorden at have slaver, bare man "behandler dem godt"? Det er da stadig umoralsk at nogen skal lave tvangsarbejde for andre, uanset hvor godt de så end behandles.

Så hvorfor ignorerer Gud det?

Til toppen 
#85543 - 24/07/2007 19:29 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: ocdsufferer]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Vil du helst være en glad slave der behandles godt, eller en fattig arbejder der måske er nødt til at have 2 fuldtidsjob for at få mad på bordet?

Hvem af dem har det bedst? Slaven eller arbejderen der må knokle sig ihjel?

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#85544 - 24/07/2007 20:11 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: Lord Dean]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Lord Dean, hvad skulle der til for at jeg kunne tage dig til slave? Hvilke forhold ville du acceptere at være slave under?

Til toppen 
#85545 - 24/07/2007 20:43 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Dust,

Vi kan - og bør - glæde os over det formelle slaveris afskaffelse, men det er ikke nødvendigvis det største problem. En person som formelt er slave kan have næsten lige så meget at sige som sin herre, og en formelt fri mand kan være være fuldstændig afhængig af sin arbejdsgiver.

Hvad er værst: Livet som slave i det første århundredes Palæstina ELLER livet som industriarbejder i begyndelsen af 1900-tallet?

Paulus kalder i brevet til Filemon en slave for "en kær broder", og dermed afskaffer han reelt set slaveriet på det åndelige plan.

Israels folk stammer selv fra slaver, så tanken om at slaver er undermennesker giver heller ikke mening i GT. Slaveri var en social institution. Jeg mener endda, at slaver skulle frigives hvert 7. år, hvilket gjorde slaveriet til et kontraktarbejde snarere end egentligt slaveri.

Forskellen til plantageslaverne i 1700-tallet er enormt. Det er næsten beklageligt at begge dele hedder det samme \:\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#85547 - 25/07/2007 10:27 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen

Vi kan - og bør - glæde os over det formelle slaveris afskaffelse, men det er ikke nødvendigvis det største problem. En person som formelt er slave kan have næsten lige så meget at sige som sin herre, og en formelt fri mand kan være være fuldstændig afhængig af sin arbejdsgiver.

Hvad er værst: Livet som slave i det første århundredes Palæstina ELLER livet som industriarbejder i begyndelsen af 1900-tallet?

Paulus kalder i brevet til Filemon en slave for "en kær broder", og dermed afskaffer han reelt set slaveriet på det åndelige plan.

Israels folk stammer selv fra slaver, så tanken om at slaver er undermennesker giver heller ikke mening i GT. Slaveri var en social institution. Jeg mener endda, at slaver skulle frigives hvert 7. år, hvilket gjorde slaveriet til et kontraktarbejde snarere end egentligt slaveri.

Forskellen til plantageslaverne i 1700-tallet er enormt. Det er næsten beklageligt at begge dele hedder det samme \:\)

Hel Steffen - ja, sådan ser jeg det også, mere og mere. F.eks. er forvalteren i lignelsen om arbejderne i vingården som beskrevet i Matt. 20 også en slave.

Slaver var vel på den tid alle de, som ikke var så velhavende, at de kunne leve uden selv at arbejde, og kun en ganske lille procentdel af befolkningen var så priviligerede.

Jfr. vor tids betegnelse "lønslaver" - der er måske kun den principielle forskel, at sidstnævnte altid modtager penge for deres arbejde, medens slaverne dengang i højere grad modtog hvad de behøvede til livets opretholdelse under mere eller mindre gode betingelser - og så ikke havde mulighed for at sige op i utide.
Desuden havde de jo bopælspligt (som vor tids præster!) \:\)

Den gældbundne tjener og hans medtjenere (Matt. 18) var nok også slaver ..

I Lohses store bibelleksikon står der, at i det bibelske Mellemøsten havde slaver forskellige rettigheder, enten ved lov eller ved sædvane. De kunne have deres egen ejendom, endda undertiden selv eje slaver, og de kunne have ret til at føre egne forretninger.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86280 - 25/08/2007 13:52 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: ocdsufferer]
Evangelisten
Anonym

Går Gud ind for ligestilling?

Til toppen 
#86304 - 25/08/2007 21:33 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: Lord Dean]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Fordi kristendom ikke er politisk...," skriver Lord Dean.

Jo, kristendommen er så at sige superpolitisk. Kristendommen er den eneste religion, der kan efterleves konsekvent i et moderne demokratisk samfund. I modsætning til andre betydende monoteistiske religioner kræver kristendommen ikke efterlevelse af specielle straffe-, leve-, spise- og påklædningsregler. Det eneste kristne bud er budet om næstekærlighed, og dette bud har universiel betydning uanset typer af stater og samfund.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86305 - 25/08/2007 22:25 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
Evangelisten
Anonym

Det der savner jeg mere argumentation for,..

mvh lars

Til toppen 
#86316 - 26/08/2007 05:24 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: ]
hoeg
Bruger

"Det der savner jeg mere argumentation for..," skriver lars.

Jesu bud om næstekærlighed overgår alle andre bud og er derfor universelt. Budet om næstekærlighed indgår i alle situationer, hvor mennesker har kontakt med mennesker. Intet andet bud kan overgå budet om næstekærlighed.
Intet menneske kan overholde budet om næstekærlighed.
Derfor er mennesker totalt afhængige af Guds nåde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86330 - 26/08/2007 13:52 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
Evangelisten
Anonym

Jo, kristendommen er så at sige superpolitisk. Kristendommen er den eneste religion, der kan efterleves konsekvent i et moderne demokratisk samfund. I modsætning til andre betydende monoteistiske religioner kræver kristendommen ikke efterlevelse af specielle straffe-, leve-, spise- og påklædningsregler. Det eneste kristne bud er budet om næstekærlighed, og dette bud har universiel betydning uanset typer af stater og samfund.

Hvordan mener du at kun kristendommen har konsekvent udlevelse i samfundende, modsat andre religioner som du ikke mener kan? Hvor finder du argumentation for det?

Så fordi at næstekærlighed er et begreb i kristendommen, så gør det den mere "fleksibel" eller?

Jesu bud om næstekærlighed overgår alle andre bud og er derfor universelt. Budet om næstekærlighed indgår i alle situationer, hvor mennesker har kontakt med mennesker. Intet andet bud kan overgå budet om næstekærlighed.
Intet menneske kan overholde budet om næstekærlighed.
Derfor er mennesker totalt afhængige af Guds nåde

Jeg forstår faktisk ikke hvad du mener \:\(

Derfor er mennesker totalt afhængige af Guds nåde

Det er her er klokkeklart eksemple på hvad jeg tit stiller mig tvivlende overfor, for du mener frelsen ikke? Det almindelige liv kan mennesket sagtens klare, og klare godt uden nåden.
Jeg tror ikke på vi er afhængige, det lyder mere som bekvemt.

mvh lars/stud.theol

Til toppen 
#86390 - 27/08/2007 20:55 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: ]
hoeg
Bruger

Lars skriver: "Det er her er klokkeklart eksemple på hvad jeg tit stiller mig tvivlende overfor, for du mener frelsen ikke?

Jo, men også den fysiske verden.

Lars tilføjer: "Det almindelige liv kan mennesket sagtens klare, og klare godt uden nåden."

Er du nu sikker på det? Gud er ikke alene skaber, men også opretholder. Gud opretholder den fysiske verden. På den måde kommer nåden (også) til udtryk.

Lars skriver: "Jeg tror ikke på vi er afhængige, det lyder mere som bekvemt."

Vi er da dybt afhængige af den fysiske verden. Hvis Gud ændrede en anelse på én af naturkonstanterne, ville den fysiske verden bryde sammen i et inferno af kerneprocesser.
Derfor er vi dybt afhængige af Guds nåde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86393 - 27/08/2007 21:24 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
Sagen er vel, at Bibelen hverken kan siges at være for eller imod slaveri, ikke? Den accepterer slaveri, hvor det er, og kræver ikke slaveriet indført, hvor det ikke er.

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#86405 - 28/08/2007 08:42 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: Morten_M]
hoeg
Bruger

"Sagen er vel, at Bibelen hverken kan siges at være for eller imod slaveri, ikke? Den accepterer slaveri, hvor det er, og kræver ikke slaveriet indført, hvor det ikke er," skriver Morten.

Jo, Bibelen er imod slaveri. Det kan ikke være næstekærligt at eje andre mennesker. Bibelen er ikke en lovsamling. Men budet om næstekærlighed er universelt og kan derfor ikke forenes med slaveri.

Med venlig hilsen
Ove

Til toppen 
#86408 - 28/08/2007 10:07 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: hoeg
"Sagen er vel, at Bibelen hverken kan siges at være for eller imod slaveri, ikke? Den accepterer slaveri, hvor det er, og kræver ikke slaveriet indført, hvor det ikke er," skriver Morten.

Jo, Bibelen er imod slaveri. Det kan ikke være næstekærligt at eje andre mennesker. Bibelen er ikke en lovsamling. Men budet om næstekærlighed er universelt og kan derfor ikke forenes med slaveri.

Du mener ikke det kan være næstekærligt at eje andre mennesker. Hvorfor kan det egentlig ikke det? Er det ikke bare en moderne filosofisk konklusion, der sniger sig ind her?

Kan en slaveejer principielt ikke behandle sine slaver lige så kærligt - eller ukærligt - som en arbejdsgiver i dagens Danmark kan behandle sine ansatte kærligt - eller ukærligt?

Se f.eks. Filemonbrevet, hvor slaven, selv om han blev ved med at være slave, var som en kær bror for sin ejer.

Såvel en slave som en ansat i vor tid kan være afhængige af deres arbejde for at tjene til livets ophold.

I det bibelske Mellemøsten havde slaver visse lovbestemte rettigheder - de kunne have ret til at føre deres egne forretninger og også selv have ret til at eje slaver.

Men nej, jeg mener ikke vi skal genindføre slaveriet - det kunne hænde at vi så kom til at behandle vores slaver lige så dårligt som som kolonimagten Danmark behandlede sine helt frem til 1917 - som Thorkild Hansen skrev om der i "Slavernes Øer" ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86411 - 28/08/2007 11:51 Uhmmm, slaveri [Re: kristina]
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
 Oprindeligt skrevet af: kristina
Kan en slaveejer principielt ikke behandle sine slaver lige så kærligt - eller ukærligt - som en arbejdsgiver i dagens Danmark kan behandle sine ansatte kærligt - eller ukærligt?

Se f.eks. Filemonbrevet, hvor slaven, selv om han blev ved med at være slave, var som en kær bror for sin ejer.

Eller se fx romernes græske slaver (under Hellenismen), som snarere var privatlærere. De blev ofte frigivet efter en årrække og blev romerske borgere \:\)

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#86421 - 28/08/2007 15:26 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: kristina]
hoeg
Bruger

"Du mener ikke det kan være næstekærligt at eje andre mennesker. Hvorfor kan det egentlig ikke det?" skriver Kristina.

Jeg skal ikke afvise, at der var gode og næstekærlige herre-slave relationer i de samfund (kulturer), hvori slaveriet var integreret. Mener du, at Bibelen forsvarer eller anbefaler slaveriet med de eksempler, du anfører?
Husk nu, at slaverne ofte var helt uskyldige krigsfanger, der med vold blev adskilte fra deres familier. Det kan vel ikke betegnes som et udtryk for næstekærlighed.

Kristina fortsætter: "Er det ikke bare en moderne filosofisk konklusion, der sniger sig ind her?"

At berøve menneskers frihed kan langt fra betegnes som næstekærlighed. Er dette udsagn ikke en udmærket "moderne" filosofisk konklusion?

Kristina tilføjer: "Kan en slaveejer principielt ikke behandle sine slaver lige så kærligt - eller ukærligt - som en arbejdsgiver i dagens Danmark kan behandle sine ansatte kærligt - eller ukærligt?"

Vil du dermed forsvare slaveriet..? Nej, jeg synes ikke, du kan sammenligne datidens slaveri med nutidens ansatte.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86433 - 28/08/2007 18:55 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

"Du mener ikke det kan være næstekærligt at eje andre mennesker. Hvorfor kan det egentlig ikke det?" skriver Kristina.

Jeg skal ikke afvise, at der var gode og næstekærlige herre-slave relationer i de samfund (kulturer), hvori slaveriet var integreret. Mener du, at Bibelen forsvarer eller anbefaler slaveriet med de eksempler, du anfører?
Husk nu, at slaverne ofte var helt uskyldige krigsfanger, der med vold blev adskilte fra deres familier. Det kan vel ikke betegnes som et udtryk for næstekærlighed.

Kristina fortsætter: "Er det ikke bare en moderne filosofisk konklusion, der sniger sig ind her?"

At berøve menneskers frihed kan langt fra betegnes som næstekærlighed. Er dette udsagn ikke en udmærket "moderne" filosofisk konklusion?

Kristina tilføjer: "Kan en slaveejer principielt ikke behandle sine slaver lige så kærligt - eller ukærligt - som en arbejdsgiver i dagens Danmark kan behandle sine ansatte kærligt - eller ukærligt?"

Vil du dermed forsvare slaveriet..? Nej, jeg synes ikke, du kan sammenligne datidens slaveri med nutidens ansatte.

Med venlig hilsen
hoeg

Nej, som sagt, jeg forsvarer ikke slaveriet og går ikke ind for at det skal genindføres.

Jeg modsagde bare dit udsagn om, at det ikke kan være næstekærligt at eje et andet menneske. Det kan være lige så lidt, eller lige så meget, næstekærligt som noget andet afhængighedsforhold mellem mennesker.

Nej, der er ikke belæg i Bibelen for, at der skal være slaver, og heller ikke for, at der ikke skal være slaver.

Hele samfundslivet - det verdslige, politiske liv - det er som det er: kassabelt! Syndefaldet du ved!

Og Bibelen beskæftiger sig ikke med politik - der står bare, at de underordnede skal rette os efter deres overordnede og øvrigheden, og Jesus siger, at vi skal give kejseren hvad kejserens er.

Og der var garanteret heller ingen "uskyldige" krigsfanger !!!

Se Rom. 3:
Der er ingen retfærdig,
ikke en eneste.
Der er ingen forstandig,
ingen, der søger Gud.
De er alle kommet på afveje,
alle er fordærvede;
ingen gør godt,
ikke en eneste.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86438 - 28/08/2007 20:55 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Hej Kristina!

Du modsiger mit "udsagn om, at det ikke kan være næstekærligt at eje et andet menneske. Det kan være lige så lidt, eller lige så meget, næstekærligt som noget andet afhængighedsforhold mellem mennesker."

Igen, jeg synes bestemt ikke, at man ligestille slaveri med andre menneskelige afhængighedsforhold.

Og du tilføjer: "Nej, der er ikke belæg i Bibelen for, at der skal være slaver, og heller ikke for, at der ikke skal være slaver."

Jo, det mener jeg helt bestemt. Budet om næstekærlighed vedrører alle menneskelige relationer. Vil du bestride, at kristendommen kan være er neutral overfor slaveri, det at eje andre mennesker? Hvad med kvinder, der sælges til prostitution, blot for at erindre om en nutidig form for slaveri.

Du tilføjer: "Og Bibelen beskæftiger sig ikke med politik - der står bare, at de underordnede skal rette os efter deres overordnede og øvrigheden, og Jesus siger, at vi skal give kejseren hvad kejserens er."

Jo, budet om næstekærlighed er i høj grad også et spørgsmål om politik. Vi skal efter min mening som kristne arbejde politisk for at hindre handel med kvinder til prostitution. Du kan vel ikke mene, at det er næstekærligt at udnytte andre mennesker?

Det kristne bud om næstekærlighed er universelt. Dette bud er det virkelige grundlag for demokratiske styreformer med frihed og retfærdighed for alle.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (28/08/2007 20:57)

Til toppen 
#86439 - 28/08/2007 21:25 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina!

Du modsiger mit "udsagn om, at det ikke kan være næstekærligt at eje et andet menneske. Det kan være lige så lidt, eller lige så meget, næstekærligt som noget andet afhængighedsforhold mellem mennesker."

Igen, jeg synes bestemt ikke, at man ligestille slaveri med andre menneskelige afhængighedsforhold.

Og du tilføjer: "Nej, der er ikke belæg i Bibelen for, at der skal være slaver, og heller ikke for, at der ikke skal være slaver."

Jo, det mener jeg helt bestemt. Budet om næstekærlighed vedrører alle menneskelige relationer. Vil du bestride, at kristendommen kan være er neutral overfor slaveri, det at eje andre mennesker? Hvad med kvinder, der sælges til prostitution, blot for at erindre om en nutidig form for slaveri.

Du tilføjer: "Og Bibelen beskæftiger sig ikke med politik - der står bare, at de underordnede skal rette os efter deres overordnede og øvrigheden, og Jesus siger, at vi skal give kejseren hvad kejserens er."

Jo, budet om næstekærlighed er i høj grad også et spørgsmål om politik. Vi skal efter min mening som kristne arbejde politisk for at hindre handel med kvinder til prostitution. Du kan vel ikke mene, at det er næstekærligt at udnytte andre mennesker?

Det kristne bud om næstekærlighed er universelt. Dette bud er det virkelige grundlag for demokratiske styreformer med frihed og retfærdighed for alle.

Med venlig hilsen
hoeg

Ove, jeg synes vi skal lade det være ved det. Efter min opfattelse indlæser du mere i teksten end den kan bære -eller også definerer vi bare ordene forskelligt.

Lad os ikke tærske mere langhalm! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86818 - 16/09/2007 01:18 Re: Forkynder bibelen slaver? [Re: hoeg]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
"Det eneste kristne bud er budet om næstekærlighed"

Ikke 100% korrekt.
Jesus svarer da han bliver spurgt om hvad det største bud i Loven er som følger:
"Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er een! Og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, hele din sjæl, og hele din styrke." - bagefter tilføjer Han: "Og du skal elske din næste som dig selv".

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær