Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej PC
Der findes nu også faste remser hvor man siger til sin mor eller far at man elsker dem eller værdsætter hvad de gør "Tak for mad" er da et godt eksempel
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#8564 - 06/03/200321:50Re: Fader Vor - gave og evangelium!
[Re: MariaMaria]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej MariaMaria.
Ja, den måde at bruge Fadervor på er helt bestemt god - som sagt er jeg også selv glad for den. Jeg har hørt om den fra "Sprint" (Carsten Poulsen), en lærer fra IMs bibelskole i Børkop. Han kaldte det at bede Fadervor som en kommode, med én skuffe ad gangen.
Du siger: "Så jeg kan ikke se, hvorfor man skulle bruge en remse, det tror jeg ikke var Jesu hensigt". Som sagt tror jeg ikke en bøn behøver være en "remse" / upersonlig, fordi den er fastlagt, ligesom en fri bøn ikke nødvendigvis er oprigtig. Hvis Jesus mente, at man helst ikke burde bede Fadervor fastlagt, tror jeg, han ville have sagt det klart eller bare nævnt, at "I skal bede om, at Guds navn skal blive helliget, at hans rige må komme ..." osv. i stedet for at sige det som direkte tale.
Når man synger en salme eller en anden slags lovsang, bruger man jo også de samme ord, når man synger sangen, så i og for sig kunne det jo også kaldes rim & remser. Men ingen ville jo kalde det upersonligt. Men enhver har naturligvis frihed til at gøre, hvad man selv vil.
Det har du selvfølgelig også ret i.. og det er da dejligt at der er noget for alle, men måske burde man bare også være åbne for flere ungdosmgudstjenester i folkekirken, som mere hendvender sig til unge, jeg ved godt at mange folkekirker allerede har det.. men mange har stadig ikke.. der hvor jeg kom fra i Allerød, Hillerød, der var virkelig ik noget at komme efter for unge.
Ej vi står alstå ikke op på stolene, det er faktisk også gangske nede på jorden for det meste.. godt nok er vi livlige, meeeen.. hihi..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
Ja se det forstår jeg bare ikke er et problem, vores ungdoms arrangementer, er nødvendigvis ikke arrangeret af en uddannet præst, men af folk som er kaldet til det.. hvad med alle nådegaverne fra Gud, han har da også nogle i jeres menighed, som brænder for teenagerne, og de lidt ældre, næmlig de unge.. der er sikkert massere af unge musik-talenter i jeres kirke, som kunne gå sammen og starte et band og spille dejligt kristent-musik for de unge, eller unge som kan starte cellegrupper, og unge som kan starte møder, hvor man snakker om forskellige bibelske temaer specielt rettet til unge. Det behøver man ik en præst til. Der er også andre unge mænd som kan forkynde budskabet, uden at være teologi-uddannet. Bare lige mine tanker, det kan jo være at i har det i forvejen i jeres kirke. Det skal jeg ikke kunne sige. Men vi skal også tænke på teenagerne, som lige nu er i en meget meget svær periode, hvor det er lidt tabu-agtigt at være kristen, og der skal måske være noget hvor de kan sige til deres kammerater, KOM og få en SEJ oplevelse med Jesus, ikke en kedelig... Forstår du hvad jeg mener? Der er også teenagere i kirken, som savner noget for dem, som De kan være stolte af at sige det her og for ALLE mine venner...
I min kirke, synes jeg selv hvis jeg skal være lidt selvglad, men der har vi byens bedste teenage klub og teenage ungdomsmøder. og vi oplever så mange ikke-kristne som kommer med hver eneste onsdag, og får et møde med jesus, men det bedste af de hele, de kommer igen onsdagen efter osv osv, det bliver frelst. Vi er omk 80 teenagere hver gang, og det er ikke kun de "indfødte" kristne som kommer..
Guds fred MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Joda, MariaMaria, vi har skam børne- og ungdomsklubber og -arrangementer. Og der hvor jeg kommer prædikes der også direkte til børnene, og vi synger kristne børnesange inden voksenprædikenen.
Men personlig villle jeg være glad for flere veluddannede teologer, som kunne påtage sig mere opsøgende arbejde, og undervise og forkynde rent og purt ud fra et solidt kendskab til alle bibelens tekster. Men det er jo et penge-spørgsmål, som så meget andet.
Og der er nok også stor forskel på, hvor man bor. Situationen i København kan være helt anderledes end på landet, hvor der kan være langt imellem mennesker.
Det er dejligt at høre, at det hele lykkes så godt i jeres kirke, og at I er mange, der er kaldede til arbejdet med at hjælpe mange flere til kristen tro. Til lykke med det !
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Maria
Nu kommer jeg fra det mørke (og lidt bagefter) vestjylland (bor nu i sønderjylland (de er ikke meget længere )
Men i disse landsdele har det ikke været så brugt at folkekirken var det eneste sted man kom. Om søndagen kom man i folkekirken (på tværs af de trossamfund der nu kom i folkekirken) Sideløbende kommer mange i et missionshus (jeg selv i LM) i dette missionshus har vi søndagskole/ børneklub, teenklub, ungdomsforening, almindelige fællesmøder for alle, bibelkreds for voksne, ældremøder, fællesspisning og meget andet. Det er ofte sådan at de mennesker der både kommer i folkekirken og i et missionshus vælger at lægge kræfterne i missionshuset og lader præsten om kirkearbejdet.
Man kan jo så diskotere om det er den rigtige måde --- men det er sådan mange ting fungere i de to landsdele jeg har prøvet at bo.
Jeg kan også godt forstå hvis man synes at folkekirken mange steder er "for tynd" men os der har vores missionshus (med kød på) har det fint med den måde det kører - i hvertfald de steder hvor man har en bibeltro præst --- andre steder har man i LM oprettet en frimenighed (ex i Hillerød(ved ikke hvordan præsten er i Hillerød))
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#8571 - 07/03/200318:21Re: Fader Vor - gave og evangelium!
[Re: Carsten]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carsten.
Mht. at Fadervor ikke skal bedes ordret, det er heller ikke nødvendigt altid som sagt, men jeg kan heller ikke finde i teksten at den ikke må bedes ordret. Trods alt er den jo en del af Guds eget Ord!
Du skriver dernæst at du ikke mener alle bønnerne hører til i den nye pagt, fx. at bede om at Guds rige må komme, og at han må befri os fra den / det onde. Det er allerede sket, siger du.
Ja, både og. Du har ret i, at Guds rige allerede er midt iblandt os ved Helligånden. Og det er også rigtigt, at Jesus besejrede Djævelen på korset og ved opstandelsen.
Men det betyder ikke, at de 2 bønner er blevet overflødige. For nok er Guds rige allerede iblandt os, men det er endnu ikke fuldt ud kommet. Det sker først, den dag Jesus kommer igen, og hvor Gud skaber en ny himmel og jord, hvor der ikke er synd og død, sorg og pine. Vi lever stadig i en verden, der er præget af syndens og det ondes virkelighed. Og selv om Djævelen er besejret, er han stadig aktiv.
Læg mærke til, at Jesus taler om, at Guds rige er kommet, endnu før sin død og opstandelse (fx. Matt. 12, 27), og at Peter efter Jesu død og opstandelse formaner til at være på vagt overfor Djævelen. (1. Pet. 5, 8).
Så jo - der er skam stadig god grund til at bede hele Fadervor - også: Komme dit rige! og: Men fri os fra det onde!
Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle skrive det her.. men nu bliver det her, for ikke at rode rundt i andre tråde..
I går i vores teenageklub i kirken, kom en pige hen til mig og fortalte om at hun snart skulle konfirmeres og hun glædede sig meget, men så skulle hun først lige døbes på søndag ?!?!?!?!?!?!!? Så var det liiiige at jeg spurgte hende, hvorfor hun skulle døbes. Der svarede hun sørgeligt nok: Fordi jeg skal konfirmeres og jeg er ikke blevet barnedøbt. Altså hun er godt nok kristen, men hendes folkekirke præst har ikke fortalt dem om at Dåben ER DET ULTIMATIVE VIGTIGESTE; Laaaaangt vigtigere end konfirmationen. Fokus var konfirmationen og ikke dåben. HALLO mand, hvor er vi så henne? det er da mega sørgeligt. Heldigvis var jeg der så for hende til at forklare hende, hvad der skete i dåben, og hvorfor den var så vigtig, og hvad det betyder for Gud at hun bliver døbt. Men de andre der også skulle døbes sammen med hende i folkekirken, har ikke den samme relation, og går nu stadig og tror de bliver døbt pga konfirmationen.
Jeg er dybt røstet..
MariaMaria