Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82789 - 22/03/2007 07:43 Den skjulte forsoning!!
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Café

Guds fred.

Dette er noget, der har undret mig i en stor del af mit kristenliv, nemlig hvorfor Kristi forsoning er så godt gemt af vejen?

Man kan gennemlæse kristne bøger, gennemlæse kristne links fra snart sagt alle kristne kirkeretninger, og hvad står der så: "Jesus døde på korset for dig" - SLUT!....Og derpå kommer så en masse om hvad VI skal gøre!

Skal vi ikke angre helt afsindigt (hvornår har man angret tilstrækkeligt?), skal vi ligne Jesus. Skal vi ikke lige ligne Jesus, så skal vi da i det mindste mærke noget! Skal vi ikke lige lige mærke noget, så skal vi elske Jesus. Skal vi ikke lige elske Jesus, skal vi overholde strenge renhedsbestemmelser. Skal vi ikke lige overholde strenge renhedsbestemmelser, osv osv (og nej, det ene modsiger ikke det andet, det jeg taler om er vægtlægningen).

Og ja, jeg har nærmest prøvet alt, lige fra at kultivere mine madvaner og helligdage til at forsøge at elske Gud helt afsindigt. ...begge dele gik forbavsende dårligt, og endnu værre gik det, da jeg prøvede at elske min næste.

Kan det virkelig passe at jeg er den eneste, der har spillet TOTALT fallit i mine bestræbelser på at befri mig selv fra synden, i mine bestræbelser på at være ren og hellig?

Er jeg den eneste, der kan få bare lidt ud af at høre om HVORFOR nåden er gratis? Er jeg den eneste der igen og igen må vende tilbage til de lutherske kirkefædre, evangelister whatever, O. Hallesby, Rosenius osv. for at skulle overbevise mig selv om at nåden er ganske ufortjent og gratis...og HVORFOR den er det.

I grunden er det et paradoks, når så mange kristne taler om at de elsker Gud, taler om at være rene eller de taler om at overholde hans bud - når de så taler så lidt om hvad han rent faktisk HAR gjort: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post33670

Og ikke mindst, hvad han FORTSAT gør, når han ganske gratis! udskænker os syndernes forladelse i ordet, dåben og nadveren.

Hvorfor er der allevegne så LIDT vægtlægning på forsoningen???

Guds fred,

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#82790 - 22/03/2007 13:35 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: malli]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Nej Malli, du er ikke den eneste der gang på gang må se sig selv som en fallit når kristenlivet ikke lykkes for en, jeg er også en af dem der gang på gang må hente kraft fra nåden i Jesus, og det er jeg glad for at jeg må, for så bliver jeg fri for selv at skulle stræbe for at være god nok, for det bliver jeg aldrig!!!!!

Hvorfor der så lægges så lidt vægt på forsoningen kan der jo være mange grunde til, men en af dem tror jeg er, at vi mennesker af natur ikke bryder os om at få at vide at vi har brug for en frelser, at vi ikke kan frelse os selv, det virker så ydmygende, men ikke desto mindre er det jo sandt, vi KAN og SKAL ikke frelse os selv, derfor har vi brug for at høre om forsoningen igen og igen. At det så er eller kan være en gåde for os mennesker hvordan et menneske kan bære alle vore synder er jo et af evangeliernes paradokser, et herligt paradoks som må sætte os fri.

Dette her er bare et bud på hvorfor der fokuseres så lidt på forsoningen, andre har måske nogle bedre eller andre bud på det.

Maijannes:)

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#82791 - 22/03/2007 14:52 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: Maijannes]
malli
Bruger

Hej Maijannes

Mange tak for din besvarelse

Citat:
Hvorfor der så lægges så lidt vægt på forsoningen kan der jo være mange grunde til, men en af dem tror jeg er, at vi mennesker af natur ikke bryder os om at få at vide at vi har brug for en frelser,....

Virkelig god pointe , for ja, det virker til at alle finder, at det er et overstået kapitel, i og med vi faktisk har taget imod Kristus, at vi tror. Ja, så er det godt nok om at komme videre!!, lad os gøre nogle gode gerninger, lad os se at blive rene og hellige i en fart! Der er jo utallige muligheder, for at blive rene hellige hurtigt.. faktisk skal man ikke læse ret mange kristne bøger for at finde denne dagsorden: 10-12 trin for at blive helliggjort, få et bedre ægteskab, blive rig, blive et bedre vidnesbyrd om Jesus, blive bedre til at missionere, blive rask, bekæmpe synd, bekæmpe dæmoner, få bedre bønhørelse hos Gud, få et sejrrigt kristenliv, blive mere ydmyg, lære at tilgive, lytte til Helligåndens ledelse....you name it.

OG vi knokler derud af!

HOV,- har vi brug for en frelser? Jamen, nu er vi jo lige så godt i gang!

Bedre bliver det så ikke når man går ind på diverse hjemmesider,- ingen nævnt, ingen glemt!

Først: Hvem er VI!. Derpå: Hvad gør VI!......Og derpå spalte op og spalte ned om alle de gode ting kirken/menigheden gør (og som man så kan blive en del af ifald man kommer).

Fint, vi bladrer hastigt videre, aha teologiske hjemme-sider! HER må der virkelig være basis for at finde noget!!

Ja, det skal jeg da lige love for: "Johannes Åbenbaring" - "DERFOR er bibelen sand" - "Skabelsen" - "sådan tager du imod Jesus" + selvfølgelig det allervæsentligste, nemlig advare imod andre a la: "BLIV VÆK fra Romerkirken", "Gendøberne håner Gud", "Barnedåben er elendig", "Folkekirken er fuld af ateister", "Alle andre kirker end Folkekirken er fulde af falske profeter" osv osv osv

Man skal GODT NOK vide hvor man skal lede (hvor?) + have stor tålmodighed med mange klik, for at kunne finde bare lidt om Jesus Kristus og FORSONINGEN!

Citat:
Dette her er bare et bud på hvorfor der fokuseres så lidt på forsoningen, andre har måske nogle bedre eller andre bud på det.

Ja, det er jeg spændt på at høre flere bud på, nu er vi i det mindste 2, der har spillet fallit.

Gud velsigne dig

Malli

Til toppen 
#82792 - 27/03/2007 13:18 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: malli]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Jeg er også spændt på at høre om nogen har andre eller flere bud på hvorfor der fokuseres så lidt på forsoningen, det er jo kristendommens centrum der er tale om her, og det kan der ikke tales for meget eller for stort om!!!!!!!!!!

Må Gud også rigt velsigne dig Malli

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#82793 - 27/03/2007 13:29 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: malli]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Malli,
Jeg har lidt den modsatte oplevelse af dig nogle gange - der hvor jeg kommer, i ELU (Evangelisk Luthersk Ungdom) har de lang og rig tradition for at lægge stor vægt på forsoningen og korset, og det er dejligt og tiltrængt. Indimellem har jeg dog savnet lidt af det du oplever som for meget - efterfølgelsen osv.
Så ikke for at fremhæve noget frem for noget andet, men hvis du savner vægtlægning på forsoningen, så kig forbi i Blågårdsgade en aften

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82794 - 28/03/2007 10:05 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: anniesr]
malli
Bruger

Hej Schelde

Jeg blev lidt ked af dit indlæg, du ligesom lukker for debatten ved ordene "Jeg har den modsatte oplevelse af dig". Punktum. Uden anden begrundelse end "efterfølgelsen osv"

Betyder dit indlæg, at du ikke mener, at det er væsentligt at tale om forsoningen - at det blot er noget der skal overståes?

Mener du at forsoningen er et overstået kapitel, at vi ikke længere har behov for at høre om synd og nåde?

Mener du at man kan tale for meget om Kristi gerning for os? Og er det dét, du oplever her på Jesusnet? (i så fald er det ikke noget vi ser helt ens på)

Ja, hvor vil du hen?

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (28/03/2007 10:08)

Til toppen 
#82795 - 28/03/2007 13:50 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: malli]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Malli,
Jeg er kad af at du opfattede mit indlæg som et forsøg på at 'lukke' debatten, for sådan var det ikke ment.
Det, jeg ville med det var egentlig bare at opmuntre dig ved at fortælle at forsoningen som jeg oplever det, ikke er glemt, det er nok bare forskelligt, hvor meget vægt man lægger på det forskellige steder.
Jeg mener at det er det væsentligste af alt, at tale om forsoningen - det er det, der er grundlaget for den tro vi bekender os til.
Men igen - det er forskelligt hvad vores tro har brug for af næring. Nogle hviler trygt i at Jesus har frelst dem og alt er i orden, og for dem kan megen snak om forsoning måske blive en sovepude, som får dem til at glemme at de også skal være lys og salt - det kender jeg fra mig selv.
Andre kan, som jeg lidt læser ud af dit indlæg, blive anfægtede og glemme at det er Jesus og korset det egentlig drejer sig om og have brug for at blive mindet om det igen og igen.

Citat:
Mener du at man kan tale for meget om Kristi gerning for os?

Nej - og alligevel lidt ja. Se mine to eksempler ovenfor. Vi må bygge på forsoningen og vende tilbage til den igen og igen hver gang vi forsøger at bygge vores tro på noget andet og forkert. Men min egen erfaring siger mig også, at bliver der ikke forkyndt lov (altså f.eks efterfølgelse) så kommer evangeliet aldrig ind under huden på mig, men bliver ren automatik og upersonlig vanetænkning.

Citat:
Og er det dét, du oplever her på Jesusnet?

Nej, tværtimod...

Citat:
ja, hvor vil du hen?

Godt spørgsmål, mit første indlæg var måske ikke for velgennemtænkt, jeg håber at det her hjalp lidt på det - og spørg endelig ind, hvis der er mere...

Jeg må nok også hellere understrege, at jeg ikke mener at der er eller bør være et bestemt blandingsforhold i forkyldelsen af Forsoningen og Alt Det Andet - det må afpasses efter jordbunden, om man må bruge sådan en lille bibelsk metafor

Og nårh ja - som et PS - så melder jeg mig i jeres lille gruppe af folk der har spillet fallit på fromheds- og næstekærlighedslotteriet, og desperat har brug for en frelser og forsoner... Så skulle den vist være på plads.

Ændret af Schjelde (28/03/2007 13:54)

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82796 - 30/03/2007 02:23 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: anniesr]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Kære Malli og Schelde

tillykke hvis i har opgivet, det er netop formålet med korset, at vi må dø, og Jesus leve

KH

Ole

Til toppen 
#82797 - 30/03/2007 02:37 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

en 3 grund kan være dette

fjenden ønsker ikke vores opmærksomhed på det, og derfor er menigheden fyldt af menneskelige ideer til vækst og fremgang og det ene efter det andet, hvor man hvis man blot gik til korset kunne få opleve Guds kraft i ens liv

dette med forsoningen er nøglen til et sejrrigt liv, at erkende ligesom Paulus at vi er døde med Kristus, og skal derfor også opstå til et liv med ham.

en død kan ikke gøre noget, kan ikke frelse sig selv, hvis vi kunne havde vi jo ikke brug for en der kunne frelse os. Vi kan ikke hjælpe Gud, og vi skal heller ikke, han kan og vil selv, et eneste problem er OS, VI VIL, VI TROR VI SKAL, også selv om Gud har erklæret os for døde, men levende i Kristus, altså vores eget liv er regnet for dødt.

Vi er korsfæstet med Jesus for at vores liv og tjeneste ikke skal være af os selv, men af Jesus.

Det er nåden i aktion.

KH

Ole

Til toppen 
#82798 - 30/03/2007 02:55 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: Maijannes]
Ole Madsen
Bruger

Det med at kristenlivet syntes ikke at lykkes somme tider, jeg kom til at tænke på et billede

når en person er ved at drukne, så skynder livredderen derhen til personen, men så venter han til i rette øjeblik at gribe fat i personen, for ellers vil han selv blive hevet med ned.

livredderen kan først komme til når personen har opgivet, på samme måde med Jesus i vores liv, han venter på at vi opgiver så han kan komme til at gøre hvad han vil.

der står i esajas 53 at Guds vilje skal lykkes ved Jesus, så slap helt af.

KH

Ole

Til toppen 
#82799 - 30/03/2007 03:03 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

jeg kom lige i tanke om et citat

"hvor meget vi end hader loven, så er vi mere bange for nåden"

jeg ved ikke hvad vedkommende mente med det, da jeg ikke kender helheden, men her er mit bud

hvorfor? jo fordi den forvandler os til nye mennesker, Gud tager så at sige fat i os, det er måske ikke populært at sige det, men det gør han jo, folk vil hellere sige at Gud giver dem styrke til det ene eller andet, ja jo, ok, men nåden er iværtefalde en voldsom magt.

KH

Ole

Til toppen 
#82800 - 30/03/2007 08:40 Re: Den skjulte forsoning!! [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

Tak for dit besyv.

Citat:
jeg kom lige i tanke om et citat

"hvor meget vi end hader loven, så er vi mere bange for nåden"

Ja, så er det bedre at blive væk! , øh, det er måske ikke noget at grine af, men noget er der vist om det.

Guds fred,

Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær