2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#8292 - 01/02/2003 13:17
Re: Willow Creek
[Re: 101jonas]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Jonas Jeg har ikke selv været til et decideret Willow Creek kursus eller hvad man nu kalder det, men jeg har været med til en dansk udløber af det (smittende tro). Det var et kursus på 4 aftner med udgangapunkt i willow Creek tankegang. Som jeg forstod det handlede det om at vi alle skal øve os mere på at være hverdagsmissionære og at der skal være arrangementer i menighederne hvor vi kan invitere ikke-kristne med. Jeg går stærkt ind for at vi ALLE sammen skal fortælle det glade budskab til hvem-vi-nu-kender.... Det er ikke nok med en missionær i Afrika. Det var jo også sådan de første kristne blev mødt - ved at en ven fortalte en ven som så fortalte en ven.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#8293 - 03/02/2003 11:45
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
Willow Creek.....
Vi har meget at takke WC og Billy Hybel´s for..... Ham og hans kirke har med Guds kraft gjort mangt og meget for evangeliet og for vores ledere og kirke.. Ingen tvivl om at alle præster og ledere her i DK...osv...burde tage på WC konference og få lidt inspiration...........
I Jesus Kristus (altid) Pente Costal
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#8294 - 04/02/2003 19:28
|
Bruger
Reg.: 20/08/2002
|
Jaja alle dem som har været til disse konferencer med Bill Hybels kan næsten ikke få armene ned igen.
Jeg bryder mig slet ikke om Willow Creek. Og jeg synes det er ærgeligt at det har fået så meget indflydelse i Danmark. Hvis man læser artikler om Bill Hybels på internettet så dannes der hurtigt et andet billede end det idylliske indtryk mange har af Willow Creek.
Grunden til at de er vokset så meget, er at de i den grad tilpasser produktet efter markedet. Vha spørgeskemaer kan de sammenfatte oplysninger fra kirkefremmede, og derved lave kirkeprogrammer efter deres ønsker. Masser af drama, humor, kæmpe musikbands osv. Folk skal jo føle sig rigtig godt tilpas i Willow Creek, ellers forsvinder de jo igen. Man bevæger sig væk fra den sande kristendom i Willow Creek, da man skal opfylde de fremmedes ønsker. Der bliver ikke forkyndt om det "hårde" i kristendommen, altså Guds vrede, helvede, dommen osv fordi det bryder kirkefremmede sig slet ikke om. Det var netop et punkt på det førnævnte spørgeskema. Hvis der bliver prædiket om disse ting bliver medlemstallet mindre, fordi ordet ikke "kildrer" i deres ører. De vil kun høre det gode i kristendommen, og det er lige præcis det de får.
Jeg har heldigvis ikke været til til en af konferencerne i København, og jeg kunne aldrig drømme om at deltage.
Jeg kan kun opfordre folk til at prøve at forholde sig kritisk overfor Willow Creek. Det er der ikke mange der gør. Men men hvis man starter med at undersøge det hele lidt nærmere, bliver man faktisk overrasket hvor slemt det egentlig er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8296 - 04/02/2003 21:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Esther,
Selvfølgelig er jeg enig i, at vi alle skal gøre hvad vi kan for at dele vores kristne tro med andre.
Heller ikke jeg har været på Willow Creek, og skulle måske ikke udtale mig, men jeg har da læst "Smittende tro" - og sad med en mærkelig tom fornemmelse.
Nu kommer det jo an på målgruppen, men hvis vi forkynder evangeliet, det glade budskab, til mennesker der i forvejen er uden mindste bekymring for deres evige liv, men bare vil have lidt flere gode oplevelser i det nuværende, så giver det ikke rigtig nogen mening, synes jeg.
Evangelium uden lov og deraf følgende syndsbevidsthed, forekommer mig at være ren og useriøs hyggesnak.
"Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder". Men det siger de vist ikke noget om på Wiloow Creek? (Hebr. 10,31)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#8297 - 05/02/2003 11:58
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg har - som sagt - ikke været på Willow Creek kurset og jeg har heller ikke læst doben "Smittende tro". Det eneste jeg bygger mine udsagn på er det kursus jeg var på. Det var en udløber af Willow Creek, men jeg tror næsten det var lidt fordansket. Ham som holdt seminarene/kurset gjorde også opmærksom på den side af kristendommen som indeholder synd/ hellighed og problematikken der - og at det selvfølgelig også skal nævnes (klart og tydeligt) i forbindelse med evangelisation.
Men det kan godst være vi skal lade nogle af dem som vitterligt har været på Willow Creek komme med deres meninger --- jeg glæder mig til at høre om det.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#8298 - 05/02/2003 12:12
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Okay!!! Jeg har bare nogle spørgsmål, selv om du har svare lidt på det.
Hvorfor skulle Gud ofre sig på Golgata, hvis Gud er sur og rasende på mennesker og ønsker dom over os? ER det KÆRLIGHED???
Den bedste taktik djævlen har, er at fortælle os mennesker at frelsen gennem Jesus ikke passer og at Gud hader mennesker. (FAKTA. jeg har selv været i sådanne tilfælde og jeg kender mange som har troet på denne løgn)
Vi skal ikke sætte grænser op, over for Gud i at kunne bringe evangeliet. Det væsenligste er, at dem der kommer til Gud også får den kærlighed som Gud er og giver, SAMTIDIG med at Gud får lov til at forme det enkelte menneske efter Hans ønske. At lave spørgeskemaer og målrette sin evangalisation efter dette, er en rigtig god måde, SÅ LÆNGE at budskabet om Guds kærlighed gennem Jesus ikke forvinder, SAMTIDIG med at Gud renser op i det rod vi mennesker har, ved at Han ved Helligånden oplyser de ting der skal på plads og at synd er en hindring mellem os og Ham, som er gennem brudt ved at Jesus er Herre i vores liv.
At holde fast i dom, vrede og tro på det, er at lytte til Satan, for så har han os lige der hvor han ønsker os.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#8299 - 06/02/2003 14:30
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Hej
"Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder". Men det siger de vist ikke noget om på Wiloow Creek?
Nej, det siger de ikke meget om, og årsagen findes i den kirkesammenhæng / teologiske sammenhæng hvor vi finder WC. I visse reformerte kredse er der tendens til en meget ensidig fokus på Guds kærlighed. Pga. at der i den reformete forkyndelse findes god plads til emner som total overgivelse, efterfølgelse og kaldet til mission, sker der dog ikke det samme som vi ser i visse folkekirkesammenhænge i DK, hvor denne ensidige kærlighedslære fører til dvaskhed.
Jeg vil foreslå, at de, der har god tid, læser et indlæg Indre Missions evangelisationssekretær, Johan Schmidt-Larsen (JSL) havde på en konference om hvordan IM kan gøre brug af WC. Se indlægget her
I dette indlæg kommer JSL indpå nogle af forskellene mellem Reformert og Luthersk tankegang - og hvad vi efter hans mening kan lære af WC - og hvad vi ikke bør lære. Han indlæg er selvfølgelig set med Lutherske briller, og de af jer der er tilhængere af den Reformerte lære, vil uden tvivl være uenige i noget af det han siger. Det kan vi jo så tage op til debat her på stedet - eller vi kan fortsætte med at arbejde på hvordan vi hver især, i vores forskellige kirkesammenhænge, kan gøre nytte af den undervisning vi fik på WC ('et )
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8300 - 06/02/2003 15:18
[Re: steincke]
|
Bruger
|
Den bedste taktik djævlen har, er at fortælle os mennesker at frelsen gennem Jesus ikke passer og at Gud hader mennesker. (FAKTA. jeg har selv været i sådanne tilfælde og jeg kender mange som har troet på denne løgn)
Så har du enten været meget uheldig eller ikke hørt efter i søndagsskolen. Jeg tror ikke på, der findes ét kirkesamfund der vil benægte at der er mulighed for frelse gennem Jesus, og at denne mulighed udelukkende er opstået pga. Guds kærlighed.
Desuden kan jeg slet ikke forstå hvor du får den ide fra, at alternativet til at "kildrer deres ører" er at slå folk i hovedet? Det drejer ikke om enten/eller. Måske ikke engang om både/og.
Sandt er det, at den dag i dag er der mulighed for at gå fortabt. Sandt er det, at den dag i dag står Gud med en udstrakt hånd og tilbud om frelse.
Nogle af os har det sådan, at vi mener at ordet om kærlighed og frelse bedst modtages af den, der har forstået syndens alvor. Måske var Paulus af samme opfattelse?? Han bruger i hvert fald samme princip i brevet til Romerne, hvor han indledningsvis forklarer dem om Guds vrede over menneskers uretfærdighed, Guds retfærdige dom (i nutids-form!), inden han taler om fred, frihed og forløsning. Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. Bemærk at dette løfte gælder dem der er i Kristus.
At holde fast i dom, vrede og tro på det, er at lytte til Satan, for så har han os lige der hvor han ønsker os.
HELT ENIG! Hvis det er det eneste vi holder fast i, så lytter vi til Satan. Men hvis vi føler Guds vrede og dom og lader det føre os til tilflugt hos Jesus, er det at lytte til Helligånden.
Vi skal ikke sætte grænser op, over for Gud i at kunne bringe evangeliet.
Nej - men vi hverken kan eller skal fjerne de "grænser" Gud selv har fastsat. Vi er kaldet til at forkynde hele Guds Ord - også det som virker negativt på os og andre. Det tilkommer ikke os at lægge til eller trække noget fra... Desuden skal vi huske på at mange netop opdagede hvor meget Gud elsker, da de hørte et bibelvers fortælle om Guds retfærdige synd og dom.
Vi ved ikke hvem Gud vil tale til idag, og med hvilket ord Gud vil gøre det. Gud ved det, og han ved - i modsætning til os - hvad netop dette menneske har brug for at høre fra Ham. Måske er det et hårdt ord, måske er det et trøstende ord - Gud ved det - og du og jeg vi må gå bud med det Gud sender os med. Sender han os med en citron så går det ikke at vi i stedet afleverer en is.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8301 - 06/02/2003 16:50
|
Anonym
Anonym
|
 Hej Jonas jeg er helt tabt her.. er Willow Creek en kirke ? eller ?  Jeg har engang hørt nogle apostolere tale om det, men fandt aldrig ud af hvad det var, og vil hellere høre dit svar, end gætte i blinde. Med venlig hilsen Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8302 - 06/02/2003 17:25
[Re: missio]
|
Bruger
|
Hej Missio.
Du har ret, problemmet er, at jeg aldrig har gået i søndagsskole og da jeg skulle konfirmeres, spurgte vi hele klassen, præsten, hvad vi skulle svare, når han stillede os spørgsmålene ved konfirmationen.
Jeg har først som 30 årig, taget imod den udstrakte hånd, som Jesus rakt ud til mig. Før den tid, havde jeg denne tanke om Gud. På min forrige arbejdsplads, der er en, som også tror Gud er ond imod ham. Jeg snakker jævnligt med mennesker rund omkring der har denne holdning. MEN jeg har opdaget at det er Satan, der står bag ved denne løgn.
Så den 1. del du henviser til, er sikkert noget du har misforstået, for her er der tale om hvad Satan fortæller og det er vi jo enige om at det er løgn.
Jeg siger heller ikke at vi skal sætte grænser op eller fjerne Guds grænser for at bringe evangeliet. Der jeg siger er at VI IKKE SKAL sætte grænser for Guds virke, ogmed det mener jeg HELE ordet, om vi kan lide det eller ej.
Som jeg læser dit svar, så ser det mere ud til at der er opstået en misforståelse af indlægget og det må du undskylde.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8303 - 06/02/2003 20:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej missio,
Hvordan får jeg stoppet en stor buket blomster til dig ned i computeren her? Du skal have så mange tak for dit link til Johan Schmidt-Larsens klargørende redegørelse for Willow-Creek-evangeliseringen - og Sprints kommentar hertil.
Du foreslår, at de der har god tid læser indlægget. Personlig vil jeg foreslå, at også alle de, der slet ikke har tid, læser det alligevel !
Jeg synes det sætter gode og klare ord på væsentlige ting i den kristne forkyndelse, som en del af os, også jeg selv, har forsøgt at redegøre for her på caféen. Nu ved jeg hvorfor jeg læste bogen "Smittende tro" færdig, selv om jeg faktisk syntes det var en tynd kop te!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8304 - 06/02/2003 21:39
|
Bruger
|
Jeg er rigtig glad for at læse, at man vil tage imod det som Willow Creek har og at der er ønsker om at komme i bevægelse.
Nu siger jeg ikke "komme i bevægelse", for at nedlade nogen, for denne bevægelse i at bevæge sig viderer i troen, er ikke noget som kun har været et problem for IM.
Der er kun en ting som jeg var ked af at læse og det var, at man henviser til hvad Luther har skrevet. Ikke sagt, at IM skal skrotte teologien, men der henvises til noget som Luther siger i citat form, uden at det bliver underbygget i Biblen.
Okay, man er ikke indstillet i debaten som linket er henført til, til at bytte prioteten af Luther teologi og Bibel teologi, men det er også på sin plads, for det gælder om at Jesus kærlighed må være til stede og forme alle kristne, fra at holde sig i stive traditioner som vi mennesker laver, til at holde os til de ting SOM JESUS siger til os.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8305 - 06/02/2003 22:34
|
Bruger
|
Der er kun en ting som jeg var ked af at læse og det var, at man henviser til hvad Luther har skrevet. Ikke sagt, at IM skal skrotte teologien, men der henvises til noget som Luther siger i citat form, uden at det bliver underbygget i Biblen.
Ja, det kan du såmænd have ret i, men det pågældende indlæg bør læses i den sammenhæng det er lavet til. Der er tale om et indlæg på max 20 min., holdt på en konference bestående af mennesker med luthersk baggrund. I denne sammenhæng var det ikke nødvendig at underbygge citatet - det bliver gjort ved andre lejligheder, - der var heller ikke tid til at skulle gennemføre argumentationen. Efter konferencen blev de forskellige indlæg lagt ud på nettet på en side der primært bruges til interne drøftelser i IM. Derfor er det som det er.
Jeg håber det afklarer problematikken.
Med kærlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8306 - 06/02/2003 22:45
|
Bruger
|
Som jeg læser dit svar, så ser det mere ud til at der er opstået en misforståelse af indlægget og det må du undskylde.
Ikke for at slås om det, men da jeg har misforstået dit indlæg må det vist være mig der skal undskylde, så det vil jeg meget gerne gøre!
Jeg læste umiddelbart dit indlæg sådan, at du fra kirkelige sammenhænge havde mødt en lære om at Gud hader mennesker, og der ikke var frelse til mennesker igennem Jesus. Jeg kan nu forstå, at det du skrev om drejede sig om ufrelstes opfattelse af tingene - (måske pga. manglende kendskab til det Ny Testamente?), og det er jo en anden snak.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8307 - 07/02/2003 09:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim,
Jeg har lige en tilføjelse til din kommentar til missio. Du skriver: __________________________________________________
Okay, man er ikke indstillet i debaten som linket er henført til, til at bytte prioteten af Luther teologi og Bibel teologi, men det er også på sin plads, for det gælder om at Jesus kærlighed må være til stede og forme alle kristne, fra at holde sig i stive traditioner som vi mennesker laver, til at holde os til de ting SOM JESUS siger til os _________________________________________________________________
Hertil vil jeg sige, at vi, som hører til i den evangelisk-lutherske danske folkekirke på ingen måde er forpligtet på at gå ind for alt hvad Luther har sagt og skrevet.
Det er der vist heldigvis heller ingen der gør!
Vi bekender os til den Augsburgske konfession og bekendelsesskrifterne, samt hans katekismus, fordi og kun fordi han her netop tager udgangspunkt i hvad der står i Bibelen. Vigtigst er retfærdiggørelse gennem tro (og ikke gerninger) og fremhævelse af evangeliet som eneste norm for læren.
Vi adskiller os fra den katolske kirke ved at sætte skriften over traditionen, og ved at forkaste pavens autoritet og hævde det almindelige præstedømme, dvs alle døbtes ret til at være præst. Samt en anderledes forståelse af de hellige sakramenter.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8308 - 07/02/2003 10:50
|
Bruger
|
Sikke en gang pladder---
Man bevæger sig ikke væk fra den sande kristendom, ved at holde møde som tiltaler ikke-kristne.. Nu må du holde op....Du kan da ikke være i tvivl om at Gud Bruger den Kirke til at skabe vækst..... Også her i DK, hvor vi virkelig HAR BRUG FOR HJÆLP...til at vække de som sover i synden, eller hvad IM´s gamle Kodeks var.....
Det godt med indflydelse fra andre Lande, fx Nigeria (charles ndifon) m.m.
Den sande kristendom den er bred og findes i mange varianter.....jeg tror ikke vi kan sige " DET HER ER DEN ENESTE RIGTIGE".....
Men jeg tvivler på at WC og Billy hybels bringer andet end god opmuntring og brugbar lærer til vores ledere....
Og desuden...hvordan vil du bringe den "GODE" nyhed om Jesus, ved at tale om straf og synd til en ikke kristen?......hvis du gør det så taber du flere end du vinder.....Guds retfærdighed skal de nok selv komme til, det vigtigste er at vi for budskabet ud på en måde så de forstå det, så Helligånden kan røre dem og lade dem krybe til korset...og DER kan samtlige danske kirke og kristne lære en hel del... Det er jo ikke uden grund at WC har vind i sejlene....og Gud ved roret....
Og hvis Willow Creek, er slemme.........hvad så med Indre mission??...........
PC- i HERREN
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#8309 - 07/02/2003 16:28
|
Bruger
|
Tak missio, det afklarede problematikken en del. Som udenforstående fik jeg det andet indtryk. Undskyld.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8310 - 07/02/2003 16:32
|
Bruger
|
Kære Kristina.
Missio har fortalt at indlægget som linket førte til, var noget der blev sagt med bagrund i at Biblen var grundlaget og at ved at hæfte der som Luther sagde, bygger oven på det som alle LM'er kender fra Biblen, men måske ikke fra Luther.
Så jeg misforstod det der stod.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8311 - 07/02/2003 16:49
[Re: Pente Costal]
|
Bruger
Reg.: 20/08/2002
|
Nu siger du at det er en omgang pladder. Jeg siger ikke at man ikke må prædike det milde i kristendommen for kirkefremmede. Men hvis man kun holder sig til det og udelader andre ting mener jeg ikke det er holdbart.
Nu nævner du sjovt nok Charles Ndifon, og at du synes det er godt med sådanne personer. Jeg var til et af hans helbredelsesmøder, og jeg gik før tid pga skuffelsen. Ikke at der var mangel på helbredelse, men derimod indholdet af hans prædiken. Aldrig har jeg nogensinde hørt så udpræget lykkekristendom og fremgangsteologi som denne prædiken indeholdte. Der blev lovet nye biler, stor medvind og karrierefremgang osv. Og dem der manglede penge kunne stille sig op, og så blev de garanteret at deres økonomiske problemer ville blive løst.
Det kan godt være det er mig der er overkritisk, men synes du at dette er sand kristendom?
Hvis I vil have informationer om Willow Creek, er det bedst at søge under "Bill Hybels"
|
|
Til toppen
|
|
|
#8312 - 07/02/2003 18:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej 101jonas, Du skriver:
Jeg siger ikke at man ikke må prædike det milde i kristendommen for kirkefremmede. Men hvis man kun holder sig til det og udelader andre ting mener jeg ikke det er holdbart
Enig, og jeg er faktisk endnu mere radikal end du. Da jeg for mange år siden stiftede bekendtskab med nogle evangeliske lykke-kristne, løb jeg langt væk, så hurtigt mine ben kunne bære mig! Og jeg ved at jeg ikke er et særtilfælde.
Først mange år efter, da troværdige mennesker forkyndte kristendommen på en måde jeg kunne have med at gøre, om syndefaldet og tabet af fællesskabet med Gud, og om Guds frelselplan, lyttede jeg, og det endte med at jeg blev omvendt til kristen tro.
Mange forsigtige præster og mange guld-og-grønne-skove lovende evangelister burde have mod til at fortælle om kristendommen i den rigtige rækkefølge: Først loven, så evangeliet, ikke omvendt.
Vi skal først og fremmest forkynde den allervæsentligste sandhed, nemlig at vi er fortabte uden Jesus, at han er den eneste der kan frelse os fra synden, døden og djævelen. Hvis vi kommer til ham af nogen anden grund, er jeg betænkelig ved, om troen holder.
Mange forkynder det glade budskab på en måde, som virker umiddelbart tiltrækkende på mange, men bestemt ikke på alle. På mig virker "lykkekristendommen" som en skrøbelig og overfladisk konstruktion, bygget på sand, og ikke på klippegrund.
Hvis vi primært går efter himmelske oplevelser og sundhed og rigdom her og nu, er jeg bange for at troen og taknemmeligheden kan blive så overfladisk at den ikke holder i stormvejr. Det er ikke nok, at der bliver solgt mange billetter, jfr. Ndifon. Nogle bliver helbredt, men mange flere går skuffede hjem med en oplevelse af at "det med Jesus hjalp altså heller ikke .. " Med håbet gjort til skamme, og endnu længere borte fra kristen tro end da de kom. .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8313 - 07/02/2003 19:14
|
Bruger
|
Kære Kristina
Her er vi ikke enige. Prøv at spørge en ikke kristen om hvad de tror Gud mener om dem?
Vi du komme i en forsamling, hvor du får at vide, at du er et kvaj?
Vil du komme et sted, hvor du får at vide, at dem der er der, skal fortælle dig hvordan du skal leve dit liv?
Jeg vil indrømme, at sådanne et sted vil jeg ikke være, de beskyldninger får jeg nok af i hverdagen. Nej, der hvor JEG VIL VÆRER, er hvor jeg får at vide at GUD ELSKER MIG SOM JEG ER. For er jeg ikke som jeg er, så er jeg ikke den som Gud har skabt. Jeg kan godt forstå at man måske bliver nød til at fortælle om syndefaldet, men det er jo kun aktuelt, HVIS Helligånden bliver lukke uden for. For Han vil lyse op i vores liv og pege på de ting, vi må tage op og bede om Guds nåde over,
Når Paulus nu siger, at vi skal glæde os i Herren, tror du så at Paulus ønsker at vi skal være på gyngende grund, p.g.a at det kun er acceptabelt at sørge hele livet igennem og være ustanseligt nedtrygt, for at være på klippegrund. Uanset hvad du siger, så vil livet ikke være en glæde i Herren, hvis du ikke er lykkelig over Ham som ofrede alt for at du kan være sammen med Ham.
Det er klart at lykken skal ikke være en rus, men den skal være stadfæstet i at Gud ofrede sig selv i ens sted. Hvorfor tagfe lovtraldom frem, når Jesus har fået det naglet fast på Golgata kors.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8314 - 07/02/2003 20:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Kim, jeg lyver skam ikke, så du bliver nødt til at tage mit vidnesbyrd til efterretning, det er som det er, og som jeg skrev. Jeg kunne også berette om andres lignende vidnesbyrd, men det vil jeg ikke - jeg nøjes med at tale for mig selv. Og jeg ved skam godt, at andre har en helt anderledes indgang til den kristne tro, men jeg synes faktisk at sådan nogen som mig er blevet lidt forsømt mht. mission og forkyndelse her i vores kristne (?) land. Det varede lidt for længe, inden nogen fortalte mig sandheden, synes jeg, og det er da ikke fordi jeg ikke har været vidt omkring i mange forskellige sammenhænge .. Jeg har aldrig været i nogen kristen forsamling, hvor nogen har fortalt mig, at jeg er et kvaj. Det ku de altså osse lige prøve på Men at vi alle er syndere, (hvad enten vi er omvendte eller ej, og uanset hvor mange smukke gerninger vi har præsteret). Og at vi kun ved Jesu blod kan renses og stå som syndfri for Guds ansigt. Og at vi kun ved at tage imod hans frelserhånd kan undgå den fortabelse vi er født til. Og at vi alle er Guds elskede skabninger, uanset tro eller religion eller mangel på samme Det var det jeg gerne ville høre, og det jeg har hørt (i nævnte rækkefølge) og taget til mig - og netop det er for mig en helt ufattelig lykke. Og Kim hvad for dig dog til at tro at vi går og er nedtrykte og bekymrede  - det er jeg faktisk ikke kendt for  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8315 - 07/02/2003 23:18
|
Bruger
|
Kære Kristina. Jeg er sikker på at du ikke lyver og at det du siger, er et herligt vidnesbyrd. Det der fik mig til at komme med de "provokerende" holdninger, var at du mente at lykke kristenliv ikke bygger på klippegrund. Vi ser igennem hele GT, at når Israeliterne holder sig til Gud, så er der glæde og dans, med en masse lykke, men når de vender sig mod møg guderne, så er der sorg, forfølgelse o.s.v. Vi har synden i os, men hvorfor give den fokus, når vi heller skal have fokus på sejren i Jesus Kristus? Har vi indbyrdes kærlighed, ved at sige vi er synderer? eller har vi indbyrdes kærlighed, ved at opmuntre i glæde over for en anden, at Jesus elsker dette menneske? Hvis du tror at lykke kristenliv, er om hvor gode vi er, så Gud elsker os det mere, så har du fat i noget der er meget forkert, for så har man jo gjort sig selv til Gud. Men man kan godt være lykkelig og være lykke kristen, samtidig med at man fokuser på Gud og IKKE sig selv. Den lykkelige glæde som du oplever, er jo glæden der er så extrem stor over at vide hvor fantastisk stor nåden er. De kristne søstre og brødre jeg har i Kifissia (Grækenland), græder i glæde over nåden, så stor er den for dem. Problemmet med at du er blevet lidt forsømt med budskabet, er sikkert p.g.a. den relation som du skulle møde, i den rækkefølge som du nævner. Jeg kan fortælle noget som et IM missionær par har sagt : "Hvis du vinder verden største gevinst, vil du så ikke gå ud og fortælle alle det?" Denne linie siger meget, men den giver ingen plads til det som der skulle til for at du hørte om det gode budskab. Du vil se at det bygge på glæde og intet andet, men budskabet er jo dyberer. For glæden er ikke kun glæde, det er glæden på nådens premisser. Jeg har jeg nogle tætte forbindelser til folkekirkens medlemmer også og efter at jeg har fået nåden og været mere sammen med dem fra Folkekirken, så er mit syn på jer også anderledes  , end før jeg blev kristen. Det der er så trist, er at I ikke går ud med budskabet om at der er sejr i Jesus og fisker mennesker. For når man så er sammen med de nye, så vil Helligånden gøre de enkelte opmærksomme på nåden de har fået p.g.a. at de er syndere. Gud vil så forme dem og deres hverdag vil blive mere og mere knyttet til Gud og de vil langsomt men sikkert opdage alt det som I i starten ønsker at bringe ud, faktisk er kommet til dem, fra Gud. Vi læser også Biblen, at vi skal være snedige, MEN ærlige. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8316 - 08/02/2003 00:32
Re: Willow Creek: Svar 1
|
Bruger
|
Hej Jeg vil gerne lige skyde et par kommentarer ind her.
Vi ser igennem hele GT, at når Israeliterne holder sig til Gud, så er der glæde og dans, med en masse lykke, men når de vender sig mod møg guderne, så er der sorg, forfølgelse o.s.v.
Der kan jeg kun delvis give dig ret. Vi møder nemlig også Israelitterne i en tid hvor de selv syntes de har det godt, men hvor Gud siger, at de ikke har noget med ham at gøre. Det er f.eks. situationen i Hoseas Bog. Jøderne har det åbenbart fint. De lever godt, holder fester og fryder sig, men Gud siger igennem sin profet, at han vil gøre en ende på deres fryd og deres fester (Hoseas 2,13)
Vi møder faktisk her i Hoseas's bog netop den forkyndelse som også jeg gerne vil slå til lyd for. Et syndigt folk bliver forholdt det faktum at de er syndere. De får direkte fortalt at de skal omvende sig, for ellers går det galt. Men i samme forkyndelse mærkes Guds smerte over at skulle straffe sit elskede folk. Hele tiden står Gud med en udstrakt hånd, og en kærlighedserklæring (se f.eks. Hoseas 11 1-7).
Vi skal passe på, at vi i denne debat ikke begår den fejl, at vi sætter Guds vrede over synden og Guds kærlighed til synderen op imod hinanden. Vi ser jo flere steder i Bibelen at disse to ting går hånd i hånd. Vi kan måske endda gå så langt som til at sige, at det bl.a. er Guds kærlighed til synderen, der er skyld i hans vrede over synden. Det smerter ham at se hvad synd gør ved hans elskede børn.
Vi har i denne tråd hørt to vidnesbyrd: - Steincke fortæller om hvordan han kom til tro ved at høre om Guds kærlighed. Denne forkyndelse vendte følelsen af at Gud hadede ham.
- Kristina kan omvendt fortælle om noget nær det modsatte: Hun flygtede fra denne ensidige forkyndelse og kom først til tro på et senere tidspunkt da hun mødte en anden forkyndelse, som både indeholdt lov og evangelium - og i den rækkefølge.
Står disse vidnesbyrd i modsætning til hinanden? Det er dog samme Gud der kaldte begge to til fællesskab med sig! Så nej - der er ingen modsætninger her, og det ses på to punkter: - Steincke og Kristina er forskellige og havde forskellige indfaldsvinkler. Jeg fornemmer at Steincke, allerede var under lovens forkyndelse. Måske kom loven i form af misforståelser og fordomme, men under alle omstændigheder opfatter jeg det sådan at Steincke allerede var i den situation at han trængte til at blive sat fri, ved at høre evangeliet om Guds største kærlighedsbevis, Jesus Kristus. Kan teksten ikke udlægges sådan Steincke? Kristina derimod var i en anden situation. Hun måtte først høre om synd og dom, før hun var rede til at modtage evangeliet
- Jesus var et fremragende eksempel på en evangelist, der forstod at møde folk der hvor de var! Nogle fik en temmelig hårdhændet behandling (det var særligt dem, som ikke selv kunne se synden i deres eget liv, f.eks. farisærerne), andre blev mødt med en enestående forståelse og kærlighed, oftest mennesker der udemærket kendte synden og dommen, og som mest af alt trængte til at blive sat fri.
Gud kender dem han elsker godt nok til at vide hvad der skal til i det enkelte tilfælde. Derfor skal vi også passe på med at lave et skema for at man ALTID skal begynde med loven - eller ALDRIG begynde med loven. De mennesker vi møder er forskellige, og de skal have det på hver deres måde, alt efter hvor de er. Så kan vi jo bare være glade for at Helligånden nok skal vejlede os i hvert enkelt tilfælde - hvis vi gider lytte lidt efter.
Steincke: Som du kan se fastholder jeg dybest set, at loven skal til for at evangeliet kan modtages i tro. Og jeg har ovenikøbet tilladt mig at påstå, at du havde mødt loven, bare uden at være klar over det???? Men jeg vil medgive dig at der findes personer der netop ikke har brug for mere lov - de har allerede rigeligt at bære på, og er klar til at modtage evangeliet. Er dette genkendeligt i forhold til den situation du stod i?
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8317 - 08/02/2003 01:15
Re: Willow Creek: Svar 2
|
Bruger
|
Vi har synden i os, men hvorfor give den fokus, når vi heller skal have fokus på sejren i Jesus Kristus?
Har vi indbyrdes kærlighed, ved at sige vi er synderer? eller har vi indbyrdes kærlighed, ved at opmuntre i glæde over for en anden, at Jesus elsker dette menneske?
Efter min overbevisning kan begge dele være lige kærligt. Det kommer an på hvad der skal til for at vedkommende kan blive nået med evangeliet. Har man virkelig kærlighed til nogen vil man ikke fortie det ubehagelige, hvis det er dét der skal til. Man tugter den man elsker.... fordi man i kærlighedens navn vil den anden det godt.
Jeg kan fortælle noget som et IM missionær par har sagt : "Hvis du vinder verden største gevinst, vil du så ikke gå ud og fortælle alle det?" Denne linie siger meget, men den giver ingen plads til det som der skulle til for at du hørte om det gode budskab. Du vil se at det bygge på glæde og intet andet, men budskabet er jo dyberer. For glæden er ikke kun glæde, det er glæden på nådens premisser.
Tjae.... her er vi jo åbenbart grundlæggende uenige. Netop denne linie giver mig mod til også at sige det ubehagelige, når det er dét der skal til for at der bliver skabt plads til evangeliet. Og tag ikke fejl. Det er ofte det, der skal til i en tid hvor de fleste har det godt - i hvert fald materielt set. Når man selv har fået del i Kristus, vil man gøre alt for at andre hører om det.
Det der er så trist, er at I ikke går ud med budskabet om at der er sejr i Jesus og fisker mennesker.
Hos os er det sådan at en sand forkyndelse af at mennesket har lidt nederlag og står til evig dom, netop danner en god forståelse for at Jesus vandt og vendte vores nederlag til sejr. Derfor siger vi gerne begge dele. Jeg kunne faktisk ikke lide den kommentar fra din side. Du anklager os jo nærmest for ikke at fortælle om Jesus.... Hvis du kigger ind på Hvorfor Jesus?- Sektionen her på sitet vil du måske bemærke at Jesus i diverse artikler, traktater og studiematerialer, netop er afbilledet som ham der vender et nederlag til sejr. Måske bruger vi ikke ordet sejr - men meningen burde nu ikke være til at tage fejl af.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8318 - 08/02/2003 09:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Kim, jeg er så glad for missios svar 1 og 2 her - hvis du også er det er det en stor befrielse for mig. Det er virkelig sandt, som missio skriver: Jeg var mig absolut ingen synd bevidst, før jeg blev kristen ! Jeg troede på "udviklingen", på Gud, og på det evige liv for alt og for alle, og var glad og tryg. Men kristen var jeg altså ikke ! Så du kan nok forstå at det var lidt af et chok med den baggrund at blive konfronteret med sandheden. Jeg er ked af at have brugt glosen "lykkekristendom" i negativ betydning , jeg kan se at den var aldeles misvisende, men jeg håber du nu - ved hjælp af missio - forstår hvad jeg mente: At der ikke findes nogen større lykke her i verden end at have fundet frem til Sandheden, Vejen og Livet, som er Jesus Kristus. Ja, Kim, lad os synge og danse for Herren  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8319 - 08/02/2003 18:01
Re: Willow Creek: Svar 2
|
Bruger
|
Efter min overbevisning kan begge dele være lige kærligt. Det kommer an på hvad der skal til for at vedkommende kan blive nået med evangeliet. Har man virkelig kærlighed til nogen vil man ikke fortie det ubehagelige, hvis det er dét der skal til. Man tugter den man elsker.... fordi man i kærlighedens navn vil den anden det godt.
Du har ret, MEN du glæmmer noget. De første ord du siger til et andet menneske er grundlaget for relationen til det menneske.
Vil du høre på en der siger at du er en idiot eller vil du høre på en der siger at du er elsket?
Det er rent strategisk det her. Hvis de første ord du siger er : "Du er en synder....", så fortsætte Satan med at fortælle vedkommende : " derfor hader Gud dig." og personen vil så gå væk, med det som konklusionen.
I Pinsekirken oplever vi, at der er mennesker der ikke vil høre om Guds nåde, p.g.a. at de før har fået at vide at de er synderer (uduelige).
Tjae.... her er vi jo åbenbart grundlæggende uenige. Netop denne linie giver mig mod til også at sige det ubehagelige, når det er dét der skal til for at der bliver skabt plads til evangeliet. Og tag ikke fejl. Det er ofte det, der skal til i en tid hvor de fleste har det godt - i hvert fald materielt set. Når man selv har fået del i Kristus, vil man gøre alt for at andre hører om det.
Den kan ikke rigtig bruges mere, for materialismen har spillet fallit. Det er jo derfor at så mange dansker bliver muslimer. Muslimerne stiller tingene op til, at ALLE er LIGE på det sociale og der sættes nogle "menneske værdier" op til hverdagen. Derfor gør vi satan en tjeneste, ved at lægge ud med at vi er fortabte. Budskabet er jo noget helt andet. At ve ER ELSKET og DERFOR ofrede Gud sig, så vi kan blive FRELST FRA SYNDEN. At man siger det i den omvendte retning, så giver man Satan mulighed for at spille ind, men er starten, at man er elsket af Gud, kan Satan ikke komme ind og når man så har nået til det sidste, er hele budskabet givet.
Jo, jeg ved godt at I forkunder om Jesus. Det er ikke det jeg henviser til. Det jeg henviser til er Jesus kærlighed, at Han ofrede sig i kærlighed til os. Den del er så langt væk, at man engang imellem skal have en "kikkert" for at se glædes budskabet som evangeliet betyder.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8320 - 08/02/2003 18:19
|
Bruger
|
Jo, du har meget ret i din fremlægning omkring mig.  Jeg vil også sige, at vi er også fuldstændige enige om, at det er forskelligt fra person til person, om hvilken måde det enkelte menneske skal mødes. En af grundende til at jeg er her, er at man ser på frelsen på den måde som du beskriver, der hvor jeg sætter en stopper er når man udelukker den anden måde og sætter den ned som noget der ikke skal frem, men er noget som skal underforståes i at møde andre mennesker. Vi er ikke så uenige som man kunne tro  . Kun at kærligheds budskabet har minimum en lige så stor betydning som loven. For jeg står stærkt på, at Gud vil oplyse de områder i vores liv, når vi har ladet Ham bestemme over vores hverdag. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8321 - 10/02/2003 09:38
|
Bruger
|
Hej PC
Du skrev:
Den sande kristendom den er bred og findes i mange varianter.....jeg tror ikke vi kan sige " DET HER ER DEN ENESTE RIGTIGE".....
Gælder det også rygning????
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#8322 - 10/02/2003 23:03
|
Bruger
|
Vi er ikke så uenige som man kunne tro . Kun at kærligheds budskabet har minimum en lige så stor betydning som loven.
Jeg fornemmer at vi er meget enige, og at en stor del af den uenighed, der trods alt er, skyldes leg med ord. Til ovenstående citat vil jeg f.eks. sige, at jeg er modstander af at gradsbøje betydningen af loven og evangeliet. Jeg finder ikke umiddelbart at de kan sammenlignes. Det er to forskellige ting, med hver sin centrale plads i Guds frelsesplan.
Loven, der er skyld i at vi overhovedet opfatter, at vi er syndere, der har brug for Gud:
Skal vi da sige, at loven er synd? Aldeles ikke! Men synden kom jeg først til at kende gennem loven . Begæret vidste jeg ikke af, før loven sagde: »Du må ikke begære!« Rom 7,7
Evangeliet, om at der er frihed i Jesus:
v1 Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. v2 For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og dødens lov. v3 Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, v4 for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden. Rom 8,1 - Rom 8,4
Igen - som jeg læser Romerbrevets kapitel 6-8 har disse to ting hver deres unikke betydning i frelsesplanen, og det vil ikke give nogen mening at sige at den ene er mere værd end den anden.
- Hvis evangeliet ikke var til, ville vi alle gå fortabt, og det er der vel ingen grund til at prædike.
- Hvis loven ikke var til havde vi ikke syndet, for så havde vi jo ikke overtrådt nogen regler - og havde ikke haft brug for en frelser.
Måske er det hønen eller ægget, vi har foran os?
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8323 - 11/02/2003 01:37
|
Anonym
Anonym
|
Hej missio, jeg er enig i dit indlæg, men vil bare give en lille supplerende tanke til det sidste:
Hvis loven ikke var til havde vi ikke syndet, for så havde vi jo ikke overtrådt nogen regler - og havde ikke haft brug for en frelser.
Måske er det her at "lege med ord"..ja, men nu siger jeg det altså : Loven - ja du har ret, når man snakker om Loven som Guds moralkodeks (har du et bedre ord ?). Loven som det der fører til : Syndserkendelse, - kan man jo godt udelade i en dialog med ikke troende fx. - men så kan man som den ene debatør, sige: Hvordan skal de så se ideen i evangeliet ? Uden Loven (syndserkendelsen), ingenting at frelses FRA.
Så Loven er 2 ting i 1.: 1# Loven som er Guds moralkodeks, 2#Loven som fører til syndserkendelse.
Giver det mening ? Tror måske at de to debatører har talt om Loven ud fra de to forskellige tanker jeg har forsøgt at beskrive.
Håber ikke at jeg har forplumret debatten ENDNU MERE. Hvis jeg har, må I meget undskylde min indblanding.
Kærligst, Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8325 - 11/02/2003 17:41
|
Bruger
|
Du har ret i det du skriver. Det ene er ikke mere værd end det andet, når det gælder erkendelsen af vores arvelige natur.
Jeg vil også underlæggende give dig ret i, at vejen i det kristne liv, er at vi 1. erkender vores syndige liv (kap. 7) og bagefter erkender frelsen gennem Jesus (kap. 8), for som jeg fik fortalt til Bibel undervisningen, er det ikke et tilfælde at det står i denne række følge. Problemet med at få alt den velsignelse som Gud ønsker at give os, er at vi "giver slip" på kap 7, så når vi står i kap. 8, kan tage imod velsignelsen i vores hverdag som i kap. 9.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8327 - 11/02/2003 22:21
|
Bruger
|
Problemet med at få alt den velsignelse som Gud ønsker at give os, er at vi "giver slip" på kap 7, så når vi står i kap. 8, kan tage imod velsignelsen i vores hverdag som i kap. 9.
Det har du så ganske ret i. Alt for mange har en tendens til (i praksis) at blive hængende ved Romerbrevets kapitel 7 om Lovens betydning. Og så mister de jo glæden og friheden. Faktisk varmer Paulus op til talen om frihed allerede i Romerbrevets kapitel 6 vers 11:
Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#8328 - 12/02/2003 10:57
|
Bruger
|
Vi kan ikke være mere enig, du har fuldstændig ret. Det er på den baggrund at der skal være et angreb på modstanderen, som alt for nemt, får lov til at fortælle mennesker at Gud hader dem, ved at de er så forankert i kap. 7. For at gentage mig selv,  så har du ret, at synden er en forudsætning (noget vi har arvet), for at få frelsen som er for enhver der tror på Jesus. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8329 - 17/02/2003 10:52
|
Bruger
|
Ønsker du et seriøst svar? Eller var det bare en af dine side bemærkinger som vi bare skal glemme igen?
mvh- PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#8330 - 17/02/2003 11:12
|
Bruger
|
Nu er jeg kaldet evangelist, og er der noget jeg har erfaret med tiden, så er det at man ikke bør skræmme folk. Eller stå pasisk over for folk som man gerne vil nå, det at ikke at true dem det er simpel kristendom for begyndere, måske du skulle læse på det... Det gælder om at være lys, ikke gift......... Hvis du starter med at forkynde dom, død og synd osv........så er du ikke en menneskerfisker for folk ønsker ikke at tro på sådanne...Jesus siger vi skal udbringe det GODE buskab om frelsen, og med det lærer dem om ordet ( hvilket derefter omhandler synd, straf, tilgivelse...osv)...vi skal ikke gå ud og råbe op om at de er på vej i helved.. Der står i biblen at vi ikke skal skabe unødigt frygt.....og det er så langt bedre at vise folk at Gud er kærlig og ikke en vred Gud......Evangeliet er til for at kalde folk hjem i kærlighed og glæde, ikke true og tvinge......Så der er intet forkert i at undlade at fortælle om straf til ny kristne som selv skal finde i et nyt liv med Jesus.......ordet og indsigten skal de nok komme til.....
Jeg synes det er så typisk dansk "lykke teologi....er noget øv" Vel er det ej!......Charles Ndifon forkyndte skam intet ubibelsk.....Han forkyndte et glædesbudskab.. "jamen biblen lover os ikke lykke"........åh jo..den gør... I skriften står der jo "at alt skal virke sammen til det gode, for den der elsker Gud!" Den siger også at INTET er umuligt for den som tror.... Igen siger biblen "Gud give dig himlens fugle, skovens dyr, markens grøde..så du skal leve godt! Vi er gode til i DK, at finde retfærdighed i nød.......Du siger at herlighed er noget bras.....du er da vist kommet over i den anden grøft.....hvis der bare noget der ligner glæde...SÅ ER DET FORKERT....aj aj aj.
Jeg synes at sand kristendom er at se folk lykkes, og mennesker blive frelst... Charles Ndifon bringer en del at et buskab, Willow Creek, endnu en....og så videre......
mvh. PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#8331 - 17/02/2003 12:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære pc, du skal bare vide, at du aldrig nogen sinde havde nået mig eller nogen af min slags med din form for halv forkyndelse! For hvad skal mennesker med frelse, hvis du ikke aner, at de er fortabt ? Hvad skal vi med det glade budskab, når vi er glade og trygge i forvejen ? Alle de mange mange spirituelle new-age danskere ryster på hovedet af det budskab, du kommer med! Der står ikke skrevet, at vi skal starte med at forkynde det som kildrer deres ører, tværtimod, se 2.Tim 4.3
For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører
Det vi skal forkynde er sandheden. Hele sandheden ! Og, undskyld jeg spørger, hvor ved du fra at de Ndifon-helbredte mennesker er blevet frelst? At nogle er blevet helbredte - enten for kort eller for lang tid eller for resten af dette liv, det er jeg ikke i tvivl om. Om de også er blevet frelst, det ved kun Gud.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8332 - 17/02/2003 14:13
|
Bruger
|
Måske ville JEG ikke nå dig, men så har jeg nået så mange andre...og mange kommende Min Gud er god, og bringer glæde i mit liv....det var buskabet om kærlighed og tilgivelse der omvendte mig...ikke trulser om helved...
Jeg tænker ikke på at snakke folk eftermunden, eller at undlade skriften.....tvært imod....man skal kende til det hele, og grunde over det.....Men derfor synes jeg stadig at Willow´s måde at gøre tingene på er god......og kikker vi på danske kirke og Willow, kan vi vist ikke udlade at det er os der burde tage ved lærer for de fører mange til frelse og kirken vokser og vokser.......det kan vi jo ikke just prale af herhjemme i DK... At tilpasse kirken til de folk som vi nå, finder jeg bedre end at tilpasse de folk vi vil nå til vores kirke
Når jeg som evangelist går ud og forkynder....fx på gaden.... Så prøver jeg (og Gud i mig) at vække interesse og nysgerrighed omkring Jesus.....jeg vidner og fortælle om det gode jeg fandt indtil........når folk så bliver ramt af mine ord, og helligånden arbejder i dem, tager jeg dem med i kirken hvor de måske kommer på alpha kursus eller andet og lærer om Gud...vi skjuler ikke noget for folk.....men at smide i hovedet på dem at DE ER USLE SYNDERE OG MERE TIl..... Det er en ting de selv skal komme til erkendelse af, ligesom vi kom til den erkendelse......vi skal ikke fortælle dem det på den måde/...det skal det selv finde ud i deres hjerte....at vi underviser dem ja...men ikke overhælder dem......Livet med Jesus er ikke en lang hård vej med pinsler.....DET ER FEDT AT KENDE GUD.........Det er godt at være kristen, og har du det ikke godt i din hverdag.....så tror jeg at det er dig der har problemer......jeg har levet uden større komplikationer efter jeg blev kristen, og mine venner så.....det er en del af budskabet....at det er godt at være med Gud.....
Og jow....du kommer til at stå i modvind, og modgang......men.....Gud gav os ikke en pineliv på jorden...det er gammelt pladder fra en svunden fortid......og som ikke holder
Hvorfra jeg ved om folk blev omvendt ved Ndifon....fordi jeg kender nogen af dem... Og på den anden side, er fedt nok at folk kan blive helbredt også selvom de ikke omvender sig, så er det stadig fedt at folk bliver sat fri af smerte....Guds kraft er for alle kristne som ikke kristne.. men det ville være fedest hvis alle omvendte samtidigt.....ja!
I Jesus tjeneste.....(radikal? mon ikke!!!!!!) Pente Costal
|
|
Til toppen
|
|
|
#8333 - 17/02/2003 14:57
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Ja lad os se hvordan vi selv blev omvedt, for mit vedkommende var det da helt klart også herlighedsteologien, som var skyld i det.. jeg fik hele tiden at vide at Gud elskede mig, og ønskede mig kun det bedste osv osv, og der var et liv som var bedre og gav mere mening end det jeg havde.. så ja det var også det der gjorde at jeg blev omvendt.. halleluja, jeg tror godt folk ved at bibelen siger at dem som ikke tror, skal gå fortabt.. så det behøver man ikke at grave dybere i.. mht helbredelse eller udryddelse af demoner...
Og på den anden side, er fedt nok at folk kan blive helbredt også selvom de ikke omvender sig, så er det stadig fedt at folk bliver sat fri af smerte....Guds kraft er for alle kristne som ikke kristne.. men det ville være fedest hvis alle omvendte samtidigt.....ja!
Her er en tanke som faldt mig ind igår... vi havde om åndens afmagt i går til vores ungdomsmøde, og lad os nu sige at ndifon, har sat en masse fri fra onde ånder.. men at de ikke bliver omvendt, ja hvad sker der så?? jo så daffer de onde ånder rundt i ørkenen, og vender 7 foldigt tilbage.. hvis man ikke er omvendt. Så det er altså ikke særlig fedt hvis de bliver helbredt men ikke omvendt..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#8334 - 17/02/2003 15:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, du har sikkert ret, du når nogen, men ikke alle. Jeg når også nogen (nogen andre), men ikke alle. Så er det da godt at vi er forskellige  og ikke underkender hinandens kaldelse ! Du skriver: [cit.........Det er godt at være kristen, og har du det ikke godt i din hverdag.....så tror jeg at det er dig der har problemer......jeg har levet uden større komplikationer efter jeg blev kristen, og mine venner så.....det er en del af budskabet....at det er godt at være med Gud..... at]
Du kan tro jeg har det godt, både i min hverdag og om søndagen (Især søndag, for så skal jeg i kirke! 
Forskellen mellem os er nok den, at jeg stort set altid har haft et lykkeligt liv med Gud og mennesker. Men efter at jeg blev kristen har jeg også lært sandheden at kende. Det kan man da kalde nåde i overflod, og det synes jeg er en så ufatteligt stor glæde, at jeg slet ikke kan rumme den, men bliver nødt til at forsøge at dele den med andre ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8335 - 18/02/2003 14:41
[Re: MariaMaria]
|
Bruger
|
Jeg er enig med dig.. min pointe var bare at det stadig er fedt at Guds kraft er forbeholdt os alle... Og det er os der skal hjælpe til, så det ikke bliver 7 gange værre !!!!!!
mvh. PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#8336 - 19/02/2003 17:29
|
Bruger
|
Hej PC Tja det ved jeg egentlig ikke - måske både og....  Nok en påmindelse til os alle om at vi ikke i en specifik sag kan tildele os selv æren af at have hele sandheden....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#8337 - 26/02/2003 13:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Jeg har siddet og læst det forskellige indlæg om WC igennem og ligeledes selv i den seneste tid læst mangt og meget om Bill og WC. På den baggrund kan jeg ikke lade være med at fraråde folk at have noget som helst med projektet at gøre, årsagerne kan være mange, men lad mig her give et par stykker:
- Bill Hybels mangeårige samarbejde med den fremtrædende fremgangsteolog Dr. Schuller fra Crystal Cathedral i CA, en mand som ikke anerkender synden som det der adskiller os fra Gud, men reducerer synden til et spørgsmål om menneskeligt selvværd.
- Willow Creek er fokuseret på at skabe de rigtige rammer, men sagens kerne må være at Gud er ophavsmanden til både de rette rammer og det rette indhold, WC metodik bygger på en falsk forestilling om at nok har Gud frelst os, men vi kan selv gøre noget, når selve helliggørelsen er at vi intet kan i os selv.
- I en forelæsning på Dr. Schullers institut for succesrig kirkelederskab underviste Bill Hybel om flere forskellige emner, i referatet derfra kan man læse om Bills beskrivelse af en kviondes omvendelse, hvor hverken syndserkendelse eller Kristus nævnes, dette er tankevækkende da Hybels samtidigt fokusere på kvindens mentale tilstand som nok er væsentlig, men absolut ligegyldig i forhold til hendes personlige omvendelse og frelse.
- Generelt må WC betegnes som en konsensuskirke hvor man forsøger at dække så mange fællesnævnere som muligt, dette er et opgør med mange års kirketradition hvor menigheden primært har været et bekendelsesfællesskab, ikke ulig jødernes samling om kobberslangen, og ikke et interessefælllesskab, som næppe bringer nogen nærmere Kristus.
- Sidst må nævnes at Bill Hybels teologi ikke blot er inspireret af den tvivlsomme Dr. Schuller men ligeledes af en række andre ikke særligt evangelisk eller kristne mennesker, blandet andet teosoffen Norman Vincent Peal.
Derfor har vi ikke noget at takke WC for, lad os i stedet bede for vækkelse i WC og hos os selv og takke Gud om et sådant under skete.
/Grev Lindgren
- Salt virker kun når det svier -
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#8338 - 26/02/2003 13:46
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
ahøm..... velkommen til!!  at Bill Hybels kender en fremgangsteolog gør ham ikke selv til en fremgangsteolog!!! og ligefrem at antyde at han er teosof gør at jeg har svært ved at tage resten af indlæget seriøst.... sorry!! Hvis man har deltaget på WC konferencerne i DK eller hvis man har læst Bills bøger vil man tydeligt kunne se at han har et stærkt syndsbegreb og er meget Kristusfokuseret, at påstå andet er en løgn (nok ikke med overlæg, men stadigt usandt). du siger at Gud er ophavsmand til både den rette ramme og ord.... hvad er da de rette rammer????? er det en gudstjenesteform fra 1500 tallet?? nej opgaven er at forkynde det uforanderlige ord i en foranderlig verden, derfor må vi tale et sprog verden forstår -så længe vi ikke går på kompromise med evangeliet! Gud velsgne dig rigt, -serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#8339 - 26/02/2003 14:04
[Re: serner]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
"at Bill Hybels kender en fremgangsteolog gør ham ikke selv til en fremgangsteolog!!!" Det er korrekt at det ikke gør ham til fremgangsteolog, men Bill Hybels tog udgangspunkt i Schullers kirkemodel, han underviser sammen med Schuller og lader sig generelt inspirere fra den kant, og rigtigt set, det gør ham ikke til fremgangsteolog, men det må alt andet lige være et problem at han henter inspiration derfra.
"og ligefrem at antyde at han er teosof gør at jeg har svært ved at tage resten af indlæget seriøst.... sorry!!" Fair snak og jeg tror da heller ikke manden er teosof, ikke desto mindre har tanker af teosofisk karakter været en inspirationskilde for Hybel, blandt mange andre, hvorfor jeg stiller mig kritisk overfor hvad det betyder for det evangeliske i Hybels metode og indhold.
"Hvis man har deltaget på WC konferencerne i DK eller hvis man har læst Bills bøger vil man tydeligt kunne se at han har et stærkt syndsbegreb og er meget Kristusfokuseret, at påstå andet er en løgn (nok ikke med overlæg, men stadigt usandt)." Jeg har ikke deltaget i WC-konferencer, men har læst en del af det Hybels har skrevet og Hybel vedgår synden som det der adskiller os fra Gud og anerkender Kristus som vejen til frelse, dette gør ham klart til en kristen, men det betyder ikke at jeg mener man kan stå skulder ved skulder med WC i bekendelse og metode, ganske som jeg ikke kan stå skulder ved skulder med en række andre kirkesamfund, før vi alle mødes i det nye Jerusalem.
"du siger at Gud er ophavsmand til både den rette ramme og ord.... hvad er da de rette rammer?????" De rette rammer er forkyndelsen af lov og evangelium, og foregår det i en gudstjenesteform fra 1500-tallet, fint med mig.
"opgaven er at forkynde det uforanderlige ord i en foranderlig verden, derfor må vi tale et sprog verden forstår -så længe vi ikke går på kompromise med evangeliet!" Ganske enig, netop derfor mit indlæg, jeg frygter nemlig at WC i sin iver for at komme mennesker i møde kompromitterer evangeliet/budskabet, jeg håber jeg har taget fejl, men jeg har min tvivl, Hybels inspirationskilder taget i betragtning.
/Grev Lindgren
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#8340 - 26/02/2003 17:27
|
Bruger
|
nå,
-serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8341 - 26/02/2003 17:40
|
Bruger
|
det kunne ellers godt betale sig at tage på en konference for at få et mere nuanceret syn på sagen og for at se om der er hold i kritiken, for det du siger her er ikke det som de lærte ved konferencen........
-serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8342 - 26/02/2003 17:56
[Re: MariaMaria]
|
Bruger
|
men hvis sygdommen ikke skyltes en dæmon, men bare var en normal sygdom er det stadig fedt at de er helbredt!!!! hvor mange omvendte sig i Jesu helbredelsestjeneste?? der er en beretning om én spedalsk ud af ti der vendte tilbage for at sige tak..... Det er superfedt at høre hvordan du er blevet frelst!!!!!  mht frelse gennem herlighedsteologi, så er det ikke herlighedsteologi men almindelig kristendom at Gud elsker dig og vil dig det bedste!!!  herlighedsteologi kan derimod være fordømmende for der er det pludselig din skyld hvis du ikke er blevet helbredt, eller fået bønnesvar, eller er i nød osv...... Gud velsigne dig helt vildt!  -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8343 - 26/02/2003 18:55
|
Bruger
|
så nu har jeg kæmpet mig igennem hele tråden og enda inklusiv missios henvisning  (er lidt stolt  ) jeg har på fornemmelsen at der i debatten er opstået en misforståelse. Som jeg opfatter det går en stor del af kritiken på at Willow kun siger det der kildrer i ørene og glemmer at fortælle om at vi er syndere der har brug for Jesus. Sådan har jeg slet ikke opfattet Willows budskab og det var slet ikke den oplevelse jeg havde på konferencerne, der blev det gjort ret klart at man var en synder der var i desperat behov for Guds frelse!!! loven blev ej udeladt!! husker stadig en stærk illustration fra den første konference om synd udført i dramaform, og der blev altså ikke lagt fingre imellem, det var barskt og ligepå. Men netop dette at jeg husker det, er interessant, for det gør jeg af to grunde: det blev formidlet på en interessant måde, og det var pinligt ærligt, det var stærkt. Nej Willows anliggende er at vi skal tale et sprog folk forstår, at vi skal skabe nogle rammer som folk ikke føler sig fremmedgjorte i og dér forkynde evangeliet med alt hvad det indebærer!! så det ikke bliver vores kultur der holder folk væk, det er svært nok i forvejen at komme over kirkens dørtærskel -så lad os gøre den så lille som muligt. det handler om at forkynde det uforanderlige Ord i en foranderlig verden, på en måde der ikke går på kompromise med evangeliet det med at de undersøger hvad folk bekymrer sig for er sandt nok, og så tager de de emner op. Hvorfor ikke tage udgangspunkt i der hvor folk står i deres liv?? det gjorde Jesus.... vi skal som kirke være relevante for vore omgivelser. Men selvfølgelig skal vi prædike evangeliet (inklusiv at vi er syndere) men det er altså en usandhed at Willow udelader dette........ det med rækkefølgen, hvad der kommer først, lov eller evangelium vil jeg ikke kommenterer, jeg synes missio gjorde det ret klart at folk er individuelle og behøver en individuel tilgang..... Gud velsigne jer helt vildt!!!!!!  -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8344 - 27/02/2003 15:15
Im a Willow Freak **S**
|
Bruger
|
Well, pænt goddag Greve.  .. Jeg må indrømme at jeg tvivler meget stærkt på at Bill Hybels er model for en forkert teologi...Og det er lidt svært at tage hele dit indlæg alvorligt, da du svinger rundt i ting, som jeg ikke selv mener spiller nogen roller når det sættes op i Evangeliets lys. Jeg siger som Serner, at fordi Hybils har et venskab m.m med Schuller, gør det ham ikke til det samme... Fx Paulus...han var Kristenmorder og megafjende...er han også forkert på den??...han vendte sig da...hvad ved du om BH personligt??.... Jeg har læst mange af Bill Hybels bøger og de har været til stor inspiration og hjælp til min tro og undervisning....er jeg så også fremgangsteolog??.....  Jeg mener at Willow Creek på mange måde forkynder en basal kristendom, som vi mange steder har glemt, og forkastet....Jeg har selv fulgt deres møder og deres måde at rette møderså de tiltaler ikke troende finder jeg god, gid Statskirken kunne lære af det.... Sjovt som du fokusere på en enkelt mand..Hybels udgør ikke WC alene... Du tænker ikke over anderkendte folk som Mark MIttelberg Lee Strobel Chris Ramm John Ortberg m.m...  Sammen med og i WC + villige kristne fra selve kirken har de spillet en meget stor rolle i at få evangeliet ud til USA og ikke mindst resten af verden....så jeg mener virkelig vi har MEGET at takker for..... Jeg ved at WC har meget tæt samarbejde i Hele USA + verden. Med mange andre kirker i USA kæmper de sammen med Dream Center i LA, Sattleback church, Assembly of God kirkerne.og ja!..listen er lang.... Mon et sådan samarbejde er forkert? svaret er NEJ....det er mega fedt..folk som elsker og kæmper for Jesus.....Vi kan jo ikke just sige at vi her hjemme i DK har så meget tjenersind og vision som dem, vi sidder jo stadigvæk og debattere dåbssyn og sådan....  Du hakker lidt på Hybels....jamen hvad med Statskirkens Jan Lindhart, jeres lesbiske og bøsse præster???? Jeg oplever WC som en god og sund inspirationskilde til kirke som kender Jesus, og man kan vælge at lytte eller lade værd, men det ændre ikke på at WC har et mål, som Gud leder dem i, så mon ikke vi hellere skal bede for mere vækkelse i USA og i missionsforeningerne..... Jeg har mødt mange flere brændende kristne i WC end IM------- Men jeg tæller ikke kirkernes værdi på det....men jeg skal være ærlig at sige at jeg godt kunne tænke mig at se samme brænd overalt.... Mon ikke du skulle tage til næste WC møde i DK, og se på tingene på en ny vinkel.... Der er jo nok en grund til at de fører mange til frelse.....og svaret er enkelt....JESUS.... En sand bærer af Kristi Kors -Pente costal
|
|
Til toppen
|
|
|
#8345 - 27/02/2003 21:53
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
hej Serner det er rigtigt, at Bill Hybels taler om synd, men det er først og fremmest synden som magt og ikke som skyld. Troen og omvendelsen bliver dermed også først og fremmest en overvindelse af den magt og ikke syndstilgivelse. Dette taler han godt nok også om, men i smittende tro kan det vist begrænses til en side eller to så vidt jeg husker. Evangeliet er først og remmest evangeliet om Guds forsoning af sin egen vrede og erhvervelsen af syndernes foraldelse i Jesus Kristus og ikke i første omgang om overvindelsen af synden. Disse to ting kædes sammen og sættes ved siden af hinanaden hos Bill Hybels som i al refortmert teologi og helliggørelsen bliver således en del af retfærdiggørelsen, hvilket er aldeles uevangelisk, men til gengæld særdeles evangelikalt.
Hos Bill Hybels er det, der skal smitte vores helliggørelse og vores "kraftfylde", ikke først og fremmest vores tro på syndernes forladelse og vores vidnesbyrd om at vi på grund af Kristi stedfortrædende lidelse og død har en ren samvittighed. nej, vi skal sælge kristendommen med vores moralske succes, livskvalitet osv..
Jeg er helt enig i, at vi også med vores liv aflægger vidnesbyrd om vores tro, men hos Bill Hybels kommer det til at spille afgørende rolle som et vidnesbyrd om evangeliets indhold, og evangeliets indhold er ikke vores helliggørelse, men vores retfærdiggørelse. Kun hjvis evangeliet forkyndes rent og uden enhver nåde-per-efterkrav eller så-skal-vi-til-gengæld-også -teologi kan det skabe virkelig helliggørelse af et glad hjerte. Men dette sker ikke, når man sammenblander retfærdiggøresle og helliggørelse.
I forlængelse af denne sammenblanding gør Bill Hybels også på god metodistisk vis troen til en beslutning fra menneskets side. Selvom han forsøger at skelne mellem "gøre og gjort", bliver det alligevel til at Jesus har gjort sit, nu mangler vi bare, at du beslutter dig og tager "det afgørende skridt" over broen. Guds ord, dåb, tilsigelse af syndernes forladelse, nadver skiftes ud med menneskets viljesanstrengelse. Mennesket kan altså søge Gud, hvis bare vi præsenterer ham ordentligt.
Denne teologi er dybest set et udtryk for det gamle menneskes forsøg på at helliggøre sig selv i stedet for at høre evangeliet om den retfærdighed Jesus har købt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8346 - 28/02/2003 01:00
[Re: chemnitz]
|
Bruger
|
hej for mig at se hører begge dele med til det kristne liv, nu snakker vi kun vægtlægning og sideplas. kai-teologi: det ord der er nævnt flest gange i bibelen er "og", (græsk=kai) betyder det at ordet kai er det vigtigste? måske der var en stor apostel der hed Kai....... undskyld jeg ved godt jeg provokerer  men jeg er bare ikke sikker på at Hybels vægter helliggørelse mere end retfærdiggørelse! men efterfølgelse er en del af det kristne liv!!! ved godt (og det er jeg overbevist om at Bill Hybels også gør) at det grundlæggende og absolutte essentelle er at Jesus er død for vor skyld, for vor synd!! men Han kalder os også til at følge efter. Det er forskellen på en retfærdiggjort kristen (pris Gud for at være det  ) og på en discipel. Gud kræver ikke noget af os ud over at lade os dække af Jesu blod (flot kanaansprog her), men han kalder os til at være disciple -ikke fordi vi bliver mere eller mindre kristne af dét, men han kalder os stadig til det...... ser intet problem! Guds fred, -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8347 - 28/02/2003 13:31
|
Bruger
|
Det handler ikke om, hvorvidt retfærdiggørelse og helliggørelse hænger sammen. Det gør de. En retfærdiggjort kristen gør godt og ønsker at leve efter Guds vilje. Derfor er der heller ingen forskel på en retfærdiggjort og en discipel. Men evangeliet er ikke et budskab om moralsk eller psykisk succes, det er et budskab om syndernes foraldelse og forsoningen af Guds vrede. Det jeg kritiserede Bill Hybels for var ikke vægtlægning eller sammenhæng men sammenblanding. Det ligge allerede i titlen på en af hans bøger: Smittende tro. Det er vores tro, der skal smitte og åbner man den bliver det klart, at det er den enkelt kristen og hans liv, der skal smitte og virke tiltrækkende. Budskabet bliver først og fremmest et budskab om hvordan den kirekfremmed kan blive ligesom den kirkelige, moralsk eller spykisk, og ikke et budsakab om hvordan den kirkelige har fået en ren samvittighed og en ny retfærdighed overfor Gud i Jesus Kristus.
i Forlængelse af dette lærer Bill Hybels rent faktisk falsk om forsoningen på korset. I Smittende tro side 171 skeiver han:" Lad os forestille os, at du har en splinterny bil holdende foran dit hus, og en nabo ved et uheld kører ind i den. Selvom du kan tilive ham og fritage ham for ansvaret, står du satdig med et problem: Hvem skal betale for bulen? Da du har ladet naboen slippe, kommer du selv til at betale for reperationen. Tilsvarende har vi gjort skade ved at synde mod Gud. Han er også villig til at tilgive os og genoprette vort forhold til ham. Det sker blot vi beder om det. Men han må alligevel betale for skade. Han står tilbage med regingen -dødsstraffen- som han betalte ved at komme som en af os og dø på korset i vort sted." Iflg. dette citat døde Jesus ikke for at vinde syndernes forladelse eller forsone Guds vrede. Gud er egentlig slet ikke vred og vil tilgive os uanset hvad. Jesus betalte bare en erstatning. Gud er altså slet ikke vred over synden og har ikke brug for at blive forsonet. Evangeliet bliver så til evangeliet om hvordan man tager sig sammen og beder Jesus om at blive ens frelser og herre og ikke om hvordan Jesus vandt syndernes foraldelse for snart 2000 år siden.
Den sidste del af smittende tro hedder "Det afgørende skridt" og den handler ikke om det afgørende skridt på Golgatha, men om det afgørende skridt som mennesket nu må tage sig sammen til at tage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8348 - 28/02/2003 14:04
|
Bruger
|
jeg synes nu ikke hans billede er så galt igen, det er måske ikke optimalt, men det kan godt bruges, de fleste bilejere som der bliver kørt ind i plejer nu at være en smule vrede, der står faktisk ikke i hans beretning at Gud ikke var vred...... dette er for mig at se en beskrivelse af (måske en vag beskrivelse det medgiver jeg) den objektive forsoningslære, jvf Anselm.
bliver ikke så provokeret af Hybels, tror stadig vi kan lære af ham, Guds fred, -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8349 - 28/02/2003 15:33
|
Bruger
|
problemet i billedet er ikke det, det siger positivt, nemlig, at Jesus har taget straffen. Problemet er, at straffen ikke er Guds vrede og det Jesus dermed har vundet er forsoningen og syndernes forladelse. Der står faktisk, at Gud vil tilgive uanset Jesus og betalingen.
dermed bliver der hældt evangelium i loven, så guds vrede ikke er så stor endda. Som en følge deraf bliver der også hældt lidt lov i evangeliet, så troen bliver en gerning fra menneskets side. det er mennesket, der skal tage det afgørende skridt og acceptere Jesus og dermed gå over broen ogdet skal det motiveres til at gøre med appelerende prædikener oglivsstil. jeg mener at Bille Hybels evangelium i sidste ende er et evangelium om, hvordan Jesus har givet en ny og bedre mulighed til mennesket for at det kan frelse sig selv og ikke et evangelium om, hvordan Jesus vandt syndernes forladelse for alle menneskere på golgataha og idag deler den ud gennem sine nådemidler.
Jeg er oprigtig talt bange for, at der er flere, der vil blive ført væk fra Kritus end hen til ham af Willow Creek. Så jeg er nok mere hunderæd end jeg er provokeret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8350 - 28/02/2003 16:42
|
Bruger
|
sådan læser jeg det ikke, og jeg er begejstret mere end jeg er skræmt (har faktisk enkelte forbehold ved WC, men det omhandler noget andet.....). så vi er nok uenige, atter engang hæhææhæhæhæhæhæ  men glæder mig nu til at feste med dig ved den store fest alligevel!!  Gud velsigne dig kære bro'r! -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#8351 - 01/03/2003 01:04
|
Anonym
Anonym
|
Hej Serner, (rød: serner, sort: søster b) jeg blev glad over dit indlæg. Gud kræver ikke noget af os ud over at lade os dække af Jesu blod (flot kanaansprog her) Jeps.. han kalder os til at være disciple -ikke fordi vi bliver mere eller mindre kristne af dét, men han kalder os stadig til det...... Nemlig. Det var godt formuleret!  Kristi fred. Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8352 - 03/03/2003 12:28
|
Bruger
|
Og lige nøjagtigt sådan som du har det med WC... har jeg det med Folkekirken,,,,
mvh. Pc
|
|
Til toppen
|
|
|
#8353 - 04/03/2003 17:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Når du nu har det så dårligt med Folkekirken, hvordan kan det så være, at du bliver ved med at beskæftige dig så intensivt med de fejl og mangler du synes der er i den ?
For mig er min kirke et hellligt sted, det sted, hvor jeg bedst kan bede, lovprise Gud, glæde mig over frelsen ved Jesus, fordybe mig og få styrket min tro og min taknemmelighed, sammen med ligesindede blive opbygget og inspireret af prædikener og nadver og salmer, og blive undervist i, hvordan jeg bedst kan leve mit liv efter Guds vilje.
Jeg bruger normalt ikke tid og kræfter på at kritisere de præster og de kirker og gudstjenesteformer, som jeg selv nødigt vil deltage i, fordi de forekommer mig tomme og ligegyldige - eller endda direkte pinlige og vranglærende - hvad enten det så er i karismatisk frikirkeligt eller i folkekirkeligt regie.
Kunne du ikke overveje at holde op med at kritisere de gudstjenesteformer, som åbenbart forekommer dig og dine meningsfæller kedelige og forkerte og uforståelige ?
For nogle af os andre er det netop de gudstjenester vi har brug for. Ellers kom vi der ikke !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8354 - 04/03/2003 17:34
|
Bruger
|
Jeg kan ikke være uenig med dig i, at folkekirken leder mennesker til fortabelse, og at man bør forlade den. Jeg har imidlertid en fornemmelse af, at vores begrundelser ikke er de samme. Jeg ville heller ikke kunne være i en pinsekirke og har det ligesådan med den. Jeg er dog lidt mere fortrøstnignsfuld mht. folkekirken, da der stadigvæk er (omend får) præster, der lærer ret i overensstemmelse med Bibelen og bekendelsen i de fleste spørgsmål. De burde forlade den ifølge dens egne bekendelsesskrifter, Bibelen og bekendelsen forbyder nådemiddelfællesskab med åbenbare vranglærere, men jeg har alligevel mere tillid til disse få præsters forkyndelse end til pinsekirkens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8355 - 05/03/2003 12:39
|
Bruger
|
hej Kristina, Chemnitz og PC  bare lige for at tage det i opløbet hæhæhæhæhæ, lad os holde folkekirkedebatten til tråden om denne og så holde os til Willow Creek her ikke? ellers kommer alt jo til at handle om det....  Guds fred!! -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
|