2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#82804 - 23/03/2007 20:30
Re: Hvad er et menneske?
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Museeye Citat: Hvordan kan man tale om mennesker, såfremt man ikke har en klar definition af væsnet?
Som du selv siger: Vi genkender ofte et menneske, når vi ser et eksemplar. Jeg vil endda strække den endnu længere og sige, at vi praktisk talt altid kender et menneske, når vi ser et. Vi véd, nærmest per instinkt, hvad der er et menneske, og hvad der ikke er. Så jeg kan egentlig ikke rigtig se, hvad vi skal bruge nærmere definitioner til? Jeg tror egentlig bare, forsøg på at foretage sådanne udtømmende definitioner fører os ud i sokratisk apori ("vildrede", "fortvivlelse").
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82805 - 23/03/2007 20:38
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Jeg er meget enig i, at det er nærmest umuligt at give en uproblematisk definition på mennesket. Men i henhold til abortdebatten er det vel ikke irrelevant.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82806 - 23/03/2007 20:59
[Re: Dust]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Dust Citat: Men i henhold til abortdebatten er det vel ikke irrelevant.
Jo, det har du da ret i. Den sag havde jeg ikke lige med i mine overvejelser. Det er rigtigt, at når det gælder fostre er det ret svært at skabe konsensus om, hvad der er et menneske, og hvad der ikke er.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82807 - 23/03/2007 21:44
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Jeg mener endda i al ydmyghed, at det er et af de væsentligste etiske spørgsmål nu og i fremtiden. Er man for eksempel et menneske, hvis man er genetisk modificeret? Eller kan Grundtvig omskrives til, at til menneskeheden høre den der regner sig dertil?
|
|
Til toppen
|
|
|
#82808 - 23/03/2007 23:38
[Re: Dust]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg er meget enig i, at det er nærmest umuligt at give en uproblematisk definition på mennesket. Men i henhold til abortdebatten er det vel ikke irrelevant.
Næsten alle er enige i at et foster er et menneske. Der er bare uenighed om, hvorvidt man må slå det ihjel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82809 - 24/03/2007 02:42
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære museeye
Mennesket er et åndeligt væsen, som ér ligesom Herren, når det vandrer for Herrens Åsyn. I grunden er det gudligheden, som er indbegrebet af dét, at være Menneske, hvorfor man i religiøs forstand kan sige; mennesket bliver sandt Menneske, når det har gudserkendelse. For når Gud møder mennesket, lærer det sit sande Jeg at kende, nemlig den iboende Menneskesøn.
I primitiv og religiøs forstand, handler dét at være Menneske altså om, at have Navnet, eller at være i forbindelse med Den store Ånd, eller Herren Gud. Mennesket er dét Lys som ér i ethvert menneske. Tænk bare på Jesu lidt kryptiske vendinger om, at det er samme Jeg, som er i mennesker vi møder og opfordringen til, at vandre medens vi har Lyset. Det er dét, som gør os til Menneske!
Alle mennesker bærer altså lidt menneskelighed i sig og dét genkender vi.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#82810 - 24/03/2007 07:58
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Jeg er meget enig i, at det er nærmest umuligt at give en uproblematisk definition på mennesket. Men i henhold til abortdebatten er det vel ikke irrelevant.
Næsten alle er enige i at et foster er et menneske. Der er bare uenighed om, hvorvidt man må slå det ihjel.
Det tror jeg du tager fejl i. Aborttilhængere ser typisk en celleklump, der gradvist bliver til et menneskefoster. Det er derfor, vi har en abortgrænse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82811 - 24/03/2007 18:48
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej museeye! Hmm, godt spoergsmaal. ja, hvad er et menneske?  Som kristen er jeg bror til min Frelser, men ellers? Man kan vel godt sige at mennesker er som sne-fnug, der findes ikke to noejagtig det samme. Vi kan godt ligne hinanden som to to roede koeer og samtidig vaere vidt forskellige. Identical tvillinger er heller ikke noejagtig ligedan.  "Dolly" ------- klonet faar i England var osse vidt forskellig fra donoren. Bortseet fra hvad vi laeser i Bibelen er der vel ikke rigtig et godt svar paa dette spoergsmaal. Gier os noget at taenke paa  mvh/Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#82812 - 27/03/2007 19:12
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Jeg har læst denne vidunderlige beskrivelse af et menenske et sted, kan desværre ikke huske hvor  ; Skabt af Gud, faldet i synd og frelst af nåde Dét er for mig, hvad et menneske er. Men hvis du, som du beskriver f.eks. hvad et stykke papir er, skal beskrive et menneske, så ville jeg faktisk ikke vide, hvad det er der definére et menneske. Altså jo det ved jeg jo godt når jeg nu ser et menenske og sådan, men ved ikke hvordan jeg ville forklare det...
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#82813 - 28/03/2007 00:27
[Re: ICTHYS]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tania..
Jeg synes det er en noget hurtig og uigennemtænkt forklaring af et menneske fordi den kun lever op til den forudsætning af der kun findes en kristen/religiøs forklaring perspektivering.
Definere du så et dyr eller en plante på samme måde?..
Hvad er menneskets essens? Og hvad er almen gyldigt for mennesker som ikke deler en religiøs overbevisning?
_ LArs _
|
|
Til toppen
|
|
|
#82814 - 28/03/2007 19:15
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Jeg giver dig ret i, at det er en hurtig og "upræcis" forklaring, men jeg synes den er dejlig at høre. Og nu er det jo åndeligt jeg tænker, for jeg har ikke et hak forstand på det fysiske og biologi osv Jeg ved også det er en religiøs forklarelse af et menenske, men jeg mener at sådan er alle mennesker, også dem der -desværre- ikke kender Jesus.
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#82815 - 01/04/2007 06:11
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Undren er godt!
Ethvert menneskets definition af hvad et menneske er, er ud fra selvforståelsen af selvet, hvorfor nogle ses som dyr, selvom personen som definere dette måske selv er af dyriske følelser (tænker her i bibelsk forstand)! Men kunne du se mennesket fra dyrets ”forstand” ville du se splittelse mellem forstand og følelser, samt mennesker imellem, et egocentreret ”væsen” men en klar definition af hvad mennesket er, kan vi som mennesker aldrig få afklaret, da alt bliver defineret ud fra vores egen opfattelse af tingende (for ikke at komme ind på biblens afklaring)!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#82816 - 01/04/2007 09:05
[Re: Arcadia]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Godmorgen - og ja til Arcadias udsagn om, at undren er godt! Undren kan være et godt afsæt til visdom - - og mere undren til mere visdom!  Hav en velsignet Palmesøndag, alle .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#82817 - 01/04/2007 13:53
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Ja men alderen burde visdommen være større!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#82818 - 01/04/2007 19:06
[Re: Arcadia]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Arcadia: Jeg har sendt dig en privat meddelelse.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|