Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82459 - 19/03/2007 19:20 Etik og materielle ting omkring kristendommen.
chesney
Bruger

Reg.: 17/03/2007
Jeg har en ven, som spørger om flg.:

"Jeg har i kristendom en opgave for, om Kristendommen. Mine opgaver, er at finde noget om de materielle ting og etikken . Det er protestantisme vi arbejder med. Kender du evt. nogle gode sider til det? Og de materielle ting, det er f.eks. kors, bibel og hvad mere? Etikken, det er f.eks. de 10 bud, ikke? Hvad man må, ligesom muslimer og jøder ikke må spise svinekød"

Kan I hjælpe mig med at svare?

Til toppen 
#82460 - 20/03/2007 10:58 Re: Etik og materielle ting omkring kristendommen. [Re: chesney]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Chesney

Normalt betragter man ikke kors og bibel som "materielle ting". Ser man på det andet ord "etik", er dette overordnet, og derfor tror jeg at "materielle ting" ligeledes skal opfattes overordnet, og skal opfattes som Kristendommens syn på dette at eje, dvs eje luksus, dyre ting: biler, campingvogn, swimmingpool ect.

Dette med mindre, selvfølgelig du direkte har fået det andet at vide????

Etik handler om hvordan mennesker lever, behandler hinanden og omgivelserne overordnet set. Her har vi som kristne overordnet dette bud, at vi skal elske vores næste som os selv. De 10 bud, nogle af evangelie-teksterne og formaningerne i brevene fortæller os hvordan. Med andre ord, moralloven.

Men Kristendommens egentlige formål er ikke, at lære os etik. Kristendommens egentlige formål er ikke lære at elske vores næste, og at overholde de 10 bud - Kristendommens formål er at lede mennesker til frelse ved Jesus Kristus, og her er moralloven et middel til frelsen - og for den kristne er moralloven, det gære der omgiver den kristnes sti på hans vandring med Herren.

Kristendommen handler om synd og nåde, handler om forsoningen på korset.

Der er naturligvis en kristen etik, den danske velfærdsstat er opbygget på baggrund af den kristne etik. Hele ideen om at tage sig af den svage, den fattige, den syge er ikke ideer, der er kommet ud af den blå luft, men er inspireret af den kristne tankegang. Inspireret af Jesu ord i bibelen hjalp munke og nonner i DK, dengang vi alle var katolikker, de svage. Og deres tanker og handliger har slået rod. Den nyere tids sygepleje er grundlagt af den kristne Florence Nightingale, ligeledes inspireret af bibelen. Skolevæsenet i DK er startet af protestanter, der ville lære børnene katekismen, osv. Men også i dag eksisterer der globalt UTALLIGE hjælpeorganisationer på kristne hænder. Kristendommen er jo verdens største religion, og de forskellige kirker (og der er ganske mange!) med lidt god samvittighed har en eller flere hjælpeorganisationer. Det er sådan lidt på samme måde som enhver by i Jylland skal have en rundkørset .

Bare under den danske Folkekirke er der Blå kors, Folkekirkens nødhjælp, KFUM og Ks sociale arbejde, Kirkens korshær, bare lige for at nævne enkelte, der er kendte.

Kristen etik er rigtig mange ting, gode ting! - men af en eller anden årsag huskes oftest de situationer, hvor etikken har lagt i skyggen til fordel for magtsyge og fanatisme; hekseafbrændinger, korstogsriddere, bombning af abortklinikker ect. Og det synes jeg egentlig er lidt unfair!

Kh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær