Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#83254 - 12/04/2007 02:57 Dyrets mærke...
Anonym
Anonym

For 15 år siden - er mit indtryk - talte man meget om eskatologi - alt lige fra EU som det nye verdensrige (før var det selvfølgelig Sovjet; jeg ved ikke, hvem som har rollen nu - FN måske?) til stregkoder.

I dag kan næsten alt hvad vi gør spores (Dankort-transaktioner, registrering på nettet osv.) og terror-lovgivningen medfører mulighed for kontrol og registrering i en sådan grad, at man tidligere havde forventet hele Åbenbaringsbogen udspillet et par dage efter. Men ingen kristne taler om det i det perspektiv.

Er der ikke et misforhold her?

Til toppen 
#83255 - 12/04/2007 06:47 Re: Dyrets mærke... [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Jalokin

Det synes jeg nu ikke. Prøv at læse følgende af Georg Adamsen, der mig bekendt, er den lutherske teolog, der nok har gjort mest i at forske i Joh. Åb..

http://www.stubkjaer-adamsen.dk/georg/Artikler/dyrets.html

Jeg er overbevist om at han har ret i at vi først kommer til at se Dyrets mærke på Dommens dag, hvorfor det, også for mig at se, er lidt omsonst at gå og bekymre sig om stregkoder, dankort m.m.

Foruden den rent bibelske tilgang, påpeger Georg Adamsen også et andet aspekt:

"Det er også uheldigt, fordi vi ikke hjælper folk til at tage Jesu genkomst og dommedag alvorlig, men derimod kan bidrage til at bilde dem ind, at det er i og for sig banale ting som stregkoder, man skal tage sig i agt for. Vi skal ikke dæmonisere samfundet eller det politiske liv, som det ofte sker. I stedet skal vi arbejde for at humanisere samfundet. Det betyder, at vi skal belære samfundsmæssige institutioner om at holde sig inden for de rammer, de har fået af Gud, og udføre de opgaver, som øvrigheden skal udfylde"

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (12/04/2007 06:56)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#83533 - 20/04/2007 17:48 Re: Dyrets mærke... [Re: ]
bogrunberger
Bruger

Reg.: 14/02/2007
Sted: Århus
Personligt synes jeg, at Johannes Åbenbaringen har den ret uheldige effekt, at visse kristne begynder at se tegn på dommedag, hver gang der er optræk til krig eller lignende. Johannes Åbenbaringen er særdeles åben for tolkning, og alle de koder, og skjulte meninger som er i den, åbner op for, at man kan læse stort set hvad man vil ud af den. Man må i øvrigt her huske på, at den er oversat fra Koiné-græsk, og at den oversættelse er temmelig løs af og til.
Jeg stiller mig på den yngre Luthers, og visse af kirkefædrenes side, og mener ikke, at den burde have været optaget i Kanon, for den rummer efter min mening ikke det Gode Budskab som Ap. Gern., brevene og evangelierne gør. Samtidig er den med til at ophidse folk i en uhensigtsmæssig grad som ydermere gør, at ikke-kristne ikke tager den kristne lære om dommedag seriøst. Dette er igen med til, at hindre udbredelsen af Evangeliet.
Men jeg er helt på det rene med, at andre er af en helt anden opfattelse. \:\)

We are in control!
- Muhammed Saeed al-Sahaf.

Til toppen 
#83581 - 23/04/2007 22:22 Re: Dyrets mærke... [Re: malli]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Johannes Åbenbaring bliver med Georg Adamsens arbejde til en glædens bog, en bryllupsinvitation til den troende, en smukl beskrivelse af det som kommer, og ikke som mange af os er opdraget med, en skræmmekampagne for de sidste tider, de sidste tider er faktisk beskrevet i evangelierne og ikke i Åbenbaringen.

Tror det er vigtigt at vi får Johannes Åbenbaring ind under huden som et positivt skrift, som vi må glæde os over, og så stoppe al den overtro's tænkning, som ung teenager kan jeg huske hvordan lederne næsten fandt fryd ved at skræmme os med hvordan man kunne gå evig fortabt hvis man bar dyrets mærke, og jeg husker hvordan jeg frygtede at nogen med vold ville påfører mig dette mærke rent fysisk og dermed dømme mig til evig fortabelse..... HELT uholdbart, men sådan var senfirserne og begyndelsen af 90erne desværre flere steder.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#83584 - 23/04/2007 23:08 Re: Dyrets mærke... [Re: Grev Lindgren]
bogrunberger
Bruger

Reg.: 14/02/2007
Sted: Århus
Hej Lindgren (det er mig, der er inden i fickenkrieger! ;)).
Jeg har ikke læst Adamsens bog, men jeg må sige, at det må være noget af et værk, hvis man kan forvandle denne tågede fremtidsvision fyldt med symbolik og skjulte besker, til poesi! \:D

We are in control!
- Muhammed Saeed al-Sahaf.

Til toppen 
#83592 - 24/04/2007 08:51 Re: Dyrets mærke... [Re: bogrunberger]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Hvem er så inde i Bogrumberger? ;-)

Og ja det er noget af et værk, men none the less, synes jeg faktisk det lykkes at få realiseret en positiv brug af Åbenbaringen.

Til toppen 
#83713 - 28/04/2007 03:04 Re: Dyrets mærke... [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Jalokin,

Ligesom de der lever et retskaffent og moralsk rent liv,bliver "beseglet i panden", så de tilhører Gud (Johs.Åb. 7:3), eller mao. får deres kaldelse og udvælgelse gjort sikker, fordi de lever et rent og værdigt liv med tro på Kristus, således vil mennesker der lever et materialistisk og umoralsk liv og derved "tilbeder dyret" få et "mærke i panden" (Johs.Åb. 14:9/19:20), fordi de gennem deres materialistiske og kødeligt sindede levevis i virkeligheden tilbeder Guds modstander, som så besegler dem som sine.

Mvh
John

Til toppen 
#83723 - 28/04/2007 21:26 Re: Dyrets mærke... [Re: Buus]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Det var dog en ekstrem form for lovtrældom!

Til toppen 
#83726 - 29/04/2007 09:35 Re: Dyrets mærke... [Re: Grev Lindgren]
malli
Bruger

Hej Lindgren

Ja, kan kun give dig ret. Mon ikke mange kristne har gjort sig samme tanker? Scenarier med djævlelignende mennesker, der ville mærke min pande forevigt med et poststempel, oh rædsel. Eller hvad med hele "Left behind"-bevægelsen? Havde også mine betænkeligheder ved at få dankort i sin tid.....det KUNNE jo være, at der var nogle skjulte 6-taller. Eller hvad med SDAs fortolkning, at det går på Helligdagen? Ja, mulighederne er utallige.

Men Gud ske tak og lov for denne fortolkning.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#83727 - 29/04/2007 09:37 Re: Dyrets mærke... [Re: bogrunberger]
malli
Bruger

Hej B

Du kan jo læse noget af fortolkningen her:

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#83746 - 29/04/2007 23:30 Re: Dyrets mærke... [Re: Grev Lindgren]
Buus
Bruger

Hvilken lov tænker du på, og hvad er lovtrældom iflg. din definition?

Mvh
John

Til toppen 
#83749 - 30/04/2007 10:04 Re: Dyrets mærke... [Re: Buus]
malli
Bruger

Hej Buus

Af meget af det du nævner, kan siges det samme om muslimerne, eks "fordi de lever et rent og værdigt liv..." og tilsvarende ser ned på: "fordi de lever et materialistisk og umoralsk liv".

Fristelsen er åbenbar her, nemlig fristelsen til at focusere på egen "renhed" og "hellighed". Konsekvensen heraf er ofte farisærisme: "Tak Gud, at jeg ikke er ligesom synderen, osv".

En fristelse, der ligger snublende nær alle kristne (æv), og det er en farlig vej at komme ind på.

Jeg vil henlede til Georg Adamsen:

"Satan frister os til frafald på mange måder, og det skal vi stå imod - til enhver tid.

Det kan vi ikke i egne kræfter. Kun når vi har vores synders forladelse ved tro på Jesus Kristus, i troen lever i et fast håb om opstandelsen fra de døde og således venter hans komme, kan vi stå djævelen imod.

For så har vi Kristus selv som vort skjold og værn.

Der er derfor ingen bedre og nødvendigere forberedelse end flittigt at lægge øre til en ret forkyndelse af lov og evangelium og at deltage i nadveren. Så kan vi hvile i, at Jesus er vores hyrde og hans løfter også gælder os: "Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd" (Joh 10,27f)."

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (30/04/2007 10:12)

Til toppen 
#83753 - 30/04/2007 13:01 Re: Dyrets mærke... [Re: Buus]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Problemet er at du får det til at fremstå som om vi kan "stemples" adgangsgivende til himmelen, alene på basis af et retskaffent og moralsk liv... hvilket er i uoverenstemmelse med Bibelen, der med arvesynden gør det klart at hele mennesket fra sin fødsel er fordømt og kun kan frelses ved Kristus.

Til toppen 
#83782 - 01/05/2007 01:29 Re: Dyrets mærke... [Re: Grev Lindgren]
Buus
Bruger

Hej,

Efter alt hvad vi har gjort, så virker Kristi nåde. Naturligvis. Jeg troede efterhånden at de fleste herude vidste at jeg troede på Kristus. Mht. tro uden gerninger så regner vi den for en af tidens vranglærdomme, som blev igangsat da Luther kom med sine teser.

Mht. arvesynd så tror vi ikke på at jeg eller nogen anden er skyldig i synder som Adam har begået. Vi er kun skyldige for vore egne synder, og børn fødes uskyldige og er uskyldige til de når ansvarsalder og kan vurdere de beslutninger de træffer og handlinger som de udfører.

Derfor betragter vi også arvesynd som den defineres af mange kristne kirker, som en vranglærdom der har sin oprindelse i den mørke middelalder.

"Thi vi arbejder flittigt med at skrive for at få vore børn og vore brødre til at tro på Kristus og blive forsonet med Gud; thi vi ved, at trods alt, hvad vi formår at gøre, så er det dog af nåde, at vi er frelst." (2.Nefi 23:25)

Du svarede iøvrigt ikke på mit spørgsmål. Hvilken lov tænker du på når du nævner ordet lovtrældom? Hvordan definerer du lovtrældom?

Mvj
John

Til toppen 
#83792 - 01/05/2007 16:59 Re: Dyrets mærke... [Re: Buus]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Beklager... men jeg har været lidt sløv i betrækket, havde ikke set linket i din afsender, men det kan i hvert fald spare os for nogle diskussioner for vi bliver aldrig nogensinde enige, dertil er vore udgangspunkter simpelthen for forskellige.

Til toppen 
#83828 - 03/05/2007 00:39 Re: Dyrets mærke... [Re: Grev Lindgren]
Buus
Bruger

Hej Grev Lindgren,

Tak for din fordragelige trone. Religion bær ikke dreje sig sig om at kule nogle med andre holdninger ned. Jeg kan godt lide din tone. Vi bør respektere hinandens tro selvom vi måske ikke er enige i alt. Se scenariet for dig: Fred i den religiøse verden! ;\) Hav en god dag.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær