Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82596 - 21/03/2007 19:20 Forståelse af 2 Kor 7,10?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
"For bedrøvelse efter Guds vilje virker omvendelse til frelse, som ikke fortrydes, men bedrøvelse i verdens forstand virker død." (2 Kor 7,10; DDO 1992)

Hvordan skal dette forstås?
Betyder begrebet 'bedrøvelse', at man ikke må/kan glæde sig? At man er bedrøvet enten mht. Gud eller verden?

Til toppen 
#82597 - 21/03/2007 19:32 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Citat:
"For bedrøvelse efter Guds vilje virker omvendelse til frelse, som ikke fortrydes, men bedrøvelse i verdens forstand virker død."

Guds vilje har altid til hensigt at fremme noget godt.
Bedrøvelse efter Guds vilje må altså ses positivt, mens bedrøvelse i verdens forstand, er det omvendte.

Når en bedrøvelse er god, hvilke sammenhænge kan det så passe ind i?

Det er, når man ser ondskaben i verden med Guds øjne - og bedrøves. At have forskellen for øje skulle gerne hjælpe til at fastholde en på vejen.

Hvorimod man, set med verdens øjne, også kan erkende, at verden er ond - men ikke har noget at sætte i stedet for, ikke har et håb.

Jeg ved slet ikke om ovenstående er korrekt, men det lyder i hvert fald rigtigt for mig selv

Ændret af Child-of-God (21/03/2007 19:42)

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#82598 - 22/03/2007 21:04 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Du har ikke fået mange tilbagemeldinger på dit spørgsmål, men det er måske godt det samme, hvis det alligevel bare er udtryk for lægmandteologi?

Citat fra Museeye i en tråd om skrifttyper på JesusNet:
Citat:
Ukyndig lægmandsteologi giver den værste form for pladderdebat. Brugere der ikke har forstand på det, de vil debattere, bør holde munden lukket og fingrene fra tastaturet, indtil de har opnået så megen viden og kundskab, at de kan bidrage med noget, der er værd at bruge tid på enten at læse eller at lytte til.

† Child-of-God †

Til toppen 
#82599 - 22/03/2007 21:08 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Child-of-God]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Du har ikke fået mange tilbagemeldinger på dit spørgsmål, men det er måske godt det samme, hvis det alligevel bare er udtryk for lægmandteologi?

Citat:
Ukyndig lægmandsteologi giver den værste form for pladderdebat. Brugere der ikke har forstand på det, de vil debattere, bør holde munden lukket og fingrene fra tastaturet, indtil de har opnået så megen viden og kundskab, at de kan bidrage med noget, der er værd at bruge tid på enten at læse eller at lytte til.

Ja, den slags udtalt arrogance og bedrevidende opførsel gavner bestemt ikke lysten til at føre dialog

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#82600 - 22/03/2007 21:17 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Child-of-God og Andreas.

Der er ingen grund til at blande stridigheder fra en anden debat ind i en ny tråd. Hvis I vil tage den debat, kan I gøre det på den anden tråd. Det andet gavner ikke debatten.
Og hvis Museeye har skrevet noget, der er noget at udsætte på, i den anden tråd, vil ordstyreren på det relevante forum tage sig af det.

Mvh. ordstyreren.

PS. Lægmandsteologi er naturligvis velkommen!

Til toppen 
#82601 - 22/03/2007 21:22 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: AnnePande]
Child-of-God
Bruger

Taget til efterretning

† Child-of-God †

Til toppen 
#82602 - 22/03/2007 21:23 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Child-of-God]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Citat:

Citat:

Touché!

/B

NB: Undskyld Anne

Til toppen 
#82603 - 22/03/2007 21:40 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Child-of-God]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Det er godt!

Til toppen 
#82604 - 22/03/2007 21:41 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Citat:

Går nok... menøh, I ved nok at hvis I skal slås herinde, så må I gå ud!

Mvh. Anne.

Til toppen 
#82605 - 22/03/2007 21:44 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
PS. Lægmandsteologi er naturligvis velkommen!

Det er da dejligt at få det bekræftet

Og så tilslutter jeg mig de andres reaktion på dit indlæg.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82606 - 22/03/2007 21:55 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Nissen]
museeye
Bruger

Sjovt, at du undskylder til Anne, og ikke til mig, som formodentlig menes ramt af dit "Touché!"?

Til toppen 
#82607 - 22/03/2007 21:56 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

Citat:
Citat:

Går nok... menøh, I ved nok at hvis I skal slås herinde, så må I gå ud!

Mvh. Anne.

Klart nok - kunne bare ikke dy mig for at påpege ironien.

*lister stille af*

/B

Til toppen 
#82608 - 22/03/2007 22:01 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Citat:
Sjovt, at du undskylder til Anne, og ikke til mig, som formodentlig menes ramt af dit "Touché!"?

Føler du dig ramt? I så fald ser du Child-of-Gods pointe. Det er jo godt nok. Men hvis du mener, at jeg har forbrudt mig imod dig, så beklager jeg da!

Kunne bare ikke dy mig for at påpege det ironiske i, at du frabeder dig pladderdebatter med lægmandsteologi - og så spørger du alligevel frit ud i forum om en tolkning af et bibelvers.

Undskyldningen til Anne gik på, at det måske var lidt flabet at smide en kommentar, når hun netop havde bekendtgjort, at "skrifttyper-debatten" ikke skulle sprede sig til andre tråde.

/B

Til toppen 
#82609 - 22/03/2007 22:29 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Mange har vel undladt at give et svar, fordi de vurderede, at de ikke havde noget godt at bidrage med?

Såfremt du ikke decideret har studeret Bibelen med andre redskaber end lægmandens, så er det du har skrevet, jo ganske rigtigt blot udtryk for lægmandsteologi.

Men som du så fint citerer mig for, så skrev jeg "Ukyndig lægmandsteologi..." Så kan man jo efterfølgende diskutere, hvad der er kyndig og ukyndig.

Faktisk synes jeg, at du fik givet mig et tankevækkende svar.

Til toppen 
#82610 - 22/03/2007 22:36 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: Andreas Falck]
museeye
Bruger

Bemærk venligst, at Child-of-God ikke har været fejlfri mht. fremstillingen af min sag.

Jeg skrev: "Ukyndig lægmandsteologi..."
Child-of-God skrev: "lægmandsteologi"

At jeg vender mig mod den ukyndige lægmandsteologi, er jo ikke ensbetydende med, at jeg forkaster al lægmandsteologi.

Hvem gider at debattere med en uvidende og ukyndig person, som, uden at indse sin egen dårskab, fastholder egne tolkninger frem for at lytte til modparten?

Er det udtryk for "arrogance og bedrevidende opførsel", at jeg nægter at diskutere teologi med personer, som febrilsk hævder deres egen sag uden at lytte til min?

Til toppen 
#82611 - 22/03/2007 22:38 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: AnnePande]
museeye
Bruger

Citat:
Lægmandsteologi er naturligvis velkommen!

Vel ikke hvis den er ukyndig og faståst i sin egen blinde fortolkning, uden at være opmærksom på modpartens argumenter og tolkninger?

Til toppen 
#82612 - 22/03/2007 22:43 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Vel ikke hvis den er ukyndig og faståst i sin egen blinde fortolkning, uden at være opmærksom på modpartens argumenter og tolkninger?

Hvad så med ukyndig akademikerteologi der er fastlåst i sin egen blinde fortolkning, uden at være opmærksom på modpartens argumenter og tolkninger?

Min erfaring er, at der er langt større lydhørhed blandt lægmandsteologer end blandt akademikerteologer, især når debatten involverer begge grupper, for der sker det ofte at akademikertyperne ikke har meget andet end en hånlig overbærenhed over for lægfolket, der betragtes som uvidende og ofte grænsende til tåber.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82613 - 22/03/2007 22:44 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Citat:

Det behøver nu ikke være forbeholdt lægmandsteologi. Universitetsteologi kan også være som det, du nævner.
"Kyndighed" er ingen betingelse for at skrive her, men det er respekt for modparten - også selvom denne ikke måtte synes så "kyndig" som en selv.

I øvrigt mener jeg, at den bedrøvelse efter Guds sind, der virker omvendelse, hentyder til anger over synden.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#82614 - 23/03/2007 01:35 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10? [Re: museeye]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej museeye,

Bedrøvelse efter Guds sind omfatter sjælens ærlige og dybfølte anger, en anger som fødes af et sønderbrudt hjerte og en angergiven ånd.

Den forudsætter en oprigtig og personlig erkendelse af at handlingerne der var årsag til bedrøvelsen, var onde i Hans øjne, som er hellig.

Der findes ingen mentale forbehold hos et menneske, som har bedrøvelse efter Guds sind, ingen følelse af at ens synder, når alt kommer til alt, ikke var så store eller alvorlige.

Bedrøvelse efter Guds sind er mere end personlig beklagelse over at synden er kommet frem i lyset eller over at man har mistet en eller anden belønning eller status pga. den.

Bedrøvelse efter Guds sind udspringer af et rent og oprigtigt hjerte og af ren og uforfalsket kærlighed til Gud og til Frelseren.

Mvh
John

Til toppen 
#82615 - 23/03/2007 09:28 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: museeye]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Museye

Citat:
"Hvordan skal dette forstås?
Betyder begrebet 'bedrøvelse', at man ikke må/kan glæde sig? At man er bedrøvet enten mht. Gud eller verden? "

Nej, bestemt ikke! Paulus siger jo netop "GLÆD jer altid i Herren", der er faktisk en masse skrifsteder om glæde, Jesus er jo "Herlighedens Herre".

Tekstens nære kontekst er knyttet til frelse, og hvordan kan bedrøvelse virke til frelse...og frelsen er da netop en glædelig ting??!!

Der er ikke tale om en bedrøvelse man selv kan præstere, men der er derimod tale om en bedrøvelse over manglende formåen til at leve op til Guds bud. Dette er en bedrøvelse Gud har skabt.

Vi ser det i fortællingen om den rige unge mand, der spørger "Hvad godt kan jeg gøre"?, Og han bliver sandelig ved!......og det ender som bekendt med at han må gå bedrøvet bort.

Vi oplever som kristne bedrøvelsen, at Jesus har gjort så meget godt, HAN har drukket vredens kalk og er gået i døden i mit sted!.

Det rammer mig virkelig i min sjæl, og jeg søger nu af al magt at gengælde alt det gode han har gjort.
Nemlig gør jeg det, at jeg af al magt søger at overholde samtlige Guds bud. Jeg higer og søger i Bibelen, i mine omgivelser og i min sjæl, og spørger akkurat som den rige unge mand: "Hvad godt kan jeg gøre"?

Og dette kan ikke andet end skabe bedrøvelse, for jeg oplever jo igen og igen at jeg er totalt magtesløs. Jeg evner ikke at gøre gode gerninger, og GØR jeg endelig det, gør jeg mig skyldig i andre undladelsessynder.

Betaler jeg lidt til Kirkens Korshær, har jeg forsømt Blå Kors - ærer jeg min mor, har jeg forsømt min ægtefælle, - betaler jeg til min kirke, har jeg undladt at korrigere min søn/datter, da denne forsyndede sig imod Guds bud, osv. osv.

Jeg har ganske enkelt ikke fanget betydningen af Jesu forsoning, og ud fra denne bedrøvelse over egen magtesløshed, om hvilken også Paulus taler, er det at jeg er klar, nemlig klar til at tage imod nåden. Jeg når langsomt til denne erkendelse: Jesus har gjort ALT, - men NU først med denne tilføjelse: jeg kan intet gøre!

Og nu hedder det blot: " Kom, for nu er det rede! " " Og den, som tørster, skal komme; den som vil skal modtage livets vand uforskyldt "

Og dette er en ganske anden bedrøvelse efter verdens forstand, i hvertfald er det næppe bedrøvelse over noget som helst med Gud, og i hvertfald er det ikke en bedrøvelse, der virker til at man tager imod nåden i Kristus..........

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (23/03/2007 09:36)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#82616 - 23/03/2007 09:58 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: malli]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Malli

Citat:
Vi oplever som kristne bedrøvelsen, at Jesus har gjort så meget godt, HAN har drukket vredens kalk og er gået i døden i mit sted!.

Tror du han har drukket noget andre ikke har drukket...?

Hvad med:
Mat 20, 22-23: ...Kan I drikke det bæger, jeg skal drikke?« »Ja, det kan vi,« svarede de. v23 Han sagde til dem: »Mit bæger skal I vel drikke, ...

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#82617 - 23/03/2007 14:31 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: Vandrer]
malli
Bruger

Hej Vandrer

Det er selve forsoningen

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post33670

jeg refererer til.

Men du har da ganske ret i at man som kristen har del og delagtighed i Jesu liv, Jesu død og opstandelse, og ganske mange kristne er døde som martyrer. Paulus taler om Kristi sårmærker, han kunne jo blot nøjes med at tale om sine egne sårmærker.

Fra bogen "Den himmelske mand" (om den kristne vækkelse i Kina) er der en sang:

"Fra kirkens fødsel på pinsedag,
Har Herrens tjenere ofret sig selv,
Ti tusiner døde for evangeliets sag,
Men fik til gengæld livets sejrskrans.

Kor:

Som martyr for Herren, som martyr for Herren
Ærefuldt dør jeg for Gud.

De apostle, der elskede Herren til det sidste,
Fulgte ham villigt ad lidelsens vej,
Johannes forvist til ensomme Patmos,
Stefanus stenet af den vrede hob.

Matthæus stukket ned af voldsmænd i Persien,
Markus krop delt i to af heste,
lægen Lukas blev grusomt hængt,
Peter, Filip og Simon korsfæstet.

Bartolomæus levende flået af hedninge,
Thomas trukket itu i Indien af fem heste,
apostlen Jakob blev halshugget af kong Herodes,
Jakob Alfæus søn skilt i to af en sav.

Jakob, Herrens broder, stenet til døde,
Judas bundet til en pæl og skudt med pile,
Matthæus halshugget i Jerusalem
Paulus martyr under Kejser Nero.

Mit kors tager jeg på mig og drager afsted,
efter Jesu apostle ad offerets vej,
til titusinder af dyrebare sjæles frelse
jeg opgiver alt og bliver martyr for Gud."

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#82618 - 23/03/2007 14:51 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men du har da ganske ret i at man som kristen har del og delagtighed i Jesu liv, Jesu død og opstandelse, og ganske mange kristne er døde som martyrer. Paulus taler om Kristi sårmærker,

Ja, og så er der stadig nogen der siger at alt det med Jesu død og opstandelse ikke er andet end en løgnehistorie, opdigtet af Jesu forskræmte disciple.

Blot underligt at så mange af disse disciple, de første apostle og alle de mange martyrer var villige til at gå i døden for det de vidste ikke var andet end en opdigtet løgnehistorie

Forøvrig en rigtig dejlig sang du citerede!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82619 - 24/03/2007 09:31 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Ja, og så er der stadig nogen der siger at alt det med Jesu død og opstandelse ikke er andet end en løgnehistorie, opdigtet af Jesu forskræmte disciple.

Blot underligt at så mange af disse disciple, de første apostle og alle de mange martyrer var villige til at gå i døden for det de vidste ikke var andet end en opdigtet løgnehistorie

Ja! Det må man sige.

Citat:
Forøvrig en rigtig dejlig sang du citerede!

Tak. Iøvrigt en god bog, og interessant på mange områder. I Kina hvor Kristendommen var blevet slået ned med hård hånd, ja faktisk var Kristendommen uddød, kan Gud pludselig gøre en forskel. Kalder pludselig en frafalden kristen, og bruger dennes søn til at sprede evangeliet. Da det var forbundet med dødsstraf at eje en bibel og missionere, har det krævet en umenneskelig styrke. Det interessante er (bortset fra alle miraklerne) bl.a. at man alene måtte henholde sig til bibelen, og de kristne var på daværende tidspunkt ét! Og ja, det var de i længere tid, lige indtil man fik kristne bøger fra Vesten! Da opstod der forvirring, fordi de forskellige kirkeretninger havde deres egen tolkning, hvilket igen medførte splittelse i de kinesiske menigheder. Men det er vist lykkedes hovedpersonen i bogen at lede dem sammen igen.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#82620 - 24/03/2007 13:31 Re: Forståelse af 2 Kor 7,10 - om bedrøvelse [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Da det var forbundet med dødsstraf at eje en bibel og missionere, har det krævet en umenneskelig styrke. Det interessante er (bortset fra alle miraklerne) bl.a. at man alene måtte henholde sig til bibelen, og de kristne var på daværende tidspunkt ét!

Vi kunne med garanti lære meget af disse kinesiske kristne !

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#86366 - 27/08/2007 14:01 Kierkegaard om fortvivlelse [Re: Andreas Falck]
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
Nu debatten går på det ukyndige og lægfolk, så vil jeg, i forbindelse med 2 Kor 7,10, henvise til noget så ukyndigt som Søren Kierkegaard.

Jeg vælger at forstå "bedrøvelse" som fortvivlelse.

I bøgerne 'Enten-Eller' (bind 2) og 'Sygdommen til Døden' udvikler Kierkegaard den tanke, at fortvivlelse kan føre til omvendelse/frelse. Det er en del af hans dialektiske psykologi ("dialektisk" skal her forstås som et medierende forhold mellem umiddelbare modsætninger).

Jeg håber, at denne særlige psykologi kan give en mulig forståelse af 2 Kor 7,10.

Et par citater til dem, der afskyer at læse bøger i helhed \:\)

Enten-Eller (1843) bind 2, afsnit 2: "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse."
 Citat:
Saa vælg da Fortvivlelsen, thi Fortvivlelsen selv er et Valg, thi man kan tvivle uden at vælge det, men fortvivle kan man ikke uden at vælge det. Og idet man fortvivler, vælger man atter, og hvad vælger man da, man vælger sig selv, ikke i sin Umiddelbarhed, ikke som dette tilfældige Individ, men man vælger sig selv i sin evige Gyldighed.
...
Fortvivlelse er et langt dybere og fuldstændigere Udtryk, dens Bevægelse langt mere omfattende end Tvivlens. Fortvivlelse er netop et Udtryk for den hele Personlighed, Tvivl kun for Tanken.
...
Idet jeg da vælger absolut, vælger jeg Fortvivlelsen, og i Fortvivlelsen vælger jeg det Absolute, thi jeg er selv det Absolute, jeg sætter det Absolute og jeg er selv det Absolute; men som aldeles identisk hermed maa jeg sige: jeg vælger det Absolute, der vælger mig, jeg sætter det Absolute, der sætter mig; thi erindrer jeg ikke, at dette andet Udtryk er ligesaa absolut, saa er min Kategori at vælge usand; thi den er netop Identiteten af begge.
...
...og dog er det min inderlige Overbeviisning, at det for et Menneske er hans sande Frelse, at fortvivle.

Sygdommen til Døden (1849), Afsnit Ba2 "Fortvivlelse om det Evige eller over sig selv"
 Citat:
Thi just fordi denne Fortvivlelse er intensivere, er den i en vis Forstand Frelsen nærmere. En saadan Fortvivlelse glemmes vanskelig, den er for dyb; men i ethvert Øieblik Fortvivlelsen holdes aaben, er der ogsaa Mulighed af Frelsen.

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær