Hej hvpv
Jeg forstår godt dine spørgsmål og sin tvivl. Især fordi du ikke er ene om at være forvirret over den slags spørgsmål. Jeg tror de fleste kristne kender til den samme tvivl: Er det hele bare indbildning? Er Gud og Jesus bare en forestilling, som jeg - og en masse andre mennesker - har fået ind i hovedet?
Så længe vi lever med de begrænsninger i viden og forståelse som dette liv har, så er vi i rigtig mange forhold henvist til at tro. Det gælder ikke mindst i forhold til Gud og til Bibelens beretninger om hvem han er og hvad han vil og gør. Vi kan ikke vide med 100% sikkerhed, at det vi tror på er helt og fuldt sandt.
Men det gælder jo ikke kun troen på Gud. Det gælder også i forholdet til hinanden. Tillid til hinanden bygger også først og fremmest på tro. Og det gælder alle de værdier vi støtter os til i livet. De bygger på tro. På at der er noget jeg vælger at regne med og holde fast i - indtil det modsatte er bevist.
Vi kan nemlig også vende dine spørgsmål om: Er der noget bevis for at Jesus ikke har levet og ikke var den han påstod at være? Kan jeg have nogen sikker viden om at Gud ikke findes? Svaret er nej.
Vi kan have gode grunde til at antage at Gud ikke er til - eller til at antage at han er virkelig. Men vi kan ikke vide nogen af delene. Vi må tro på det, som vi er overbevist om er sandt. Og "overbevist" er jo netop noget som ligger
over et bevis, altså noget som er mere end et bevis.
Jeg mener, at der er rigtig gode grunde til at tro at Gud er til og at han er sådan som Bibelen fremstiller ham. Det giver nemlig svar på en række af livets vigtigste spørgsmål:
- Hvor alting kommer fra? Hvad er meningen med livet? Hvorfor er jeg her?
- Naturens fantastiske orden og kompleksitet. Hvordan kan livet overhovedet fungere? Hvem er arkitekten bag livets enorme bygningsværk?
- Hvor kærligheden og de moralske værdier stammer fra. Hvordan kan noget være sandt og forkert? Hvor kommer forelskelsen, sorgen og tilgivelsen fra?
- Hvordan Jesu liv, død og opstandelse var mulig. Hvordan kan et menneske som Jesus have levet? Hvis Jesus hverken var sindssyg eller en bedrager, hvad var han så? Hvordan kunne han blive levende igen?
- Betydningen af mine åndelige erfaringer: Hvem giver mig trygheden og glæden i at tro på Gud. Hvordan skal jeg forklare åndelige mirakler og fantastiske bønnesvar?
Jeg mener faktisk, at der er rigtig meget sund fornuft i at tro på Gud. Tro og viden er ikke to størrelser som ikke kan forenes. Der er intet af det vi véd, som udelukker, at vi kan tro på en Gud. Men at vi skal tro uden få 100% sikkerhed - det kommer vi ikke udenom.
Jeg har kigget lidt i vores arkiv og fundet nogle artikler og svar som måske kan hjælpe dig lidt i de spørgsmål du slås med:
Den ufattelige sandhedRetten til attage fejlTro, viden og sund fornuftEr Jesus en myteHvad skal jeg gøre ved tvivlen?venlig hilsen
Asbjørn Asmussen