Kære J
Jeg forstår godt din forvirring omkring det med Gud Fader (som er den der har skabt os) og Jesus Kristus (som er den, der kommer til jorden som Gud Søn). Forholdet mellem de to - og Gud Helligånd - er lidt af en gåde, som vi vist aldrig helt lærer at forstå.
Men sådan som Bibelen taler om Faderen og Sønnen og Helligånden, så forstår vi, at de er så nært forbundne med hinanden, at vi taler om en treenighed. Dvs. at de hver for sig deler væsen med den samme ene Gud. Det betyder også at uanset om vi beder til Gud, til Jesus eller til Helligåanden, så beder vi til samme Gud!
Ny Testamente giver os flere eksempler på bønner, der bliver bedet til både Faderen, Sønnen og Helligånden. Jesus siger fx selv i Mattæus 4,10: "Du skal tilbede Herren din Gud" og i Apostlenes Gerninger 7,59 hører vi at Stefanus beder til Jesus: "Herre Jesus, tag imod min ånd". Og i Efeserbrevet 6,18 taler Paulus om at bede i Helligånden: "Under stadig bøn og anråbelse skal I altid bede i Ånden". Hvis du kigger i salmebogen vil du også finde salmer, der er formet som bønner til både Faderen, Sønnen og til Hellgånden.
Skal vi side det sådan lidt mere dogmatisk, så beder vi TIL Gud, VED Jesus og I Helligånden. Med dette mener jeg: Det er den ene Gud vi beder til, men det er Jesus, der har banet vejen for at vi kan bede til Gud og vores bøn er virket af Helligånden. Sådan kan man godt beskrive "arbejdsfordelingen" hos den treenige Gud.
Prøv iøvrigt at læse svaret på disse to spørgsmål i vores svararkiv:
•
Hvem skal jeg bede til?•
Hvad er bøn "i Jesu navn"? Som sagt: uanset om det er Gud eller Jesus du retter din bøn til, så er det den samme Gud, der lytter og svarer dig. Så du bestemmer faktisk selv hvilken vej du vil gå.