Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#8260 - 31/01/2003 09:42 Ofringer, Blod og andet.
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære venner,
Jeg er lige igang med 3' mosebog kapitel 3, det er der hvor der laves regler og anvisninger for sonofre, syndofre, takofre osv.
Jeg er lidt i vildrede, hvorfor fandtes alle disse regler, jeg synes at det er noget blodigt noget, godt nok er det jo gl. Testamentet, men jeg forstår alligevel ikke rigtig at Gud kunne have velbehag i den slags ofre, er der nogen der kan hjælpe mig til at forstå?
Mkh,
Hanne.

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#8261 - 31/01/2003 17:09 Re: Ofringer, Blod og andet. [Re: HanneV]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Hanne

Det kan jo godt virke lidt makabert med al den blod i GT. Men tanken bag er et offer, en sonen i den ånd at gøre det godt igen. Vi kender det fra fængselsvæsnet. Man gør en forbrydelse - bliver fængslet, og soner sin straf. I bibelsk betydning soner man ved blodet. Samtidig virker blodet også som beskyttelse.

Dette ses bl.a. ud fra disse skriftsteder:

” Samme nat vil jeg gå gennem Egypten, og jeg vil dræbe alle førstefødte i Egypten, både af mennesker og af kvæg, og iværksætte mine straffedomme over alle Egyptens guder. Jeg er Herren! v13 Men blodet skal I have som mærke på husene, hvor I er. Når jeg ser blodet, går jeg forbi jer. Ingen ødelæggende plage skal ramme jer, når jeg slår egypterne.” 2. Mose. 12,12)"

Brødre, ved Jesu blod har vi altså frimodighed til at gå ind i helligdommen v20 ad den nye, levende vej, som han har åbnet for os gennem forhænget, det vil sige ved sit jordiske legeme, v21 og vi har i ham en stor præst over Guds hus.(Heb. 10,19)

Til de udvalgte, der bor spredt som fremmede blandt andre folkeslag, i Pontus, Galatien, Kappadokien, provinsen Asien og Bitynien, v2 og som efter Gud Faders forudviden ved Åndens helligelse er udvalgt til at vise lydighed og blive bestænket med Jesu Kristi blod.(1. Peter,1,2)

Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al synd.(1. joh. 1,7)

Jesu blod erstatter de dyreofringer, der foregik i GT.

HVORFOR lige nøjagtig Gud foretrækker ofringer gennem blod, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#8262 - 03/02/2003 13:27 Re: Ofringer, Blod og andet. [Re: HanneV]
dagnir
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
Blodofringer er en urgammel cerimoniform som man i alle former for Religioner har haft og som den jødiske tradition bare forsatte, at den står i GT er fordi det er netop ér en Gammel form, om Gud vikelig gerne vil have det....... Tja, jeg tror ikk' der er nogen der har spurgt, men da mennesket ofrer i følge Menneskets Overbevisning, bærer det tit præg af Tradition og ikke af fornuft.

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær