Livet kan til tider blive meget tungt, og livssituationen kan ændre sig til noget vi ikke havde fantasi til at forestille os.
For mig at se, er det en sådan situation du her skitserer for os. Der er nok ingen af os, der forestiller sig, at det skulle blive mig, der kom til at leve sådan, men det sker altså alligevel.
Til spørgsmålet om, hvor længe du er forpligtet, vil jeg blot spørge dig, hvad lovede du ved alteret, da du sagde ja? Jeg tror ikke, at jeg tager meget fejl, hvis jeg formoder at du lovede at elske og ære indtil døden.
I Esajas 54,6 står der ”skulle en hustru fra ungdommen forkastes?” Jeg ved godt, at her er der tale om Israel, og om at hun har været utro. Alligevel tror jeg disse vers udtrykker vores ansvar i kærlighed. Villighed til at, give os selv.
Dette er et stort krav, jeg ved det. Men han som vejleder os sådan, han lover selv at ville give os kraft og styrke. Ja, han har lovet, at han aldrig vil svigte os. Det er altså hos Jesus du må søge din kraft og styrke, og jeg håber du har et godt kristent fællesskab, der kan hjælpe dig med at bære opgaven.
Jeg vil anbefale dig, at finde en god ven, af samme køn som dig selv, og find så et fast tidspunkt, hvar uge, hvor I kan bede sammen. Et sted, hvor du også frimodigt kan tale om det du slås med, men hvor du forhåbentlig også kan finde et modspil, der giver dig frimodiged til dag fordag, at se hverdagen i møde.
Esajas 43,1-3 Men nu siger Herren, han som skabte dig, Jakob, han som dannede dig, Israel: Frygt ikke, for jeg har løskøbt dig, jeg kalder dig ved navn, du er min. v2 Går du gennem vand, er jeg med dig, gennem floder, skyller de ikke sammen over dig; går du gennem ild, bliver du ikke forbrændt,
flammen brænder dig ikke. v3 For jeg er Herren din Gud, Israels Hellige er din frelser.
Guds fred i Jesus
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch