Hejsa Buus

Jeg må vel indgå som den gruppe du definere som "Andre - Med historisk viden"...
Jeg er overrasket over at du udvælger Joppe i første omgang, når du søger svar på noget som er mindst i lige så højgrad et teologisk emne/spørgsmål

Der skulle have stået til Evangelisten og Joppe og etc

hehe.. Nå det til side........
Så kan du få et svar både fra en teolog og en religionsvidenskaber

Du søger bekræftigelse af Biblens profetier, gerne berettet eller beskrevet at kilder uden for Biblen, som kan historisk dokumentere Biblens Ord!?

Dette er nok et af de absolut sværeste ting at give sig i kast med, og det er også et emne som kan og har ført til flammende debatter imellem mennesker, især teologer, historikere, tekstkritikere, arkæologer og hele møllen.....................
Jeg vil starte med at spørger dig, om du er inde i begrebet "videnskabsteori" for det mener jeg er ret væsentligt hvis vi skal tage den her debat på et rigtigt brugbart plan.....
Videnskabsteori omfatter mere end naturvidenskab, fx inden for de humanistiske fag, Hermeneutik, Struktualisme og positivisme og historicisme. etc etc etc.
Grunden til det er vigtigt er, at når vi kommer til emnet "troværdige kilder" så kan svaret svinger afhængig af forfatter og videnskabelig metode at komme frem til konklusion og resultat.
Der findes vilde debatter om kilders gyldighed, troværdighed og brugbarhed. Hvordan man skal tolke, hvordan man ikke må tolke, hvordan forbedre, hvordan man intet må ændre, hvordan man sætter sig i forfatterens sted, hvordan man skal holde forfatteren ude af sin egen tekst,... bla bla bla

Der findes litteratur fra både kirkefædre tiden, middelalderen og etc som beskriver opfyldelser af hændelser og profetier fra Biblen, og så have i sin baghovede at dette er en tolkning/kilde/beretter fra den tid, som tolkede det han så som det han forstod som fra Biblen, selv i vores tid skotter det ikke på mangel af proklamationer af at ting og events er opfyldelse af profetier

Kilde-analyse og kildekritik er til tider en svær disiplin og den kræver viden, tålmodighed og overblik.
En ting er at læse andres kritik, en anden er at danne sin egen og sætte tingene i perspektiv og fx dertil at holde forskellige syn af kilderne op mod hinanden...
Det skal ikke lyde som om det er farligt, svært eller umuligt eller forbeholdt os bogorme fra universitetet, alle kan fortage neddykninger i historieværkerne på jagt efter kilderne med en god guide ved hånden eller lign. Det skal bare lige siges at det er mere omfattende end man tit forstiller sig
Det der kunne være fedt for denne debat er at styrer den over i en kilde-debat, og om hvordan man tolker og arbejde og verificere og retfærdigegøre sådanne,... Og her vil kendskab til metode og videnskabsteori være væsentlig. Jeg tror Joppe ville være enig her!
Videnskabsteori er heller ikke noget der tager evighed at forstå, det er mere for at forstå hvordan forskellige skoler/retninger kan få forskelligt ud af den samme tekst, og når man forstår det, bliver det meget nemmere at debattere og sætte tingene op imod hinanden, istedet for jeg sidder og kaster afsted med fagbegreber

Jeg har en del mere at sige, men det vil jeg gemme til næste indlæg, sådan omkring GT....
Man kan søge sig ihjel på google
Så helt at skulle undgå at sætte dig ind i lidt fagstof undgår du ikke, men jeg vil anbefalde sig at finde Søren Kjørups bog "Menneskevidenskaberne" eller Anfinn Stigens "Tenkningens Historie" Eller at søge på videnskabsteori og kildekritik,...Jeg vil også gerne scanner de mest relevante dele til dig fra bøgerne på din email hvis du ikke kan finde bøgerne,..
Nogle ville måske mene det er lige at slå et stort brød op, men arbejde med verificering og kilder er "STORT"
Kind Regards,.
Stud,theol. Lars