Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#8410 - 05/02/2003 02:23 Rosenkransen.
Anonym
Anonym

Kære alle
jeg er selv katolik, men vil gerne høre om der er nogen protestanter som har en mening om Rosenkransen ?
Jeg har ikke rigtig fornemmelse af, om den er kendt udenfor den katolske Kirke.

Med venlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#8411 - 05/02/2003 08:29 Re: Rosenkransen.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære søster B !

Personlig har jeg aldrig set andre end katolikker med en rosenkrans, men måske andre har, eller endda har egne erfaringer?

Mon ikke brugen af en rosenkrans kræver, at man er vænnet til det fra sin barndom/ ungdom ? Jeg er klar over, at den kan være en hjælp til at samle tankerne i opmærksomhed og koncentration om bønnerne. Hvis jeg selv prøvede, tror jeg nok jeg ville tænke mere på rosenkransen end på Jesus, og det er jeg sikker på ikke er meningen :-).

Men jeg ville da være glad for at høre om dine egne erfaringer.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#8412 - 05/02/2003 12:46 Re: Rosenkransen. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina,
tak for kommentaren.
Jeg er glad for at få lov til at fortælle hvad Rosenkransen betyder for mig, men jeg er stadig interesseret i at høre fra protestanter.

Jeg har kun været kristen i 3 år, og er ikke opvokset med den katolske tro, så jeg har skullet lære Rosenkransen nu hvor jeg er blevet voksen.

Først og fremmest er Rosenkransen min hot-line til Gud. Jeg har brug for måder at kunne sanse ham på, og her er det en stor hjælp at mærke Rosenkransen som jo er noget fysisk. Lidt som at "holde Gud i hånden", kan man sige.
Jeg kan få hele min krop og mit sind med i bønnen, fordi man indleder med det store korstegn (pande, bryst, venstre og højre skulder), imens man siger i Faderens, og Sønnens, og Helligåndens navn. På den måde får man ligesom inddraget hele sit legeme i den forestående bøn. Dernæst Trosbekendelsen, Fader vor, og 3 x Hil dig Maria. På den linie i Hil dig Maria, som hedder : "..og dit livs frugt, Jesus.." tilføjer man 3 forskellige ting:

- som forøger vor tro
- som styrker vort håb
- som opflammer vor kærlighed

Maria er så nem at relatere til, fordi hun var 100% menneske.
Samtidig var hun Jesu mor, og stod ham selvfølgelig så nær som en mor nu gør. Derfor føler jeg at ved at bede med Maria, har jeg fællesskab med Jesu egen mor! Fælles er vi, om kærligheden til hendes søn.

Herefter følger så en bøn hvor man siger: "Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, som det var i begyndelsen, så nu og altid, og i al evighed. Amen."
En slags bekendelse af Treenighedens storhed, og en lovprisning. Det er en god måde at indstille mig på bønnen.

Nu er man så nået ud til selve Rosenkransen, som består af 5 afsnit med 10 små perler i hver, hvert afsnit adskilt af 1 stor perle. (perlernes str. varierer dog ikke på alle Rosenkranse)
Man kan bede 1 Hil dig Maria på hver lille perle, og Fader vor - efterfulgt af Ære være Faderen, på de store perler. Efterhånden som man har bedt disse bønner mange gange, popper de selv op i hukommelsen når man rører henholdsvis en stor eller lille perle på sin Rosenkrans. Her begynder man at få den meditative effekt der kan være en stor støtte og hjælp til ens liv. Samtidig er det at sætte tid af til en Rosenkrans (1 runde) som at sige: Nu vandrer jeg med Jesus Kristus i bøn, henover de 5 afsnit af Rosenkransen. Jeg har meget glæde af at kunne sige til mig selv, at nu er den tid (som Rosenkransen tager) helliget bøn og intet andet.

I bønnen erfarer man den virkelighed som eksisterer selvom den kan være så svær at få øje på i hverdagen. Rosenkransen er symbol for den virkelighed, fordi hver perle "indeholder" en bøn eller en del af Jesu historie.
Fordelen er også at man alle steder kan stikke hånden i lommen og bede Rosenkransen, både i toget til arbejde, på gaden, i køen i Kvickly osv.

Ideen med at bede sammen med Maria, eller bede hende om at gå i forbøn hos Gud, er at hun viser hen til Jesus Kristus. Hun er en vejviser, og hendes liv var om at bringe Guds Søn til mennesker (hun fødte ham til verden, til os.)

Hvis man inddrager Jesu historie i Rosenkransen, får man en meget nærværende oplevelse af Bibelens beretninger om Jesu liv.
Der findes 3 "sæt" med 5 "mysterier" i hver. Glædens, Smertens, og Herlighedens Rosenkrans, hedder de. Hvis man beder dem alle, når man 3 gange rundt om Rosenkransen. Så har man bedt en hel Rosenkrans, kan man sige.
En ide er at man kan bede det sæt der "hører til" årstiden. Fx. Smertens Rosenkrans i fastetiden. Herlighedens i påsketiden, og Glædens Rosenkrans i resten af året.
Eksempler på Glædens mysterium vil jeg nævne, bare for at give en ide om hvad et mysterie er:

- som du undfangede ved Helligånden
- som du bar ved dit besøg hos Elisabeth
- som du fødte i stalden i Bethlehem
- som du ofrede i templet
- som du genfandt i templet

Jeg synes man kommer tættere på begivenhederne, fordi man står helt tæt ved Maria i bønnen, og overvejer mysteriet sammen med hende, og ikke blot som en tilskuer på afstand. Det er som at se direkte ind i det der skete, synes jeg.

Et alternativ til ovenstående (Glædens Rosenkrans set v. Marias side) er at overveje disse 5 mysterier fra samme Rosenkrans, men ikke set v. Marias side:

Mediter over:
- Englens komme til Maria med det glade budskab om Frelserens menneskevordelse
- Marias besøg hos Elisabeth
- Jesu fødsel i stalden i Bethlehem
- Jesu fremstilling i templet i Jerusalem
- Marias og Josefs genfindelse af den 12-årige Jesus i templet.

Kan du se forskellen på de 2 måder at bede og meditere på ?
Hver må finde den måde der giver ens bønsliv de bedste betingelser.

En ydre ting som viser noget indre, er at Rosenkransen er meget flot og dekorativ. Den består jo af en del perler, som kan være i træ, marmor, perle osv. og nederst er en medallion som ofte har et print af Maria, og efter den perler og et kors/krucifiks. Meget smukt, synes jeg. Den sender et signal om Jesus Kristus, som jeg er glad for, især nu hvor der er mange muslimske kvinder som bærer hijab (religiøs hovedbeklædning), som viser hen til Islam. Da er det ekstra godt at vise kristendommens ansigt, så Islam ikke "har gadebilledet for sig selv".

Det blev meget langt,
men spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet.

Med kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8413 - 05/02/2003 13:02 Re: Rosenkransen.
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Søster B.

Jeg har en rosenkrans, og har bedt med den. Dog havde jeg ikke helt fred i de mange "Ave Maria"er og få "Fadervor". Så i en periode byttede jeg rundt på dem:-).Efterfølgende vendte jeg tilbage til min "oprindelige" bønsform, nemlig at bede direkte til Jesus, samtale med ham om store og små ting i mit liv. Dette har jeg det fint med.

" han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;
og da han var trådt frem som et menneske,
ydmygede han sig
og blev lydig indtil døden,
ja, døden på et kors.
Derfor har Gud højt ophøjet ham
og skænket ham navnet over alle navne,
for at i Jesu navn

hvert knæ skal bøje sig,
i himlen og på jorden og under jorden,
og hver tunge bekende:
Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære." (Fil.2,10)

Som Kristina, vil jeg også gerne høre om din erfaring med rosenkransen.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#8414 - 05/02/2003 13:20 Re: Rosenkransen.
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Hej Søster B

Men hvorfor skal man bede gennem Maria?? altså det er jo ligesom en afgudsdyrkelse af Maria. Hvorfor er det gennem Marias øjne man skal opleve jesus liv, hvorfor ikke gennem Peter, som nok stod ham alder nærmest??

Og hvorfor alle de remser, det bliver da totalt upersonligt, og hvor er så det personlige forhold til Gud henne i den sammenhæng? For mig virker det totalt religiøst, og ikke særlig personligt.

MariaMaria- godt jeg er min egen Maria, så jeg kan bede direkete til Gud..

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#8415 - 05/02/2003 13:21 Re: Rosenkransen. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli

dejligt at høre at du har en Rosenkrans. Det var da en udmærket ide at bytte rundt på antallet af Hil dig Maria og Fader vor. Det var også noget af det der anfægtede mig, da jeg første gang blev bekendt med Rosenkransen. Men som du kan læse i mit lange indlæg her på siden, er den anfægtelse blevet vendt til glæde.

Du nævner at du vendte tilbage til at bede direkte til Jesus.
Jeg kommer til at tænke på, at mit indlæg måske giver udtryk af, at al min kommunikation med Gud foregår vha. Rosenkransen.

Jeg beder også i stilhed, ved at lytte og sanse.
Ved at sende tanker eller korte spørgsmål/bemærkninger op til Gud. Eller ved at tænde lys eller nedskrive bønnen på en lap papir, som jeg så gemmer i en skål. Det har lidt samme funktion (som at tænde lys).

Gud velsigne al bøn,
Søster B.

Til toppen 
#8416 - 05/02/2003 13:26 Re: Rosenkransen.
MariaMaria
Bruger

Hej Søster B

det med at skrive bønner ned, det synes jeg er en fantastisk god ide.. jeg har selv en bønnegruppe, hvor vi er 3 som mødes og ber for vores ikke-frelste venner, og der skriver vi altid bønnerne ned i en bog.., så kan man også senere se hvem og hvad der er bedt for og om det er gået i opfyldelse..og huske at bede for dem igen.. fantastisk ide..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#8417 - 05/02/2003 13:29 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hej MariaMaria

NEMLIG!
Jeg skal nok prøve at besvare dine spørgsmål, - scroller lige derop..2 sek.

Knus,
Søster B.

Til toppen 
#8418 - 05/02/2003 13:37 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
. Den var god og undskyld Jesus.

Jeg vil give dig ret. Glæden over at tilhøre Gud giver en ubegrænset tryghed i at forholdet til Gud er personligt. TÆNK at jeg, som er så elendig, vil Gud have et personlig forhold til og det var på den baggrund at Jesus ofrede sig.

Ganske uforståeligt, men Nåden er større end jeg kan forstå.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#8419 - 05/02/2003 14:13 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære MariaMaria

jeg vil gerne prøve at forklare lidt mere, men prøv måske også at læse mit lange indlæg igen. Jeg synes der står noget om hvad vi som katolikker mener at Maria er, og om de mange remser, som du kalder dem.

Nej, at bede gennem Maria har ikke noget at gøre med afgudsdyrkelse. Ikke i den mening af ordet som jeg tænker på: At sætte noget andet på Guds plads.

Vi TILBEDER hende ikke. Vi taler til hende, henvender os til hende i bøn.
Det gør vi bl.a., fordi hun som nu lever i Himlen hos Gud, er en del af De Helliges Samfund, som omfatter alle kristne, både på jorden og i Himlen. (katolsk opfattelse)
Hun kan tale med Gud, gå i forbøn for os HOS Gud. Det er stadigvæk Ham som er den der handler (giver svar på bønner). Det er også Ham der er den endelige modtager af bønnerne, Maria er bare budbringer, om man så må sige. Vi sætter altså ikke Maria på Guds plads, og er derfor ikke afgudsdyrkere.

Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvorfor man ikke fra starten bad til Peter i stedet for Maria.
Min umiddelbare tanke er, at Maria faktisk var den der var tættest på Jesus. Som jeg ser det, er det fordi hun var den der sagde ja til at føde ham, hun var hans mor. En mor er for mig at se, tættere på end selv den bedste ven.
Spørg evt. den bruger der hedder Katolikken. Han kan garanteret forklare hvordan det hænger sammen.

Hvorfor alle de remser, spørger du. For dig ville det blive upersonligt og religiøst - religiøst i en negativ betydning. Jeg forstår godt at du siger det, for I bruger nok ikke fast formulerede bønner (remser) i den kirke hvor du kommer ?
Jeg kender godt det med at man ikke så let ser værdien i det man ikke kender til. Nu er det efterhånden et par år siden jeg kom i en karismatisk frikirke, og nu savner jeg ikke den meget frie gudstjenesteform. Men da jeg kom der, var jeg super glad for det, og kunne ikke forestille mig det anderledes. Vanens magt er stor.

Men tilbage til dit spørgsmål: (hvorfor alle de remser)
Jeg tror det er en smagssag. Jeg synes ikke at "remserne" gør det upersonligt.
For mig er de en god hjælp, fordi de siger det hele, og det er nogen som mange, mange kristne før mig har bedt. Det er en del af Kirkens historie, og det er jo gennem Kirkens kristne at troen er blevet vist mig. Jeg er en del af et fællesskab, som bl.a. indeholder de fast formulerede bønner.
At overtage de bønner som er blevet bedt op gennem tiden, viser mig på en tydelig måde min plads i historien, i De Helliges Samfund.
Sådan er jeg.
Desuden er det jo ikke tilfældige "rim og remser" vi beder i Rosenkransen.
Mysterierne er ord fra Bibelens beretninger, Hil dig Maria har også rod i bl.a. englens hilsen til hende, og Fader vor er som du ved, også fra Bibelen, endda fra Jesus Kristus selv. En bøn som Trosbekendelsen har for mig den "efffekt" at jeg styrkes i det jeg tror på, når jeg siger det højt, eller for mig selv.
Jeg prøver ikke at overbevise dig om at Rosenkransen er det bedste for alle.
Jeg vil bare vise at den har en stor betydning for os der bruger den, og måske endda få udredt nogle spørgsmål eller fordomme som kan forhindre andre i at bruge den. Det vigtigste er jo at alle får de bedste betingelser for deres bønsliv.

Med kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8420 - 05/02/2003 14:18 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

Nej, jeg er ikke katolik :-), men begrundelsen ligger ikke i tilbede Jomfru Maria, men bede om forbøn i den betydning at hun ligesom vi er en del af "det hellige samfund". Katolikkerne adskiller ikke levende fra døde i det hellige samfund. En anden interessant ting ved den katolske retning er at de ser Jomfru Maria som mor for alle åndsfødte, på samme måde som Eva er mor for Adams-mennesket.

At Jomfru Maria ikke er Frk. Hvemsomhelst er bibelsk begrundet:

"Maria hos Elisabeth
v39 I de dage brød Maria op og skyndte sig til en by i Judæas bjergland; v40 hun gik ind i Zakarias' hus og hilste Elisabeth. v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden v42 og råbte med høj røst: »Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! v43 Hvordan kan det forundes mig, at min Herres mor kommer til mig? v44 For da lyden af din hilsen nåede mine ører, sprang barnet i mig af fryd. v45 Salig er hun, som troede; for det, som er talt til hende af Herren, skal gå i opfyldelse.«

Marias lovsang
v46 Da sagde Maria:
Min sjæl ophøjer Herren,
v47 og min ånd fryder sig over Gud, min frelser!
v48 Han har set til sin ringe tjenerinde.
For herefter skal alle slægter prise mig salig,

v49 thi den Mægtige har gjort store ting mod mig.
Helligt er hans navn,
v50 og hans barmhjertighed mod dem, der frygter ham,
varer i slægt efter slægt.
v51 Han har øvet vældige gerninger med sin arm,
splittet dem, der er hovmodige i deres hjertes tanker;
v52 han har styrtet de mægtige fra tronen,
og han har ophøjet de ringe;
v53 sultende har han mættet med gode gaver,
og rige har han sendt tomhændet bort.
v54 Han har taget sig af sin tjener Israel
og husker på sin barmhjertighed
v55 – som han tilsagde vore fædre –
mod Abraham og hans slægt til evig tid.
v56 Maria blev hos hende hen ved tre måneder og vendte så hjem.

Øhh, det stod i Lukas et eller andet.

Det er så også i vid udstrækning det der bedes i Ave Maria.

"Hil dig Maria, fuld af nåde, velsignet er du blandt kvinder, og velsignet er dit livs frugt Jesus. Hellige Maria Guds Moder (hun havde jo født Jesus) vær med os syndere nu og i vor dødstime".

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#8421 - 05/02/2003 14:52 Re: Rosenkransen.
MariaMaria
Bruger

Tak Søster B..

jeg blev en hel del klogere, jeg er faktisk rigtig glad for det her indlæg.. jeg har altid haft et andet indtryg af katolikker..

jeg kan godt forstå nu, at det ikke bliver så upersonligt igen, når nu det er den måde i har kontakten med Gud på..

Personligt har jeg dårlige erfaringer med "ramserne" eller hvis jeg tænker nærmere efter..??? jeg har altid fra jeg var omk 8 år gammel bedt fader vor, hver eneste aften.. men jeg havde ikke et personligt forhold til Gud, faktisk blev det bare en ritual for mig, som jeg bare skulle inden jeg sov.. (hmm men måske er det derfor Gud aldrig opgav mig).. da jeg så blev omvendt i sommers holdt jeg for første gang op med at bede fadervor, inden jeg gik i seng..

Mit sidste spørgsmål..

beder i så aldrig Direkte til Gud, sådan gennem almindelig bøn, hvor man sidder alene eller med andre og beder til Gud, i Jesu navn??

Tusind tak endnu engang..

mariamaria

Til toppen 
#8422 - 05/02/2003 14:56 Re: Rosenkransen. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli

jeg kan helt tilslutte mig det du skriver om De Helliges Samfund, og Maria som vores allesammens mor. Dejlig overraskelse at du vidste disse ting.

Men hov, jeg vil lige tilføje at Hil dig Maria lyder således:
Hil dig Maria fuld af nåde,
Herren er med dig.
Velsignet er du i blandt kvinder,
og velsignet er dit livs frugt, Jesus.
Hellige Maria, Guds moder,
bed for os syndere nu og i vor dødstime.
Amen.

Bedste hilsener,
Søster B.

Til toppen 
#8423 - 05/02/2003 15:01 Re: Rosenkransen.
malli
Bruger

Hej igen

Ups!, havde vist lidt for travlt !

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#8424 - 05/02/2003 15:08 Re: Rosenkransen.
MariaMaria
Bruger

Ej jeg har lige et sidste spørgsmål til Hil dig Maria....

står det nogle steder i bibelen? især det sidste:.. bed for os syndere nu og i vor dødstime.

Hilsen MariaMaria - den nysgerrige..

Til toppen 
#8425 - 05/02/2003 15:10 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hej igen Mariax2

ORK jo. Vi beder skam også på andre måder. Jeg har skrevet lidt om det i det andet indlæg.
Men igen, jo vi beder jo også i Kirken når vi er til messe (vi har jo messe/andagter) alle dage undt. mandag.
Og så beder vi naturligvis også helt frie bønner, når vi er glade for noget, kede af det, bange, usikre, frustrerede, eller fx. når man står op, siger man måske godmorgen til Gud. Det er det BEDSTE vækkeur der findes.
Især her om vinteren, det er koldt, mørkt og tidligt når uret ringer. Men så snart man har sagt godmorgen til Gud, og husker at Han lever og går med én hele dagen på arbejdet, så går det hele ligesom meget lettere. Forestil dig Gud med strikket tophue på i kulden på vej til toget, ved siden af dig.

Tilsidst, jo jeg kan godt se at remserne (de fast formulerede bønner) måske lettere end de frie bønner, kan ende med at være en død vane. PAS PÅ, siger jeg til mig selv.

Men det er nok værd at bemærke, at det der for andre kan ligne en død vane, i virkeligheden kan være, at den der gør det, ser det som en meget naturlig, tryg og velkendt ting at gøre. Man er nået til et punkt hvor det er blevet en fast bestanddel af ens liv, men en bestanddel som betyder utrolig meget, selvom det udadtil ikke ser sådan ud.
Jeg har troet at katolikkernes Korstegn var en vane som de bare gjorde for at gøre det. Den opfattelse har jeg fået revideret nu hvor jeg selv bruger det. Korstegnet er godt til at man mærker og lettere tror på at man er omsluttet af Guds kærlighed og almagt og beskyttelse. Man kan jo gøre det når som helst og ikke kun inden messen.

Du er altid velkommen med spørgsmål eller meninger, Maria.

Kærligst,
Søster B.
PS. Rosenkransen bedes også som fællesbøn henne i Kirken.

Til toppen 
#8426 - 05/02/2003 15:17 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hej Niels Nysgerrig
Hvor er du sød.

Kig på Mallis indlæg, hvor du kan se at noget af Hil dig Maria er taget fra Bibelen.
Jeg ved ikke om "bed for os syndere nu og i vor dødstime" står i Bibelen.

Der er jo den ting med den katolske Kirke, at Kirkens tradition er meget vigtig. I praksis er det nok nogen gange på højde med Bibelens ord. Det betyder at man gør ting, som måske ikke er at finde i Bibelen. Sålænge det bare ikke strider mod Bibelens ord. Det har noget at gøre med at Kirken jo er ældre end Bibelen. (katolsk opfattelse) Bibelen blev jo samlet og udgivet af Kirken, og derfor mener man at ikke alt står i Bibelen. Det er mit korte svar på den sag. Hvis du vil vide mere, så tror jeg Katolikken kan svare dig rigtig uddybende.

Guds kærlighed til dig.
Søster B.

Til toppen 
#8427 - 05/02/2003 15:50 Re: Rosenkransen.
malli
Bruger

Hej Søster B

Jeg har heller ikke kunnet finde det, og er usikker på om den "holder vand" set med bibelske øjne. Men forstår tankegangen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#8428 - 05/02/2003 16:10 Re: Rosenkransen. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Ja, vi venter spændt på Katolikkens svar..
KH Søster B.

Til toppen 
#8429 - 06/02/2003 17:45 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hej igen Maria,
jeg spurgte lige en præst hvorfor man i Rosenkransen beder til Maria frem for Peter.

Han siger at det er fordi Maria var langt tættere knyttet til Jesus, både fordi hun var hans mor, men især fordi hun havde en ekstremt solid tro og vilje til at følge Guds kald. Maria er den eneste som forblev trofast mod Jesus hele vejen.

KH Søster B.

Til toppen 
#8430 - 09/02/2003 08:45 Re: Rosenkransen. [Re: MariaMaria]
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Nåe, nedskrevne bønner,
Jamen så er der jo ikke langt til Buddisterne der har bedetromler, de går så forbi og får dem til at rotere med et håndslag eller pres, så regner de bønnerne for bedt, jåe jeg ved ikke rigtigt, tilgiv mig hvis jeg er for restictiv.
Mkh,
Hanne

Ændret af HanneV (09/02/2003 08:47)

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#8431 - 09/02/2003 13:01 Buddhister og skrevne bønner. [Re: HanneV]
Anonym
Anonym

Kære Hanne,

(undskyld jeg blander mig i dit spørgsmål til Maria.)
hvor er det godt at du spørger, når der er noget du synes er forkert eller mærkværdigt.

Du har ret i at buddhisterne (og måske også andre) bruger nedskrevne bønner. Jeg har godt set de små "tromler" hvori de lægger papirstrimler med bønner skrevet på, og så slynger de tromlen rundt, imens de beder.

Jeg kender ikke den nøjagtige grund til at de gør sådan, men jeg er overbevist om, at man både kan og må bede til Gud på mange måder. Også via skrevne bønner, i tromler eller ej.
Vigtigst er at Gud (Bibelens) er modtageren! Det er Han så desværre ikke hos buddhisterne, men det er Han hos os kristne, uanset om vi hvisker, taler i tunger, råber, skriver til, eller tænker på Ham.

Mange venlige hilsener,

Søster B.

Til toppen 
#8432 - 09/02/2003 13:15 Re: Buddhister og skrevne bønner.
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære Søster B.
Jamen det er jo netop det, Buddisterne beder ikke, for dem er det nok at de får tromlerne til at rotere, så mener de bønnerne er bedt, og så behøver de jo ikke selv at bede.
Når de er hjemme, så beder de måske almindeligt, det ved jeg ikke rigtigt.
Mkh,
Hanne

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#8433 - 10/02/2003 10:35 Re: Buddhister og skrevne bønner. [Re: HanneV]
MariaMaria
Bruger

Hej Hanne, det jeg mener med at skrive bønner ned, det er ikke for at de skal BEDE SIG SELV.. nej vi skriver dem ned, for at vi bla kan huske alle de ikke-frelste venner vi beder for, så vi senere kan se om der er sket noget i Deres liv, og huske at bede for dem igen.. Desuden er der nogle som bedre kan udtrykke sig ved at skrive, og det tror jeg Gud er RIMELIG åben overfor.. Gud er almægtig..

Jeg har lige været på teenage lejr, og der handlede temaet om Nåde og synd, et af møderne var SÅ godt, vi talte om hvad synderne gjorde ved teenagernes liv, altså at det holdt dem væk fra Gud.. så opfordrede vi teenagerne til at skrive de 3 største synder som de vidste de skulle arbejde med, ned på et stykke papir til Gud.. da de havde gjort det, skulle de krølle papiret sammen og smide det ind i pejsen så det blev brændt, som symbol på at Gud tilgiver vores synder, og de er slettet fra vores synderagister for evigt.. og det var bare den fedeste måde at virkelig vise teenagerne hvordan Gud virkelig glemmer vores synder, når vi beder om tilgivelse. For jeg kunne mærke at når jeg skrev det ned på et papir, så er det også et udtryk over for Gud, ligesom når man siger en bøn højt i en menighed eller for andre, at det her virkelig er på ens hjerte..

MariaMaria

Til toppen 
#8434 - 10/02/2003 13:30 Gud tilgiver synd.. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære Maria,

(velkommen tilbage fra lejr)

Ja selvf. , bønner beder ikke sig selv, det er klart. Glemte bare at nævne det.

så opfordrede vi teenagerne til at skrive de 3 største synder som de vidste de skulle arbejde med, ned på et stykke papir til Gud.. da de havde gjort det, skulle de krølle papiret sammen og smide det ind i pejsen så det blev brændt, som symbol på at Gud tilgiver vores synder..KLIP

SMART!! Den idé ku vi godt bruge i teenklubben.

(((SØSTER B)))

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær