Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83558 - 22/04/2007 23:28 Hverken døbt eller konfirmeret...
Anonym
Anonym

Hej med jer på Jesusnet.

Jeg sidder her kl 23.18 og tænker lidt, for nogle måneder siden besluttede jeg mig for at jeg ville trave lige så stille ud af den landevej der leder til Gud. Jeg har mest af af alt lyst til at holde det hemmeligt da ingen i min familie er direkte kristne, så et eller andet sted er det smule pinligt.

(For resten må i undskylde hvis hvis mit spørgsmål allerede er besvaret et andet sted)

Men jeg har jo så valgt det, at jeg godt kunne tænke mig at tro på Jesus, for hvorfor ikke? Det er jo bedre end ingenting. Det er nok ikke ligefrem den holdning en rigtig kristen burde ha', men jeg håber da at jeg kan få styrket min tro med tiden.

Men nu til sagen, jeg har så her i sidste uge tænkt på om man absolut skal være døbt og konfirmeret før man kan finde Gud. Eller om jeg står udenfor, foran en lukket dør og uanset hvor højt jeg råber kan Jesus ikke høre mig.
Eller er dåben og konfirmationen simpelthen ikke stærkere end den kraft jeg selv ligger i det?

Og hvilken rolle spiller konfirmation generelt? Jeg har hørt at det bare var et trick af en dansk konge så han kunne få noget mere arbejdskraft.

Ændret af Netmissionæren (26/04/2007 11:07)

Til toppen 
#83690 - 27/04/2007 10:35 Re: Hverken døbt eller konfirmeret... [Re: Anonym]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære ven

Tillykke med din beslutning om at ville tro på Jesus og gå den vej Gud leder dig ad. Jeg er overbevist om, at det er den bedste og største beslutning et menneske kan tage. Og jeg er overbevist om, at du aldrig vil fortryde det.

Nu spørger du så om dåben og konfirmationen er en forudsætning for at komme til Gud. Til det kan jeg svare meget klart: Nej.

Konfirmationen er "blot" en kirkelig tradition, som hverken er en pligt eller en nødvendighed for en kristen. Konfirmationenen er ikke et trick fra en dansk konge, men et forsøg på at lære de unge, hvad dåben betyder og give dem en god anledning til at bekræfte dåben personligt. Du kan læse mere om konfirmationen i disse artikler.

At blive døbt er derimod noget som Jesus selv har befalet os at gøre. Ikke fordi vi ikke kan møde Gud udenom dåben, men fordi dåben er en vigtig del af den måde Gud handler og virker i mennesker på. Dåben er med til at understrege, at det er Gud der giver os troen. Troen er en gave fra ham og ikke noget vi selv præsterer.

Du kan læse om hvad dåben betyder i denne artikel. Og du kan finde mange flere artikler og svar om dåben her.

Jesus kan sagtens høre dig selvom du ikke er døbt og du kan bede til Gud lige så meget som alle andre. Gud har nemlig ikke bundet sig selv til dåben. Men han ønsker at vi skal lade os døbe for på denne særlige måde at modtage Helligånden, troen og tilgivelsen. Dåben er så at sige beviset på, at Gud vil dig og døren ind til hans evige rige står åben for dig.

Dåben er tegnet på, at det ikke er dig, der skal finde Gud, men at Gud selv kommer til dig og giver dig alt det du har brug for. I dåben bekender du troen på Guds evige frelse, tager imod Gud og siger tak til ham for det liv du nu kan leve sammen med Gud. Så stor er dåben.

Du skal ikke selv lægge kraft i dåben eller gøre dåben til noget særligt. Dåben ER noget helt særligt og derfor er det også vigtigt, at du lader dig døbe. Først når du er døbt har du taget det fulde skridt ind i troen på Gud.

Jeg håber det her besvarer nogle af dine spørgsmål. Ellers kan du finde masser af andre svar her på JesusNet om både dåben og konfirmationen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær