Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83953 - 10/05/2007 12:03 DR2 Tema - Frimureri
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej igen.

D. 5 maj viste DR2 en temaaften om frimureri hvor der også blev talt en del om frimureri og kristendom.

De frimureri tidlige er blevet diskuteret her, ville jeg høre om nogen havde set udsendelsen og hvad I mener om den.

For dem at jer der ikke så udsendelsen, bliver den genudsendt d. 13. maj kl. 13:30

Mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#83959 - 10/05/2007 13:04 Re: DR2 Tema - Frimureri [Re: joppe]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Joppe.

Så udsendelsen, den var ganske udmærket.

Jeg har det (nok som de fleste) lidt blandet med frimureri. Positivt at man samles. At der er en overordnet etik, som man søger at efterleve til gavn for sig selv og næsten finder jeg også positivt. Symboltænkningen og mystikken er ganske interessant, og kunne nok drage en masse. Vi søger jo svar og åndelig fordybelse som gale. Uden det skal opfattes negativt, var der for nogle år siden stor run på rolle-spil, hvor man bevægede sig rundt i et overnaturligt univers i diverse danske skove. Jeg tænker, at det er nogle af de samme mekanismer, der gør sig gældende her, bortset fra, at det her ikke er leg (såvidt jeg har forstået det). Men jeg tror, at frimureriet dels skaber en kontakt med nogle dybere og (måske) ukendte lag i psyken, som kan udvikle et menneske....sammenkoblet med en overordnet etik (dette i modsætning til de fleste former for selvudvikling!), kunne det tyde på en form for selvudvikling, der ikke blot farer hovedløst afsted i et ego-trip.

Som kristen er jeg dog lidt betænkelig ved hedenskaben, der også indgår i frimureriet - det fremgik ikke helt af udsendelse hvor meget eller lidt det indgår. Her kunne jeg godt finde det bekymrende, at man kunne komme i situationer, der kunne koallidere med den kristne tro - men som man pga broderskabet ville finde svært at sige fra overfor.

Jeg har læst at specielt det Marianske præsteskab under RKK er store kritikere af frimureriet, ja, taler om en verdensomspændende magt, der søger at bekæmpe Paven. Hvordan forholder du dig som katolik til dette?

Der er også de alm. psykiske grænser. Det lyder f. eks ikke videre behageligt at blive symbolsk begravet i en kiste, kan man sige fra over for sådan noget som frimurer?

Guds fred,

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#83979 - 10/05/2007 18:23 Re: DR2 Tema - Frimureri [Re: malli]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej Malli

Oprindeligt skrevet af: malli

Som kristen er jeg dog lidt betænkelig ved hedenskaben, der også indgår i frimureriet - det fremgik ikke helt af udsendelse hvor meget eller lidt det indgår. Her kunne jeg godt finde det bekymrende, at man kunne komme i situationer, der kunne koallidere med den kristne tro - men som man pga broderskabet ville finde svært at sige fra overfor.

Da frimureriet er inspireret af andre gamle "mysterieselskaber" er det klart at der kan forekomme ting der kan virke hedenskt. Dog er alle disse ting blevet fordjeret til at passe til en monoteistisk tro.

Der findes forskellige ritualsystemer i frimureriet. I udsendelsen blev der vist meget fra amerikanske loger der arbejder efter et engelskt system. I det engelske systemer skal du tro på et højere væsen og der er intet i ritualet der vil sætte frimureren i en situation hvor han skal vælge mellem frimureri og son tro, uanset om det er kristent, islamsk, jødiskt eller noget helt andet.

I Danmark er det mest udbredte ritualsystem det "Svenske system". Det bygger på et kristent grundlag og derfor vil frimureren aldrig stilles i en situation hvor han skal vælge mellem frimureriet og sin kristne tro. Der kan dog forekomme ting der gør at man opfodres til at gøre mere ud af sin kristne tro. Det ville være et problem hvis frimureren var muslim, jøde eller noget andet. Derfor er det et krav at man bekender sig til kristendommen og er kristent døbt.

Jeg har læst at specielt det Marianske præsteskab under RKK er store kritikere af frimureriet, ja, taler om en verdensomspændende magt, der søger at bekæmpe Paven. Hvordan forholder du dig som katolik til dette?

Der har været en strid i mellem frimureriet og RKK i mange hundrede år. Det begyndte med at de franske frimureri var stærkt antiklerikale og store modstander i tiden omkring den franske revolution. Pavens reaktion var at forbyde katolikker at være frimurer. Siden da er diskussionen gået højt blandt de katolske biskopper og kardinaler. Desværre er den nuværende Paves holdning til frimureri meget negativ.
Den katolske kirkes opfattelse af frimureriet bygger ofte på generalisering og uvidenhed. Før jeg blev frimurer var jeg i kontakt med den katolske biskop i København. Han kunde ikke se en grund til at man blev frimurer, da det var nok at være katolik, men så ikke noget galt i at man var frimurer så længe det var i det svenske, kristne, system.

Der er også de alm. psykiske grænser. Det lyder f. eks ikke videre behageligt at blive symbolsk begravet i en kiste, kan man sige fra over for sådan noget som frimurer?

Ritualerne kan godt virke grænseoverskridende for udestående, især når det hele bygger på rygter men det er aldrig så meget at man føler sig utilpas over det.
Det hele giver fuldstændigt mening når man er i det.
Det er altid frivilligt om man vil stige i graderne. Når man får et brev hvor ordenen tilbyder forfremmelse, skal man melde tilbage om man ønsker at få en en grad eller ej.

Mvh

Johan

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#84000 - 11/05/2007 17:20 Re: DR2 Tema - Frimureri [Re: joppe]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Hm jeg så det meste af udsendelsen. ALtså det første program om rygterne og så programmet om den danske loge.
En af mine bekendte er med i dette frimureri, men er bestemt ikke kristen. Han er med for fællesskabets skyld, og fordi han synes de foredrag der er, er meget spændende.
Nu har han naturligvis ikke fortalt noget om ritualerne, men jeg tror nu ikke de er særlig 'slemme', det meste er vel vilde rygter.

Som de sagde i programmet opstår der altid rygter når noget er hemmeligt, men jeg tror nu kun det er rygter, og at en sådan bevægelse aldrig kunne pønse på verdensherredømme eller de andre ting programmet omtalte.

Generelt fandt jeg programmet meget interessant, og det var da nogle utrolig smukke bygninger de har i Danmark! Og hvem ville ikke gerne have et personligt skjold hængende på de smukke vægge? ;-)

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær