Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82621 - 21/03/2007 19:28 Andre skrifttyper?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Hvordan bliver det mig muligt at skrive ord på hebraisk og græsk på dette forum?

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#82622 - 21/03/2007 19:40 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Hvordan bliver det mig muligt at skrive ord på hebraisk og græsk på dette forum?

Det håber jeg sandelig aldrig bliver muligt!

Hvorfor er en transkriberet form ikke tilstrækkeligt?

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#82623 - 21/03/2007 20:12 Re: Andre skrifttyper? [Re: Andreas Falck]
museeye
Bruger

Suk!

En transskriberet form af enten græsk eller hebraisk forringer muligheden for, at andre sproginteresserede kan finde ordet i enten originaltekste(r)n(e) eller evt. ordbogen. Derfor ser jeg gerne, at jeg - og selvfølgelig også alle andre - får mulighed for at skrive ordet med de rigtige bogstaver. En evt. transskribering kunne så følge.

Hvorfor er du være imod det?
Oprigtighed over for Skriften bør vel opfølges på alle punkter?

Til toppen 
#82624 - 21/03/2007 20:26 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Suk!

[ ... ]
Hvorfor er du være imod det?

Hvorfor et suk!?
Når jeg er imod det er det fordi der ikke er specielt mange af brugerne herinde der ser ud til at mestre hebraisk og græsk med disse sprogs helt specielle "bogstaver".

Men hvis det blev muligt sammen med et ufravigeligt krav om transskribering, så havde vi andre almindelige lægfolk med interesse i et dybtgående studie af Guds Ord også mulighed for at kunne være med på en læser og derigennem måske få lært lidt mere.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82625 - 21/03/2007 21:06 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Du kan evt. bare referere til koden i Strong's.

Til toppen 
#82626 - 21/03/2007 21:34 Re: Andre skrifttyper? [Re: ]
museeye
Bruger

For det første ejer jeg ikke en udgave af Strongs.

Desuden kan det for mig at se ikke være rigtigt, at man i et kristendomsdebatterende forum ikke kan anvende de bogstaver, som originalteksterne foreligger på.

For mig at se, er det helt essentielt at kunne anvende hhv. hebraiske og græske bogstaver, når emner som jødedom og kristendom debatteres. Desuden ville det kun være en berrigelse, om også andre skrifttyper blev tilføjet.

Til toppen 
#82627 - 21/03/2007 22:52 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Mu.

Citat:
For det første ejer jeg ikke en udgave af Strongs.

E-Sword er fuldstændig gratis - og her har du Strongs + alle mulige andre ordbøger, kommentarer, oversættelser, grundtekster.... and you name it!

God fornøjelse!

Mvh
Brian

NB: Jeg håber sandelig heller ikke, at der bliver mulighed for at skrive på græsk og/eller hebraisk i forum. Det vil lynhurtigt gøre debatterne ekstremt langhårede - og givetvis gøre en del debatter ret højrøvede. Det er ingen tjent med. Og heldigvis kan man sagtens diskutere kristendom uden at være sprogkyndig. :-)

Til toppen 
#82628 - 21/03/2007 23:00 Re: Andre skrifttyper? [Re: Andreas Falck]
museeye
Bruger

Et suk! fordi jeg håbede, at en ordstyrer ville svare mig kort og konkret. Men dog giver denne debat mig anledning til at blive klogere på min egen sag, og forhåbentlig få dig til at indse en vigtig pointe.

Citat:
Når jeg er imod det er det fordi der ikke er specielt mange af brugerne herinde der ser ud til at mestre hebraisk og græsk med disse sprogs helt specielle "bogstaver".

Så hvis man undlader at anvende de græske bogstaver og tegn, så bliver brugerne herinde klogere?

Som jeg kort berørte i forrige indlæg, så kunne man gøre det til en vane at skrive de græske ord og vendinger efterfulgt af en transskribering. På den måde kan både den lærde og lægmanden få noget ud af debatten.

Hvis man skal holde sig til Luthers "sola scriptura" (skriften alene), så burde denne metode da bestemt have relevans for de evangelisk-lutherske kristne (og formodentlig alle andre brugere?)

Til toppen 
#82629 - 21/03/2007 23:11 Re: Andre skrifttyper? [Re: Nissen]
museeye
Bruger

Hurra for E-Sword!

Når nu der her findes et gratis program, hvor netop de græske og hebraiske ord optræder, så lad os da rykke debatniveauet på dette forum mange grader op, ved at gøre det muligt for debattørerne at gøre brug af disse fantastiske bogstaver!

Tager man blot en lille bitte smule hensyn til andre læsere, så kan man sagtens diskutere et svært teologisk emne på et så lavt plan, at mange andre end superteologer kan være med.

Din undskyldning med "langhårede" og "højrøvede" debatter holder ikke - såfremt debattørerne altså blot tænker sig om!

Citat:
Og heldigvis kan man sagtens diskutere kristendom uden at være sprogkyndig.

Ak og ve! Suk!
Du burde have skrevet "uheldigvist!"
Ukyndig lægmandsteologi giver den værste form for pladderdebat. Brugere der ikke har forstand på det, de vil debattere, bør holde munden lukket og fingrene fra tastaturet, indtil de har opnået så megen viden og kundskab, at de kan bidrage med noget, der er værd at bruge tid på enten at læse eller at lytte til.

Til toppen 
#82630 - 21/03/2007 23:21 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
... Og pudsigt nok er vi 'ukyndige lægmænd' med vores 'pladderdebat' både en (uundværlig) del af Kristi legeme og café Thomas - så omtal os venligst med lidt mere respekt

*Tanke* Efter min mening er det, som oftest går galt og kører debatterne af sporet herinde, ikke mangel på teologiske eller sproglige kundskaber, men mangel på empatiske eller formuleringsmæssige evner. Vi kan allesammen blive bedre til at skrive hvad vi mener på en ordentlig måde (måske uden at virke så vrede, som jeg gjorde ovenfor), og argumentere lødigt for for at undgå misforståelser.
Så måske ville et lynkursus i retorik og kommunikation være at foretrække, frem for studier i græsk og hebraisk?

Ændret af Schjelde (21/03/2007 23:36)

Til toppen 
#82631 - 21/03/2007 23:21 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Hej igen M,
Citat:
Tager man blot en lille bitte smule hensyn til andre læsere, så kan man sagtens diskutere et svært teologisk emne på et så lavt plan, at mange andre end superteologer kan være med.

....

Citat:
Ukyndig lægmandsteologi giver den værste form for pladderdebat. Brugere der ikke har forstand på det, de vil debattere, bør holde munden lukket og fingrene fra tastaturet, indtil de har opnået så megen viden og kundskab, at de kan bidrage med noget, der er værd at bruge tid på enten at læse eller at lytte til.

Og hermed har du så netop bevist, at debatterne kan blive højrøvede og langhårede!

lavt plan? superteologer? ukyndig lægmandsteologi? pladderdebat? viden og kundskab?

Du vil da i ramme alvor ikke mene, at man skal have opnået "viden og kundskab" før man må debattere tro og kristendom? Og helt konkret vil du da vel ikke mene, at man skal kunne læse græsk og hebraisk førend man er værd at høre på?

Du er vel klar over, at nogle af historiens største vækkelser ikke er startet af teologer, men af lægfolk??

/B

Til toppen 
#82632 - 21/03/2007 23:34 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Vi har ingen planer om at tillade hebraiske eller græske skrifttyper her på forummet. Af den enkle grund, at vi ønsker debatterne skal være tilgængelige for flest mulige og ikke udarte sig til eksklusive teologiske eller filologiske diskussioner. Den slags debatter er helt ok - men de må føres et andet sted end på Café Thomas.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#82633 - 21/03/2007 23:37 Re: Andre skrifttyper? [Re: anniesr]
Nissen
Bruger

Giver du et kursus, Annie?

Evt. gerne med et stykke banankage og en kop kaffe!

/B

Til toppen 
#82634 - 21/03/2007 23:42 Re: Andre skrifttyper? [Re: Nissen]
anniesr
Bruger

Uh Brian - ét er skib at føre, et andet søkort at forstå... (eller er det omvendt?)
Jeg har lang vej endnu, før jeg kan lære fra mig!

Men en god start, når f.eks du og Lars har jeres små ture, er at trække vejret dybt og tælle til 10 før man farer i tastaturet. Få evt konen til at kigge skriveriet igennem. Og hvis det ikke er nok, så fæld et birketræ. Gerne et af naboens. (har jeg lært af Machine_A)

Dét skulle nok kunne mildne debattonen

Banankagen finder du på side 566 i kogebibelen - 'God mad let at lave'. Bon appetít.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82635 - 21/03/2007 23:47 Re: Andre skrifttyper? [Re: anniesr]
Nissen
Bruger

Citat:
når f.eks du og Lars har jeres små ture

Har vi ikke kun haft det en enkelt gang? I Lohses-Bibelleks-tråden...

Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er så god til at tælle til 10 - ikke på JesusNet i hvert fald. Andre steder går det fint nok - ellers havde jeg sikkert heller ikke overlevet 2 år som daglig leder af Kristen LokalRadio.

Citat:

Banankagen finder du på side 566 i kogebibelen - 'God mad let at lave'.

Nice! Den bog står da vist ude i køkkenet...

/B

NB: Ministeren har lige bagt kanelsnegle - det går da også an!

Til toppen 
#82636 - 22/03/2007 07:48 Re: Andre skrifttyper? [Re: asas]
museeye
Bruger

Jeg forstår det ikke.

Eftersom jeg studerer teologi, læser jeg ofte diverse kommentarer og andre Bibelkommenterende tekster, og ingen af disse er umulige at forstå - såfremt man blot kender det grundlæggende græsk og hebraisk, og såfremt man har lyst og tid til at lære mere om det enkelte tema/emne der umiddelbart behandles.

Som jeg opfatter jeres svar og kommentarer i denne tråd, distancerer I jer fra brugen af teologiske redskaber. Men hvorfor?

At debatten skulle blive "udarte sig til eksklusive teologiske eller filologiske diskussioner" tror jeg ikke på. Og dog! For det finder jo netop sted. Men hvorfor er det ikke okay? Der er ofte blevet diskuteret naturvidenskabelige emner, som jeg ingen chance havde for at følge med i. Men skulle diskussionen udeblive eller fjernes af den grund? Nej, selvfølgelig ikke!

Hvis det er Café-Thomas' intention at bevare et lavt niveau mht. formidlingen og diskussionen af kristendomsrelaterede emner, så afskæres samtidig en del intelligente personer fra at deltage i debatten. Det stiller jeg mig undrende over for.

Til toppen 
#82637 - 22/03/2007 09:40 Re: niveau-deling? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye
Citat:
Hvis det er Café-Thomas' intention at bevare et lavt niveau mht. formidlingen og diskussionen af kristendomsrelaterede emner, så afskæres samtidig en del intelligente personer fra at deltage i debatten. Det stiller jeg mig undrende over for.

Ej dén sad!
Lige mellem øjnene!
Jeg dukkede mit uintelligente hovede og fandt lommetørklædet frem - så meget highbrow på én gang - -

- men så kom jeg til at tænke på Herrens profet Esajas' løfte, Es. 29,14:

derfor vil jeg stadig behandle dette folk
på underlig og sælsom måde,
de vises visdom skal ødelægges,
de kloges klogskab tilintetgøres.«

.. og jeg kom småfnisende til at tænke på min barndoms røversprog - jeg blev ret god til det, og vi brugte det en del, når de voksne ikke måtte vide hvad vi havde gang i !!! ..

Jo, jeg synes bestemt, vi skal bevare debatten på et lavt og behageligt niveau, som også ordstyrerene kan føle sig hjemme i.
Og, som Brorson sandt og ydmygt digtede:

... Saa faar I vor JEsum i Tale, Thi Roserne voxer i Dale. ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82638 - 22/03/2007 09:53 Re: niveau-deling? [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hej Kristina,
nu vi er ved Brorson, så vil nedenstående lille historie måske passe bedre:

Biskop på sjælland, Peder Hersleb vurderede - i en indberetning til kongen - Brorson til at være "en god, men enfoldig og ved svaghed og hypokondri næsten uduelig mand"

Brorson svarede med en samle - den står i dag som nr. 651 i salmebogen, "Vor klippe vi slippe umulig".

"Vor klippe vi slippe umulig,
førend os hjælpen er sendt;
lad være, vi ere uduelig,
hvilket er noksom bekendt.
Begære vi mere, vort Hoved!
end nåde, som både er lovet
og dyre og sure fortjent?
Vor klippe vi slippe umulig,
førend os hjælpen er sendt!"

Så med Brorson må vi vel bare sige: "Lad være, vi ere uduelig - men vor klippe vi slippe umulig, førend os hjælpen er sendt!"

God dag
Mvh
Brian

Til toppen 
#82639 - 22/03/2007 09:58 Re: Andre skrifttyper? [Re: Nissen]
anniesr
Bruger

Citat:
Ministeren har lige bagt kanelsnegle

Uhm, er hun til låns? Jeg er ikke så god til kanelsnegle selv...

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#82640 - 22/03/2007 10:05 Re: Andre skrifttyper? [Re: anniesr]
Nissen
Bruger

Citat:
Citat:
Ministeren har lige bagt kanelsnegle

Uhm, er hun til låns? Jeg er ikke så god til kanelsnegle selv...

*smask smask* Uhmm... kanelsnegle kl. 10 om formiddagen, klasse! Låne, siger du? Hm... hvis det ikke bliver for lang tid, så kan vi da snakke om det.

*smask smask*

/B

Til toppen 
#82641 - 22/03/2007 10:44 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Så hvis man undlader at anvende de græske bogstaver og tegn, så bliver brugerne herinde klogere?

SUK! - og held og lykke.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82642 - 22/03/2007 14:54 Re: niveau-deling? [Re: kristina]
museeye
Bruger

Kan du læse de hebraiske og græske bogstaver og tegn?
Jeg kan. (Jeg forudsætter, at du ikke kan.)
Ergo: jeg kan noget, du ikke kan.

Altså er der mellem os to tale om forskellige niveauer mht. mulighederne for at kunne læse hhv. en hebraisk og en græsk tekst.

Sagt på en anden måde; jeg er et skridt foran dig.

Er jeg så et bedre menneske end dig? En bedre kristen? En bedre teolog? Er jeg mindre ydmyg end dig? Mindre hellig?

Jeg vil i hvert fald påstå, at jeg har mulighederne for at blive en bedre teolog, netop fordi jeg har det grundlæggende kendskab til de to sprog. I mine øjne er sprogkundskab af utrolig stor nødvendighed, hvis man ønsker at fordybe sig i Bibelens skrifter.

Og det er synd og skam, at lægfolket ikke vil tage hebraisk og græsk til sig! Jeg har kun oplevet modstand fra dette forum, når jeg har foreslået, at alle (i særdeleshed kristne) bør lære sig hebraisk og græsk, samt at det burde være muligt at skrive hebraiske og græske bogstaver i dette forums indlæg.

Hvad skyldes jeres modstand? Dovenskab?
Med et alment intellekt kan man fint lære både græsk og hebraisk. Undervisningen på universiteterne er, så vidt jeg er informeret, offentlig tilgængelige. Så fat bøgerne og kom i gang! Man bliver i hvert fald ikke dummere af det!

Til toppen 
#82643 - 22/03/2007 15:46 Re: niveau-deling? [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Citat:
Man bliver i hvert fald ikke dummere af det!

Næ, men man bliver åbenbart fantastisk arrogant at høre på...

S'ry - jeg kunne ikke dy mig!

/B

Til toppen 
#82644 - 22/03/2007 15:52 Re: niveau-deling? [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:
Man bliver i hvert fald ikke dummere af det!

Næ, men man bliver åbenbart fantastisk arrogant at høre på...

Det synes jeg i al fald ikke at museeye er, selv om der da ting vi ikke ser helt ens på!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82645 - 22/03/2007 17:12 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
hej museeye,

Citat:
Hvis man skal holde sig til Luthers "sola scriptura" (skriften alene), så burde denne metode da bestemt have relevans for de evangelisk-lutherske kristne (og formodentlig alle andre brugere?)

tja nu var det jo Martin, som fik den smarte idé, at oversætte skriften så alle kunne være med. eller han var vel den første der førte den ud i livet, selvom man stræbte ham efter livet pga det. for mig at se hænger sola scriptura uløseligt sammen med det faktum at den lagde skriften, frisk fra trykken, på skødet af alle fra lægmanden til teologen.

jeg deler netmissionærens bekymring om hvad en indførsel af dette på forummet ville medføre. (eller, jeg tænker ikke det ville blive brugt særligt meget, det fleste ville jo nok stå af med det samme) samtidigt er jeg også enig med ham at det kunne være interessante diskussioner, men som bør føres andetsteds. jeg mener, café thomas er jo et udadrettet debatforum ik?

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#82646 - 22/03/2007 19:49 Re: niveau-deling? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hvor i ligger arrogancen, da jeg tydeligt mærker at Ole ønsker at lægfolkets deltagelse i brugen af græsk og hebraisk!..

Det synes mig at virke mere sympatisk!

mvh Lars

Til toppen 
#82647 - 22/03/2007 19:50 Erklærer mig enig med Museeye! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Jeg kundgøre kort.. jeg er 110% enig med Ole

Til toppen 
#82648 - 22/03/2007 19:53 Re: Andre skrifttyper? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Jeg kan godt følge dig i at tingene kan komme til at "fremstå" i kloge åges lys, men man kunne jo lave en regl der hedder at der skal forlægges oversættelser og henvisninger til fremmedsprogene så menig mand kan værer med!

og mange ville være tjent med at se hvad de orignale sprog egentlig siger!

Kunne man så ikke lave endnu et fora, ligesom det med videnskab, som er mere højteologisk, hvis det er der rigtige ord.. hvor sprog debatterne kan fyres af!..

en tanke..

Lars-

Til toppen 
#82649 - 22/03/2007 19:54 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Amen! :P

Til toppen 
#82650 - 22/03/2007 20:21 Re: niveau-deling? [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
Kan du læse de hebraiske og græske bogstaver og tegn?
Jeg kan. (Jeg forudsætter, at du ikke kan.)
Ergo: jeg kan noget, du ikke kan.

...

Altså er der mellem os to tale om forskellige niveauer mht. mulighederne for at kunne læse hhv. en hebraisk og en græsk tekst.

Sagt på en anden måde; jeg er et skridt foran dig.

....

Jeg vil i hvert fald påstå, at jeg har mulighederne for at blive en bedre teolog, netop fordi jeg har det grundlæggende kendskab til de to sprog.

...

I mine øjne er sprogkundskab af utrolig stor nødvendighed, hvis man ønsker at fordybe sig i Bibelens skrifter.

...

Så fat bøgerne og kom i gang! Man bliver i hvert fald ikke dummere af det!

Arrogancen ligger i, at Ole eksplicit taler ned til lægfolk, som han helt åbenlyst ikke regner for særlig meget i teologisk øjemed - medmindre altså, at de begynder at lære noget sprog.

Det åbenlyst arrogante er så tydeligt, at det næsten er omsonst at køre mere rundt i det. Jvf. at både Schjelde og Kristina allerede har udtrykt deres misbilligelse.

/B

Til toppen 
#82651 - 22/03/2007 20:27 Re: Andre skrifttyper? [Re: ]
Nissen
Bruger

Fin ide. Hvis JesusNet vil lave et ekstra emneforum, hvor der er plads til at diskutere sprog, så fint med mig.

Jeg mener dog, at hele diskussionen om grundsprog i dette forum er total forfejlet. Ideen med en åben debatcafee som denne er jo velsagtens, at man ønsker at nå mennesker med evangeliet om Jesus Kristus. IKKE at have en teologisk diskussionsklub, der kan fortabe sig i en passivum eller deslige! Dvs. at hele visionen bag et forum som dette er, at man ønsker så stor bredde som overhovedet muligt - det betyder, at alle skal kunne deltage i debatterne på lige vilkår uden sproglige og akademiske præferencer!

Så lad os nu ikke miste perspektiverne!

Som den kære Ole Davidsen engang skrev med fede typer på tavlen i en undervisningstime på fakultetet:

Man må aldrig forveksle det elementære med det banale!

Mvh
Brian

NB: Hvis det er så vigtigt for jer med grundsprog, så henvis da til strongsnumber, som der tidligere er blevet foreslået.

Til toppen 
#82652 - 22/03/2007 20:59 Re: Andre skrifttyper? [Re: anniesr]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Citat:
Amen

Citat af Evangelisten tidligere i denne tråd, men sjovt nok brugt for at udtrykke modsætningen

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#82653 - 22/03/2007 21:13 Re: Andre skrifttyper? [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hvem definere at i er uundværlige? jer selv? eller?

Og hvor i ligger det respektløse? Jeg er slet ikke med på hvad du mener!

Og det er jo ukyndigt at udtale sig om et bibelvers, som om den endegyldige sandhed, hvis dette bibelvers er dårligt eller forkert oversat fra grundteksten, eller hvis grammatiske forhold giver muligheder for flere tolkninger, Og man så ikke kan eller vel gå dybden på fx græsk.

Jeg synes Ole har en god pointe, om end ikke lidt spidst sat op!

Mvh Lars

Til toppen 
#82654 - 22/03/2007 23:58 Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
χαῖρε μοῦσεηυε, χαίρετε ἄλλοι

Som I kan se ovenfor, er det faktisk allerede muligt at skrive med græske (og hebraiske) bogstaver, og det er endda ret så simpelt. Men det er bestemt ikke noget, jeg vil anbefale (af grunde, som er anført af flere andre i denne tråd), og derfor vil jeg heller ikke til at forklare, hvordan man gør det.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82655 - 23/03/2007 04:04 Re: Andre skrifttyper? [Re: museeye]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Museeye!
Saa klog som du er, saa vil det ikke vare laenge foer du maa debatte med dig selv for du kan slet ikke vaere tjent med at debatte med os andre

mvh/Bluerover1

Til toppen 
#82656 - 23/03/2007 07:52 Klubben af de indforståede [Re: museeye]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Museeye

Citat:

Det er ikke et spørgsmål om intelligens, det er et spørgsmål om forskellige kompetancer. Jeg kan f. eks lidt grønlandsk i og med jeg har boet der. Og kan derfor af indlysende grunde sagtens se ideen i et fællessprog som alle kan forstå. Jeg kunne sikkert sidde og hygge mig med nogle grønlændere her på Jesusnet på vort eget interne sprog, men jeg er ikke sikker på andet end at de øvrige debattører snart ville blive træt af det!

Kan ikke lige dy mig, men må her drage en pendant til de noget højtravende debatter der har været om videnskab og biologi i "klubben af de indforståede".

Selv også her måtte man konkludere, at det krævede intelligens at kommunikere klart på dansk, for formåede alle det, behøvede vi praktisk taget ikke ordstyrere.....og de har da ellers haft nok at se til. For "ja", det kræver intelligens at kommunikere på en måde, så modtageren forstår hvad man mener, og uden at denne føler sig krænket eller såret. For "ja" det kræver intelligens at nå frem til en eller anden form for koncensus, hvor begge føler at de har fået noget med og har "vundet".

Muligvis tager jeg fejl, men en af intentionerne med Jesusnet er blandt andet at mennesker med Evangeliet. Og i dén kamp har ikke så få teologer bidraget, også her på Jesusnet, med at udlægge bibeltekster, bl.a. dog ikke på græsk eller aramæisk, - eller for den sags skyld på latin, men som vores kirketradition foreskriver på eget sprog. Og de har da til dato ikke klaget over det "lave niveau af formidling og diskussion", i hvertfald ikke med udgangspunkt i de selvindlysende grunde at de ikke måtte tale græsk.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (23/03/2007 08:39)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#82657 - 23/03/2007 09:44 Re: niveau-deling? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej mus., du skriver:

Citat:
Hvad skyldes jeres modstand? Dovenskab?
Med et alment intellekt kan man fint lære både græsk og hebraisk. Undervisningen på universiteterne er, så vidt jeg er informeret, offentlig tilgængelige. Så fat bøgerne og kom i gang!

Nej, for mit vedkommende drejer det sig ikke om dovenskab, som ikke figurerer blandt mine mange synder ..

Jeg tror såmænd også, at jeg kunne lære noget græsk og noget hebraisk, hvis jeg prioriterede disse kundskaber højt. Det gør jeg så ikke.

Det drejer sig om prioritering , og jeg vil hellere gå direkte til sagen:
At fordybe mig i Guds Ord.

Vi er her i verden på afmålt tid!

Så jeg er taknemmelig over, at begavede teologer har oversat skrifterne, så de nu foreligger på næsten alle folkeslags sprog, tilgængængelige for enhver som kan læse.

Jeg amatørteolog vil i hvert fald ikke bruge mere tid på at undersøge "redskaber", det er der nogle der har gjort for mig, og når jeg læser i min Bibel og kommer til noget, hvor jeg tænker: Hvad står der mon i originalteksten? (det sker af og til) - så kender jeg nogle, jeg kan ringe til ...

Så jo, jeg tror virkelig jeg ville blive dummere af at gå i gang med sprogstudier.
Klogere til sprog, men dummere til at begribe evangeliet.

Hvis kokken bliver ved med at slibe knive og studere køkkenredskaber, risikerer han, at maden først er klar efter caféens lukketid - og så kan antallet af kokkehuer sådan set være lige meget ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82658 - 23/03/2007 15:39 Re: Andre skrifttyper? [Re: Bluerover1]
museeye
Bruger

Citat:
Saa klog som du er, saa vil det ikke vare laenge foer du maa debatte med dig selv

Det gør jeg skam allerede!

Citat:
for du kan slet ikke vaere tjent med at debatte med os andre

Den indrømmelse kan jeg kun støtte dig i!

Til toppen 
#82659 - 26/03/2007 10:58 Re: Klubben af de indforståede [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hejsa Malli>

Jeg kan så udemærket godt følge dig i at det ikke ville være super fedt hvis der pludselig brød hele klikker ud der talte på andre sprog igennem hele debatten.

Men jeg synes du overdriver dig eget argument ved at ligge op til at Ole/Museeye har ideer om at vi skal fører debatterne på græsk eller Hebraisk.

Ole og Jeg er enige om at det kunne være fedt, fx i en tolknings-debat af bestemte vers hvor der kan være strid eller uenighed om tolkningen. At man kunne fremvise de enkelte vers på græsk og farve de ord( og transskrip.) De som har relevans for oversættelse og tolkning. Og gå i dybden. Jo selvfølgelig vil det nok kun være de kyndige der kan lege med grammatikken, men at se teologerne arbejde med sprogene og argumentere grammatik og sprog tror jeg bestemt kan være lærerigt.

Det vil også give en bedre indsigt i metode og form under tolkningsarbejdet, og det kunne bestemt fører frem til at manden på gaden måske kunne få øjnene op for at den almindelige danske oversættelse til tider mangler perspektiv, og at biblen er mere nuanceret end som så.

Der er jo ingen her der har ment at vi skulle have store tekstblokke og ene argumentation på fremmede sprog.

Og lige så vel som andre har brugt, engelsk, norsk og tysk og etc i debatter, kan jeg ikke se at bruge græsk og hebraisk kan være så farligt at det ville ødelægge noget for nogen. Selv dansk kan kompliceres så ingen forstår det...

Jeg kan ikke lade være med at tænke om denne modstand imod, er frygt for at Teologerne (navnligt dem fra AU) skal få for meget snor eller magt, gennem vores sprogkunnen??

Jeg synes nemt der kan laves regler for brugen af andre/fremmed sprog på debatten,.. Regler om oversættelse, henvisning og transskrip.

Nej, man er ikke stupid eller uintelligent hvis ikke man mestre Græsk og Hebraisk, men ens indsigt i oversættelse og tolking og arbejde med bibelteksterne afhænger i stor og eneste grad af andres oversættelser som kan være enten forfortolket eller mangelfuld osv.
Og hvis man vil diskutere biler og motorsport kræver det for expert og sandheds debatten at man har nogle indsigter, jo mere du ved og kan, desto mere burde og kan du udtale dig om, objektivt.
På samme måde mener jeg bestemt det burde værer med debatterne om tro og religion, især når det kommer til vores kristendomsdebatter her på JN.

Vi har vel alle sammen gået i skole og lært at arbejde med ting som er lidt over vores forstand, men at udvikles og lærer!

Stud.theol
Lars,...

Til toppen 
#82660 - 26/03/2007 11:15 Re: niveau-deling? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Det drejer sig om prioritering , og jeg vil hellere gå direkte til sagen:
At fordybe mig i Guds Ord.

Lur mig, om jeg ikke synes at de to ting kan forenes i det samme!
Fordybelse er godt, men hvis man fx vil fordybe sig i Søren Kierkegaard, så skal han ikke læses på engelsk, fordi han på dansk er bedst og ja, dansk!...

Jeg synes lidt argumentet kunne passe på, at der er forskel på at surfer oven på vandet og på bølgerne, og så på at tage dykkerhjelmen på og så virkerlige komme ned på havbunden og se fiskene og væksterne!

Hvis man ikke kan sprogene, må man nyde bølgerne, men holder sig fra eventyr fra havets bund

Mvh Lars

Til toppen 
#82661 - 26/03/2007 11:16 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Jeg ringer Fluks til Sherlock Holmes :P

mvh Lars

Til toppen 
#82662 - 26/03/2007 11:21 Re: Andre skrifttyper? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn>

Kunne man så ikke lave endnu et forum, som kunne kaldes "Tolkning og Tekst" eller ligge det i en subgruppe i Bibel forummet?..
Hvor der kunne gives lidt snor til det at bruge græsk og hebraisk! Så kan dem som føler sig krænket til tårer i hjertet over dette gå i en stor bue uden om, men de som er nysgerrige eller kyndige kan kikke og snakke med!..

en tanke

- Lars -

Til toppen 
#82663 - 26/03/2007 13:00 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars!

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i det. Det er kun fordi Nikolaj er administrator og han i modsætning til os andre kan skrive i HTML

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82664 - 27/03/2007 09:37 Re: Andre skrifttyper? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Lars

Jeg har intet imod græsk og hebraisk og mener også det ind imellem er nødvendigt at kunne kende og bruge originalsproget, når vi skal forstå Bibelen. Min reservation overfor jeres forslag skyldes alene et ønske om at beholde fokus på hvad vi vil med Café Thomas Debatten. Og vi ønsker ikke at være en diskussionsklub for sprogkyndige teologi-studerende. Ikke fordi vi har noget som helst imod kloge teologer. Tværtimod. Men fordi jo mere eksklusiv debatten bliver på Cafe Thomas, des flere vil holde sig væk af frygt for at "falde igennem". Også selvom debatten holdes i et særskilt forum.

Og skal der absolut skrives nogle græske tegn, ja så har vi jo set eksempler på, at det det kan lade sig gøre.

Til toppen 
#82665 - 27/03/2007 10:57 Re: Andre skrifttyper? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej igen Asbjørn.

Så er der vel ikke mere rigtigt at tilføje her

mvh Lars

Til toppen 
#82666 - 27/03/2007 16:13 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Citat:
Det er kun fordi Nikolaj er administrator og han i modsætning til os andre kan skrive i HTML

Kan I andre ikke skrive i html? Det var jeg faktisk ikke engang klar over. Nå men så er dét jo opklaret.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82667 - 27/03/2007 17:52 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Kan I andre ikke skrive i html? Det var jeg faktisk ikke engang klar over. Nå men så er dét jo opklaret.

Til toppen 
#82668 - 03/04/2007 01:02 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: ]
Pia12
Bruger

Reg.: 03/11/2005
Sted: Tarm
Efter at have læst denne lange snak om græst og de andre sprog.

samt de nedsættende ord om os lægfolk.

Takker jeg Gud for at det ikke er min kunnen der frelser mig men min tro, for i Guds øjne er jeg heldig vis ligeså meget være som dem der kan alle muglige fine sprog. Efter som Gud har givet os Bibelen på dansk tror jeg ikke det er meningen at vi alle skal tage en kæmpe udannelse for at læse og forstå Bibelen..

Men du kan tale ned til mig og alle andre der ikke har evne/lyst eller muglighed for at lære språget.. Men uanset hvad vi alle kan, er vi hverken mere eller mindre frelste..

Så takker Gud at han gav mig evnen til at tro..

jeg tror bestemt at hvis vi debatere på andet end dansk, vil vi skremme og holde mange væk fra den muglighed at lære Jesus og Gud at kende, så jeg er da glad for at vi stadig og forhåbenlig fortsætter med at skrive dansk her inde..

Ændret af Pia12 (03/04/2007 01:05)

Pia Nielsen

Guds nåde og fred være med dig

Til toppen 
#82670 - 03/04/2007 09:04 Re: Det kan man faktisk allerede, men ... [Re: Pia12]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Pia
Citat:
jeg tror bestemt at hvis vi debatere på andet end dansk, vil vi skremme og holde mange væk fra den muglighed at lære Jesus og Gud at kende, så jeg er da glad for at vi stadig og forhåbenlig fortsætter med at skrive dansk her inde.. ...

Ja, Pia, det kan du lige tro vi gør!

Vort modersmål er dejlligt, som Edvard Lembcke skrev i 1959
- det er jo nemlig vores hjertesprog!
Lad os værne om det!

Du får lige vers 4 af den gode hyldestsang til modersmålet:

De fremmede, de tænkte at volde hende sorg,
de bød hende trældom i hendes egen borg,
men just som de mente, hun var i bånd og bast,
da lo hun så hjertelig, at alle lænker brast,
da lo hun så hjertelig, at alle lænker brast.

Jeg ønsker dig en velsignet dansk påske i Jesu navn!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Nardus 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær