Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83730 - 29/04/2007 12:29 Johannes' åbenbaring
Anonym
Anonym

Hej alle sammen...

Jeg er med i en bibelstudiegruppe og vi skal i den kommende uge tage hul på Johannes' åbenbaring. Jeg synes personligt det er en af de sværeste tekster i NT og vil derfor gerne have nogle råd til hvordan man kan åbne for en fortolkning af denne.

Venlig hilsen
Nickie

Til toppen 
#83731 - 29/04/2007 12:39 Re: Johannes' åbenbaring [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Nickie,
Her kunne være et godt sted at starte.

God søndag
Mvh
Brian

Til toppen 
#83732 - 29/04/2007 13:45 Re: Johannes' åbenbaring [Re: ]
bogrunberger
Bruger

Reg.: 14/02/2007
Hej Nickie.
Jeg sidder også og læser Johannes Åbenbaring for tiden, og den er bestemt ikke let. Vi bruger en kommentar af en fyr, der hedder David E. Aune, men den er kæmpestor og i 3 bind, så den er der ingen grund til at du køber. Men jeg er dog blevet anbefalet en kommentar af Anne marie Aagaard. Der er et link til den her
Jeg håber, det kan hjælpe dig.

We are in control!
- Muhammed Saeed al-Sahaf.

Til toppen 
#83783 - 01/05/2007 01:38 Re: Johannes' åbenbaring [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Nickie,

Åbenbaringsbogen er en af de lettelst forståelige bøger, som er skrevet, for en som har Jesu vidnesbyrd, som er profetiens ånd. Uden have Jesu vidnesbyrd og profetiens ånd, som kommer gennem personlig åbenbaring til de rene af hjertet, så får man ikke meget ud af et studium af åbenbaringsbogen, udover filosofiske diskussioner, diverse antagelser, holdninger og gisninger om at mon ikke noget kan betyde det ene, nej, måske noget andet osv..

Mvh
John

Til toppen 
#83786 - 01/05/2007 10:12 Re: Johannes' åbenbaring [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Buus
Hej Nickie,

Åbenbaringsbogen er en af de lettelst forståelige bøger, som er skrevet, for en som har Jesu vidnesbyrd, som er profetiens ånd. Uden have Jesu vidnesbyrd og profetiens ånd, som kommer gennem personlig åbenbaring til de rene af hjertet, så får man ikke meget ud af et studium af åbenbaringsbogen, udover filosofiske diskussioner, diverse antagelser, holdninger og gisninger om at mon ikke noget kan betyde det ene, nej, måske noget andet osv..

Mvh
John

Hej John.
Nu provokerer jeg lidt, men jeg kan ikke lade være med at spørge, hvorfra du ved, at du er ren af hjertet?

Hvis du mener at være det, kan den personlige åbenbaring og det vidnesbyrd og den profetiens ånd du har modtaget, da ikke være Jesu vidnesbyrd?

Jesus kom for at frelse syndere, ikke de retfærdige!

Og så vil jeg også spørge, hvorfor du mener, at det er vigtigt at forstå?

Jesus siger ikke noget om, at "den der forstår mig korrekt, skal leve, om han end dør" nej, det der står er:

Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.

Vi er, som de syndere vi stadig er, blevet forligt med Gud ved at hans søn døde. Ikke ved at have noget rent hjerte!

Jeremias 17,9:
Hjertet er det mest bedrageriske af alt,
det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?

Hvis vi skulle have rene hjerter for at blive forsonet med Gud, ville det være ude med os ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#83838 - 03/05/2007 20:42 Re: Johannes' åbenbaring [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Nu provokerer jeg lidt, men jeg kan ikke lade være med at spørge, hvorfra du ved, at du er ren af hjertet?

Svar:
Det gør ikke noget Kristina. Du plejer at kunne styre dit sind, og lidt modvind skal man jo kunne tåle \:\) - Har Herren ikke sagt, fortroligt samfund har han med dem der frygter hans navn, og han kundgør dem sin pagt? Og når han gør det så ved man det og er uden tvivl, med samme sikkerhed, som Peter der kunne sige: "Du er Kristus, den levende Guds Søn!", hvortil Jesus svarede: "Salig er du Simon Peter, thi det har kød og blod (din forstand eller andre mennesker) ikke åbenbaret dig men min Fader som er i Himlen (gennem direkte åbenbaring fra Gud)."

Har Herren ikke lovet kundskab til de rene af hjertet (Matt. 5:8)? - Tillad mig at citere nogle ord, som jeg ved at du ikke regner for Guds Ord, men som er eftertanke værd. Hvorfor nægte disse mennesker at de også havde tro på Kristus, selvom de boede i Amerika i fordums tid? Gud havde ikke gemt sig for dem. Har man den tro som de taler om, eller har man den ikke?

"Det er givet mange at forstå Guds hemmeligheder, men alligevel er der pålagt dem en streng befaling om, at de kun skal meddele deraf ifølge den del af hans ord, som han giver menneskenes børn i forhold til den flid og agtpågivenhed, som de skænker ham. Og derfor modtager den, der forhærder sit hjerte, en mindre del af ordet; og den, der ikke forhærder hjertet, til ham gives der en større del af ordet, indtil det forundes ham at forstå Guds hemmeligheder, ja, indtil han forstår dem fuldstændigt. Og til dem, der forhærder hjertet, gives en mindre del af ordet, til de ikke ved noget om Guds hemmeligheder; og da tages de til fange af djævelen og føres efter hans vilje til fordærvelse. Og det er det, der menes med helvedes lænker." (Alma 12:9-11)

Citat:
Jesus kom for at frelse syndere, ikke de retfærdige!

Svar:
Ja, naturligvis - alle mennesker er under synd. Men Kristus kom for at forløse os fra synd - rig eller fattig, tolder eller synder..

Citat:
Og så vil jeg også spørge, hvorfor du mener, at det er vigtigt at forstå?

Svar:
Mener du ikke at det er vigtigt at forstå, og vokse i Guds kundskab gennem sin tro? Nu provokerer jeg lidt. Hvis ikke man gør det, så er der noget galt med ens tro, og man bør ikke stoppe sin søgen, for et menneske kan ikke blive frelst i uvidenhed.

Iflg. Esajas er det ikke en velsignelse at være blind overfor åndelige sandheder. De mennesker han talte til havde ikke hjertet på rette sted, og Gud som ser på hjertets oprigtighed (de rene af hjertet) fordømte dem for deres hjerters uoprigtighed. Derfor forblev de (åndeligt) blinde og forstod ikke:

"Da sagde han: 'Gå hen og sig til det folk: Hør kun, dog skal I intet fatte, se kun, dog skal I intet indse! Gør Hjertet sløvt på dette Folk, gør dets Ører tunge, dets Øjne blinde, så det ikke kan se med Øjnene, ej heller høre med Ørene, ej heller fatte med Hjertet og omvende sig og læges." (Esajas 6:10)

Johannes - åndelig blindhed er ikke en velsignelse - køb salve og se:

"...så råder jeg dig til hos mig at købe guld, der er lutret i ild, for at du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, for at din nøgenheds skam ikke skal ses, og salve til at salve dine øjne med, for at du kan se." (Johs.Åb. 3:18)

Tro på Jesus og forstå sandheden. Hvordan kan man blive frelst uden at forstå? Har man en oprigtig tro så har man del i dette løfte:

"...Og i skal forstå sandheden, og sandheden skal gøre jer frie." (Johs. 8:32)

Jøderne kunne ikke forstå Herrens ord, fordi de ikke var oprigtige (rene) i hjertet:

"...Hvorfor forstår I ikke, hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord." (Johs. 8:43).

Jeg gentager hvad jeg sagde ovenfor. Det er umuligt for et menneske at blive frelst i uvidenhed (jeg citerer her en af kirkens ledere). Hvad han sagde er sandt.

Citat:
Vi er, som de syndere vi stadig er, blevet forligt med Gud ved at hans søn døde. Ikke ved at have noget rent hjerte!

Svar:
Ja, vi kom til Herren som syndere, men Hans Forsonings kraft skulle gerne rense os så vi bliver mere rene og værdige for ham, trods vore ufuldkommenheder. Dette er jo selve den forberedelse/forandring som det er nødvendigt sker inden vi forlader denne jord:

"Og efter at de var blevet helliggjort ved den Helligånd og havde fået deres klæder gjort hvide og var rene og uplettede for Gud, kunne de ikke se på synd uden med afsky." (Alma 13:12)

"Tro ikke, fordi der er blevet talt angående genoprettelse, at du skal blive genbragt fra synd til salighed. Jeg siger dig, at ugudelighed har aldrig været lykke. Min søn, alle mennesker, som er i en naturlig tilstand, eller jeg vil snarere sige, i en kødelig tilstand, er i bitterheds galde og i syndens bånd; de er uden Gud i verden, og de er gået imod den guddommelige natur; derfor er de i en tilstand, som strider mod salighedens beskaffenhed. Er meningen af ordet genoprettelse den at tage en ting fra sin naturlige tilstand og sætte den i en unaturlig tilstand, eller at sætte den i en tilstand, som er modsat dens natur? O, min søn, det er ikke tilfældet; men meningen med ordet genoprettelse er at genbringe ondt for ondt eller kødeligt for kødeligt eller djævelsk for djævelsk, godt for det, der er godt, retfærdigt for det, der er retfærdigt, ret for det, der er ret, barmhjertighed for det, der er barmhjertigt." (Alma 41:10-13)

"Og Herren sagde til mig: Du skal ikke forundre dig over, at alle mennesker, ja mænd og kvinder, alle slægter, stammer, tungemål og folk skal fødes påny, ja fødes af Gud og forandres fra deres kødelige og faldne tilstand til en retfærdig tilstand, idet de er genløst af Gud og blevet hans sønner og døtre. Og således bliver de nye mennesker, og uden de gør dette, kan de ingenlunde arve Guds rige. Jeg siger jer, at uden dette sker, skal de blive forkastet."
(Mosiah 27:25-27)

Som Peter sagde, vi skal have "del i guddommelig natur." (2.Pet. 1:4) - forandringen skal begynde at ske inden vi dør. Det kan ikke ske gennem en formaliseret eller ydre form for tro (frelse gennem traditioner). Som det fremgår af citaterne så betyder hjertets indre renhed (motiver) meget for Herren. Før disse er iorden vil underet ikke ske.

Mvh
John

Til toppen 
#83843 - 04/05/2007 18:12 Re: Johannes' åbenbaring [Re: Buus]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej John
Du afslutter hvert af dine indlaeg med "jeg har andre faar osv----" Kvotation fra Nefi 15:21 Hvorfor?
I den Bibel som jeg laeser er det Jesus som siger det i John 10:16. Det er lidt forvirrende, men det er maaske derfor det goeres.
Mvh Bluerover1

Til toppen 
#83860 - 05/05/2007 23:21 Re: Johannes' åbenbaring [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John, tak for dit udførlige svar, som jeg har læst med interesse. Men jeg kan se, at der er langt imellem din og min tro, og at det nok bare er noget vi må tage til efterretning ..

Citat:
Har Herren ikke lovet kundskab til de rene af hjertet (Matt. 5:8)?

I Matt. 5,8 står der ikke noget om kundskab, men Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.

Citat:
Mener du ikke at det er vigtigt at forstå, og vokse i Guds kundskab gennem sin tro? Nu provokerer jeg lidt. Hvis ikke man gør det, så er der noget galt med ens tro, og man bør ikke stoppe sin søgen, for et menneske kan ikke blive frelst i uvidenhed.

Hmmm - det kommer an på, hvad du regner for "kundskab".
Kundskab har noget at gøre med at kende.

Intellektuel viden kan i hvert fald ikke være frelsesgrund.
Jesus sagde ikke "den der forstår mig, skal blive frelst".
Det drejer sig jo om tro, ikke om viden eller forståelse.

Ingen forstår et under, og det at komme til tro er i sig selv et under.

Intellektuel viden kan være en alvorlig barriere for troen. Når jeg alligevel tror på Jesus, er det ikke på grund af min viden og min forstand, men på trods af den.

Vi skal blive som børn igen, siger Jesus - børn kan tro, og de ved og forstår ikke så meget! Det er mere os "kloge" voksne, der har trosproblemer ...

Citat:

Hvis menneske ikke kan blive frelst i uvidenhed, så ser det sandelig sort ud for de små og de handicappede!

Jeg selv kan ikke lade være med at blive ved med at granske de bibelske tekster, men sådan er vi forskellige. Andre har det fint med deres kristne tro ved blot at lytte til Ordet og tage imod det uden spekulationer.

Og man "bør" vel ikke blive ved med at søge?
Hvis man nu har fundet?
Jeg er lidt træt af, at det her i tiden anses for helt i orden at være søgende - når bare man bliver ved med være søgende - altså uden at finde Sandheden!

Citat:

Det står der da ikke!
Der står "I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer fri!"
Det er ikke det samme.
Man kan godt "lære at kende", uden at forstå!

Citat:
Som det fremgår af citaterne så betyder hjertets indre renhed (motiver) meget for Herren. Før disse er iorden vil underet ikke ske.

Uenig! Jeg tror på hvad der står i Jer. 17,9:
Hjertet er det mest bedrageriske af alt,
det er uhelbredeligt

Og underet ér sket!
Jesus døde på sit kors for vores synder, og opstandelsen har fundet sted!
Det er Guds kærlige hjerte, der er os til frelse, ikke vores eget!

Vi er af Guds nåde frelste ved tro på Jesus, og nåden
er gratis!
Gud har gjort det foros (ikke i os!)

Og vores egne hjerter er ikke værd at satse på!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#83861 - 06/05/2007 00:19 Re: Johannes' åbenbaring [Re: Bluerover1]
Buus
Bruger

Hej Bluerover1,

Det er ikke et citat jeg tilføjer hver gang jeg skriver noget, men en del af min signatur. Citatet "jeg har andre får.." er ikke taget fra Bibelen, men er Frelserens ord til Nefis folk da han, i opfyldelse af Johannes 10:16, viste sig for dem efter sin opstandelse. Hele beretningen om Frelserens besøg til disse mennesker på det dengang (for os) ukendte amerikanske kontinent, kan læses i kapitel 11-16 i 3. Nefis bog, som ligger online på Kristus.dk.

Mvh
John

Til toppen 
#83862 - 06/05/2007 00:31 Re: Johannes' åbenbaring [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej kristina,

Jeg fik lige lyst til at kommentere noget af det du skrev:
 Oprindeligt skrevet af: kristina
Jeg er lidt træt af, at det her i tiden anses for helt i orden at være søgende - når bare man bliver ved med være søgende - altså uden at finde Sandheden!

Ja, eller "better to travel hopefully than to arrive", som de siger i de engelsksprogede lande. Men hvis det er bedre at rejse med håb end at nå frem, så rejser man netop ikke med håb! Så rejser man med frygt... "Tænk hvis jeg når frem!"

At det er bedre at rejse med håb, betyder at det er værre at nå frem end at være på vej.

Alligevel så tror jeg heller ikke at vi som kristne har "fundet sandheden" forstået som at vi sidder med alle de rigtige svar. Vi har ikke grebet sandheden, men vi er blevet grebet af sandheden... og lur mig om der ikke er mere i vente når vi når frelste frem til målet! "Da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud!"

Mvh. Steffen

Til toppen 
#83864 - 06/05/2007 01:23 Re: Johannes' åbenbaring [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
jeg kan se, at der er langt imellem din og min tro, ..

Svar:
Det gør heller ikke noget \:\) En af Guds gave til alle mennesker er, at de kan tænke og tro, eller lade være med at tænke, eller lade være med at tro, som de vil. Der findes gode mennesker i (og udenfor) alle religioner.

Citat:
Har Herren ikke lovet kundskab til de rene af hjertet (Matt. 5:8)? - I Matt. 5,8 står der ikke noget om kundskab, men Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.

Svar:
Vi ser det forskelligt og mener ikke at det begrænser sig til engang i evigheden, men at et menneske kan få "øre at høre med, og øjne at se med" så det forstår Guds hemmeligheder, allerede mens det lever her på jorden - og i sidste ende naturligvis, se Gud - ham skal vi iøvrigt alle frem for på dommens dag, hvad enten vi er rene eller urene af hjertet, så løftet gælder ikke blot engang i evigheden.

Citat:
Hmmm - det kommer an på, hvad du regner for "kundskab".
Kundskab har noget at gøre med at kende.
Intellektuel viden kan i hvert fald ikke være frelsesgrund.

Svar:
Jeg taler ikke om verdslig eller intellektuel viden, men om kundskab som kommer fra Gud gennem den Helligånd.

"Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud." (1.Kor. 2:9-11)

"Thi Jorden skal fyldes af Kundskab om HERRENs Herlighed, som Vandene dækker Havets Bund." (Habakuk 2:14)

"Den forstandiges Hjerte vinder sig Kundskab, de vises Øre attrår Kundskab." (Ordsp. 18:15)

"Kundskab er liflig for din Sjæl." (Ordsp. 2:10)

"Er jeg end ulærd i Tale, så er jeg det dog ikke i Kundskab." (2.Kor. 11:6)

og jeg kunne blive ved.. - kundskab om Gud er essentielt for et menneskes frelse. Uden kundskab om Gud kan det ikke blive frelst.

Citat:
Vi skal blive som børn igen, siger Jesus - børn kan tro, og de ved og forstår ikke så meget! Det er mere os "kloge" voksne, der har trosproblemer ...

Svar:
Ja, som små børn er, uskyldige, rene i deres motiver og uden hykleri - Det var hvad Herren mente da han sagde at vi skulle blive som børn. Ikke at vi skulle blive naive, eller måske endog dumme for at blive frelst. Lukas var læge. Der er intet ondt i intellektuel viden, tværtimod, - hvis man kan tåle den uden at blive stor i egne tanker.

Citat:
Hvis menneske ikke kan blive frelst i uvidenhed, så ser det sandelig sort ud for de små og de handicappede!

Svar:
Som du ved så tror vi på at børn ikke er ansvarlige for Gud før de kan vurdere om de handlinger de gør er forkerte eller rigtige. Det varer nogle år inden de kan det. Derfor tror vi bl.a. ikke på at barnedåb gør nogen forskel. Det samme med handicappede eller de der f.eks. er mentalt syge så de ikke kan forstå. Forløsningens kraft kommer små børn og de som er handicappede tilgode. Den som ikke forstår sine egne handlinger er ikke fordømt, eller den som ikke er under nogen fordømmelse kan ikke omvende sig, og for dem er dåben unyttig. De frelses i Guds rige.

Citat:
Jeg selv kan ikke lade være med at blive ved med at granske de bibelske tekster.. man "bør" vel ikke blive ved med at søge? Hvis man nu har fundet?

Svar:
Jøderne på Kristi tid, mente at de havde fundt. Han kunne ikke belære dem, så jeg tror på at det er vigtigt ikke at sætte menneskelige grænser for Guds virke blandt mennesker her på jorden. Som Esajas sagde, hans tanker er højere end vores, og befinder sig ikke altid indenfor rammerne af vore traditioner.

Jeg tror på at det er vigtigt at studere skrifterne vedvarende som en daglig vane. Mht. sjælens frelse har vi ikke brug for intellektuel viden, men kunskab om de frelsende principper i Jesu Kristi evangelium. Uden en sådan kundskab tror vi ikke på at et menneske kan frelses.
Derfor opfordrede Herren også: "Bed og i skal få, søg og i skal finde, bank på og der skal lukkes op for jer." (frit citeret)

Citat:

Det står der da ikke!

Svar:
Hvilken bibeludgave bruger du? Den jeg har er er oversættelsen af NT fra 1948 og der står lige præcist hvad jeg har citeret ovenfor - "forstå sandheden". Det kommer vist an på hvilken af de mange bibeludgaver du slår op i ;\)

Citat: Man kan godt "lære at kende", uden at forstå!

Svar:
Det du mener er vist at vi vandrer i tro og ikke i fuldkommen kundskab og det er jeg helt enig med dig i. Vi ved ikke alt, men erkender stykkevis, kundskab på kundskab. Hvis vi vidste alt så behøvede vi jo heller ikke at tro, for så vidste vi. Det er heller ikke det jeg mener, men vi skulle gerne være inde i processen at vokse i tro og kundskab før vi forlader dette liv. Ellers kan vi ikke komme hvor Han er. Han voksede op som et lille barn, gennem ungdommen til en voksen mand. Han gik fra nåde til nåde indtil han modtog fylden. Han har givet os mønsteret. Følger man i hans fodspor kan man slet ikke undgå at modtage kundskab gennem hans Ånd og dette er essentielt for vores frelse.

Citat:
Som det fremgår af citaterne så betyder hjertets indre renhed (motiver) meget for Herren. Før disse er iorden vil underet ikke ske. ... Uenig! Jeg tror på hvad der står i Jer. 17,9: Hjertet er det mest bedrageriske af alt,
det er uhelbredeligt

Svar:
Som en start kan Herren tilkendegive sig for et menneske mens det stadig er uomvendt i synd (som det f.eks. skete for Paulus mens han forfulgte kirken). Men fra dette øjeblik sker der en renselse af hjertet i kraft af Forsoningen. Sker det ikke så er man ikke derhenne hvor Herren gerne vil have at man skal være. Jeg mente ikke ren på den måde at man bliver syndfri. Mennesket er i en falden tilstand siden Adams fald, og vi vil altid opleve de modstridende kræfter indeni os, mens vi lever på denne jord, men Herren kan, i kraft af Forsoningen, "Fri os fra det onde." (jfr. fadervor) - dvs. fri os fra dårlige vaner og tilbøjeligheder, som trækker os i forkert retning. Det sker i kraft af Forsoningen, men når det er sket må man altid "holde ud indtil enden", ikke lægge sin hånd på ploven for derefter at "se sig tilbage.", eller mao. vende tilbage til fortidens synder.

Mener du ikke at det betyder noget for Herren at vi er rene i vore tanker og i vore motiver. Som citeret før så sagde Herren: "Salige er de rene af hjertet.."

- Vil det sige at du tror på at mennesker som ikke er rene af hjertet, og som forbliver uomvendte fra deres synder og dårlige vaner frelses i Guds rige, blot ved med deres læber at sige: Jeg tror på Kristus? Var det tilfældet så måtte Guds rige jo være urent. Det tror jeg ikke på. Selve formålet med Forsoningen er at vi skulle tilgives og renses for vore synder og derved blive forberedt til at komme frem for Gud uden synd og skam, og med oprejst pande. Der hvor Gud er findes ingen synd. Derfor kommer ingen der uden de har tvættet og renset deres klæder, som følge af deres tro på Kristus og hans Forsoning. Forsoningen har været aktiv i deres liv.

Mvh
John

Til toppen 
#83871 - 06/05/2007 18:10 Re: Johannes' åbenbaring [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen
 Citat:
Alligevel så tror jeg heller ikke at vi som kristne har "fundet sandheden" forstået som at vi sidder med alle de rigtige svar. Vi har ikke grebet sandheden, men vi er blevet grebet af sandheden... og lur mig om der ikke er mere i vente når vi når frelste frem til målet! "Da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud!"

Flot sagt, jeg er helt enig! - vi er blevet grebet af Sandheden, men kender den naturligvis ikke fuldt ud.

Men da vi er blevet opsøgt og fundet af ham, der selv er Sandheden, og i tillid vil følge ham, så er vi allerede kommet hjem, og er vel så ikke blandt de søgende?

Kol. 1,13:
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Vi ér allerede flyttet, det er ikke fremtid, men nutid! \:\)

Men vi har noget endnu større at se frem til - det skrev Sthen om i 1978 i vers 6 i "Min største hjertens glæde"

"Hvad intet øre nemmed
hvad intet øje så,
har Gud i Himmel-hjemmet
hengemt til sine små;
der hvor hvert slør vil falde,
bli'r livets gåde løst,
når Gud er alt i alle,
og nåden fuldt udøst."

Så selv om vi allerede har fået alle gaverne, bliver den allerherligste af dem først pakket ud i Himmel-hjemmet på den nye jord!

" - Tænk når engang den tåge er forsvundet, som her sig sænker over livet ned ... " skrev Wexels i 1841.

Det er hvad vi kan se frem til i Guds Paradis:
At han, som sidder på tronen, åbenbarer den fulde sandhed og siger "Se, jeg gør alting nyt!" (Åb 21,5)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#83890 - 08/05/2007 20:46 Re: Johannes' åbenbaring [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
kristina skriver: "Så selv om vi allerede har fået alle gaverne, bliver den allerherligste af dem først pakket ud i Himmel-hjemmet på den nye jord!"

Hej kristina!

Jeg tror også, at Kepler og Newton i høj grad oplevede Guds herlighed og store visdom, da de som de første kunne beskrive lovene for planeternes bevægelser og solsystemets opbygning. Kepler og Newton var troende kristne og de opfattede deres videnskabelige arbejde som en slags gudstjeneste og lovprisning af Guds storhed. Den gang var designtanken ikke noget, kristne tog afstand fra, tværtimod.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (08/05/2007 20:47)

Til toppen 
#83899 - 09/05/2007 09:03 Re: Johannes' åbenbaring [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: hoeg
kristina skriver: "Så selv om vi allerede har fået alle gaverne, bliver den allerherligste af dem først pakket ud i Himmel-hjemmet på den nye jord!"

Hej kristina!

Jeg tror også, at Kepler og Newton i høj grad oplevede Guds herlighed og store visdom, da de som de første kunne beskrive lovene for planeternes bevægelser og solsystemets opbygning. Kepler og Newton var troende kristne og de opfattede deres videnskabelige arbejde som en slags gudstjeneste og lovprisning af Guds storhed. Den gang var designtanken ikke noget, kristne tog afstand fra, tværtimod.

Nej, naturligvis ikke!
Den var jo slet ikke opfundet endnu! \:\)

Jeg tror at de, som du rigtigt skriver, oplevede Guds herlighed og store visdom i hans skaberværk, men jeg tror ikke de havde noget behov for at etablere en diskret indgang hvor Gud kunne komme ind i deres videnskabelige arbejde ad bagdøren.

Gud var der i forvejen, og er stadig på tronen, og hvis Kepler og Newton var troende, så var de da nok bevidste om Guds eksistens ...

Det er meget muligt, at jeg ikke følger med tiden, men jeg har det stadig dårligt med at opfatte Gud den Almægtige - altings allestedsværnærende Skaber og Opretholder - som en intelligent designer ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#83910 - 09/05/2007 16:48 Re: Johannes' åbenbaring [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Hej hoeg,

hoeg: Jeg tror også, at Kepler og Newton i høj grad oplevede Guds herlighed og store visdom, da de som de første kunne beskrive lovene for planeternes bevægelser og solsystemets opbygning. Kepler og Newton var troende kristne og de opfattede deres videnskabelige arbejde som en slags gudstjeneste og lovprisning af Guds storhed.

Jeg tror nu Newton og Kepler vil være enige i, at det de fandt ud af mens de levede, var tørre strå i sammenligning med det de nu -forhåbentlig- ved Guds nåde skuer i Evigheden.

Denne verden er dejlig, Guds skaberværk, tænkning, kunst, musik... det er jo top nice. Men Skaberen selv er så meget større at vi ikke fatter det, og ham må vi tilbringe evigheden sammen med.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#83926 - 09/05/2007 22:51 Re: Johannes' åbenbaring [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Hej Kristina!

For at forstå, hvad du helt konkret mener om skabelse contra design, må jeg stille dig et spørgsmål:

Mener du, at Gud har designet verden?

Spørgsmålet vil jeg supplere med følgende citater:

Professor Peter Øhrstrøm (medlem af Etisk Råd) skriver:
"Det bør f.eks. understreges, at den kristne middelalders logiske forudsætning om en rationel sammenhæng i den skabte verden var en afgørende ballast for naturvidenskabens pionerer (Copernicus, Galilei, Newton osv.), som alle var troende kristne. Denne forudsætning om logisk sammenhæng blev f.eks. udtrykt af Johannes Kepler (1571-1630) på følgende måde:
"Jeg ville opnå, at troen på, at verden er skabt skulle forstærkes gennem denne ydre støtte, at Skaberens tanker skulle kunne genkendes, og at Hans uudtømmelig visdom skulle lyse stærkere fra dag til dag. Så vil menneskene til sidst kunne måle dybderne i Hans mægtige tanker og indse, at Gud, som grundlagde alt i verden efter en bestemt plan, også har udstyret menneskene med et sind, som kan forstå denne plan (brev til Michael Mästlin, 19. april 1597)".
Peter Øhrstrøm tilføjer:
"For Kepler var sand naturvidenskab altså en slags gudstjeneste. Denne opfattelse var almindelig blandt den moderne naturvidenskabs pionerer, som alle troede, at Gud har skabt den ydre verden efter en sammenhængende plan og os (i Hans billede) med en forstand, som passer til verden på en sådan måde, at vi har mulighed for, ved forskning i naturen, at finde de principper (tanker), som Skaberen har nedlagt i naturen" (citater slut fra Origo nr. 77, april 2002).
Ovenstående er helt i overensstemmelse med min opfattelse. Kepler-citat kunne være en moderne beskrivelse af intelligent design-tanken.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 
#83927 - 09/05/2007 22:58 Kan vi se Guds herlighed allerede nu? [Re: steffenlaursen]
hoeg
Bruger

Steffen skriver: "Jeg tror nu Newton og Kepler vil være enige i, at det de fandt ud af mens de levede, var tørre strå i sammenligning med det de nu - forhåbentlig - ved Guds nåde skuer i Evigheden."

hej Steffen!

Meget enig. Men jeg vil gerne have dette uddybet med dit svar på følgende spørgsmål:

Mener du, at den fysiske verden, vi kan undersøge videnskabeligt, ved skabelsen er planlagt og designet af Bibelens Gud?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#83929 - 09/05/2007 23:01 Re: Kan vi se Guds herlighed allerede nu? [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Ja.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#84389 - 26/05/2007 13:08 Re: Johannes' åbenbaring [Re: ]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
Jo da. Mit råd er at få at vide, hvad den betyder.

Og det kan du gøre her:
http://maitreya.org/files/thoth/toc.htm/revelation_of_the_revelation.htm

God fornøjelse

Til toppen 
#84396 - 26/05/2007 16:55 Re: Johannes' åbenbaring [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina!

For at forstå, hvad du helt konkret mener om skabelse contra design, må jeg stille dig et spørgsmål:

Mener du, at Gud har designet verden?

Spørgsmålet vil jeg supplere med følgende citater:

Professor Peter Øhrstrøm (medlem af Etisk Råd) skriver:
"Det bør f.eks. understreges, at den kristne middelalders logiske forudsætning om en rationel sammenhæng i den skabte verden var en afgørende ballast for naturvidenskabens pionerer (Copernicus, Galilei, Newton osv.), som alle var troende kristne. Denne forudsætning om logisk sammenhæng blev f.eks. udtrykt af Johannes Kepler (1571-1630) på følgende måde:
"Jeg ville opnå, at troen på, at verden er skabt skulle forstærkes gennem denne ydre støtte, at Skaberens tanker skulle kunne genkendes, og at Hans uudtømmelig visdom skulle lyse stærkere fra dag til dag. Så vil menneskene til sidst kunne måle dybderne i Hans mægtige tanker og indse, at Gud, som grundlagde alt i verden efter en bestemt plan, også har udstyret menneskene med et sind, som kan forstå denne plan (brev til Michael Mästlin, 19. april 1597)".
Peter Øhrstrøm tilføjer:
"For Kepler var sand naturvidenskab altså en slags gudstjeneste. Denne opfattelse var almindelig blandt den moderne naturvidenskabs pionerer, som alle troede, at Gud har skabt den ydre verden efter en sammenhængende plan og os (i Hans billede) med en forstand, som passer til verden på en sådan måde, at vi har mulighed for, ved forskning i naturen, at finde de principper (tanker), som Skaberen har nedlagt i naturen" (citater slut fra Origo nr. 77, april 2002).
Ovenstående er helt i overensstemmelse med min opfattelse. Kepler-citat kunne være en moderne beskrivelse af intelligent design-tanken.

Med venlig hilsen
Hoeg

Du må undskylde hoeg, jeg har overset dit indlæg her.

Du spørger om jeg mener, at Gud har designet verden.

Jeg mener at Gud har skabt verden - alt hvad der eksisterer har han skabt.
Hvorfor vil du hellere bruge ordet "designet?"

Jeg er uenig med Kepler i det du her citerer ham for:
"Så vil menneskene til sidst kunne måle dybderne i Hans [Guds] mægtige tanker og indse, at Gud, som grundlagde alt i verden efter en bestemt plan, også har udstyret menneskene med et sind, som kan forstå denne plan ...]"

Det kalder hovmod, og helt ubibelsk er det også.
Se f.eks. Esajas 55,8-9:

For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer.

Øhrstrøms udtalelse har jeg det bedre med, og med min egen med rødt indsatte tilføjelse, kan jeg godt acceptere den.

"For Kepler var sand naturvidenskab altså en slags gudstjeneste. Denne opfattelse var almindelig blandt den moderne naturvidenskabs pionerer, som alle troede, at Gud har skabt den ydre verden efter en sammenhængende plan og os (i Hans billede) med en forstand, som passer til verden på en sådan måde, at vi har mulighed for, ved forskning i naturen, at finde [nogle af] de principper (tanker), som Skaberen har nedlagt i naturen"

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#84559 - 02/06/2007 23:30 Re: Johannes' åbenbaring [Re: Buus]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
 Citat:
Der findes gode mennesker i (og udenfor) alle religioner.

"Jesus svarede ham: »Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud." Luk 18,19

Der findes ikke nogen gode menesker, alle har syndet.

Citat:
- Vil det sige at du tror på at mennesker som ikke er rene af hjertet, og som forbliver uomvendte fra deres synder og dårlige vaner frelses i Guds rige, blot ved med deres læber at sige: Jeg tror på Kristus? Var det tilfældet så måtte Guds rige jo være urent. Det tror jeg ikke på. Selve formålet med Forsoningen er at vi skulle tilgives og renses for vore synder og derved blive forberedt til at komme frem for Gud uden synd og skam, og med oprejst pande. Der hvor Gud er findes ingen synd. Derfor kommer ingen der uden de har tvættet og renset deres klæder, som følge af deres tro på Kristus og hans Forsoning. Forsoningen har været aktiv i deres liv.

"For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses." Romerbrevet 10,9

"For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses." Rom 10,9

"for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses" Rom 10,13

"Se, jeg [Jesus] står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig." Åb 3,20

"Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet." Joh 5,24

For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. Ef 2,8-9

Frelsen fra Guds vrede er en gave, vi skal bare tage imod den, så er vi frelst, friet ud af mørkets magt og flyttet over i Guds elskede søns rige (Kol 1,13), og oprejst sammen med ham og sat med ham i himlen, i Kristus Jesus (Ef 2,6), med sjælens anker vel placeret, urokkeligt og sikkert inde bag forhænget i det Aller Helligste (Hebr 6,19).

"Og han sagde til mig: Se der er kun to kirker; den ene er Guds lams kirke, og den anden er Djævelens kirke; den, der derfor ikke tilhører Guds lams kirke, tilhører den store kirke, som er vederstyggelighedernes moder; og hun er hele jordens skøge" 1. Nefi 14,10

Oversætteren af Mormons Bog Josef Smith skriver, "Mit formål med at gå ud og adspørge Herren var at få at vide, hvilken af alle sekterne der havde ret, så jeg kunne vide, hvilken en jeg skulle slutte mig til. Så snart jeg havde fatte mig, så jeg var i stand til at tale, spurgte jeg derfor personerne, som stod oven over mig i lyset, hvilken af alle sekterne, der havde ret (for på dette tidspunkt var det aldrig faldet mig ind, at de alle havde uret), og hvilken jeg skulle slutte mig til. Jeg fik det svar, at jeg ikke måtte slutte mig til nogen af dem, for de havde alle "uret; og den person, som talte til mig, sagde, at alle deres trosbekendelser var en vederstyggelighed i hans øjne; at de, der bekendte sig til dem, alle var fordærvede; at "de henvender sig til mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig; de underviser i lærdomme, som er menneskebud; de har et skær af gudsfrygt, men fornægter dens kraft." Den Kostelige Perle, Joseph Smith - Historie 1:18-19

Hvilken sekt (kirke) er du i?

Til toppen 
#84565 - 03/06/2007 21:26 Re: Johannes' åbenbaring [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Nickie.

Lige et lille råd. Joh Åbenbaring har virkelig mange billeder mm, som spiller på syner, profetier og hændelser fra det gamle testamente, særligt fra Esajas, Ezekiel og Daniel 7-12. Derfor er det en rigtig god ide at slå efter ved de gammeltestamentlige henvisninger, der står i noterne i vores danske udgave af Bibelen. Nogle svære ting kan også forklares ved at tjekke andre lignende steder i Joh Åbenbaring. Brug evt en let bibelkommentar til hjælp til at finde de relevante bibelsteder. Der vil som regel stå forslag til henvisninger i det Gamle testamente i sådan en kommentar.

Selvom Georg Adamsen har arbejdet meget med emnet, så er jeg ikke sikker på at jeg vil anbefale ham. Hans hovedtolkning af bogen er sjælden og følger ikke de flestes tolkning. Det afspejles selvfølgelig i hans specifikke tolkninger.

KH Søren.

Ændret af søgende (03/06/2007 22:10)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær