Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 3 gæster online.

Statistik
2620 Brugere
23 Fora
7467 Tråde
119514 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#82680 - 22/03/2007 01:30 KNU
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Jeg vil gerne gøre opmærksom på og diskutere et nyt initiativ, som jeg hilser meget velkomment. Nogle unge kristne vil lave en forening for naturvidenskabeligt interessede kristne unge. Man kan læse om det her Der står bl.a.
Citat:
Man lægger vægt på at foreningen ikke skal være en forening som fornægter hele evolutionsteorien og agiterer for skabelse over 6 dage, men en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab

. Jeg er formentlig selv for gammel til at være en del af foreningens målgruppe, men jeg tror alligevel jeg vil møde op og give min opbakning - måske kan jeg også lokke nogle elever med, fra den efterskole, jeg er på. Jeg synes, det er tragisk, at så mange unge kristne opgiver at gøre en levevej ud af deres interesse for naturvidenskab, fordi de oplever en tilsyneladende modstrid mellem evolutionsteorien og deres kristentro. Jeg tror, at fornuftige bibelstudier og grundig granskning af videnskabens resultater viser, at Bibelen og videnskaben supplerer og ikke modsiger hinanden.

Til toppen 
#82681 - 22/03/2007 03:53 Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: Henoch]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg synes, det er tragisk, at så mange unge kristne opgiver at gøre en levevej ud af deres interesse for naturvidenskab, fordi de oplever en tilsyneladende modstrid mellem evolutionsteorien og deres kristentro.

Er det dit indtryk at mange kristne unge gør det?

Mvh. Jalokin

PS: Jeg har selv været på teknisk-naturvidenskabelige uddannelser siden jeg gik ud af 9. klasse, og de gange jeg har hørt om evolutionsteorien (udover tåbelige bisætninger med uunderbyggede påstande) i den forbindelse kan tælles på een hånd.

Ændret af Jalokin (22/03/2007 03:55)

Til toppen 
#82682 - 22/03/2007 03:56 Re: KNU [Re: Henoch]
Anonym
Anonym

Spørgsmålet er så, om foreningen aktivt vil advokere at kristentro og evolutionsteori går fint i spænd. Eller rettere: At den måde, som evolutionsteorien præsenteres på er helt uproblematisk videnskabeligt set.

Til toppen 
#82683 - 22/03/2007 07:35 Re: KNU [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:
Eller rettere: At den måde, som evolutionsteorien præsenteres på er helt uproblematisk videnskabeligt set.

Nu er du efter eget udsagn selv kun blevet præsenteret for evolutionsteori "få gange" i din (HTX?)-uddannelse, så du har vel ikke den store erfaring selv? Men hvori har problemerne bestået?
Hvis I som elever har fået at vide, at de empiriske videnskaber har "bevist" deres teorier, har jeres lærere ikke været gode nok. Hvis de har præsenteret evolutionsteorien som "kun en teori", "en spekulation blandt mange" e.l., så har de HELLER ikke været gode nok. Evolutionsteorien er DEN bærende teori for al biologi.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#82684 - 22/03/2007 07:53 Re: KNU [Re: Henoch]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
At kristentro og videnskab ikke modsiger men supplerer hinanden er ikke noget nyt. Det ved vi der forkaster darwinismen som uvidenskabelig og uholdbar også.

Men er dette indlæg ikke ret beset reklame, som ikke hører til på debatten?

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#82685 - 22/03/2007 11:36 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
Det er netop når man som kristen forkaster evolutionsprincippet (bemærk at det er selve princippet om at livet har udviklet sig gradvist, ikke teorien om HVORDAN livet udvikler sig, det er nemlig det man kan debatere, ikke OM livet har udviklet sig) at man gør kristendommen og naturvidenskaben uforlignelig.

Når det er sagt synes jeg at KNU lyder som et fint initiativ, hvor man forhåbentlig kan få nogle fornuftige debatter.

Til toppen 
#82686 - 22/03/2007 11:54 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
(bemærk at det er selve princippet om at livet har udviklet sig gradvist, ikke teorien om HVORDAN livet udvikler sig, det er nemlig det man kan debatere, ikke OM livet har udviklet sig) at man gør kristendommen og naturvidenskaben uforlignelig.

Hvis du med dette mener at teorien om at livet har udviklet sig fra en hypotetisk urcelle frem til nutidens mange komplicerede livsformer, er der hverken videnskab dokumentation for dette og ej heller foreneligt med kristendommen.

Og iøvrigt synes jeg det er et rigtig godt initiativ der er taget, også selv jeg nok er alt for gammel til at kunne være deltager der.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#82687 - 22/03/2007 12:23 Re: KNU [Re: Cuco]
JesusFreakDK
Bruger

"Det er netop når man som kristen forkaster evolutionsprincippet (bemærk at det er selve princippet om at livet har udviklet sig gradvist, ikke teorien om HVORDAN livet udvikler sig, det er nemlig det man kan debatere, ikke OM livet har udviklet sig) at man gør kristendommen og naturvidenskaben uforlignelig."

Det kender jeg heller ingen der gør. At livet udvikler sig er et faktum - vi behøver bare se på vores gennemsnitshøjde for hhv 100 år siden og nu.

Men det er heller ikke det darwinismen handler om. Det er teorien om at alt liv på en eller anden måde stammer fra en enkelt "urcelle", og har udviklet sig derfra. Den er videnskabelig uholdbar, OG i anden omgang uforenelig med det kristne livs- og menneskesyn.

Men det var i øvrigt heller ikke det der var min hovedpointe; det var derimod at dette her er reklame som ikke hører til på debatten...

-Grundtvig

Til toppen 
#82688 - 22/03/2007 12:37 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej JF,
Citat:
Men det var i øvrigt heller ikke det der var min hovedpointe; det var derimod at dette her er reklame som ikke hører til på debatten...

Til dette formål, er der et lille ikon du kan trykke på i nederste højre hjørne af indlægget. Det står 'orientér ordstyreren' og når du trykker der, vil Asbjørn som er ordstyrer herinde få en mail om, at han skal tage et kig på indlægget. Du kan også skrive en pm til ham. Det er den måde vi foretrækker det gjort på.
Det er ikke meningen at brugerne indbyrdes skal debattere, om et indlæg er tilladt/relevant eller ej. Det skal ordstyreren på forumet nok tage stilling til.

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82689 - 22/03/2007 13:15 Re: KNU [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Der har heller ikke været nogen problemer, der hvor jeg stødte på det på HTX (af den simple grund at det ikke var et emne; heller ikke i Biologi).

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82690 - 22/03/2007 13:25 ET som bærende teori [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionsteorien er DEN bærende teori for al biologi.

Så længe du ikke påstår at "Nothing in biology makes sense except in the light of evolution". For det er selvfølgelig noget sludder.

Til toppen 
#82691 - 22/03/2007 13:29 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: ]
Henoch
Bruger

Citat:
henoch: Jeg synes, det er tragisk, at så mange unge kristne opgiver at gøre en levevej ud af deres interesse for naturvidenskab, fordi de oplever en tilsyneladende modstrid mellem evolutionsteorien og deres kristentro.

Jalokin: Er det dit indtryk at mange kristne unge gør det?

Ja, det er mit klare indtryk. Det gjorde jeg vel også mere eller mindre selv. Hvis man bevæger sig i f.eks. IMU og KFS i de store uddannelsesbyer er det meget tankevækkende, hvor få der læser noget naturvidenskabeligt, og hvor mange der læser til f.eks. præst, læge, sygeplejerske, lærer, humaniora eller statskundskab.
Jeg tror helt klart at det er fordi, at de færreste "højrefløjs" kristne vil give sig i kast med et studie, hvor de har fået at vide, at det man beskæftiger sig med strider mod Bibelen.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#82692 - 22/03/2007 13:36 Re: KNU [Re: anniesr]
JesusFreakDK
Bruger

Hermed gjort

-Grundtvig

Til toppen 
#82693 - 22/03/2007 13:49 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
anniesr
Bruger

Fino, så må vi se hvor den ender.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82694 - 22/03/2007 14:21 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: Henoch]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Så er det da godt, at vi er nogen, der bryder den statistik I øvrigt nu vi er ved diskussionen, så synes jeg, at der var en langt større tendens til at latterliggøre anderledes syn på f.eks. ET på HTX, end der har været på universitetet... Og det synes jeg er interessant. Det her kommer måske til at lyde lidt halvfordømmende osv. Men jeg synes, jeg oplever, at jo mindre indsigt folk har i en sag, des mere tenderer de til at søge mod absolutter uanset om det absolutte så er, at Gud har skabt verden på seks dage, og så lukker vi øjnene for alt andet, eller om det er, at livet er opstået gennem udvikling i milliarder af år og så lukker vi øjnene for alt andet.

Til toppen 
#82695 - 22/03/2007 14:21 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: Henoch]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg tror helt klart at det er fordi, at de færreste "højrefløjs" kristne vil give sig i kast med et studie, hvor de har fået at vide, at det man beskæftiger sig med strider mod Bibelen.

Der er da vist ikke særlig mange der har den opfattelse at naturvidenskab strider mod Bibelen. Der er jo masser af opfordringer i Bibelen til at studere og forske i naturen.

Der er jo forskel på om vi taler om den darwinistiske filosofi der benævnes evolutionsteorien og så den rent faglige naturvidenskab.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82696 - 22/03/2007 14:30 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: KajQrd]
anniesr
Bruger

Citat:
. Men jeg synes, jeg oplever, at jo mindre indsigt folk har i en sag, des mere tenderer de til at søge mod absolutter uanset om det absolutte så er, at Gud har skabt verden på seks dage, og så lukker vi øjnene for alt andet, eller om det er, at livet er opstået gennem udvikling i milliarder af år og så lukker vi øjnene for alt andet.

Jeg kan kun give dig ret. Det er utrolig nemt at være skråsikker om ting man ikke aner en bjælde om - jo mere reel viden man derimod har, des flere nuancerede spørsmål vil man også stille*.
Selv tror jeg at Gud er bagmanden bag verdens og menneskets opståen/skabelse, men forholder mig temmelig agnostisk til hvordan det præcist er foregået, simpelthen fordi jeg som skabssproglig og ærkehumaniorastuderende ikke har den fornødne viden.

For mig at se, er det ikke det centrale i kristendommen, det er Jesus og hans død og opstandelse.

*Men jeg tror nu også at viden i nogle sammenhænge kan fungere som skyklapper der får os til at ignorere eller se ned på ting som ikke passer med hvad vi har lært og føler os kloge på.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82697 - 22/03/2007 14:43 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: anniesr]
Cuco
Bruger

Citat:
For mig at se, er det ikke det centrale i kristendommen, det er Jesus og hans død og opstandelse.

Helt enig. Det er forbløffende lidt man i Bibelen kan læse om verdens sammensætning sådan helt fundamentalt, det nærmeste man kommer er vel skabelsesberetningerne og de beskæftiger sig ikke med at forklare hvordan en celle er bygget op f.eks. Det ville heller ikke give meget mening siden historierne er skrevet ned for flere tusind år siden af mennesker uden meget biologisk indsigt.

Jesus siger intet om verden som sådan men beskæftiger sig udelukkende med gudsriget, dvs. det åndelige liv.

For en kristen må det derfor betyde at Gud ikke anser det for særlig vigtigt at fortælle os hvordan han har skabt verden, den troende skal blot være klar over at Gud har skabt verden. Om det så er ved et magisk trylleord for 6.000 år siden eller som et kimskud for mange milliarder år siden kan egentlig være underordnet. Det er ikke det Kristi budskab handler om.

Til toppen 
#82698 - 22/03/2007 14:48 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Cuco
Bruger

Nu begynder du at diskutere HVORDAN livet har udviklet sig.
Der er intet til hinder for at livet er startet som mange simple celler som er smeltet sammen og delt sig igen og dermed udvekslet information. Liv behøver ikke at udvikle sig i nedgående retning (dvs. fra en generation til den næste), det kan også udvikle sig "sidelæns". Det gør bakterier f.eks., de udveksler resistens gener og andre ting med hinanden uden at få decideret afkom ud af det.

Men at livet har udviklet sig fra simple en-cellede organismer helt frem til os i dag, er der ingen tvivl om.

Som nævnt i en anden post, mener jeg ikke det kristne livs- og menneskesyn på nogen måde drejer som om hvordan vi er skabt, men udelukkende om hvordan man bør leve sit liv og forholde sig til andre mennesker.

Til toppen 
#82699 - 22/03/2007 14:59 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men at livet har udviklet sig fra simple en-cellede organismer helt frem til os i dag, er der ingen tvivl om.

Jo, det er jo lige hvad der er absolut tvivl om. Og det er jo også netop hvad flere og flere videnskabsfolk begynder at stille spørgsmåltegn ved

Citat:
Som nævnt i en anden post, mener jeg ikke det kristne livs- og menneskesyn på nogen måde drejer som om hvordan vi er skabt, men udelukkende om hvordan man bør leve sit liv og forholde sig til andre mennesker.

Det er jo da en absolut væsentlig del af hele det bibelske fundament, som Paulus opsumerer i ordene (firt citeret): "Gud lod alle mennesker nedstamme fra ét menneske Adam ...", og ikke fra en række at tilfældige evolutionerede eksemplarer der i "overgangsfasen" kunne vakle frem og tilbage mellem det at være "mennesket skabt i Guds billede" og endnu ikke være så langt fremme i evolutionsmæssig forstand at der kan være tale om et "mennesket skabt i Guds billede".

Bibelen lærer os jo helt klart, at da verden kom fra Skaberens hånd var det med Paradisets Have i fuldkommenhed og syndfri tilstand hvor mennesket besad det evige liv, og at det først var med syndefaldet at der kom disharmoni ind i den skabte verden, med synd, sygdom, død og lidelse tilfølge.

Fjerner du dette fra kristendommen ved hjælp af ateistisk darwinisme, da har du også samtidig både omformet og fjernet kristendommen så den ikke længere er funderet på Bibelen, men blot reduceret til en foranderlig filosofi i lighed med de hedenske og ateistiske filosofier.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82700 - 22/03/2007 15:00 Re: KNU [Re: Cuco]
JesusFreakDK
Bruger

Og det er ovenstående tanke (en en-cellet organisme bliver i sidste ende til mennesket) som er både uvidenskabelig, og uforenelig med det kristne menneskesyn.

-Grundtvig

Til toppen 
#82701 - 22/03/2007 15:05 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og det er ovenstående tanke (en en-cellet organisme bliver i sidste ende til mennesket) som er både uvidenskabelig, og uforenelig med det kristne menneskesyn.

Jeg er glad for at konstatere at jeg ikke er den eneste der forsvarer dette bibelske syn hvad der er foreneligt og ikke foreneligt med kristendommen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82702 - 22/03/2007 15:50 Re: ET som bærende teori [Re: ]
LarsBj
Bruger

Citat:
Citat:
Evolutionsteorien er DEN bærende teori for al biologi.

Så længe du ikke påstår at "Nothing in biology makes sense except in the light of evolution". For det er selvfølgelig noget sludder.

Nå, men det påstår jeg da heller ikke: Jeg vil ikke forsværge, at der findes "et eller andet", der giver mening uden at se det i lyset af evolutionen. Jeg er bare ikke stødt på det endnu.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#82703 - 22/03/2007 15:58 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Der er jo forskel på om vi taler om den darwinistiske filosofi der benævnes evolutionsteorien og så den rent faglige naturvidenskab.

Ja, darwinisme er en filosofisk retning, der mener, at naturlig selektion er nok til at forklare livets udvikling fra en fælles forfader, LUCA, til det liv, vi ser i dag.

Imidlertid mener den faglige naturvidenskab, at evolutionen er lidt mere kompleks end dette, og derfor regner man indenfor naturvidenskaben med flere mekanismer end blot naturlig selektion.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82704 - 22/03/2007 16:11 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Citat:
Jo, det er jo lige hvad der er absolut tvivl om. Og det er jo også netop hvad flere og flere videnskabsfolk begynder at stille spørgsmåltegn ved

Det må blive et postulat for din egen regning.

Citat:
Det er jo da en absolut væsentlig del af hele det bibelske fundament, som Paulus opsumerer i ordene (firt citeret): "Gud lod alle mennesker nedstamme fra ét menneske Adam ...", og ikke fra en række at tilfældige evolutionerede eksemplarer der i "overgangsfasen" kunne vakle frem og tilbage mellem det at være "mennesket skabt i Guds billede" og endnu ikke være så langt fremme i evolutionsmæssig forstand at der kan være tale om et "mennesket skabt i Guds billede".

Jeg håber da ikke du tror at begge skabelsesberetninger skal tages bogstaveligt, de modsiger jo hinanden! Og hvem giftede Kain sig med? Ordet "Adam" betyder jo netop menneske og beretningerne kan altså tolkes som at mennesket, dvs. dets ånd kan synde og bliver fristet af djævelen og ikke nødvendigvis at et enkelt urmenneske syndede og derfor skal vi alle lide.

Citat:
Bibelen lærer os jo helt klart, at da verden kom fra Skaberens hånd var det med Paradisets Have i fuldkommenhed og syndfri tilstand hvor mennesket besad det evige liv, og at det først var med syndefaldet at der kom disharmoni ind i den skabte verden, med synd, sygdom, død og lidelse tilfølge.

Fjerner du dette fra kristendommen ved hjælp af ateistisk darwinisme, da har du også samtidig både omformet og fjernet kristendommen så den ikke længere er funderet på Bibelen, men blot reduceret til en foranderlig filosofi i lighed med de hedenske og ateistiske filosofier.

Det bliver kun et problem i det øjeblik du sætter lighedstegn mellem sjæl og legeme. Når Bibelen siger at vi er skabt i Guds billede kan det lige så godt være i hans ånd, dvs. vores sjæl minder om Guds. Har Gud i øvrigt et legeme? Dermed er der heller intet til hinder for at det menneskelige legeme er udviklet som alt andet liv her på jorden, mens sjælen er skabt af Gud.

Til toppen 
#82705 - 22/03/2007 16:13 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Cuco
Bruger

Det er så videnskabeligt som noget andet, og om du kan forene det med dit eget kristensyn må stå for din regning.

Til toppen 
#82706 - 22/03/2007 16:21 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og hvem giftede Kain sig med?

Ikke med min storesøster i al fald!! Og så er det spørgsmål jo blevet besvaret jeg ved ikke hvor mange hundrede eller tusinde gange, så det kan da undre (eller måske ikke) at netop en teologistuderende (var det ikke det du sagde at du var) kan finde på at fremføre det endnu engang!
Citat:
Det bliver kun et problem i det øjeblik du sætter lighedstegn mellem sjæl og legeme.

Det er jo lige præcis hvad Bibelen gør, i den forstand at når der er liv i legemet da ER legemet en levende sjæl, som der står i 1. Mos. 2,7. Og når der ikke længere er liv i legemet, da er der ikke længere nogen levende sjæl. Så enkelt er det fortalt i Bibelen og det behøver man ikke at være hverken græsk- eller hebraiskkyndig teolog for at kunne hit u' a'.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82707 - 22/03/2007 16:21 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: Henoch]
Anonym
Anonym

Hej Henoch!

Jeg kan af gode grunde ikke modsige din erfaring og dine indtryk, men du kan på den anden side ikke modsige mine. Jeg bevæger mig i en (teknisk-)naturvidenskabelig verden og derfor omgås jeg helt naturligt mennesker (inkl. kristne) der beskæftiger sig med naturvidenskab. Eller også bevæger jeg mig i den naturvidenskabelige verden fordi jeg er blevet præget i den retning gennem min opvækst.

Du skriver at du er cand.mag i samfundsfag og dansk - og derfor er det vel meget sandsynligt, hvis du omgås færre mennesker med naturvidenskabelig interesse end jeg gør, hvilket i givet fald vil påvirke dine indtryk.

Min pointe er, at jeg mener det er svært at sige noget om kristne unge og naturvidenskab på baggrund af enkeltstående indtryk. Jeg vil bestemt ikke afvise at du har ret, blot påpege at der er mange andre faktorer, der spiller ind:

- Det er en kendt sag, at unges interesse for naturvidenskabelige uddannelser ikke er hvad regeringen, universiteterne m.fl. ønsker (sjovt nok falder den dalende interesse sammen med at kristendommen mister terræn, men det er en helt anden diskussion).

- Det er vel ikke unaturligt, at relativt flere unge med baggrund i IMU, KFS og LMU'ere vælger at læse teologi end resten af befolkningen?

- Hvis unge vælger at læse sygeplejerske eller medicin fremfor en ren naturvidenskabelig uddannelse, så er det vel ikke nødvendigvis overvejesler ang. evolutionsteorien der spiller ind? Det kunne også være at de ønsker at gøre en forskel for andre mennesker? Den tanke ligger bag en del studievalg, og det begrænser sig (heldigvis) ikke kun til kristne miljøer.

- Hvis dit ræsonnement holder, så betyder det vel samtidig at relativt færre unge kristne vælger at læse fag som religion eller psykologi, der også er stærkt præget af teorier der kan synes 'kristendomsfjendske'.

Nå, men min konklusion er såmænd blot, at vi bliver nødt til at have noget hardcore statistik på bordet her. Det andet er noget uvidenskabeligt føleri

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82708 - 22/03/2007 16:23 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er så videnskabeligt som noget andet, og om du kan forene det med dit eget kristensyn må stå for din regning.

Jamen så kan du måske lige præsentere os for den videnskabelige dokumentation for at det virkelig er foregået sådan?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82709 - 22/03/2007 16:35 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Jeg er molekylærbiolog...

Og jeg er egentlig ret ligeglad med hvem Kain giftede sig med, det var bare for at illustrere at der selvfølgelig er dele af Bibelen det ville være dumt at læse bogstaveligt.

1. Mos. 2,7 er nok mere med fordi man for lang tid siden konstaterede at når folk trak vejret var de i live og når de holdt op med at trække vejret var de ikke længere i live. Det betyder ikke at sjælen er død når den forlader legemet, eller at sjælen er afhængig af et legeme. En dæmonisk ånd er jo netop ifølge Bibelen heller ikke afhængig af et legeme, jovist den er hjemløs uden et legeme, men den er ikke død (Luk 11,24), så hvorfor skulle det være anderledes med sjælen?

Og jeg kan i øvrigt hverken hebraisk eller græsk.

Til toppen 
#82710 - 22/03/2007 16:41 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg er molekylærbiolog...

Og jeg er egentlig ret ligeglad med hvem Kain giftede sig med, det var bare for at illustrere at der selvfølgelig er dele af Bibelen det ville være dumt at læse bogstaveligt.

Hvad dumt er der i at læse den passage bogstaveligt?

Og man behøver hverken at kunne græsk eller hebraisk for at forstå at der i 1. Mos 2,7 at mennesket ER en levende sjæl, og ikke at det HAR fået en levende sjæl.

Og jeg tror du får mere end svært ved at finde bibelsk belæg for at der skulle være nogen som helst sammenhæng mellem menneskesjælen og de onde ånder!!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82711 - 22/03/2007 16:49 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Citat:

Hvis Adam er den eneste mand på jorden og Eva er den eneste kvinde og de derefter får to sønner hvoraf den ene slår den anden ihjel hvorefter han drager ud og slår sig ned et andet sted i verden og grundlægger sin egen slægt hænger historien jo ikke logisk sammen. Eller skaber Gud en kvinde mere til Kain? Det er der ikke belæg for at antage i Bibelen. Derfor er det rimelig klart at historierne ikke skal tages bogstaveligt.

I 1. kapitel af 1. Mosebog kan vi i øvrigt læse af mennesket bliver skabt til sidst, mens det i 2. kapitel bliver skabt før alle dyrene. Så hvilken forklaring er det? De kan ikke begge være sande.
Citat:
Og man behøver hverken at kunne græsk eller hebraisk for at forstå at der i 1. Mos 2,7 at mennesket ER en levende sjæl, og ikke at det HAR fået en levende sjæl.

Præcis, men man kan læse det som at det har fået et legeme. Mennesket er netop ikke identisk med sit legeme, ellers ville det være lidt surt at være mongolbarn for så ville man jo også være mongol i efterlivet. Eller hvis man mangler sine øjne, så er man dømt til en evighed i mørke. Nej, det er klart at hvis man tror på at Gud er hvem han er, så kan man ikke også tro på at menneskets sæl hænger uløseligt sammen med dets legeme.
Citat:
Og jeg tror du får mere end svært ved at finde bibelsk belæg for at der skulle være nogen som helst sammenhæng mellem menneskesjælen og de onde ånder!!

De er da begge skabt af Gud. Det var det første lighedstegn, lur mig om der ikke er flere.

Til toppen 
#82712 - 22/03/2007 17:06 Re: KNU [Re: Cuco]
JesusFreakDK
Bruger

Ja, ligeså videnskabelig som teorien om at Jorden er flad, for man kan jo ikke se rundingen fra jordhøjde....

-Grundtvig

Til toppen 
#82713 - 22/03/2007 17:29 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: ]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:
PS: Jeg har selv været på teknisk-naturvidenskabelige uddannelser siden jeg gik ud af 9. klasse, og de gange jeg har hørt om evolutionsteorien (udover tåbelige bisætninger med uunderbyggede påstande) i den forbindelse kan tælles på een hånd.

Taler vi om biovidenskabelige uddannelser her?

Til toppen 
#82714 - 22/03/2007 17:32 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

http://www.pubmed.org

Knock yourself out...

Til toppen 
#82715 - 22/03/2007 17:33 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Cuco
Bruger

Har du noget fagviden at bakke den påstand op med? Ellers vil jeg betragte det som fjollet benægtelse af virkeligheden.

Til toppen 
#82716 - 22/03/2007 17:36 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
http://www.pubmed.org

Knock yourself out...

Helt ærligt! Skulle et link til noget ikke særligt specifikt gøre det ud for dokumentationen. Tja, så kan jeg jo nøjes med at skrive http://www.skabelse.dk/links.php?vis=alle

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82717 - 22/03/2007 17:42 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Hvis Adam er den eneste mand på jorden og Eva er den eneste kvinde og de derefter får to sønner hvoraf den ene slår den anden ihjel hvorefter han drager ud og slår sig ned et andet sted i verden og grundlægger sin egen slægt hænger historien jo ikke logisk sammen. Eller skaber Gud en kvinde mere til Kain? Det er der ikke belæg for at antage i Bibelen. Derfor er det rimelig klart at historierne ikke skal tages bogstaveligt.

Det der er jo blevet besvaret og forklaret hundredvis af gange bare de seneste par år.

Jeg stopper her, for det der gider jeg ganske enkelt ikke spilde min tid på.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82718 - 22/03/2007 17:49 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Det er et link til en database over artikler omhandlende bl.a. biologi. Du forventer vel ikke at jeg skal linke til alle de millioner af artikler der underbygger evolutionsprincippet?

Men for at tilfredsstille dig er her et link til en nylig artikel omhandlende bl.a. fælles gener mellem bakterier og planter, blot et enkelt argument for at flercellede organismer har udviklet sig fra enkeltcellede.

http://ec.asm.org/cgi/reprint/5/9/1517

Til toppen 
#82719 - 22/03/2007 17:51 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Du må stadig væk gerne svare mig på hvilken af skabelsesberetningerne jeg skal tro på.

Til toppen 
#82720 - 22/03/2007 17:56 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men for at tilfredsstille dig er her et link til en nylig artikel omhandlende bl.a. fælles gener mellem bakterier og planter, blot et enkelt argument for at flercellede organismer har udviklet sig fra enkeltcellede.

Jeg spurgte efter dokumentation for den fantastiske og hypotetiske påstand at der foreligger videnskabelig dokumentation på at alle nulevende komplicerede livsformer har udviklet sig fra en tænkt urcelle engang tilbage i en fjern fortid.

Dette har du ikke leveret. Og der er ikke fremkommet andet end hvad der fint kan forklares med skabelsesteoriens grundtypeteori.

Der er jo ingen seriøs skabelsestroende der påstår at der ikke sker udviklet og variation i livsformerne.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82721 - 22/03/2007 18:01 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Når man finder de samme pathways med de samme gener i både enkeltcellede organismer og flercellede er det netop et argument for at de har fælles ophav.

Og så har jeg aldrig påstået at det hele stammer fra en enkelt urcelle, tværtimod. Læs mine indlæg til jesusfreak. Jeg har blot påstået at flercellede organismer har udviklet sig fra enkeltcellede.

Artiklen kan netop ikke forklares med skabelsesteoriens grundtypeteori, fordi man finder de samme gener i arter så vidt forskellige som bakterier, svampe og planter. Hvor finder du i øvrigt belæg for en grundtypeteori i Bibelen?

Til toppen 
#82722 - 22/03/2007 18:02 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Du må stadig væk gerne svare mig på hvilken af skabelsesberetningerne jeg skal tro på.

http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=672

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82723 - 22/03/2007 18:06 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når man finder de samme pathways med de samme gener i både enkeltcellede organismer og flercellede er det netop et argument for at de har fælles ophav.

Eller samme sakber!

Citat:
Artiklen kan netop ikke forklares med skabelsesteoriens grundtypeteori, fordi man finder de samme gener i arter så vidt forskellige som bakterier, svampe og planter.

Ja naturligvis er der da ikke noget mærkeligt i det, når det er samme skaber der har skabt dem!

http://www.answersingenesis.org/ kan du få besvaret en hel masse af den slags spørgsmål.

Naturvidenskaben har endnu ikke fremkommet med reelle fakta der direkte strider imod skabelsesteoriens grundtyper.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82724 - 22/03/2007 19:25 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Jeg citerer lige fra siden:
Citat:
Det er vigtigt at fastholde, at alt det skabte er kommet i stand ved en skabende handling af Gud. Hensigten er ikke at se dette ud fra et naturvidenskabeligt synspunkt. Skabelsesberetningen vil ikke være naturvidenskab og derfor giver det ikke nogen mening at betragte 1. Mosebog kapitel 1 og 2 som to forskellige skabelsesberetninger, der står i modsætning til hinanden!

Præsten mener altså ikke at man skal hænge sig i hvordan Gud har skabt verden, men blot at han står bag den! Præcis det jeg angiver som en måde at forene kristendommen med naturvidenskaben.

Han får ganske rigtigt problemer hvis han vil læse de to beretninger bogstaveligt for så er de netop modsigende. Nøglen til forståelsen ligger i ikke at læse dem bogstaveligt.

Faktum er dog at de to beretninger kommer fra forskellige mennesker, det kan bl.a. ses af skrivestilen og måden at omtale Gud (henholdsvis Gud (i den hebraiske tekst er det vist endda pluralis majestaetis) og Gud Herren).

Essensen af begge beretninger er dog at Gud fremstår som skaber af verden.

Til toppen 
#82725 - 22/03/2007 19:35 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Hvorfor skulle Gud skabe verden så den ser ud til at være udviklet gradvist og på den måde gøre sig selv til løgner?

Nej, det er da langt mere smukt at Gud kan skabe en verden der til stadighed skaber sig selv og vil blive ved med det. At Gud blot sætter en udvikling i gang som kan gå fra meget simple livsformer til meget komplicerede. Det ville da være umådelig kedeligt og ufantastisk hvis han blot havde skabt det hele færdigt og flyveklar.

Livets vidunderlighed ligger jo netop i dets evne til at omstille sig og ændre sig. Sten omstiller sig ikke, ej heller gør luften. Iltmolekylerne i dag ser ud som de gjorde for 5 mia. år siden. Kun i livets domæne finder vi den fantastiske mangfoldighed og omstillingsevne. At fornægte den er virkelig at fornægte verden.

Man kan ikke tage hensyn til en postuleret skaber i naturvidenskaben fordi en sådan skaber per definition stiller sig uden for naturvidenskaben. Det bliver da ikke viden om det naturlige men om det overnaturlige og så er det vel noget i stil med paravidenskab eller hvad ved jeg. Men naturvidenskab er det ikke. Du kan heller ikke i tysk undervisningen begynde at argumentere for at indføre hebraiske køn og bøjninger, for så er det ikke tysk længere.

Til toppen 
#82726 - 22/03/2007 20:30 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Naturvidenskaben har endnu ikke fremkommet med reelle fakta der direkte strider imod skabelsesteoriens grundtyper.

Det er nok fordi "skabelsesteoriens grundtyper", som den anvendes i dag, ikke er beskrevet på en måde, der muliggør naturvidenskabelig behandling, siden Darwin tilbageviste 1800-tallets udgave af samme teori! Det er jo bare et postulat, der ikke er underbygget. I "grundtypeteorien" ligger som fundament en opdeling, der skulle basere sig på en masse parringsanalyser. Og før de er foretaget, kan man ikke afgøre om den opdeling har nogen gang på jorden!

Bolden ligger i kreationisternes net!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82727 - 22/03/2007 20:37 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvorfor skulle Gud skabe verden så den ser ud til at være udviklet gradvist og på den måde gøre sig selv til løgner?

Det er din påstand og ikke min!

At verden skulle se ud til at være gammel er jo kun jeres hypotetiske påstand. Skabelsestilhængere tolker de faktuelle data anderledes.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82728 - 22/03/2007 20:43 Re: KNU [Re: LarsBj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
I "grundtypeteorien" ligger som fundament en opdeling, der skulle basere sig på en masse parringsanalyser. Og før de er foretaget, kan man ikke afgøre om den opdeling har nogen gang på jorden!

Da du jo tydeligvis stadig ikke har sat dig specielt meget ind i grundtypeteorien og hvad den siger, er der ikke rigtig noget formål i at genoptage tidligere kuldsejlede forsøg på dialog.

Darwin var tilsyneladende støt ind i nogle peroner der havde den indstilling at arterne skabt absolut uforanderlig. Og det var det han ikke kunne forlige sig med.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82729 - 22/03/2007 20:47 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Præcis det jeg angiver som en måde at forene kristendommen med naturvidenskaben.

Har du set et eneste sted hvor jeg har udtalt mig om at kristendommen ikke er forenelig med naturvidenskaben???
Citat:
Faktum er dog at de to beretninger kommer fra forskellige mennesker, det kan bl.a. ses af skrivestilen og måden at omtale Gud (henholdsvis Gud (i den hebraiske tekst er det vist endda pluralis majestaetis) og Gud Herren).

Et FAKTUM???

Nej, det er langt fra et faktum. Det er alene en udokumenteret påstand og ikke andet.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82730 - 22/03/2007 22:30 Re: KNU [Re: ]
Henoch
Bruger

Citat:
Spørgsmålet er så, om foreningen aktivt vil advokere at kristentro og evolutionsteori går fint i spænd. Eller rettere: At den måde, som evolutionsteorien præsenteres på er helt uproblematisk videnskabeligt set.

Jeg synes, at det lyder som om de vil lave et diskussionsforum, hvor alle unge kristne med en interesse for naturvidenskab er velkomne uanset om de er ung-jordskreationister, IDŽere eller (teistiske) evolutionister. Jeg tror ikke, at de aktivt vil advokere noget som helst. Jeg håber, at de vil kunne medvirke til, at unge kristne med interesse for naturvidenskab kan få afprøvet deres spørgsmål og eventuelle anfægtelser i forbindelse med de opdagelser, de gør sig i naturen.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#82731 - 22/03/2007 22:32 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:

Nope, men det har da indgået som kursoriske elementer (med andre ord; jeg er ikke elektronikingeniør;-).

Til toppen 
#82732 - 23/03/2007 00:27 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Implicit siger du at naturvidenskaben og din tro er uforenelig fordi du mener at naturvidenskaben tager fejl når den siger livet er udviklet gradvist (er det rigtigt forstået?). Men naturvidenskaben er almen og religionsuafhængig og man kan derfor ikke argumentere for en ændring i et naturvidenskabeligt dogme med baggrund i en religiøs erkendelse. Hvad med indianernes skabelsestro? Hvad med hinduernes?

Derfor mener jeg ikke at din kristentro er forenelig med naturvidenskaben fordi du forkaster den naturvidenskabelige forklaringsmodel for livets udvikling på jorden med baggrund i din kristentro.

Ok, det er måske ikke et ubestrideligt faktum at der er to historier om skabelsen i Bibelen, men det er at forkaste al moderne kildekritik og tekstanalyse at sige at der kun er en.
Hvorfor kaldes Gud konsekvent Elohim i 1. kapitel når forfatteren konsekvent kalder ham Yahweh Elohim i andet? Hvorfor står der himlen og jorden i kapitel 1 mens der står jorden og himlen i kapitel 2? Hvorfor er alt godt og perfekt i 1. kapitel mens det i 2. kapitel er mangelfuldt (1 Mos 2,5). I 1. kapitel skaber Gud alt ud af ingenting, mens Gud Herren i 2. kapitel danner Adam ud af lerjord som en anden skulptør.

Der er bestemt mange ting der indikerer at de to tekster har hvert sit ophav. Det betyder ikke at de ikke begge kan sige noget om Gud og mennesker, men de kan ikke begge tages bogstaveligt. Dermed kan vi definitivt sige at man ikke må læse hele Bibelen som en lang bogstavelig beretning.

Til toppen 
#82733 - 23/03/2007 00:28 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:
Det ved vi der forkaster darwinismen som uvidenskabelig og uholdbar også.

Er 'darwinisme' i din verden det samme som 'udviklingslære'?

Hvis ja, hvornår og hvordan mener du da, mennesket er skabt?

Til toppen 
#82734 - 23/03/2007 00:29 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Det er skam ikke en hypotetisk påstand, vi mener det skam reelt nok når vi påstår det

Alt peger på at både jorden og livet er meget gammelt. At du af en eller anden uransagelig årsag mener noget andet vil jeg ikke bruge tid på at beskæftige mig med.

Til toppen 
#82735 - 23/03/2007 07:11 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Implicit siger du at naturvidenskaben og din tro er uforenelig fordi du mener at naturvidenskaben tager fejl når den siger livet er udviklet gradvist (er det rigtigt forstået?).

Nej det er ikke rigtigt, og det siger naturvidenskaben heller ikke. Men det siger en darwinistisk tolkning af de naturvidenskabelige data. Der er efter mange, og flere og flere naturvidenskabsmænd, der tolker disse naturvidenskabelige data anderledes end darwinisterne gør, og endda med god ret.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82736 - 23/03/2007 07:27 Re: Bibelkritik [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Ok, det er måske ikke et ubestrideligt faktum at der er to historier om skabelsen i Bibelen,

Nej det er ikke og langt fra et ubestrideligt faktum at der er to modstridende skabelsesberetninger i Bibelen. Der er rent faktisk mange skabelsesberetninger i Bibelen, men de er på ingen måder modstridende.
Citat:
men det er at forkaste al moderne kildekritik og tekstanalyse at sige at der kun er en.

Nej , det er alene at forkaste den ateistisk inspirerede bibelkritik. Og en sådan bibelkritik der har et så svagt fundament som det du kalder "al moderne kildekritik og tekstanalyse" har jeg ingen problemer med at være meget kritisk over for.

Og nu er det altså også en vild overdrivelse når du siger "al moderne kildekritik og tekstanalyse" for det er altså langt fra alle moderne bibelforskere der beskæftiger sig med kildekritik og tekstananlyse, der når frem til disse bibelkritiske konklussioner. Man kan faktisk stort set komme frem til disse konklussioner hvis man allerede har disse som á priori antagne paradigmer og man samtidig ser stort på teksternes egne og interne selvvidnesbyrd.

Benytter man sig af de helt almindelige og anerkendte forskningsmetodikker som anvendes ved enhver anden tekst fra oldtiden, vil man have mere end utroligt meget svært ved at komme frem til disse bibelkritiske konklussioner.

Men det er jo også en kendt sag, at man i praksis, inden for disse bibelkritiske kredse, har den holdning, om end ikke formuleret skriftligt, på forhånd betragter Bibelen som utroværdig og stort set alene indeholdende uhistorisk materiale, og at den kun er nogenlunde troværdig de steder hvor man er nødtvunget til at erkende at her kan man altså ikke slippe uden om at der nok er noget om det der står i tekstpassagen.

NB:
Måske ordstyrer skulle flytte denne deltråd til et mere passende sted?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82737 - 23/03/2007 08:04 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: ]
Dust
Bruger

Citat:
Citat:

Nope, men det har da indgået som kursoriske elementer (med andre ord; jeg er ikke elektronikingeniør;-).

Så er det vel ikke så mærkeligt, at der ikke er nogen der har undervist i evolutionsteori.

Til toppen 
#82738 - 23/03/2007 08:10 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Citat:
I "grundtypeteorien" ligger som fundament en opdeling, der skulle basere sig på en masse parringsanalyser. Og før de er foretaget, kan man ikke afgøre om den opdeling har nogen gang på jorden!

Da du jo tydeligvis stadig ikke har sat dig specielt meget ind i grundtypeteorien og hvad den siger, er der ikke rigtig noget formål i at genoptage tidligere kuldsejlede forsøg på dialog.

Darwin var tilsyneladende støt ind i nogle peroner der havde den indstilling at arterne skabt absolut uforanderlig. Og det var det han ikke kunne forlige sig med.

Nu er det jo altså DIG, der påstår, at naturvidenskaben ikke har modsagt "grundtypeteorien". Men så må du også forklare, hvad DU mener med det!

Det er i orden, at du bliver fornærmet, når jeg fremfører mangler ved kreationistiske teorier. Det er ikke sjovt at se sine yndlingsforklaringer blive kritiseret.

Men du skal ikke bebrejde MIG for ikke at vide, hvad DU mener! Det må jo være din opgave at forklare!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82739 - 23/03/2007 08:22 KU [Re: Henoch]
Dust
Bruger

Som denne tråd og initiativfolderen demonstrerer, er der kun én eneste grund til at der skulle være brug for en speciel kristen naturfaglig forening, og den grund er evolutionsteorien. På alle andre naturvidenskabelige områder kan behovet dækkes hos UNF. Et mere passende navn ville måske være Kreationistisk Ungdom (KU).

Det er selvfølgelig helt fint med sådan en forening. Jeg vil især opfordre dem til at invitere rigtige levende evolutionsforskere til at holde foredrag, så de kan argumentere ud fra evolutionsteorien som den er, og ikke ud fra det vrangbillede dens modstandere præsenterer den som. Man kunne også arrangere besøg på universiteter, så medlemmerne kan forvisse sig om at evolutionsforskning er en eksperimentel videnskab og ikke lænestolsfilosofi.

Til toppen 
#82740 - 23/03/2007 08:33 Re: KNU [Re: LarsBj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er i orden, at du bliver fornærmet, når jeg fremfører mangler ved kreationistiske teorier. Det er ikke sjovt at se sine yndlingsforklaringer blive kritiseret.

Men du skal ikke bebrejde MIG for ikke at vide, hvad DU mener! Det må jo være din opgave at forklare!

Alt det og meget mere har vi jo tidligere været igennem!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82741 - 23/03/2007 08:36 Re: KU [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er selvfølgelig helt fint med sådan en forening. Jeg vil især opfordre dem til at invitere rigtige levende evolutionsforskere til at holde foredrag, så de kan argumentere ud fra evolutionsteorien som den er, og ikke ud fra det vrangbillede dens modstandere præsenterer den som. Man kunne også arrangere besøg på universiteter, så medlemmerne kan forvisse sig om at evolutionsforskning er en eksperimentel videnskab og ikke lænestolsfilosofi.

Hvorfor mon denne nedladende holdning blot fordi der er nogen der ikke er enig i din evolutionsfilosofiske bedrevidende holdning?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82742 - 23/03/2007 09:16 Re: KNU [Re: tros]
JesusFreakDK
Bruger

At livet udvikler sig er jeg, som jeg også har nævnt, ikke i tvivl om. Det er et beviseligt faktum, og vi behøver ikke at gå længere end til at se på vores gennemsnitshøjde hhv for 100 år siden og nu.

Det jeg forkaster er teorien om at mennesket i sidste ende kommer fra en klat 3 milliarder år gammel slim.
Den er først og fremmest uvidenskabelig, og dernæst uforenelig med det kristne menneskesyn.

Hvad angår HVORNÅR mennesket er blevet skabt tør jeg ikke sige det med sikkerhed.
Men hvad angår HVORDAN: Konsultér Genesis....

-Grundtvig

Til toppen 
#82743 - 23/03/2007 09:17 Re: KNU [Re: Cuco]
JesusFreakDK
Bruger

www.skabelse.dk

Har du noget fagviden at argumentere mod ovenstående med?
Ellers vil jeg betragte en benægtelse som fjollet benægtelse af virkeligheden.

-Grundtvig

Til toppen 
#82744 - 23/03/2007 09:21 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
JesusFreakDK
Bruger

Øhm - der findes altså også "skabelsestilhængere" som går udfra en gammel jord

Spørgsmålet om Jordens alder er ikke vigtigt.
Spørgsmålet om menneskets tilbliven ER.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82745 - 23/03/2007 09:23 Re: KNU [Re: Cuco]
JesusFreakDK
Bruger

"(i den hebraiske tekst er det vist endda pluralis majestaetis)"

Som føst dukkede op i Europa i middelalderen?
Flot klaret....

-Grundtvig

Til toppen 
#82746 - 23/03/2007 10:02 Re: KU [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Citat:

Hvorfor mon denne nedladende holdning blot fordi der er nogen der ikke er enig i din evolutionsfilosofiske bedrevidende holdning?

Jeg har ikke noget mod, at folk er uenige med mig. Men jeg har noget imod at få mine synspunkter misrepræsenteret. At dømme efter dine links, hører du til dem der kunne have godt af at stifte bekendtskab med den reelle evolutionsforskning.

Til toppen 
#82747 - 23/03/2007 10:06 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Spørgsmålet om Jordens alder er ikke vigtigt.
Spørgsmålet om menneskets tilbliven ER.

Det jeg opponerer imod er ddarwinisterne stråmand om at creationisme er ensbetydende med at man påstår at Gud har skabt verden så den ser gammel ud (altså på det nærmeste bevidst søger at vildlede menneskerne) selv om den nærmest er helt ny og frisk!

Mange af darwinisterne stråmænd er både trivielle og trættende og uden hold i virkelighedens verden!!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82748 - 23/03/2007 10:09 Re: KU [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg har ikke noget mod, at folk er uenige med mig. Men jeg har noget imod at få mine synspunkter misrepræsenteret.

Så er det da underligt at du har en generel nedladende holdning over for dem der ikke er enig i din darwinistiske filosofi?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82749 - 23/03/2007 10:27 Re: KU [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Citat:
Jeg har ikke noget mod, at folk er uenige med mig. Men jeg har noget imod at få mine synspunkter misrepræsenteret.

Så er det da underligt at du har en generel nedladende holdning over for dem der ikke er enig i din darwinistiske filosofi?

Tværtimod. Men jeg bliver gerne polemisk over for folk, der - som dig - misrepræsenterer mine synspunkter. Uenigheden kan jeg godt håndtere.

Evolutionsforskning er ikke filosofi. Det er almindelig, falsificerbar videnskab. Du er hermed opfordret til at stifte nærmerebekendtskab med teorien, som den er. Jeg kan anbefale denne bog, som jeg selv har fået undervisning efter.

Til toppen 
#82750 - 23/03/2007 10:44 Re: KU [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Tværtimod. Men jeg bliver gerne polemisk over for folk, der - som dig - misrepræsenterer mine synspunkter. Uenigheden kan jeg godt håndtere.

Hvorfor misrepræsenterer du så selv andres holdninger og intentioner:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=0&Number=90828

Se dette link i relation til din udtalelse:
http://www.backspongenberg.dk/index.asp?meID=144
"Man lægger vægt på at foreningen ikke skal være en forening som fornægter hele evolutionsteorien og agiterer for skabelse over 6 dage, men en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab."

Din misrepræsenterende udtalelse taler for sig selv og kompromiterer at du ikke selv ønsker at blive misrepræsenteret!

Og derfor finder jeg heller ikke interesse i at fortsætte dialogen videre.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82751 - 23/03/2007 11:16 Re: KU [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Hvorfor misrepræsenterer du så selv andres holdninger og intentioner:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=0&Number=90828

Se dette link i relation til din udtalelse:
http://www.backspongenberg.dk/index.asp?meID=144
"Man lægger vægt på at foreningen ikke skal være en forening som fornægter hele evolutionsteorien og agiterer for skabelse over 6 dage, men en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab."

Hvad har jeg misrepræsenteret? Det eneste, de har udtalt sig om foreningens videnskabelige holdninger er, at man ikke vil fornægte hele evolutionsteorien eller fremme ungjords-kreationisme. Det er standard kreationist/ID-holdninger.

Lur mig, om ikke langt størsteparten af medlemmerne og aktiviteten ender med at koncentrere sig om netop evolutionsteorien, med udstikkere til det antropiske princip. Det er ikke en misrepræsentation, det er en forudsigelse.

Til toppen 
#82752 - 23/03/2007 11:30 Re: KNU [Re: JesusFreakDK]
Cuco
Bruger

Jeg spurgte først

Men jeg skal da også gerne svare først:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query...e+for+evolution

Her er i første omgang links til 17462 artikler siden midten af 50'erne der beskriver evidens for evolution.

Dertil skal selvfølgelig lægges de geologiske målinger af jordens alder samt de kosmologiske målinger af universets alder.

Din tur.

Til toppen 
#82753 - 23/03/2007 11:59 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Her er i første omgang links til 17462 artikler siden midten af 50'erne der beskriver evidens for evolution.

Lige for afklaringens skyld, siger vi jo heller ikke at evolution slet ikke foregår. Men det der ikke foreligger skyggen af bevis for, er den fantasifulde påstand dels om at livet er opstået af sig selv, dels at alle nutidens komplicerede livsformer har udviklet sig fra en hypotetisk tænk urcelle i en hypotetisk tænkt ursuppe engang for nogle mia år siden.

Tja, jeg ved ikke rigtig hvor mange artikler disse links repræsenter, og jeg gider ganske enkelt ikke lave en optælling, men mange er der som støtter støtter skabelses- og grundtypeteorien:

http://www.jdl.dk/

http://www.answersingenesis.org/
http://www.nwcreation.net/astronomylinks.html
http://www.nwcreation.net/
http://www.cis.org.uk/
http://www.creationevidence.org/cemframes.html
http://emporium.turnpike.net/C/cs/
http://www.creationresearch.org/groups2.html
http://www.discovery.org/csc/
http://origins.swau.edu/
http://www.grisda.org/origins/ndx-yr.htm
http://www.icr.org/
http://www.idurc.org/
http://www.arn.org/
http://www.reasons.org/
http://www.wort-und-wissen.de/
http://gluefox.com/
http://skabelsen.info/
http://shop.gospelcom.net/cgi-bin/AIGUS.storefront/en/catalog/Magazines
http://www.genesis.nu/
http://www.grisda.org/origins/ndx-yr.htm
http://www.skabelse.dk/origo.php
http://www.korrespondanceskolen.dk/kurser/5.htm
http://www.creationresearch.org/
http://www.creationscience.com/

Dette blot for at nævne nogle ganske få steder med masser af artikler der støtter skabelses- og grundtypeteorien.

Og så er der lige et link til forskere der er enten siger nej til, eller er meget skeptiske over for den darwinistiske evlutionsfilosofi:
http://skabelsen.info/index.php?ID=22&lang=da
http://www.dissentfromdarwin.org/
http://www.doctorsdoubtingdarwin.com/

Og antallet af forskere der enten siger nej til den darwinistiske model, eller er yderst skeptisk over den, er stadigt og støt stigende, hvilket jo ikke bør undre nogen!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82754 - 23/03/2007 15:15 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:
Så er det vel ikke så mærkeligt, at der ikke er nogen der har undervist i evolutionsteori.

Når man tager den store forargelse over kristne friskoler i betragtning er det da i høj grad bemærkelsesværdigt at man kan have biologiske og biokemiske fag på gymnasiale og videregående uddannelser, uden at der bliver brugt nævneværdig tid på ET.

Men det skyldes måske at lærerne var optaget i at undervise i deres fag

Til toppen 
#82755 - 23/03/2007 15:24 Re: KU [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:
På alle andre naturvidenskabelige områder kan behovet dækkes hos UNF.

Nemlig. Har selv haft stor glæde af UNF i min gymnasietid. I øvrigt afslører et kig på foreningens program at man skal lede et stykke tid efter noget der har med ET at gøre.

I øvrigt behøver man ikke modstandere til at præsentere et vrangbillede. Det klarer tilhængerne på en eller anden spøjs måde selv (hvordan det så end kan lade sig gøre).

Til toppen 
#82756 - 23/03/2007 17:12 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelser [Re: Henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Henoch

Citat:
Jeg tror helt klart at det er fordi, at de færreste "højrefløjs" kristne vil give sig i kast med et studie, [naturvidenskab] hvor de har fået at vide, at det man beskæftiger sig med strider mod Bibelen.

Nu har jeg ikke noget af have min mening i om dette, men umiddelbart vil jeg da snarere tro, at det skyldes, at to uddannelser er en for stor mundfuld. Hvis man er bidt af teologien, er der simpelt ikke tid og rum til også at studere naturvidenskab.
Så skulle man da være tvillinger ..

Teologien er muligvis principielt anderledes end fx. naturvidenskab?

For mig at se er det sådan, at hver gang man har fået ordentlig rede på væsentlige teologiske spørgsmål, åbnes døren på vid gab for mindst syv nye, som man i sit engagement for at få rede på dem også, ikke kan holde ud bare at lægge op på hylden .. så jo mere man lærer ... jo mere tankestof er der, som man er klar over, at man ikke ved noget om ... og imens rinder sandet jo i timeglasset.

Men jeg skal ikke udelukke, at det forholder sig på samme måde med naturvidenskaben .. ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82757 - 23/03/2007 17:32 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Dette blot for at nævne nogle ganske få steder med masser af artikler der støtter skabelses- og grundtypeteorien.

Aha, så det gør de? Nu beklager du dig jo over, at jeg ikke ved nok om "grundtypeteorien". Så kunne du måske mere specifikt henvise til en artikel på disse sider, der omtaler denne på en måde, så man kan se, hvad det går ud på?

For blandt alle dine links (hvoraf flere ikke duede, og mindst to refererer til samme side) kunne jeg ikke uden videre se blot een artikel, der handlede om "grundtyper".

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82758 - 23/03/2007 17:34 Re: Om den erkendte uvidenhed. [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej kristina!

Nu kræves der jo et vist minimum af viden at blive bevidst om omfanget af ens uvidenhed. Og det tror jeg gælder både teologien, naturvidenskaberne og alle andre områder af viden.

Jo mere man vil specialicere sig, jo mindre plads bliver der til emner som som ikke direkte berører det som man vil specalicere sig i; tror jeg.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#82759 - 23/03/2007 17:34 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Ja, det har vi. Men vi kommer altid kun præcis hertil, hvor jeg udbeder mig lidt mere præcis information om, hvad man bygger "grundtyperne" på!

Så angriber du mig for uvidenhed, og det kunne jo undgås ved at være lidt mere villig til at yde oplysning!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82760 - 23/03/2007 18:35 Re: KNU [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
LarsBj: "Men vi kommer altid kun præcis hertil, hvor jeg udbeder mig lidt mere præcis information om, hvad man bygger "grundtyperne" på!"

Hej Lars!

Grundtype-teorien bygger på den helt traditionelle systematik (taxanomi?) og modsiger ikke denne på nogen måde. Så vidt jeg forstår, er grundtype-teorien ikke en færdigudviklet teori. Den er så at sige i støbeskeen.
Grundtype-teorien bygger også på et af Darwins vigtige argumenter for evolutionen, nemlig husdyravl. Men grundtype-teorien drager en anden konklusion, nemlig at husdyravl eller forædling aldrig kan overskride de grænser, der er givet for grundtypen. Dette er i ganske god overensstemmelse med hvad vi kan iagttage.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82761 - 23/03/2007 19:37 Re: KNU [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Citat:
LarsBj: "Men vi kommer altid kun præcis hertil, hvor jeg udbeder mig lidt mere præcis information om, hvad man bygger "grundtyperne" på!"

Hej Lars!

Grundtype-teorien bygger på den helt traditionelle systematik (taxanomi?) og modsiger ikke denne på nogen måde. Så vidt jeg forstår, er grundtype-teorien ikke en færdigudviklet teori. Den er så at sige i støbeskeen.
Grundtype-teorien bygger også på et af Darwins vigtige argumenter for evolutionen, nemlig husdyravl. Men grundtype-teorien drager en anden konklusion, nemlig at husdyravl eller forædling aldrig kan overskride de grænser, der er givet for grundtypen. Dette er i ganske god overensstemmelse med hvad vi kan iagttage.

Med venlig hilsen
hoeg

Ja, sådan cirka har jeg også forstået, at de mener; men det er jo så her oplysningerne tilsyneladende slipper op!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82762 - 23/03/2007 19:58 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: ]
Dust
Bruger

Citat:
Citat:

Når man tager den store forargelse over kristne friskoler i betragtning er det da i høj grad bemærkelsesværdigt at man kan have biologiske og biokemiske fag på gymnasiale og videregående uddannelser, uden at der bliver brugt nævneværdig tid på ET.

Men det skyldes måske at lærerne var optaget i at undervise i deres fag

Der er nogle basale ting, der skal sættes på plads, før man kan gå videre med en mere kompleks sag som evolutionsteorien. Men som jeg husker det, blev der i mine biologi-timer ofte perspektiveret evolutionært. Jeg havde biologi på A-niveau, men jeg kan ikke lige huske om vi talte ET i 1.g.

Til toppen 
#82763 - 23/03/2007 20:01 Re: Om den erkendte uvidenhed. [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tom
Citat:
Nu kræves der jo et vist minimum af viden at blive bevidst om omfanget af ens uvidenhed. Og det tror jeg gælder både teologien, naturvidenskaberne og alle andre områder af viden.

Jo mere man vil specialicere sig, jo mindre plads bliver der til emner som som ikke direkte berører det som man vil specalicere sig i; tror jeg.

Nemlig! Og hermed har vi så fundet en lille hyggelig niche, hvor vi kan sidde og være enige! .. selv om vi jo har hver sit "speciale" ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82764 - 23/03/2007 23:40 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er nogle basale ting, der skal sættes på plads, før man kan gå videre med en mere kompleks sag som evolutionsteorien.

Præcis! Men hvorfor bliver man så pludselig vildt forarget over tanken om at friskoler tillader sig ikke at undervise i ET? Så forarget at man finder ud af, at man hellere må stille det som krav i folkeskolen...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82765 - 24/03/2007 08:09 Re: Unge kristne og naturvidenskabelige uddannelse [Re: ]
Dust
Bruger

Nu har friskolerne vist gjort lidt mere end det, og undervist i at evolutionsteorien er forkert. I øvrigt er det ikke sådan, at man i skolen slet ikke underviser i evolution, jeg husker da selv noget om naturlig selektion (men ikke med så fine ord) i mine timer. Jeg mener blot, at et samlet fokus på teorien og dens begrundelser kræver en ret stor baggrundsviden, som kræver både skolen, gymnasiet og helst også lidt tid på universitetet at tilegne sig.

Til toppen 
#82766 - 24/03/2007 15:06 Re: KU [Re: Dust]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Dust

Hvorfor så pessimistisk? Er det virkelig helt umuligt at tro, at stifterne af denne forening ikke har en skjult dagsorden? Er det virkelig helt utænkeligt, at de faktisk er oprigtige, når de skriver, at de ønsker at være "en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab"?
Du skriver, at der ikke kan være andre grunde en kreationisme til, at KNU'ernes behov ikke kan dækkes af Ungdommens Naturvidenskabelige Forening. Hvad så med den grund, som de selv nævner: at man som ung naturvidenskabeligt interesseret kristen kan føle sig klemt, såvel i kristne som verdslige sammenhænge?

Fra linket:
Citat:
Man lægger vægt på at foreningen ikke skal være en forening som fornægter hele evolutionsteorien og agiterer for skabelse over 6 dage, ...

Dette udsagn siger umiddelbart ikke noget som helst om, hvorvidt foreningen har tænkt sig at fornægte noget af evolutionsteorien. Denne tvetydighed illustrerer meget godt, at dansk er et vanskeligt sprog at formulere sig klart på, fordi vi er så bundet af ordstilling. Men når de dels kursiverer "ikke" (fremfor "hele") og dels opstiller et koncept for en type forening, som de ikke ønsker at være, nemlig en der fornægter hele evolutionsteorien, og modstiller det med et koncept for en type forening, som de gerne vil være, nemlig ikke en forening, der fornægter noget af evolutionsteorien, men, som citeret ovenfor: "en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab" – så ser det for mig ud til, at det altså ikke handler om, at de vil fornægte noget (ikke hele) af evolutionsteorien.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82767 - 24/03/2007 16:09 Re: KU [Re: Nikolaj]
Dust
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Hvorfor så pessimistisk?

Se, jeg mener at jeg er realistisk. Hvem af os der har ret, må tiden vise.

Citat:
Er det virkelig helt umuligt at tro, at stifterne af denne forening ikke har en skjult dagsorden? Er det virkelig helt utænkeligt, at de faktisk er oprigtige, når de skriver, at de ønsker at være "en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab"?
Du skriver, at der ikke kan være andre grunde en kreationisme til, at KNU'ernes behov ikke kan dækkes af Ungdommens Naturvidenskabelige Forening. Hvad så med den grund, som de selv nævner: at man som ung naturvidenskabeligt interesseret kristen kan føle sig klemt, såvel i kristne som verdslige sammenhænge?

Hvordan naturvidenskabeligt interesserede unge behandles i kristne sammenhænge ved jeg ikke noget om. Men det er ikke min opfattelse, at man som kristen klemmes i naturvidenskabelige sammenhænge - med mindre man afviser store dele af den naturvidenskabelige viden, dvs. evolutionsteorien. Det gør de fleste folkekirkekristne heldigvis ikke, og dér er ingen konflikt, og intet behov for specielle kristne naturfagsforeninger.

Citat:
Fra linket:
Citat:
Man lægger vægt på at foreningen ikke skal være en forening som fornægter hele evolutionsteorien og agiterer for skabelse over 6 dage, ...

Dette udsagn siger umiddelbart ikke noget som helst om, hvorvidt foreningen har tænkt sig at fornægte noget af evolutionsteorien. Denne tvetydighed illustrerer meget godt, at dansk er et vanskeligt sprog at formulere sig klart på, fordi vi er så bundet af ordstilling. Men når de dels kursiverer "ikke" (fremfor "hele") og dels opstiller et koncept for en type forening, som de ikke ønsker at være, nemlig en der fornægter hele evolutionsteorien, og modstiller det med et koncept for en type forening, som de gerne vil være, nemlig ikke en forening, der fornægter noget af evolutionsteorien, men, som citeret ovenfor: "en forening som åbner for samtaler, undervisning og spørgsmålstegn til både tro og videnskab" – så ser det for mig ud til, at det altså ikke handler om, at de vil fornægte noget (ikke hele) af evolutionsteorien.

Den køber jeg ikke. De kunne have strøget ordet "hele", så havde der ikke været en tvivl. Der er en anti-ET tegning på brochurens forside. I et interview siger de, at ideen opstod på et møde om evolution/skabelse. Min realisme/pessimisme er i behold indtil videre.

Til toppen 
#82768 - 24/03/2007 16:18 Re: KU [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
- med mindre man afviser store dele af den naturvidenskabelige viden, dvs. evolutionsteorien.

Det darwinistiske postulat om at alt liv har udviklet sig fra en urtidscelle er ikke naturvidenskabelig viden.

Og det er også at skyde helt ved siden at sætte lighedstegn mellem evolutionsteorien som et hele og naturvidenskabelig viden!

Så jo, der er al mulig grund til at have foreninger der kan, vil og tør sætte spørgsmåltegn ved nogle af darwinismens postulater.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82769 - 24/03/2007 17:02 Re: KU [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Så jo, der er al mulig grund til at have foreninger der kan, vil og tør sætte spørgsmåltegn ved nogle af darwinismens postulater.

Lav alle de foreninger du vil. Du graver blot hullet mellem kristne og naturvidenskaben dybere.

Citat:
Og det er også at skyde helt ved siden at sætte lighedstegn mellem evolutionsteorien som et hele og naturvidenskabelig viden!

Her er en helt basal misforståelse. Det naturvidenskabelige samfund hænger ikke sammen, fordi man er enig om teorierne, eller fordi man deler en interesse for naturen. Sammenhængen kommer af en fælles opslutning til den videnskabelige metode. Når man anvender den videnskabelige metode på spørgsmålet om livets udvikling, ender man med evolutionsteorien. Et angreb på evolutionsteorien er et angreb på den videnskabelige metode.

Det véd de andre grene af naturvidenskaben godt, og derfor er billedet med en lille kadre af darwinfilosoffer omgivet af ærlige og redelige rigtige videnskabsmænd forkert. Det er også grunden til, at religiøse angreb på evolutionsteorien gør hele det naturvidenskabelige samfund nervøse overfor troende - man ved jo aldrig, hvilken disciplin der er næste offer.

Til toppen 
#82770 - 24/03/2007 17:06 Re: KU [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når man anvender den videnskabelige metode på spørgsmålet om livets udvikling, ender man med evolutionsteorien. Et angreb på evolutionsteorien er et angreb på den videnskabelige metode.

Du begår den klassiske darwinistfejl at forlanger lighedstegn mellem den darwinistiske tro og naturvidenskab.

Masser af forskere, og også et stigende antale naturvidenskabelige forskere, når altså ikke via den naturvidenskabelige metode, frem til at alt liv har udviklet sig fra en hypotetisk tænkt urcelle i en formodet ursuppe.

Og så længe du stædigt holder fast i den urigtige påstand spilder vi blot tiden.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82771 - 24/03/2007 17:44 Re: KU [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Masser af forskere, og også et stigende antale naturvidenskabelige forskere, når altså ikke via den naturvidenskabelige metode, frem til at alt liv har udviklet sig fra en hypotetisk tænkt urcelle i en formodet ursuppe.

Det er jo forkert. For hvis der var "masser af forskere", der var kommet frem til den slutning, ville man kunne læse om det i de videnskabelige tidsskrifter, men det kan man jo ikke. Med mindre du har nogle referencer????

Grunden til, at vi har evolutionsteorien er, at forskningen har anvendt den naturvidenskabelige metode, og derfra har man nået til den teori, som du nedladende kalder et postulat. Men uanset, hvor nedladende du fører dig frem over for det seriøse arbejde, mange mennesker har lavet i en oprigtig søgen efter den bedste forklaring på livets data, kan du ikke ændre ved det faktum, at der er opbakning til denne teori i videnskabelige kredse. Med mindre du har nogle referencer???

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82772 - 24/03/2007 19:18 Re: KU [Re: Dust]
Nikolaj
Bruger

Hej igen Dust
Citat:
Hvordan naturvidenskabeligt interesserede unge behandles i kristne sammenhænge ved jeg ikke noget om.

Jeg tror såmænd, de behandles meget pænt. Men måske bliver der alligevel rynket et par øjenbryn, hvis de snakker for højt om, at evolutionsteorien da vist egentlig er ok, og at Big Bang er endnu mere ok.
Citat:
Men det er ikke min opfattelse, at man som kristen klemmes i naturvidenskabelige sammenhænge - med mindre man afviser store dele af den naturvidenskabelige viden, dvs. evolutionsteorien.

Det er til gengæld min oplevelse, at mange mennesker (ikke bare naturvidenskabeligt orienterede, men også mange andre fortrinsvis veluddannede mennesker) nærmest per automatik tror, at man er modstander af naturvidenskab, når man er kristen, og at det er en ret almindelig opfattelse, at religion og naturvidenskab er, om ikke gensidigt udelukkende, så i hvert fald gensidigt stærkt hæmmende.
Citat:
Den køber jeg ikke. De kunne have strøget ordet "hele", så havde der ikke været en tvivl.

Ja, det burde de nok have gjort, det har du ret i. Det ændrer dog ikke på, at jeg stadig mener, min tolkning er den mest rimelige, sprogligt set.
Citat:
Der er en anti-ET tegning på brochurens forside.

Okay. Desværre har de lagt brochuren ud i det temmelig obskure .pub-format, som man vist ikke kan åbne uden Microsoft Office, så det har jeg ikke haft mulighed for at se ved selvsyn. Hvad er det for en tegning?
Citat:
I et interview siger de, at ideen opstod på et møde om evolution/skabelse.

Jeg må da også sige, at nogle ting i det interview måske også har gjort mig lidt mere skeptisk overfor foreningen. (Og det er ikke kun fordi, de skriver, at det er et "tilbud til studerende på de naturfaglige videregående uddannelser", og at Ulrik Refsager kalder sig selv for "studerende ved HTX"; hvad sker der lige for det!). Men der står altså også:
Citat:
Vi vil netop ikke være en forening, som siger ”sådan er skabelsen”, og derved presse noget ned over hovedet på folk. Det skal være et neutralt forum, hvor alle meninger er lige vægtige.

Det har jeg særdeles svært ved at læse sådan, at de vil presse kreationisme ned over hovedet på folk. Men du mener måske, han lyver, så det driver af ham?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82773 - 24/03/2007 19:22 Teorien er filosofi og arbejdshypotese [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Grunden til, at vi har evolutionsteorien, er, at forskningen har anvendt den naturvidenskabelige metode, og derfra har man nået til den teori, som du nedladende kalder et postulat," skriver LarsBj.

Ja, men hvordan er det med teoriens forklaringsevne, når teorien sammenholdes med det, der kan observeres..? Mig bekendt findes ingen videnskabelig artikel/rapport, der endegyldigt slår fast, at en celle er udviklet til pattedyr i en gradvis proces.

"Men uanset, hvor nedladende du fører dig frem over for det seriøse arbejde, mange mennesker har lavet i en oprigtig søgen efter den bedste forklaring på livets data, kan du ikke ændre ved det faktum, at der er opbakning til denne teori i videnskabelige kredse," skriver LarsBj.

Det er også mit indtryk, at langt det største flertal (også almindelige folk) tror på, at evolutionsteorien er en kendsgerning, der er påvist mange gange på samme måde som det er påvist, at jorden er i kredsløb om solen. Ser man efter, udgør evolutionsteorien imidlertid langt fra et tilsvarende faktum.
Evolutionsteorien er en filosofi og arbejdshypotese, som, ja, de fleste tilslutter sig. Men det praktisk arbejde med molekylærbiologi forudsætter ikke nogen viden om eller kendskab til livets oprindelse.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82774 - 24/03/2007 21:43 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Citat:
Men det der ikke foreligger skyggen af bevis for, er den fantasifulde påstand dels om at livet er opstået af sig selv, dels at alle nutidens komplicerede livsformer har udviklet sig fra en hypotetisk tænk urcelle i en hypotetisk tænkt ursuppe engang for nogle mia år siden.

Nej, vi har endnu ikke bygget en tidsmaskine og rejst tilbage og observeret det. Hvad havde du regnet med?
Hvor er beviset for at Gud formet mennesket af jord? Ikke et sted har jeg hørt om et menneske der observerede det.

Der er imidlertid så meget bevis for evolution at vi kan konkludere at det enten er foregået på den måde, eller også er livet skabt af en guddom som med vilje har skabt livet på en måde så det ser ud som om det har udviklet sig gradvist fra enkeltcellede organismer. Der er ikke andre valgmuligheder. Jo, måske flere guddomme over flere gange, men det er i praksis blot en variation af den enkelte gud som skaber. At livet på jorden skulle være designet af rumvæsener giver blot spørgsmålet om hvem der designede rumvæsenerne og i sidste ende må det have været en guddom, medmindre man godtager at liv kan opstå af sig selv.

Da man i sagens natur ikke kan benytte sig af luftige ideer som en guddom i naturvidenskaben er der derfor ingen anden forklaring end at livet er opstået og siden har udviklet sig gradvist. Gang på gang har man brugt præmisset om et fælles ophav til både mennesker og dyr til at opdage nye mekanismer i menneskekroppen. Aldrig har jeg hørt om at man kunne bruge præmisset om en designer til noget fornuftigt i laboratoriet.

Og så er 700 forskere ud af mange millioner altså ikke noget der kan få mig til at ryste i bukserne. Antallet af forskere som kan erklære sig enig med evolutionsprincippet stiger desuden langt hurtigere end antallet som er uenig kan jeg oplyse dig om.

Til toppen 
#82775 - 24/03/2007 22:07 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
eller også er livet skabt af en guddom som med vilje har skabt livet på en måde så det ser ud som om det har udviklet sig gradvist fra enkeltcellede organismer. Der er ikke andre valgmuligheder.

Jo, men det nægter du jo at ville anerkende, selv om flere og flere videnskabsmænd siger det!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82776 - 24/03/2007 22:27 Re: KU [Re: Nikolaj]
Dust
Bruger

Hej igen Nikolaj

Citat:
Jeg tror såmænd, de behandles meget pænt. Men måske bliver der alligevel rynket et par øjenbryn, hvis de snakker for højt om, at evolutionsteorien da vist egentlig er ok, og at Big Bang er endnu mere ok.

Den køber jeg gerne.

Citat:
Citat:
Men det er ikke min opfattelse, at man som kristen klemmes i naturvidenskabelige sammenhænge - med mindre man afviser store dele af den naturvidenskabelige viden, dvs. evolutionsteorien.

Det er til gengæld min oplevelse, at mange mennesker (ikke bare naturvidenskabeligt orienterede, men også mange andre fortrinsvis veluddannede mennesker) nærmest per automatik tror, at man er modstander af naturvidenskab, når man er kristen, og at det er en ret almindelig opfattelse, at religion og naturvidenskab er, om ikke gensidigt udelukkende, så i hvert fald gensidigt stærkt hæmmende.

Den køber jeg også. Min pointe er bare, at den religiøse modstand mod ET er hovedårsagen til denne mistænksomhed.

Citat:
Okay. Desværre har de lagt brochuren ud i det temmelig obskure .pub-format, som man vist ikke kan åbne uden Microsoft Office, så det har jeg ikke haft mulighed for at se ved selvsyn. Hvad er det for en tegning?

Jeg har sakset billedet og lagt det her. På forhånd undskyld for opløsningen, og hvis jeg har overtrådt nogen form for copyright.

Citat:
Jeg må da også sige, at nogle ting i det interview måske også har gjort mig lidt mere skeptisk overfor foreningen. (Og det er ikke kun fordi, de skriver, at det er et "tilbud til studerende på de naturfaglige videregående uddannelser", og at Ulrik Refsager kalder sig selv for "studerende ved HTX"; hvad sker der lige for det!). Men der står altså også:
Citat:
Vi vil netop ikke være en forening, som siger ”sådan er skabelsen”, og derved presse noget ned over hovedet på folk. Det skal være et neutralt forum, hvor alle meninger er lige vægtige.

Det har jeg særdeles svært ved at læse sådan, at de vil presse kreationisme ned over hovedet på folk. Men du mener måske, han lyver, så det driver af ham?

Nej, jeg mener ikke at han lyver, og jeg forestiller mig heller ikke at de vil kræve at medlemmerne har bestemte holdninger. Men jeg vil gerne sætte en bøjet tikrone på, at foreningens virke ikke bliver bredt naturvidenskabeligt, men snævert fokuseret på evolution/skabelse, og at majoriteten af medlemmerne tilslutter sig en eller anden form for kreationisme (som en kristen forening kan de vel ikke bruge ID's "ukendte designer"-retorik).

Til toppen 
#82777 - 24/03/2007 22:50 Re: KU [Re: Dust]
Nikolaj
Bruger

Hej Dust
Citat:
Den køber jeg også. Min pointe er bare, at den religiøse modstand mod ET er hovedårsagen til denne mistænksomhed.

God pointe; jeg havde faktisk også selv tænkt på den, men bare glemt at inkludere den. Men som du også selv skriver, er det jo et mindretal af religiøse, der er modstandere af ET, så det er vel ikke fair at skære alle over en kam og opbygge fordomme mod religiøse i almindelighed, baseret på en forholdsvis lille delmængde af de religiøse.
Citat:
Jeg har sakset billedet og lagt det her. På forhånd undskyld for opløsningen, og hvis jeg har overtrådt nogen form for copyright.

Ja, ok, det ligner jo unægtelig noget anti-ET, så hvis billedet ikke er brugt på en måde, der antyder, at foreningen ikke helt støtter dets budskab, er der nok grund til at tro, at den har en anti-ET-dagsorden.
Citat:
Nej, jeg mener ikke at han lyver, og jeg forestiller mig heller ikke at de vil kræve at medlemmerne har bestemte holdninger. Men jeg vil gerne sætte en bøjet tikrone på, at foreningens virke ikke bliver bredt naturvidenskabeligt, men snævert fokuseret på evolution/skabelse, og at majoriteten af medlemmerne tilslutter sig en eller anden form for kreationisme (som en kristen forening kan de vel ikke bruge ID's "ukendte designer"-retorik).

Det kan du nok godt have ret i. Jeg vil så håbe, at det trods alt alligevel kan være et forum, hvor kristne med forskellige holdninger til sagen kan mødes i en fordomsfri atmosfære. Det er der brug for.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#82778 - 24/03/2007 23:40 Re: KU [Re: Nikolaj]
Dust
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
God pointe; jeg havde faktisk også selv tænkt på den, men bare glemt at inkludere den. Men som du også selv skriver, er det jo et mindretal af religiøse, der er modstandere af ET, så det er vel ikke fair at skære alle over en kam og opbygge fordomme mod religiøse i almindelighed, baseret på en forholdsvis lille delmængde af de religiøse.

Ja, men psykologi og fairness hører desværre ikke særlig godt sammen.

Citat:
Ja, ok, det ligner jo unægtelig noget anti-ET, så hvis billedet ikke er brugt på en måde, der antyder, at foreningen ikke helt støtter dets budskab, er der nok grund til at tro, at den har en anti-ET-dagsorden.

Nu slog jeg lige hjernen til, og lavede en pdf-udgave af hele brochuren. Det betød også, at jeg opdagede at der var en side 2 med vedtægter. Her står bl.a.:

Citat:
§ 2: Formål

Foreningens formål er:

Stk. 1: at give medlemmerne stof til at forholde sig kritisk til både diverse videnskabelige teorier og til Bibelens fremstilling af jordens skabelse.

Stk. 2: at oplyse medlemmer naturfagligt og religiøst til at være kompetente til at tage stilling til naturvidenskabelige spørgsmål.

Stk 3: at skabe et forum for at styrke medlemmernes kristne tro.

Det synes jeg ikke underminerer mit argument.

Mvh Dust

Til toppen 
#82779 - 25/03/2007 03:17 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Så kom med et andet bud. ID dur ikke for det fører bare til spørgsmålet om hvem skaberen er og/eller hvem der skabte ham og så er vi tilbage i gudeafdelingen og den holder bare ikke i naturvidenskaben. Hvor gerne du end vil så kan du altså ikke få æbler til at blive til appelsiner blot ved at kalde dem for appelsiner.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær