0 registrerede () og
2
gæster online.
|
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg |
|
#82841 - 25/03/2007 16:21
Darwin og Big bang osv.
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej.. Jeg er tit på natmission og møder mange folk som tror på Darwin eller big bang osv. Jeg vil gerne sætte mig ind i hvad det er. For jeg ved det ikke. Og jeg vil blive glad hvis i kunne fortælle jeres mening eller henvise til nogle sider. Og siderne må gerne være sider jeg kan forstå og ikke et eller andet vildt videnskabligt sprog. For jeg er slet ikke inde i det der... Håber meget i vil prøve at hjælpe mig!
Hilsen Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#82842 - 25/03/2007 17:19
Re: Darwin og Big bang osv.
[Re: Henriette]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Hej.. Jeg er tit på natmission og møder mange folk som tror på Darwin eller big bang osv. Jeg vil gerne sætte mig ind i hvad det er. For jeg ved det ikke. Og jeg vil blive glad hvis i kunne fortælle jeres mening eller henvise til nogle sider. Og siderne må gerne være sider jeg kan forstå og ikke et eller andet vildt videnskabligt sprog. For jeg er slet ikke inde i det der... Håber meget i vil prøve at hjælpe mig!
http://jdl.dk/bibelvidenskab/bibelvidenskab.asp http://skabelsen.info http://skabelse.dk
blot for at nævne et par stykker der anskuer det ud fra et kristent bibelsk perspektiv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82843 - 25/03/2007 18:31
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Henriette, Du bør dog være opmærksom at mange af de postulater som gives på de sider Andreas henviser til, ikke er videnskabeligt underbygget. Jeg har endda selv gjort ham opmærksom på at visse af artiklerne indeholder noget decideret sludder som også andre mere moralske kreationister har indrømmet ikke holder vand. F.eks. at lysets hastighed ikke har været konstant over de sidste 300 år. Kreationisternes 'metode' til at forkaste skabelsesteorien går groft sagt ud på, at afvise de antagelser i evolutionsteorien som ikke kan bevises - og dermed afvise evolutionsteorien som helhed. Visse personer, som Andreas, forsøger at overbevise os andre om at en total indsigt i kreationisme kontra evolution, som vel omfatter en 4-5 naturvidenskaber som biologi, fysik og geologi kan tilegnes lige så nemt som vi kan læse om Onkel Joakim i et Anders And blad. Hvis du ønsker selv at danne dig en mening om hvordan livet er skabt/opstået osv. bør du søge din viden blandt objektive kilder og ikke blandt nogle som tager udgangspunkt i det resultat de gerne vil frem til (Skabelsen) på bekostning af at ignore de mellemregninger, som ikke ligefrem peger på dette resultat. God søndag  Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82844 - 25/03/2007 18:42
[Re: steen]
|
Bruger
|
Citat: Visse personer, som Andreas, forsøger at overbevise os andre om at en total indsigt i kreationisme kontra evolution, som vel omfatter en 4-5 naturvidenskaber som biologi, fysik og geologi kan tilegnes lige så nemt som vi kan læse om Onkel Joakim i et Anders And blad.
Hvorfor mon er det nødvendigt for darwinister at lyve så tykt og nedgørende hånligt over dem der ikke er enige i deres fantastiske luftkasteller om en tænkt urcelle i en fantasiursuppe skulle have udviklet sig frem til nutidens komplicerede livsformer?
Til Henriette: Jeg kan varmt anbefale dig bogen "Evolutionens Ikoner", hvor mange af darwinismens ukorrekte påstande bliver afsløret: http://www.skabelse.dk/evolutionensikoner.php
Og den "kritik" der har været rejst mod bogen er endda blevet grundigt tilbagevis hert: http://www.skabelse.dk/evolutionensikoner.php?id=108
|
|
Til toppen
|
|
|
#82845 - 25/03/2007 18:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Henriette - - her er link et til et svar - med flere links! - her fra JesusNet. Måske orker du slet ikke læse, og jeg vil egentlig heller ikke mene, at det er særlig frugtbart at begive sig ud i debatter om skabelse og/eller evolution, i hvert fald slet ikke, når det drejer sig om gademission. Hvis nogen siger, at de ikke kan tro på Gud, fordi de tror på Big Bang og Darwin, så fortæl dem, som sandt er, det ikke er afgørende, om de tror på BiG Bang eller ej. Kristen tro handler først og fremmest om noget helt andet, nemlig at Jesus, Guds Søn, som selv er Gud, blev født af Maria som vores bror. For kun ca. 2000 år siden! Han har levet evigt hos Faderen, og han lod sig føde her på jord for til vores frelse at åbenbare Guds kærlige væsen og vilje - som profeterne havde forudsagt. Jesus har på sit kors betalt for alle vores overtrædelser af Guds vilje, og den der kommer til Ham og vil have ham med i sit liv, uanset hvem og hvordan vi er, vil han aldrig vise bort. Det har han lovet! Det vigtigste i kristendommen er ikke argumenter og meninger for og imod Big Bang o.lign. men hvad evangelisten Johannes skriver: nemlig at Gud elskede alle sine skabninger så højt, at han lod sin egen søn betale for alle vores synder ved at lide døden på korset - og at han vandt over døden - også for os - ved at opstå på tredje dagen. Det gode budskab er jo, at alle uden undtagelse er indbudt til evigt liv Guds Paradis, uanset hvor store syndere vi er. Det alvorlige er, at ifølge Bibelen er den eneste vej til himlen troen på Jesus Kristus: overgive sin vej til ham, bede om Hans vejledning og lægge sit liv i hans hænder. For os, som gør det, er Guds rige ikke fremtidsmusik, det ér allerede begyndt, her og nu ... ! Jet er godt klar over, at det ved du godt i forvejen, men jeg skriver det for at fraråde, at du involverer dig i diskussioner om skabelse og evolution. Den slags drøftelser har vist aldrig ført nogen til - ej heller fra! - kristen tro!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82846 - 25/03/2007 19:39
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Henriette,
Jeg giver kristina ret.
Evolutionsdebatten fjerner fokus fra det afgørende, og den er en anstødssten for mange. Desuden virker det utroværdigt at man som lægmand påstår at vide mere om evolution end folk der har arbejdet med det hele deres liv.
Jeg er ikke selv naturvidenskabeligt uddannet, og derfor mener jeg heller ikke, at jeg er i stand til at kritisere evolutionsteorien... eller til at kritisere kritikken mod evolutionsteorien. Jeg finder det ufrugtbart, og i grunden også uinteressant.
Hvis folk siger, at de "tror på Darwin" (som om Darwin var religionsstifter!?), så spørg dem, hvor materien kommer fra. "Darwin" kan - som naturvidenskabsmand - kun udtale sig om, hvordan materien opfører sig, ikke hvor den kommer fra. Han kan forklare hvordan verden har udviklet sig, men ikke hvordan den er blevet til. Når man går ud over materien (hvad man nødvendigvis må, for at forklare materien selv), bevæger man sig ud, hvor naturvidenskaben ikke kan bunde, og filosofien og teologien må træde til i stedet.
Hvad angår første Mosebog 1, så kan jeg som læser kun få det indtryk, at det er poesi... det skal ikke tages bogstaveligt. Andre når frem til at det skal det, men de har nu ikke kunnet overbevise mig endnu. Men det er heller ikke bogens hovedformål at fortælle i detaljer hvordan verden blev til, for at vi i dag kan diskutere på livet løs.
Jeg opfordrer dig til at blive agnostiker i denne sag.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82847 - 25/03/2007 19:40
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Henriette
Hvis folk tror på Darwin så tager de fejl. Darwin havde mange gode ideer, og var banebrydende for sin tid, men vi ved meget mere nu end for 150 år siden da Darwin udgav sin bog. Vi ved blandt andet at Darwin tog fejl flere steder.
Man kan derimod "tro på" eller måske snarere acceptere resultaterne af den moderne naturvidenskab, deriblandt evolutionsteorien, der i virkeligheden er en sammensat videnskab der griber ind i biologi, biokemi, palæontologi, medicin etc. Big Bang er et resultat af kosmologien, der bunder i fysik, så her er det strengt taget ikke Big Bang man tror på, men snarere den moderne fysik man accepterer.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#82849 - 25/03/2007 19:44
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Citat: Evolutionsdebatten fjerner fokus fra det afgørende, og den er en anstødssten for mange. Desuden virker det utroværdigt at man som lægmand påstår at vide mere om evolution end folk der har arbejdet med det hele deres liv.
Hvorfor på denne måde nedgøre de naturvidenskabsfolk der ikke anser den darwinistiske evolutionsmodel for at være den der giver de bedste svar og den bedste tolkning af de tilgængelige data?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82851 - 25/03/2007 20:13
|
Bruger
|
Citat: men jeg synes ikke det virker troværdigt, når lægfolk "tager kampen op" mod hele det etablerede videnskabelige system.
Mod "hele det etablerede videnskabelige system"??
Nåh ja, vi regner jo naturligvis ikke darwinkritiske nturvidenskabsfolk med til dem vi kan regne for troværdige??
Nu er der jo altså andre end ateister og gudløse der har forstand på biologi og alle de andre videnskabsgrene. Og hvorfor skulle det være utroværdigt når lægfolk henviser til disse. er det ikke lige så utroværdigt når lægfolk henviser til atgeisternes darwinistiske filosofier om livets opkomst og udvikling?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82852 - 25/03/2007 20:31
|
Bruger
|
Hej Andreas, Vi stopper den der. Jeg gider ikke  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82853 - 25/03/2007 20:51
|
Bruger
|
Citat: Vi stopper den der. Jeg gider ikke 
Fint nok at du synes at skabelsestroende kristne blot skal tie, samtidig med at du ikke har noget at sige til at evolutionstroende lægfolk blot kan sætte dagsordenen.
Så ja, jeg jeg tror det er helt fint at stoppe den der!
Er du selv evolutionstroende lægmand?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82855 - 25/03/2007 21:56
|
Bruger
|
Citat: Nej, jeg er 100% agnostiker i denne sag.
Ti hi - det er det mest afvæbnende svar jeg endnu er blevet præsenteret for.
Og det lidt smørede smil har jeg vanskeligt ved at slippe igen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#82856 - 25/03/2007 22:34
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat:
Citat: Vi stopper den der. Jeg gider ikke 
Fint nok at du synes at skabelsestroende kristne blot skal tie, samtidig med at du ikke har noget at sige til at evolutionstroende lægfolk blot kan sætte dagsordenen
Du er jo selv yderst ambivalent på det punkt!
For eksempel har jeg stillet nogle spørgsmål til nogle links, og dem har du ikke svaret på.
Det drejer sig om, at du bliver ved med at påstå, at der findes "videnskabsmænd" og "videnskabeligt arbejde", der støtter kreationismen og i dette tilfælde: skabte "grundtyper". Men når jeg beder dig om at udpege specifikke artikler i dine egne links er du tavs som graven! (undskyld billedet).
Det må jo være fordi, du enten mener, at keationister skal tie, eller fordi du har opgivet at føre din egen sag?
For det kan vel ikke være sådan at du ikke VIL bidrage til, at de, du påstår ikke har sat sig ind i tingene, rent faktisk får mulighed for det????
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (25/03/2007 22:35)
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#82857 - 25/03/2007 22:53
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Citat: Det må jo være fordi, du enten mener, at keationister skal tie, eller fordi du har opgivet at føre din egen sag?
Det er nok nærmere fordi jeg ud fra tidligere erfaring har set det formålsløse i forsøget, for uanset hvem eller hvad der bringes frem fra creationistisk side, bliver alt og alle straks stemplet som pseudo- både det ene og det andet.
Så ja, hellere tie, da "tale er sølv men tavshed er guld".
|
|
Til toppen
|
|
|
#82858 - 25/03/2007 23:45
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Hvis du ikke har noget mod at læse på engelsk, kan jeg anbefale denne side om definitionen på evolution i en biologisk sammenhæng. Du kan også læse en længere udredning her. Teksten er desværre lidt tung på videnskabelige termer, men det er uundgåeligt, når der er tale om en videnskabelig teori. I den lettere ende vil jeg anbefale to bøger: Darwin's Næb af Jonathan Weiner og Evolution - the Triumph of an Idea af Carl Zimmer. Begge kan lånes kvit og frit via bibliotek.dk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82860 - 26/03/2007 00:17
[Re: Dust]
|
Bruger
|
Citat: For en god ordens skyld: læs hvorfor denne bog er værdiløs
Nu henviste jeg altså lige til en tilbagevisning af den helt usaglige og useriøse kritik af bogen "Evolutionens Ikoner", og som sædvanlig går kritikken først og fremmest via et nedladende personangreb på forfatteren.
Stort set ingen af den kritik der kommer fra darwinistisk hold er særlig saglig i hverken facon eller indhold.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82861 - 26/03/2007 00:28
|
Bruger
|
Citat: Nu henviste jeg altså lige til en tilbagevisning af den helt usaglige og useriøse kritik af bogen "Evolutionens Ikoner", og som sædvanlig går kritikken først og fremmest via et nedladende personangreb på forfatteren.
Stort set ingen af den kritik der kommer fra darwinistisk hold er særlig saglig i hverken facon eller indhold.
Jaja, den er god med dig. Jeg opfordrer stadig interesserede til at kaste et blik på linket (især denne underside), og selv bedømme seriøsiteten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82863 - 26/03/2007 07:57
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Det må jo være fordi, du enten mener, at keationister skal tie, eller fordi du har opgivet at føre din egen sag?
Det er nok nærmere fordi jeg ud fra tidligere erfaring har set det formålsløse i forsøget, for uanset hvem eller hvad der bringes frem fra creationistisk side, bliver alt og alle straks stemplet som pseudo- både det ene og det andet.
Så ja, hellere tie, da "tale er sølv men tavshed er guld".
Det må du jo om! Så forventer jeg blot, at du ikke en anden gang beskylder mig for ikke "at have sat mig ind i, hvad grundtyper er", for der ER tilsyneladende ikek noget "at sætte sig ind i"!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#82864 - 26/03/2007 08:12
Darwinismen har sejret over teologien
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Andreas skriver til Steffen: "..det er det mest afvæbnende svar jeg endnu er blevet præsenteret for.."
Hej Andreas!
Jeg kender udmærket denne holdning (Steffens holdning) fra den menighed, jeg kommer i. Gennem årene har jeg ikke mødt kristne, ikke en eneste, der har interesseret sig for biologi og astronomi. Det må være et udtryk for, at naturalismen (darwinismen) har sejret. Kristne erkender stiltiende teorien om biologisk evolution fra celle til pattedyr som en videnskabelig kendsgerning. De troende vender derfor ryggen til Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften. Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, hvilket er et nederlag, der ikke er nogen grundlag for.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82865 - 26/03/2007 08:39
Re: Darwinismen har sejret over teologien
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Hoeg Citat: De troende vender derfor ryggen til Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften. Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, hvilket er et nederlag, der ikke er nogen grundlag for.
Må jeg være fri for at få sådan en mærkat sat på mig... Jeg er med på Steffens agnostiske vogn, men synger stadig med 'Hvem skabte stjernerne' af fuld hals. Jeg er ikke i tvivl om hvem der står bag underværkerne i naturen (for det er efter min mening underværker!) jeg er bare træt af at slås om hvordan de kom til. Men at jeg skulle have 'forkastet Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften' det gider jeg simpelthen ikke høre på 
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82866 - 26/03/2007 09:14
|
Bruger
|
Citat: Andreas skriver til Steffen: "..det er det mest afvæbnende svar jeg endnu er blevet præsenteret for.."
Hej Andreas!
Jeg kender udmærket denne holdning (Steffens holdning) fra den menighed, jeg kommer i. Gennem årene har jeg ikke mødt kristne, ikke en eneste, der har interesseret sig for biologi og astronomi. Det må være et udtryk for, at naturalismen (darwinismen) har sejret. Kristne erkender stiltiende teorien om biologisk evolution fra celle til pattedyr som en videnskabelig kendsgerning. De troende vender derfor ryggen til Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften. Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, hvilket er et nederlag, der ikke er nogen grundlag for.
Nu skal jeg ikke blande mig i jeres interne teologiske diskussioner. Men med ovenstående in mente kan jeg ikke lade være med at tænke, at modstanden mod evolutionsteorien handler mere om, at det ikke må være sandt, end at det ikke er sandt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82867 - 26/03/2007 11:13
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Hej Brian! Hyggeligt at høre et par gode råd fra dig igen! Vidste ikke lige jeg havde startet en fægtekamp, men håber ikke jeg bliver skyld i noget træls... Jeg er også den type der helst vil lægge vidnesbyrd, men det er svært når nogen spørger om noget til det her som jeg overhovedet ikke forstår. Derfor vil jeg bare vide lidt teoretisk om det.... Bare så jeg lige har lidt baggrundsviden... Det tror jeg også er lidt nyttigt sommetider... Har du flere råd at dele? jeg vil nemlig gerne have råd. Og måske kan du hjælpe mig med det her. Jeg vil gerne vide hvordan jeg starter en god samtale. Hvordan vil din første kommentar være når man starter det hele? Jeg ved godt jeg ikke skal kopire fra andre hvis det ikke passer i min mund hvis du forstår. Men har bare brug for lidt til eftertanke.. Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#82868 - 26/03/2007 11:17
|
Bruger
|
Hej! Det gider jeg da ikke bruge min tid på at læse så! Tak for rådet! - Henriette
|
|
Til toppen
|
|
|
#82870 - 26/03/2007 14:46
|
Bruger
|
Citat: Så forventer jeg blot, at du ikke en anden gang beskylder mig for ikke "at have sat mig ind i, hvad grundtyper er", for der ER tilsyneladende ikek noget "at sætte sig ind i"!
At du vælger at fordreje det på den måde må jo bare være dit eget problem. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#82871 - 26/03/2007 14:51
|
Bruger
|
Citat: Jeg kender udmærket denne holdning (Steffens holdning) fra den menighed, jeg kommer i. Gennem årene har jeg ikke mødt kristne, ikke en eneste, der har interesseret sig for biologi og astronomi. Det må være et udtryk for, at naturalismen (darwinismen) har sejret. Kristne erkender stiltiende teorien om biologisk evolution fra celle til pattedyr som en videnskabelig kendsgerning. De troende vender derfor ryggen til Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften. Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, hvilket er et nederlag, der ikke er nogen grundlag for.
Jamen jeg kan ikke være mere enig med dig. Når kristne vender skabelsen ryggen vender de i realiteten ryggen til hele forsoningen, for den har jo sit udspring i at alt var fuldkomment og syndfrit ved skabelsen, og at der så senere skete et syndefald.
Vender man ryggen til skabelsen som den er berettet i Bibelen vender man samtidig ryggen til forsoningen, og dermed har man, som Paulus udtrykker det, skabt sig "et andet evangelium" og "skaffet sig lærere i hobetal efter hvad der kildrer ens ører", og man "fører menneskelære" i stedet for "Guds lære".
|
|
Til toppen
|
|
|
#82872 - 26/03/2007 14:53
[Re: Dust]
|
Bruger
|
Citat: [Nu skal jeg ikke blande mig i jeres interne teologiske diskussioner. Men med ovenstående in mente kan jeg ikke lade være med at tænke, at modstanden mod evolutionsteorien handler mere om, at det ikke må være sandt, end at det ikke er sandt.
Problemet er langt snarere at for darwinister handler det om at skabelsen ikke må være sandt, for ellers er det jo mega svært for ateisterne at krybe uden om Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82873 - 26/03/2007 15:24
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Nu skal jeg ikke blande mig i jeres interne teologiske diskussioner. Men med ovenstående in mente kan jeg ikke lade være med at tænke, at modstanden mod evolutionsteorien handler mere om, at det ikke må være sandt, end at det ikke er sandt.
Problemet er langt snarere at for darwinister handler det om at skabelsen ikke må være sandt, for ellers er det jo mega svært for ateisterne at krybe uden om Gud.
Synes du, at det er en forkert udlægning af hoeg's ord?
Citat: Gennem årene har jeg ikke mødt kristne, ikke en eneste, der har interesseret sig for biologi og astronomi. Det må være et udtryk for, at naturalismen (darwinismen) har sejret. Kristne erkender stiltiende teorien om biologisk evolution fra celle til pattedyr som en videnskabelig kendsgerning. De troende vender derfor ryggen til Guds skaberværk for alene at fokusere på skriften. Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, hvilket er et nederlag, der ikke er nogen grundlag for.
Ændret af Dust (26/03/2007 15:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82874 - 26/03/2007 15:24
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Citat: Jamen jeg kan ikke være mere enig med dig. Når kristne vender skabelsen ryggen vender de i realiteten ryggen til hele forsoningen, for den har jo sit udspring i at alt var fuldkomment og syndfrit ved skabelsen, og at der så senere skete et syndefald.
Andreas, har du overvejet at du med den opstilling dømmer mig ude fra frelsen, fordi jeg vælger at lade være med at forholde mig til et spørgsmål, alene af den grund at jeg ikke ved noget om det? Det har du faktisk ikke myndighed til... Jeg fornægter ikke skabelsen, ej heller syndefaldet, og slet ikke genløsningen. Hvordan kan du så sige, at jeg vender ryggen til forsoningen?
Har du overvejet, at det at forholde sig agnostisk til A kontra B ikke er det samme som at forkaste den ene og gå ind for den anden?
Har du overvejet, at det faktisk gør temmelig ondt at få ovenstående kastet i ansigtet?
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82875 - 26/03/2007 15:38
|
Bruger
|
Hej Henriette. Det emne er ikke sådan lige at sætte sig ind i. Videnskaberne, der beskæftiger sig med Jordens og livets historie er mange og omfattende, og derfor kan man have svært ved at få et indtryk af, hvad det går ud på - sådan ganske kort. Helt kort er evolutionsteori og teorien om "Big-bang" blevet til ved, at man gennem tiden har udviklet den naturvidenskabelige metode, hvor man tidligere havde en mere filosofisk tilgang. Og når den metode anvendes på eksperimenter og indsamlede data, så er man altså kommet frem til disse teorier. En bog på dansk om evolution er Colin Patersons "Evolution", der kan lånes på biblioteket. På www.ateist.net/artikel/Oprindelse.html er der under afsnittet "oprindelse" samlet nogle danske oversættelser af engelske artikler fra talkorigins.org, og her findes en kort artikel på dansk om evolutionsteorien. Her kan du læse, hvad teorien går ud på, og hvordan de enkelte begreber skal forstås. Men hvad man næppe finder i disse bøger og artikler, er grundene til, at man i dag har evolution som samlende teori for biologi: Denne fortaber sig i de tusindvis af forsøg og iagttagelser, der er foretaget gennem de sidste 150 år. En historisk gennemgang af emnet er: Bonde, Niels. - Hoffmeyer, Jesper. - Stangerup, Henrik: Naturens historiefortællere I-II (Komplet). Den fås også på biblioteket. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82876 - 26/03/2007 15:41
|
Bruger
|
Hej Andreas, Ja, jeg havde egentlig sagt farvel og tak til den tråd, men nu provokerer du jo;), så jeg springer tilbage igen, dels for at forsvare mig selv, dels mine agnostiske eller endda darwinistiske brødre og søstre. Citat: Jamen jeg kan ikke være mere enig med dig. Når kristne vender skabelsen ryggen vender de i realiteten ryggen til hele forsoningen, for den har jo sit udspring i at alt var fuldkomment og syndfrit ved skabelsen, og at der så senere skete et syndefald.
Vender man ryggen til skabelsen som den er berettet i Bibelen vender man samtidig ryggen til forsoningen,
Først, jo, du kan godt være mere enig med Annie... så lad være med at lade som om I siger det samme! Det du fremlægger dér er ikke hendes synspunkt. Annie siger netop ikke, at det er vigtigt at skabelsen er "som den er berettet i Biblen" (i den betydning du mener det: den fundamentalistiske tolkning).
Der står heller intet sted, at alt var fuldkomment før syndefaldet, blot at alt var "såre godt". At det nødvendigvis betyder at der ikke kan være lidelse i dyreverdenen har jeg svært ved at se (er dyr overhovedet bevidste om smerte, og hvis ikke, hvordan er lidelse da noget ondt?).
Som Sokrates siger, så er det værre at gøre ondt end at lide ondt... og moralsk ondt var ikke-eksisterende hos mennesket før syndefaldet, det tror jeg alle kristne giver dig ret i.
Mener du ikke, at et menneske som ikke tror på din tolkning af 1. Mos 1, kan have en oprigtig anger over sin synd og vende sig til Jesus for at få frelse?
Du kunne lige have gjort dig besværet ved at tilføje den lille mellemregning, som vi kan kalde glidebaneargumentet: [1] Man afviser (antager vi) en del af Guds ord. [2] Det er nu lettere at afvise mere af Guds ord. [3] Man står derfor i fare for at afvise en del af Guds ord, som har betydning for frelsen.
Citat: og dermed har man, som Paulus udtrykker det, skabt sig "et andet evangelium" og "skaffet sig lærere i hobetal efter hvad der kildrer ens ører", og man "fører menneskelære" i stedet for "Guds lære".
Det er fint at du kan citere Skriften, men det kunne være super lækkert, hvis du lige ville gøre opmærksom på, at stort set hver gang der omtales vranglærere i Skriften, er det gnostikere og andet filosofisk godtfolk.
Jeg kan ikke se, hvordan det gør nogen forskel hvilken videnskabelig teori for livets udvikling man antager, men det gør en utrolig forskel om man tror at skaberguden er ond, og sjælen skal forløses ud af legemet...
Derfor synes jeg, det vil være underligt hvis Jesus her skulle advare mod darwinismen - især fordi den ikke er noget alternativ til den egentlige skabelse.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82878 - 26/03/2007 15:58
|
Bruger
|
Citat: Der står heller intet sted, at alt var fuldkomment før syndefaldet, blot at alt var "såre godt". At det nødvendigvis betyder at der ikke kan være lidelse i dyreverdenen har jeg svært ved at se (er dyr overhovedet bevidste om smerte, og hvis ikke, hvordan er lidelse da noget ondt?).
Næh, for hvor små dyr kan man inddrage i "lidelsen"? Lider små dyr som nematoder? Eller fladorme? Og hvad med encellede dyr som amøber og ciliater? Og alle overgangsformerne mellem planter, svampe og dyr: bevægelige svampelignende dyr, rovalger (der findes i plante og dyreudgaver inden for samme grupper) mm?
Det er svært at forestille sig, at søanemoner, muslinger o.l, skulle være i stand til at filtrere planteplankton fra dyreplankton, og således undgå at forvolde dyr "smerte" ved at holde sig til planteplankton. Og hvorfor skulle det egtl. være mere smertefuldt for en "dyrealge" at blive ædt end for en "plantealge"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82880 - 26/03/2007 18:10
|
Bruger
|
Citat: Hvis jeg nu troede på at du virkelig seriøst havde forsøgt, så havde jeg gjort mig store anstrengelser for at finde så meget som muligt frem til dig.
Selvfølgelig har jeg ikke seriøst forsøgt at finde al mulig litteratur. Min efterlysning af litteratur skyldtes, at DU påstod at min opfattelse af hvad der menes med grundtyper er forkert. Jeg har den fra læsning af det nummer af Origo, som du henviser mig til, så hvis du selv har læst det nummer, må du kunne give mig ret i, at Scherer definerer grundtyper som krydsningsgrupper, det vil sige, grupper der er forbundet via krydsninger?
Og det kræver jo netop, at man krydser alle mulige kombinationer af arter. Som jeg påstod.
Men nu har du så fundet nogle links, hvoraf nogle henviser til artikler om "Baraminologi"? Er baraminer det samme som det, du og Scherer forstår ved "Grundtyper"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82881 - 26/03/2007 18:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - - Citat: Næh, for hvor små dyr kan man inddrage i "lidelsen"? Lider små dyr som nematoder?
Interessant tanke, egentlig. Hvad med stafylokokker, f.eks.? Er en penicillinkur det rene dyrplageri måske?
Det kunne vel tænkes, at det med småt, mellemstort eller stort kun er et spørgsmål om perspektiv. En blåhval, f.eks., den regner vel ikke sig selv for særlig stor, selv om den er verdens største dyr ..?
For os mennesker er det vel sådan, at hvad der er større end mig, er stort, og alt hvad der er mindre er småt.
I den forunderlige Salme 96 (fra Bibelens egen salmebog) "Syng en ny sang for Herren" står der:
Himlen skal glæde sig, jorden juble, havet med alt, hvad det rummer, skal larme, marken med alt, hvad den bærer, skal juble, alle skovens træer skal råbe af fryd ..
... se dét er da til at forstå! Noget at se frem til! 
Den dag bliver der nok også fred og fordragelighed mellem alle skabelsesevolutionisterne på fælles skovtur og markvandring under Guds nye himmel, som jeg tror bliver mindst lige så smukt blå, som den meterologerne profeterede om i går, og som i dag har hvælvet sig over det ganske land - 
Glædeligt forår!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82882 - 26/03/2007 18:38
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej alle! Efter hvad jeg kan konkludere saa er det hele 'et stort pusle-spil hvor skaberen sidder med nogen "stykker" i haanden og smiler  Jeg tror slet ikke nogen kan kalde det "Sejr" foer vi har facit og den faar vi aldrig. Gud er god, men hemmelig i Hans aabenbaringer.  mvh Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#82883 - 26/03/2007 19:03
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Citat: Hej alle! Efter hvad jeg kan konkludere saa er det hele 'et stort pusle-spil hvor skaberen sidder med nogen "stykker" i haanden og smiler Jeg tror slet ikke nogen kan kalde det "Sejr" foer vi har facit og den faar vi aldrig. Gud er god, men hemmelig i Hans aabenbaringer. 
mvh Bluerover1
Klasse godt billede - tak for en god griner!

/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82884 - 26/03/2007 19:32
|
Bruger
|
Citat: Citat: Hvis jeg nu troede på at du virkelig seriøst havde forsøgt, så havde jeg gjort mig store anstrengelser for at finde så meget som muligt frem til dig.
Selvfølgelig har jeg ikke seriøst forsøgt at finde al mulig litteratur. Min efterlysning af litteratur skyldtes, at DU påstod at min opfattelse af hvad der menes med grundtyper er forkert. Jeg har den fra læsning af det nummer af Origo, som du henviser mig til, så hvis du selv har læst det nummer,
Ja, det har jeg!
Citat: må du kunne give mig ret i, at Scherer definerer grundtyper som krydsningsgrupper, det vil sige, grupper der er forbundet via krydsninger?
Ja, som ét af flere parametre.
Citat: Og det kræver jo netop, at man krydser alle mulige kombinationer af arter. Som jeg påstod.
Det fremgår da ret tydeligt, at dét kun er ét af flere parametre!!
Citat: Men nu har du så fundet nogle links, hvoraf nogle henviser til artikler om "Baraminologi"? Er baraminer det samme som det, du og Scherer forstår ved "Grundtyper"?
Det ser det umiddelbart ud til, men jeg er ikke god til de udenbyske fremmedord/fagudtryk.
Det udtryk kan du finde forklaret i den Wiki jeg gav link til.
Og glem så heller ikke, at jeg ikke har nogen firkantet opfattelse af dialogen om evolution ctr. skabelse, - selv om en anden debatør forsøger at pådutte mig noget han kalder en fundamentalistisk tolkning, uden iøvrigt at definere dette nærmere. Ofte beskyldes skabelsestilhængere jo for at være grumme fundamentalister, for så kan man helt slippe for iøvrigt at tage stilling.
Ofte er det jo sådan at data kan tolkes på mere end én måde, uden at hverken den ene eller den anden måde af den grund i sig selv behøver at være forkert.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82885 - 26/03/2007 21:55
|
Bruger
|
"Jeg er godt klar over, at det ved du godt i forvejen, men jeg skriver det for at fraråde, at du involverer dig i diskussioner om skabelse og evolution. Den slags drøftelser har vist aldrig ført nogen til - ej heller fra! - kristen tro!"
Hej kristina!
Jo, det kan føre til noget godt for den kristne tro at blive konfronteret med spørgsmålet om oprindelse. For mig var det en utrolig lettelse at blive befriet for læren om den naturalistiske biologiske evolution, altså den såkaldte videnskabelige forklaringen om, at livet og livsformerne er opstået ved tilfældigheder. Efter mange års indoktrinering kunne jeg som lægmand ikke tro andet, end at Gud ikke er nødvendig for at forklare livets oprindelse og livsformernes udvikling. Gary Parkers bog, Skabelse & Videnskab, var den øjenåbner, der skulle til for at indse, at den naturalistiske evolution er helt utilstrækkeligt. Makroevolution forudsætter, at de nødvendige serier af positive muationer finder sted på de rigtige steder og på de rette tidspunkter. Det forekommer helt usandsynligt, da det er en videnskabelig kendsgerning, at serier af positive mutationer er et uhyre sjældent fænomen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82886 - 26/03/2007 22:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Hoeg Citat: Jo, det kan føre til noget godt for den kristne tro at blive konfronteret med spørgsmålet om oprindelse. For mig var det en utrolig lettelse at blive befriet for læren om den naturalistiske biologiske evolution, altså den såkaldte videnskabelige forklaringen om, at livet og livsformerne er opstået ved tilfældigheder.
OK, vi er jo så bare forskellige udgaver af sapiens'erne med hver vores tilgang til kristendommen.
Jeg selv har aldrig været tynget af ET, for jeg har aldrig sat mig ind i den ud over hvad vi lærte i skolen. Hvordan skelner du forresten mellem ægte og såkaldt videnskab? Jeg selv har ikke forstand på nogen af delene, men så vidt jeg har forstået, har det ikke noget med forskningsmetode at gøre.
Så vidt jeg har skimmet mig til (jeg kan sagtens have overset noget) er der ingen fra videnskabsholdet, der hævder, at liv er opstået ved tilfældigheder. Jeg har heller ikke set, at andre end teologisk orienterede har sagt noget klogt om den "årsagsløse årsag" (Gud).
Men selv om nogen skulle hævde det du siger - der hævdes unægteligt så meget forskelligt - bekymrer det mig ikke det mindste, og det kan da godt være, at de har ret på deres egen måde!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82887 - 27/03/2007 02:10
|
Bruger
Reg.: 13/01/2007
|
Til Andreas
Selv om du har samme navn som mit barnebarn, må jeg konstatere, at det - i modsætning til hvad jeg kan med ham -ikke er muligt at føre en kvalificeret debat med dig om det, som er gået forud for jordens og universets nuværende tilstand.
Du har meddelt, at du mener, at Bibelens skabelsesberetning er sand, men du mener vist ikke , at alle skriftsteder, f.eks. nogle om kvinderne, skal gælde i vore dage. (Har jeg ret?) Dermed (?) har du altså fraveget den totale bibeltro udlægning af teksterne.
Der er i de videste videnskabelige kredse fuldstændig enighed om, at evolutionsteorien kan bære/holde. Du kan ikke finde én eneste videnskabsmand, som kan falsificere denne teori, så den gøres ugyldig.
Men hvorfor er det da så nødvendigt for dig at kæmpe for en åbenlys håbløs sag?
Er der i din umistelige livsfornødenhed indbygget et 'must' for ubrydelig konservatistisk tilgang til Bibelen som Guds evige sandhed fra ende til anden og en deraf til tider følgende ret aggressiv debat?
Ændret af trodi (27/03/2007 02:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82888 - 27/03/2007 09:18
[Re: trodi]
|
Bruger
|
Citat: Dermed (?) har du altså fraveget den totale bibeltro udlægning af teksterne.
Hvorfor vil darwinister altid kræve at kristne, der ikke anser darwinismen for rigtig, skal have en helst speciel bogstavelig bibeltolkning? Det er jo stort set ikke andre end darwinister der farer frem med et sådant bibelsyn, idet de jo helt glemmer det helt elementære og grundlæggende ved bibeltolkning: nemlig at se teksten i sin egen kontekst, sted, tid og kultur. Og da darwinister yderst sjældent vil fravige deres krav til andres bibelsyn, har det stort set aldrig noget formål at debatere dette forhold med dem, hvilket talrige debatter både her og andre steder, med al ønskelig tydelighed viser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82889 - 27/03/2007 11:45
|
Bruger
|
Hej Andreas, Du skriver "som en af flere parametre". Jeg rodede mine kasser igennem, men jeg har smidt det nummer af Origo ud igen ved en oprydning, og jeg har ikke bidt mærke i andre parametre end krydsningsforsøgene til at skelne "grundtyper". Hvilke andre parametre bruger de i artikelen?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82890 - 27/03/2007 11:52
|
Bruger
|
Citat: Makroevolution forudsætter, at de nødvendige serier af positive muationer finder sted på de rigtige steder og på de rette tidspunkter. Det forekommer helt usandsynligt, da det er en videnskabelig kendsgerning, at serier af positive mutationer er et uhyre sjældent fænomen.
Det er jo så også en misforståelse!
Der skal ikke findes "serier af mutationer sted". Makroevolution er et resultat af udvælgelse af de livsformer, der var til stede, da der var økologiske nicher for dem. Typisk efter store ændringer i landmassesammensætning, klimaforhold og lignende.
Fejlen i din sammenligning illustreres bedst ved, at det ved en tilsvarende udregning af sandsynligheden for at DU eksisterer vil føre til, at DU ikke eksisterer, da sandsynligheden er nær 0, hvis man starter beregningen nogle få generationer tilbage. Det er jo en oplagt modstrid. Tilsvarende gælder for dine "baglænsberegninger" af sandsynlighederne for specielle livsformer.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82891 - 27/03/2007 15:58
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Hoeg Citat: Gennem årene har jeg ikke mødt kristne, ikke en eneste, der har interesseret sig for biologi og astronomi. Det må være et udtryk for, at naturalismen (darwinismen) har sejret. Kristne erkender stiltiende teorien om biologisk evolution fra celle til pattedyr som en videnskabelig kendsgerning.
Der findes jo også masser af agnostikere, ateister og andre ikke-kristne, der ikke interesserer sig for naturvidenskab. Betyder det så, at de stiltiende erkender kreationismen som en videnskabelig kendsgerning?
Personligt har jeg mest lyst til også at melde mig på det (i denne sammenhæng) agnostiske hold, men helt så simpelt kan jeg vist ikke gøre det. Ind til for 2-3 år siden var jeg selv en ganske hårdkogt ungjordskreationist med en stort set bogstavelig tolkning af skabelsesberetningen (og for den sags skyld hele urhistorien). Jeg var også ganske interesseret i naturvidenskab i al almindelighed, og gik på den matematiske linje i gymnasiet. Men på et tidspunkt opdagede jeg, at der da vist ikke rigtig stod noget i Bibelen om, hvor gammel jorden og universet er (så vidt, jeg husker, var det, mens jeg gik i 2.g og havde om pladetektonik i geografi). Det var en overgangsperiode for mig, og jeg kan faktisk ikke helt huske, hvad jeg mente, for når jeg ser på skabelsesberetningen i dag, kan jeg da godt se, at en bogstavelig tolkning slet ikke harmonerer med mange millioner års pladebevægelser. Men jeg var vel på det tidspunkt blevet, hvad man kalder en gammeljordskreationist. I løbet af denne periode (og også mens jeg stadig var ungjordskreationist) kom jeg til at tale med et par forskellige (konservative) kristne, der ikke afviste evolutionsteorien (jeg tror egentlig slet ikke, jeg tidligere var bevidst om, at sådan nogle fandtes). Det var i starten noget af en provokation for mig, men også en øjenåbner. Efterhånden holdt jeg op med at engagere mig i debatter om skabelse/evolution, dels fordi jeg mente (og stadig mener), at den slags debatter er ufrugtbare, og dels fordi jeg var i tvivl om, hvad jeg egentlig selv troede om det. Efterhånden nåede jeg frem til det resultat, at 1. Mos. 1 ikke skal forstås bogstaveligt, og ydermere, at man ikke får noget som helst frugtbart ud af at læse dette kapitel bogstaveligt, og at det aldrig har været ment bogstaveligt. Hvis jeg skal pege på et afgørende punkt, må det være en egentlig ret banal opdagelse, som jeg gjorde i 1. Mos. 1,11-13: Citat: Gud sagde: »Jorden skal grønnes: Planter, der sætter frø, og alle slags frugttræer, der bærer frugt med kerne, skal være på jorden.« Og det skete; jorden frembragte grønt, alle slags planter, der sætter frø, og alle slags træer, der bærer frugt med kerne. Gud så, at det var godt. Så blev det aften, og det blev morgen, tredje dag.
Planter og træer spirer nu engang ikke frem og vokser op i løbet af én dag før aften. Og der står jo, at jorden frembragte planterne og træerne, ikke at Gud plantede dem som fuldt udvoksede. Dermed kunne jeg ikke længere tro, at skabelsesberetningens tale om "dage" skal tages bogstaveligt (den erkendelse havde nok været undervejs et stykke tid, men det var altså denne opdagelse, der fik bægeret til at flyde over). "Day/age"-kreationisme har jeg aldrig kunnet se som et seriøst alternativ; derfor havde jeg reelt udtømt alle muligheder indenfor kreationisme. Der skete så ret hurtigt det, at jeg opdagede, at jeg sådan set ikke længere havde nogle indvendinger mod evolutionsteorien, og accepterede, at når nu praktisk talt hele det videnskabelige etablissement fastholder denne teori, og når nu ingen har kunnet afvise den definitivt, selv om det ville give ham en prestige på niveau med Darwins, så kunne det da godt være, at der var noget om snakken. Så i dag tror jeg ikke længere, at kristendom (og kristen skabelsestro) og evolutionsteorien (samt Big Bang mv.) behøver at være i konflikt. (Det er lidt et sidespor, men faktisk mener jeg, at Big Bang-teorien er en kæmpe sejr for troen på skabelse, for den siger jo netop, at verden ikke altid har været til, men er blevet til på et tidspunkt, i modsætning til, hvad mange ateister foretrak at tro på før Big Bang-teorien blev eneherskende.)
Dengang jeg var bogstavelig kreationist så jeg skabelsesberetningen som en meget teknisk, yderst sagprosaisk tekst, som jeg ikke kunne bruge til andet end at forklare mig, hvordan og hvorledes det var gået til ved skabelsen. Da jeg opgav denne læsning åbnede teksten sig til gengæld op for mig sådan som jeg virkelig tror, den skal læses, nemlig som Guds storslåede, poetiske fortælling om, at han lod hele verden blive til for til sidst at sætte mennesket som kronen på værket. Jeg opdagede, at verden i virkeligheden er skabt for menneskenes skyld, hvorfor det da også giver god mening, at skabelsesberetningen i kap. 1 tager udgangspunkt i verden og slutter med mennesket og Guds bud til menneskene om at tage vare på verden, mens kap. 2 tager udgangspunkt i mennesket, hvorefter Gud lader verden udfolde sig for det. Jeg opdagede simpelt hen, hvad det vil sige at være skabt i Guds billede. Tænk, det havde jeg slet ikke tænkt over før! Før så jeg kun kold videnskab i skabelsesberetningen, men i dag ser jeg Guds evangelium til mig.
Med til historien hører vel også, at jeg omtrent parallelt med, at jeg opgav kreationismen, også mistede stort set ethvert gran af interesse i den praktisk side af naturvidenskaben. Hvor stor sammenhængen er mellem de to udviklinger, har jeg selv svært ved at se, for jeg tror også, at andre faktorer har spillet ind. Jeg tror altså ikke, at det hele er lige så enkelt, som du giver udtryk for. Men det er faktisk lidt pudsigt, at du beskriver en sammenhæng mellem kristnes accept af evolutionsteorien og de samme kristnes manglende interesse i naturvidenskab det passer jo egentlig fortrinligt på mig. Men som sagt tror jeg ikke, sammenhængen er så klar, og jeg vil i hvert fald ikke drage den samme konklusion, som du gør: Citat: Det mener jeg er trist, da det er ensbetydende med, at forkaste skaberværket som et vidnesbyrd om Guds storhed. De troende har med andre ord accepteret naturalismens affortryllelse af naturen, ...
Tværtimod! vil jeg endda sige. For netop da jeg opgav den bogstavelige kreationisme fik jeg på en helt ny måde øjnene op for skaberværkets storhed, og ikke mindst for menneskets storhed, for tænk!, at vi i det små kan kigge Gud i kortene (selv om han har gemt nogle af brikkerne ). Jeg mener, at enhver videnskabelig opdagelse er et udslag af vores Gudbilledlighed. Og tænk!, at Gud lige fra den spæde begyndelse for milliarder af år siden havde tænkt på, at jorden skulle blive til, at menneskene skulle blive til, ja, endda at jeg skulle blive til det er da helt vidunderligt og viser virkelig, hvor ubegribelig stor Gud er, og hvor højt han elsker os mennesker!
Da jeg opgav troen på en bogstavelig læsning af skabelsesberetningen svækkede det heller ikke på nogen måde min kristne tro eller mit syn på Bibelen som Guds budskab om frelse og forsoning til mig. Tværtimod følte jeg det som om, en byrde blev løftet af mig, og jeg blev befriet til at beskæftige mig med langt vigtigere og større ting, end den evindelige skabelsesdebat. Og med de ord må jeg hellere holde her.
Fortsat god tirsdag! en tirsdag hvor Guds skaberværk virkelig tager sig ud fra sin smukkeste side, i hvert fald her i Århus.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82893 - 27/03/2007 19:30
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Tak for en åbenhjertig og ærlig beretning. Jeg glæder mig over at rimeligheden har sejret, og at du tilsyneladende ikke har måttet opgive det, der betyder mest for dig på den konto.
Dine reflektioner viser mig, at langt størstedelen af grunden til dit holdningsskift skal findes i religiøse overvejelser (bibelen og andre kristne), mens kun en lille del af ændringen kan tilskrives videnskabelige argumenter (pladetektonik). Det er selvfølgelig nedslående for een, der som jeg bruger megen tid på netop dette; men svarer på den anden side meget godt til de erfaringer jeg har fra andre, der har forladt en sekt. Her har det i langt de fleste tilfælde jeg har hørt om, været religiøse grunde, der har ført folk væk.
Men du er trods alt blevet overbevist af pladetektonikresultaterne. Har du en forklaring på, at netop DETTE kunne bryde igennem de barrierer, du havde som ungjordskreationist? For der er jo masser af overbevisende (synes jeg) argumenter imod en ung jord i den videnskabelige litteratur. Men var du immun ove for disse, fordi de netop er almindelige og almindeligt fremførte, og som netop derfor ihærdigt modarbejdes af ungjordskreationistbevægelserne? Og var tektonikområdet et "jomfrueligt område" i denne sammenhæng??? Og netop derfor i stand til at nedbryde barriererne?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82894 - 27/03/2007 19:31
|
Bruger
|
Citat: Hej Andreas, Du skriver "som en af flere parametre". Jeg rodede mine kasser igennem, men jeg har smidt det nummer af Origo ud igen ved en oprydning, og jeg har ikke bidt mærke i andre parametre end krydsningsforsøgene til at skelne "grundtyper". Hvilke andre parametre bruger de i artikelen?
Almindelige bredt anerkendte principper for klassificering er et af de anvendte principper. Og har jeg ikke helt misforstået den engelske tekst finder du flere oplysninger om disse ting i det wikilink jeg gav i mit indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82895 - 27/03/2007 19:37
|
Bruger
|
Citat: [ ... ] når jeg ser på skabelsesberetningen i dag, kan jeg da godt se, at en bogstavelig tolkning slet ikke harmonerer med mange millioner års pladebevægelser.
Der er aldrig nogen der har præsenteret dig for syndflodsgeologien. Den forklarer ganske fint sådanne "problemer" og endda helt fint i overensstemmelse med faktuelle data renset for darwinistisk tolkning!
|
|
Til toppen
|
|
|
#82896 - 27/03/2007 19:43
|
Bruger
|
Citat: Er det kun mig, der ser et problem i, at vi kristne fastholder en tekstnær tolkning nogle steder i skriften - mens vi opgiver, ja måske ligefrem forkaster den andre steder?
Jamen har du da et problem med at tro på jomfrufødslen samtidig med at du forkaster den bibelske skabelsesberetning, eller skal vi også blot tolke jomfrufødslen, Jesu opstandelse, frelsen, nåden, tilgivelsen og alt det andet som fromme myter og discipelfantasi?
Du rører faktisk ved noget meget fundamentalt med dit spørgsmål!
Og nej, jeg er på ingen måde fundamentalist (i ordets moderne betydning), selv om mange beskylder mig for at være det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#82897 - 27/03/2007 20:17
|
Bruger
|
"Der findes jo også masser af agnostikere, ateister og andre ikke-kristne, der ikke interesserer sig for naturvidenskab. Betyder det så, at de stiltiende erkender kreationismen som en videnskabelig kendsgerning?"
Hej Nikolaj!
Mit svar på ovenstående er, at jeg finder det påfaldende, at de kristne, jeg kender, tilsyneladende har accepteret den naturalistiske evolutionsteori som en videnskabeligt fastslået kendsgerning. Det opfatter jeg som en sejr for den naturalistiske forklaring (darwinismen), når det altså gælder den kristne tro. De øvrige grupper af "troende", du omtaler, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Ja, jeg er da stolt over, at det tilsyneladende var mit indlæg, der inspirerede dig til at fortælle om din holdningsændring. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Du har opgivet kreationismen og nu tror du altså på den naturalistiske evolutionsteori som en videnskabelig kendsgerning (???), hvis jeg forstår dig ret. Som bekendende kristen tror du så samtidig på, at Gud har skabt universet, livet og livsformerne, hvis jeg forstår dig ret..? (du må endelig korrigere).
Hvis det forholder sig, som jeg antager ovenfor, mener jeg det er, ja undskyld, noget rod.
Dr. theol, lektor Jakob Wolf, giver en udmærket beskrivelse af de kristnes almindeligt udbredte accept af den naturalistiske evolutionsteori i Rosens Råb, side 20. Han betegner denne holdning som en uafhængigheds-teori, og skriver:
"Den (uafhængigheds-teorien) siger, at vi lever i en naturvidenskabelig forstået verden, og vi lever i en teologisk forstået verden, og at disse to verdener intet har med hinanden at gøre. Der er ingen sammenhæng mellem de to verdener. Det vil sige, at uafhængigheds-tesen fører til en metafysisk dualisme. Men en metafysisk dualisme er ikke overbevisende i dag. Forestillingen om, at der findes to verdener, hører hjemme i et mytologisk verdensbillede, vi for længst har forladt. Verden er én (citat slut).
Wolf skriver videre: "Man kan også sige det på den måde, at konsekvensen af uafhængigheds-tesen i denne udgave er, at Gud mister realitet. Gud opfattes ikke længere som en levende realitet, men kun som et etisk ideal. Teologien ophæver sig selv som teologi, som en lære om Gud, og bliver udelukkende til en lære om en etisk idé" (citat slut).
Wolf skriver også, at man med uafhængigheds-tesen "reelt opgiver tanken om Gud som skaberen af universet. Det er fatalt, fordi det ophæver selve begrebet om gud i hvert fald ifølge jødedommen, kristendommen og islam."
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82898 - 27/03/2007 22:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Brian, du er det jo Nikolaj du skriver til, men jeg du kommer med noget her, som jeg lige måtte vende inde i mit hovede: Citat: Fx. beretningen om Maria, der blev gravid uden nogen mands indblanding. Jeg mener: Ligesom træer og planter ikke skyder frem på én dag, så er dét mirakel jo ligesom heller ikke set før?!
Er det kun mig, der ser et problem i, at vi kristne fastholder en tekstnær tolkning nogle steder i skriften - mens vi opgiver, ja måske ligefrem forkaster den andre steder?
Jeg har altid selv undret mig over, at nogen kristen sjæl kunne have problemer med at tro på jomfrufødslen ... jeg mener jo, at livet - hele livet - er ét stort og forunderligt og altomfattende under .. og at jomfrufødslen hvad angår tros-udfordringer så afgjort må befinde sig i småtingsafdelingen.
Hvordan kan nogen uden videre tro på, at den Almægtige har skabt skabt himmel og jord ved Ordet - at Jesus (altså Ordet) kunne mætte i tusindvis af munde med en lille drengs beskedne madpakke ... at han kunne opvække døde ... at han kunne opstå fra de døde ... og vende tilbage til sin far i himlen ... og være til stede for os nu og her ved Helligånden ... og give os sig selv, helt konkret og fysisk, i brød og vin ... og .. ja fortsæt selv .... og så skulle det være et problem at tro på, at Maria blev mor til Jesus uden at have været sammen med en mand??? DET synes jeg er underligt!
Og det med at træer og planter ikke skyder frem på én dag - ja hvorfor egentlig kke? - der står jo ikke noget om, hvor lange dagene (set i vort perspektiv) var dengang!
Jeg tror tiden er skabt af Gud til os at leve og opleve i, og den behøver vel ikke at være uforanderlig i sin udstrækning?
Tid og rum kan måske være skjult i dimensioner, som vi ikke er udstyret med sanser til at fatte .. ?
Og mht. det tekstnære - jo, jeg læser tekstnært, hvis det giver mening ud fra hele den bibelske sammenhæng. Nogle steder er der tvivl. F.eks. betyder tusind år ikke altid 1.000 år? Det tror jeg i hvert fald ikke!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82899 - 27/03/2007 22:48
|
Bruger
|
Citat: Jamen har du da et problem med at tro på jomfrufødslen samtidig med at du forkaster den bibelske skabelsesberetning, eller skal vi også blot tolke jomfrufødslen, Jesu opstandelse, frelsen, nåden, tilgivelsen og alt det andet som fromme myter og discipelfantasi?
Nej, jeg har ikke noget problem med hverken skabelsen eller jomfrufødslen! Men jeg kan godt se et problem i, at man nogle steder afviser en enkel og ligefrem tolkning af den bibelske tekst, mens man andre steder hårdnakket fastholder en enkel og ligefrem tolkning.
Personligt har jeg intet problem med skabelsesberetningens dage. Nej, træer og buske plejer ikke at vokse frem i løbet af én dag, men jeg tror på, at Gud har skabt naturlovene og derfor også er Herre over dem. Gud er større end mig - og det hviler jeg i. Så når jeg støder ind i ting i Skriften, som støder an mod min tanke - så må jeg selvfølgelig undersøge det nærmere - og hvis det da stadig forbliver et mysterium, så gør jeg som Luther: Løfter på hatten - og går videre!
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82901 - 27/03/2007 23:16
|
Bruger
|
Citat: Så når jeg støder ind i ting i Skriften, som støder an mod min tanke - så må jeg selvfølgelig undersøge det nærmere - og hvis det da stadig forbliver et mysterium, så gør jeg som Luther: Løfter på hatten - og går videre!
Som en tidligere rabbiner engang sagde til mig: der er to måder at forstå Bibelen på, men det er som regel den tredje der er den rigtige!
|
|
Til toppen
|
|
|
#82902 - 27/03/2007 23:20
|
Bruger
|
Citat: Måske er jeg ret enfoldig på det område - men jeg ser ikke problemet.
Hi HI - nu lyder du jo nærmest som en literalistisk ungjordsfreak 
|
|
Til toppen
|
|
|
#82903 - 27/03/2007 23:28
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Måske er jeg ret enfoldig på det område - men jeg ser ikke problemet.
Hi HI - nu lyder du jo nærmest som en literalistisk ungjordsfreak
... kald mig hvad du vil! Jeg går ikke særlig meget op i det!

|
|
Til toppen
|
|
|
#82904 - 27/03/2007 23:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Brian - Citat: ... og den anden mulighed er så, at Gud ganske enkelt har befalet træer, buske og planter at vokse frem ved sit ord! Helt ligesom Jesus sagde til Lazarus: "Lazarus, kom herud!"
Er der nogen som helst grund til at tænke "ugedag" - "flere dimmensioner" osv. osv. ind i Guds fantastiske skabelse?
Måske er jeg ret enfoldig på det område - men jeg ser ikke problemet.
Næh, det kan da godt være, at du har ret - jeg har ikke noget specielt behov for få særlig meget rede på, hvordan det lige gik for sig dengang, for længe siden ... mine nutids øjne kan ikke se detaljerne så langt tilbage, og jeg tænker sjældent på det -
Allilgevel synes jeg det er tilfredsstillende, når nogen kan få noget af det, vi kan se, til at stemme med noget af det, som vi tror, at vi véd, men altså ikke kan se - - -
F.eks. har jeg det fint med det store brag .. very big bang ! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82905 - 27/03/2007 23:51
|
Bruger
|
Hej Kristina, Citat:
Næh, det kan da godt være, at du har ret - jeg har ikke noget specielt behov for få særlig meget rede på, hvordan det lige gik for sig dengang, for længe siden ... mine nutids øjne kan ikke se detaljerne så langt tilbage, og jeg tænker sjældent på det -
Allilgevel synes jeg det er tilfredsstillende, når nogen kan få noget af det, vi kan se, til at stemme med noget af det, som vi tror, at vi véd, men altså ikke kan se - - -
F.eks. har jeg det fint med det store brag .. very big bang ! 
kristina
Jeg tror også på et BIG BANG - nemlig det her:
Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det menneskeskabte på den vil vise sig som det, det er. 2.Pet3,10

/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82906 - 28/03/2007 01:38
|
Bruger
|
Citat: Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det menneskeskabte på den vil vise sig som det, det er. 2.Pet3,10
Og så kan den debat fortsætte til 'evighedernes evighed'. Så længe der er mennesker, der vil have en gud puttet ind som den, der ikke alene har haft en finger med i spillet om altings skabelse, men også som den absolutte forudsætning for liv, så er denne debat blot én uendelig lang gentagelse af meget, meget halleluja-betonede udsagn.
Ingen gider tilsyneladende beskæftige sig med bl.a. den besynderlighed, at de kristnes gud først blev synlig millioner af år efter menneskets første optræden på den jordiske scene, og så blev han først præsenteret som en revser af den jødiske religion ganske vist senere som noget så fantastisk som avlet af en insemination af den hellige ånd. Han, der skal være den menneskepersonificerede udgave af gud kommer så med en masse udsagn, som nogen 70-100 år senere nedskriver som mundret citat, og 2000 år senere er der gud hjælpe os stadig nogen, som har mod nok til at hævde disse gendigtninger som eviggyldige sandheder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82907 - 28/03/2007 10:16
|
Bruger
|
Citat: Han, der skal være den menneskepersonificerede udgave af gud kommer så med en masse udsagn, som nogen 70-100 år senere nedskriver som mundret citat, og 2000 år senere er der gud hjælpe os stadig nogen, som har mod nok til at hævde disse gendigtninger som eviggyldige sandheder.
Tja, med den holdning, er der jo ikke rigtig noget at sige til at en fornuftig dialog med den type gudsfornægter du tilhører, er en helt umulig sag. Og med en sådan nedladende holdning til troende kristne kan det da undre meget hvorfor du i det hele taget spilder din tid i dette kristendominerede og kristenstyrede forum!!
Og nu er NT altså ikke nogen gendigtning nedskrevet næsten 100 år efter begivenhederne, men rigtig meget af det er skrevet 15-35 år efter begivenhederne, enten af øjenvidner, eller af øjenvidners meget nære medarbejdere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82908 - 28/03/2007 10:36
|
Bruger
|
Hej Trodi, Citat:
Citat: Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det menneskeskabte på den vil vise sig som det, det er. 2.Pet3,10
Og så kan den debat fortsætte til 'evighedernes evighed'. Så længe der er mennesker, der vil have en gud puttet ind som den, der ikke alene har haft en finger med i spillet om altings skabelse, men også som den absolutte forudsætning for liv, så er denne debat blot én uendelig lang gentagelse af meget, meget halleluja-betonede udsagn.
Ingen gider tilsyneladende beskæftige sig med bl.a. den besynderlighed, at de kristnes gud først blev synlig millioner af år efter menneskets første optræden på den jordiske scene, og så blev han først præsenteret som en revser af den jødiske religion ganske vist senere som noget så fantastisk som avlet af en insemination af den hellige ånd. Han, der skal være den menneskepersonificerede udgave af gud kommer så med en masse udsagn, som nogen 70-100 år senere nedskriver som mundret citat, og 2000 år senere er der gud hjælpe os stadig nogen, som har mod nok til at hævde disse gendigtninger som eviggyldige sandheder.
Du har ganske ret: Jeg gider ikke spilde min tid med endeløse og frugtesløse diskussioner. Det var vist også det, jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd.
Og så lige et godt råd til dig Trodi: Hvis du virkelig kunne tænke dig en dialog om skabelse, tro og videnskab med nogle kristne - så er det en god ide, hvis du ligger den nedladende tone til side!
God dag Mvh /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82909 - 28/03/2007 18:56
|
Bruger
|
"Jeg gider ikke spilde min tid med endeløse og frugtesløse diskussioner."
Hej Brian!
Mener du dermed, at du ikke vil forsvare Guds underfulde skaberværk overfor naturalismen, der hævder at livsformerne er udviklet helt tilfældigt uden hverken formål eller plan..?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82911 - 28/03/2007 19:10
|
Bruger
|
"OK, vi er jo så bare forskellige udgaver af sapiens'erne med hver vores tilgang til kristendommen."
Hej kristina!
Nej, kritikken af teorien om biologisk evolution, herunder tankerne om ID, er ikke min tilgang til kristendommen.
Men det var en utrolig lettelse for mig at blive befriet for at betragte læren om den naturalistiske biologiske evolution som eneste og fuldgyldige forklaring på livsformernes oprindelse.
Du spørger, hvordan jeg "skelner mellem ægte og såkaldt videnskab?"
Jeg mener, at ægte videnskab kan underbygges med beviser, mens videnskaben bliver uægte, når den tages til indtægt af den naturalistiske filosofi.
"Jeg selv har ikke forstand på nogen af delene..", skriver du.
Jo, det tror jeg bestemt, du har. Du kan udmærket forstå, at videnskab kan tages til indtægt af den naturalistiske filosofi for at afvise Gud som årsag til livet og livsformerne.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82912 - 28/03/2007 19:17
|
Bruger
|
"Der skal ikke findes "serier af mutationer sted".
Hej Lars!
Det forstår jeg ikke..? Den ene mutation må da følge den anden på rette sted og tid. Hvordan kan det ellers være muligt at selektionen kan udvikle nye strukturer og organer?
"Fejlen i din sammenligning illustreres bedst ved, at det ved en tilsvarende udregning af sandsynligheden for at DU eksisterer vil føre til, at DU ikke eksisterer, da sandsynligheden er nær 0, hvis man starter beregningen nogle få generationer tilbage," skriver du.
Det er sikkert rigtigt. Men det forudsætter for mig at se, at man må acceptere, at der sker mirakler.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82913 - 28/03/2007 20:05
|
Bruger
|
Hej Brian Du kommer med et par meget relevante og gode spørgsmål: Citat: Når du nu har svært ved at komme overens med en bogstavelig læsning af 1. mos 1-2 - fint illustreret med dit lille planteeksempel - har du så også svært ved at læse andre dele af skriften bogstaveligt? Fx. beretningen om Maria, der blev gravid uden nogen mands indblanding. Jeg mener: Ligesom træer og planter ikke skyder frem på én dag, så er dét mirakel jo ligesom heller ikke set før?!
Som Kristina allerede har skrevet, er det at skabe et befrugtet æg i en kvindes livmoder en meget, meget lille ting i forhold til f.eks. at skabe et helt univers. Og det samme gælder for opstandelsen og vandringen på søen osv. Men forresten synes jeg heller ikke, det er et mindre under, at Gud skabte hele verden på et splitsekund og allerede fra starten af havde fintunet det, så det ville komme til at udvikle sig til den verden, vi kender i dag, end hvis han havde skabt det fikst og færdigt. I øvrigt troede allerede Augustin jo, at hele verden var blevet skabt på bare et øjeblik og tænk, så kommer naturvidenskaben minsandten til den samme konklusion halvandet årtusind efter ham. Citat: Er det kun mig, der ser et problem i, at vi kristne fastholder en tekstnær tolkning nogle steder i skriften - mens vi opgiver, ja måske ligefrem forkaster den andre steder?
Hvis vi forkaster en tekstnær tolkning af nogle steder i Skriften, bare fordi vi ikke bryder os om, hvad der står, så er den selvfølgelig rivende gal. Men jeg tror og håber oprigtigt ikke, at det er, hvad der er sket for mig. Det er jo ikke sådan, at jeg på noget tidspunkt har haft en aversion mod, hvad der står i skabelsesberetningen, hverken bogstaveligt eller poetisk forstået.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82914 - 28/03/2007 20:10
|
Bruger
|
"Ja, det vil jeg trygt overlade til de, der har tid, lyst og evner til det," skriver Brian.
Det er OK, at du ikke vil diskutere oprindelse. Jeg er imidlertid meget overbevist om, at du udmærket er klar over, hvad oprindelse drejer sig om. Dybest set har du taget stilling til spørgsmålet: Har Gud skabt universet eller skal årsagerne alene tilskrives tilfældigheder...? Det er et enten eller, alle er nødsaget til at tage stilling til. Ingen, der har hørt om Gud, kan undlade at tage stilling for eller imod Gud
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82915 - 28/03/2007 20:22
|
Bruger
|
Hej Lars Citat: Tak for en åbenhjertig og ærlig beretning. Jeg glæder mig over at rimeligheden har sejret, og at du tilsyneladende ikke har måttet opgive det, der betyder mest for dig på den konto.
Velbekomme . Og ja, det glæder jeg mig også over, begge dele. Citat: Dine reflektioner viser mig, at langt størstedelen af grunden til dit holdningsskift skal findes i religiøse overvejelser (bibelen og andre kristne), mens kun en lille del af ændringen kan tilskrives videnskabelige argumenter (pladetektonik). Det er selvfølgelig nedslående for een, der som jeg bruger megen tid på netop dette; men svarer på den anden side meget godt til de erfaringer jeg har fra andre, der har forladt en sekt. Her har det i langt de fleste tilfælde jeg har hørt om, været religiøse grunde, der har ført folk væk.
Nu vil jeg ikke beskrive kreationismen som en sekt. Især ikke, fordi jeg kender mange i øvrigt fornuftige mennesker, som jeg respekterer meget, og som er kreationister (men det er noget andet, jeg beundrer dem for ). En konspirationsteori er nok nærmere den rigtige betegnelse. Citat: Men du er trods alt blevet overbevist af pladetektonikresultaterne. Har du en forklaring på, at netop DETTE kunne bryde igennem de barrierer, du havde som ungjordskreationist? For der er jo masser af overbevisende (synes jeg) argumenter imod en ung jord i den videnskabelige litteratur. Men var du immun ove for disse, fordi de netop er almindelige og almindeligt fremførte, og som netop derfor ihærdigt modarbejdes af ungjordskreationistbevægelserne? Og var tektonikområdet et "jomfrueligt område" i denne sammenhæng??? Og netop derfor i stand til at nedbryde barriererne?
Jeg ved det egentlig ikke rigtigt. Det kan godt være, det faktisk er den rigtige forklaring eller i hvert fald en del af den som du kommer med, nemlig at på området pladetektonik havde jeg ikke lige de kreationistiske parader oppe. Og så virker det jo egentlig så plausibelt og letfatteligt, at alle kontinenterne engang har hængt sammen, men siden har rykket sig fra hinanden (og så passer det endda godt ind i skabelsesberetningen, hvor der jo står, at Gud samlede alt landet på et sted og alt havet på et andet sted). Men jeg tror egentlig også, at jeg bare var ved at være klar til at acceptere argumenterne på det tidspunkt, så det var måske alligevel ikke så vigtigt, at det lige var pladetektonik, det handlede om det ville i hvert fald være ret ironisk, for geofysik o.l. har aldrig heller ikke dengang jeg var mere naturvidenskabsinteresseret, end jeg er nu interesseret mig (jeg er typen, der ikke engang kan holde koncentrationen under en vejrudsigt , så jeg aner aldrig, hvordan vejret bliver i morgen, hvis ikke jeg har kigget på nettet, hvor man slipper for at høre om højtryk og lavtryk og diverse fronter).
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82916 - 28/03/2007 20:28
|
Bruger
|
Hej Andreas Citat: Der er aldrig nogen der har præsenteret dig for syndflodsgeologien. Den forklarer ganske fint sådanne "problemer" og endda helt fint i overensstemmelse med faktuelle data renset for darwinistisk tolkning!
Jeg troede, syndflodsgeologien beskæftiger sig med fordelingen af jordlag og fossilernes placering i dem? Vel har dette emne da visse berøringsflader med pladetektonik, men det var nu (så vidt, jeg husker) ikke inde i billedet i forbindelse med det undervisningsforløb. Uanset hvad, så tror jeg kun, pladetektonikken var en brik i det store puslespil for mig.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82917 - 28/03/2007 20:54
|
Bruger
|
Hej Hoeg Citat: Mit svar på ovenstående er, at jeg finder det påfaldende, at de kristne, jeg kender, tilsyneladende har accepteret den naturalistiske evolutionsteori som en videnskabeligt fastslået kendsgerning. Det opfatter jeg som en sejr for den naturalistiske forklaring (darwinismen), når det altså gælder den kristne tro.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstå, hvad du mener. Hvordan kan evolutionsteorien og den naturalistiske videnskab sejre over den kristne tro? Og kan man i øvrigt forestille sig en naturvidenskab, der ikke er naturalistisk i sin metode? Det mener jeg ikke; naturvidenskaben beskæftiger sig jo med naturen, sådan som den opfører sig, når den opfører sig naturligt. Citat: Ja, jeg er da stolt over, at det tilsyneladende var mit indlæg, der inspirerede dig til at fortælle om din holdningsændring. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Du har opgivet kreationismen og nu tror du altså på den naturalistiske evolutionsteori som en videnskabelig kendsgerning (???), hvis jeg forstår dig ret. Som bekendende kristen tror du så samtidig på, at Gud har skabt universet, livet og livsformerne, hvis jeg forstår dig ret..?
Ja, det er nogenlunde rigtigt. Jeg vil nu ikke sige, at jeg tror på evolutionsteorien, men jeg har ikke nogen grund til at mene, at den er forkert; så når nu der stort set er konsensus i det naturvidenskabelige etablissement for at tro på den, kan jeg nok godt tillade mig at regne med, at de har ret. Men nogen tro vil jeg ikke mene, der er tale om. Citat: Hvis det forholder sig, som jeg antager ovenfor, mener jeg det er, ja undskyld, noget rod. Dr. theol, lektor Jakob Wolf, giver en udmærket beskrivelse af de kristnes almindeligt udbredte accept af den naturalistiske evolutionsteori i Rosens Råb, side 20. Han betegner denne holdning som en uafhængigheds-teori, og skriver: "Den (uafhængigheds-teorien) siger, at vi lever i en naturvidenskabelig forstået verden, og vi lever i en teologisk forstået verden, og at disse to verdener intet har med hinanden at gøre. Der er ingen sammenhæng mellem de to verdener. Det vil sige, at uafhængigheds-tesen fører til en metafysisk dualisme. Men en metafysisk dualisme er ikke overbevisende i dag. Forestillingen om, at der findes to verdener, hører hjemme i et mytologisk verdensbillede, vi for længst har forladt. Verden er én (citat slut). Wolf skriver videre: "Man kan også sige det på den måde, at konsekvensen af uafhængigheds-tesen i denne udgave er, at Gud mister realitet. Gud opfattes ikke længere som en levende realitet, men kun som et etisk ideal. Teologien ophæver sig selv som teologi, som en lære om Gud, og bliver udelukkende til en lære om en etisk idé" (citat slut). Wolf skriver også, at man med uafhængigheds-tesen "reelt opgiver tanken om Gud som skaberen af universet. Det er fatalt, fordi det ophæver selve begrebet om gud i hvert fald ifølge jødedommen, kristendommen og islam."
Det kan jeg overhovedet ikke nikke genkendende til. Jeg har i hvert fald ikke afvist Gud som en levende realitet eller som skaber tværtimod tror jeg nøjagtig lige så fuldt og fast på, at verden er skabt af Gud i dag, som jeg gjorde førhen om ikke fastere. Og jeg mener heller ikke, at der er to verdener. Det er jo en helt absurd tanke. Derimod mener jeg godt, man kan sige, at det, naturvidenskaben taler om, når den taler om hvordan verden er blevet til, er noget andet end det, teologien og filosofien taler om, når de taler om, hvorfor verden (stadig den samme verden) er blevet til. Og når naturvidenskaben altså slet ikke taler om det samme som teologien og filosofien, så kan jeg heller ikke se, at der skulle være nogen konflikt mellem dem. (Her kommer lige en lille parantetisk anekdote, jeg så nemlig et interview med den nu afdøde astrofysiker Jens Martin Knudsen i fjernsynet dengang jeg stadig var ungjordskreationist; han beskrev så vidt, jeg husker sig selv som en kristen og sagde noget i samme stil som det, jeg nu har sagt, altså at videnskaben og religionen taler om to forskellige ting, hvad angår verdens tilblivelse, og jeg tænkte ved mig selv, at det da var noget underligt noget at sige, og at han da vist ikke kunne være nogen særlig seriøs eller oprigtig kristen og tænk, i dag sidder jeg og siger det samme, og føler mig ikke spor mindre kristen.)
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82918 - 28/03/2007 23:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Citat: "Jeg selv har ikke forstand på nogen af delene..", skriver du.
Jo, det tror jeg bestemt, du har. Du kan udmærket forstå, at videnskab kan tages til indtægt af den naturalistiske filosofi for at afvise Gud som årsag til livet og livsformerne.
Ved du hvad, jeg har jeg faktisk ikke forstand på de dele. Jeg bliver tom i øjnene og får hvidt papir inde i hovedet, når nogen forsøger at forklare mig noget som helst videnskabeligt stof. Sådan har jeg det også med fodbold.
Jeg ved godt, at disse tilståelser afskærer mig fra at komme på bølgelængde med en hel masse prægtige mennesker ... .. men det må jeg så leve med.
Så nej, jeg forstår heller ikke, at videnskab skulle kunne tages til indtægt af den naturalistiske filosofi for at afvise Gud som årsag til livet. ... og hvis det alligevel er tilfældet, så vil mit næste spørgsmål lyde: .. and so what? 
Så brug endelig ikke tid på at forsøge at forklare mig problemet, som altså forekommer mig ikke-eksisterende ..
Jeg er i det mindste helt tryg i min overbevisning om, at hvis jeg en dag skulle se lyset, videnskabelig set, så ville det ikke ændre en tøddel på min kristne tro, for det må under alle omstændigheder være hinsides videnskabeligt regi at beskæftige sig med, endsige udradere, den årsagsløse årsag: Gud, vor Herre og Skaber, Alfa og Omega ...
Herudi er ingen Endlösing mulig ... 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82919 - 29/03/2007 00:17
|
Bruger
|
Citat: Og så lige et godt råd til dig Trodi: Hvis du virkelig kunne tænke dig en dialog om skabelse, tro og videnskab med nogle kristne - så er det en god ide, hvis du ligger den nedladende tone til side!
Tak for det gode råd! Men det er somme tider svært at modstå fristelsen, især når 'modparten' forekommer indbydende til denne tone.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82920 - 29/03/2007 00:23
|
Bruger
|
Citat: forsvare Guds underfulde skaberværk overfor naturalismen, der hævder at livsformerne er udviklet helt tilfældigt uden hverken formål eller plan
Hvem har dog påstået et manglende formål? Og hvad mener du med 'naturalismen'?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82921 - 29/03/2007 00:24
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Citat: Jeg tror også på et BIG BANG - nemlig det her:
Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det menneskeskabte på den vil vise sig som det, det er. 2.Pet3,10
Fascinerende hvad folk her i verden går og drømmer om.....
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82922 - 29/03/2007 00:34
|
Bruger
|
Citat: Det er jo stort set ikke andre end darwinister der farer frem med et sådant bibelsyn, idet de jo helt glemmer det helt elementære og grundlæggende ved bibeltolkning: nemlig at se teksten i sin egen kontekst, sted, tid og kultur
Hvordan afgør du så, om den ene eller den anden bibeltekst alene skal forstås ud fra sin kontekst, mens andre er befriet for fortolkning i konteksten. Min indgang var din bemærkning i anden sammenhæng om skabelsesberetningerne i GT. Skal de forstås f.eks. i kontekst? Og hvad betyder de så, udover at være en af mange smukke, menneskeligt skabte myter om skabelsen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82923 - 29/03/2007 06:11
Evolutionsteorien er ikke en teori om Gud
|
Bruger
|
"Jeg vil nu ikke sige, at jeg tror på evolutionsteorien, men jeg har ikke nogen grund til at mene, at den er forkert; så når nu der stort set er konsensus i det naturvidenskabelige etablissement for at tro på den, kan jeg nok godt tillade mig at regne med, at de har ret. Men nogen tro vil jeg ikke mene, der er tale om."
Hej Nikolai!
Tak for svaret. Jeg har en kommentar til det du skriver ovenstående.
Ja, biologerne er enige, når de siger, at den biologiske evolutionsteori virker. Men her skal man lige gøre sig klart, hvad det er, den biologiske evolutionsteori udtaler sig om. Teorien om biologisk evolution udtaler sig IKKE om Gud, da det er en naturvidenskabelig teori. Det kan biologer nemt nok blive enige om.
Teorien siger kun, at variationen og selektionen virker, så der opstår individer med bedre fitness og at disse individer får mere afkom. Det virker og kan iagttages i naturen.
Men så er det, at naturalismens fortalere kommer farende og siger: Aha, ja så kan det jo forklares, at mennesker og menneskeaber har en fælles evolutionær forfader. Gud er ikke nødvendig for at forklare menneskets oprindelse.
Skabelsestroende kan herefter indvende, at variation og selektion ikke kan forklare de store forandringer fra celle til pattedyr. Og sådan kan diskussionen køre videre og videre. Det, denne diskussion drejer sig om, er sædvanligvis mere filosofi end naturvidenskab.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82924 - 29/03/2007 09:49
|
Bruger
|
Hej Hoeg, Jeg er ked af, at du ikke forstår mit argument, men prøv at tænke over, at der er mange slags mutationer, og at der hele tiden dukker nye op. Jeg tror ikke, jeg vil forsøge at forklare det mere indgående. Citat: Det er sikkert rigtigt. Men det forudsætter for mig at se, at man må acceptere, at der sker mirakler.
Så du er et mirakel????
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82925 - 29/03/2007 13:32
[Re: steen]
|
Bruger
|
Citat: Citat: Jeg tror også på et BIG BANG - nemlig det her:
Fascinerende hvad folk her i verden går og drømmer om.....
Steen
Tilgengæld er det ikke særlig facinerende, at nogle tilsyneladende har så enormt svært ved at forstå humor!
Ærgeligt.
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82926 - 29/03/2007 13:46
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Og så lige et godt råd til dig Trodi: Hvis du virkelig kunne tænke dig en dialog om skabelse, tro og videnskab med nogle kristne - så er det en god ide, hvis du ligger den nedladende tone til side!
Tak for det gode råd! Men det er somme tider svært at modstå fristelsen, især når 'modparten' forekommer indbydende til denne tone.
Som Sha Sha Gabor siger: "Jeg kan modså alt, - untagen fristelser"

/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82928 - 29/03/2007 20:02
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Nej Brian, var det ikke Oscar Wilde?
Det har du da fuldstændig ret i. Jeg beklager!
... og hvordan i alverden formåede jeg at lave 2 stavefejl i det citat? 
God aften, Anne /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#82929 - 29/03/2007 20:13
|
Bruger
|
"Hvem har dog påstået et manglende formål?", skriver Trodi.
At den biologiske udvikling ikke har noget formål er et almindeligt argument mod intelligent design og skabelse.
Trodi fortsætter: "Og hvad mener du med 'naturalismen'?"
Det er for eksempel at argumentere for, at livsformerne er udviklet helt tilfældigt uden hverken formål eller plan og at hævde, at livsformerne er opstået og udviklet uden nogen intelligent og bevidst årsag.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#82931 - 29/03/2007 20:20
|
Bruger
|
Citat:
Citat:
Citat: Nej Brian, var det ikke Oscar Wilde?
Det har du da fuldstændig ret i. Jeg beklager!
... og hvordan i alverden formåede jeg at lave 2 stavefejl i det citat? 
God aften, Anne /B
Nåmen her er så et, der tilskrives Zsa Zsa (og det vil I ELSKE):
"Hvor mange ægtemænd, jeg har haft? Mener du ud over mine egne?"

mvh LarsBj
ROFL.... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#82932 - 29/03/2007 22:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Zsa Zsa - det var hende den fantastiske housekeeper: "Every time I leave a man, I keep his house ... " .... Det er da forresten en spøjs titel disseher indlæg har: "Darwinismen har sejret over teologien" - - ?  - - en begivenhed jeg troede først ville indtræffe den dag Rundetårn bliver højere end et tordenskrald?  Nej, hov, undskyld! - sengetid, kan jeg mærke ... Godnat! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#82933 - 30/03/2007 01:08
|
Bruger
|
Citat: Og med en sådan nedladende holdning til troende kristne kan det da undre meget hvorfor du i det hele taget spilder din tid i dette kristendominerede og kristenstyrede forum!!
Hvori består den 'nedladende holdning'?
Citat: Og nu er NT altså ikke nogen gendigtning nedskrevet næsten 100 år efter begivenhederne, men rigtig meget af det er skrevet 15-35 år efter begivenhederne, enten af øjenvidner, eller af øjenvidners meget nære medarbejdere.
Hvorfra har du denne interessante oplysning?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82934 - 30/03/2007 09:10
|
Bruger
|
Citat: Hvorfra har du denne interessante oplysning?
Faglitteratur. Og jeg har tit og ofte citeret fra denne i indlæg her på JesusNet!!
En simpel søgning vil bringe dig frem til adskillige af disse indlæg.
Men det ligger vist nok temmeligt langt uden for denne tråds emne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82935 - 31/03/2007 00:55
|
Bruger
|
Citat: Og nu er NT altså ikke nogen gendigtning nedskrevet næsten 100 år efter begivenhederne, men rigtig meget af det er skrevet 15-35 år efter begivenhederne, enten af øjenvidner, eller af øjenvidners meget nære medarbejdere.
http://www.nytestamente.org/content/view/21/2
Paulus skrev sine brev før år 70, hvilket betyder, at de er blevet skrevet før evangelierne. De er derfor de ældste eksisterende kristne dokumenter.
15-35 år kan næppe passe!
|
|
Til toppen
|
|
|
#82936 - 31/03/2007 13:53
|
Bruger
|
Hej Trodi og Andreas Citat: 15-35 år kan næppe passe!
Det kan da udmærket passe. De tidligste af Paulus' breve, som jo også indeholder vidnesbyrd om Jesus, er senest skrevet omkring 50 e.Kr. (se f.eks. wikipedia), altså godt og vel 15 år efter Jesu død og (påståede) opstandelse. De seneste af hans breve er skrevet omkring først i 60'erne, før han blev henrettet i Rom. Og nogle af de andre breve i NT (f.eks. Jakobs brev) er endnu ældre end Paulus'. Hvornår evangelierne er skrevet er lidt mere uvist, men de synoptiske evangelier er formentlig skrevet mellem 60-80 e.Kr.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#82937 - 31/03/2007 18:14
|
Bruger
|
Citat: Paulus skrev sine brev før år 70, hvilket betyder, at de er blevet skrevet før evangelierne. De er derfor de ældste eksisterende kristne dokumenter.
15-35 år kan næppe passe!
Alene det at du henviser til en kristendomshadende hjemmeside som Cyril Malkas hjemmside er nok til at afvise linket som totalt utroværdigt. Så har du virkelig ikke andet at fremkomme med?
Og naturligvis skrev Paulus da sine breve før år 70. Han blev jo henrettet omkring år 65-66.
Men det betyder da ikke at de er skrevet før evangelierne! Hvor har du dog fået den idé fra.
Jeg har i ret mange indlæg efterhånden gjort rede for dateringsproblematikkerne og vist at både Mattæus og Markus begge med stor sandsynlighed er skrevet lige omkring år 50.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82938 - 31/03/2007 18:23
|
Bruger
|
Citat: men de synoptiske evangelier er formentlig skrevet mellem 60-80 e.Kr.
Dette er jo ikke helt rigtigt. De er med størst tænkelig sandsynlighed skrevet 45-60 e.Kr.
Apostlenes gerninger, der er en fortsættelse af Lukas er skreve senest år 64-65 medens Paulus endnu var i live og Lukas er jo altså skrevet før Apostlenes Gerninger. At Agostlenes Gerninger er skrevet efter Lukas Evangeliet er selv de mest bibelkritiske gudsfornægtende forskere generelt endda meget enige om.
Den væsentligste grund for at ikke-troende med vold og magt og fantasifulde kringel krangel absolut vil have evangelierne dateret til efter år 70 e.Kr. er, at de jo ellers har enormt svært ved at komme uden om evangeliernes forudsigelser af Jerusalems ødelæggelse i det år.
Desuden er de nødt til at tilsidesætte alle almindelige og gængse historiske arbejdsmetoder m.v. for at være i stand til at kunne fastholde deres ukorrekte og uholdbare sene dateringer af de fleste af NT's skrifter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82939 - 31/03/2007 21:29
|
Bruger
|
Citat: Alene det at du henviser til en kristendomshadende hjemmeside som Cyril Malkas hjemmside er nok til at afvise linket som totalt utroværdigt
Kunne du mon prøve at imødegå de oplysninger/konklusioner, som findes på denne hjemmeside. Det er ikke nok for mig, at du blot afviser den som 'kristendomshadende'.
Paulus breve ca. 50 Jesus er en mystisk døende og genopstået halvgud. Markus 70-110 Myten får en historisk og geografisk dimension Matthæus og Lukas 90-135 Detaljer om Jesus fødsel og genopstandelse bliver tilføjet og historien forskønnes.
Johannes ca. 120 Kristen teologi udvikles
Apostlenes Gerninger 150-177 Nu hvor der blev skabt en illusion om den historiske Jesus, bliver ApG. skabt for at sætte disciplene ind i billedet.
Apostlenes breve 177-200 Breve, som påstås at være skrevet af Paulus og apostlene, bliver forfalsket af fundamentalister i deres kamp mod gnosticismen. De angriber mange forfalskere, som ikke anerkender Jesus som værende Kristus kommet i kødet.
Den oprindelige version af Markus, den tidligste historie, indbefatter slet ikke genopstandelse. Dette er blevet tilføjet senere.
Før disse tilføjelser fandt kvinderne den tomme grav og kun den forståelse, at Jesus var genopstået, som det blev lovet.
Som regel begynder de gnostiske evangelier dér, hvor Markus stopper.
De fortæller intet om Jesus' liv, men lærer den genopståede Kristus' hemmelig lære.
Dette tyder på, at Markus' evangelium var, som gnostikerne påstår, bygget op til at være den ydre hemmelighed, som var til for at tiltrække begyndere.
Den ydre gnostiske hemmelighed tog begynderen til at få en forståelse af den tomme grav og idéen om evigt liv.
De andre trin, om mystikken, om ens egen død og genopstandelse, om ens forståelse, om den dybe identitet af den enkelte som en Kristus og den evigtlevende Universelle Dæmon var for dem, der kom længere ind i de indre ringe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82940 - 31/03/2007 21:39
|
Bruger
|
Citat: Kunne du mon prøve at imødegå de oplysninger/konklusioner, som findes på denne hjemmeside. Det er ikke nok for mig, at du blot afviser den som 'kristendomshadende'.
Du kan jo starte med at læse de ret mange indlæg jeg her på JesusNet har skrevet om dateringsspørgsmål af NT-skrifterne.
Og nej, jeg vil ikke spilde så meget som et splitsekund af min tid på noget med Malkaernes hjemmesider at gøre. Der er absolut intet seriøst om dem i forhold til Bibelen og kristendommen.
Nu ved jeg ikke om det er Malka-siderne du har de dateringer, men de er da helt hen i vejret og er helt og holdent fri fantasi, hvilket jo er tydeligt dokumenteret via de temmeligt mange indlæg om dateringsspørgsmålene jeg allerede har skrevet her på JesusNet.
Og endnu er der ikke nogen der har haft noget fagligt kvalificeret at imødegå de af mig anførte dateringer. Det bliver også mere end meget svært, da man jo i så fald er nødt til at ignorere fakta og se bort fra kendsgerninger.
Enhver med bot en smule faglig viden om denne dateringsproblematik vil vide at de af dig angivne dateringer er helt hen i vejret, og ikke mange forskere, og slet ikke blandt de seriøse, støtter sådanne vilde dateringsforslag.
|
|
Til toppen
|
|
|
|