Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83987 - 10/05/2007 23:53 Indoktrinering/opdragelse/tvang...
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café,

Jeg sad lige og skrev et indlæg i en anden tråd om tørklæder:

Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
[Man kan bære tørklæde] fordi familien siger man skal, og [det er] dermed et tegn på undertrykkelse.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt dette er problematisk før kvinden bliver voksen... er det ikke forældrenes ansvar at opdrage børnene efter de værdier og normer, som de selv anser for de bedste? Har forældre ikke indtil en vis alder/modenhed ret til at "undertrykke" deres børn? Hvor går grænsen?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#83989 - 11/05/2007 01:53 Re: Indoktrinering/opdragelse/tvang... [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Man kunne jo gøre et tankeeksperiment. Forestil dig, at du er familiefar i et muslimsk land, men lever med din familie som en almindelig dansker gør i dag.

Hvilke af de ting, du ville give dine børn lov til, ville give anledning til anklager mod dig for at være en dårlig far?

Det er altid vigtigt at få proportionerne ind i debatten; at se splinte... undskyld bjælken i sit eget øje før man piller splinten ud af sin broders.

I første omgang er spørgsmålet derfor ikke, om det er undertrykkelse, hvis en muslimsk familiefar kræver at hans døtre går med tørklæde, men om fx. det er uansvarligt af en gammeldansker at lære sine døtre at drikke sig fra sans og samling i samme alder, nikke stiltiende til alle mulige promiskuøse engagementer etc.

Til toppen 
#84010 - 11/05/2007 21:43 Re: Indoktrinering/opdragelse/tvang... [Re: ]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Respekt for den enkeltes frihed og værdighed og det er der ikke tale om i nogle af tilfældene.

Med de hjerteligste hilsner

Lars Kristensen

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#84016 - 11/05/2007 23:58 På hvilken måde og hvorfor? [Re: hjertensfryd]
Anonym
Anonym

På hvilken måde og hvorfor?

Til toppen 
#84019 - 12/05/2007 09:08 Re: Indoktrinering/opdragelse/tvang... [Re: steffenlaursen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Steffen

Citat:
er det ikke forældrenes ansvar at opdrage børnene efter de værdier og normer, som de selv anser for de bedste? Har forældre ikke indtil en vis alder/modenhed ret til at "undertrykke" deres børn? Hvor går grænsen?
Det må vi jo immervæk mene som kristne, idet vi er nogle stykker, der går ind for barnedåb, og opdragelse af kristentro og kristne værdier.

Om man ikke er kristen, så er der andre værdier, man vil "undertrykke" barnet med, f. eks en temmelig ensidig politisk holdning "man" har i familien.

Men selv såkaldt "fri" opdragelse kan virke undertrykkende, nemlig deri at barnet bliver presset til at skulle overskue og drage konsekvens af nogle situationer det ikke er modent til at kunne gennemskue - eller omvendt, det kommer ingen vegne i dette umiddelbart holdningsløse vacuum, fordi de mangler en mur at spille bold op af. Eller som PG Lindhardt skriver: "Folk mener, at de er frie, hvis de kan gøre lige, hvad de har lyst til, men så glemmer de, at de er bundet af deres lyst. Hvad nu hvis de ikke har lyst til noget?"

Ifald jeg var barn, og stod i valget mellem en familie, hvor der var sammenhold mellem ung og gammel, nærvær og synlige holdninger + en hjemmegående mor, men prisen var at jeg skulle bære tørklæde - versus en familie, hvor alle var karriere-mennesker, og jeg skulle opvokse en stor del af mit liv i en institiution, og min frihed i dagligdagen i mit hjembestod i at jeg kunne vælge mellem hvad jeg ville have på min madpakke, hvor meget slik/cola/chips jeg ville spise (derhjemme) og hvilken film jeg ville se, McDonalds eller ej, fordi mine forældre var for udmattede til at give mere indhold - ja, så er jeg ikke i tvivl!.

Jeg tror i bund og grund at modstanden imod tørklæder skyldes en form for misundelse over at andre overhovedet har nogle holdninger og værdier, der rækker langt dybere end villa, volvo og vovhund, og som ikke kan virke som andet end en hån imod den materialistiske tomhed og følelsesmæssige armod, som er den naturlige konsekvens heraf.

Når muslimerne "tvinger" deres piger til at bære tørklæde, så fortæller de dem samtidig: "Du er så betydningsfuld, at vi vil videregive dig det dyrebareste vi har (ud over dig), nemlig vores tro, med dette tørklæde skænker vi dig en identitet i et samfund, hvor du har mange brødre og søstre, som altid vil tage sig af dig, hvis du er svag, og som du skylder at hjælpe".

I og med man ikke selv har noget at give dine børn, fordi man er åndeligt identitetsløs, og ingen nære og tætte sociale relationer, er dette jo næsten ubærligt.

Det her handler ikke om tørklæder, halal-mad, given hånd osv, det handler om alt muligt andet, nemlig en dyb, dyb misundelse.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (12/05/2007 09:16)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#84044 - 13/05/2007 09:03 Re: Indoktrinering/opdragelse/tvang... [Re: malli]
AMA
Bruger

Reg.: 13/05/2007
Hej Malli & andre
(interessant diskussion om tørklædet)

Ganske kort:
Der er muslimske piger, der bærer tørklæde af hensyn til hvad deres familie mener, er det "rigtige". Det er piger, som ikke har noget valg. De bliver tvunget til det. Ingen tvivl om det.

Årsagen til at nogle familien pålægger deres piger tørklædet i DK, er ofte bundet i angsten for det meget fri seksualiserede samfund, som vi lægger for dagen. De prøver med andre ord at beskytte deres piger mod "lystne" blikke fra andre mænd.

Andre piger/kvinder vælger selv, hvornår de er parate til at bære tørklæde. For de sidstnævnte er det et ydre tegn på, at de respekterer og følger Koranens påbud om at "samle sin kappe om sig, når man går ud" (fra et vers i Koranen).
Der er dog forskellige tolkninger om hvor omfangsrig hovedbeklædningen skal være. Et tildækkelse af ansigtet opfattes af langt majoriteten af muslimer som en meget stram og "ekstrem" fortolkning, som bunder i f.eks. beduin traditioner og andre forordninger af ikke-islamisk oprindelse.

De selvsamme piger/kvinder vil ofte kæde en ny brug af tørklædet sammen med at være meget omhyggelige med at bede 5 gange om dagen, overholde Ramadanen og de øvrige krav i Islam.

Det er derfor slet slet ikke entydigt en kvindeundertrykkende foranstaltning. For de kvinder der selv vælger det, er det snarere et ærbarheds-signal og et ydre udtryk for, at "jeg respekter Guds vilje og forordning over mit liv".
Uden tvivl under varmere himmelstrøg (i det lande, hvor der er flest muslimer), er hovedpåklædningen også udsprunget af det helt jordnære faktum, at det er et absolut "must" at have en beklædningsgenstand på hovedet for at undgå solstik.
Vi almindelige turister hiver vores kasket og sombrero frem,- muslimske kvinder har tørklæde på.

Iøvrigt er hovedtildækning også en fast del af ortodokse jødiske kvinders påklædning, som de bærer sammen med lange nederdele og strømper og ærmer i hvert fald til albuen.
Hos den ortodokse jødedom er det et ukendt fænomen at udstille eller blotlægge den kvindelige krop.

Der er under ingen omstændigheder grund til at kikke på den muslimske kvinde, der bærer tørklæde med mistænksomhed og mistro og tro at det er udtryk for en radikalisering og afvisning af det danske samfund.

Tværtimod burde alle virksomheder i DK tillade, at kvinder bærer hovedtørklæde (f.eks. Ikea har jo deres egen IKEA tørklæde til muslimske piger).
Det vil være meget befordrende for integrationen og så kunne man jo passende selv få sig en snak med de pågældende kvinder om årsagen til deres tørklæde.

v.h.
AMA

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær