0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#84962 - 21/06/2007 13:57
Re: FOKUS: Skån heksen!
[Re: Kefas]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Peter
jeg er helt enig med dig i, at vi ikke bør glemme hvor mange uskyldige mennesker, der blev henrettet på bål i gamle dage. Og jeg er også enig med dig i, at kun Jesus Kristus kan vinde over det onde og den Onde.
Men hvad havde du regnet med, at almindelige ikke religiøse danskere skulle fejre? Jesus Kristus og Hans sejr over det og den Onde? Det kan man da ikke forvente. Jeg tror, at 99 ud af 100 ikke religiøse danskere, de tror slet ikke på, at den Onde findes. De ved ikke noget om det, som Bibelen fortæller os også i dén henseende. Hvordan kan man så sige: De/man burde fejre lysets komme i Jesus Kristus? Når man ikke tror på Gud og Jesus Kristus, så fejrer man traditionen, som man har gjort i mange år, og man finder hygge og fællesskab i dét.
Til gengæld tror jeg, at nogle ikke religiøse danskere faktisk tænker over gamle dages henrettelser af uskyldige mænd og kvinder, når de ser "tøjheksen" gå op i luerne. I min familie har vi altid taget en snak om dét, på skt. Hans aften, når bålet og heksen brændte. Vi var absolut ateister, men det forhindrede os ikke i at tænke over, hvordan kirken har opført sig førhen, og at vi ikke skal glemme disse forfærdelige begivenheder.
vh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#84963 - 21/06/2007 14:08
|
Anonym
Anonym
|
Amen. Håber du får lejlighed til at holde den som båltale 
|
|
Til toppen
|
|
|
#84965 - 21/06/2007 15:33
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Men faktisk skal vores sognepræst holde båltalen i sin landsby i år. Man har spurgt, om han ville, og det ville han gerne. Jeg skal ikke derhen, men jeg håber sådan, at mennesker tager godt imod talen. Lur mig om ikke han får flettet Gud ind i aftenhyggen.  mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#84969 - 21/06/2007 20:50
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
"We found a witch... may we burn her?" Men hvor uskyldigt det end kan virke, så er heksebrænderiet en uting. Ikke så meget fordi det minder om den brutale uretfærdighed, som overgik en stor mængde uskyldige mænd og kvinder i senmiddelalderen – det har vi godt af ikke at glemme - men fordi den historiske virkelighed bag hekseafbrændingerne ikke problematiseres, men gøres til genstand for ureflekteret underholdning. Det er der ikke så meget glædesblus over – med mindre det glæde over andres ulykke, der menes. Ja, gad vide hvad man ville sige til, at nogle amerikanere i Alabama begyndte at lynche dukker lavet af sorte affaldssække?  Egentlig lidt pudsigt, men det hænger nok sammen med at "heksen" ikke er en klart definerbar etnisk minoritet... Heksen er netop et (før-kristent) symbol på det onde, så på en måde giver det vel lidt mening? Mvh. Steffen PS: Jeg læste lige en interessant artikel om heksebrændinger for nylig, som angiveligt er skrevet af en neo-paganer (eller nyhedning, men det lyder dumt). Meget interessant, men forholdsvist langt. Her et uddrag: Although many stereotypes about witches pre-date Christianity, the lethal crazes of the Great Hunt were actually the child of the "Age of Reason." Lamothe-Langon's forged trials were one of the last stumbling blocks that kept the theory of medieval witch hunting alive, and once these trials are removed, the development of witchcraft stereotypes becomes much clearer. All pre-modern European societies believed in magick. As far as we can tell, all passed laws prohibitting magickal crimes... This is only common sense: a society that believes in the power of magick will punish people who abuse that power.
Ændret af steffenlaursen (21/06/2007 20:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#84983 - 22/06/2007 12:27
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Tak for responsen! Jeg forventer ikke, at det er muligt at gøre en decideret kristen fest ud af Sankt Hans-aften. Det er grundlaget vist også for spinkelt til. Og jeg bebrejder ikke danskere, at de ikke aner, hvem Johannes Døberen og Jesus er; og jeg kan sagtens unde dem en hyggelig aften alligevel  Men jeg kunne godt tænke mig, at vi, som er kristne, overvejer lidt mere aktivt at styre festens betoning væk fra heksebrænderiet. Jeg ved, at det mange steder er fast tradition, at det er præsten der skal holde båltale. Var det mig, ville jeg simpelthen nægte, hvis der skulle brændes halmhekse af. For selv om jeg naturligvis anerkender, at nogle mennesker bruger lejligheden til at reflektere over de barske historiske forhold, så tror jeg det er en forsvindende lille del af befolkningen. Hvis alle var bevidste om, at hekseforfølgelserne i det 16. og 17. århundrede var en barbarisk uting, som aldrig må gentage sig, så tror jeg faktisk ikke, de ville brænde hekse af. For at stille det lidt på spidsen (som Steffen har foregrebet med lynching-analogien): Der er heller ingen, der putter halmjøder i en gasovn for at mindes holocaust. Derfor tror jeg Steffen har meget ret i sin antagelse om, at en tøjheks for de fleste repræsenterer noget mere uhåndgribeligt. Et symbol på noget ondt. Der er sikkert ingen, der brænder Sankt Hans-hekse af i ond mening - jeg synes bare, det står i skærende kontrast med, at det skulle være et glædesblus for at fejre det gode, livet og lyset.
|
|
Til toppen
|
|
|
#84985 - 22/06/2007 13:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nu skal mine ord ikke misforståes, for jeg er rigtig glad ved, at du tager emnet med heksebrændinger kontra fejring af sommeren med pølser på grill osv., op. Og jeg ville da også helt være ekstatisk, hvis det ku være en kristen fejring af det gode, af lyset og skt. Johannes Døberen. Men som du selv siger, det er utopisk. Det tror jeg også, det er. Men en stor glæde OM det skete, at det blev sådan.
Det er rigtigt, det er faktisk mærkeligt, at man brænder ondskaben af, man tror, man gør dét, men hekse er jo bare mennesker, og vi skal vel ikke udrydde mennesker, uanset hvad vi mener om deres livsførelse og baggrund og ståsted. Så du har ret i, at det er en dum og tankeløs skik at sætte en tøjheks på bålet og brænde hende/ham af. Faktisk så ville der nok rejse sig en mængde protester, såfremt man brændte halm-jøder af i en gasovn....som du også siger. Så hvorfor man kan tillade sig at brænde hekse af...der findes jo også hekse den dag i dag, wiccan-hekse m.v.
MEN - Hvordan i alverden skulle man kunne få overbevist mennesker om, at det er en uskik at brænde hekse af ? Det er vist mere end svært...............hvordan ville du gøre det? Jeg er tom for idéer.
mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#84986 - 22/06/2007 13:40
[Re: tau]
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
MEN - Hvordan i alverden skulle man kunne få overbevist mennesker om, at det er en uskik at brænde hekse af ? Det er vist mere end svært...............hvordan ville du gøre det? Jeg er tom for idéer.
Det er nok lige så nemt som at udrydde Julen for nisser og julemænd. I øvrigt, så bryder vores dages "hekse" sig af indlysende grunde heller ikke ret meget om skikken. Og det er langt fra utænkeligt, at en anti-hekseafbrændingskampagne fra den side vil gøre større indtryk på danskere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#85012 - 22/06/2007 23:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Peter - Derfor tror jeg Steffen har meget ret i sin antagelse om, at en tøjheks for de fleste repræsenterer noget mere uhåndgribeligt. Et symbol på noget ondt. Det tror jeg bestemt også. Jeg har været med til jeg siger ikke hvor mange Sankthans-aftener med hekseafbrændinger, og ikke en eneste gang har det været med tanke på mennesker, som engang endte deres liv på et bål. Heksen var simpelthen et symbol på det onde, som skulle brændes af, inden man af hjertet kunne synge "Vi elsker vort land, men ved midsommer mest -- " og vi vil fred her til lands, sankte Hans, sankte Hans! den kan vindes, hvor hjerterne aldrig bli'r tvivlende kolde .... Så kampen mod afbrænding af halmhekse er for mig lige så meningsløs som kampen mod at fejre jul, som nogle synes vi ikke må, fordi den engang har været en hedensk solhvervsfest .. En halmheks repræsenterer vel ikke andet end hvad man regner den for ? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#85016 - 23/06/2007 00:54
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lige præcis. Det onde er i os selv og ikke kun i de andre.
mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#85023 - 23/06/2007 11:03
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Man kunne jo så benyttelejligheden til at opfordre folk til at vende blikket indad og se om ikke der er fyldt med trolde og hekse i hjertet. Og om ikke ham som er en Fortærende Ild burde have lov at rense ud i det?
Mvh. Steffen -som godt kunne bruge noget mere halm i sit liv. Hej Steffen - Ja, lad os forsøge i aften at blive konfronteret med den halm vi har i vores ører og vores hjerter, og bede Ham, Den Fortærende Ild, om at rense ud og give os åbne ører for Guds ord - og et hjerte af kød! " Jeg vil stænke rent vand på jer, så I bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder; jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød." (Ez. 36,25-26) Hav en velsignet Sankthansaften! - gerne med et par stænk af rent vand fra oven - til renselse og fornyelse af hårde, kolde hjerter! "Vi elsker vort land, men ved midsommer mest, når hver sky over marken velsignelsen sender ..." - vi kan måske nå at lære alle versene udenad inden aften!  .. og skal vi ikke også synge min yndlingssalme, Kærligheds og Sandheds And, som skaber rene glæder, lyser op og renser ud, til de står for lysets Gud i snehvide klæder.http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/292kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|