0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#85091 - 27/06/2007 18:40
Re: FOKUS: Den umulige aflysning
[Re: Kefas]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære debattører
Man kan jo stille spørgsmålet, om Jesus i følge Marias opfattelse vil komme sådan, at man kan sige; Se, her er han, eller der er han.
Skulle Jesus så endelig ikke komme tilbage til jorden, vil man så ikke kunne bruge hans lære til noget, ville man opgive at leve sit liv meningsfuldt?
Jeg mener ikke jeg kan finde noget, hvor Jesus siger; han (Jesus) vil komme igen, sådan som nogle kristne håber. Derimod tror jeg på Menneskesønnens komme, ikke som Jesus, men i Skyen af Vidner, alle de som har troen og holder sig til Vejen.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#85092 - 27/06/2007 19:09
Re: FOKUS: Den umulige aflysning
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Kære Vandrer,
hvilken "Vej" taler du om, hvis ikke Jesus Kristus, som sagde, at Han er Vejen?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#85096 - 28/06/2007 18:51
Gensynsglæde
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Marie - du skriver som følger: "Jesus behøver ikke komme igen, for forventningen om, at han kommer er alligevel større end glæden ved at se ham."..
Desuden tager du den berømte danske filosof, Kierkegård, til indtægt for dette udsagn. Men kan der være noget, man ikke véd om Kristi genkomst? Det skulle tillige undre mig, hvis fantasien kunne stå mål med en begivenhed som dén...
Ok, jeg begriber nok, at enhver bliver salig i sin tro. Men er den tro, man har, ligeså solid som den tro, man er? Hvad sandheden angår, bør man vel vogte sig for det, der bare ligner...
Ændret af Kefas (30/06/2007 20:34) På anmodning ændret Kefas > Marie
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#85099 - 28/06/2007 22:00
Jesu genkomst
|
Anonym
Anonym
|
Jeg mener ikke jeg kan finde noget, hvor Jesus siger; han (Jesus) vil komme igen, sådan som nogle kristne håber. Hvad med: Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer. Men det ved I, at vidste husets herre, i hvilken nattevagt tyven kommer, ville han våge og forhindre, at nogen brød ind i hans hus. Derfor skal I også være rede, for Menneskesønnen kommer i den time, I ikke venter det. (Matt 24,42ff + Luk 12,35ff) Lignelsen om de ti brudepiger (Matt 25,1ff) Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene;... (Matt 25,31ff) Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (28/06/2007 22:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#85105 - 29/06/2007 02:00
Re: Jesu genkomst
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Jalokin
Jesus taler jo netop om Menneskesønnen og ikke om sig selv, som personen Jesus, i de tekster du nævner. Jesus taler helt tydeligt i billeder, om en bevidsthedsproces, der fører til at mennesket forenes med Menneskesønnen, både i det indre og det ydre.
Menneskesønnens genkomst er ikke bundet til Jesu egen person, som han forbilledligt igen og igen satte til side, for at være talerør for Menneskesønnen. Han knytter ikke Menneskesønnen synonymt med sit eget selv, men åbner for, at vi identifiserer vort sande Jeg ved denne ene. Således at forstå; når Menneskesønnen for frigjort os, da skal vi være virkelig frie. Det er en erkendelsesproces, som på et tidspunkt vil bryde igennem, så det kan kendes på de som vandrer i ham. De er den Sky af vidner, jeg skrev om i mit indlæg.
At finde Menneskesønnen i sit indre, er den Visdom, som er Vejens begyndelse. Her er også svaret til Tau, som spurgte til Vejen. Men mennesket søger den ikke af sig selv. Det er fordi vor himmelske Fader giver os denne ene, og dermed drager og med denne, som fra Begyndelsen tilhører os, at vi i det hele taget søger Gud.
Jesus sagde; Jeg går til Guden, og I ser mig ikke mere; og deri har han talt sandt. Der er vitterlig ingen grund til, at mennesket Jesus skal vise sig igen i kødet, for så har vi ikke lært en disse. Nu er det Du og Jeg, som skal være i Menneskesønnen, og når der er tilstrækkelig mange og det når et kritisk punkt, sker der et mentalt skred i hele Menneskehedens bevidsthed, og dét er Menneskesønnens komme.
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#85107 - 29/06/2007 02:41
Hvem er Menneskesønnen?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer!
Du er forhåbentlig enig i, at man skal gøre en del krumspring for at forstå det på den måde du beskriver?
Heldigvis er ordet 'Menneskesønnen' brugt et væld af gang i NT.
Du kan måske med baggrund i disse tekster forklare mig, hvordan 'Menneskesønnen' ikke er Jesus?
Da Jesus så, at der var en folkeskare omkring ham, befalede han, at de skulle tage over til den anden bred. Og en skriftklog kom til ham og sagde: »Mester, jeg vil følge dig, hvor du end går hen.« Men Jesus sagde til ham: »Ræve har huler, og himlens fugle har reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile sit hoved.« (Matt 8,18ff)
Menneskesønnen har myndighed til at tilgive synder: Hvad er det letteste, at sige: Dine synder tilgives dig, eller at sige: Rejs dig og gå? Men for at I kan vide, at Menneskesønnen har myndighed på jorden til at tilgive synder« – da siger han [menneseskesønnen] til den lamme: »Rejs dig, tag din seng og gå hjem!« Og han rejste sig og gik hjem. (Matt 9,5ff)
Jonastegnet: For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. (Matt 12,40)
Hvem siger I, jeg er?: Da Jesus kom til området ved Cæsarea Filippi, spurgte han sine disciple: »Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?« ... Så spurgte han dem: »Men I, hvem siger I, at jeg er?« (Matt 16,13ff)
Forklarelsen på bjerget: Mens de gik ned fra bjerget, befalede Jesus dem: »Fortæl ikke nogen om dette syn, før Menneskesønnen er opstået fra de døde.« Så spurgte disciplene ham: »Hvordan kan de skriftkloge da sige, at Elias først skal komme?« Han svarede: »Ja, Elias skal komme og genoprette alt, men jeg siger jer: Elias er allerede kommet, og de kendte ham ikke, men gjorde med ham, som de ville. Sådan skal også Menneskesønnen lide for deres hånd.« Da forstod disciplene, at han talte til dem om Johannes Døber. (Matt 17,9ff)
Menneskesønnen bliver forrådt: Han svarede dem: »Det er ham, som med hånden dyppede i fadet sammen med mig, der vil forråde mig. Menneskesønnen går bort, som der står skrevet om ham, men ve det menneske, som Menneskesønnen forrådes af. Det var bedre for det menneske, om det aldrig var født.« (Matt 26,23ff)
Gud har herliggjort Menneskesønnen: Da Judas var gået ud, sagde Jesus: »Nu er Menneskesønnen herliggjort, og Gud er herliggjort i ham. Er Gud herliggjort i ham, skal Gud også herliggøre ham i sig, og han skal snart herliggøre ham. (Joh 13,31ff)
Menneskesønnen står ved Guds højre side: Da de hørte dette, blev de ramt i deres hjerter og skar tænder imod ham. Men fuld af Helligånden stirrede Stefanus mod himlene, og han så Guds herlighed og Jesus stående ved Guds højre side. Og han sagde: »Nu ser jeg himlen åben og Menneskesønnen stå ved Guds højre side.« Da skreg de højt, holdt sig for ørerne og fór alle som én løs på ham. (ApG 7,54ff)
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (29/06/2007 02:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#85133 - 30/06/2007 20:42
Re: Til alm Orientering
[Re: Watson]
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
|
Watson, Beklager, at jeg ikke fik reageret på din henvendelse. Jeg har nu - undtagelsesvist - efterkommet din anmoding. Titlen har jeg ikke gjort noget ved; det er alligevel ikke muligt at flytte svaret i tråden. Undtagelsesvist - fordi det ikke indgår blandt ordstyrernes opgaver at redigere indlæg for fejl, når de er skrevet og publiceret. Meningsforstyrrende fejl mv. må afklares i efterfølgende indlæg (som du også gjorde). Følgelig er hensigten med ordstyrerknappen at gøre ordstyrer opmærksom på indlæg, der ikke er i tråd med Netiketten og debatvejledningen. Med venlig hilsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#85346 - 15/07/2007 02:17
Re: Til alm Orientering
[Re: Kefas]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Watson,
"Beklager, at jeg ikke fik reageret på din henvendelse. Jeg har nu - undtagelsesvist - efterkommet din anmoding. Titlen har jeg ikke gjort noget ved; det er alligevel ikke muligt at flytte svaret i tråden. Undtagelsesvist - fordi det ikke indgår blandt ordstyrernes opgaver at redigere indlæg for fejl, når de er skrevet og publiceret.".. Med venlig hilsen Herfra en lidt sen taksigelse! Ja, miséren opstod ved at jeg nærmest i skrivende stund var på vej ud ad døren, og som sagt efter lang tids fravær lod mig narre af dit billedes placering - ligesom jeg overså de minimale navnetræk nederst på siden. Lektien være hermed læst...
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#85553 - 25/07/2007 18:00
Re: Gensynsglæde
[Re: Watson]
|
Bruger
Reg.: 25/07/2007
|
Hej Watson
Nu er det nok lidt længe siden, du har skrevet dit indlæg, men jeg har ikke set det før nu...
Jeg er forfatteren bag den artikel du har kommenteret, og vil bare lige give et par ord med på vejen... Jeg mener, vi har grund til at se frem til Jesu genkomst, for den bliver meget bedre, større, festligere osv. end noget vi har fantasi til at forestille os. Med andre ord mener jeg ikke, at forventningens glæde altid er den største. Med al respekt for Kierkegaard, så mener jeg ikke, at manden havde ret i den antagelse - og hvem ved, måske har jeg og andre heller ikke forstået ham rigtigt, når vi citerer ham for at have sagt det...
Så ja, lad os bare have store forventninger til Jesu genkomst - det bliver vildere end noget, min fantasi kan komme på.
Guds fred, Marie
|
|
Til toppen
|
|
|
|