Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83554 - 22/04/2007 14:55 Lovens formål
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Paulus mener jeg siger at vi ikke er under tugtemester mere, at lovens krav er naglet til korset, vil det sige at vi som kristne ikke skal bruge loven mere?

loven taler også til dem der er under loven mener jeg Paulus sige. Hvad mener han med det?

KH

Ole

Til toppen 
#83559 - 23/04/2007 06:05 Re: Lovens formål [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole

Fra Rom. 3
 Citat:
Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over for Gud. v20 For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse
Her fortæller Paulus, at Lovens formål er at skabe syndserkendelse for hele verden, dvs alle mennesker. Vi skal ikke tro, at loven gør os mere hellige og rene - den får os derimod til at tie stille!

Citat:
Paulus mener jeg siger at vi ikke er under tugtemester mere, at lovens krav er naglet til korset, vil det sige at vi som kristne ikke skal bruge loven mere?

I kraft af Jesu gerning på Golgatha er vi benåede syndere, vi er benåede, dvs synden tilregnes os ikke.

Men synden er der jo endnu, prøv at læse Rom 7
 Citat:

v14 Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. v15 For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. v16 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, giver jeg loven ret i, at den er god. v17 Men så er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v18 Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. v19 For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. v20 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v21 Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde. v22 For jeg glæder mig inderst inde over Guds lov. v23 Men jeg ser en anden lov i mine lemmer, og den ligger i strid med loven i mit sind og holder mig som fange i syndens lov, som er i mine lemmer.

v24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? v25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.

"Synden, som bor i mig", "Synden, som bor i mig", "holder mig som fange i syndens lov, som er i mine lemmer" og "dette dødsens legeme".

Ja, det bliver værre og værre, des længere Paulus når frem i teksten - for endelig at afslutte med klimaks: "Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre!"

Der er bestemt ikke meget i teksten, der viser, at der er noget i os selv, der er værd at råbe hurra for, og det tror jeg virkelig vi skal tage for pålydende, så længe der er tale om alt! vedrørende vores salighed. Derfor, ALT, der vedrører vores frelse, alt der vedrører vores retfærdiggørelse og helliggørelse bygger alene på Kristus.

Jesus sætter os fri.

Paulus siger imidlertid, at vi ikke skal misbruge vores frihed til at synde, og at "synd er lovbrud". Derfor er det, at vi også som kristne skal høre Guds lov igen og igen. Ellers forfalder vi let til at synd, det er simpelthen noget vi kan "mærke" eller "føle" os til, hermed gøres synd til en subjektiv størrelse, og vi bliver igennem vort eget kød ledt på afveje.

Vi ER ikke under loven, vi er derimod under nåden. Og det er en del af lovens formål, nemlig at bevare os i denne nådestand. Gennem syndsforladelsens ord bevares vi i nåden.

Guds fred,

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#84386 - 26/05/2007 13:00 Re: Lovens formål [Re: Ole Madsen]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
Paulus sagde så meget. Men hvad sagde Kristus om loven, det er det, du skal lytte til.

brahmamurti

Til toppen 
#84525 - 31/05/2007 19:11 Re: Lovens formål [Re: Ole Madsen]
Yoshua
Bruger

Reg.: 06/04/2007
Hvad er love lavet for?

For at bevare kontrol over subjekter, der eventuelt kunne blive en trussel, hvad nu hvis folk begyndte at tvivle? Og tænke selv?

Så ville Autoriteterne hurtigt falde, da de er afhængige af blindhed og ignorance hos deres "Fodfolk".

Sig mig dette, er loven lavet for mennesket, eller er mennesket lavet for loven?

Loven er til at holde styr på et amoralt samfund, når moral er opnået, forsvinder lovens tyngde. "Du skal ikke slå ihjel" nej, selvfølgelig skal jeg ikke det, det er ikke en lov, det er en selvfølge.

Citat fra Tao Te Ching strofe 38:

Når Tao'en(Vejen) er tabt, er der retærdighed.
Når retfærdigheden er tabt, er der moral.
Når moralen er tabt, er der loven.
Loven er den sande tiltros(Faith) skal,
starten på kaos.

Fred være med dig Ole

Fred være med jer

Yoshua

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær