Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#83086 - 02/04/2007 20:22 Om evangeliernes alder
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Citat:
Jeg har fremlagt link med dukenterbare fakta - og ovenstående var alt hvad du kunne diske op med. Nåh ja, og så lige et link til Malka-fantastens kristendomshaderside!!

Jeg gentager lige denne tråds emnelinige: "Darwinismen har sejret over teologien" og konkluderer at darwinisterne ikke formåede andet end et sølle link til en pjaltet side af Cyril Malka. Og så siger de samtidig at darwinismen har sejret! Ak ja.

--------------------
Mvh Andreas Falck

Og nu har jeg kigget i dine kilder (Anders Brogren), men også i andre:
Citat:
"Men när han kontrollerade fragment nummer 5 (7Q5) fick han, mot all förmodan, in en fullträff. Bokstäverna stämde med ett stycke ur Markusevangeliet. Fragmentet tycktes var en rest av texten ur Mark.6:52-53: "Men de blev utom sig av häpnad för de hade inte förstått något av detta med bröden utan var förstockade. När de hade farit över sjön, kom de till Gennesaret och gick iland där."

Ännu märkligare var, att O'Callaghan identifierade fragment nummer fyra (7Q4:1-2, som var delat i två) som ett avsnitt ur Första Timoteusbrevet (1 Tim 3:16-4:3), något som borde vara ännu mera omöjligt, eftersom detta brukar dateras till början av det andra århundradet. Vidare fann han, att några av de andra fragmenten, de med ännu färre bevarade bokstäver (och därmed med mindre säkerhet), skulle kunna vara Mark.4:28 och Jak.1:23-24. Det var alltså först när de olika fragmenten relaterades till Nya Testamentet som de började tala."

I afsnit 1 er der tvivl: 'tycktes'! Hvis nu 'tycktes' er en sand konstatering, så kan der i høj grad være tvivl om hvilket af de to, som kom først, fragmentet eller Markusevangeliet. Det samme synspunkt kan gøres gældende over for afsnit 2.

Citat:
I stället för att försvara fromma kristliga tolkningar har man, utan hänsyn till de troendes känslor, gått hårt fram, allt för att få fram sanningen.

Om Thiedes datering är riktig, betyder det att de flesta av dem som själva mött Jesus var i livet när evangeliet skrevs och spreds runt i de kristna församlingarna.

Men jag vill ändå visa en del saker som pekar på

Samuel Svensson har en annan syn på saken

Och det är just därför som man sätter några frågetecken kring dateringarna

Ved disse citater ('gått hårt fram, allt för att få fram sanningen', 'Om Thiedes datering är riktig, saker som pekar på, en annan syn på saken) vises der en vis indtagethed, men også tvivl. Men frem for noget andet: Der er slet ikke, som hævdet af Andreas, tale om facta

http://da.wikipedia.org/wiki/Matth%C3%A6usevangeliet
Den normale opfattelse er, at Matthæusevangeliet er det andet evangelium, skevet nogle år efter Markusevangeliet. Normalt dateres det til et sted i 70’erne e.Kf., mens det andre steder dateres så sent som 85. Det er især beretningen om Jerusalems ødelæggelse, der skubber dateringen til efter 70. Nogle bibelforskere hævder dog, at evangeliet stammer fra før 70.

http://da.wikipedia.org/wiki/Markusevangeliet
Markusevangeliet er så vidt vides det ældste af de 4 evangelier. Normalt dateres det til omkring år 60 - 70. En passage i evangeliet rykker dog den datering lidt: Mark. 13,1-2: ”…»Mester se hvilke sten og hvilke bygninger!« og Jesus sagde til ham: »Ser du disse store bygninger? – der skal ikke lades sten på sten tilbage, alt skal brydes ned”. Dette er et forvarsel om Jerusalems ødelæggelse. Hvis Markus kendte til den, placerer det evangeliets oprindelse til efter år 70. Ødelæggelsen af templet beskrives noget mere nøjagtigt i Matthæusevangeliet, som man derfor regner med er skrevet nogle år efter Markusevangeliet, man mener altså at Markusevangeliet er skrevet lige omkring det tidspunkt hvor templet blev ødelagt.

http://da.wikipedia.org/wiki/Lukasevangeliet#Datering
Som ved de øvrige evangelier er der nogen usikkerhed også med dateringen af Lukasevangeliet. Dateringen afhænger i høj grad af, hvordan man daterer Markusevangeliet, som Lukasevangeliet i manges opfattelse bruger som kilde, og Apostlenes Gerninger, som er skrevet efter Lukasevangeliet som en opfølgning på dette. I traditionel historisk-kritisk bibelforskning dateres Markusevangeliet til ca. 70 e.Kr. og Apostlenes Gerninger til et sted mellem ca. 80-100 e.Kr. og Lukas placeres da i tidsrummet ca. 75-100 e.Kr. Blandt mere konservative kristne dateres Lukasevangeliet gerne noget tidligere, ofte i tidsrummet 40-60 e.Kr.

Til toppen 
#83087 - 02/04/2007 21:28 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Ved disse citater ('gått hårt fram, allt för att få fram sanningen', 'Om Thiedes datering är riktig, saker som pekar på, en annan syn på saken) vises der en vis indtagethed, men også tvivl. Men frem for noget andet: Der er slet ikke, som hævdet af Andreas, tale om facta

Det er jo synd og skam at du ikke formår at læse den type literatur af faglig karakter!

Dine citater fra da.wikipedia.org er jo ikke andet end det sædvanlige man får fra liberalteologisk bibelkritisk side: en lang række postulater der ikke lader sig dokumentere og som endda er i direkte strid med en masse fakta.

Ud over at den tidlige datering er den langt mest sandsynlige datering, har vi også den mundtlige tradering at støtte os på. Forskere har klart dokumenteret at mundtlig tradering var mindst lige så pålidelige, præcis og ordret som skriftlig tradering var det. Og da der foreligger vidnesbyrd om at begge traderinger foregik sideløbende har vi også ad den vej bekræftelse af evangelieberetningernes meget tidlige tilblivelse, og dette støtter igen de ældste kilders oplysninger om at der er tale om ægte øjenvidneberetninger, bekræftet af samtidige andre øjenvidner.

Jo mere man graver og forsker i evangeliernes og apostelbrevene tilblivelse, desto mere klart kommer bibelkritikernes motiver til at ligne odiøse angreb på Bibelen for at de fortsat kan forsvare deres gudsfornægtelse.

Og nu er sikipedia jo langt en særlig pålidelig kilde at trække på når vi skal tale om faglighed af høj kvalitet.

Jeg har fremlagt tilstrækkeligt med dokumentation fra anerkendte forskere med speciale i de nødvendige disipliner til sådanne dateringer.

Hidtil har du ikke fremført ét eneste fagligt holdbart argument imod de gængse dateringer. Du har alene henvist til noge bibelkritiske personer, der har opfundet deres egne særegne metodik for at kunne sendatere de nytestamentlige skrifter. Ved anvendelse af almindeligt og bredt anvendte forskningsværktøjer og metodikker vil man aldrig kunne forsvare disse sendateringer, da de først og fremmest bygger på en formodning om at NT-skrifterne alle generelt er forfalskninger, utroværdige, opdigtede historier.

Har du ikke andet end disse frit svævende postulater at komme med er der vel heller ikke rigtig nogen grund til at fortsætte dialogen!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#83088 - 02/04/2007 23:57 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Citat:
Det er jo synd og skam at du ikke formår at læse den type literatur (litteratur?) af faglig karakter!

Det er dog et noget fuldstændigt ubegrundet nedladende udsagn. Hvad i alverden gør, at du kan tillade dig en sådan blæret attitude uden et eneste kvalificeret argument? Hvorfor mener du, at du kan tillade dig fuldstændig at se bort fra mine indvendinger?

Citat:
Dine citater fra da.wikipedia.org er jo ikke andet end det sædvanlige man får fra liberalteologisk bibelkritisk side: en lang række postulater der ikke lader sig dokumentere og som endda er i direkte strid med en masse fakta.

Det sædvanlige fra liberalteologisk bibelkritisk side? Mener du virkelig, at det er en gyldig modsigelse?

Citat:
Jeg har fremlagt tilstrækkeligt med dokumentation fra anerkendte forskere med speciale i de nødvendige disipliner (discipliner?) til sådanne dateringer.

NEJ, det har du ikke. Hvilke forskere med alm. anerkendelse er der tale om. Du har indtil videre kun henvist til en ret ukendt svensk præst.

Citat:
Ved anvendelse af almindeligt og bredt anvendte forskningsværktøjer og metodikker vil man aldrig kunne forsvare disse sendateringer, da de først og fremmest bygger på en formodning om at NT-skrifterne alle generelt er forfalskninger, utroværdige, opdigtede historier.

Almindeligt og bredt anvendte forskningsværktøjer og metodikker. Vil du godt oplyse, hvad de går ud på i din formodningsverden, og hvem du mener, der har benyttet dem?

Citat:
Har du ikke andet end disse frit svævende postulater at komme med er der vel heller ikke rigtig nogen grund til at fortsætte dialogen!

Jeg forstår godt, at du er på retræten. Det er fint nok med mig. Men at du mener dig klogere end dem, der i mange år har beskæftiget sig på et videnskabeligt grundlag med evangeliernes historie er ikke acceptabelt.

Til toppen 
#83089 - 03/04/2007 00:23 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
NEJ, det har du ikke. Hvilke forskere med alm. anerkendelse er der tale om. Du har indtil videre kun henvist til en ret ukendt svensk præst.

Jeg har i tidens løb skrevet en hel del indlæg om netop dette emne. Og også der er der angivet en hel del kilder til højt kvalificerede bredt anerkendte forskere, anset i forskerstillinger ved universiteter.

Og du har ikke kommet med noget som helst anerkendt forskningsmateriale overhovedet. Kun de sædvanlige udokumenterede floskler fra bibelkritiske liberalteologer der ser bort fra alle gængse forskningsværktøjer for at kunne fastholde deres fantasifulde sendateringer.

Ja, du er kommet med indvendinger, men ikke et eneste fagligt modargument mod de af mig fremførte dokumenterbare argumenter. Det er nok derfor du farer sådan i flint??

Citat:
Jeg forstår godt, at du er på retræten. Det er fint nok med mig. Men at du mener dig klogere end dem, der i mange år har beskæftiget sig på et videnskabeligt grundlag med evangeliernes historie er ikke acceptabelt.

Du har jo ikke fremkommet med noget som helst fra nogen der har beskæftiget sig med evangeliernes historie på et videnskabeligt grundlag, for de liberalistiske holdninger du hidtil har præsenteret er noget af det mest uvidenskabelige der overhovedet findes.

Jeg har alene fremført hvad videnskabelig forskning har frembragt af resultater, og nu er dette emne altså jeg i temmelig mange år har beskæftiget mig med på højt fagligt nivieau, så styr dig lige i din hidsighed, det ville klæde dig.

Og nu er jeg jo altså heller ikke den eneste der har gjort dig opmærksom på dine sendateringer er helt ude af trit med hvad kildematerialet tilsiger.

Inden du hidser dig mere op, ville det måske nok være gavnligt om du fortalte hvilke faglige forudsætninger du har for at tage på vej som du gør? Har du nogensinde studeret isagogikken på et fagligt plan? Hvilke bøger om emnet har du læst, hvis du altså i det hele taget har læst nogen?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83090 - 03/04/2007 01:09 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Citat:
Jeg har i tidens løb skrevet en hel del indlæg om netop dette emne. Og også der er der angivet en hel del kilder til højt kvalificerede bredt anerkendte forskere, anset i forskerstillinger ved universiteter.

Og du har ikke kommet med noget som helst anerkendt forskningsmateriale overhovedet. Kun de sædvanlige udokumenterede floskler fra bibelkritiske liberalteologer der ser bort fra alle gængse forskningsværktøjer for at kunne fastholde deres fantasifulde sendateringer.

Ja, du er kommet med indvendinger, men ikke et eneste fagligt modargument mod de af mig fremførte dokumenterbare argumenter. Det er nok derfor du farer sådan i flint??

Jeg er skam ikke faret i flint, men kunne du dog ikke give nogle bedre links end din evindelige pukken på det, du engang måtte have skrevet og på de 'højt kvalificerede bredt anerkendte forskere, ansete i forskerstillinger ved universiteter', som er så enige med dig.

Citat:
Hvilke bøger om emnet har du læst, hvis du altså i det hele taget har læst nogen?

Dit spørgsmål tilkendegiver, at du forsøger at flygte fra det eneste væsentlige, nemlig vores debatemne og fra det jeg har skrevet.
Jeg forstår, at du mener, du kan imødegå de fleste religionshistorikere blot ved at kalde dem 'bibelkritiske liberalteologer', men undskyld hr. Andreas, det er så uvidenskabeligt, at det må anses for at være en aldeles ugyldig indvending.

Til toppen 
#83091 - 03/04/2007 01:26 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Dit spørgsmål tilkendegiver, at du forsøger at flygte fra det eneste væsentlige, nemlig vores debatemne og fra det jeg har skrevet.

Du har altså ikke noget fagligt kvalifiseret at fremlægge???

Og her kommer så noget mere dokumentation:

At Markus blev til før Lukas, synes velbegrundet. Hvis Peter tog til Rom i 42, og arbejdede der indtil Herodes' død i 44, for derefter at vende tilbage til Palæstina, har Markus' gengivelse af hans undervisning sandsynligvis fundet sted i omkring 45. Lukas'evangelium kan derfor være blevet til når som helst i tidsrummet ca. 45-55. Jeg har argumenteret for, at en datering til først i 50'erne er mere sandsynlig end en datering til sidst i 40'erne, af følgende årsag: Den antimarkionitiske Prolog, Gregor af Nazianz og Hieronymus hævder, at evangeliet er skrevet i Akaja, og der er større sandsynlighed for, at han har opholdt sig dér i denne periode, end tidligere.

Teorien om, at Peter skulle være kommet til Rom under Claudius, bestyrkes af den store interesse, der i Acta samler sig om Simon Mager. I Lukas' beretning om grundlæggelsen af kirken i Samaria er elleve vers, næsten halvdelen af fortællingen, viet til denne utilfredsstillende konvertit. Dette forekommer overraskende, når man ikke gør sig klart, at Simon kom til Rom i Claudius' regeringstid og gjorde stort indtryk dér som magiker, idet han endog blev antaget for at være en gud. Justin Martyr står inde for dette i sin apologi til kejser Antonius; Irenæus, Hippolyt og Euseb ligeså. Euseb beskriver udførligt Simons konflikt med Peter på den tid (EH 2.13-15).

Når man betragter det eksterne materiale vedrørende Mattæusevangeliets tidsfæstelse, vil man bemærke, at fædrenes universelle tradition regner det for det første evangelium (som tidligere nævnt). Euseb er endnu mere specifik. Han holder det for at være blevet til før apostlene forlod Jerusalem, hvilket siges at være sket tolv år efter himmelfarten - sandsynligvis umiddelbart efter mordet på Johannes og fængslingen af Peter i 42. Euseb daterer det altså til omkring år 40. Irenæus regnes almindeligvis for at have dateret det til sidst i 60'erne, »da Peter og Paulus prædikede evangeliet i Rom«. I en værdifuld artikel har John Chapman påvist, at dette er en fejlagtig læsning af Irenæus (Journal of Theological Studies, 1905: »St. Irenæus on the Dates of the Gospels«). Da artiklen blev offentliggjort, overbeviste den bl.a Harnack, men er med F.F. Bruces ord uretfærdigvis blevet overset siden hen. Chapman viste, at det var fremmed for Irenæus' intentioner at ville give en præcis datering:

»Han forklarer simpelthen, at de fire vigtigste apostles lære ikke er gået tabt, men er blevet overleveret os skriftligt«.

Der er derfor ingen grund til at være skeptisk overfor vore tidlige dateringer af Lukas og Markus, samt den endnu tidligere datering af Mattæus. Efter at jeg har skrevet min bog, er der et argument for tidlige dateringer, som jeg nu føler trang til at understrege kraftigere. I bogen berørte jeg det kun ganske forsøgsvist. Jeg skrev dengang (s. 177):

»Der er endnu et fængslende stykke potentielt eksternt bevismateriale, som ikke må overses. Det hænder sjældent, at et lille fragment af et bibelsk håndskrift bliver genstand for verdenspressens overskrifter, men 16. marts 1972 var der en overskrift i fem spalters bredde på forsiden af The Times med ordene: 'Fragtmenter af bogrulle rejser tvivl om evangeliernes hidtil antagne datering'. Der refereredes til artiklen i »Biblica« nr. 53, 1972, s. 91-109 af den fremtrædende papyrolog J. O'Callaghan, der rapporterede om identificeringen af det, som forfatteren troede var et brudstykke af Mk. 6,52f. Det stammede fra hule 7 i Qumran, som var blevet forseglet år 68.

Forud var gået store, men frugtesløse anstrengelser for at finde en gammeltestamentlig passage, som dette fragment (kendt som 7Q5) kunne stamme fra. Den tydeligste bogstavkombination i håndskriftet var nnhs, og man antog, at det repræsenterede et ord som -g-nnhsen, men ingen passage i det græske GT svarede til det. Da erindrede O'Callaghan passagen i Mk. 6,52f. , omhandlende Genesaret, og han fandt til sin forbløffelse, at det så ud til at passe, når man så bort fra to tvivlsomme steder. Ikke alene syntes de femten decifrable eller delvist decifrable bogstaver at passe på denne passage. Der var også et meget sigende mellemrum (svarende til næsten tre bogstaver), som adskilte versene 52 og 53. I håndskrifter af denne art er der normalt ingen mellemrum mellem ordene, men vers 53 indleder et nyt afsnit, hvilket var indikeret i fragmentet med det usædvanlige mellemrum. Bevæbnet med dette helt uventede indicium - for hvem kunne drømme om at finde nytestamentlige fragmenter så tidligt som 68 e. Kr.? - fandt han det snart let, forsøgsvist at identificere andre mulige fragmenter af Det Nye Testamente fra den samme hule.

O'Callaghans meddelelse mødte - ikke overraskende - stor skepsis fra den videnskabelige verden, og det hele lignede et slag i luften. Interessen dalede snart, og det blev endog hævdet, at O'Callaghan selv havde tilbagekaldt sine identifikationer. Men dette er rent faktisk usandt; O'Callaghan har egenhændigt skrevet mindst 70 artikler, de fleste på spansk, hvori han forsvarer sin position.

Det omtalte fragment er talrige gange blevet undersøgt omhyggeligt af Carsten Thiede, som er overbevist om førnævnte identifikation. Han udgav sine resultater i 1992 i en bog med titlen »The Earliest Gospel Manuscript?« fra Paternoster. Jeg er parat til at sige, at hans bevisførelse hæver tesen over enhver tvivl.

Disse dateringer, dette scenarium og denne interrelationsteori udgør i sandhed et nyt paradigme, som stiller store krav til kritikerne i det 20. århundrede. Og dog er det ikke noget nyt paradigme; det er meget gammelt, og går i hvert fald tilbage til Euseb. Det har endvidere været velkendt helt op til det 19. århundrede. Euseb daterer Mattæus til Caligulas tredie regeringsår, altså til 41 e. Kr. I det 20. århundrede udfordrede C.C. Torrey, den fremtrædende semitist fra Yale, sine kolleger på ny testamente til at finde en passage i et evangelium, som kunne bevise en datering senere end år 50. I 1941 sagde han:»Jeg udfordrede mine kolleger på ny testamente (i 1934) til at påvise blot een passage fra et af de fire evangelier, som klart pegede på en datering, der lå senere end 50 e. Kr. Udfordringen blev ikke taget op, og vil heller ikke blive det, for der findes ikke nogen sådan passage« (Documents of the Primitive Church, New York: Harper, 91).

Dette bør på opfindsom vis ses i sammenhæng med usandsynligheden af de moderne teoriers påståede litterære afhængighedsforhold. Blot dette at kopiere en bogrulle var en vanskelig opgave, selv for en professionel. Uden versnummerering og orddeling, uden behagelige skrivematerialer, uden borde og stole som vi kender dem, og med ganske få ordentligt oplyste rum var det meget svært. Og at tage én bogrulle, og lave tusinder af ændringer, medens man skriver den over på en anden, er en højst usandsynlig fremgangsmåde. I artiklen »Compositional Conventions and the Synoptic Problem« (Journal of Biblical Literature 107, 1988, s. 69-85) har Gerald Downing gjort et stykke veludført arbejde med at efterforske samtidige opsætningsteknikker. Han påviser, at de bedste forfattere, som havde de bedste arbejdsforhold, ikke blandede deres kilder sammen. De fulgte en kilde ad gangen, idet de forlod sig på hukommelsen, hvad supplerende kilder angik. Han mener at dette korresponderer med tokildehypotesen i dens enkleste udgave, og udelukker alle mere komplicerede modeller. Det sidste er uden tvivl tilfældet, men i virkeligheden peger hans resultater i en endnu mere radikal retning: Forholdet mellem evangeliernes ordvalg må være et næsten totalt uafhængighedsforhold. Vi må tilbage til mundtlig teori og den ældste kirkes historikere. Dér finder vi den faste grund, i 40'erne og 50'erne.

Jeg vil slutte med en lille historie. Da jeg ikke er patristiker, opsøgte jeg Anthony Meredith, en lærd jesuit på Campton Hall i Oxford, for en kritisk gennemlæsning af mit manuskript. Mens vi talte sammen, hørte stedets rektor, Fader J. Mumitiz, vores samtale. Han sagde: »Vent lige et øjeblik, jeg har noget, som vil interessere Dem«. Han gik hen og hentede nogle fotokopier af det, som han for tiden arbejdede med. Han var i færd med at lave den første engelske oversættelse af De tre patriarkers Brev. Dette brev blev sendt til kejser Teofilus fra patriarkerne i Antiokia, Jerusalem og Alexandria, sandsynligvis i 836 e. Kr. De skrev som kirkens øverste autoriteter til statens øverste autoritet. Først i brevet minder de om, at Mattæusevangeliet blev skrevet otte år efter, Markusevangeliet ti år efter, og Lukasevangeliet femten år efter himmelfarten. -Denne datering er meget tæt på min, men dog en smule tidligere! Således var kirkens overlevering i de første 1700 år. Sådanne dateringer var stadig almindelige blandt forskere i første halvdel af det 19. århundrede. Jeg beder Dem altså overveje et paradigme, som er nyt for det 20. århundrede, men som samtidig er et meget gammelt, kristent paradigme. Hvis det er velfunderet, vil det være en hjælp for kristne til at omgåes evangelierne tillidsfuldt. Desuden vil det synspunkt, at evangelierne er næsten samtidige med begivenhederne, opmuntre ikke-kristne til nok en gang at tænke efter.

Ichtys nr. 1 1995

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83092 - 03/04/2007 01:37 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Citat:

Ichtys nr. 1 1995

Hvem har skrevet artiklen i Ichtys?

/B

Til toppen 
#83093 - 03/04/2007 01:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Skrivestil og formulering tyder mod John Wenham i Lerche Nygårdsk oversættelse. Men det fremgår ikke af den kopi af artiklen jeg har liggende.

Jeg har fået lovning på at få hele artiklen tilsendt som pdf-fil.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83094 - 03/04/2007 03:37 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Citat:
Du har altså ikke noget fagligt kvalificeret at fremlægge???

Hvis du ville læse ordentligt og omhyggeligt, hvad jeg skrev, så ville du måske kunne se, at det ikke er mit anliggende at argumentere for et bestemt historisk forløb for tilblivelsen af evangelierne, men alene at dissekere dine kilder og din holdning til dem.
Den tekst, du nu har sendt mig, har de samme uvidenskabeligt dokumenterede egenskaber, som jeg tidligere har påpeget – det er bl.a. dem du så uelegant ikke kommenterede: synes velbegrundet, dette forekommer, regner det for, han holder det for, regnes almindeligvis for at have, regnes almindeligvis for at have, det så ud til ……..
Der findes i dine henvisninger ikke de facts, du lovede.

Til toppen 
#83095 - 03/04/2007 09:11 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvis du ville læse ordentligt og omhyggeligt, hvad jeg skrev, så ville du måske kunne se, at det ikke er mit anliggende at argumentere for et bestemt historisk forløb for tilblivelsen af evangelierne, men alene at dissekere dine kilder og din holdning til dem.

Og du har hvilke forudsætninger for at kunne dissekere de af mig anvendte kilder og disses faglige niveau?
Citat:
Den tekst, du nu har sendt mig, har de samme uvidenskabeligt dokumenterede egenskaber, som jeg tidligere har påpeget – det er bl.a. dem du så uelegant ikke kommenterede: synes velbegrundet, dette forekommer, regner det for, han holder det for, regnes almindeligvis for at have, regnes almindeligvis for at have, det så ud til ……..
Der findes i dine henvisninger ikke de facts, du lovede.

Har du overhovedet nogen faglige forudsætninger for at udtale dig som du gør, og har du overhovedet nogen erfaring med sådanne fagartiklers sprogformuleringer?

Det du har fremlagt har slet ikke overhovedet indeholdt nogen faglig argumentation, men har alene postulerende indhold uden nogen form for underbyggelse eller pro/contra argumentation.

Men jeg vil da se frem til at du vil fremkomme med faglig kvalifiseret argumentation.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83101 - 03/04/2007 20:39 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Til Andreas
Du havde profeteret, at du ville fremkomme med facts, men de kom ikke. Jeg må lige gentage de vendinger, jeg har anholdt som værende upræcise, vaklende og tøvende som sandsynliggørelse af din påstand om evangeliernes alder. Udtrykkene er: "synes velbegrundet, dette forekommer, regner det for, han holder det for, regnes almindeligvis for at have, regnes almindeligvis for at have, det så ud til.."
Hvis det kan berolige din tvivlende sjæl, så kan jeg oplyse dig, at jeg har en højere uddannelse i dansk og historie, og at jeg på flere felter har beskæftiget mig bl.a. kildekritik. Derfor har jeg en vis kompetent tilgang til analysen af dine kilder, som da har nogle interessante iagttagelser og teorier, men slet ikke nok til på afgørende vis at omstøde de oftest fremførte tidsangivelser.
I nogle kilder forekommer der også usikkerhed om den traditionelle tidsangivelse: mellem år 65/70 og 85/90, men det er da værd at bemærke, at det er de fleste forskere, som er 'traditionalister'.
Også her: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=14&artikel_id=55

Til toppen 
#83103 - 03/04/2007 21:40 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: trodi
Til Andreas
Du havde profeteret, at du ville fremkomme med facts, men de kom ikke. Jeg må lige gentage de vendinger, jeg har anholdt som værende upræcise, vaklende og tøvende som sandsynliggørelse af din påstand om evangeliernes alder. Udtrykkene er: "synes velbegrundet, dette forekommer, regner det for, han holder det for, regnes almindeligvis for at have, regnes almindeligvis for at have, det så ud til.."

Er du da slet ikke klar over, at det jo altså lige præcis er sådan man formulerer sig i faglitteratur af høj kvalitet skrevet af fageksperter af høj standard??

Og når du nu påstår at du har en højere uddannelse i bl.a. historie, så burde du vide den slags!

At du personligt vælger ikke at ville anerkende velanskrevne fagfolk, gør ikke disse fagfolk mindre troværdige.

Hidtil er du ikke fremkommet med nogen som helst faglig begrundet indvending mod disse fagfolks arbejde og resultater.

Vil det sige at du slet ikke har fagligt begrundede argumenter at fremkomme med?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83107 - 03/04/2007 23:13 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Citat:
Er du da slet ikke klar over, at det jo altså lige præcis er sådan man formulerer sig i faglitteratur af høj kvalitet skrevet af fageksperter af høj standard

Nej, det er jeg bestemt ikke klar over. Og nu er det altså mig, der må stille spørgsmål om dine forudsætninger for den slags amatørmæssige betragtninger. Hvor i alverden har du erhvervet sådanne vildfarelser.

PS: En af mine venner, som kender min identitet, har netop ringet til mig og foreslået, at han (Holger Jensen) stiller spørgsmålet om evangeliernes alder i et større forum, så det venter jeg på.

Mærkeligt, at du ikke forholder dig til linket til JesusNet!

Ændret af trodi (03/04/2007 23:18)

Til toppen 
#83109 - 03/04/2007 23:35 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Nej, det er jeg bestemt ikke klar over.

Jamen så læs dog noget faglitteratur om emnet.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83110 - 03/04/2007 23:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Citat:
Jamen så læs dog noget faglitteratur om emnet

Nu orker jeg ikke mere. Du har i den grad diskvalificeret dig selv og det, du anser for at være debat. Dit amatørmæssige/trosbetingede stade gør dig uduelig som debattør i faktuelle spørgsmål. Du har gang på gang veget uden om mine konstateringer af det tvivlsomme grundlag for dine formodninger.
Ikke en eneste gang er du gået ind i en egentlig debat om emnet, men kun stillet inkonsistente spørgsmål!

Til toppen 
#83111 - 03/04/2007 23:59 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Du har gang på gang veget uden om mine konstateringer af det tvivlsomme grundlag for dine formodninger.
Ikke en eneste gang er du gået ind i en egentlig debat om emnet, men kun stillet inkonsistente spørgsmål!

Du har altså bare ikke nogen faglige argumenter at komme med.

Som tidligere påpeget er du ikke fremkommet med blot ét eneste fagligt argument overhovedet.

Jeg har henvist til fagligt højt kvalificerede forskere der nyder stor anseelse. Og andre skribenter har ligeledes gjort dig opmærksom på at dine postulater er helt ude af trit med tilgængelige fakta. Og ikke desto mindre fortsætter du din fremturen.

Hvis der er nogen her der har diskvalificeret dig selv, ved at påstå at du har konstateret "det tvivlsomme grundlag" for mine argumenter.

Du har intet konstateret overhovedet. Du har uargumenteret og ubegrundet fremsat nogle uholdbare og udokumenterede postulater.

Og hidtil er det alene dig der ikke har villet indgå i en kvalifiseret faglig dialog, men har alene valgt at fremsætte udokumenterede angreb på de faglige kilder jeg har referet til og citeret fra.

Jeg venter stadig på at du måske skulle fremkomme med fagligt underbyggede modargumenter, - hidtil har det været uden held.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83112 - 04/04/2007 00:10 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Nissen
Bruger

Det er vist tydeligt for enhver, at den her ordveksling mellem jer to forlængst er gået helt skævt.

Selvom jeg ikke er ordstyrer, så vil jeg alligevel venligt anmode om at I slår koldt vand i blodet...

Glædelig påske!
/B

Til toppen 
#83113 - 04/04/2007 00:19 Re: Om evangeliernes alder [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Brian Nissen
Det er vist tydeligt for enhver, at den her ordveksling mellem jer to forlængst er gået helt skævt.

Det eneste der er gået skævt er Trodi's totalt manglende argumentation, samt dokumentation for at de af mig citerede og referede fageksperter er så elendige som han åbenbart påstår de er.

Hidtil har trodi jo ikke andet end slynget om sig med udokumenterede og uargumenterede postulater.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83114 - 04/04/2007 00:22 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
trodi
Bruger

Kæreste Andreas

Som jeg skrev sidst, så orker jeg ikke mere. Jeg forærer dig gerne dine bemærkninger, fordi jeg er overbevist om, at du som sagt er alt for trosbegrænset til en egentlig debat om noget faktuelt i denne sammenhæng.

Hav det nu godt i din overbevisning/tro!

Vi krydser måske klinger med en anden overskrift.

Trodi

Til toppen 
#83115 - 04/04/2007 00:25 Re: Om evangeliernes alder [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Kæreste Andreas

Som jeg skrev sidst, så orker jeg ikke mere. Jeg forærer dig gerne dine bemærkninger, fordi jeg er overbevist om, at du som sagt er alt for trosbegrænset til en egentlig debat om noget faktuelt i denne sammenhæng.
Faglige argumenter havde du altså ikke. Kun nedladende personangreb.

Det tager ordstyrer sig formentlig af.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83116 - 04/04/2007 00:28 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Til Andreas

LÆST

Til toppen 
#83143 - 05/04/2007 11:57 Re: Om evangeliernes alder [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

Jeg har nu fået artiklen tilsendt, og kan bekræfte at det er John Wenham i Lerche Nygårds oversættelse.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83148 - 05/04/2007 17:58 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Hej Andreas

Jeg har selv tidligere beskæftiget mig med evangeliernes alder og kender godt til de dateringer, du foretrækker. Men det bør også fremføres, at der ikke er ret mange teologer eller religionshistorikere, der vil støtte dem som 'facta', sådan som du gør.
Trodi har ganske ret i, at der er alt for mange usikkerheder, tillempede 'kendsgerninger' og tøvende, lidt famlende udsagn i dine kilder. Trodi's 2 gange citerede samling af adjektiviske beskrivelser støtter dette.
Der er ikke megen argumentationskraft i at stemple andre opfattelser 'som det sædvanlige man får fra liberalteologisk bibelkritisk side

Lad mig lige give 3 eksempler:

http://www.katolsk.dk/2501/
Det ældste evangelium, Markusevangeliet, blev først skrevet omkring 70 e. Kr., dvs. ca. 40 år efter Jesu død og opstandelse Den mundtlige fortælling holdt den unge kirkes viden om Jesus levende, selv om den blev forandret og udbygget med nye fortolkninger. Overleveringen var en levende proces, hvori indgik forskellige menigheder, mennesker og fortolkninger.
Paulus’ breve, som blev skrevet i midten af 1. århundrede, er de ældste kristne skrifter, endnu ældre end evangelierne.

http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=joededom:aid=321967
De fire evangelier i Det nye Testamente blev skrevet mellem år 70 og år 110.

http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=298839
kirke@kristeligt-dagblad.dkFakta
MARKUSEVANGELIET
Hvornår: Markusevangeliet er det korteste af de fire evangelier og anses også for at være det ældste. Kapitel 13 henviser formodentlig til, at templet i Jerusalem blev ødelagt af romerne i år 70. Hvis det er korrekt, er Markusevangeliet forfattet kort efter Jerusalems fald samme år.

Vil du påstå, at disse 3 kilder er eksponenter for liberalteologisk bibelkritik?

Det tjener dig ikke til megen ære, at du prøver at dreje debatten hen Trodi's forudsætninger for at debattere med en så lærd mand, som du er. Så er det, tilskueren må formode, at argumenterne slap op.

Til toppen 
#83150 - 05/04/2007 19:07 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: tros
Lad mig lige give 3 eksempler:

[ ... ]
Vil du påstå, at disse 3 kilder er eksponenter for liberalteologisk bibelkritik?

Ja, det vil jeg. Og det bl.a. af den grund at de rent faktisk er i strid med med det faktum at f.eks. Papias omkring år nævner evangelieskrifterne.

At man daterer til efter år 70. e.Kr. er jo fordi man á priori afviser at Jesus skulle kunne være i stand til at forudsige Jerusalems og Templets ødelæggelse, hvilket jo også fremgår af det ene af dine citater.

Flere af de ældste kilder vi har daterer altså evangelierne tidligt, langt tidligere end liberalisterne i dag gør det.

Liberalisterne har ikke andet at bygge deres sendateringer på end deres benægtelse af den profetiske evne. Og når de så oven i købet tilsidesætter de ældste kilder til dateringerne med en håndbevægelse er ikke særligt seriøst, ej heller hverken sagligt eller fagligt.

Liberalisterne har stort set ikke andet end deres fantasi, og deres benægtelser, at bygge deres sendateringer på.

Hvis disse "forskere" brugte nøjagtig samme metodik til datering af stort set alle andre oldtidsskrifter, var der ikke engang blot én af dem, hvor man kunne fastholde de antagne dateringer.

Det er jo meget bemærkelsesværdigt, at man benytter sig af en kodex for de bibelske skrifter og en helt anden langt mildere over for andre skrifter fra oldtiden. Det er ganske enkelt både useriøst, usagligt og ufagligt.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83151 - 05/04/2007 19:52 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
 Oprindeligt skrevet af: Andreas Falck
...det faktum at f.eks. Papias omkring år nævner evangelieskrifterne.

Omkring år hvad? Og har du i øvrigt et link til det, for det lyder da interessant?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#83152 - 05/04/2007 20:02 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

[citat]Liberalisterne har ikke andet at bygge deres sendateringer på end deres benægtelse af den profetiske evne.[/citat]
Det er da heller ikke så lidt, når du nu vil hævde, at der er tale om videnskabelighed.

[citat]Flere af de ældste kilder, vi har, daterer altså evangelierne tidligt, langt tidligere end liberalisterne i dag gør det.[/citat]
Her er da noget at udforske på et videnskabeligt grundlag, dvs.: I hvilket omfang er dateringen troværdig.

PS: Hvilken interesse skulle videnskabeligt arbejdende mennesker have i at benægte det, du kalder 'facta'?

Til toppen 
#83153 - 06/04/2007 09:30 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

PS: Hvilken interesse skulle videnskabeligt arbejdende mennesker have i at benægte det, du kalder 'facta'?

En hel del af den daterings-"forskning" liberalisterne foretager i forbindelse med datering af de bibelske skrifter kan næppe kaldes videnskabelig forskning.

Alene det forhold, at disse bibelkritiske forskere de seneste 20-30 år har været nødtvunget til at acceptere tidligere og tidligere dateringer, fordi det er blevet tydeligere og tydeligere hvordan fakta og kendsgerninger går deres sendateringer imod, er ret sigende.

Og trodi's postulat om forskernes formuleringer, er også skudt helt ved siden af. Men accepterer vi denne indvending, så lad os også acceptere og bruge den over hans ateistiske udviklingslære. Er indvendingen gyldig over her, må den være lige så gyldig der, og der er da bestemt ikke mange sætninger i hele udviklingslæren der længere holder.

Og der skal altså ikke megen læsning af faglitteratur til at konstatere, at den formuleringsform er helt almindelig i den kategori af litteratur, og at bruge formuleringsformen som modargument giver reelt set kun to muligheder:

1) Enten udtaler man sig på baggrund af uvidenhed
2) Eller også udtaler man sig mod bedre vidende.

Trodi har udtalt athan ikke er uvidende om faglitterær formulering ...

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83154 - 06/04/2007 10:06 Re: Om evangeliernes alder [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Nikolaj
...det faktum at f.eks. Papias omkring år nævner evangelieskrifterne.

Omkring år hvad? Og har du i øvrigt et link til det, for det lyder da interessant?

UPS!! Omkring år 120-130, hvor han skriver "Hvis der kom en, som havde fulgt de ældste, spurgte jeg dem ud om de ældstes ord, hvad Andreas eller Filip eller Thomas eller jakob eller Johannes eller Matthæus eller nogen anden af Herrens disciple sagde, eller hvad Aristion eller presbyteren Johannes, Herrens discipel siger. Thi jeg mente ikke at have så megen gavn af bøgerne som af den levende og bliver røst", Eusebs kirkehistorie III: 39,3-4.

Denne udtalelse af Papias af Hierapolis viser jo meget tydeligt, at allerede på dette tidspunkt er apostlenes skrifter vidt udbredte og accepteret som autoritative skrifter for menighederne. Og samtidig med dette havde man også stadig den mundtlige tradering, så man derved havde den direkte kontrolmulighed med traderingsindholdet.

Og det er jo heller ingen hemmelighed at bøger dengang var en bekostelig affære, og når et skrift havde fået en større og bred spredning viser dette at der er gået en rum tid fra skriftets tilblivelse.

Der kan læses lidt mere om dette i bl.a. Oskar Skarsaunes "Kristendommens Jødiske Rødder II" fra side 74, samt i den bibliografi han angiver sidst i kapitlet.

Jo mere man graver ned i bibelkritikernes sendateringer og de argumenter de benytter, jo mere bliver man klar over hvor tyndt og uholdbart deres argumentation er, idet de reelt set ikke har nogle underbyggede data eller konkrete fakta at hænge deres sendateringer op på. Det eneste reelle argument de faktisk har, er deres benægtelse af den profetiske evne, f.eks. evangeliernes forudsigelse af Jerusalems og Templets ødelæggelse, der fandt sted år 70 e.Kr.

At bibelkritikerne har så hårdt brug for sendateringerne skyldes primært at de ellers ikke er i stand til at opretholde deres postulater om talrige omredigeringer og tildigtninger i evangeliestoffet. Og kan de ikke fastholde dette postulat har de jo meget svært ved at afvise evangelieskrifternes troværdighed, og kan ikke fastholde denne afvisning af evangelierskrifternes troværdig, får de endnu større vanskeligheder ved at fastholde deres benægtelse af hvem Jesus i virkeligheden er, nemlig en person der er andet og mere end blot og bart en politisk agitator, hvorom hans tilhængere har opdigtet en masse fantastiske beretninger.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83155 - 06/04/2007 10:19 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Og trodi's postulat om forskernes formuleringer, er også skudt helt ved siden af. Men accepterer vi denne indvending, så lad os også acceptere og bruge den over hans ateistiske udviklingslære. Er indvendingen gyldig over her, må den være lige så gyldig der, og der er da bestemt ikke mange sætninger i hele udviklingslæren der længere holder.

Jeg kan ikke se, at han i denne forbindelse har fremført nogen ateistisk udviklingslære. Men selv om så var, da er det en skæv, ikke gyldig analogi.

Citat:
1) Enten udtaler man sig på baggrund af uvidenhed
2) Eller også udtaler man sig mod bedre vidende.

Du skrev tidligere:
 Citat:
Liberalisterne har ikke andet at bygge deres sendateringer på end deres benægtelse af den profetiske evne

Hvor 'videnskabelig' synes du, dette udsagn er? Er det 'på baggrund af viden' eller 'med bedre vidende'?

Ændret af tros (06/04/2007 10:22)

Til toppen 
#83157 - 06/04/2007 10:36 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Jeg kan kun anbefale dig at læse noget faglitteratur fra begge "lejre". Det vil give et meget klart og tydeligt billede af hvem der bygger på reelle data og hvem der bygger på fantasifulde bortforklaringer!

Og nej, mine bemærkninger om forskeres formulering, også hvad udviklingslæren angår, er bestemt ikke uden værdi, og da især ikke når man det ene sted accepterer den art af formulering og det andet sted benytter netop netop formuleringskatagorien i sig selv som modargument. Netop det forhold indikerer jo hvilken grad af saglighed og faglighed der lægges for dagen eller ikke lægges for dagen.

Men det er jo ingen nyhed at bibelkritiske folk opererer med dobbelte standarder: deres egne holdninger kræver næsten ingen understøttelse, men troende kristnes holdninger skal dokumenteres langt ned under hver en lille detalje, og alligevel bliver det som oftest blot fejet til side med en arrogant håndbevægelse.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83158 - 06/04/2007 11:35 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Har jeg forstået dig ret, når jeg læser implicit, at du bekender dig til en profetisk evne som brugbart grundlag for dateringerne?

Hvis det er rigtigt, har vi ikke alt tilfælles i opfattelsen af videnskabelig virksomhed.

Du kunne jo prøve at spørge i 'Forum for Patristik', hvad man mener der om dine dateringer!

Til toppen 
#83161 - 06/04/2007 16:16 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Andreas

Denne udtalelse af Papias af Hierapolis viser jo meget tydeligt, at allerede på dette tidspunkt er apostlenes skrifter vidt udbredte og accepteret som autoritative skrifter for menighederne.
Jeg kan virkelig ikke se, at der er noget særligt bevis for tidlige anerkendte skrifter, i de ord du citerer. Ikke at jeg ikke ønsker at finde dem, men der er intet som indikerer nogen udbredelse. Og angående de navne som nævnes, mener du at vi skal finde evangelier eller breve af dem alle, eller kun nogle af dem?

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#83163 - 06/04/2007 19:45 Re: Om evangeliernes alder [Re: Vandrer]
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
 Oprindeligt skrevet af: Vandrer
Og angående de navne som nævnes, mener du at vi skal finde evangelier eller breve af dem alle, eller kun nogle af dem?

Jeg opfatter det som om at Papias i nogle "bøger" af ukendte forfattere kan læse om Jesu liv og levned, men hvis han kom i kontakt med folk som selv havde snakket med Jesu disciple ville han heller høre hvad de havde at sige fordi han betragtede den mundtlige overlevering som mindre fejlbarlig end den skriftlige. Af dette kan vi sikkert antage at Papias må have stødt på modsigende beretninger om de samme hændelser fra dels mennesker der havde hørt det fra disciplenes mund og dels fra skrifter hvori disse beretninger stod nedskrevet. Papias nævner ikke noget om hvor mange bøger om Jesu liv der fandtes på daværende tidspunkt, hvor store/lange de er, eller hvilke/hvor mange forfattere der har været.

Hvis evangelierne er skrevet efter år 70 skulle der vist være rigelig tid til at Papias får fingrene i mindst et par af dem i år 120, han nævner jo ikke noget om hvor udbredte de er eller hvilken autoritet man tilskriver dem.

Til toppen 
#83164 - 06/04/2007 23:51 Re: Om evangeliernes alder [Re: Vandrer]
Andreas Falck
Bruger

Tja, jeg vil da blot henvise til de snart mange indlæg jeg skrevet med diverse links til fagartikler om emnet.

Men det forhold, som jeg også nævnte, at evangelieskrifterne allerede på på Papias tid havde vid udbredelse og var anerkendte som autoritative skrifter med apostelforfatterskab, er et meget stærkt argument for tidlige affattelse.

Dengang havde man ikke bogtrykkerier, og al kopiering foregik med håndskrift, hvilket var et langsommeligt arbejde.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83165 - 06/04/2007 23:54 Re: Om evangeliernes alder [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Cuco
Jeg opfatter det som om at Papias i nogle "bøger" af ukendte forfattere kan læse om Jesu liv og levned,

Det er blot en forkert opfattelse. Men jeg har jo givet kildehenvisning til hvor hele tekststykket kan læses. Så det vil jeg da opfordre til at man gør.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83166 - 07/04/2007 03:16 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Andreas

Men det forhold, som jeg også nævnte, at evangelieskrifterne allerede på på Papias tid havde vid udbredelse og var anerkendte som autoritative skrifter med apostelforfatterskab, er et meget stærkt argument for tidlige affattelse.
Så er vi altså også henne i midten af første halvdel af det andet århundrede... På Papias tid findes nogle skrifter, men jeg synes ikke jeg finder noget, som direkte viser hvornår de er skrevet, eller hvor anerkendte og udbredte de var. Der har vel været lige så meget tvivl om dem, som i dag, siden man mest hører om, at de primært har tillid til den talte overlevering.

For mig at se, kan en tidlig datering af eksempelvis Thomasevangeliet være lige så oplagt, set ud fra det du vise hen til. Jeg ved, at du foretrækker en sen datering for dette evangelium, men du ved det ikke vel. Det er vel noget man vælger at tro.

Nogle skrifter måske autoritative for nogle grene blandt de kristne, men de kristne var vel ikke en homogen bevægelse på det tidspunkt. Man kan næppe nævne noget skrift, som med sikkerhed var anerkendt af alle de kristne, hundrede år efter Jesu fremtræden. Allerede i det brev Jacob skriver, kan man ane der er ved at ske en opdeling mellem de troende, omkring tro og gerning. Splittelsen er så markant, at den med stor sandsynlighed har ført til i hvert fald to hovedgrene i kristenheden.

Kan du fortælle, om Papias eksempelvis hører til en Paulusfløj?

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#83170 - 07/04/2007 12:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Så det er forkert at evangelierne fortæller om Jesu liv og levned?

Til toppen 
#83171 - 07/04/2007 15:06 Re: Om evangeliernes alder [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Så det er forkert at evangelierne fortæller om Jesu liv og levned?

Hvor i al verdens riger og lande ser du at jeg har givet udtryk for den tanke??

Hvad med om du kun forholdt dig til hvad jeg faktisk skriver i stedet for at lade fantasien løbe af med dig!!

Nå pyt, det er jo kun påskebrygtid én gang om året og sommeren står for døren med sol, lys og varme.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83172 - 07/04/2007 16:17 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Det kunne jo være det var et lille hint om at forklare hvad du mener der er forkert ved opfattelsen i stedet for blot at skrive at den er forkert. ;\)

Til toppen 
#83195 - 09/04/2007 10:40 Re: Om evangeliernes alder [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Det kunne jo være det var et lille hint om at forklare hvad du mener der er forkert ved opfattelsen i stedet for blot at skrive at den er forkert. ;\)
Hvad med om du gjorde et lille forsøg, f.eks. at læse i de fire evangelier? Der kan du ved selvsyn få temmeligt meget at vide.

Og så bryder jeg mig stadig ikke om at du tillægger mig udsagn, holdninger og/eller meninger jeg aldrig har givet udtryk for. Er det for svært at forstå?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83198 - 09/04/2007 11:50 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
 Oprindeligt skrevet af: Andreas
Ingen frihedskamp helliger målet så meget at det legimiterer røveri og drab m.m.

Betyder det, at du mener, at ingen frihedskamp er så vigtig, at den er værd at dræbe for?

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (09/04/2007 11:51)

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#83205 - 09/04/2007 14:54 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Glædelig påske, Andreas
Jeg kan ikke se, at du har svaret på
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/83158/page/

Det vil være interessant at læse.

Til toppen 
#83210 - 09/04/2007 16:55 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Glædelig påske, Andreas
Jeg kan ikke se, at du har svaret på
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/83158/page/

Det vil være interessant at læse.

Se dette svar - det er tilstrækkeligt fyldestgørende!!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83211 - 09/04/2007 16:56 Re: Om evangeliernes alder [Re: LarsBj]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: LarsBj
Betyder det, at du mener, at ingen frihedskamp er så vigtig, at den er værd at dræbe for?
Har du en bestemt pointe med det spørgsmål?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83213 - 09/04/2007 17:53 Bestemt pointe? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas!

Jeg tror LarsBj's indlæg er et svar til dig i en anden tråd.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#83216 - 09/04/2007 20:23 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Nej,det er ikke tilstrækkeligt og fyldestgørende. Jeg forstår, at du ikke bryder dig om at blive mindet om, at du i din påståede faktuelle oplysning inddrager troen som bevis (det profetisk gyldige).

Til toppen 
#83217 - 09/04/2007 20:41 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Jeg forstår, at du ikke bryder dig om at blive mindet om, at du i din påståede faktuelle oplysning inddrager troen som bevis (det profetisk gyldige).
Jamen så forstår du jo bare hvad du vil forstå og ikke hvad jeg konkret skriver. Det ville jo alt andet lige være meget lettere om du blot holdt dig til hvad jeg helt konkret skriver i stedet for at du gætter alt muligt jeg slet ikke har skrevet.

Men jeg undrer mig faktisk temmelig meget over, at de, der protesterer så meget imod de dateringer der har været accepteret siden kristendommens begyndelse, og som nu små to tusind år senere postulerer alle mulige sene dateringer, slet ikke har gjort noget forsøg på at dokumentere deres postulater om disse sene dateringer.

Men jeg kan så forstå at disse ikke bryder sig om at blive mindet om at de nok slet ikke har nogen reel dokumentation for de påståede sene dateringer.

I det første indlæg i tråden var eneste argument omtalen af Jerusalems og Templets ødelæggelse. Men det er jo i virkeligheden slet ikke noget argument, og langt mindre dokumentation, men alene et postulat ud fra en á priori antagelse om at profeti slet ikke kan være en realitet, selv om Bibelen dokumenterbart vrimler med sådanne.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83218 - 09/04/2007 20:44 Re: Bestemt pointe? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin

Vil han svare mig på et indlæg i en anden tråd, så kan han da svare mig i den rigtige tråd!

Skulle der da være en særlig og god grund til at blande de tråde sammen?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83219 - 09/04/2007 22:07 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
I det første indlæg i tråden var eneste argument omtalen af Jerusalems og Templets ødelæggelse. Men det er jo i virkeligheden slet ikke noget argument, og langt mindre dokumentation, men alene et postulat ud fra en á priori antagelse om at profeti slet ikke kan være en realitet, selv om Bibelen dokumenterbart vrimler med sådanne.

Her må vore veje nok skilles for denne gang. Troen på profetisk gangbarhed dur ikke, når vi taler videnskabelighed.

"A priori" er hos mig defineret som en erkendelsesteoretisk betegnelse for en viden, som går forud for - eller kan bestemmes uafhængigt af – sanseerfaring – og derfor kan jeg ikke forstå din anvendelse af begrebet.
Det er naturligvis en mulighed, at du har anvendt begrebet i ordets egentlige betydning: "på forhånd". Men det gør det ikke mere anvendeligt.
At forsøge at dokumentere vores Bibels sandhed ved at henvise til Bibelen er vist et læreeksempel på cirkelargumentation.

Til toppen 
#83222 - 09/04/2007 23:50 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Troen på profetisk gangbarhed dur ikke, når vi taler videnskabelighed.
Så når Bibelen indeholder profetier, så afskriver du disse fordi det ikke passer ind i dine forudfattede holdninger om hvornår evangelierne er blevet til?

Og på den baggrund afskriver du de fakta der klart viser at evangelierne er blevet til endda årtier før Jerusalems og Templets ødelæggelse, først via mundtlig tradering og senere i skriftlig form. Og denne dobbelte tradering findes bekræftet af bl.a. Papias.

At du på den måde afsrkiver faktualiteten vidner da i høj grad på manglende faktisk videnskabelighed i holdningen til dateringsspørgsmålene.

Men du mangler stadig at fremføre holdbare argumenter og ditto dokumentation for de fantasifulde sendateringer ateister og liberalister postulerer for de fleste af NT-skrifterne.

At forsøge at dokumentere vores Bibels sandhed ved at henvise til Bibelen er vist et læreeksempel på cirkelargumentation.
Det er jo netop hvad jeg ikke gør, så hvorfor forsøger du stadig at holde fast i den fordrejning?

Her er det nemlig ikke mig der bruger de profetiske udsagn til datering, det er faktisk dig, ateister og liberalister der gør brug af netop det faktum at bl.a. evangelierne indholder profetiske udsagn til at sendatere disse med. - Jeg ser rent faktisk helt bort fra disse profetiske udsagn i dateringsspørgsmål!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83225 - 10/04/2007 02:23 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Så når Bibelen indeholder profetier, så afskriver du disse fordi det ikke passer ind i dine forudfattede holdninger om hvornår evangelierne er blevet til?

Og på den baggrund afskriver du de fakta der klart viser at evangelierne er blevet til endda årtier før Jerusalems og Templets ødelæggelse, først via mundtlig tradering og senere i skriftlig form. Og denne dobbelte tradering findes bekræftet af bl.a. Papias.

Kæreste Andreas, nu er du helt ude af den verden, som skulle indeholde 'facta'. Jeg afskriver bibelske profetier, ikke på grund af at de ikke 'passer ind i mine forudfattede holdninger om, hvornår evangelierne er blevet til', men fordi de ikke har nogen som helst vægt i en dokumentation af den art, som må forlanges i verdslig sammenhæng.

Til toppen 
#83226 - 10/04/2007 02:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Kæreste Andreas, nu er du helt ude af den verden, som skulle indeholde 'facta'.

Hvad med om du nu forsøgte dig med at læse hvad jeg rent faktisk skriver!

Og var der mon noget om at du havde argumenter og dokumentationer for de fantasifulde sendateringer af evangelierne?

Endnu er der jo ikke kommet andet frem i tråden end det antiprofetiske i trådens første indlæg.

Skal jeg tolke den dundrende tavshed som mangel på arguementer og dokumentationer?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83227 - 10/04/2007 03:25 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Og var der mon noget om at du havde argumenter og dokumentationer for de fantasifulde sendateringer af evangelierne?

Nu orker jeg næsten ikke mere. 2-3 gange har jeg forsøgt at få dig til at kommentere på det profetiske i din egen 'dokumentation', og hver gang smyger du dig væk. Men OK, det fortæller da også meget!

Hvad er der for resten i vejen for, at du prøver dine synspunkter hos Forum for Patristik?

Til toppen 
#83228 - 10/04/2007 03:37 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Nu orker jeg næsten ikke mere. 2-3 gange har jeg forsøgt at få dig til at kommentere på det profetiske i din egen 'dokumentation', og hver gang smyger du dig væk.

Jeg bruger ikke det profetiske i min dokumentation! Hvad med om du LÆSTE hvad jeg skriver i stedet for at du digter dig til noget!

Det er jo tilhængerne af sendateringerne der benytter dette forhold til deres sene dateringer.

Men jeg må jo nok konkludere at du ikke har nogle argumenter eller dokumentation for sendateringerne, siden du helt konsekvent undgår dette sprøgsmål? Eller hvordan skal denne dundrende tavshed ellers tolkes?

Jeg skrev også i dette indlæg :
 Citat:
Og dette undlod du også helt at kommentere!!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83233 - 10/04/2007 18:20 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej tros,
Kæreste Andreas, nu er du helt ude af den verden, som skulle indeholde 'facta'. Jeg afskriver bibelske profetier, ikke på grund af at de ikke 'passer ind i mine forudfattede holdninger om, hvornår evangelierne er blevet til', men fordi de ikke har nogen som helst vægt i en dokumentation af den art, som må forlanges i verdslig sammenhæng.

Andreas bruger faktisk ikke profetierne som dokumentation, han siger blot, at den sene datering af evangelierne primært baserer sig på, at Jesus udtaler at templet skal brydes ned, hvilket skete i år 70. Derfor, slutter man, må denne Jesus-profeti være nedskrevet efter år 70.

Der er dog mindst to muligheder, som man må tage med i sine overvejelser når man forsøger at fastslå evangeliernes alder ud fra dette.

1) Jesus har rent faktisk profeteret templets ødelæggelse.
2) Jesus har sagt en påstand om templet, som tilfældigvis gik i opfyldelse.

Afhængig af om man tror, at Jesus er Guds søn eller ej, vil man nok sætte forskellige sandsynligheder på de forskellige muligheder. Jeg mener selv, at det er langt mest sandsynligt at Jesus rent faktisk har profeteret templets ødelæggelse, men man må selv afgøre hvor stor betydning man bør tillægge templets ødelæggelse, ud fra de a priori kendsgerninger som man arbejder ud fra (fx at profetier ikke finder sted, at Biblen er Guds ufejlbarlige ord, at Gud findes eller at han ikke gør).

Mvh. Steffen

Til toppen 
#83236 - 10/04/2007 20:21 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
At man daterer til efter år 70. e. Kr. er jo fordi man á priori afviser at Jesus skulle kunne være i stand til at forudsige Jerusalems og Templets ødelæggelse, hvilket jo også fremgår af det ene af dine citater.
……..

Liberalisterne har ikke andet at bygge deres sendateringer på end deres benægtelse af den profetiske evne

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/83150/page/

Jeg kan ikke se andet, end at du tillægger 'den profetiske evne' en afgørende betydning.
Jeg har forgæves søgt i dine kilder for at finde belæg for den tidlige datering.
Har du opgivet at spørge Forum for Patristik?

Til toppen 
#83237 - 10/04/2007 20:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
steffenlaursen
Bruger

Hej tros,

Hvis Andreas havde tillagt den profetiske evne stor betydning i dateringen, så ville hans argument være "Jesus profeterer templets ødelæggelse, altså må teksten være fra før 70"

Tværtimod siger Andreas, at templets ødelæggelse ikke kan bruges i datering overhovedet fordi vi ikke kan udelukke at Jesus rent faktisk sagde det før det skete - om det så er tilfældigt eller han vidste hvad han talte om, det er en anden diskussion.

Er du enig i, at dette argument [for at evangelierne må være skrevet efter 70] er tyndt, og i hvert fald ikke kan stå alene?

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (10/04/2007 20:46)

Til toppen 
#83240 - 10/04/2007 22:08 Re: Om evangeliernes alder [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
Tværtimod siger Andreas, at templets ødelæggelse ikke kan bruges i datering overhovedet

Det er jo det jeg op til flere gange har sagt helt tydeligt og soleklart så det ikke kan misforstås.

Men "tros" læser åbenbart slet ikke hvad jeg skriver, men kører blot derud ad i samme spor styret af stråmand.

PS:
Nå, men i morgen rejser jeg til Bornholm og er der de næste ca 2 uger. Derfor vil jeg nok ikke kunne være særlig meget aktiv i den periode.

Ændret af Andreas Falck (10/04/2007 22:23)

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83258 - 12/04/2007 11:42 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Da Andreas åbenbart ikke bryder sig om at få en tilkendegivelse fra Forum for Patristik, har jeg sendt en forespørgsel.

Til toppen 
#83264 - 12/04/2007 17:10 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
tros
Bruger

Lagt på http://www.religion.dk d. 8. april 2007, kl. 00:12
Hvor gamle er evanglierne?
KRISTENDOM: Markusevangeliet er ældst, mens Johannesevangeliet er yngst, forklarer cand.theol og ph.d. Kasper Bro Larsen

Spørgsmål:
Hvor gamle anser den mest fremherskende forskning evangelierne for at være?
Med venlig hilsen
Holger
Svar:
Kære Holger.
Der har efterhånden dannet sig konsensus om, at de fire evangelier, der kom med i Det Nye Testamente, er fra perioden omkring år 60-110, mens Jesus døde omkring år 33.
Jesus har altså ikke skrevet noget evangelium, så skrifterne er snarere udtryk for et behov, der opstod hos de tidlige menigheder i forbindelse med overgangen fra første til anden generation af Jesus-tilhængere. Når øjenvidnerne faldt bort, blev det nødvendigt at nedfælde de overleverede beretninger om Jesus - for at bevare bevægelsens
kollektive hukommelse.
Inden for perioden 60-110 er de fleste forskere enige om, at Markusevangeliet er ældst, mens Johannesevangeliet er yngst. Det er desuden en udbredt opfattelse, at Matthæus- og Lukasevangeliet må have kendt til en fælles kilde bestående af Jesus-ord og korte, pointerede fortællinger, som kan have været ældre end Markus (den såkaldte Q-kilde eller Logiakilde).
Hvis et sådant skrift har eksisteret, har det dog ikke været et evangelium i den forstand, som vi normalt bruger ordet. Q-kilden var nemlig ikke en Jesusbiografi, men en samling af Jesusudsagn (i stil med Thomasevangeliet, som man fandt i 1946, og som normalt dateres til 2. århundrede efter Kristus).
Jeg håber, du kan bruge ovenstående til noget. Hvis du en dag på et tilfældigt besøg i et gammel ægyptisk antikvariat skulle finde Q-kilden, må du meget gerne ringe til mig først. Så skal vi nok få skabt en rigtig sensation, der slår alle pseudo-sensationerne om Da Vinci-koden, Jesu gravkiste og så videre, med flere længder!
Med venlig hilsen
Kasper Bro Larsen
Cand.theol, ph.d. og forskningsassistent

Fra Finn Damgaard fra Forum for Patristik:
Tak for din henvendelse.
Det danske standardværk i sådanne diskussioner er Gads Bibel Leksikon (red. Geert Hallbäck og Hans Jørgen Lundager Jensen, Kbh. 1998). Hvis man her slår op under Markusevangeliet får man oplyst, at affattelsestidspunktet stadig regnes for at være omkring år 70. Ole Davidsen, som har forfattet artiklen om Markusevangeliet, nævner også Papias, idet Papias åbenbart mente at vide, at Markus var Peters tolk. Det er der imidlertid ingen forskere, der tror på.
Håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen
Finn

Gads Bibel Leksikon siger det samme, så jeg er ikke 'Palle alene i verden'!

Til toppen 
#83265 - 12/04/2007 17:30 Re: Bestemt pointe? [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
 Oprindeligt skrevet af: Jalokin

Vil han svare mig på et indlæg i en anden tråd, så kan han da svare mig i den rigtige tråd!

Skulle der da være en særlig og god grund til at blande de tråde sammen?

Ja, der skete en fejl, så indlægget havnede i en forkert tråd, og da du tilsyneladende ikke vil svare, hvis ikke de formelle forhold er i orden, bringer jeg spørgsmålet igen i den oprindelige tråd.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#83270 - 12/04/2007 23:30 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Da Andreas åbenbart ikke bryder sig om at få en tilkendegivelse fra Forum for Patristik, har jeg sendt en forespørgsel.

Du drager nogle meget underlige og fritsvævende konklussioner helt uden jordforbindelse af nogen art.

Og jeg har jo rent faktisk også gjort opmærksom på, at jeg i de kommende to uger kun vil have meget sporadisk adgang til nettet!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83271 - 12/04/2007 23:43 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Gads Bibel Leksikon siger det samme, så jeg er ikke 'Palle alene i verden'!

Gad Bibel Leksikon er bestemt ikke nogen uvildig sandhedsvinde, da den alene repræsenterer den meget liberale og bibelkritiske forskningsgren.

Men jeg har altså stadig ikke fået andet end bibelkritikernes postulater. Ikke et eneste velbegrundet argument er det hidtil blevet til. Men det havde jeg så til gengæld heller ikke reelt forventet at få, da det sjældent leveres fra liberale bibelkritikere.

Og som du kan se ud af Karsten Bro Larsens svar, så bygger man rent faktisk meget af den liberale bibelkritiske holdning på et fantasiprodukt man kalder Q-kilden. En "kilde" der alene forefindes i de liberale bibelkritikeres fantasi, da man aldrig har fundet noget skrift, eller noget som helst andet, der kan bekræfte at der overhovedet nogensinde har eksisteret en sådan Q-kilde.

Og sådan er det jo hele vejen igennem med den gren man kalder den liberale bibelkritiske forskning: den har alene fantasien at holde sig, og alene fantasien er den grundvold.

Finn Damgård går endda så vidt som til helt uargumenteret at afvise oplysningerne fra Papias. Men det er jo en generel tendens hos liberale bibelkritikere: man afviser alt hvad der ikke støtter den liberale bibelkritiske skoles fantasiforestillinger, og man bygger hellere hele sit standpunkt på meninger og holdninger der ikke har spor støtte i de ældste kilder vi har tilgængelig fra den ældste urkirke.

Den slags er ganske enkelt ikke saglig faghistorisk forskning, men alene tendentiøs meningsformynderi af værste skuffe.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83279 - 13/04/2007 00:47 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Ja, kære Andreas, her opgiver jeg så.

Jeg kan ikke hamle op med hverken dig eller de lærde, som du blankt afviser.

Det undrer mig, at der tilsyneladende findes næsten ingen litteratur, som underbygger dine foretrukne dateringer.

Jeg vil nu indtil videre holde mig til 'de lærde'.

Til toppen 
#83281 - 13/04/2007 07:26 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Det undrer mig, at der tilsyneladende findes næsten ingen litteratur, som underbygger dine foretrukne dateringer.

Jeg vil nu indtil videre holde mig til 'de lærde'.

Der findes masser af litteratur, og jeg har tit henvist til den.

Og de "lærde" du henviser til, er jo helt ensidigt udvalgt blandt de liberale bibelkritiske. Synes du det er særligt videnskabeligt eller at det skulle give et særligt nuanceret billede? Jeg synes det i al fald ikke - tvært imod

Og så bemærker jeg, at der heller ikke denne gang kom hverken argumenter, underbyggelse eller dokumentation for de liberalistiske bibelkritiske sendateringer.

Hvorfor er bibelkritikerne så tilbageholdende med at fremkomme med de argumenter og den dokumentation der måske ville kunne støtte deres synspunkter?

Derfor er det så stadig mest nærliggende fortsat at drage den konklussion, at bibelkritikerne stadig ikke har andet end deres forestillinger at bygge deres holdninger på.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83283 - 13/04/2007 08:33 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Derfor er det så stadig mest nærliggende fortsat at drage den konklussion, at bibelkritikerne stadig ikke har andet end deres forestillinger at bygge deres holdninger på

Jamen så siger jeg velbekomme. Det må være skønt at være så meget klogere end de 'lærde'.

Til toppen 
#83284 - 13/04/2007 08:44 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Jamen så siger jeg velbekomme. Det må være skønt at være så meget klogere end de 'lærde'.

Nu er der jo den forskel, at hverken du, eller de "lærde" du henholder dig til, er kommet med et eneste argument overhovedet.

Og nu er dette emne altså et jeg har beskæftiget mig med igennem temmelig mange år. Hvor meget har du beskæftiget dig med emnet siden du kan udtale dig så skråsikkert som du gør og med en håndbevægelse blot afvise den argumentation og dokumentation jeg har fremlagt.

Det er jo et faktum at du og dine "lærde" hidtil ikke har præsteret andet end udokumenterede postulater helt frit svævende i det blå.

Så hvorfor den nedladende tone?

Jeg har hele vejen igennem efterlyst argumenter og dokumentationer - men hidtil har hverken du eller dine "lærde" præsteret noget som helst i den retning, så hvor er fagligheden og videnskabeligheden henne fra jeres side??

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83286 - 13/04/2007 09:25 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Hvor meget har du beskæftiget dig med emnet siden du kan udtale dig så skråsikkert som du gør og med en håndbevægelse blot afvise den argumentation og dokumentation jeg har fremlagt.

Beklager Andreas, men du har ikke fremlagt nogen holdbar dokumentation

Til toppen 
#83288 - 13/04/2007 09:46 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Beklager Andreas, men du har ikke fremlagt nogen holdbar dokumentation

Sagen er at du slet ikke har fremlagt noget som helst - ikke engang argumenter der går imod den dokumentation jeg har fremlagt!

Og når du nu slet ikke har fremlagt hverken argumenter eller dokumentation der går imod det jeg har fremlagt, så er det da lidt af et kunststykke at du nu pludselig farer frem med postulater om uholdbar dokumentation, ikke sandt?

Var det egentlig ikke på tide at du begyndte at komme med argumenter og dokumentation i stedet for de sædvanlige udokumenterede postulater grebet ud af den blå luft??

Foreløbig må konklussionen blive at den tidlige datering er den mest holdbare og den mest sandsynlige og den der er bedst dokumenteret i det tilgængelige kildemateriale, ikke mindst det vi har fra den tidligste periode efter nytestamentlig tid.

Har man intentioner om at ville tilsidesætte dette kildemateriale som uholdbart må der noget meget stærk argumentation og dokumentation på bordet for at kunne blive taget seriøst og blive betragtet som faglig lærd på området.

Langt det meste af den "forskning" de såkalde "lærde" liberalistiske bibelkritikere fremkommer med er ikke meget andet end en omgang varm luft da der jo ikke er noget at bygge deres konklussioner på andet end benægtelse af de fakta der foreligger. Med andre ord: den form for "forskning" er i bund og grund ikke andet end pseudovidenskabelig "forskning".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83292 - 13/04/2007 09:57 Re: Om evangeliernes alder [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Vi kommer ikke videre Andreas. De forskere, du ikke giver et dyt for, er rigtig mange, og de har anerkendelse som meget seriøse forskere. Derfor har jeg mere tiltro til deres konklusioner.

Tak for debatten.

Til toppen 
#83294 - 13/04/2007 10:25 Re: Om evangeliernes alder [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Vi kommer ikke videre Andreas. De forskere, du ikke giver et dyt for, er rigtig mange, og de har anerkendelse som meget seriøse forskere. Derfor har jeg mere tiltro til deres konklusioner.

Hvad med at du kom med nogle argumenter og noget dokumentation??

Du har jo endnu ikke præsenteret hverken argumenter eller dokumentation af nogen art, blot fritsvævende postulater fra ensidigt bibelkritisk hold.

Kom nu med de argumenter og den dokumentation I påberåber jer at have!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83300 - 13/04/2007 12:57 Re: Om evangeliernes alder - Opsumering [Re: trodi]
Andreas Falck
Bruger

Jeg vil lige lave en lille opsumering, især på baggrund af at der slet ikke er kommet hverken argumenter eller dokumentation der støtter de bibelkritiske meget sene dateringer af evangeliderne.

Jeg vil lave opsumeringen hovedsagelig i form af nogle citater fra et foredrag som professor Harald Riesenfeld holdt den 13. november 1992 om de nytestamentlige skrifters datering.

Harald Riesenfeld er professor emeritus ved Uppsala Universitet og en internationalt anerkendt nytestamentlig ekseget.

Oprindeligt skrevet af: Harald Riesenfeld
På dette sted er det på sin plads klart at adskille to problemstillinger. Den første er, om identificeringen er korrekt. Vi ved, at et betragteligt antal håndskrifter i året 68 blev gemt i nærheden af Qumran, og i sig selv er det ikke udelukket, at der på det tidspunkt har eksisteret nytestamentlige håndskrifter. Diskussionen koncentrerede sig fra begyndelsen af om fragmentet 7Q5, dvs. fragment nr. 5 fra hule 7. Det omfatter tyve bogstaver og bogstavrester fordelt på fem linjer. Af de 20 bogstaver er 10 fuldstændigt bevaret, 10 delvis, men det således at man meningsfyldt kan supplere dem, når man har identificeret teksten.

På en af linjerne står nnes", og siden 1962 havde man gættet på egennesen". På trods af flittig eftersøgning var det ikke lykkedes at finde en passende tekst, indtil O'Callaghan i det Nye Testamente stødte på muligheden Gennesaret". Dette navn og de øvrige, bogstaver passer til Mk 6,52-53, såfremt man fordeler teksten i disse vers på linjer af 20-23 bogstaver.

Tre punkter taler for denne identificering: den relativt sjældne bogstavkombination nnes", et mellemrum netop på overgangen mellem vers 52 og 53, hvor et nyt afsnit i Markusevangeliet begynder, og endelig de for Markus typiske kai' (og) som indledning til et nyt afsnit. Imidlertid er der også vanskeligheder. Efter kai" står hos Markus participiet diaperasantes", da de var kommet over", mens fragmentet udviser et ti"

Lydforskydningen d-t er imidlertid veldokumenteret i græsk fra nytestamentlig tid. Yderligere må man på grund af linjernes længde regne med, at de i alle Markushåndskrifter efter diaperasantes" følgende epi ten gen", (til) land" har manglet. Indholdsmæssigt er en sådan kortere læsemåde imidlertid ikke umulig. Desuden er O'Callaghan fandt det også muligt at identificere andre fragmenter i det Nye Testamente. Han bestemte således 7Q6,1 som Mk 4,28 og 7Q8 som Jak 1,23-24. Vigtigere er i denne sammenhæng identificeringen af 7Q4,1-2 med 1. Tim 3,16-4,3. Her drejer det sig om 18 bogstaver fordelt på 6 linjer, hvoraf 15 bogstaver er velbevarede. Linjerne er fordelt på to fragmenter, og linjelængden lader sig bestemme til 27-31 bogstaver. Man må dog regne med fem afvigelser fra den senere kirkelige standardtekst. O'Callaghan har overbevisende imødegået de indvendinger, som i den til tider skarpe videnskabelige diskussion er blevet rettet mod hans identificering.

Omkring 1976 stilnede diskussionen af, og hele sagen syntes at skulle gå i glemmebogen. For en nytestamentlig ekseget kunne det også let synes uheldigt at gå ind for O'Callaghans identificering. Stilheden varede indtil 1984, hvor den tyske filolog - altså ikke en ekseget - Carsten Peter Thiede i tidsskriftet Biblica tog spørgsmålet op påny og efter et indgående studium tilsluttede sig O'Callaghans identificering af 7Q5 som værende identisk med Mk 6,52-53. To år senere tilsluttede han sig atter i sin bog Die älteste Evangelien-Handschrift? identificeringen af 7Q4,1-2 med 1. Tim. 3,16-4,3. Diskussionen er på denne måde kommet i gang igen, og O'Callaghan og Thiede er ikke blevet modbevist.

PAPYROLOGISKE PRINCIPPER
På dette tidspunkt er det på sin plads at besinde sig på følgende grundprincipper i den papyrologiske forskning.

1. En fremlagt identificering kan ikke afvises blot på grundlag af, at visse bogstaver kun delvis kan læses eller kan tydes anderledes. Enhver identificering går nemlig ud fra de sikre bogstaver og andre sikre kendetegn. I tilfældet 7Q5 er det den sjældne bogstavkombination nnes" og mellemrummet, som passer præcis til grænsen mellem vers 52 og 53. Selv et ringe antal tydelige bogstaver i præcis rigtige positioner sikrer matematisk set en identificering. Med hensyn til de usikre bogstaver må den, der betvivler identificeringen, ikke kun fremhæve usikkerheden, men også påvise umuligheden af den foretagne supplering, hvilket ikke er helt nemt.

2. Nu til det væsentlige. En fremlagt identificering kan ikke afvises med det argument, at den er usandsynlig. Det er ikke nok at hævde usandsynligheden, man må bevise umuligheden f.eks. ved at vise, at fragmentet stammer fra en tid, hvor teksten slet ikke eksisterede endnu. Den, der ønsker at modbevise en identificering, er forpligtet til at foreslå en anden identificering, som passer lige så godt på de bevarede bogstaver. Alle, der siden 1972 har bestridt (O'Callaghans tese, har haft rigelig tid til med de mest moderne hjælpemidler at finde passende tekster. Det er ikke lykkedes, og antagelsen, at man lige netop i dette tilfælde skulle være stødt på ellers ukendte tekster, er ikke sandsynlig.

Her viser sig et grundlæggende problem. Videnskabsmænd, som ikke behøver at beskæftige sig med matematik og sandsynlighedsberegninger, forstår ikke rækkeviden af O'Callaghans kombinationer. Før denne papyrusforsker fandt på at se efter i Det nye Testamente, var 16 af de 18 fragmenter på trods af årelange eftersøgninger i den græsksprogede jødiske litteratur stumme". Opslaget i NT-konkordansen gav straks mulighed for at kombinere 9 af de gådefulde fragmenter med nytestamentlige tekster. Hvis det var muligt ni gange fejlagtigt at genfinde fragmenternes bogstaver i det Nye Testamente, så burde det ikke være umuligt at genfinde hver enkelt fragments bogstaver bare to steder i hele den bevarede græsksprogede jødiske litteratur. Dette er dog ikke sket. Ud fra en matematisk synsvinkel er allerede den dobbelte identificering af 7Q4 og 7Q5 et betragteligt argument. Hver eneste yderligere identificering styrker i dette tilfælde beviskraften.

Som nævnt er den første problemstilling, om man med papyrologisk-filologiske metoder kan identificere fragmenterne. Det er et tegn på manglende sprogvidenskabelig uddannelse, når så mange nytestamentlige eksegeter i deres stillingtagen til den fremlagte identificering har ladet sig påvirke af upassende sideblik til følgerne af identificeringen. Først med denne anden problemstilling, som bør adskilles strengt fra den første, kommer vi til spørgsmålet, om den fremlagte identificering har betydning for andre områder af den nytestamentlige videnskab - under forudsætning af at identificeringen er korrekt.

Såfremt identificeringen af fragmenterne i hule 7 viser sig at holde stik, vil det have vidtrækkende følger for beskæftigelsen med det Nye Testamente, frem for alt dateringen af de nytestamentlige skrifter. Den sædvanlige sendatering, som i de sidste 150 år er blevet stadig mere udbygget og har bidt sig godt fast, er som ovenfor beskrevet også på andre måder problematisk.

METODENS SEJR OVER VIDENSKAB OG SANDHED
Når man skal forsøge at svare på spørgsmålet, hvorfor den herskende opfattelse så stædigt holder fast ved sendateringen, kommer man ikke uden om på ny at overveje visse grundspørgsmål.

Det af omfang ret begrænsede Nye Testamente er i nyere tid blevet så intensivt udforsket, at de enkelte undersøgelser nødvendigvis må indskrænke sig til stadig mindre tekstafsnit, synsvinkler og problemstillinger. Samtidig er sekundærlitteraturen uophørligt vokset og lægger stadig mere beslag på opmærksomheden. På den måde er overblikket og beherskelsen af naboområder som græsk-romersk litteratur, jødisk-hellenistisk litteratur, religionshistorie, kulturhistorie, arkæologi og patristisk videnskab gået tabt. Hvor mange nytestamentlige eksegeter er mon gennem deres uddannelse fortrolige med den klassiske filologis metoder?

Følgen heraf er blevet en ensidighed i udviklingen af den nytestamentlige analyse, således som bl.a. den klassiske filolog Olof Gigon har påpeget. Han har gjort opmærksom på, at det kritiske arbejde med antikke tekster, som blev udviklet af den klassiske filologi i anden halvdel af det 19. århundrede, i dette århundrede bliver vildtvoksende videreført af nytestamentlige eksegeter. I enhver tekstanalyse skal afsnit, sætninger og ord prøves i forhold til deres forudsætninger, deres sammenhæng og deres mening. I den klassiske filologi har man imidlertid lært ikke at drive analysen så vidt, at man taber helheden og dens funktion af syne. Uden at tabe det skarpe blik er man siden kommet bort fra overdrivelserne i Homerforskningen, der splittede digtene op i modstridende stykker, som blev tilskrevet hver sin forfatter. Man har indset, at variationer i udtryksmåden og i de tankemæssige associationer også har deres plads i et sammenhængende værk.

I og for sig kan man analytisk sønderdele en tekst, indtil den opløser sig i sine bestanddele. Det betyder imidlertid ikke, at den sønderdelte tekst nu virkelig ikke er andet end et mosaikarbejde. Forestillingen om en i form og indhold absolut ensartet sammenhæng som kriterium for en teksts affattelse er en illusion. Desuden kan man stille spørgsmålet, om der i grunden overhovedet findes eksempler på, at sammenflikningen af bittesmå bidder har resulteret i interessante tekster. De forskellige hypoteser om evangeliernes opståen bør efterprøves gennem en sammenligning med det, som vi ved om andre antikke skrifter. Det nye Testamente er godt nok sui generis, men dog ikke i enhver henseende så enestående, at man kan behandle det i et lukket rum. Ingen mosaik, som er sit navn værd, er opstået af sammenblandede småsten, men må som kunstværk fra begyndelsen af være skabt med mening og hensigt som et hele.

Man må derfor sætte spørgsmålstegn ved, om der ved begyndelsen af evangeliernes opståen overhovedet har eksisteret fuldstændig frie og ukontrolleret omkringløbende traditionselementer, som først efterhånden fandt sammen. Og hvordan skal man overhovedet forestille sig en sådan proces? Det er vel ikke noget tilfælde, at vi har fire evangelier - som aldrig er blevet sat op mod hinanden men ingen brudstykker af evangelier. Antallet af adspredte Jesu-ord er påfaldende ringe.

Til forskel fra den fragmenterende formhistorie forsøger den redaktionshistoriske skole at finde ud af, hvordan evangeliernes redaktører i en kompliceret vekselvirkning af indbyrdes afhængighed og teologiske" hensigter har formet og ordnet afsnit og sætninger. Men hvordan skal man i praksis forestille sig en sådan evangelists" arbejdsmåde? Konkordanser og hulkort fandtes ikke. Og atter må man spørge sig selv: hvor findes lignende tilfælde i den antikke litteratur? Fremfor alt fjerner analysen sig gennem en sådan metode fra det, som dengang og nu har gjort evangelierne troværdige. Intention og evidens går tabt. Med et ord fra Nietzsche kan man sige, at der også findes en metodens sejr over videnskaben og sandheden.

Artiklen af Harald Risenfeld bygger endvidere på følgende
litteraturliste:

Harald Riesenfeld: Neues Licht auf die Entstehung der Evangelien. Fra: Bernhard Mayer (red.): Christen und Christliches in Qumran? (Eichstätter Studien. Neue Folge XXXII) Regensburg 1992 (heri alle henvisninger s.177-94).

C.P. Thiede: Die älteste Evangelien-Handschrift? 2. opl. Wuppertal 1990. (Også på engelsk: The Earliest Gospel Manuscript. Exeter 1990.)

0. Gigon: Erwägungen eines Altphilologen zum Neuen Testament. Basel 1972.

De ovenfor citerede uddrag fra Harald Riesenfeld opsummerer fint hvad den historievidenskabelige forskning er nået frem til, nemlig at den traditionelle tidlige datering stadig er den mest sandsynlige og bedst dokumenterede. Den liberale bibelkritiske metodes arbejdsmetoder kan karakteriseres som ikke særligt videnskabelige, da der jo først og fremmest der arbejdes ud fra cirkelslutninger og løse antagelser der slet ikke kan begrundes med tilgængeligt kildemateriale.

O'Callaghans og papyrologen Carsten P. Thiedes identificeringer af flere fragtmenter fra Qumramhulerne er nok blevet modsagt, men på et spekulativt og løst grundlag. Den foretagne identificering er ganske sikker og passer fint i detaljer og form. Det meget store forudgående identificeringsarbejde havde jo været helt uden resultat indtil man gjorde forsøget med at identicere de sikre bogstavskombinationer med nytestamentlige tekster. Dette gav forbløffende resultater til stor undren for mange forskere.

Selv ved fortsat stort arbejde er det hidtil ikke lykkes at finde alternative identificeringer. Når det med det temmelig begrænsende skriftmateriale der udgør Ny Testamente har været så forholdsvis let at lave disse identificeringer, og det hidtil har helt umuligt at finde blot nogle næsten rimelige alternative identificeringer ud fra det helt enormt store græsksprogede jødiske litteratur, findes der ingen rimeligt begrunde faglige modargumenter mod O'Callaghans og Carsten P. Thiedes identificeringer af nævnte papyrusfragtmenter.

Dette bringer os så frem til at, der findes meget god grund til at tro at alle fire evangelier har fået deres skriftlige form allerede før år 68, og at ikke mindst de tre synoptiske med endda meget stor sikkerhed kan siges at have fået deres skriftlige form før år 68.

Liberale bibelkritiske forskere har ikke andet end spekulative arbejdshypoteser og cirkelslutninger at bygge på, hvilket jo også tydeligt ses af deres forsøg på at bringe en såkaldt "Q-kilde" på bane. En kilde der ikke findes skyggen af bevis for nogen sinde har eksisteret. Den forefindes kun i fantasiens verden hos disse liberalistiske bibelkritikere. Det er jo bemærkelsesværdigt at man aldrig nogen sinde har fundet så meget som blot et lille bitte fragtment fra et sådant skrift dersom det nogen sinde skulle have eksisteret. Ja end ikke den mindste antydning hos de tidligste apostolske fædre eller andre ur- og oldkirkelige skribenter har vi til støtte for Q-kilde-fantasierne.

Et "forskningsarbejde" der går stik imod hvad alle kilder tilsiger, kan ikke benævnes andet end som pseudovidenskabelig og useriøst.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83307 - 13/04/2007 19:53 Re: Om evangeliernes alder - Opsumering [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:
Selv et ringe antal tydelige bogstaver i præcis rigtige positioner sikrer matematisk set en identificering. Med hensyn til de usikre bogstaver må den, der betvivler identificeringen, ikke kun fremhæve usikkerheden, men også påvise umuligheden af den foretagne supplering, hvilket ikke er helt nemt.

2. Nu til det væsentlige. En fremlagt identificering kan ikke afvises med det argument, at den er usandsynlig. Det er ikke nok at hævde usandsynligheden, man må bevise umuligheden f.eks. ved at vise, at fragmentet stammer fra en tid, hvor teksten slet ikke eksisterede endnu. Den, der ønsker at modbevise en identificering, er forpligtet til at foreslå en anden identificering, som passer lige så godt på de bevarede bogstaver

sikrer matematisk set en identificering
Nej, det er ikke rigtigt. Gætterierne er så mange, at sandsynligheden er meget lav.
Det er ikke et gyldigt argument, at der skal kunne foreslås en anden identificering for at modbevise den påståede identificering.
Fragmentet er ret kort og kræver så meget rekonstruktion (det eneste fuldstændige ord er "και", græsk for "og"), at det meget vel kan være en anden tekst end Markusevangeliet.

Til toppen 
#83311 - 13/04/2007 23:33 Var det det? [Re: tros]
Nikolaj
Bruger

Var det det, du havde at invende, Tros, eller skal vi vente mere? Ellers må vi vel drage den konklusion, at Andreas og professor Riesenfeld (samt diverse klassiske filologer ) i det store hele lader til at have ret.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#83313 - 14/04/2007 00:59 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
tros
Bruger

Citat:
Var det det, du havde at indvende, Tros, eller skal vi vente mere? Ellers må vi vel drage den konklusion, at Andreas og professor Riesenfeld (samt diverse klassiske filologer) i det store hele lader til at have ret.

Ja, det var det, og din konklusion er forkert. Logik er ikke et trosspørgsmål, men en eksakt videnskab, som du slet ikke forholder dig til.

Til toppen 
#83317 - 14/04/2007 10:05 Re: Var det det? [Re: tros]
Nissen
Bruger

Ja, det var det, og din konklusion er forkert. Logik er ikke et trosspørgsmål, men en eksakt videnskab, som du slet ikke forholder dig til.

Den fortjener næsten at blive highlightet!

Tros, kan du ikke se, at det er lidt svært at forholde sig til den eksakte videnskab, når du konsekvent nægter at komme med noget dokumentation - ej heller imødegå Andreas' ditto på en saglig måde.

God lørdag
/B

NB: Her i specialesumpen fastholdes også en tidlig datering af evangelierne. :-)

Til toppen 
#83323 - 14/04/2007 14:22 Re: Var det det? [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Nu synes jeg ærlig talt at det er på tide at du kommer ud af busken og fremlægger noget fagligt kvalificeret, i stedet for disse evindelige udokumenterede og uargumenterede indsigelser.

Og jeg konstaterer også at andre ikke finder dine fritsvævende indsigelser for specielt saglige, og at du derfor fortsat står på nulstregen.

Indholdet i dine indsigelser bevidner alene at du mangler fornødent grundlæggende indsigt i fagterminologien, samtidig med at du alene henholder dig til (var det to) meget svævende udsagn fra ekstremt liberale bibelkritikere, der end ikke forsøgte at fremføre ét eneste argument til støtte for deres fantasifulde sendateringer.

Sagen står altså fortsat der, at det alene er de tidlige dateringer der hidtil er dokumenteret via fageksperter, og at de sendateringer du henholder dig til ikke er fulgt op af noget som helst der blot nærmer sig skyggen af hverken dokumentation eller blot argumentation.

Og hvilke faglige kundskaber har du til på den måde nærmest nedladende helt uargumenteret at tilsidesætte en af de mest agtede og anerkendte fageksperter på den måde du gør?

Men jeg ved godt hvor svært det er at acceptere at der rent faktisk er langt mere historividenskabeligt hold i evangelierne end ateister og andre gudsfornægtere kan lide. Jeg har selv engang været det sted! Og det er mega vanskeligt at forlade.

Og har man gjort sig den ulejlighed at sætte sig blot en smule ind i forskningen omkring NT's tilblivelsesforløb, bliver man ret hurtigt klar over at der faktisk kun er ret få ateistdominerede såkaldte skoler (som f.eks, Koester-skolen) der krampagtigt fastholder de udokumenterbare sendateringsfantasier for de bibelske skrifter. At det så er disse ret få der så har sat sig dominerende på de verdslige fakultetspladser gør dem blot det mere synlige i det akademiske landskab. Men hovedparten af de seriøst arbejdende bibelforskere af i dag, hvad enten de selv er troende kristne eller ej, vender sig i større og større omfang tilbage til de veldokumenterede klassiske tidlige dateringer.

Det såkaldte Jesus-Seminar har haft den ikke tiltænkte sideeffekt, at flere og flere bibelforskere har fået øjnene op for det pseudovidenskabelige i den liberale bibelkritiske holdning til dette forskningsområde, der jo i temmelig stor udstrækning grunder sig på cirkelslutninger dannet på baggrund af temmelig frit svævende fantasier om eksistensen af et eller flere Q-skrifter skrevet af et eller flere Q-menigheder. Problemet er blot at man aldrig har fundet den mindste antydning i nogen kilder, der kan støtte disse tanker om Q-skrifter og q-menigheder. Q-skrifter og Q-menigheder er ene og alene noget der eksisteret i denne lille gruppe "forskeres" fantasier og tanker.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83327 - 14/04/2007 15:34 Re: Var det det? [Re: tros]
steffenlaursen
Bruger

Hej tros,

Jeg kan ikke se, hvor du selv bruger logik, så at Nikolaj skulle have en grund til at forholde sig til det. Du har et enkelt argumentum ad verecundiam* (fx her, her, her) , men det betragtes mig bekendt oftest som en fejlslutning...

Mvh. Steffen

*Appel til autoriteter: "Videnskaben siger at..." Det så endvidere - som AF påpeger - ikke engang er hele "videnskaben".

Til toppen 
#83337 - 14/04/2007 18:07 Re: Var det det? [Re: tros]
Nikolaj
Bruger

Citat:
Var det det, du havde at indvende, Tros, eller skal vi vente mere? Ellers må vi vel drage den konklusion, at Andreas og professor Riesenfeld (samt diverse klassiske filologer) i det store hele lader til at have ret.

Hej Tros

Faktisk er logik netop et trosspørgsmål. Du kan jo i hvert fald ikke argumentere logisk for logik – det ville være en selvmodsigelse og en ringslutning af den mere absurde slags. Så det må vel, sat på spidsen, være en trossag (selv om det nok snarere er et aksiom, men forskellen er vel dybest set den samme).

I øvrigt kan jeg ikke se, at du skrev noget om logik i det indlæg, jeg svarede på, så jeg kan heller ikke se, hvorfor jeg skulle forholde mig til det (som andre debattører også har gjort opmærksom på). Der står jo faktisk i Netiketten, at vi skal forholde os til det, meddebattøren skriver, så det gør jeg naturligvis.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83339 - 14/04/2007 18:26 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Nikolaj,

Citat:
Faktisk er logik netop et trosspørgsmål. Du kan jo i hvert fald ikke argumentere logisk for logik – det ville være en selvmodsigelse og en ringslutning af den mere absurde slags. Så det må vel, sat på spidsen, være en trossag (selv om det nok snarere er et aksiom, men forskellen er vel dybest set den samme).

Forskellen på et aksiom og et trosspørgsmål er afgrundsdyb. Aksiomer defineres ved at være eksisterende i sådan en grad, at det at modbevise deres eksistens kræver at inddrage netop det, man søger at modbevise. Sat på spidsen er det ikke nogen trossag, om logik findes eller ej.

Du går også fra "faktisk er" i klartekst til "er vel dybest set den samme" i en parantes, som beskrivelse af din sammenligning. Temmelig inkonsistent - logisk set. Ikke en god ting at benytte sig af, når man vil belære andre om hvad logik er for en størrelse.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#83343 - 14/04/2007 20:16 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Okay, Claus, jeg trækker det med aksiomet tilbage: Om logik virker er et rent trosspørgsmål. Ligesom spørgsmålene, om der findes en fysisk verden udenfor mig selv og om mine sanser giver en troværdig afbildning af denne verden, hvis den altså eksisterer. Vi har absolut intet andet at bygge disse formodninger på, end at de tilsyneladende giver mening for os – hvis sådan et udsagn da overhovedet giver mening.

For nu at tage et eksempel, der ikke er kørt helt så langt ud: Lad os sige, at jeg sagde, at logik ikke altid fungerer og giver et meningsfuldt og korrekt resultat. Det kan man umuligt argumentere logisk imod, for så må man først argumentere for, at logik fungerer i netop dette tilfælde, hvor man argumenterer for logikken, men hvad hvis nu logikken ikke fungerer, når man argumenterer for, at logikken fungerer i det tilfælde, hvor man forsøger at argumentere for, at logikken fungerer, når man argumenterer for, at logikken altid fungerer – så er man nødt til først at argumentere for, at logikken fungerer dér, men hvad nu hvis logikken ikke fungerer til dét argument etc. etc. Og dét er absurd.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83367 - 15/04/2007 11:36 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Okay, Claus, jeg trækker det med aksiomet tilbage: Om logik virker er et rent trosspørgsmål. Ligesom spørgsmålene, om der findes en fysisk verden udenfor mig selv og om mine sanser giver en troværdig afbildning af denne verden, hvis den altså eksisterer. Vi har absolut intet andet at bygge disse formodninger på, end at de tilsyneladende giver mening for os – hvis sådan et udsagn da overhovedet giver mening.

Du glemmer at nævne to vigtige perspektiver. 1) Logik - "korrekt tænkning" - har vist sig at være gældende i utallige tilfælde, og 2) derfor må dit eksempel kun gælde for aldeles nye forhold, der ikke baseres på forhold der tidligere kunne udredes logisk. Det er en enormt smal niche du har sat dig på, og jeg tvivler på om du har ret selv i dette tilfælde. I det mindste burde du finde et andet ord end "trosspørgsmål"... logikken har virket om utallige forhold, derfor er det ganske rationelt at formode, at den bliver ved med at virke.

Men nogen trossag er dette reelt ikke. Det er en via logik induceret forventning set mod tidligere erfaringer, og vi baserer disse formodninger på universets regelmæssighed - altså noget helt andet, end det du nævner.

Citat:
For nu at tage et eksempel, der ikke er kørt helt så langt ud: Lad os sige, at jeg sagde, at logik ikke altid fungerer og giver et meningsfuldt og korrekt resultat. Det kan man umuligt argumentere logisk imod, for så må man først argumentere for, at logik fungerer i netop dette tilfælde, hvor man argumenterer for logikken, men hvad hvis nu logikken ikke fungerer, når man argumenterer for, at logikken fungerer i det tilfælde, hvor man forsøger at argumentere for, at logikken fungerer, når man argumenterer for, at logikken altid fungerer – så er man nødt til først at argumentere for, at logikken fungerer dér, men hvad nu hvis logikken ikke fungerer til dét argument etc. etc. Og dét er absurd.

Du er aldrig nødt til at argumentere for, at logikken virker, heller ikke til et specifikt argument. Men du har ret i, at dit eksempel ender absurd. Det er der flere årsager til, den primære er:

Ethvert arguments konstruktion beror på sprog og sprog er dannet af koncepter/sagsforhold (konkrete eller abstrakte), der logisk giver mening. Det mest grundlæggende lag af sagsforhold er det sprog, du er tvunget til at anvende. Det næste er strukturen af de koncepter/sagsforhold, du sætter sammen for at danne dit argument. Altså: uden logik, intet sprog. Uden sprog, intet argument.

For lige at bringe én ting tilbage på banen:

Citat:
Lad os sige, at jeg sagde, at logik ikke altid fungerer og giver et meningsfuldt og korrekt resultat.

Med andre ord vil du være tvunget til at gøre følgende efter dén proklamation:

- sandsynliggøre, at korrekt tænkning kan give et ukorrekt resultat, og kalde dette "tilfælde X".

- finde "tilfælde X" og kommunikere dets form.

Jeg tvivler på, om det overhovedet kan lade sig gøre.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#83374 - 15/04/2007 13:46 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej igen Claus
 Citat:
Du glemmer at nævne to vigtige perspektiver. 1) Logik - "korrekt tænkning" - har vist sig at være gældende i utallige tilfælde, og 2) derfor må dit eksempel kun gælde for aldeles nye forhold, der ikke baseres på forhold der tidligere kunne udredes logisk. Det er en enormt smal niche du har sat dig på, og jeg tvivler på om du har ret selv i dette tilfælde. I det mindste burde du finde et andet ord end "trosspørgsmål"... logikken har virket om utallige forhold, derfor er det ganske rationelt at formode, at den bliver ved med at virke.

Ja, den argumentation lyder da ganske fornuftig og logisk, og det er jo netop problemet. Du kan jo ikke argumentere logisk for, at logik fungerer, for så bruger du logik som forudsætning for dit argument, og det giver jo en ringslutning (nøjagtig som hvis jeg f.eks. argumenterede for Bibelens sandhed ud fra Bibelens egne udsagn om dens sandhed). Hvis du altså vil argumentere for logik, må du argumentere uden at bruge logik, og det er jo en selvmodsigelse, for man kan jo – logisk set (sic!) – ikke argumentere uden at bruge logik, og derfor ville du reelt være nødt til at hævde, at man godt kan argumentere ulogisk og stadig nå et korrekt resultat derved – og dermed ville du gå imod din egen tese om, at logik altid giver det korrekte resultat.

I øvrigt synes jeg ikke, at trosspørgsmål er et dårligt ord. Faktisk synes jeg, det er det helt rigtige ord, med mindre du kan komme med et bedre bud på en betegnelse for noget, der ikke er sikker viden? (Konsekvensen af mit argument bliver i øvrigt, at i sidste ende er intet egentlig sikker viden og alt er tro, og det er jeg godt klar over.)
 Citat:
Men nogen trossag er dette reelt ikke. Det er en via logik induceret forventning set mod tidligere erfaringer, og vi baserer disse formodninger på universets regelmæssighed - altså noget helt andet, end det du nævner. [min understregning, red.]

Du rammer så at sige hovedet på sømmet, når du siger, at man må inducere, at logik virker, via logik, for det er jo en ringslutning, som nævnt ovenfor.
 Citat:
Ethvert arguments konstruktion beror på sprog og sprog er dannet af koncepter/sagsforhold (konkrete eller abstrakte), der logisk giver mening. Det mest grundlæggende lag af sagsforhold er det sprog, du er tvunget til at anvende. Det næste er strukturen af de koncepter/sagsforhold, du sætter sammen for at danne dit argument. Altså: uden logik, intet sprog. Uden sprog, intet argument.

Præcis! Altså kan man ikke argumentere for, at logikken fungerer, ved at bruge logik, eller for den sags skyld ved at bruge sprog, og dermed kan det altså slet ikke lade sig gøre.
 Citat:
Lad os sige, at jeg sagde, at logik ikke altid fungerer og giver et meningsfuldt og korrekt resultat.

Med andre ord vil du være tvunget til at gøre følgende efter dén proklamation:
- sandsynliggøre, at korrekt tænkning kan give et ukorrekt resultat, og kalde dette "tilfælde X".
- finde "tilfælde X" og kommunikere dets form.
Jeg tvivler på, om det overhovedet kan lade sig gøre.

Det synes jeg nu ikke, jeg ville behøve, for jeg kunne jo bare hævde, at der i princippet kan findes et "tilfælde X", som jeg bare ikke kender (men det kunne f.eks. principielt være det tilfælde, hvor man forsøger at argumentere for, at logik altid fungerer).

Hvorvidt det overhovet kan lade sig gøre, kommer vel an på, om det er muligt at tale logisk om "tilfælde X", og det er nok svært at sige noget om.

Det er vist ved at blive lidt langhåret, så jeg vil lige opsummere min pointe, for klarhedens skyld:
Al viden, al videnskab og al filosofi, ja selv logikken, baserer sig i sidste ende på tro. Som Sokrates sagde, med et paradoks: "Det eneste, jeg ved, er, at jeg intet ved."

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83378 - 15/04/2007 15:16 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Var det det, du havde at invende, Tros, eller skal vi vente mere? Ellers må vi vel drage den konklusion, at Andreas og professor Riesenfeld (samt diverse klassiske filologer ) i det store hele lader til at have ret.

Og vi kan tilføje stort set alle ledende papyrologer, og det uanset religiøst tilhørshold eller mangel på samme, næsten samstemmigt bakker op om Riesenfeld, O'Callghan, C.P. Thiede og mange flere, der advokerer for en tidlig datering af evangeliernes tilblivelse.

Det vi også kan fremhæve er, at der ikke findes ledende papyrologer blandt de der angriber O'Callaghans og Thiedes datering og identifikation af 7Q5 som en Mrkus-tekst og 7Q4 som en Paulus-tekst. Selv mange af dem der er meget skeptiske over for 7Q5-identifikationen anerkender uden indvendinger identifikationen af 7Q4 som 1 Tim. 3,16-4,3.

I de relevante fagkredse findes der altså udbredt enighed om at NT-skrifter er repræsenteret i Qumran-hulerne (7Q4), og der altså også temmelig udbredt enighed i disse fagkredse, at 7Q5 er korrekt identifiseret som Mark 6,52-53.

The rest of the fragments, however, remained unidentified for a long time. Each was very fragmentary, some containing only a few letters. Only those with a very unusual pattern of letters or words could likely be identified. In 1972, Spanish papyrologist Jose O'Callaghan, a scholar who was interested in Cave 7 because he was preparing an edition of the Greek Septuagint, noticed that the fragment designated 7Q5 contained a combination of letters which could only occur in the Greek word Gennesaret. Assuming that the fragment belonged to the Septuagint, like the others already identified, he checked the fragment against each possible occurrence of the word in the Septuagint, particularly I Maccabees 11:67, but none of the Septuagint passages fit given the other letters also preserved on the fragment. However, the fragment fit perfectly with Mark 6:52-53. A further analysis of the stichometry of the passage, that is, the number of letters on each line of the fragment as written, and use of a special computer program, Ibykus, revealed that Mark 6:52-53 was the only Greek passage known to exist that fit this fragment. The world's leading papyrologists, overwhelmed by the evidence, accepted this identification, including the Austrian Herbert Hunger and the German Carsten Thiede. In 1994, Orsolina Montevecchi, Honorary President of the International Papyrologists' Association, stated that the identification of 7Q5 as Mark 6:52-53 was without doubt.

Using electron microscopy, infrared photography, and other evidence, Thiede dated 7Q5 to as early as 50 AD. Even though all of the scientific evidence and the leading papyrologists in the world agree that 7Q5 is a fragment of Mark 6:52-53 and that it should be dated somewhere between 50 ­ 68 AD, many attack this piece of evidence. It should be noted that those who attack do so not within the realm of papyrology, indeed the majority of those who attack 7Q5 are not papyrologists and are therefore not qualified, but they attack simply because they refuse to believe that the Book of Mark was written that early. Yet if one believes that Mark wrote the book and examines the internal evidence of the book and the other books of the New Testament, a date of between 45-60 AD must be reached. Indeed, all scholars who accept Mark's authorship of the book insist upon a date earlier than 62 AD; only those who do not believe that Mark wrote the book, and therefore reject the divine inspiration of the New Testament Scriptures, assign a later date.

Also, it should be noted that such positive identifications and definitive datings are not unusual in the world of papyrology. As Thiede has pointed out, a fragment discovered in 1989 has been positively identified as Vergil's Aneid 4:9 and dated to 73/74 AD, even though the fragment has only 13 legible letters on one line.

[ ... ]
What conclusions may we draw from this evidence regarding the dating of the New Testament books? Numerous scholars have shown that internal evidence alone indicates that each of the 27 books of the New Testament were written before 70 AD. But these new advances in papyrology are extremely important for two reasons. First, each of the papyri that have so far been dated to before 70 AD confirm positively that those books were written before 70 AD. This includes I Timothy (7Q4), Mark (7Q5), and Matthew (p64/67). Of these three books, most scholars agree that Matthew was written last and also that, in addition to I Timothy and Mark, the books of James (Jacob), I and II Thessalonians, I and II Corinthians, Galatians, Romans, Titus, Philippians, Philemon, Colossians, Ephesians, and II Timothy were all written before Matthew, which is dated by p64/67 to at least as early as c. 60 AD.

Kilde: http://www.christianseparatist.org/briefs/sb4.09.htm

Med den argumentation, stærkt underbygget af talrige specialfageksperter, må det nu siges at være et velunderbygget udsagn, at evangelierne har en tidlig tilblivelsesdato, og at man med endda meget stor sikkerhed kan datere alle de kanoniske evangelier til tiden før Templets og Jerusalems ødelæggelse, ja mange eksperter mener endda at samtlige NT's skrifter kan dateres til før Templets og Jerusalems ødelæggelse.

Dette synspunkt støttes også fuldt ud af de ældste efterbibelske kilder vi har til rådighed.

Over for et så overvældende bevismateriale må bibelkritikerne altså strenge sig helt gevaldigt an, hvis deres udokumenterede løsthængende postulater om sene dateringer skal have blot den mindste skygge af noget der måske med meget god vilje kunne nærme sig snerten af troværdighed.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83379 - 15/04/2007 15:20 Re: Var det det? [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

NB: Her i specialesumpen fastholdes også en tidlig datering af evangelierne. :-)

Det er da en glæde at konstatere, at der her i dette fora findes opbakning til de tidlige dateringer af evangelierne, og at Tros (og Trodi) ser ud til at stå ret alene med deres postulater om sene dateringer.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83402 - 15/04/2007 23:30 Re: Var det det? [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas

Ja, det er da ret påfaldende, at i den gruppe, som benægter, at Qumran-fragmentet kan være fra Markus, finder vi tilsyneladende kun teologer og andre med en eller anden særlig holdning til fragmentet, som baserer sig på alt muligt andet end lige selve fragmentet, mens de virkelige fagfolk på området, papyrologer og filologer, ser ud til at tilslutte sig den opfattelse, at det faktisk ér et Markus-fragment. Vi har altså to grupper: en gruppe af folk, der afviser identifikationen ud fra idémæssige, holdningsbetingede interesser, og en anden gruppe, der anerkender identifikationen ud fra en rent faglig, idémæssigt neutral betragtning. Som jeg indledte med at skrive, det er da påfaldende.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#83404 - 15/04/2007 23:36 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Som jeg indledte med at skrive, det er da påfaldende.

Ja, det er irkelig meget påfaldende. Og er dermed også et meget stærkt argument til støtte for den meget tidlige datering af evangelieskrifterne.

Og dette Markus-fragtment er jo bestemt heller ikke det eneste og ej heller det stærkeste argument til støtte for meget tidlige dateringer af evangelierne.

Og det er da godt at se, at der dog trods alt er støtte til den dokumentation jeg har fremlagt om dette.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#83419 - 16/04/2007 18:03 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej igen Nikolaj,

For at undgå det langhårede (yeah right.. :)) kan du lige få pointerne på punktform.

1. Logik er aksiomatisk; at logik eksisterer er selvevident og forsøget på at afvise den involverer brugen af den. Vi må derfor uden (logiske...) forbehold acceptere eksistensen af logik.

2. En formodning er ikke det samme som et trosspørgsmål. En formodning er med et andet ord en induktion; et trosspørgsmål er en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X. Formodningen om, at aksiomet logik forbliver et aksiom, er derfor ikke et trosspørgsmål.

3. Om logik virker eller ej (rettere: om objekt X lader sig forklare logisk) er et spørgsmål om efterprøvning, praktisk eller teoretisk. Man kan ikke tale om, at logik "ikke virker" - man kan tale om, at noget ikke er logisk konsistent; brugen kan være forkert men værktøjet kan ikke - qua ubetinget aksiomatisk.

4. Muligheden for at nå et korrekt resultat gennem forkert praksis er ikke ensbetydende med muligheden for at nå et ukorrekt resultat gennem korrekt praksis. Hvilket bringer os til det endelige punkt:

5. Betragtningen om den aksiomatiske karakter af logik er ikke en ringslutning. For nu at holde værktøjs-analogien, så svarer betragtningen om aksiomatisk logik til at demonstrere, hvad en hammer er, ved at fremvise den og forklare dens funktion ved at bruge den (korrekt), altså er der tale om implicit illustration og ikke, som ved en ringslutning, implicit konstruktion.

Se dette indlæg som mit forsøg på at vise, hvad en hammer er, ved at hamre et søm i med den. ;\)

Til toppen 
#83576 - 23/04/2007 20:46 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Beklager det sene svar. Jeg har haft en del at se til. Det har jeg i og for sig stadigvæk, men nu vil jeg alligevel lige tage mig tid til at svare dig, før jeg må haste videre til Ovids Metamorphoser og dagens opvask.
 Citat:
1. Logik er aksiomatisk; at logik eksisterer er selvevident og forsøget på at afvise den involverer brugen af den. Vi må derfor uden (logiske...) forbehold acceptere eksistensen af logik.

Så hvad ville du sige, hvis én kom hen til dig og sagde: "Jeg finder det ikke så indlysende og selvevident, at logik fungerer under alle forhold"?
 Citat:
2. En formodning er ikke det samme som et trosspørgsmål. En formodning er med et andet ord en induktion; et trosspørgsmål er en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X. Formodningen om, at aksiomet logik forbliver et aksiom, er derfor ikke et trosspørgsmål.

Hvori består den induktivt logiske vej til, at logik giver mening? Og synes du ikke, det er underligt, at man er nødt til at gå via logik for at komme frem til logik? Hvordan kan man nå frem til et punkt, hvis man er nødt til først at nå frem til selvsamme punkt, før man kan nå frem til det?

Jeg kan ikke se andet, end at logik nødvendigvis må forblive et trosspørgsmål, med mindre du da kan vise en vej ud af min ovenfor beskrevne apori.

Dine punkter 3. og 4. forudsætter, at logik er ubetinget aksiomatisk, så dem venter jeg lige med, til vi har fået løst problemerne i de første punkter, altså til vi har fundet ud af, om det nu overhovedet er ubetinget aksiomatisk, og hvad det så vil sige.
 Citat:
5. Betragtningen om den aksiomatiske karakter af logik er ikke en ringslutning. For nu at holde værktøjs-analogien, så svarer betragtningen om aksiomatisk logik til at demonstrere, hvad en hammer er, ved at fremvise den og forklare dens funktion ved at bruge den (korrekt), altså er der tale om implicit illustration og ikke, som ved en ringslutning, implicit konstruktion.

Se dette indlæg som mit forsøg på at vise, hvad en hammer er, ved at hamre et søm i med den.

Jeg beder dig ikke om at demonstrere eller illustrere, hvad logik er, men om at bevise, at den fungerer. Man kan godt opstille et eksperiment hvor man slår 1.000 søm i med en hammer og dermed godtgør, at en hammer dur til det formål. Det samme kan man i princippet gøre med logik, men problemet er, at mens man som observatør godt kan vurdere det første forsøg uden brug af hammer og uden at forudsætte, at en hammer virker, kan man umuligt vurdere resultatet af eksperimentet med logik uden at bruge logik til det og uden at forudsætte, at du ved at bruge logik til at vurdere eksperimentet når frem til det rette resultat. Altså bruges formodningen om hypotesens rigtighed til at dokumentere samme hypoteses rigtighed – endnu en ringslutning.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83680 - 26/04/2007 20:02 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Jeg skærer lidt i det for at gøre det hurtigere for os begge. Vi er fælles om ikke at have så god tid - godtnok er det ikke opvask jeg har travlt med.

Citat:
Så hvad ville du sige, hvis én kom hen til dig og sagde: "Jeg finder det ikke så indlysende og selvevident, at logik fungerer under alle forhold"?

Jeg ville bede vedkommende om at beskrive for mig, hvordan sådan et logikken-virker-ikke-her-forhold skulle se ud.

Citat:
Hvori består den induktivt logiske vej til, at logik giver mening? Og synes du ikke, det er underligt, at man er nødt til at gå via logik for at komme frem til logik? Hvordan kan man nå frem til et punkt, hvis man er nødt til først at nå frem til selvsamme punkt, før man kan nå frem til det?

1) Det er fejlagtigt at tale om en induktivt logisk vej til at logik giver mening. Som jeg skrev har vi at gøre med et aksiom. Punkt 3 nedenfor uddyber dette punkt og punkt 4 genbehandler dit første spørgsmål i lyset heraf.

2) Fordi logik er aksiomatisk er det netop ikke underligt, at man skal "gå via logik for at komme frem til logik". Man erfarer netop logikken ved at anvende den; den eksisterer uafhængigt af observatøren.

3) Logik er ikke kun lig med sproglig eller argumentativ logik. Dit sidste spørgsmål ligner en forsimpling - ganske rigtigt kaldes alle de trin af logik du involverer stadig for logik, men det ene (argumentativ) bygger ovenpå det andet (sproglig) som bygger ovenpå det tredje (koncepter) som bygger ovenpå det fjerde (kausalitet) som eksisterer uafhængigt af du og jeg. Vend rækkefølgen om, og det ene sagsforhold giver automatisk muligheden for det næste.

3b) Denne automatiske kæde af logiske evolutioner er ikke lig med en induktivt logisk vej til logik. Den er en effekt af konditioneret bevidsthed, som er en effekt af erkendelse og erindring, som er effekter af kausalitet, som endelig eksisterer uafhængigt af observatøren. Meget forkortet sagt.

4) Ad 1 og 2, Ubetinget aksiomatisk logik er ikke lig med sproglig eller argumentativ logik, ubetinget aksiomatisk logik er den kausalitet, der gør at vi kan bygge de tre følgende redskaber (koncept, sprog, argument).

Giver det mening for dig nu?

Citat:
Jeg beder dig ikke om at demonstrere eller illustrere, hvad logik er, men om at bevise, at den fungerer. Man kan godt opstille et eksperiment hvor man slår 1.000 søm i med en hammer og dermed godtgør, at en hammer dur til det formål. Det samme kan man i princippet gøre med logik, men problemet er, at mens man som observatør godt kan vurdere det første forsøg uden brug af hammer og uden at forudsætte, at en hammer virker, kan man umuligt vurdere resultatet af eksperimentet med logik uden at bruge logik til det og uden at forudsætte, at du ved at bruge logik til at vurdere eksperimentet når frem til det rette resultat. Altså bruges formodningen om hypotesens rigtighed til at dokumentere samme hypoteses rigtighed – endnu en ringslutning.

Igen, din tilsyneladende forsimpling af størrelsen "logik" til at være et alment begreb i den type argumenter du forsøger at bygge, viser for mig at du lidt har misforstået, hvordan logik hænger sammen med sagsforhold og hvorfor sagsforhold kaldes sagsforhold.

Prøv Ludwig Wittgenstein, han bruger matematik til at forklare konceptualiserings/sagsforholdslogik, som jeg tror er den del af helet du egentlig har en anke imod.

Til toppen 
#83735 - 29/04/2007 15:55 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Tak for dit svar, som jeg har læst med stor interesse. Alligevel vil jeg forsøge at holde mig til sagens kerne og nøjes med at svare på det af dine udsagn, som jeg mener, rammer vores uenighed mest præcist:
 Citat:
Det er fejlagtigt at tale om en induktivt logisk vej til at logik giver mening. Som jeg skrev har vi at gøre med et aksiom.

I dit forrige indlæg skrev du, i forbindelse med et argument for at logik ikke er et trosspørgsmål, at "et trosspørgsmål er en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X". Men nu skriver du minsandten, at "Det er fejlagtigt at tale om en induktivt logisk vej til at logik giver mening." Forstår jeg dig rigtigt, når jeg tolker dette udsagn sådan, at du ikke mener, der findes en induktivt logisk vej til, at logik giver mening? Og betyder det så ikke netop, at logik er et trosspørgsmål, når nu der mangler en induktivt logisk vej dertil, hvilket også var det, jeg argumenterede for?

Med andre ord kan jeg kun læse dit indlæg sådan, at du mener, at et trosspørgsmål er noget, der ikke findes en induktivt logisk vej til, og at et aksiom er noget, der ikke findes en induktivt logisk vej til (sic!). Hvori består forskellen så?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83738 - 29/04/2007 20:50 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Du spørger:

Citat:
Med andre ord kan jeg kun læse dit indlæg sådan, at du mener, at et trosspørgsmål er noget, der ikke findes en induktivt logisk vej til, og at et aksiom er noget, der ikke findes en induktivt logisk vej til (sic!). Hvori består forskellen så?

Vil du dermed også konkludere, at fordi klorbleget papir er hvidt og sne også er hvidt, så er sne lig med klorbleget papir?

Selvfølgelig ikke. At der ikke er en induktivt logisk vej til erkendelsen af logikkens funktion (nøgleord: induktivt) og der heller ikke er en induktivt logisk (nøgleord: logisk) begrundelse for trossspørgsmål, gør ikke logik til et trosspørgsmål.

Det sagsforhold, at to adskilte objekter deler enkelte symptomer (skåret til benet her er de to objekter "aksiomer" og "trosspørgsmål"), gør ikke de to objekter identiske.

Et aksiom udmærker sig blandt andet ved at være universelt. Trosspørgsmål er personlige (eller inter-personlige) og dermed ikke universelle.

De er ikke samme ting.

Edit: sporer jeg, at dine koncepter måske ikke er helt så detaljerede hvad angår disse emner?

Ændret af Claus Due (29/04/2007 20:54)
tilføjelse

Til toppen 
#83740 - 29/04/2007 21:23 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

For nu at tage det sidste først:
 Citat:
sporer jeg, at dine koncepter måske ikke er helt så detaljerede hvad angår disse emner?

Det kan godt være. Jeg synes ikke, der er nogen grund til at kalde ting for forskellige navne, hvis de dybest set er det samme.
 Citat:
Vil du dermed også konkludere, at fordi klorbleget papir er hvidt og sne også er hvidt, så er sne lig med klorbleget papir?

Næh, men jeg ville til gengæld undre mig, hvis du forsøgte at forklare mig, hvad forskellen på klorbleget papir og sne er, ved at fortælle mig, at sne er hvidt. Og det er sådan, jeg opfatter dit forsøg på at vise forskellen mellem et trosspørgsmål og et aksiom. Du har sagt, at "et trosspørgsmål er en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X", og jeg har påpeget, at den defintion lige så godt kan passe på et aksiom (og det vender jeg tilbage til nedenfor).
 Citat:
Selvfølgelig ikke. At der ikke er en induktivt logisk vej til erkendelsen af logikkens funktion (nøgleord: induktivt) og der heller ikke er en induktivt logisk (nøgleord: logisk) begrundelse for trossspørgsmål, gør ikke logik til et trosspørgsmål.

Jamen før definerede du altså et trosspørgsmål som "en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X", og nu ser det ud til, at du faktisk giver mig ret i, at den definition også passer på aksiomet om logikkens funktion. Synes du så ikke, at du måske burde præcisere din definition af, hvad et trosspørgsmål er, når nu du ikke mener, at et aksiom er et trosspørgsmål?
 Citat:
Det sagsforhold, at to adskilte objekter deler enkelte symptomer (skåret til benet her er de to objekter "aksiomer" og "trosspørgsmål"), gør ikke de to objekter identiske.
Et aksiom udmærker sig blandt andet ved at være universelt. Trosspørgsmål er personlige (eller inter-personlige) og dermed ikke universelle.
De er ikke samme ting.

Men hvad mener du, det vil sige, at et aksiom er universelt? (Mit bud: at alle (eller stort set alle) tror på det.)

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83741 - 29/04/2007 21:54 Det var det! Hjælp til logikken [Re: Nikolaj]
tros
Bruger

Et aksiom er en grundsætning, som antages at gælde for et emne uden nærmere bevis. Et aksiom skal være uafhængigt, modsigelsfri og karakterisere emnet fuldstændigt. Påstande om emnet bevises ud fra aksiomet.
Eks.: Når det regner på min mark, som ikke er overdækket, bliver den våd!

logik, ('angående talen, fornuften', afledt af logos), læren om de grundlæggende principper og regler for korrekte slutninger.

Sandsynlighedslogik (induktiv logik) er et forholdsvis nyt begreb i logikken. Ricoeur har beskæftiget sig med det. Det samme har Lorraine Daston i: Classical probability in the enlightenment. Nærmere kan jeg ikke komme det. Men det er ret sikkert, at det ikke har nogen relevans i sammenhængen her.

Et logisk argument – og det har ikke det fjerneste at gøre med tro - kaldes logisk gyldigt, hvis konklusionen faktisk følger af præmisserne, ellers er det ugyldigt.

Til toppen 
#83743 - 29/04/2007 22:38 Re: Det var det! Hjælp til logikken [Re: tros]
Nikolaj
Bruger

Hej Tros
Et aksiom er en grundsætning, som antages at gælde for et emne uden nærmere bevis. Et aksiom skal være uafhængigt, modsigelsfri og karakterisere emnet fuldstændigt. Påstande om emnet bevises ud fra aksiomet.

Hvad siger du til følgende omskrivning af dit udsagn:
 Citat:
Et dogme er en grundsætning, som antages at gælde for et emne uden nærmere bevis. Et dogme skal være uafhængigt, modsigelsfri og karakterisere emnet fuldstændigt. Påstande om emnet bevises ud fra dogmet.

Kan jeg lige så godt sige sådan? Hvis ikke, må du forklare mig, hvad forskellen er på et aksiom og et dogme/et trosspørgsmål. Det er præcis det samme, jeg forsøger at få Claus til.
Et logisk argument – og det har ikke det fjerneste at gøre med tro - kaldes logisk gyldigt, hvis konklusionen faktisk følger af præmisserne, ellers er det ugyldigt.

Hvorfor har det ikke det fjerneste at gøre med tro? Hvad er det, du bygger din overbevisning om logiske argumenters gyldighed på, hvis ikke det er tro? Du kan jo ikke bygge den på noget som helst logisk, for det ville jo være en selvmodsigelse, idet logikken selv foreskriver, at du ikke må lave ringslutninger ('logikken siger, at logikken er gyldig, ergo er logikken gyldig').

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83747 - 29/04/2007 23:44 Re: Det var det! Hjælp til logikken [Re: Nikolaj]
tros
Bruger

Jamen kæreste Nikolaj, et dogme kan godt kaldes et aksiom, hvis det opfylder de forudsætninger, som jeg anførte. Men et trosemne kan da aldrig være noget, som kan antages uden nærmere bevis, dvs. antages af alle uanset deres tro!

Til toppen 
#83767 - 30/04/2007 17:15 Re: Var det det? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Det kan godt være. Jeg synes ikke, der er nogen grund til at kalde ting for forskellige navne, hvis de dybest set er det samme.

Jamen, så er det vel også OK hvis jeg kalder kristendommen for fiktion - idet den dybest set er det samme som enhver anden bog. De kvaliteter, kristne siger den har udover at være en bog (sandhed, historisk korrekt).

Pointen er, at jo mere præcise vores koncepter er, jo mere præcise bliver vores tanker. At sidestille to objekter fordi de deler én kvalitet, det tjener ikke til klarhed i tanke og tale.

Det er mærkværdigt, at du stadig holder på denne absurde samstilling på trods af, at den kun udgør en minimal del af det, vi efterhånden har været igennem omkring forskelle på tro og formodning.

I øvrigt startede du med at trække argumentet om aksiomer trossager tilbage.

Citat:
Jamen før definerede du altså et trosspørgsmål som "en overbevisning om korrektheden af X på trods af den manglende induktivt logiske vej til X", og nu ser det ud til, at du faktisk giver mig ret i, at den definition også passer på aksiomet om logikkens funktion. Synes du så ikke, at du måske burde præcisere din definition af, hvad et trosspørgsmål er, når nu du ikke mener, at et aksiom er et trosspørgsmål?

Her er nogle af alle de andre ting, jeg har skrevet om forskellene på aksiomer og trossager, medtaget det du klippede væk:

Citat:
3. Om logik virker eller ej (rettere: om objekt X lader sig forklare logisk) er et spørgsmål om efterprøvning, praktisk eller teoretisk. Man kan ikke tale om, at logik "ikke virker" - man kan tale om, at noget ikke er logisk konsistent; brugen kan være forkert men værktøjet kan ikke - qua ubetinget aksiomatisk.

Trosspørgsmål udmærker sig ved ikke at være aksiomatiske. Aksiomet "logik virker" kan derfor ikke være et trosspørgsmål. I øvrigt er begrebet "tro" en overbygning, der kun er mulig fordi logikken er aksiomatisk (og logik er bund for sproget, der gør kommunikation af en personlig tro mulig).

Citat:
2) Fordi logik er aksiomatisk er det netop ikke underligt, at man skal "gå via logik for at komme frem til logik". Man erfarer netop logikken ved at anvende den; den eksisterer uafhængigt af observatøren.

Den personlige tro, trossagen, udmærker sig ved netop ikke at eksistere uafhængigt af observatøren - sådan som aksiomer gør det.

Citat:

De er ikke samme ting.

Det er derfor fordummende at tale om de to som samme ting. Uanset om det er for lethedens skyld - forsimplingen tjener ikke andet formål end at sætte et lighedstegn der, hvor det ved nærmere undersøgelse viser sig at være totalt malplaceret.

Hvad er dit formål med at underkende logikkens aksiomatiske natur - er det at sidestille din personlige tro med et objektivt eksisterende sagsforhold? I så fald kan jeg kun sige held og lykke, og håbe på folk du forsøger at overbevise om rigtigheden af dén idé har brikker nok til at gennemskue, at den ikke holder hvis man går tæt på.

Til toppen 
#83776 - 30/04/2007 21:23 Re: Var det det? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Jeg tror, vi må præcisere vores definitioner lidt, hvis vi vil gøre os håb om at komme videre. Så vidt, jeg kan forstå, mener du, at forskellen på et trosspørgsmål og et aksiom er, at et aksiom er universelt accepteret, mens et trosspørgsmål er personligt; og at et aksiom eksisterer uafhængigt af subjektet, hvad et trosspørgsmål ikke gør. Er det rigtigt forstået? Og er der flere forskelle?
Jeg vil så gerne bede dig om at definere, for det første, hvad det vil sige, at noget er universelt accepteret, og, for det andet, hvad det vil sige, at et aksiom eksisterer uafhængigt af observatøren.

Til gengæld får du så mine definitioner her:
  • Et trosspørgsmål er noget, som subjektet mere eller mindre bevidst er overbevist om sandheden af, uden på alle måder at have sikker viden til grundlag for det.
  • Sikker viden er, i modsætning til et trosspørgsmål, en viden, der baserer sig på en anden sikker viden. Af dette følger, at al sikker viden er baseret på anden sikker viden. Det betyder, at man på et eller andet tidspunkt uundgåeligt vil nå til en ringslutning, da der jo ikke findes nogen sikker viden, der ikke baserer sig på en anden sikker viden, som igen baserer sig på sikker viden osv. Og da vi tror på logikken, er sikker viden i egentligste forstand ifølge denne definition i virkeligheden en absurditet, og derfor kan vi indskrænke den foregående definition til:
  • Et trosspørgsmål er noget, som subjektet mere eller mindre bevidst er overbevist om sandheden af.
  • Og endelig: Et aksiom er et trosspørgsmål, som alle eller praktisk talt alle mennesker er overbeviste om sandheden af, f.eks. at logiske argumenter er gyldige eller at den korteste afstand mellem to punkter er en ret linje.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83777 - 30/04/2007 21:31 Re: Det var det! Hjælp til logikken [Re: tros]
Nikolaj
Bruger

Hej Tros

Skal jeg forstå dit svar sådan, at et aksiom er noget, som alle mennesker kan blive enige om, uanset hvad de i øvrigt går rundt og tror på? Og skal jeg ydermere forstå det sådan, at et trosspørgsmål, bredt forstået, per definition er noget, som alle mennesker ikke kan blive enige om? I så fald må jeg erklære mig uenig. Hvis alle mennesker troede på nøjagtig de samme ting som mig (f.eks. at solen kommer til at skinne i morgen), så ville det jo ikke forhindre mig i at tro på de samme ting.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#83787 - 01/05/2007 12:46 Re: Det var det! Hjælp til logikken [Re: Nikolaj]
tros
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg har givet definitionen på et aksiom. Brug den, så bliver du ikke i tvivl. Et aksiom er gyldigt, hvis det kan klare betingelserne - og det har absolut intet at gøre med 'tro'.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær