#8463 - 07/02/200313:14Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
Pente Costal
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg har tit stået for nogle små provokerende debatter.... Og her en til......ja, den knytter sig lidt til den forgående debatter om fx. dåb.
Men lad os gå lige til sagen...........!
Jeg har aldrig set det oprigtige i konfirmation, som vi kender den i folkekirken/ eller nogen anden kirke En ung dreng/pige kommer til oplæring om Jesus, og bekender over for familien samt over for Præsten, venner og ikke mindst Gud....at hun/ han er kristen, med alt hvad det indebærer --Jeg husker selv min korfimation, og tiden før og efter......jeg kendte ikke Gud....og tonen i min klasse og parolen..var at vi skulle bare sige ja til præsten i kirken, og så var gaverne og festen sikret...og mor og far ville være "åhh så stolte"..og blå mandag....der skal vi bælle bajere...
1) Man skal da ikke bekende én tro på Korset, hvis det er for at få gaver 2) ---//--- eller for festen 3) Forældrenes ønsker, skal da ikke spilde ind på et "personligt" Guds forhold
Jeg vil være ærlig at sige, at den eneste grund til at jeg gik i kirke og sagde ja, var fordi at jeg sandsyneligvis ville få et video cam. Og et brøl afen fest....(hvor alle vi "kristne" blev stang stive..hver og en"................................ Og videre ved jeg at ingen af mine klassekammerater nævnte noget om jesus, når vi kke var hos præsten.......heller ej tiden efter...idag er stadig ingen af dem kristne.....og flere af dem har sagt til mig, med latter at gaverne, pengene og opmærksomheden var det der talte...... Og den skive....har jeg hørt mange gange før.....
Nu siger vi jo, at vi bekender vores barnedåb i konfirmation...og folk kan frit og kvit selv vælge.... om de vil tilhører de kristne samfund... Men...konfirmation er i mine øjne, bare endnu en tradition, som holdes i hævd, hvor kun en lille del, faktisk tror på det de laver, hvormed resten ser på det som et gaveræs, på højde med juleaften.. ...Troen/ frelsen i sig selv er den største gave nogensinde givet til mennesket....den har vi fået i nåde, og vi burde ligge på vores knæ og takke for Korsets kraft....men nej!...... Vi døber børn, de vælger ikke selv...når de så nærmer sig en alder 14 år. Det er før børnene rigtigt begynder at tænke som sig selv...og løsrive sig.... Der hvor de kan vælge selv...der køber vi deres bekendelse, vi sikre deres tro, ved at bestikker dem...vi lover gaver og fest.......i mine øjne helt det forkerte grundlag....vi bekender en tro på den levende Gud..ved at vinke dem med en Gulerod for næsen, som hedder mammon.........
Her er jeg stået af forlængst....... Kirken...den kører videre...børn bliver konfirmeret....kun meget meget få kommer i igen....hey venner....vi lader folk tro at de er frelst, men de er det ikke....prøv at se hvor mange mennesker der er konfirmeret, men ikke er mere kristen en Muslimen fra Bagdad......hvorfor??? hvorfor??? hvorfor gør man dette???
Sig mig lige....Konfirmationen...den er ikke nævnt i biblen....hvornår indførte vi det, og hvorfor`? Jeg har en ide om hvorfor det blev gjort, men den gemmer jeg til sennere..... Og på de grundlag den er på nu, hvorfor beholder vi den..??
Så er der fløjtet....Bolden er i spil....
En sand tjener af korset Pente Costal
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
- 1736 blev konfirmationen indført. (ca.1646 i Sønderjylland) Meningen var at sikre, at børn og unge nu også forstod nadverens betydning og kunne deres kristendom.
- En forordning i 1759 bestemte, at børn kun i særlige tilfælde måtte konfirmeres, før de var 14 år. Til gengæld skulle de være det, før de fyldte 19. Blev det ikke overholdt, kunne den unge kvinde eller mand komme i fængsel, indtil vedkommende havde lært nok til at blive konfirmeret.
-Tidligere markerede konfirmationen overgangen fra barn til voksen. Pigerne kunne nu fx få voksen frisure og lang kjole, og drengene tillagde sig voksne vaner som rygning og lommeur. I mange år var det også almindeligt, at pigerne fik deres første sorte voksen-kjole ved konfirmationen.
Citat slut. ----- I Folkekirken i byen hvor jeg bor, har vi startet en ungdomsklub for konfirmanderne. Det gjorde vi, fordi vi undrede os over hvor de blev af efter konfirmationen.. (ja jeg er katolik, men er teenleder i Folkekirkeregi.) Du har nok ret i at en del ikke forstår eller interesserer sig for det åndelige aspekt. Men det kan de jo komme til, bl.a. ved at vi der er kristne, er sammen med dem.
Jeg forstår godt din frustration over at der måske er mange mennesker i Folkekirken, som hverken forstår eller tror på det de gør. (dåb, konfirmation mv.) Men jeg tror nu ikke at alle disse mennesker bare har smidt Guds ord ud, og ikke VIL høre. Jeg tror på at de ville komme til tro, hvis omgivelserne hjalp til, dvs. os. Hvordan skal de pludselig "vågne op" og indse at Jesus Kristus er sandheden, hvis vi ikke viser dem det ? (jeg ved godt at du nok er meget engageret i evangelisation i din hverdag, det er ikke for at pege mod dig.)
At man stadig konfirmerer de unge, synes jeg er fint. De får en - omend kortvarig - kontakt med kirken og hører om det de er døbt til, måske for første gang siden dåben..det er da stort. At de så ikke tager det til sig, er meget sørgeligt. Men jeg tror at man planter frø når man giver dem konfirmationsundervisning, og når de kommer de obligatoriske 10 gange i kirke. Nogen steder har man også minikonfirmander (ca. 3. klasse), og det synes jeg også er en god ide.
Hvad gør du selv for at bedre situationen i Folkekirken ? Jeg mener - hvis man mener at der foregår forfærdelige ting, hvorfor så kun tale, og ikke handle ? Jeg tror ikke det ændrer på de unges+forældrenes indstilling til konfirmationen, at man fra andre kirker siger en masse vrede ord. Selvfølgelig må man gerne spørge, kritisere og udfordre andre kirker, men man skal nok ransage sine motiver.
En anden ting. Jeg regner med at du spurgte om konfirmation som den findes i Folkekirken m.v. Men vil bare sige en enkelt ting om den katolske konfirmation, hvis det kunne interessere: I DK kaldes det firmelse, så man kan skelne mellem den katolske og den ikke-katolske. Firmelsen er et sakramente. Udsendelsens sakramente, kunne man sige. Man bekræfter sin tro, hvad ens liv bygger på, overfor menigheden og biskoppen, og så giver han (biskoppen) sakramentet som er en gave fra Helligånden. Man bliver heri styrket til at gå ud i verden og dele sin tro med mennesker.
Kære Pente Costal, jeg håber det lykkes med en dialog denne gang. Jeg vil gøre hvad jeg kan.
Jamen PC... jeg ved det ikke, og jeg kan kun sige.. hvorfor??? hvorfor?? hvorfor gør vi det i danmark.. det er fuldstændig latterligt, at se teenagere blive konfirmeret pga gaverne.. det er som at tage fis med evangeliet, og udnytte det.. det er blasfemi...
jeg ville også ønske den blev afskaffet, ihvertfald i den del, hvor skolerne går ind og støtter det, som en naturlig del af pensum.. altså konfirmationsforberedelsen..
desuden.. er det jo en konformation til DÅben, også spørger jeg.. tror i da ikke nok på den barnedåb i fik som barn?? hmm var det ikke lige nøjagtig det jeg blev spurgt da jeg skrev jeg skulle voksendøbes, selvom jeg var barnedøbt?? For mig at se, er det det samme i selv gør.. altså folkekirken og IM..
MariaMaria
PS: nu vil jeg smutte på lejr med teenagerne fra kirken og hygge mig.. rigtig god weekend.. og Gud velsigne jer..
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#8467 - 09/02/200308:32Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
HanneV
Bruger
Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære Søster B. m flere, Da jeg blev konfirmeret var det ikke for Gavernes skyld, men fordi vor familie var dybt religiøse og det skulle jo bekræftes ved konfirmationen, men jeg ved godt at mange I DAG, gør det for gaverne, men I må ikke glemme dem der virkelig tror, og det er der altså stadig nogle der gør, så for deres skyld, IKKE også. Mkh, Hanne
#8470 - 10/02/200310:36Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle
Og vi må heller ikke glemme at flere og flere af dem som åbentlyst ikke tror tilbyder barnet/den unge en fest under alle omstændigheder. Så bliver det jo et reelt valg.... festen er i hus hvadenten de vil konfirmeres eller ej.
Personligt håber jeg at det er en ordning der vil blive mere udbredt - - - så vil konfirmationen komme til at stå klarere og kun bruges af dem som tror.
Men stadig konfirmation (som vi kender den fra folkekirken) er ikke noget krav for at blive frelst.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Fordi det måske for nogle af teenagerne som tror lidt men ikke rigtig ved hvad det indebære.. at sige ja til noget, også tro at det er bare det der skulle til for at blive frelst.. så behøver de ikke at leve efter budene osv osv.... sådan er der MANGE danskere som har det i dag.. faktisk sagde min veninde til mig for noget tid siden, at vi kristne havde det godt i forhold til muslimerne, for vi har allerede fået frelsen ved dåben, og vi kan jo bare altid bede om tilgivelse.. så kan vi leve som vi altid har gjort.. hmm det er altså hendes tro, og sådan er der flere hundrede tusinde danskere som går og tror.. "Det er for let at være kristen i dag" og det er IKKE DEN RIGTIGE vej, som den kulturelle kristne dansker går og tror. OG barnedåben og konfirmationen, har den størtste del af skylden i at mange danskere ikke kommer til at opleve GUDS NÆRVÆR.. og jeg bliver bare så ked af det, for det er virkelig ingen andres skyld end vores, vi kristne er skyld i det.. vi er skyld i at danskerene tror at de har gjort deres del af aftalen ved at blive barnedøbt og konfirmeret, også må gud jo klare resten.. det er så sørgeligt.. kirken bliver nødt til at gøre noget, for at vi kan opleve en vækkelse i danmark.. jeg kan sige med 100% overbevisning i mit hjerte fra Gud, at vækkelsen som kommer til at ske i københavn meget snart, IKKE kommer til at ske i folkekirken..
HALLELUJA, heldigvis er der nogle kristne som mener at der skal andre boller på suppen..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#8474 - 17/02/200310:14Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
Pente Costal
Bruger
Tak for dit objektive og gode indlæg....jeg er blevet lidt klogere *S*
Men stadig synes jeg det virke lidt "latterligt" den måde du beskriver at konfirmationen fungerede i 1700 tallet...håber vi er blevet klogere siden hen...tænk at andre skulle bestemme om ens tro var god og indlærd nok...? det er i al fald ukristent at kikke andre i sømmene og bedømme dem........men jeg tror vi er enige her..!
mvh- pc
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
#8475 - 22/02/200315:47Re: NONFIRMATION - EN GOD IDE.
[Re: MariaMaria]
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej
øh? jeg har stor respekt for unge der vlger at holde en fest istedet for at blive konfirmeret hvis de ikke tror. Men jeg har det ikke godt med ordet "non-firmation". Det er jo et negativt ladet ord der fravælger........ det er et ord der bygger på det kristne og står i modsætning til det. skulle man ikke kunne holde en fest uden at stå i direkte modsætning til den ristne konfirmation?.... bare en tanke
#8476 - 24/02/200311:13Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
Pente Costal
Bruger
Tro er ikke en lektie...... "øhhh....ja. i skal så lige læse 3 mosebog til imorgen, oghelbrede 3 hver!".....hmmm!
Du kan ikke gøre folk troende og give dem det som lektier....og da slet ikke i 7 klasse... Og hvorfor præsenteres børnene så ikke for de forskellige dåbssyn og andre kirke retninger??
#8479 - 24/02/200314:04Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
[Re: Pente Costal]
serner
Bruger
jojo, man kan sagtens gøre det til lektie
jeg underviser nogle konfirmanter for tiden mens deres præst har orlov. og har bla sat dem til at snakke to og to om hvad den anden skulle be' for i den efterfølgende uge og så givet dem den lektie at be for hinanden hver dag i en uge, to og to
det fungede ret godt
Guds kæmpe velsignelse til dig min pinsebro'r!! -serner
Som jeg har forstået det med at konfirmationsundervisningen er en del af pensum, så er det at der i skoleskemaet gives plads til dette 2 timer om ugen.
Det synes jeg da er fint at skolen er villig til. Der er ingen grund til at præsentere børnene for andre dåbssyn end Folkekirkens eget, for det er jo kirken som underviser, og ikke skolen.
Havde det været skolen, så var jeg enig i at undervisningen kunne indeholde andre kirkers dåbssyn osv.
Jeg fornemmer at du tænker at Folkekirken helt uberettiget har særstatus, i og med at skolen samarbejder med den omkring konfirmationsundervisningen. (ved at lægge skoletimer til rådighed for kirken) Og at denne kirke således har ekstra gunstige forhold til at få "udbredt" sin teologi. Er det sådan du tænker ?
Pente Costal
Bruger
I den sidste del af dit indlæg rammer du det jeg mente....*S* Jeg er led og ked af at Statskirken har en særstatus i DK, Jeg husker også at min præst advarede os imod frikirker....en ting jeg har erfaret andre steder fra osse... Ikke fair, at få børn til at tro at vi er onde.....man burde give dem en meget mere objektiv undervisning så.......
#8482 - 25/02/200314:03Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
[Re: serner]
Pente Costal
Bruger
Hej Serner....
Ja, den måde kan jeg godt se det.... og fedt initiativ....
Men til stadighed...... Jeg synes godt man kunne se mere objektivt på tingene.....synes det er lidt en slags indoktrinering, at man i mange tilfælde kun præsentere Luthersk lærer....
Mvh- Pente Costal
May you be blessed more and more each day, by Christ our king
OK Tænkte jeg nok....der er også katolikker som er oprevet over Folkekirkens særstatus.
Du har nok ret i at man kirkerne imellem advarer mod "de slemme andre". Der er nok nogen som advarer mod den påståede gerningsretfærdighed i den katolske Kirke, den påståede manglende Helligånd i Folkekirken og herlighedsteologien i karismatiske kredse..sådan helt sat på spidsen. Men jeg tror ikke de er slemmere til det i Folkekirken end andre steder.
#8484 - 25/02/200317:00Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
Anonym
Anonym
Kære Pente Costal,
du skrev til Serner - og jeg tillader mig at kommentere.. Du skrev:
Jeg synes godt man kunne se mere objektivt på tingene.....synes det er lidt en slags indoktrinering, at man i mange tilfælde kun præsentere Luthersk lærer....
Man underviser da heller ikke i katolsk lære..
Jeg synes ikke det er mærkeligt at den lutherske Folkekirke holder sig til luthersk lære. Det er da fair nok i mine øjne.
Desuden havde Luther en stor hengivenhed for Jesu mor, og han skrev en masse Mariasalmer...men jeg er ikke sikker på at dette så ofte kommer for dagen..
Der er nok nogen som advarer mod den påståede gerningsretfærdighed i den katolske Kirke, den påståede manglende Helligånd i Folkekirken og herlighedsteologien i karismatiske kredse
der skulle selvfølgelig stå: den påståede herlighedsteologi i karismatiske kredse.
#8486 - 25/02/200319:40Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pente Costal.
Du skriver: " ..... synes det er lidt af en slags indoktrinering, at man i mange tilfælde kun præsenterer luthersk lære".
Det er vel kun naturligt når det foregår i en luthersk kirke? Konfirmationsundervisning er jo undervisning i troen og ikke en præsentation af alle de kirkesamfund der findes, og deres teologier. Tror du ikke også, det ville blive 10 gange mere forvirrende, hvis så unge mennesker skulle forholde sig til så mange ting på en gang? Hvad skulle de så tro på?
Hvad gør Pinsekirken iøvrigt i sin oplæring af nye troende? Præsenterer man dem for ikke blot pinseteologi, men også for luthersk, katolsk, metodistisk, ortodoks, calvinistisk teologi ... you name it?? Nej, vel. Det tror jeg heller ikke. Men skulle det så ikke, ifølge dig, også være "lidt af en slags indoktrinering"? Eller også er det bare mig, der misforstår dig - så må du forklare mig, hvad du mener.
Pente Costal
Bruger
Well....
Jeg vil dog ikke mene at vi bare skal sidde og se på, mens Folkekirken jager flere og flere fra troen... Særstatusen gør at vi kirker som virkelig handler for evangeliet blivet sat ud som skurke.....................
Så er jeg ligeglad med alt det andet.. At stå sammen for Jesus og forkaste alt der ikke er for ham...
mvh- PC
#8489 - 26/02/200313:13Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
serner
Bruger
hej min ven
jeg kan se at de andre har sagt cirka det jeg ville have svaret.... konfirmantundervisning er jo ikke det samme som skolens kristendomsundervisning, en konfirmant der vælger at blive konfirmeret i folkekirken, bliver jo neto konfirmeret i en luthersk kirke og bliver derfor undervist i denne kirkes lære...... på samme måde som dåbsundervisningen i pinsen sikkert ikke gør så meget ud af at undervise i luthersk dåbslære
vi havde foresten om helbredelser idag til konf.undervisning, det var skægt satte dem til at be', det bliver spændende at se om nogle af dem blev helbredt på onsdag..........
serner
Bruger
hej
jeg vil lige nævne at jeg er fra folkekirken og jeg taler pænt om pinsen og anbefaler den enda så det er ikke alle steder i er "skurke"...... + vil gerne være inkluderet i den del af kirken der handler for evangeliet!! der handles i min kirke og den ER en folkekirke!!
Men hvad vil du gøre ved Folkekirkens særstatus ???
Jeg forstår godt det du siger, og den katolske Kirke i DK må også nøjes med de vilkår som I fx. har. Men jeg er tilfreds. På en måde tænker jeg nok at Folkekirken skal ændres indefra..jeg tror ikke det kan lade sig gøre ved at kritisere og rakke ned udefra. Men måske tager jeg fejl!!?
...herlighedsteologi....det er : At man tror at Jesu kraft en gang for alle er overgivet til de sande troende, og at Han i dag ikke længere griber ind i verden. Dvs. disse sande troende er selv blevet i besiddelse af Hans kraft. Man mener således at sygdom og elendighed kun rammer de vantro og de lidettroende. Enhver som er sand troende vil kunne proklamere at sygdom og elendighed er væk, og så vil det ske. Disse vil have fremgang og godt helbred altid, idet Gud iflg. deres Bibelsyn har fjernet alt svært og ubehageligt fra de der tror og STÅR FAST på Hans ord. Dvs. hvis én har cancer, skal de sige: I Jesu navn er jeg rask. Han har sejret over sygdommen, så jeg er ikke syg.
- dette er min defination af herlighedsteologi. Hvad er din ?
Dette gælder også der hvor jeg kommer (Pinsekirken Kalundborg). Her siger vi også godt til folkekirken. Vi har medlemmer der hjælper til i folkekirken, når der ikke er noget i vores egen.
Som serner siger med Herrens visdom. Så er det evangeliet det handler om og ikke alle vores små "særheder"
Pente Costal
Bruger
Jeg har ikke lige en pakke løsning til hvordan vi skal gøre men...
men Jeg ville blive glad hvis man først fjernede alle de penge som bliver postet i folkekirken, og sade at de selv skal finde midler til at drive kirken, det giver ligesom lidt mere ansvarlighed fra kirkens egen side..(fx tiende)...og dne bliver ikke kunstigt holdt i live for ingen ting...... Dernæst skal vi have skilt stat og kirke.....så lukker der måske nogen kirke ned, men så tror jeg selv på at de kirker som er seriøse nok skal klare sig, og det som bare lurpasser lukker som de burde..... Bagefter skal navnet FOLKE kirken væk.....den evangeliske lutherske kirke er ikke mere for folket end den katolske eller de frie kirker...det skulle have navn efter hvad den er...evangelisk luthersk..... .....
Du har ret i at det skal være indefra en fornyelse skal holdes i live, men vi ved at folkekirken ligesom er allergisk over for nye ting....så det bliver en svær sag.....men tror at hvis man fjener den "Helle" status, så vil der ske store ting i DK.....
I tjeneste hver en dag, hver en time.. PC
Pente Costal
Bruger
Serner jeg er udemærket klar over at der findes lys blandt folkekirken....bla dig.. og forhåbentlig også din kirke...
Men i det store hele.....mener jeg som du sikkert ved, at der er noget som kunne gøres bedre...meget bedre...sådan er det selvfølgelige også i pinsen..... Men jeg er sikker på at pinsen har langt lettere ved at forny sig...og så videre.....
Glæder mig over min brødre og søstre som kæmper en brav kamp for Korset i Folkekirken.... En slagmark jeg ikke er på....
*S*
mvh- PC
Pente Costal
Bruger
Tak for din forklaring.....altid godt at lære noget nyt....*S*
Nej, jeg troede bare at det var noget andet.. Jeg prækdiker selv et Herligt Evangelium....*S* Jeg fortæller folk udfra min overbevisning at vi blev skabt til at have det godt og leve skønt.......Jeg forkynder at Gud lover at i Ham findes det gode som fx, glæde, frihed, fremgang, velsignelser i foreskellige skikkelser......osv. Jeg siger ikke at vi KUN skal leve i Lykkeland--- Næææhhh!....Det bliver også svært og hårdt....og vi skal komme på knæ.......men udgangspunkt....vi kan leve godt, når vi er i Jesus....og følger ham...
Troede at folk syntes det var en forkert slags teologi...og kaldte det Herlighedsteo....
#8499 - 27/02/200314:41Re: Konfirmationen.......? at købe en bekendelse!
[Re: serner]
Pente Costal
Bruger
Serner du åbner påny for visdommen....
i vores kirke krydser vi meget tit med andre teologier.... også luthersk......
Amen til Guds kraft, og for hans åbenbarelser for jer.... Håber du har et kuld radikale evangelister og apostle klar til Herren Som kan hjælpe mig og mine kristne brødre og søstre i kampen om at sætte sjæle fri...
mvh- PC
Jamen måske har du ret i at løsningen er at skille stat og kirke.
Men har debatten om at skille stat og kirke ikke kørt i mange år snart ? Eller er det noget helt nyt ?
Jeg ved faktisk ikke hvor mange penge Folkekirken får tilført som IKKE er medlemskontingenter..ved du det ??? For disse penge kan jeg ikke se noget forkert i at kirken har.
Tiende er et godt princip, og jeg ville også ønske at den katolske Kirke indførte dette. Det er nu engang ikke noget mennesker bare lige beslutter sig til. Men det er helt sikkert en god ting. Tror også at det bringer mere end god økonomi til kirken. Alt hvad vi ejer (inkl. penge) er vel dybest set skænket os via Gud, og derfor tilkommer de 10% også Ham, ret beset. Dette indser man måske hvis tienden bliver indført, eller også indser man det og begynder så at give tiende. Det er i hvert fald en sag der er er værd at bringe på bane i ny og næ.
I den katolske Kirke har man ikke automatisk kontigentbetaling over skattebilletten som i Folkekirken. Derfor mærker man også glæden ved at give på en helt anden måde, fordi man ser de penge man lægger i indsamlingskurvene/bøsserne eller giver i en gaveordning. Man får lov at mærke at man giver til Gud via Kirken. Det mærker man ikke helt så meget når det går automatisk via skattebilletten, og derfor er man her måske heller ikke så bevidst om hvad det er man betaler til.
Jeg synes også Folkekirken (navnet!) efterhånden klinger hult, fordi der tilsyneladende er så mange som ikke er troende. Men mon ikke det er svært at kalde kirken noget der antyder hvad den står for - når præsterne i praksis ikke tror det samme. Nok har de nogen skrifter som definerer læren, men..
Du har ret i at det skal være indefra en fornyelse skal holdes i live, men vi ved at folkekirken ligesom er allergisk over for nye ting....så det bliver en svær sag.....
Er Pinsekirken ikke ligeså allergisk ang. at indføre nye ting ? Kunne den finde på at indføre orgelmusik ? Det er et gammelt instrument, historisk set, men i Pinsesammenhæng ville det da være noget nyt, en fornyelse. Men ville I hilse den velkommen ? Jeg mener bare: Pas på at formen ikke bliver en kæphest.
Marlene
Bruger
Reg.: 24/02/2003
Sted: Bornholm
Hej Pinseven.
Uanset hvad vi synes om folkekirken, så er det Guds menighed. Det er muligt bygningerne tilhører staten, men menigheden er Guds. Jeg betaler stadig kirkeskat til folkekirken, såvel som tiende til den kirke jeg kommer i. Rundt omkring i Danmark er der nemlig nogen præster som gør et kanon stykke arbejde. Og selvom præsten kan være en tørvetriller, kan der sagtens sidde en personlig kristen på bænken, som nu engang har det bedst i folkekirken.
Hvad angår spørgsmålet om konfirmation, så synes jeg det er fint at der bliver sået frø i de unges hjerter. Hvem ved, en dag dukker det måske op igen og bliver til vækst
serner
Bruger
hej
rent økonomisk kan det faktisk ikke betale sig for folkekirken som det kører nu man siger at folkekirken får en masse penge, men i virkeligheden udfører kirken et kæmpe stykke arbejde for staten der koster mange penge, fx kirkebogsføring og begravelser og andet......
det kunne faktisk økonomisk bedre betale sig for kirken at være adskildt og så tilbyde staten at betale for de tjenester, det ville folkekirken få flere penge af!!
måske det lyder lidt materialistisk, men hvis man gør regnestykket op så bliver kirken faktisk ikke støttet, men støtter selv staten............
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej allesammen.
Jeg selv sidder jo også med en masse kritik af folkekirken, af alle mennesker incl. mig selv, af alt hvad der bevæger sig og alt hvad der ligger stille. Og jeg er såmænd også af og til blandt dem der brokker sig højlydt.
Men et kritikpunkt, som tit fremføres, nemlig at folkekirken (i modsætning til frikirkerne) for en stor del er invaderet af mennesker, som ikke er kristne, det ser jeg nu som en af de store fordele !!
Mange, som ikke ville drømme om at vise sig i en af de indforståede menigheder, møder op, når der er kulturelle, sociale, musikalske og andre hyggelige arrangementer. Og så når de kender nogen der skal døbes, giftes, konfirmeres eller begraves - de såkaldte 4-hjuls-kristne - ja og så også juleaften selvfølgelig.
Dem glæder jeg mig meget over , også selv om de af og til møder op og forstyrrer - med dannebrogsflag, balloner og en lille ansats til en morgenbrandert . De hører Guds ord. Nogen af dem hører ikke efter, men nogen gør. Måske bliver der ved præstens ord - eller en af salmerne - sået nogle frø til senere spiring. Og så kan de jo næsten ikke undgå at rende ind i nogen af os andre - det kan af og til føre til en ny begyndelse !
Du siger i er stolte af at der kommer så mange ikke-kristne.. jamen, det er jo dem som skaber rygtet om at folkekirken er kedelig, og præsten han var r... kedelig. osv osv. Der kommer ikke noget ud af at smide frø i tislerne.. Det bliver kvalt af omverdnens reaktioner. Og hvordan får man i folkekirken, udført sin så vigitge Hyrdeopgave.. hvor det ene får er faret vildt.. kan i skelne mellem de vildfarende og dem der bare er gæster som tilfældigvis kom forbi??
Jeg kan godt se at man ikke skal glemme den ene kristne som sidder på kirkebænken og er glad for at komme i folkekirken. Men helt ærlig, det er da ret mange smuthuller i folkekirken, man kan komme som anonym, fordi ja ham jesus, han er lidt for personlig til at jeg vil dele min tro med andre, og dagen efter, så er jesus ikke i ham mere, måske fordi der ikke var nogle til at høste..
Jeg har selv været en af dem.. og jeg kan bare nævne 5 andre veninder som stadig har det sådan, og hvis det ikke havde været for mig, så tror jeg ik at der ville have været nogle til at prøve at hive dem tilbage til jesus. For de kom selv i en luthers friskole, og var også lidt mere kristne end den almindelige dansker, men IKKE meget. De var lunkne, det var jeg også. Til jeg mødte Pinsekirken. For der er det MEGET MEGET svært at finde bagdøre, der er man altså bare velkommen, og man får ikke lov til bare sådan at smutte igen, men nok også mest fordi man ikke har lyst til at forlade sådan et fællesskab.
Jesus taler om at vi skal være hyrder, og vi skal være kristne i et fællesskab. og jo selvfølgelig er der det i folkekirken, men bare ikke på samme måde. Der er mulighed for familier at komme til tønneslagning med børnene, der er koncerter, der er kaffe i skurhuset bag efter, osv osv. Men hvad med mandag, tirsdag, ondag, torsdag, fredag og lørdag?? Hvorfor er der ik nogle som går rundt og hilse de nye velkommen, snakker med dem, og høre dem om de ha lyst til at vokse i deres tro?
Det er altså stadig ikke for at rakke ned på folkekirken. Men jeg synes godt man kunne gøre noget mere, for at høste, og holde på høsten..
Jeg havde en mega fed oplevelse da jeg var på Hawaii, jeg var inde i en meget lille lokal kirke. Det var så fedt at være der, jeg kendte ingen, men alle kom og krammede mig og bad mig velkommen, selv præsten præsenterede mig foran hele menigheden. Det var så rørende, og jeg ved at Gud talte til mig den dag.. Sådan behandler man de fremmede gæster i kirken!!!!
Guds velsigne de kristne kirker i danmark og deres fællesskab.
MariaMaria
vi ER kommet over det gamle indstrument og har lagt det på hylden for at komme videre.. vi turde godt tænke på hvad det var man IKKE gad at høre på og frem for alt hvad vi IKKE kunne identificere sig med.. og for Gud er det ikke indstrumentet der er det afgørende det er følelserne i sangens tilbedelse.. Jeg har godt nok svært ved at give mig hen i tilbedelse til en dansk salme med orgelmusik.. Det er da smukt, men ikke noget jeg kan tilbede Herren til.. Og det er DET det handler om.. Det er ikke fornyelse at gå tilbage til orglet, det ville været at gå et skridt tilbage.
Maria Maria
serner
Bruger
hej
ja vel har folkekirken fejl!!! and we know it!! men folkekirken er altså en bred størrelse og det er langt fra alle steder det er som du beskriver, der findes faktisk steder hvor der er godt liv!! og ikke kun i Bethlehem hvor vi har plasproblemer og multi liv, og heller ikke kun i Århus valgmenighed som er noget af en pionerkirke i dansk kirkeliv, eller Christianskirken, eller....... de er der rundt omkring!! og er lige så meget folkekirke som de steder hvor det ikke fungerer.
jeg læser i øvrigt ikke at Kristina sagde at hun var stolt af de ikke kristne, bare at hun var glad for at de kom og så det som en mulighed......
det er fair nok Maria at du ikke føler dig hjemme i folkeren, men vi er nogle der ophøjer kristus der! og der findes gode fællesskaber også hos os. så lad os ophøje Ham sammen istedet for at blive ved at diskutere min kirkes fejl....... også selvom din lokale folkekirke ikke er særlig god når du kritiserer kirken, så husk at det er Kristi brud, måske er hun sølet til nogen steder, men det er stadig Kristi brud.
Pente Costal
Bruger
Jeg tror godt man kunne finde på at bruge orgel musik, eller citre og harper...i pinsen I min kirke har vi lige haft visions møde, og der snakkede vores herlige præster om at det skal være en kirke for vores venner....altså hvis de lokke folk i kirke at vi har orgel musik til tider.....så er jeg sikker på at der ville blive købt et, eller hvis andet....så..
mvh- PC
Pente Costal
Bruger
??????? Dú siger du ser det som en god ting at der er mange ikke troende?? Jamen kære kristina en så god kristen som dig, ved da man ikke bliver kristen bare at gå i kirke.... Der skal mere til...handler folkekirken som en menighed??....er der nogen til at tage sig af alle dem som bare kommer af tradition?.....næææh......kirken gør ikke rigtigt noget ved det......og dermed tror de stakler at de er kristne, fordi kun få siger noget til dem......
Det synes jeg ikke er en fordel......det er snarere TRAGISK...at man kan komme i kirke gang på gang...og forblive fortabt........
Esmaralda
Bruger
Hej
Hvor er jeg glad for at du IKKE kommer i folkekirken.... for hvis du gjorde ville du sætte alle sejl til for at ødelægge den dejlige salmesang og den store tilbedelse jeg synes der ligger i den....
Har I Pinsefolk aldrig tænkt den tanke at vi er forskellige..... Det er faktisk ikke alle der trives i alt for meget haleluja, dans og rytmer. Skal vores stille og rolige kirke nu ødelægges fordi I nu en gang bedst kan lide "gang i den".
Hvis I er tilfreds med jeres kirke - fint - så kom i den..... Og tillad så os andre at være glade og tilfredse med vores kirke.... var jeg ikke tilfreds ville jeg da skifte til en anden kirkeform - og det tror jeg også at mange andre ville (hvis de IKKE var tilfredse) I får det til at lyde som om vi som kommer i folkekirken er nogle stakler som bare sidder pasive på en bænk og lader os tryne af traditioner - og at vi er for svage og uselvstændige til at lave om på det.... Det er vi ikke...!!!!
Og så lige et spørgsmål: Hvorfor er det så vigtigt for jer hvordan tingene foregår i folkekirken - hvorfor bruger i så meget krudt på det - hvorfor ikke bruge krudtet på jeres egen kirke???
Det er i orden at i synes den er for kedelig - og det er i orden at i siger det - men det er ikke i orden at i tillægger folkekirkegængerne meninger som skal være som jeres egne (altså at forlekirken er kedelig) og manglende evne til at lave den om så den kommer til at ligne jer...
Undskyld Maria det var ikke ment som svar kun til dig, men til mange frikirkefolk - som af en eller anden årsag ikke kan - eller vil - forstå at vi er forskellige og har forskellige behov...
Venlig hilsen Ester
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Lige i øjet!
Folkekirken er ikke perfekt, vi har problemer med biskopper, statstilknytning og mange andre ting,men det er min Kirke, en Kirke hvor jeg er døbt, oplært og har fået del i Kristi legeme og blod, om den er kedelig er underordnet og for min egen del er det en fryd at hører Præsten messe, orglet bruse og se høj som lav rejse sig og bekende troen på samme måde som for 100 år siden. Der kommer måske en dag hvor en eller anden vil ændre folkekirkens bekendelsesgrundlag og til den tid må jeg forlade min kirke, men ikke et sekund før, for i samme Kirke har jeg fundet liv, i samme kirke har jeg fundet næring til min tro.
Pente Costal
Bruger
Du siger:
Hvis I er tilfreds med jeres kirke - fint - så kom i den..... Og tillad så os andre at være glade og tilfredse med vores kirke.... var jeg ikke tilfreds ville jeg da skifte til en anden kirkeform - og det tror jeg også at mange andre ville (hvis de IKKE var tilfredse) I får det til at lyde som om vi som kommer i folkekirken er nogle stakler som bare sidder pasive på en bænk og lader os tryne af traditioner - og at vi er for svage og uselvstændige til at lave om på det.... Det er vi ikke...!!!!
.........øhh.....hvad er i så???....... SÅ vidt jeg kan se så sover alle under 30 når der synges salmer og folk under 20 forstår knapt hvad ordne betyder....der ved så synger kun 3 ud af 10 med og de to af dem er 70 år...... *griner* se det her det er fordomme jeg har haft, og så sennere ting som jeg har har fået bekræftet.....Men........hvis du/ i ikke er overnævte af din beskrivelse....hvad er i da?
Du sprøger til hvorfor vi ikke bruger krudtet på vores egne kirke...
Well..det gør jeg men sandten også.....85% af min fritid bruger jeg på min kirke.....måske i fra folkekirken skulle gøre det samme, måske at kritiken blev lidt mindre......
mvh- en hårdt arbejdene evangelist...PC
Pente Costal
Bruger
--hvor alle rejser sig op..og.....
*S* Tænk hvis man blev siddene....så ville alle kikke på en..og tænke..????:..... Måske nok derfor alle rejser sig......og siger rim og remser.....hvorfor for folk aldrig lov til at bede frit fra hjertet i alle påhør...istedet for fader-remsen...???
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Nej du har fuldstændig ret i at vi har al mulig grund til at være glade for vores frelse. "Glæd jer, glæd jer altid i Herren" Hvor er det dejligt at vi må føle denne herlighed det er at leve Jesus nær.
Herlighedsteologi derimod - tja jeg synes det lyder helt forkert at vi altid skal have fremgang og være raske osv --- ellers er vores tro for lille.... nej det klinger forkert. Især i forbindelse med det Jesus selv siger om at vi skal få svære tider - ligesom han selv havde svære tider.
Venlig hilsen Ester
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
"Tænk hvis man blev siddene....så ville alle kikke på en..og tænke..????:....." Nej det ville alle ikke, og her taler erfaringen.
"Måske nok derfor alle rejser sig......og siger rim og remser....." Synes det er beklageligt at min bekendelse skal reduceres til at være rim og remser, men det er som sagt en smagssag.
"hvorfor for folk aldrig lov til at bede frit fra hjertet i alle påhør..." Hvem som helst kan bede frit i deres indre, og det er ikke alle som synes det er fedt at hvem som helst bare oplader sin mund når vi nu en gang er samlet ikke for at bede højt på hvad man med grov fil kan kalde farisærisk vis, men for i vort hjerte at bekende os til den levende frelser.
Jeg er absolut enig i at konfirmationen er en problematisk størrelse. Jeg har tit tænkt på at konfirmanderne var for unge, de er jo i den alder, hvor de måske ikke kan blive mere pubertære (?), og man kan tænke over, om man i den livsfase tænker over religiøse spørgsmål og i det hele taget er voksen nok til at tænke længere end til gaverne? Jeg vil dog ikke til at gøre mig psykologiske/sociologiske overvejelser....Men: gaverne er et problem. De er dejlige at få , men burde ikke have en gulerodfunktion, som der blev nævnt i debatten.
For mit eget vedkommende oplevede jeg, at det var vildt keeedeligt at gå til præst og gå i kirke. Jeg var egentlig interesseret i religion og troede på Gud, men anede ikke hvad kristendommen gik ud på, jeg oplevede at jeg fik en dårlig undervisning. Jeg ville gerne bekræfte at jeg troede på Gud, men glædede mig selvfølgelig meget til gaverne og blå mandag. De fleste af mine jævnaldrende kammerater blev nok konfirmeret for festen og gavernes skyld. Men min konfirmation betyder alligevel meget for mig, for til den fik jeg en bibel af min præst, i hvilken jeg stadig læser. Fra min konfirmation og flere år frem åbnede jeg ikke min bibel eneste gang, jeg havde ikke troet at den ville komme til at betyde så meget for mig, som den gør nu
Konfirmation er virkelig en vigtig sag. Er det nødvendigt at bekræfte sin tro over for Gud? Jeg mener at have læst et sted, at til konfirmationen er det ikke os selv der bekræfter dåben, men Gud. Det er da stort. Jeg er så glad for at Gud vælger mig, og ikke omvendt. Heller ikke i dåben kan man selv tage stilling, men det er Gud der skaber troen i én. Jeg tror konfirmationen skal forstås i forbindelse med dåben, som jo også er et omdiskuteret spørgsmål....
Jeg tror faktisk at konfirmationsforberedelsen er en god oplevelse for nogen. Nogle præster er gode til at undervise og fortælle om kristendommen. For nogle uger siden var jeg til en gudstjeneste hvor konfirmanderne oplæste bibelsteder og digte, de selv havde skrevet omkring lys. Det virkede til at være en god oplevelse for dem. Jeg har også læst et sted om en præst, der løbende havde personlige samtaler med den enkelte konfirmand om hans/hendes pt. situation/gudsopfattelse/tanker om religion etc. Jeg tror ikke man kan forvente nogen generel dyb reflektering af 13-14-årige over evangeliet, men det er vigtigt, at de hører det, og så kan det være, at det på dét tidspunkt eller senere vil få en betydning for ham/hende. Udadtil kan konfirmationen virkelig se irrationel ud med al gaveræset og festglade teenagere, men jeg tror på at der sker mere end vi kan se. Gud kan altid mere end vi tror!
jeg taler om hvor hele descipleskabet er?? hvor er hyrderne, når man har brug for dem?? det kan godt være din folkekirke har gode hyrder..
hvorfor vi har så svært ved at tollere det.. fordi det er en FOLKEKIRKE, det er det første indtryk Danskerne får af kristendommen.. og mange kender ikke til andre kirker, jeg gjorde ikke før mange år efter, desværre..
Maria
Marlene
Bruger
Kære Ester.
Vi pinsekristne har den opfattelse, at foregår et møde ikke på vores måde er det en forældet mødeform, og man kunne ligeså godt tilhøre Amish-folket!
Idet vi tog imod frelsen, og fik proppet Jesus ind i hjertet, fik vi samtidig grønt lys til at være arrogante og nedladende i vores omtale af andre - især kristne! Ikke så meget hedningene, det er jo dem vi skal ud og hverve til vores kirke.
Pinsekirken er hverken værre eller bedre end noget andet trossamfund. Her flyver vi med på den energiske lovsang, men når det efterfølgende budskab går for tæt på, eller trækker ud, ja så får vi travlt med at studere mønsteret i gulvtæppet, skæve til klokken eller ordne manicuren. Det sker også en sjælden gang at den bageste række snorker (eller er det bare stolen der knirker?)
Det er vigtigt for os at bruge så meget krudt på alle andres mangler - det gør det nemlig nemmere for os at ignorere vores egen bjælke!!!
(Undskyld pinsebrødre og søstre, men jeg kunne altså ikke dy mig)
Esmaralda
Bruger
Hej Marlene
Det var med glæde jeg læste dit lille morsomme indlæg. Alle trossamfund har deres svage sider - og i særdeleshed også folkekirken - samtidig har alle trossamfund også deres stærke sider - også folkekirken....
For at stille det lidt groft op kan man vel sige at der af og til er så stille i folkekirken at der kan være svart at putte den spontane lovsang ind. I frikirkerne kan der være så meget "halløj" (undskyld udtrykket) at den stille nærhed med Gud har svære kår.
Stilhed er godt - sprudlende lovsang er godt. Men begge dele er bedst i følgeskab med den anden.
Venlig hilsen Ester
kristina
Ordstyrer
Bruger
PC, nu synes jeg snart du skal overveje dine ord. Det er for længst gået op for alle her, at folkekirken er en institution du elsker at hade. Og at vi, som har vort åndelige liv i og med den, som er blevet kristne netop her, og som glæder os over gudstjenesterne her, er folk som har din store foragt.
Det kan vi leve med, selv om det efterhånden er lidt træls at blive ved og ved og ved med at læse om det.
Men når du så også går i gang med at spotte den bøn, som Jesus har lært os, og kalder den "fader-remsen" - så synes jeg du er ganske tæt på det gule kort.
Intet er så godt at det ikke kan blive endnu bedre. Vi er nogen stykker, der gør r hvad vi kan for at vores kirke (folkekirken) kan blive endnu bedre.
Men det nok ikke sandsynligt, at den nogensinde bliver en kirke, som du har lyst til at komme i. Og så er det da godt, at der er alternativer, ikk' ?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Pente Costal.
Mht. at vende sig om efter dem, der ikke rejste sig: Personligt rager det mig en papand, om nogen bliver siddende, står på 1 ben eller ... det har jeg da ikke tid til at tage mig af, jeg er kommet for at høre Guds ord! Hvis der findes folk, der har travlt med det, må det være deres eget problem.
Modsat ved jeg, at der er pinsekirker, hvor de, der ikke lovsynger med løftede hænder og dans, ville få at vide, at de "ikke var frie i deres lovprisning, men havde brug for at blive forløst" ! - hmmm.....
Hvad er det egentlig, du har så meget imod en fastlagt liturgi?? Er det vigtigste ikke, om den stemmer overens med Guds ord, og om hjertet er med? (det KAN lade sig gøre, believe it or not! ) Det behøver ikke være en ulempe, at noget ikke lige blev opfundet i går. Kunne det ikke tænkes, at noget, der havde holdt så længe, derved beviste sin slidstyrke, at mange var blevet velsignet ved det? Jo, hvis man ikke er fortrolig med liturgien, vil man ikke forstå alt. Men der findes også indforstået sprog i pinsekredse, ja alle steder. I øvrigt, man lader jo heller ikke være med at se fodboldkamp, selvom man ikke forstår det hele. Man bliver bare fortrolig med det.
Mon ikke det er et spørgsmål om at lære tingene at kende og hvad de betyder? Jeg har selv kommet i pinsekredse for år tilbage og mente naturligvis også, at folkekirken var kedelig og "religiøs" (at gøre dette ord nedsættende er allerede et eksempel på indforstået sprogbrug! ) - men da jeg kom tilbage til folkekirken, blev jeg fortrolig med dens gudstjenester og kom til at holde af dem! Og jo - der er faktisk masser af tilbedelse i den danske salmebog, i bønnerne, ja i hele helheden, hvis bare man gider at kigge ordentligt efter. Noget andet er, at vi sagtens kunne bruge noget mere oplæring i, hvad de forskellige ting i gudstjenesten vil sige. Det har nye i pinsen vel også brug for? Men det er jo heller ikke forbudt at forny liturgien. Vi har fx lovsangs og forbønsgudstjenester i Sct. Pauls i Århus, som er godt besøgt, og som du nok ville kunne lide. Men højmessen søndag formiddag vil vi ikke af med.
Du skriver, at alle rejser sig og siger "rim og remser" - fx. "Fader-remsen". (Går ud fra det er Fader Vor du mener.) FADERREMSEN?????? .......... - åh nej, nej, nej dog ...... jamen ... det er jo den bøn, Jesus selv har lært os - ved du slet ikke det?! Det var jo netop de ord, som han sagde, vi skulle bruge i vores bøn, og det var hans svar på disciplenes bøn: Herre, lær os at bede! Matt. 6, 5-15 og Luk. 11, 1-4. Men nu er Jesus altså åbenbart også blevet skældt ud for "kedelig og religiøs" - ak nej! Og hvad med Davids salmer, det er jo også faste bønner, som jøderne brugte i deres bedetider, og som apostlene holdt fast ved! Se ApG 3, 1. Men de er måske med i samme selskab.
En ting vil jeg sige, at hvis pinsekirken vrænger ad Herrens bøn, Fadervor, og forkaster den som "rim og remser", så har den et alvorligt problem!
hej PC Grunden til at vi beder faderemsen i den evangelisk-lutherske kirke, er sådan set, at vores Herre har befalet os ikke at lade munden løbe som hedningerne men at bede den bøn. Det kunne være man i pinsekirken skulle prøve at åbne bibelen før man begynder at spotte andre kirkesamfund. Der er noget berde bibelsk belæg for denne bøn end der er for ukontrollerede frie bønner. Det bliver ikke nødvendigvis mere bibelsk og sandt bare fordi det virker mere inderligt og åndeligt og frit. Jeg tror vist det er så som så med bibeltrosskaben blandt karismatikere. Mvh. Chemnitz
Marlene
Bruger
Hej Ester.
Det kan jeg kun sige Amen til. Den kirke vi kommer i er forholdsvis lille, med overvægt af den "ældre" generation. Derfor har vi fat i evangelie-toner på hvert eneste møde. Og der er rigtig mange af de gamle salmer der går lige i hjertet. Personligt kommer jeg i kirken for at høre Guds Ord, og for fællesskabet med menigheden. Sprudlende lovsang har jeg resten af ugen.
Ja ja, det var også bare en corny kommentar. Det er jo ikke nødvendigvis fordi orgelet har været anvendt i mange år at man er glad for det - nogen af os synes faktisk det lyder utrolig smukt. Men som MariaMaria også skrev er det heldigvis ikke instrumentet der er afgørende, selvom det hurtigt kan blive en kæphest i diskussionen. Det har jo nok mere med os mennesker at gøre end selve instrumentet.
serner
Bruger
hej
det ville være fedt hvis du skelnede mellem pinsefolk og den karismatiske bevægelse. du finder karismatikere i samtlige kirkesamfund, inklusiv pinsen. vil iøvrigt meget nødig blive klantret for ikke at være bibeltro, og tror nu heller ikke pinsefolkene er vilde med dét ......
Pente Costal
Bruger
Synes man lader folk tro for let...det er let nok at bede faders rim og remse....sammen med andre.. Men man kan ikke bede fra hjertet i ejne ord, og da slet ikke sammen med andre..hvis man ikke tror...
Måske Statskirken selv skulle slå op i biblen...*S* Måske statskirken skulle lede folk til at tage skridt i tro, ikke bare være i stilstand...
men.........!
Pente Costal
Bruger
Jeg har skam fuldt ud respekt for Fadervor... Men jeg finder det skammeligt at den skal inprintes alle steder i alle sammenhænge... Inderligheden forsvinder...og det bliver bare en traditioneret ting...med andre ord..en remse..vi bare nævner....det er let at lærer noget uden ad og så ikke tro det man siger....
Pente Costal
Bruger
Bede på farisærisk vis...?? ... aldrig har jeg bedt en bøn for synest skyld.... ...Man er samlet for at være stille siger du?....mon ikke du tager fejl.. ...Kirken er vil ligeså meget min som din.....hvis jeg vil "snakke med far" må jeg vil bare gøre det... nååååhh..nej..!...det gør man jo ikke her, for det er imod alt hvad vi er vant til..
hm..! glæder mig over at man kan gå ud af en kirke og ind i en levende menighed...
mvh. PC
#8533 - 03/03/200312:11Re: Der nåede du grænsen PC/ og tager skridt til
[Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger
Well....hvis det er med den attitude på...!
Jeg taler som evangelist af Guds nåde... Jeg kritisere at man som kirke ikke leder folk i tro..men kører i et spor, hvor folk kan gå et helt liv i kirke og alligevel havne i helved, fordi deres tro ikke var en levende tro, men en inprintet tradition..... Jeg vil ikke ophøje pinsen eller apostolsk eller nogen frikirke som værende en "mere ægte kirke!" ...Jeg er imod at man kan komme i kirke, men menigheden fungere ikke som menighed men som foredrags sal....hvor man kan forholde sig passiv...og inge konfrontere en.....
Alt for mange af mine bekendte som kommer i folkekirken, tror ikke på Jesus ...men dog kommer de i folkekirken søndag efter søndag ...hvorfor?..jo..de er kristne...det siger deres præst...og ingen fra kirken...siger til dem at der er mere.....og det her er ikke bare en kirke....det er flere kirker.... Jeg betvivler ikke præstens tro eller undervisning.....jeg betvivler statskirkens effekt og forståelse som menighed........
Du kan være uenig med mig....fint!....eller du kan tænke over om ikke i/vi skulle gøre en forskel....
mvh- Pente Costal...
Ændret af Pente Costal (03/03/200312:13)
Jeg synes stadig bare at det er trist med folkekirken.. sorry, men jeg kan ikke komme over mine fordomme, jeg prøver virkelig en kamp, med at finde det positive i den.
Jeg har et kanont vidnesbyrd her. jeg havde min veninde med i pinses igår, hun kommer selv fra en kristen folkekirke-familie, men er meget meget lunken og kommer kun i kirke juleaften. Efter gudstjeneste spurgte jeg hende hvad hun synes om det, og om lovsangen specielt, der sagde hun: Nu forstod hun det hele meget bedre, det var jo mening med at synge til Gud ligepludselig. Og Det var bestemt en anderledes oplevelse, og slet ikke som forventet (positivt ment!!). Så vi kan stadig noget, som folkekirken IKKE kan. Måske er det bare en rent forklaringsproblem i har, altså fortæl dog hvorfor i synger de der salmer, at de er til ære for Gud. Især fordi det er så svært at give sig hen i tilbedelse til en salme.
MariaMaria
Modsat ved jeg, at der er pinsekirker, hvor de, der ikke lovsynger med løftede hænder og dans, ville få at vide, at de "ikke var frie i deres lovprisning, men havde brug for at blive forløst" ! - hmmm.....
ej undskyld med det tror jeg simpelt hen ikke på finder sted.
Og jo - der er faktisk masser af tilbedelse i den danske salmebog, i bønnerne, ja i hele helheden, hvis bare man gider at kigge ordentligt efter.
Oki skal man også kunne analysere og læse mellem linjerne for at kunne tilbede Gud?? som sagt, min veninde var med i pinsekirken igår, det første hun sagde til mig efter lovsangen var... oki så forstår man ligepludselig hvorfor man synger til Gud, nu er der ligefrem en mening med det hele... tænk lige over det. Halleluja, det var så fedt at høre hende sige det.
En ting vil jeg sige, at hvis pinsekirken vrænger ad Herrens bøn, Fadervor, og forkaster den som "rim og remser", så har den et alvorligt problem!
Vi bruger den ikke normalt nej, men jo vi beder alt det som fadervor indeholder, bare ikke ordret, for så er det lidt svært at få hjertet med. Og jo vi lære faktisk vores teenagere at bede fadervor, vi synger den endda også til teenagemødet, en ret god hengiven melodi faktisk.
Guds fred.
Maria Maria
#8536 - 03/03/200313:16Re: Der nåede du grænsen PC/ og tager skridt til
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
"Jeg kritisere at man som kirke ikke leder folk i tro..men kører i et spor, hvor folk kan gå et helt liv i kirke og alligevel havne i helved, fordi deres tro ikke var en levende tro, men en inprintet tradition....." Det er der også grund til at kritisere, for der findes en stor gruppe af præster i folkekirken som ikke forkynder den fulde sandhed og lov og evangelium, men det betyder ikke at ordet ikke lyder ret og sandt, og selv om en tilfældig præst er en hedning, kan ikke engang hans vantro besmitte nådemidlerne som Gud giver sin menighed i dåben og nadveren, selvsagt trænger folkekirken en vækkelse, men helt at skrotte den finder jeg absolut ikke nødvendigt.
"Jeg vil ikke ophøje pinsen eller apostolsk eller nogen frikirke som værende en "mere ægte kirke!"" Og deri gør du ret, da ingen menighed endnu med rette har kunnet påberåbe sig at kende den fulde sandhed.
"...Jeg er imod at man kan komme i kirke, men menigheden fungere ikke som menighed men som foredrags sal....hvor man kan forholde sig passiv...og inge konfrontere en....." Og det er både godt og skidt, men uanset tror jeg at de steder i folkekirken hvor ordets forkyndelse lyder, vil dette ord sønderdele mennesket så det træffer et valg om hvilken Herre det ønsker at lyde.
"Alt for mange af mine bekendte som kommer i folkekirken, tror ikke på Jesus ...men dog kommer de i folkekirken søndag efter søndag ...hvorfor?..jo..de er kristne...det siger deres præst...og ingen fra kirken...siger til dem at der er mere....." Dine bekendtes saglighed kan jeg ikke forsvare eller afvise, men spørge med hvilken autoritet du dømmer dem, og hvad du mener der mangler?
"Jeg betvivler ikke præstens tro eller undervisning.....jeg betvivler statskirkens effekt og forståelse som menighed........" Jeg er personligt ikke fan af en statskirke, hvorfor mit forsvar generelt går på den evangelisk-lutherske folkekirke, som forhåbentlig ganske snart som i Sverige bliver skildt fra staten. Hvad angår samme kirkes forståelse og effekt hvad angår menigheden må men gerne betvivle, men jeg vil blot gøre opmærksom på at selvsamme kirke i årevis gennem forvltning af ordet og nådmidlerne har ledt mennesker ind i et ret forhold til deres frelser, mere forståelse behøver jeg ikke.
"Du kan være uenig med mig....fint!....eller du kan tænke over om ikke i/vi skulle gøre en forskel...." Selv om du sikkert betvivler det gør kirken en forskel, om dette tror jeg mange vil kunne vidne.
Hej Serner jeg bekalger min sammenblanding af begreberne. Jeg syntes imidlertid denne debat er et meget godt eksempel på, hvordan det ikke er de lutherske, der sætter Luther over bibelen, men snarere ikke-lutherske, der i praksis sætter egne oplevelser eller fornuft over bibelen. Derfor begrbet bibeltro. Bibeltroskab er ikke bare en hensigtserklring men handler om rent faktisk at lære i overensstemmelse med bibelen. mvh. Chemnitz
Kan du finde det sted i bibelen, hvor det står, at det er mere fromt at bede frie bønner end faste bønner som f.eks. Fadervor. Jesus klandrer netop dem, der tror de høres for deres mange ord. Men, hvis du kan finde stedet i Bibelen, skal jeg der gerne give mig.
#8539 - 03/03/200318:33Re: Der nåede du grænsen PC/ og tager skridt til
missio
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Da jeg var i kirke i søndags mødte jeg en meget åben menighed. Den var sammensat af forskellige mennesker med hver deres baggrund. De to nederste rækker var reserveret til engelsksprogede, der havde brug for oversættelse. Efter jeg havde været til nadver, og satte mig på min plads igen, begyndte kvinden ved siden af mig, at gøre mig opmærksom på vigtigheden af at vi har Gud med i planlægningen af vores liv. Hun kendte mig ikke, men var bare et vidnesbyrd om det helhedsindtryk jeg fik med hjem: En menighed hvor man har omsorg for hinanden, hvor man er villig til at vise hinanden hvad det betyder at vi er elsket af Gud, og hvor alle nationer frit kan samles for sammen at lære og tilbede. Efter gudstjenesten var der kakao og boller til alle, inden børnene gik i gang med at slå katten af tønden...
Et dejlig og levende fællesskab, og tro det eller lad være, jeg var såmænd bare til gudstjeneste i Den Danske Folkekirke.
Helt ærligt PC: Du trænger til at få et mere nuanceret syn på tingene. Mens du har travlt med at hakke på Folkekirken er der masser af Jesus-efterfølgere der kæmper for Jesus. De kæmper for at netop deres kirke skal have et varmt og godt kristent fællesskab. At netop deres kirke skal blive en sund og levende menighed.
Du står på sidelinien og ser på. Du kan vælge at hakke ned på de mennesker der trækker i den forkerte retning, eller du kan opmuntre dem, der dagligt kæmper. Hvis du vælger at hakke på den dårlige side, syntes jeg, at du skal spørge dig selv om det er dem din kritik når her i forummet, eller om du istedet ufrivilligt kommer til at træde nogle hårdt prøvede disciple over fødderne?
Du har ganske ret. Selv om jeg nu kommer i Pinsekirken, så blev mit syn på kristne i IM revideret efter at jeg havde taget imod Guds frelse.
Jeg har haft mange gode og herlige år, sammen med min søstre og brødre i Jesus Kristus vor frelser indenfor i IM. De er nogle herlige og vidunderlige velsignet mennesker, som helt sikkert har en holdning og ikke lader sig tryne.
At vi så som Pinsevenner bruger tid på folkekirken, er det med et ønske om at kunne have mere fællesskab med IM. Vi Pinsevenner også er åben for at være "kedelige", men nu hvor vi i Biblen bliver opfordret til en kæmpe glæde i Herren, så vil det jo være tris om vi ikke måtte danse i glæde for Herren vor Frelser.
Hvorfor jeg forlod IM, var p.g.a. at man ikke ville mødes med andre troende kristne, men det ville man gerne i Pinsevennerne.
Det er løgn det du siger. Med den udtalelse tror jeg aldrig du har været i folkekirken med Guds ånd. Når jeg skriver som jeg gør, er det p.g.a. at når vi har Gud med os, så kommer vi med kærlighed og opmuntring. Som du skriver det, så kommer du i folkekirken med den dagsorden der hedder. Nu skal jeg finde alle fejlene!!!!!!!!
Hvor har du Gud kærlighed til de mennesker der tror på Jesus?
Vi er enige på mange områder, men vi må komme med Guds kærlighed til folkekirken og give opmuntring til at få et fornyet forhold til Gud, hvor der er mulighed for en mere personlig relation til sine med kristne og ikke holde sig som du gør her.
Du tager fejl PC. Folkekirken i Kalundborg tager i meget høj grad af dem der kommer. Her er der fællesskab efter Gudstjenesten, hvor man kan være sammen og evt, komme med de ting man har på hjertet.
Du kan ikke kritiserer folkekirken som du gør. Du har dog ret at der findes nogle folkekirke som ikke har den Guds kærlighed at følge op omkring dem der kommer, men det er ikke meningen at vi med Jesus skal slå dem i hovedet, når Jesus siger vi skal elske ALLE.
Helt enig serner. Jeg undre mig meget over hvilken ånd det er der dømmer, når jeg i Biblen læser at Gud elsker os mennesker og siger at vi SKAL elske de andre, for at de ikke kristne kan se at vi tilhøre Kristus.
Pente Costal
Bruger
Kære Steincke Jeg må indrømme at på dette punkt er du meget mere visŽ end jeg... Men uanset hvordan du vender og drejer det... Vil jeg stadig mene at folkekirken som sig selv er galt afmarcheret....det har ikke noget at gøre med at jeg vil ophøje pinsekirken....slet ikke.....ser ikke på pinsen som et hak mere kristent...men betydeligt mere rakikal og konsekvent... at der findes menigheder i blandt som rykker og folk som elsker jesus af hjertet ikke traditionen.. Det jubler jeg over.....
mvh- PC
Pente Costal
Bruger
Der er ingen der snakker om timelange bønner.. Jeg snakker om inderlig bøn FRA HJERTET..... Når du virkelig virkelig har lyst til at sige til den far eller mor, at du elsker ham/hende...eller hvis der er noget du virkelig ønsker dig...så siger du jo ikke en fast remse hver gang vel?...eller gentager den samme erklæring.....nej!:..du siger lige nøjagtigt det der ligger i dit hjerte og du formulere dig som den du er....jeg mener at bønnen skal være oprigtig...ikke mekanisk...
mvh- the praying PC
Hej PC Du har ret i, at bønnen ikke skal være uoprigtig. det skal ikke blot være en bevidstløs gentagelse. Jeg er heller ikke modstander af fri bøn. Men det, at en bøn er nedskrevet, eller fastlagt, gør den ikke nødvendigvis uoprigtig. Det vigtgste ved en bøn er, at den er bibeslk. I salmernes bog, i ny testamentes bønner og specielt Fadervor lærer Jesus os at bede. Det er Guds eget ord vi her beder med. Andre bønner, frie eller nedskrevne er gode, for så vidt de er gennemsyret af Guds ord. Bønnen er også et middel til at Guds ord kommer ind i vores hjerter og ikke i første omgang centreret om, hvad der kommer ud af vores hjerter. Det gode ved at bede fadervor og andre solide bibelske bønner er netop, at de kommer ind i hjertet. Vi ved jo ikke altid, hvad vi bør bede om og hvordan vis kal bede(Rom8), men Jesus har her givet os en bøn, som kan lære os det. Den vigtisgte bøn for en kristen er endvidere,at Guds vilje mås ke, ikke først og fremmest, hvad der ligger os selv på sinde. Og Guds ord er gennemsyret af Guds vilje, så derfor er bønner hentet fra bibelen eller gennemsyret af dens tanker og sprogbrug vigtige, for at vi kan bede ret.
#8550 - 04/03/200321:30Fader Vor - gave og evangelium!
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Pente Costal.
Jo, Fadervor kan godt gå hen og blive noget, man siger uden at have hjertet med, bare fordi, man plejer det. Men det er menneskers skyld, ikke bønnens. Og det berettiger ikke til at nedskrive bønnen til "rim og remser".
Selv om folk gennem tiden har kludret i det og gjort det til en vane-remse, ændrer det ikke det mindste ved, at det stadig er Jesus selv, der har lært os den og sagt, at sådan skulle vi bede. Det er jo interessant, at han ikke til disciplenes anmodning: "Herre, lær os at bede", siger: I skal bare bede frit fra hjertet med jeres egne ord! Ikke et ondt ord om frie bønner, slet ikke - men det er da værd at overveje, ikke?
Du siger, at det bliver for upersonligt, og at når man taler til sin mor og far, bruger man jo ikke en fast remse hver gang. Men når nu Jesus selv har lært os den bøn, og han netop kom, for at vi kunne få genoprettet vort forhold til Gud og blive hans børn - ja, så kan vi være helt stensikre på, at det ikke var tænkt som en bevidstløst plapret vaneremse! Og som Gud selv må han vel vide bedre end os, hvordan man beder ret. At mennesker så tramper i spinaten og bruger denne gave forkert, gør ikke gaven i sig selv forkert. Vi må ikke smide barnet ud med badevandet. Vi holder jo heller ikke op med at læse i Bibelen, fordi der er nogle der misbruger og fordrejer den, vel?
Spørgsmålet om oprigtighed eller ikke oprigtighed er slet ikke knyttet til, om bønnen er fri eller fast, om gudstjenesten er det, om man synger gamle eller nye salmer eller i hvilken genre. Det kan lade sig gøre at bede en fast bøn af vane og intet mere. Men det kan også lade sig gøre at have hjertet med og bede bønnen oprigtigt. Ligeledes med frie bønner. Man kan bede dem oprigtigt, men man kan faktisk også bede dem overfladisk, af ren pligt, tænke mere på at forme en bøn, som de andre synes lyder godt eller "åndeligt", end på Gud, eller hvad det måtte være.
Et andet eksempel: Vi har nok alle bedeemner, som vi jævnligt, måske dagligt, vender tilbage til. Og hvis vi skal være ærlige, må vi vel indrømme, at vi uvægerligt kommer til at bruge de samme formuleringer til de tilbagevendende bedeemner? Eller hvad mener du? Jeg gør i hvert fald. Og det ser jeg intet som helst galt i. Men groft sagt kunne man vel indvende det samme her.
Det bør ikke være et spørgsmål om kun det ene eller det andet, men en god vekselvirkning af begge dele er sund og frugtbar for bønslivet. Det har jeg oplevet i mit eget liv. I Bibelen er der også begge dele. Der er fx Salmerne og Fadervor, men også bønner, som apostlene formulerede ind i situationen, fx. ved valget af en ny apostel i ApG 1 og bønnen om frimodighed i ApG 4.
Mht. Fadervor, så kan man selvfølgelig vælge at stirre sig blind på dem, der har brugt den overfladisk, og smide barnet ud med badevandet. Men den rette holdning ville være at takke Jesus, fordi han har givet os denne bøn i gave, og så pakke gaven ud med al den velsignelse og det evangelium, der ligger i den:
- Vi får lov at være Guds børn og kalde ham Fader, ligesom Jesus gør. - Vi beder om, at hans navn må blive helliget - bl.a. at vi må ære ham med vores liv og med alt hvad vi siger om ham. - Vi beder om, at hans rige må komme, - at flere må komme til at tilhøre dette rige ved troen på Jesus, og at han snart må komme igen. - Vi beder om, at Guds vilje må ske på jorden, ligesom den sker i Himlen, for hans vilje er altid den bedste, modsat vores. Også Jesus bad i Getsemane: Ske ikke min vilje, men din. - Vi beder vores Far om alt, hvad vi har brug for til livets ophold, og pga. hans omsorg er vi fri for at bekymre os for dagen i morgen, så vi kan tage en dag ad gangen og bede om det daglige brød. - Vi beder om tilgivelse for vores synd, det har vi brug for hver dag, og vi er klar over, at det at leve i Guds nåde også indebærer at vise andre nåde. - Vi beder om ikke at blive ledet ind i fristelse, for fristelse betyder risiko for fald og dermed frafald. - Vi beder om, at Gud vil fri os fra den / det Onde, for vi er udsatte og sårbare i en verden, der er alt for præget af synd og ondskab, og er afhængige af Gud. - Vi lovpriser Gud, som i evighed har Riget, magten og æren, og som derfor kan og vil høre vores bøn.
Hvad er der forkert, "religiøst" eller uoprigtigt ved at bede om alt dette? Har vi virkelig råd til at smide denne vidunderlige bøn væk pga. andres misbrug af den? Et råd til den, som synes, at det let bliver en upersonlig remse: Jeg har selv megen glæde af at tage bønnerne frem enkeltvis og meditere over dem og bruge dem som bønneemner. Dvs. at jeg evt. beder for bestemte mennesker, jeg kender, om at Guds rige må komme til dem, eller beder om bestemte ting, jeg har brug for som "dagligt brød", eller om tilgivelse for konkrete synder osv. Det hjælper til at få den "ind under huden" og hjælper med til, at den ikke så let bliver en upersonlig remse, heller ikke til gudstjenester og bedemøder. Sker det alligevel, er det fordi, jeg er en synder, ikke fordi Fadervor er dårlig!
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej MariaMaria.
Det der med ikke at være frigjort i lovsang ... det var noget, jeg havde set nogle pinsefolk skrive engang, og har også oplevet lidt af det et sted. Men jeg må alligevel indrømme, at det nok var en lidt for bombastisk udtalelse, som egentlig ikke var nødvendig - det er jeg ked af. Undskyld! Det skal så siges, at dengang jeg kom i pinsekredse, var der både plads til dem, der løftede hænder og dansede, og til mere stille typer som mig. Og det var det allermest almindelige. Det var jeg glad for.
Nej, man skal bestemt ikke kunne analysere og læse mellem linjerne for at kunne tilbede Gud. Det, jeg mente med at kigge ordentligt efter, var bare: Hvis man går ind i en evangelisk-luthersk kirke med den forudindtagede holdning, at her er for meget kedelig tradition, og de spiller orgel, det er der ingen tilbedelse i - ja, så er det klart, man ingen tilbedelse finder. Du har sagt i et tidligere indlæg, at formen / instrumentet er underordnet (jeg tror også, PC har sagt det, hvis ikke her, så måske i en anden tråd?). Det viste sig så, at du tilsyneladende mente, at det var, når det gjaldt din egen kirkes gudstjenester og ikke folkekirkens. Men hvis du virkelig mener, at formen er underordnet, hvordan kan orgelmusik så blive en hindring for tilbedelse og lovsang, hvis teksten udtrykker dette? Altså, ikke analyse og læsen mellem linjerne, men fokusering på indholdet fremfor formen! Det tror jeg også, en pinseven ville sige til en, der kritiserede pinsens form.
Det er dejligt med sådan en oplevelse, som du der beskriver. Og det modsatte kan også forekomme. Jeg har lige læst i et blad i dag om en ikkekristen pige, der gik ind i en folkekirke og blev fuldstændig betaget af salmerne - først syntes hun, det var lidt sært, hun troede jo ikke på Gud - men efterhånden kom hun derigennem til at tænke mere og mere på ham. Såvidt jeg kunne se, vidste hun ikke helt endnu om hun troede, men det så ud til, at hun var på vej!
Det lyder da som en rigtig god ide, det med at synge Fadervor. Til det med, at du synes, det er svært at få hjertet med, hvis man beder den ordret, vil jeg henvise til mit indlæg til PC.
Jeg har skrevet før, at vi også beder fadervor, bare ikke ordret.. jeg beder fadervor hver eneste dag.. bare på en anden måde. Jeg tror at jesus mente vi skulle bede alle de bønner i fadervor, også fra et oprigtigt hjerte, og for mig og tusinde andre, har det bare bedre virket ved at udpensle bønnen, og gå mere i dybden med hver enkelt bøn i fadervor.. f.eks jeg takker Gud, og priser ham, Jeg beder om tilgivelse måske for nogle specifikke synder, jeg ved jeg har gjort, jeg beder om nogle ting jeg godt kunne tænke mig, men at hans vilje skal ske i mit liv. Jeg beder for mine venner og veninder og familie, må lære Gud at kende, osv osv.. så jeg kommer altid igennem fadorvor hverdag.. bare ikke som i gør det. Så jeg kan ikke se hvorfor man skal bruge en remse, det tror jeg ikke varJesus hensigt.
Men hvis det er den bedste måde for jer, så er det jo dejligt.. jeg kan jo kun skrive ud fra hvordan jeg selv lærte Gud bedre at kende.
MariaMaria
#8553 - 05/03/200312:53Re: Fader Vor - gave og evangelium!
serner
Bruger
hej Maria!!
jeg har lagt mærke til at du er fra Kbh og har tænkt på at invitere dig forbi til en Bethlehem By Night engang, bare så du kan opleve en anderledes folkekirke hæhæhæhæhæhæhæhæ, og se hvordan det også kan gøres og at der findes liv i folkekirken.....
Hej.. tak for indbydelsen, det vil jeg da helt klart.. men nu er det ikke fordi jeg ikke tror på at alle folkekirker er ens, jeg har også været i en som var rigtig sej.. men kun en.. så det vil jeg glæde mig til..
Guds fred..
MariaMaria
Pente Costal
Bruger
Jeg tror vi skal stoppe her. *S* nu da jeg er forstår det du mener For tættere på hinanden tror jeg ikke vi kommer.. Så bare vi begge ber og søge Gud så er den hjemme..
mvh. PC
Hej Chemnitz Jeg har fulgt jeres debat i noget tid, uden dog at have været bruger! Nu kan jeg så se at PC har opgivet at diskutere med dig, eller han har ihvertfald forstået hvad du siger, - det har jeg imidlertid ikke, men jeg er nok bare lidt mere fatsvag. Mener du virkelig at bønnen ikke er beregnet og givet til os for at vi kan komme til vor far med alt hvad vi har på hjertet. Personlig kan jeg godt lidt fader vor, for derigennem viser Gud os at han ved hvad der er vigtigt for os og hvad vi derfor skal bede om, men jeg vil nu vove at påstå at alt hvad jeg ellers finder på at bede om kan indlægges i fadervor. Der er som du siger mange gode skrevne bønner, og dem bruger jeg også af og til fx fra salmebogen, for det hjælper mig til at holde focus. Men dengang de blev skrevet var det vel også "normalt" sprogbrug.
Det jeg synes er godt ved den personlige frie bøn er at her får jeg lov til at udøse mit hjerte for Gud. Det er ikke altid fair det jeg siger eller det jeg beder om, og det ved Gud godt, men det giver mig luft for mine frustrationer. Gud siger at vi skal bede uden ophør, og at enhver der kommer til ham vil han ikke vise bort. det sidste skal nok snare forstås som den der kommer for at ville tilhøre ham, men jeg er stadig overbevist om at hvad enten jeg henvender mig til Gud mens jeg gør rent for at fortælle ham lidt om min dag, eller om jeg knæler ved min seng om aftenen for at bede om syndernes forladelse ved hans søns blod, så høre min far mig, og jeg er dybt provokeret af at du prøver at tage det privilegium fra mig jeg har som et frigjort barn af Gud.
mvh. Rikke
p.s synes ellers at du har nogle gode indlæg og har været glad for at læse dem
Hej Rikke Jeg mener på ingen måde at fri bøn er forkert. Jeg ber selv meget frit. Min intention var at understrege, at det ikke i sig selv var ufromt eller u-inderligt at bede ikke-frie bønner og ast det også netop kan være en hjælp til at bede frit. Når vi beder om synderes forladelse frit om aftenen er det jo netop, fordi vi har lært det af Bibelen og dens bønner. Nedskreven bønner kan være en hjælp til at bede -også frit, men det er ikke for mig at se en tvang. Tværtimod. Det privilegium at kunne henvende sig frit til vores far, får vi begge to lov til at beholde, hvis det står til mig. Problemt kan for mig at se være, hvis der kun er fri bøn, så kan bønnerne let blive ensrettet, men det er kun, hvis man afviser "bundne bønner" og ikek fordi man har fri bøn. Håber det gav lidt klarhed om mit standpunkt.
Hej Andepande, Jeg tror egentlig aldrig jeg har bedt Fadervor fra ende til anden. Jeg har da absolut taget dele fra den og brugt i min bøn...
Personligt er jeg også af den opfattelse, at Fadervor giver os ingredienserne til vores bøn, og at det ikke skal forstås således at vi skal bede denne bøn ordret hele tiden.
Nogle af disse ingredienser hører i øvrigt den gamle pagt til, idet den nye pagt ikke var oprettet da Jesus lærte disciplene at bede denne bøn.
F.eks. så har han befriet os fra den onde (hans magt blev brudt på korset og ved opstandelsen) og Guds rige kom til os med Helligånden på pinsedagen...
Så når vi beder komme dit rige og fri os fra den onde, så beder vi om ting der allerede er sket...
Jeg er ikke mere vis end dig, men jeg har opdaget hvilken kærlighed Gud har og hvilke forhåbninger Han har om os.
Det du skriver er jeg ofte meget enige i, men vi må iklæde os Guds kærlighed og med Hans tålmodighed blive ved med at opmuntre vor søstre og brødre i stats kirken, til at vende om, lige som de opmuntre os til at vende om på de områder hvor vi som Pinsevenner må vende om.
Jeg kan umuligt være mere enig med dig om, at der i frikirkerne er en mere radikal holdning, men det er mest udbredt i Østdanmark. Snakker man med en Nord- eller Vestjyde, så er de skam rimelig radikale.
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
Nu må du ikke forstå det sådan at jeg synes at ALT i folkekirken er 100% godt - for jeg er enig i at den på nogle punkter ser lidt lovlig let på Bibelens ord.
Men når nogen (pr automatik) kalder salmer og orgelmusik for det kedeligste der findes - tja så må jeg reagere. Jeg synes at der er mange MEGET smukke salmer og når jeg i kirken synger dem sammen med orgelets brusen så mærker jeg de små hår på armene rejse sig og blodet strømme i årene. Det er absolut ikke en kedsommelig oplevelse for mig. (Jeg har også været i en kirke engang hvor orgelmusikken lød mere som salmecylken i the julekalender og det kun var kirkesangeren der sang - og det er yderst trist at være vidne til)
Du siger: At vi så som Pinsevenner bruger tid på folkekirken, er det med et ønske om at kunne have mere fællesskab med IM.
Jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det er lige nøjagtigt hvad du mener, føler og tænker - og hvor er jeg glad for det. Jeg ville også gerne kunne mødes med alle andre kristne og være sammen om vores tro (for det med fællesskabet glæder vel også for os i LM ) Det jeg er i tvivl om er PCŽs argument for at hakke på folkekirken den ene gang efter den anden - ofte med meget nedsættende gloser (men det ved kun han)
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej Maria
Ih hvior er det dejligt når et menneske på den ene eller anden måde pludselig møder Gud
Og jeg kan udemærket godt forstå at lovsang med rytmer og op-og-stå-på-stolene er vidunderlige - det synes jeg også --- til sin tid. Samtidig ville jeg så nødig undvære salmerne - de giver en meget dyb tilbedelse og jeg er sat sammen på en måde så jeg fuldt ud kan give mig hen i tilbedelse mens jeg synger salmer.
Hele polimikken kommer jo bare af at vi alle er forskellige. Nogle kan ikke lovsynge hvis der er for meget "støj" omkring dem i form af trommer, klappen, dansen osv. Andre kan ikke lovsynge hvis det er for "stille" omkring den kun orgel og kirkesanger. Jeg synes det er godt at begge måder og alt ind i mellem findes - så er der jo noget til os alle sammen - bare lidt trist at man altid skal forsvare "den kedelige måde" når man nu er så glad for den.
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Der findes nu også faste remser hvor man siger til sin mor eller far at man elsker dem eller værdsætter hvad de gør "Tak for mad" er da et godt eksempel
Venlig hilsen Ester
#8564 - 06/03/200321:50Re: Fader Vor - gave og evangelium!
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej MariaMaria.
Ja, den måde at bruge Fadervor på er helt bestemt god - som sagt er jeg også selv glad for den. Jeg har hørt om den fra "Sprint" (Carsten Poulsen), en lærer fra IMs bibelskole i Børkop. Han kaldte det at bede Fadervor som en kommode, med én skuffe ad gangen.
Du siger: "Så jeg kan ikke se, hvorfor man skulle bruge en remse, det tror jeg ikke var Jesu hensigt". Som sagt tror jeg ikke en bøn behøver være en "remse" / upersonlig, fordi den er fastlagt, ligesom en fri bøn ikke nødvendigvis er oprigtig. Hvis Jesus mente, at man helst ikke burde bede Fadervor fastlagt, tror jeg, han ville have sagt det klart eller bare nævnt, at "I skal bede om, at Guds navn skal blive helliget, at hans rige må komme ..." osv. i stedet for at sige det som direkte tale.
Når man synger en salme eller en anden slags lovsang, bruger man jo også de samme ord, når man synger sangen, så i og for sig kunne det jo også kaldes rim & remser. Men ingen ville jo kalde det upersonligt. Men enhver har naturligvis frihed til at gøre, hvad man selv vil.
Det har du selvfølgelig også ret i.. og det er da dejligt at der er noget for alle, men måske burde man bare også være åbne for flere ungdosmgudstjenester i folkekirken, som mere hendvender sig til unge, jeg ved godt at mange folkekirker allerede har det.. men mange har stadig ikke.. der hvor jeg kom fra i Allerød, Hillerød, der var virkelig ik noget at komme efter for unge.
Ej vi står alstå ikke op på stolene, det er faktisk også gangske nede på jorden for det meste.. godt nok er vi livlige, meeeen.. hihi..
MariaMaria
Ja se det forstår jeg bare ikke er et problem, vores ungdoms arrangementer, er nødvendigvis ikke arrangeret af en uddannet præst, men af folk som er kaldet til det.. hvad med alle nådegaverne fra Gud, han har da også nogle i jeres menighed, som brænder for teenagerne, og de lidt ældre, næmlig de unge.. der er sikkert massere af unge musik-talenter i jeres kirke, som kunne gå sammen og starte et band og spille dejligt kristent-musik for de unge, eller unge som kan starte cellegrupper, og unge som kan starte møder, hvor man snakker om forskellige bibelske temaer specielt rettet til unge. Det behøver man ik en præst til. Der er også andre unge mænd som kan forkynde budskabet, uden at være teologi-uddannet. Bare lige mine tanker, det kan jo være at i har det i forvejen i jeres kirke. Det skal jeg ikke kunne sige. Men vi skal også tænke på teenagerne, som lige nu er i en meget meget svær periode, hvor det er lidt tabu-agtigt at være kristen, og der skal måske være noget hvor de kan sige til deres kammerater, KOM og få en SEJ oplevelse med Jesus, ikke en kedelig... Forstår du hvad jeg mener? Der er også teenagere i kirken, som savner noget for dem, som De kan være stolte af at sige det her og for ALLE mine venner...
I min kirke, synes jeg selv hvis jeg skal være lidt selvglad, men der har vi byens bedste teenage klub og teenage ungdomsmøder. og vi oplever så mange ikke-kristne som kommer med hver eneste onsdag, og får et møde med jesus, men det bedste af de hele, de kommer igen onsdagen efter osv osv, det bliver frelst. Vi er omk 80 teenagere hver gang, og det er ikke kun de "indfødte" kristne som kommer..
Guds fred MariaMaria
kristina
Ordstyrer
Bruger
Joda, MariaMaria, vi har skam børne- og ungdomsklubber og -arrangementer. Og der hvor jeg kommer prædikes der også direkte til børnene, og vi synger kristne børnesange inden voksenprædikenen.
Men personlig villle jeg være glad for flere veluddannede teologer, som kunne påtage sig mere opsøgende arbejde, og undervise og forkynde rent og purt ud fra et solidt kendskab til alle bibelens tekster. Men det er jo et penge-spørgsmål, som så meget andet.
Og der er nok også stor forskel på, hvor man bor. Situationen i København kan være helt anderledes end på landet, hvor der kan være langt imellem mennesker.
Det er dejligt at høre, at det hele lykkes så godt i jeres kirke, og at I er mange, der er kaldede til arbejdet med at hjælpe mange flere til kristen tro. Til lykke med det !
Esmaralda
Bruger
Hej Maria
Nu kommer jeg fra det mørke (og lidt bagefter) vestjylland (bor nu i sønderjylland (de er ikke meget længere )
Men i disse landsdele har det ikke været så brugt at folkekirken var det eneste sted man kom. Om søndagen kom man i folkekirken (på tværs af de trossamfund der nu kom i folkekirken) Sideløbende kommer mange i et missionshus (jeg selv i LM) i dette missionshus har vi søndagskole/ børneklub, teenklub, ungdomsforening, almindelige fællesmøder for alle, bibelkreds for voksne, ældremøder, fællesspisning og meget andet. Det er ofte sådan at de mennesker der både kommer i folkekirken og i et missionshus vælger at lægge kræfterne i missionshuset og lader præsten om kirkearbejdet.
Man kan jo så diskotere om det er den rigtige måde --- men det er sådan mange ting fungere i de to landsdele jeg har prøvet at bo.
Jeg kan også godt forstå hvis man synes at folkekirken mange steder er "for tynd" men os der har vores missionshus (med kød på) har det fint med den måde det kører - i hvertfald de steder hvor man har en bibeltro præst --- andre steder har man i LM oprettet en frimenighed (ex i Hillerød(ved ikke hvordan præsten er i Hillerød))
Venlig hilsen Ester
#8571 - 07/03/200318:21Re: Fader Vor - gave og evangelium!
[Re: Carsten]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Carsten.
Mht. at Fadervor ikke skal bedes ordret, det er heller ikke nødvendigt altid som sagt, men jeg kan heller ikke finde i teksten at den ikke må bedes ordret. Trods alt er den jo en del af Guds eget Ord!
Du skriver dernæst at du ikke mener alle bønnerne hører til i den nye pagt, fx. at bede om at Guds rige må komme, og at han må befri os fra den / det onde. Det er allerede sket, siger du.
Ja, både og. Du har ret i, at Guds rige allerede er midt iblandt os ved Helligånden. Og det er også rigtigt, at Jesus besejrede Djævelen på korset og ved opstandelsen.
Men det betyder ikke, at de 2 bønner er blevet overflødige. For nok er Guds rige allerede iblandt os, men det er endnu ikke fuldt ud kommet. Det sker først, den dag Jesus kommer igen, og hvor Gud skaber en ny himmel og jord, hvor der ikke er synd og død, sorg og pine. Vi lever stadig i en verden, der er præget af syndens og det ondes virkelighed. Og selv om Djævelen er besejret, er han stadig aktiv.
Læg mærke til, at Jesus taler om, at Guds rige er kommet, endnu før sin død og opstandelse (fx. Matt. 12, 27), og at Peter efter Jesu død og opstandelse formaner til at være på vagt overfor Djævelen. (1. Pet. 5, 8).
Så jo - der er skam stadig god grund til at bede hele Fadervor - også: Komme dit rige! og: Men fri os fra det onde!
Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle skrive det her.. men nu bliver det her, for ikke at rode rundt i andre tråde..
I går i vores teenageklub i kirken, kom en pige hen til mig og fortalte om at hun snart skulle konfirmeres og hun glædede sig meget, men så skulle hun først lige døbes på søndag ?!?!?!?!?!?!!? Så var det liiiige at jeg spurgte hende, hvorfor hun skulle døbes. Der svarede hun sørgeligt nok: Fordi jeg skal konfirmeres og jeg er ikke blevet barnedøbt. Altså hun er godt nok kristen, men hendes folkekirke præst har ikke fortalt dem om at Dåben ER DET ULTIMATIVE VIGTIGESTE; Laaaaangt vigtigere end konfirmationen. Fokus var konfirmationen og ikke dåben. HALLO mand, hvor er vi så henne? det er da mega sørgeligt. Heldigvis var jeg der så for hende til at forklare hende, hvad der skete i dåben, og hvorfor den var så vigtig, og hvad det betyder for Gud at hun bliver døbt. Men de andre der også skulle døbes sammen med hende i folkekirken, har ikke den samme relation, og går nu stadig og tror de bliver døbt pga konfirmationen.
Jeg er dybt røstet..
MariaMaria