Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82964 - 27/03/2007 19:05 Luther filmen
ICTHYS
Bruger

Reg.: 23/11/2006
For tiden arbejder jeg med et forløb i skolen der hedder fra tekst til tekst, hvor vi er i gang med at skrive anmeldelser.
Min lærer ville gerne have at jeg anmeldte filmen "Luther", fordi jeg vi snart skal se og arbejde med den i skolen, og jeg er den eneste der har set den.
Men jeg er lidt tom for idéer til sådanne skriftlige afleveringer, så tænkte på, om ikke der var nogen her inde der havde nogle ting de har lagt mærke til i filmen, eller kan huske nogle citater fra den?

- Tania -

"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35

Til toppen 
#82965 - 27/03/2007 20:01 Re: Luther filmen [Re: ICTHYS]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tania - nu er det meget længe siden jeg så Luther-filmen - jeg synes den var god, og ville egentlig gerne se den igen.

Hvis jeg skal kritisere noget, må det være, at det helt væsentlige ved Luthers og de øvrige reformatorers indsats, nemlig retfærdiggørelse ved tro alene (og ikke ved lovgerninger) så vidt jeg husker ikke kom ret tydeligt frem.

Derimod var hans protest mod afladshandelen jo meget tydelig ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82966 - 27/03/2007 22:36 Re: Luther filmen [Re: ICTHYS]
Anonym
Anonym

Kig evt. hos film&tro, Plugged In Online eller IMDb.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82967 - 28/03/2007 15:28 Re: Luther filmen [Re: ICTHYS]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Tania

jeg husker kun ét citat fra Luther filmen, og det er, at Martin Luther knæler i klostret, helt ude af sig selv i anfægtelse, og beder til Gud og siger; I am Yours, save me.

Det er et meget stærkt citat, synes jeg, og det siger meget om ham, fordi at han jo søgte efter en nådig Gud, som datidens kirke (Romersk katolske Kirke) mange steder ikke kendte til. Dengang var nåden væk. Man kendte den ikke rigtig, så at sige, i hvert fald troede mange, at det handlede mere om at købe sig til frelsen og til mindre tid i skærsilden, end det handlede om at Jesus har betalt for vores synder, så vi kan gå direkte ind i Paradiset, når vi dør.

mvh
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#82968 - 28/03/2007 19:21 Re: Luther filmen [Re: kristina]
ICTHYS
Bruger

Reg.: 23/11/2006
Tak Tau og Jalokin. Og Kristina

Ja filmen lægger jo meget vægt på afladshandlen, så det er helt klart noget jeg tager med..

Noget helt andet er, at han på et tidspunkt har et citat om noget med at Gud er et barn det leger med myrer og et forstørrelsesglas, er der nogen der kan huske det?

- Tania -

"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær