Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82836 - 23/03/2007 20:46 Hvorfor erkender mennesket?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Et spørgsmål der for mig længe har nægtet at lade sig besvare:

Hvorfor erkender mennesket, omend det erkender noget overhovedet?

Til toppen 
#82837 - 24/03/2007 19:29 Bevidstheden er metafysisk [Re: museeye]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Hvorfor erkender mennesket, omend det erkender noget overhovedet?"

Erkendelse lader sig ikke gøre uden den menneskelige bevidsthed, der er Guds gave til menneskeheden. Bevidstheden er metafysisk og kan derfor ikke findes et bestemt sted i hjernen eller den menneskelige organisme. Bevidstheden, der er unik for hver enkelt individ, kan ikke isoleres, forklares eller studeres som andre legemsdele. Derfor er den menneskelige bevidsthed et metafysisk fænomen.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82838 - 25/03/2007 15:54 Re: Bevidstheden er metafysisk [Re: hoeg]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Citat:
Erkendelse lader sig ikke gøre uden den menneskelige bevidsthed, der er Guds gave til menneskeheden. Bevidstheden er metafysisk og kan derfor ikke findes et bestemt sted i hjernen eller den menneskelige organisme. Bevidstheden, der er unik for hver enkelt individ, kan ikke isoleres, forklares eller studeres som andre legemsdele. Derfor er den menneskelige bevidsthed et metafysisk fænomen.

Man kan vel godt indkredse og afdække et metafysisk fænomen? Dette er da i hvert fald forsøgt med både Gud og det menneskelige væsensværen.

Du forklarer ikke, hvofor mennesket erkender - men påstår blot, at erkendelsen er metafysisk, hvilket du ikke har argumenteret særlig godt for, synes jeg ikke.

Jeg vil opfordre dig til at gå videre med din argumentering, og fremlægge hvorfor, mennesket erkender. Det vil jeg gerne se et bud på.

Til toppen 
#82839 - 26/03/2007 08:16 Re: Bevidstheden er metafysisk [Re: museeye]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Jeg vil opfordre dig til at gå videre med din argumentering, og fremlægge hvorfor, mennesket erkender. Det vil jeg gerne se et bud på."

Jeg kan ikke komme det nærmere end det, jeg allerede har skrevet. Årsagen er selvfølgelig, at bevidstheden og dermed erkendelse er metafysisk og derfor udenfor empiriens rækkevidde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82840 - 28/03/2007 09:57 Re: Hvorfor erkender mennesket? [Re: museeye]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Jaa, ikke alle erkender, ville jeg sige, men jo alle erkender om ikke andet så hvad forståelsen er villig til at lade sig erkende med!

Erkendelse kommer af en søgen efter forståelse af en selv, altså hvorfor er jeg den jeg er og hvem er jeg! Men erkendelse kan ikke efter overnævnte være totalt og sikkert for hvem der virkelig søger og ønsker!

Har spurt dig om et spørgsmål under ”Gud er svag pga. Satan”…

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær