0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#84807 - 15/06/2007 16:22
Re: Hvad er vigtigst for et menneske?
[Re: museeye]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Et spørgsmål poppede op i mit ferieplagede hoved her til aften.
Hvad er det vigtigste for et menneske?
Jeg har selv gjort mig nogle interessante overvejelser, men fordi jeg gerne vil høre nogle meldinger herinde fra først, vil jeg ikke fremlægge mine tanker endnu.
Skyd frit fra hoften eller leveren og ind i den velkendte tåge... Hej museeye - det vigtigste for et menneske - det eneste nødvendige, faktisk - det er at høre Jesus til, at have Ham som Herre og Frelser. Jesus sagde til Martha: Kun ét er fornødent.... Og det var så at gøre som Maria gjorde: at høre Ham og tro Ham, som elsker os uden betingelser. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#84810 - 15/06/2007 16:59
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Det kan vel nærmest ikke besvares, og slet ikke generelt for alle mennesker. For mange religiøse mennesker er det deres guddom, eller dertil hørende sønner. For andre er det tanken om Nirvana. For stadig andre er det helt almindelig jordisk kærlighed. Der er sikkert tusindvis af andre prioriteter.
En af verdens store tragedier er, at vi tror at vi kan definere denne lykke eller vigtighed for andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#84834 - 16/06/2007 19:14
|
Bruger
Reg.: 16/10/2005
Sted: Sørvad
|
hey museeye
jeg mener det vigtigste for et menneske er at have fred med Gud... og sig selv.
Det kan (nemlig) også være en kamp at huske at minde sig selv om at man rent faktisk er tilgivet og at man bare skal høre og tro (jvf. Kristinas indlæg).
Det vigtigste for et menneske er derfor ikke om man får alt man vil have, eller om man får tilfredsstillet alle sine behov, eller om andre folk kan lide én. Ofte føles dét som det vigtigeste (i hvert fald for mig, jeg er nem at narre), men det er det ikke!
Jeg synes, det jeg lige har skrevet er noget mine ører/trommehinder har hørt til næsten hudløshed (og det kan jo være risikabelt når man har med trommehinder at gøre), og derfor er det næsten blevet en floskel... og så dog... (jeg glemmer det jo så tit, så genkendelsens glæde kan være stor!)
hvad med dig selv, museeye? hvorfor spørger du, og hvilke interessante overvejelser er det du har gjort dig?
mvh Charlotte
Så blev man alligevel student! :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#84845 - 17/06/2007 16:11
|
Anonym
Anonym
|
Hej Museeye... Mange ville i kristent lys påstå det vigtigste er at kende og underlægge sig Gud,.. Racerkører ville påstå det er at have lave omgangstider og podiepladser Studerende ville påstå det er høje karaktere og anderkendelse og businessfolk ville påstå det er firmaoverskud etc. At tage udgangspunkt i en enkelt form, er simpelthen for dybt subjektivt til at det er brugbart i en debat. Jeg er godt klar over du spørger os hver især, men at svare ud fra formen "jeg er kristen, derfor er det vigtigste for ALLE at have fred med Gud" mildest talt ubrugbar. Hvad er det vigtigste for mennesket?! Det må i min optik værer noget som alle kan få del i, og har del i på sin vis, noget som alle kan blive enige om at stræbe efter/opnå, og som ikke er bundet til ensidig fasthed i et system efter en kultur eller religiøsoverbevisning. Vi må vende debatten lidt mere nuanceret og se udover hvad der pleaser vores religiøse forfængelighed  Hvad er det vigtigste for ALLE mennesker, uanset tro, økonomi, hudfarve, køn, talent, nationalitet og personlighed?? Begreber som; "Frihed" "Drømme" og "Lykke" Kunne evt. værer sådanne begreber som man kunne tage frem som nogle af de vigtigste,.. Hvad er et liv uden frihed, chancen for at leve som man vil, tage sine beslutninger og kunne vælger selv,.. eller hvad er et liv uden at kunen drømme og tænke, kunne fantasere og forstille sig ting, eller hvad et liv uden lykke, som kan defineres bredt, med mulighed for glæde og tilfredshed på samme tid, måske blot kort, måske vedvarende... Hvem ved...? Dette mener jeg fx. er mere bredt og måske også mere korrekt fordi det ikke udelukke andre fra at kunne finde del i det. Mvh/lars stud.theol.
|
|
Til toppen
|
|
|
#84846 - 17/06/2007 16:13
[Re: gc_faith]
|
Anonym
Anonym
|
jeg mener det vigtigste for et menneske er at have fred med Gud... og sig selv.
Et menneske, du må vel mene et religiøst menneske så? ikke? Hvordan kan det, at have fred med Gud og sig selv, være det vigtigste for en ikke religiøs person??
Mvh/stud.theol lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#84847 - 17/06/2007 16:15
[Re: Dust]
|
Anonym
Anonym
|
Vel talt Dust,... virkelig vel talt... Jeg tilslutter mig en lignende vinkel  Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#84848 - 17/06/2007 16:18
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
det vigtigste for et menneske - det eneste nødvendige, faktisk - det er at høre Jesus til, at have Ham som Herre og Frelser.
Men Kristina er det så ikke en forudsætning at man er kristent religiøs før denne sætning kan værer rigtig, for det udlukker jo en del andre ting, og gør religiøs overbevisning til det vigtigste for et menneske...
mvh lars/stud,theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#84852 - 17/06/2007 16:29
[Re: ]
|
Bruger
|
hej Lars. Et menneske, du må vel mene et religiøst menneske så? ikke?
både religiøse og ikke religiøse mennesker. Jeg vil kalde mig selv et religiøst menneske, hellere kristen, men vi kan godt sige religiøs, og jeg synes da det vigtigste for mig er at have fred med Gud. og så er jeg (åbenbart) fræk at mene at fred med Gud også er det vigtigste for ikke religiøse mennesker.
Hvordan kan det, at have fred med Gud og sig selv, være det vigtigste for en ikke religiøs person??
Jeg mener at alle er skabt af Gud og dermed også er skabt til at tro på Gud. Jeg er opvokset i et kristent hjem, og må indrømme at jeg måske derfor har svært ved at sætte mig ind i et ikke-religiøst menneskes livssyn, men tror at alle på en eller anden måde søger noget der er større end dem. og håber dermed at de finder det i Jesus Kristus. håber det er ok at jeg bruger betegnelsen "ikke religiøs".
mvh Charlotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#84856 - 17/06/2007 16:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evangelisten skriver til museeye: At tage udgangspunkt i en enkelt form, er simpelthen for dybt subjektivt til at det er brugbart i en debat. Jeg er godt klar over du spørger os hver især, men at svare ud fra formen "jeg er kristen, derfor er det vigtigste for ALLE at have fred med Gud" mildest talt ubrugbar. Undskyld, men "Evangelisten" - er det noget du ér, eller bare noget du kalder dig? Mener du ikke, at Jesus Kristus på sit kors har retfærdiggjort alle, og at enhver der tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv (Joh. 3,16) - og at det derfor er det vigtigste for alle mennesker at komme til tro på, at det virkelig er sandt? - at det altså ikke bare er noget subjektivt, som vi kan hygge os med her i verden, hvis vi har lyst og ikke kan finde på noget sjovere, men at det drejer sig om hvor og med hvem og hvordan vi kommer til at tilbringe evigheden? Gud er Gud, ikke en menneskeskabt Gud, slet ikke skabt, men evig, og han er også Gud, når alle mand er døde, og denne verden ikke er mere. Det tror jeg på, fuldstændig objektivt .. Så jo, jeg svarer ud fra formlen, jeg er blevet fundet af Ham, som er Vejen og Sandheden og Livet, og det er det vigtigste i verden. Ikke kun for mig og for Guds andre børn, men så sandelig også for dem, som endnu ikke er blevet det ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#84857 - 17/06/2007 17:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
det vigtigste for et menneske - det eneste nødvendige, faktisk - det er at høre Jesus til, at have Ham som Herre og Frelser.
Men Kristina er det så ikke en forudsætning at man er kristent religiøs før denne sætning kan værer rigtig, for det udlukker jo en del andre ting, og gør religiøs overbevisning til det vigtigste for et menneske...
Nej, Lars, det mener jeg bestemt ikke. Jeg mener, at troen på Jesus Kristus det vigtigste for alle mennesker. Men OK, måske misforstod jeg dig. Måske mente du med dit generelle spørgsmål noget helt andet end det, du faktisk skrev. Mente du: "Hvad føler du er det vigtigste lige for tiden?" Hvis det var sådan dit spørgsmål skulle forstås, en slags opinionsundersøgelse altså - så er svarene naturligvis legio, og det ene kan være lige så godt eller skidt som det andet ... Så lad mig spørge: hvad er lige nu det vigtigste for dig personligt? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#84860 - 17/06/2007 18:08
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kristina,... Jeg kan altså ikke lade være med at synes det du giver mig er et noget roddet svar, om det beror på misforståelse det kan vel være. Men det det som jeg lod en bemærkning falde til var: at den almen gyldige lov du fremsætter indirekte er at for mennesket (alle levende, på tværs at situation og indsigt) står det vigtigste element i troen på Jesus,... Men er det så ikke forudsætning at man er religiøs en kristen retning for man kan opfylde denne vigtighed? Hvordan mener du at det vigtigste en ikke kristen persons liv, eller måske en muslims liv, kan værer troen på Jesus, frelsen etc etc. Er det ikke at definere ret kraftigt udfra en subjektiv vurdering,.. 1) Du er kristen 2) Det vigtigste for dig er troen 3) du er et mennesket... blam blam... Troen er vigtigst for mennesket... Den sætning mangler jo så noget argumentation, og det vi begge må ligge udover hvad egentlig kan sætte håndfast beviselighed på,.. Så istedet søger jeg lidt mere efter om hvis vi skal definere noget som er det vigtigste for mennesket, leder vi så ikke efter noget der går over indstilling og tro, subjektiv sandhed og etc??? Kan vi diskutere et alment generelt "vigtige" udfra personlige følelser??,... Jeg føler det vigtigste for mig er tro, jeg føler det vigtigste for dig er tro... er det et argument?,...... Jeg gav i et andet indlæg nogle på ting som måske var mere almene og fortolknings mulige på tværs af religion, job, race og køn,.. begreber som Frihed, Drømme og Lykke,.... (Se indlægget) Der findes med garanti flere, og derfor kunne denne debat jo netop værer her vi vender og drejer de begreber som kunne lægges til grund for,.. Hvad er i grunden vigtigst for mennesket... er det vigtigste noget som i grunden overhovedet er alment ellerk an det faktisk værer forskelligt fra menneske til menneske?  mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#84861 - 17/06/2007 18:31
|
Anonym
Anonym
|
Undskyld, men "Evangelisten" - er det noget du ér, eller bare noget du kalder dig? Undskyld mig men, Kristina, er det noget du er, eller du du bare kalder dig, Kirsten?? Nu tror jeg det er 5-6 gang mit "nick" her på Jesusnet skal nævnes som en eller anden retorisk tilgang, og som basalt er udenomsnak. Noget i retningen af "Jamen hvis du hedder Evangelisten, skal du ikke evangelisere!?" Et lige så vel argument og tilgang som det er at sige "hedder du brixtofte til efternavn, jamen bør du så ikke også bestille dyr rødvin og bygge idrætsparker for andres penge"... Hvorfor jeg har valgt mit nick som jeg har, det er vel i første omgang min egen sag, og om jeg har valgt en ironisk, eller en fanatisk eller en helt 3 årsag til det nick, det har faktisk intet med sagen at gøre, så kan vi ikke parkere det engang for alle og så komme til sagen.... Mener du ikke, at Jesus Kristus på sit kors har retfærdiggjort alle, og at enhver der tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv (Joh. 3,16) - og at det derfor er det vigtigste for alle mennesker at komme til tro på, at det virkelig er sandt?Helt konkret mener jeg det, er det vigtigste for det budskab biblen prædiker, men dermed betyder det ikke at jeg kan tage min personlige og subjektive forståelse af begreber og tid og metode og pakke det ud som almen gyldige lovmæssigheder for alle mennsker på jorden... Jeg søger istedet imod vigtighed, som noget alment, som alle mennesker kan tilknyttes uden at det forudsætter bestemt verdensbillede eller måder at tilbringe deres etiske liv på. Og hvad der er virkeligt sandt, det kan jo igen diskuteres i uendelighed, og igen ser vi jo altid tingene med de briller vi nu engang har valgt, og det vi ser er som regelt ikke altid ens, istedet kan vi diskutere udsigten... Tro og sandhed er i nogen grad relativ, og derfor er det næstens nonsens at sige "at komme til tro på det der er virkeligt sandt" da vi som kristne kun har vores tro som det parameter der retfærdiggøre den indstilling og tilgang og opfattelse. Hvorimod andre som ikke er kristne da på ingen måde kan tilslutte sig. at det altså ikke bare er noget subjektivt, som vi kan hygge os med her i verden, hvis vi har lyst og ikke kan finde på noget sjovere, men at det drejer sig om hvor og med hvem og hvordan vi kommer til at tilbringe evigheden?Jamen så forudsætter du for det første at mennesket ønsker at være i en evighed, eller at mennesker higer efter evighed , eller at mennesket som sådan er overbevist om en evighed. Men jeg tror langt fra det er tilfældet, og derfor kan det for mig ikke stå som en almenhed, da det kun gælder den gruppe som acceptere en eksistens af det evige............. Din opsætning ligger jo op til at det er enten eller, og derfor må man tage sine forbehold for at opnå en bonus ikraft af tilbringe "sin evighed" med nogle bestemt midler og muligheder. Men hvordan kan man argumentere for det hvis det igen bygger på bestemt tilgang og personlig opfattelse?? Gud er Gud, ikke en menneskeskabt Gud, slet ikke skabt, men evig, og han er også Gud, når alle mand er døde, og denne verden ikke er mere.Hvordan, hvorfor, hvorfra, og etc.. Lad mig gætte dig svar; fordi! basta! Så jo, jeg svarer ud fra formlen, jeg er blevet fundet af Ham, som er Vejen og Sandheden og Livet, og det er det vigtigste i verden. Ikke kun for mig og for Guds andre børn, men så sandelig også for dem, som endnu ikke er blevet det ... Så alle der ikke forudsætter det samme som det vigtigste i livet taget altså fejl? Så det vigtigste for en far er ikke at opdrage og inspirere sine børn, men at finde troen på en frelser Det vigtigste for en professor er ikke at undervise og forske men at finde troen på en frelser Det vigtigste for en livredder er ikke at passe på alle, men at finde troen på en frelser? Undskyld den groteske sammenligning, men lad den stå et øjeblik.. og tænk så... Det vigtigste for et menneske må da værer for at erkendeligt og muligt at opnå, uden at skulle efterkomme bestemte leveregler og metafysisk overbevisning?.. Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#84862 - 17/06/2007 18:32
|
Bruger
|
Jeg gav i et andet indlæg nogle på ting som måske var mere almene og fortolknings mulige på tværs af religion, job, race og køn,.. begreber som Frihed, Drømme og Lykke,....
frihed, drømme og lykke... jeg ved ikke med andre, men for mig er det at tro på Gud/Jesus at være fri og at være lykkelig...
jeg mener at dét at tro på Gud er det vigtigste for et ikke religiøst menneske, uanset om det så selv tror/mener det. Altså er det min mening om hvad der er det vigtigste for andre jeg har ytret. Jeg har ingen autoritet til at sige hvad andre mennesker skal tro og mene, men jeg synes faktisk det er svært at finde andre værdier vi alle kan have til fælles... I andre kan sikkert komme på et helt hav, eller hvad? hvad andre folk selv mener og tror kan jeg jo ikke give et svar på, vel?
mvh Charlotte
ps. håber det jeg lige skrev gav mening
|
|
Til toppen
|
|
|
#84863 - 17/06/2007 18:41
[Re: gc_faith]
|
Anonym
Anonym
|
både religiøse og ikke religiøse mennesker. Jeg vil kalde mig selv et religiøst menneske, hellere kristen, men vi kan godt sige religiøs, og jeg synes da det vigtigste for mig er at have fred med Gud. og så er jeg (åbenbart) fræk at mene at fred med Gud også er det vigtigste for ikke religiøse mennesker.
1) hvorfor vil du ikke kaldes et religiøst menneske, for det er vel det du er, hvis du dyrker en religion, og har en overbevisning som sådanne. 2) Hvordan kan noget som er et religiøst anliggende have betydning for en som forkaster eller fravælger religion? 3) Det subjektive og personlige svar, er altså, at du synes, ergo er det sådan for alle,... Er det et argument?? 4) Jeg synes nu ikke du er fræk, du har skam ret til at have din holdning  Men jeg har lige så meget ret til at kommentere på det for at forstå dig  5) Men hvis din påduttelse gør den ene vej, at den også må gælde for dig, gælder ikke religiøse tanker og naivitet så ikke også dig??.. Jeg mener at alle er skabt af Gud og dermed også er skabt til at tro på Gud. Jeg er opvokset i et kristent hjem, og må indrømme at jeg måske derfor har svært ved at sætte mig ind i et ikke-religiøst menneskes livssyn, men tror at alle på en eller anden måde søger noget der er større end dem. og håber dermed at de finder det i Jesus Kristus. håber det er ok at jeg bruger betegnelsen "ikke religiøs". Hvis du som du selv indrømmer ikke kan se en sag fra 2 sider, altså fx den ikke religiøse side, har du så ikke lidt diskvalificeret dig fra at udtale dig om hvad der er vigtigst for disse, ikke religiøse, og derimod kun har mulighed for at udtale dig om det parti du selv er en del af... Er et alment gyldigt "vigtigste" så ikke noget som er muligt for begge parter på en gang at tilslutte sig??? Mennesket er jo mennesket, uanset tro, køn og hudfarve ikke? God søndag til dig  og smil herfra Lars,...
Ændret af Evangelisten (17/06/2007 18:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#84865 - 17/06/2007 19:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hejsa Kristina,... Hejsa Lars, jeg lægger lige et par kommentarer ind imellem dine udsagn. Med rødt. Jeg kan altså ikke lade være med at synes det du giver mig er et noget roddet svar, om det beror på misforståelse det kan vel være. Men det det som jeg lod en bemærkning falde til var: at den almen gyldige lov du fremsætter indirekte er at for mennesket (alle levende, på tværs at situation og indsigt) står det vigtigste element i troen på Jesus,... Igen: Jeg mener, at det vigtigste for ALLE mennesker er troen på Jesus, fordi (sådan er min overbevisning) det er afgørende for ALLE menneskers evige skæbne. Men er det så ikke forudsætning at man er religiøs en kristen retning for man kan opfylde denne vigtighed? Det er en forudsætning, at man bliver omvendt til kristen tro for at kunne indse det. Hvordan mener du at det vigtigste en ikke kristen persons liv, eller måske en muslims liv, kan værer troen på Jesus, frelsen etc etc. Objektivt er det det vigtigste. Men det véd de pågældende naturligvis ikke, før de - forhåbentlig - kommer til kristen tro. Er det ikke at definere ret kraftigt udfra en subjektiv vurdering,.. 1) Du er kristen 2) Det vigtigste for dig er troen 3) du er et mennesket... blam blam... Troen er vigtigst for mennesket... Den sætning mangler jo så noget argumentation, og det vi begge må ligge udover hvad egentlig kan sætte håndfast beviselighed på,.. Så istedet søger jeg lidt mere efter om hvis vi skal definere noget som er det vigtigste for mennesket, leder vi så ikke efter noget der går over indstilling og tro, subjektiv sandhed og etc??? Jeg har naturligvis ingen beviser! Argumentation har jeg derimod: Bibelens tekster, som jeg finder troværdige. Min tro er ikke viden, men netop tro = tillid og overbevisning.
Og jo, som du siger, den går ud over subjektiv sandhed. Den ér nemlig objektiv: Sandheden, Vejen og Livet.
Sådan forholder det sig, ifølge min overbevisning! Jeg kan ikke skrive andet, end hvad jeg holder for sandt.
Hvis du ikke tror som jeg (det véd jeg jo ikke) så kan jeg ikke gøre noget ved det, andet end at gentage hvad jeg selv tror, og bede Gud åbenbare Sandheden for dig. Kan vi diskutere et alment generelt "vigtige" udfra personlige følelser??,... Jeg føler det vigtigste for mig er tro, jeg føler det vigtigste for dig er tro... er det et argument?,...... Jeg skriver ikke, at det vigtigste specielt for mig er at tro på Jesus. Og det har ikke ret meget med aktuelle følelser at gøre. Jeg skriver, at det er det vigtigste for alle mennesker at komme til tro.
Jeg ser alle menneskers skæbne i et evighedsperspektiv. Andre menneskers subjektive følelser kan jeg ikke tage stilling til. Ikke engang til mine egne vil jeg bygge på. Jeg gav i et andet indlæg nogle på ting som måske var mere almene og fortolknings mulige på tværs af religion, job, race og køn,.. begreber som Frihed, Drømme og Lykke,.... (Se indlægget) Der findes med garanti flere, og derfor kunne denne debat jo netop værer her vi vender og drejer de begreber som kunne lægges til grund for,.. Hvad er i grunden vigtigst for mennesket... er det vigtigste noget som i grunden overhovedet er alment ellerk an det faktisk værer forskelligt fra menneske til menneske? Jo, det er ganske rigtigt forskelligt fra menneske til menneske, hvad vi hver især regner for det vigtigste. Det må de hver især selv svare på. Jeg svarer på, hvad jeg tror er det vigtigste for alle mennesker, hvad enten de selv véd det eller ej. En dag skal vi dø, og når vi er døde fra denne verden, er det for sent at omvende sig. Jesus siger, Matt. 10,27-28: Hvad jeg siger jer i mørket, skal I tale i lyset, og hvad der hviskes jer i øret, skal I prædike fra tagene. Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. Og det er så det, jeg forsøger at prædike, jfr. missionsbefalingen, Matt. 10,27-28. Den befaling gælder alle kristne! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|