Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#85404 - 17/07/2007 21:02 Lede til fald
Anonym
Anonym

I Matt. 18,6 - Mark. 9,42 og Luk. 17,2 står der at den der leder til fald, var bedre tjent med at få en møllesten om halsen, og blive smidt i havet.

Men hvad vil det sige at lede til fald?

Hvis en kristen har "fejlfortolket" dele af Guds ord, og videregiver disse fortolkninger - leder man så til fald?

Hvornår leder man til fald?

Til toppen 
#85415 - 19/07/2007 10:15 Re: Lede til fald [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Lars

Citat:
Matt. 18,6 - Mark. 9,42 og Luk. 17,2 står der at den der leder til fald, var bedre tjent med at få en møllesten om halsen, og blive smidt i havet.

Men hvad vil det sige at lede til fald?
Citat slut.

Kommentar: Det er kun i oversættelsen fra 1992, at ordet fald er angivet, hvorimod det i de ældre versinoner betegnes som at "forage"!

Men uanset ordet betyder det:

:at volde anstød
:tilskynde til synd eller frafald
: forførelse og fonægtelse af Kristus

mvh
carl

Ændret af carl (19/07/2007 10:32)

Til toppen 
#85492 - 21/07/2007 20:44 Re: Lede til fald [Re: carl]
Anonym
Anonym

Citat:

Også hvis det ikke er bevidst?

Mvh

Lars

Til toppen 
#85508 - 22/07/2007 11:48 Re: Lede til fald [Re: ]
carl
Bruger

Hej Lars

Citat:

Citat slut.

og til det skriver du

Citat:
Også hvis det ikke er bevidst?

Citat slut.

Kommentar:
Jamen, hvis du nu læste de ovennævnte ord igen, så er de aktive, det vil sige, at de er udtryk for en handling, som er bevidst!
Og derfor er det synd!

mvh
carl

Til toppen 
#85515 - 22/07/2007 23:13 Re: Lede til fald [Re: carl]
Anonym
Anonym

Citat:
Jamen, hvis du nu læste de ovennævnte ord igen, så er de aktive, det vil sige, at de er udtryk for en handling, som er bevidst!
Og derfor er det synd!

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at ordene er aktive, men jeg har på fornemmelsen at jeg ikke har udtrykt mig helt rigtigt her - i hvert fald tror jeg ikke du har forstået hvad jeg mener.

Så jeg prøver lige igen ;\)

Lad os antage at jeg "forkynder" en bestemt teologi, som jeg efter min bedste overbevisning tror er i overensstemmelse med Bibelen, og lad os endvidere antage at jeg formår at "omvende" mennesker til netop mine teologiske udlægninger.

Efterfølgende bliver jeg opmærksom på, at den teologi jeg har "forkyndt", er helt ude i hegnet. Det viser sig faktisk, at nogle af dem der blev "omvendt" til min teologi, er faldet fra den sande lære af den grund.

Bliver jeg så dømt for at have ledt til fald - selv om jeg handlede i god tro?

Når jeg bringer dette på bane, er det fordi det har slået mig, hvor enormt et ansvar enhver kristen i almindelighed, og kristne forkyndere i særdeleshed, har.
Tænk hvis hele den Lutherske Kirke var galt afmarcheret, og i virkeligheden leder til fald fremfor til frelse?
(Nej, jeg tror ikke at den Lutherske Kirke er galt afmarcheret, og det er blot nævnt for eksemplets skyld).

Det giver jo os kristne et enormt ansvar når vi forkynder evangeliet - uanset om vi er professionelle kristne eller lægfolk.
Frygten for at lede til fald, kan næsten få mig til at undlade at fortælle andre om Jesus - hvormed jeg så indirekte alligevel er årsag til andres fald.

Så næsten uanset hvad jeg gør, gør jeg det med risikoen for at få møllestenen om halsen.

Mvh

Lars

Til toppen 
#85517 - 23/07/2007 12:28 Re: Lede til fald [Re: ]
carl
Bruger

Hej Lars

Citat: Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at ordene er aktive
Citat slut.

Citat:
: forførelse og fornægtelse af Kristus

Citat slut.

Kommentar:
At ordene er aktive, dermed mener jeg, at de ikke kan siges, at være gjort i god tro, fordi at volde til, at være årsag til, at tilskynde og at forføre og fornægte Kristus er noget, som den pågældende præst eller lægmand gør. Derfor er det også at Paulus opfordrer os til at underordne os hinanden, således at vi ikke farer vild i egen kraft.

Citat: Frygten for at lede til fald, kan næsten få mig til at undlade at fortælle andre om Jesus - hvormed jeg så indirekte alligevel er årsag til andres fald.

Så næsten uanset hvad jeg gør, gør jeg det med risikoen for at få møllestenen om halsen.

Citat slut.

Kommentar: Prøv at læse de ovennævnte ord igen og bed så Gud fjerne den frygt, for at vidne om Jesus og evangeliet om Guds underfulde kærlighed leder ikke til fald, men til frelse.
I øvrigt bør du huske på, at du ikke har ansvar for hvad mennesker gør med budskabet, så længe det er Guds ord.Prøv at læse Ezekiels Bog kap. 3:17-21

mvh
carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær