Hej Steffen
Her er hvad jeg selv ville tilstræbe at gøre. Det kan du jo så overveje:
Tjaa.... Vil du gerne fange dem helt ned til 4 år er det et spørgsmål om prioritering. VÆGL 1 POINTE som du vil de skal have med den dag. Tag gerne en ting som illustrerer pointen. Hvis det er en bibelhistorie, kan det faktisk også lade sig gøre. Dog skal man være varsom med for mange detaljer der ikke har en tydelig tilknytning til pointen. Byg altså din genfortælling op omkring denne ene pointe i teksten, så når de tænker på teksten, så tænker de på pointen, og omvendt. HVIS du kommer med et eksempel fra hverdagen, så skal det være et, der er inde for deres forståelsesverden; og i så fald skal du sikre dig at det er kort, og give dem mulighed for at kommentere på eksemplet (som en slags sikkerhed for, at de har fanget hvad du fabler om). I det hele taget kan det være godt at give mulighed for spørgsmål en gang undervejs, eller hvis nogen rækker fingeren op. Sidst skal du øve; øve dig i at formidle stoffet uden brug af svære ord. Det kræver lidt træning. Mange ord er faktisk svære! Bare i det jeg her har skrevet:
tilstræbe, overveje, "fange dem", prioritering, pointe, illustrerere, varsom, detaljer, tydelig, tilknytning, genfortælling, eksempel, hverdagen, forståelsesverden, kommentere, sikkerhed, fabler, "I det hele taget", undervejs, formidle, stoffet.
Måske endda ord som: spørgsmål, træning.
Kommer meget an på hvad børnene har lært/hørt hjemmefra.
Så vær forberedt så du sikrer dig, at du ikke bruger disse ord, eller hvis du alligevel kommer til det/ gør det, så forklar det straks. Hver gang man hører et ord man ikke forstår, falder koncentrations- og forståelsesniveauet. Det gælder også os! Sjovt nok hører vi vel alle ord, vi ikke forstår, uden at vi tænker over det, men alligevel taber vi lidt koncentration ved det (min teori).
Endelig skal du fortælle engageret. Det er det første børn forsøger at fornemme: Er det vigtigt det jeg hører nu? Hold dig derfor for øje hvorfor du fortæller, nemlig hvilken mulighed det er til at fortælle 1 pointe fra verdens bedste budskab! Det kan lade sig gøre at læse en andagt, men det kræver lidt. Nemlig alt ovenstående. Selv synes jeg det har været nemmere at skrive nogen stikord til mig selv, men her er vi nok forskellige allesammen. Og så kræver det igen forberedelse, så man ikke pludselig selv bliver i tvivl om, hvorfor det er man står og fortæller noget.
Alt dette er i hvert fald sådan ca. min erfaring med børn i den aldersgruppe (særligt de helt små). Gode ting at gøre: Synge (kendte) sange. Igen gælder det samme: Hvis der er 1 pointe i sangen, du gerne vil fremhæve, eller er ét ord du gerne vil forklare betydningen af, kan det lade sig gøre. En mere generel udlægning er straks mere besværlig. Tid? Tjaa.... 6 minutter. Men det kræver, at du er målrettet, engageret og forståelig hele vejen, så børnene ikke undervejs fristes til at koble af (hvilket de nok skal klare alligevel). Sidst (det kan godt lyde lidt sort skole): slå ned på uro så snart der er optræk til det. Naturligvis ikke overdrevet hårdt, men tydeligt, så de er klar over, at nu er det dig, der fortæller.
yesyes..... Tag hvad du kan bruge. Og gad vide om det nogensinde er lykkedes mig selv at overholde alt dette........
Guds velsignelse! Husk også at bede for det! Selv børn har brug for Helligåndens indgriben ved ordet. Han kan bruge vores stumper.
- Mads