Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7466 Tråde
119507 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#82780 - 25/03/2007 07:53 Re: KNU [Re: Cuco]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"ID dur ikke for det fører bare til spørgsmålet om hvem skaberen er og/eller hvem der skabte ham og så er vi tilbage i gudeafdelingen og den holder bare ikke i naturvidenskaben," skriver Cuco.

Jo, ID går alene ud på at påvise eller detektere design i naturen.
ID har ingen intentioner om at påvise, hvem designeren kan være. Det er et metafysisk spørgsmål, der er udenfor empiriens rækkevidde. Ingen kan se designeren i kortene eller finde ud af, hvad designeren har til hensigt. Det spørgsmål hører hjemme i troens verden.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82781 - 25/03/2007 10:55 Re: KNU [Re: Cuco]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Hvor gerne du end vil så kan du altså ikke få æbler til at blive til appelsiner blot ved at kalde dem for appelsiner.

Det er jo netop det der er problemet med darwinismen!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#82782 - 25/03/2007 15:10 Teorien er en teori dvs en lære [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:
"Grunden til, at vi har evolutionsteorien, er, at forskningen har anvendt den naturvidenskabelige metode, og derfra har man nået til den teori, som du nedladende kalder et postulat," skriver LarsBj.

Ja, men hvordan er det med teoriens forklaringsevne, når teorien sammenholdes med det, der kan observeres..? Mig bekendt findes ingen videnskabelig artikel/rapport, der endegyldigt slår fast, at en celle er udviklet til pattedyr i en gradvis proces.

"Men uanset, hvor nedladende du fører dig frem over for det seriøse arbejde, mange mennesker har lavet i en oprigtig søgen efter den bedste forklaring på livets data, kan du ikke ændre ved det faktum, at der er opbakning til denne teori i videnskabelige kredse," skriver LarsBj.

Det er også mit indtryk, at langt det største flertal (også almindelige folk) tror på, at evolutionsteorien er en kendsgerning, der er påvist mange gange på samme måde som det er påvist, at jorden er i kredsløb om solen. Ser man efter, udgør evolutionsteorien imidlertid langt fra et tilsvarende faktum.
Evolutionsteorien er en filosofi og arbejdshypotese, som, ja, de fleste tilslutter sig. Men det praktisk arbejde med molekylærbiologi forudsætter ikke nogen viden om eller kendskab til livets oprindelse.

Med venlig hilsen
hoeg

For det første: Din overskrift!
Du skriver at "teorien er en arbejdshypotese". Jeg går ud fra, det ikke er et videnskabeligt citat, men din egen holdning? Og derudover undrer det mig (selv om jeg vel egentlig burde være immun over for dine sproglige krumspring efterhånden), at du ikke har set den modstrid, der findes i selve formuleringen? En arbejdshypotese kan per definition IKKE samtidigt være "en teori"!

For det andet, så er en teoris forklaringsevne dens evne til at forklare et stort område, og her skal man bare lade øjnene løbe hen over et passende udvalg af artikler inden for eksempelvis økologi, adfærdsbiologi, mikrobiologi, parasitologi og molekylær genetik for at finde eksempler. Masser af eksempler.

Det er jo faktisk derfor, teorien ER en teori og ikke en hypotese!

Dit stråmandsargument til sidst i dit indlæg, hvor du gør evolutionsteorien lig teorien om livets oprindelse tjener kun til forvirring; men holder vi os nu til evolution, så tror jeg igen et hurtigt kig hen over artikler om molekylærbiologi vil vise, at evolution er en integreret del af dette felt.

Men man kan da sikkert godt, som f.eks. kreationisten og biologen Peter Langborg Wejse har gjort det, være involveret i praktisk udnyttelse af molekylær bioteknologi, såsom sensorfremstilling og enzymoprensning til dette formål UDEN direkte at inddrage evolution i sit arbejde.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#82783 - 25/03/2007 16:22 Re: KNU [Re: hoeg]
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
ID indebærer implicit at designeren på et eller andet niveau er metafysisk og derfor kan ID aldrig være videnskab. End of discussion.

Til toppen 
#82784 - 25/03/2007 16:23 Re: KNU [Re: Andreas Falck]
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
Det må du gerne forklare nærmere, for jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener.

Til toppen 
#82785 - 26/03/2007 07:52 Re: KNU [Re: Cuco]
hoeg
Bruger

Hej Cuco!

Du skriver: "ID indebærer implicit at designeren på et eller andet niveau er metafysisk og derfor kan ID aldrig være videnskab. End of discussion."

OK, jeg stopper gerne denne diskussion her, men jeg har lige en afsluttende kommentar, idet jeg er enig i det, du skriver ovenfor.
At detektere design i naturen forudsætter, at der er en transcendent designer "på et eller andet niveau". Hvem denne designer er, kan vi ikke vide, da det er udenfor empiriens rækkevidde. Derfor kan dette spørgsmål ikke afgøres naturvidenskabeligt.
Det hindrer imidlertid ikke, at vi kan detektere et design i naturen med naturvidenskabelige metoder.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82786 - 26/03/2007 08:02 Re: Teorien er en teori dvs en lære [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Tak for korrektionen angående overskriften. Jeg forsøgte at sammenligne evolutionsteorien med teorien om at jorden er i kredsløb om solen. Sidstnævnte teori er ganske godt underbygget. Det mener jeg ikke er tilfældet med den biologiske evolutionsteori, når gælder oprindelsen af nye organer og strukturer.
Det kræver, at der tilføjes ny og struktureret information via tilfældige mutationer. Når man ved, at positive mutationer sker uhyre sjældent og at serier af positive mutationer sker endnu mere sjældent, er det svært at acceptere makroevolution som et faktum på linje med teorien om at jorden er i kredsløb om solen.

Du skriver: "For det andet, så er en teoris forklaringsevne dens evne til at forklare et stort område, og her skal man bare lade øjnene løbe hen over et passende udvalg af artikler inden for eksempelvis økologi, adfærdsbiologi, mikrobiologi, parasitologi og molekylær genetik for at finde eksempler. Masser af eksempler."

Det, du her nævner, betegnes af skabelsestroende som mikroevolution og derfor ikke kontroversielt.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#82787 - 26/03/2007 11:40 ADMIN: Tråden lukkes meget snart [Re: Henoch]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Da vi har passeret 100 indlæg i denne debattråd, vil jeg snart lukke for flere indlæg under det emne. I kan fortsætte debatten ved at starte nye debattråde, hvis I vil.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#82788 - 27/03/2007 09:49 Re: ADMIN: Tråden lukkes meget snart [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær