2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#82586 - 21/03/2007 16:52
Opstandelsen - en historisk kendsgerning?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej! Andreas Falck henviser i tråden "Bibelen = Guds ord ??": Her til en artikel med samme titel som trådens overskrift. Andet afsnit af nævnte artikel har denne ordlyd: Men det er ikke blot en bibelsk beretning, at Jesus opstod påskemorgen. Talrige ikke bibelske kilder har også beskrevet opstandelsen som en kendsgerning, der ikke kan rokkes ved. Med en så klokkeklar og utvetydig udmelding burde man vel kunne forvente at resten af artiklen bugnede med eksempler på ikke bibelske kilder som beskriver opstandelsen som en kendsgerning; men ak nej der er efterfølgende ikke eet eneste eksempel eller blot noget der ligner. I stedet bliver læseren spist af med følgende: Historiske beviser på Jesu opstandelse Foruden Bibelen er der mange dokumenter, der beretter om opstandelsen, bl.a. år 115 eft.Kr. i Tacitus´ History of Rom Også i beretninger om kejser Nero findes der omtalt en Kristus, der blev korsfæstet under Pontius Pilatus. Og de fleste historikere fastslåt som en kendsgerning, at der levede en mand ved navn Jesus imellem år 2 før Kr. til omkring år 33 eft. Kr. Omkring år 112 eft. Kr. skrev en romersk guvernør i det, der nu er det nordlige Tyrkiet, til kejser Trajan om de kristne i dette distrikt:
”Jeg har aldrig selv været nærværende ved retssager mod kristne, derfor ved jeg ikke, i hvor høj grad de er skyldige eller ikke….” Han skriver omfattende også om dem, der slap for en retssag ved at forbande Kristus. Som det blev sagt, at oprigtige kristne ikke vil gøre. Det viser, at kristendommen var velkendt indenfor Roms grænser de første 80 år efter Jesu død.
Den jødiske historiker Josefus var som sagt skriver for de romerske myndigheder i år 70 i vor tidsregning, hvor han fremkom med interessante oplysninger om Kristus og om menigheden. Han bekræfter, at Johannes Døber døde for Herodes´ hånd. Og at en ”broder til Jesus, som kaldtes Kristus, hvis navn var Jakob… blev overgivet til at stenes.” (Josefus, Antiquities of the Jews, Book XVIII, ch. V, side 20, Book XX, ch. IX, side 140)
Alt dette er fra kilder udenfor Bibelen, der fortæller det samme som Bibelen. Josefus levede øjensynlig på Jesu tid, og indenfor 40 år var beretningen om Jesu liv og død blevet så kendt, at denne jødiske skriver meddelte en del af det, han vidste om Jesus. Der er intet i ovenstående som bekræfter opstandelsen som et historisk faktum. Jeg har i årenes løb læst temmelig mange apologetiske forsøg på at overbevise skeptikere om opstandelsens historicitet, men sjældent noget så åbenlyst ringe som dette, jeg forstår forfatterens behov for anonymitet. mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82587 - 21/03/2007 17:43
Re: Opstandelsen - en historisk kendsgerning?
[Re: tsrk55]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: jeg forstår forfatterens behov for anonymitet. mvh Tom S R Klausen
Det kan da kun glæde mig, at der er noget du mener at have forstået. Men iøvrigt så er det netop en sådan ret nedladende udtalelse der sætter dit mål og motiv i ret tydelig relief, hvorfor jeg også denne gang vil undlade at gå i yderligere dialog med dig.
Ha' en god sommer 
|
|
Til toppen
|
|
|
#82588 - 21/03/2007 18:05
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
|
Hej Andreas! Det kan da kun glæde mig, at der er noget du mener at have forstået. Men iøvrigt så er det netop en sådan ret nedladende udtalelse der sætter dit mål og motiv i ret tydelig relief, hvorfor jeg også denne gang vil undlade at gå i yderligere dialog med dig. Mit indlæg skal ikke opfattes som et forsøg på dialog med dig, det har jeg ind til videre opgivet at se realiseret. Det skal blot ses som en påvisning af at du henviser til en artikel som indeholder åbenlyse usandheder. Hvad angår anonymitets spørgsmålet, ja så der vel være en god grund til at netop denne artikel er uden forfatterangivelse. Ha´selv en go´sommer!!!  mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82589 - 21/03/2007 18:21
|
Bruger
|
Citat: Det skal blot ses som en påvisning af at du henviser til en artikel som indeholder åbenlyse usandheder.
Dokumenter din påstand om åbenlyse usandheder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82590 - 21/03/2007 18:38
|
Bruger
|
Hej Andreas!
Dokumenter din påstand om åbenlyse usandheder.
Det mener jeg nu nok at jeg allerde har gjort. Men jeg skal da gerne gøre et forsøg på at tydeliggøre det for dig.
Der påstås to gange i artiklen at der findes mange/talrige ikke bibelske kilder som beskriver opstandelsen eller bekræfter denne som en historisk kendsgerning. På trods af disse utvetydige påstande indeholder artiklen intet som kan underbygge disse, af den simple grund at disse mange ikke bibelske kilder ikke eksisterer.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82591 - 21/03/2007 18:48
|
Bruger
|
Citat: Det mener jeg nu nok at jeg allerde har gjort. Men jeg skal da gerne gøre et forsøg på at tydeliggøre det for dig.
Der påstås to gange i artiklen at der findes mange/talrige ikke bibelske kilder som beskriver opstandelsen eller bekræfter denne som en historisk kendsgerning. På trods af disse utvetydige påstande indeholder artiklen intet som kan underbygge disse, af den simple grund at disse mange ikke bibelske kilder ikke eksisterer.
Ja, jeg er godt klar over at det er din påstand og da du tilsyneladende alligevel ikke har andet at byde på, må jeg kraftigt protestere over dit nedladende angreb om åbenlyse usandheder
Og hermed trækker jeg mig ud af debatten, da dette tydeligvis alligevel ikke fører til andet end dine ubegrundede angreb.
|
|
Til toppen
|
|
|
#82592 - 21/03/2007 19:04
|
Bruger
|
Hej Andreas! Ja, jeg er godt klar over at det er din påstand og da du tilsyneladende alligevel ikke har andet at byde på, må jeg kraftigt protestere over dit nedladende angreb om åbenlyse usandheder Du kan protestere lige så meget du lyster. Jeg står ved mine ord. Og hermed trækker jeg mig ud af debatten, da dette tydeligvis alligevel ikke fører til andet end dine ubegrundede angreb Du er skam ganske velkommen til at gøre mine ord til skamme. Men, du er tilsyneladende de nemme løsningers mand.  mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#82593 - 22/03/2007 03:00
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej tsrk55! Det kommer mig for at du finder stor glaede i at rive andre ned? Er det maaske fordi du vil ha dem ned, vandret me dig? mvh/Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#82594 - 22/03/2007 05:38
Re: stor glaede i at rive andre ned?
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Hej Peder! Det kommer mig for at du finder stor glaede i at rive andre ned? Er det maaske fordi du vil ha dem ned, vandret me dig?  Nej, jeg finder ikke den store glæde i at " rive andre ned", men det gør du måske? Jeg kan ikke se hvilken relevans det har til trådens emne eller dens hidtige forløb; men du kan jo uddybe hvad du mener, så ikke dit indlæg kommer til at fremstå som blot en banal personlig fornærmelse. mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
|