Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#85285 - 11/07/2007 18:52 FOKUS: Kristi sande kirke
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Peter Dahl skriver i denne uges Fokus-artikel:

Citat:
I dag kan man i Kristeligt Dagblad læse at Pave Benedikt XVI netop har udsendt et 16-sider langt dokument, hvori det fastslås, at kun den katolske kirke indeholder alle de frelsende elementer. Kirker, der ikke anerkender paven, er ikke rigtige kirker. Men den sande, kristne kirke går på tværs af skel mellem kristne kirkesamfund, fordi det er Jesus Kristus, ikke paven eller Luther, der er kirkens herre.

Læs hele artiklen og deltag i debatten.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#85291 - 11/07/2007 22:36 Intet nyt under solen [Re: Kefas]
Anonym
Anonym

Er det ikke blot (endnu) en bekræftelse på, hvad den romerske kirke har ment hele tiden?

Men de skal da have tak for at genopfriske hukommelsen hos os protestanter. Det kunne være interessant at høre, hvad økumenikere mener om det!

Mvh. Jalokin

NB: Jeg ved snart ikke hvad jeg foretrækker: Katolikker, der ikke mener jeg tilhører en rigtig kirke, eller gen-/voksendøbere, der ikke mener jeg er rigtigt døbt!

Til toppen 
#85294 - 11/07/2007 23:40 Re: FOKUS: Kristi sande kirke [Re: Kefas]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Jeg synes ikke rigtig, man kan klandre katolikkerne for at tage konsekvensen af deres kirkesyn, som de jo har haft i mange, mange år. Desuden synes jeg ikke, det er nogen stor sag. Det er jo ikke et frelsesspørgsmål (vel?).
Som modsvar til pavens erklæring fremfører artiklen et typisk luthersk kirkesyn uden argumentation, nærmest som om at katolikkerne da må kunne se, at de tager fejl, når nu vi lutheranere altså mener noget andet. Det synes jeg ærligt talt ikke giver særlig meget mening.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#85300 - 12/07/2007 10:11 Re: FOKUS: Kristi sande kirke [Re: Kefas]
Mons57
Bruger

Reg.: 12/07/2007
Sted: København
Ja, det er rigtigt: det er jo kun, hvad den katolske kirke har ment lige siden middelalderen. At paven gentager det nu, det vil jeg bare tage som en påmindelse.

Nikolaj, du har ret i, at vi ikke skal klandre katolikkerne som personer, men vi skal klandre det ubibelske kirkesyn, og meningen er ikke, at romerkirken har uret, fordi vi lutheranere mener noget andet - de har uret, fordi Bibelen mener noget andet. Og det er et frelsesspørgsmål, vil jeg mene, for hvis nogen i hjertet fortrøster sig til, at de tilhører et bestemt kirkesamfund fremfor til Jesu forsoningsdød, så går det galt i evigheden.

Til toppen 
#85304 - 12/07/2007 18:54 Re: FOKUS: Kristi sande kirke [Re: Nikolaj]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
 Citat:
Som modsvar til pavens erklæring fremfører artiklen et typisk luthersk kirkesyn uden argumentation, nærmest som om at katolikkerne da må kunne se, at de tager fejl, når nu vi lutheranere altså mener noget andet. Det synes jeg ærligt talt ikke giver særlig meget mening.

Ja, artiklen er på det argumentationsmæssige plan overfladisk. Den romersk-katolske kirke tager naturligvis ikke fejl, fordi vi lutheranere mener noget andet. Men fordi Bibelen siger noget andet. En nærmere argumentation ville simpelthen have sprængt rammerne for artiklen.

Hensigten var nu heller ikke så meget at sætte skel mellem "os" og "dem" - men tværtimod, at vi som evangelisk-lutherske heller ikke skal komme og tro, at vores kirke- og embedssyn eller augustana er faldet ned fra himmelen. Netop fordi frelsen ikke afhænger af pave eller bekendelsesdokumenter, men det personlige forhold til Gud. Pavens udmelding blev således en anledning til at minde om det forhold.

Det er i øvrigt muligt, at dokumentet ikke siger ret meget, som Vatikanet ikke altid har ment. Men det gør det ikke mindre provokerende eller usandt.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær