Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82339 - 16/03/2007 16:36 Svenske homofile kan snart blive gift i kirken!
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
"Som den første kirke i verden, siger Svenska Kyrkan ja til at lade homoseksuelle gifte sig i kirken på lige fod med heteroseksuelle par.

- Vi er klar til at udøve civilretligt gyldige partnerskaber for homoseksuelle, siger Claes-Bertil Ytterberg, biskop i Västerås på vegne af biskopperne og den øvrige del af kirkens øverste ledelse.

Ændringsforslag på vej
I næste uge fremlægges i Sveriges Riksdag et ændringsforslag til svensk lov om indgåelse af ægteskab. Her fremgår det, at heteroseksuelle og homoseksuelle skal kunne gifte sig på lige vilkår.

I dag kan homoseksuelle par, som har indgået registreret partnerskab, få en særlig velsignelsesakt i kirken. Derimod kan det juridiske ægteskab kun indgås civilt på for eksempel et rådhus.

Selv om forslaget først fremlægges i næste uge, siger den svenske kirke altså allerede nu klart ja til forslaget.

- Spørgsmålet er følelsesladet og vil vække debat. Men det er vigtigt, at den svenske kirke har en tydelig holdning, siger biskop Claes-Bertil Ytterberg."

Klippet fra:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/03/16/161442.htm

Oh, Discordia!

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#82340 - 16/03/2007 17:14 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej JF

Selvom man kan unde de homoseksuelle alt godt, så er det ikke desto mindre en kirkelig handling, der ikke har skriftens opbakning....og det er problematisk.

Så kan man jo sige at kristne blot er forstokkede og snæversynede, og det er givetvis sandt - måske netop af den grund, vil det være en god idé, at man som homoseksuel lader sig borgerlig vie, for ikke at vække anstød.

Som fraskilt står jeg i lidt samme situation, nogle mener det ene, og nogle mener det andet (jeg ved godt hvad jeg selv mener)........men uanset hvor meget jeg på et tidspunkt kan komme til at elske en mand, ville jeg forsynde mig imod næstekærligheden ifaldt jeg bad om kirkelig vielse, for ville det ikke anfægte præsten, da ville det med sikkerhed anfægte nogle i menigheden. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at ifald det skulle ske, ja, så ville det være med borgerlig vielse. Og jeg tror godt at Gud kan finde ud af at velsigne et sådant forhold uden præsten som mellemmand!

Jeg ville gerne selv kunne leve op til idealet, nemlig at man havde været sådan skruet sammen at man havde været i stand til at være i det første ægteskab. På samme måde tror jeg, at også homoseksuelle...i det mindste på et tidspunkt, har haft ønsket om det "ideelle" kristne familieliv. Men af forskellige årsager kan vi så ikke leve op til det.

Jeg vil så håbe på, at Kristi kærlighed kan virke i menigheden på trods af de forskellige fejl og defekter, så den ser sig bedre i stand til at rumme de homoseksuelle end den tidligere har gjort.

Guds fred,

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#82341 - 16/03/2007 17:43 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Derfor er jeg ikke i tvivl om, at ifald det skulle ske, ja, så ville det være med borgerlig vielse.

Så du mener det er OK at fraskilte bliver gift borgeligt, og at dette ikke skulle være i strid med Bibelens anvisninger om fraskilte og gengiftning?

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#82342 - 16/03/2007 19:35 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Mener du at det er ok at homoseksuelle bliver borgerligt viede eller såkaldt "registreret partnerskab"?

Og ja til dit spørgsmål, selvom jeg ikke lige ved hvad "gengiftning" betyder...men det kan selvfølgelig være, at jeg lige skal finde en "gen-kæreste" først.

Hilsen

Malli

Ændret af malli (16/03/2007 19:39)

Til toppen 
#82343 - 16/03/2007 20:05 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Mener du at det er ok at homoseksuelle bliver borgerligt viede eller såkaldt "registreret partnerskab"?

Snakker vi borgerlig jura eller snakker vi kristendom? Ud fra borgerlig jura, ud fra et sækulært samfundssyn kan jeg da ikke blande mig i hvad borgerlige sækulære myndigheder vil tillade og ikke tillade.

Men nu har de borgerlige bestemmelser jo ingen bindende effekt over for Gud.

Citat:
Og ja til dit spørgsmål

Så du mener altså ikke at det er i strid med Guds bestemmelser at blive gift igen når det blot sker borgerligt? Og dermed er det altså heller ikke at dyrke sex uden for ægteskabet når man bliver borgerlig viet men undlader at blive kirkelig viet? Er det ikke en smule selvmodsigende at være borgelig gift og samtidig være kirkeligt set enlig? Borgeligt set lever man så i et ægteskab, men kirkeligt set må det jo så være utugt idet du jo efter din definition af dette jo ikke kirkeligt set er gift?

Citat:
, selvom jeg ikke lige ved hvad "gengiftning" betyder...men det kan selvfølgelig være, at jeg lige skal finde en "gen-kæreste" først.

Så ved du heller ikke hvad genplacere, genfylde, genkomst, gendøbt, genfødt og genkalde m.fl. betyder?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82344 - 16/03/2007 23:43 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

"Ud fra borgerlig jura, ud fra et sækulært samfundssyn kan jeg da ikke blande mig i hvad borgerlige sækulære myndigheder vil tillade og ikke tillade."

Lige præcis.

Og nej, jeg har ingen intention om at sidde og debattere mit privatliv med dig.

Hilsen Malli

Ændret af malli (16/03/2007 23:50)

Til toppen 
#82345 - 16/03/2007 23:53 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Andreas
Citat:
Ud fra borgerlig jura, ud fra et sækulært samfundssyn kan jeg da ikke blande mig i hvad borgerlige sækulære myndigheder vil tillade og ikke tillade.

Selvfølgelig kan du da det! Vi har jo både demokrati og ytringsfrihed og hele svineriet.

I øvrigt: Mener du, at den lovgivende myndighed har mandat til at redefinere, hvad et ægteskab er? For det mener jeg ikke; jeg mener slet ikke, at det er muligt, så man kan lige så godt lade være med at stikke sig selv og de homoseksuelle blår i øjnene ved at kalde deres registrerede partnerskab for et ægteskab, for det er det ikke, og det kan man ikke lave om på.
Men det er bare, sådan jeg ser på det …

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82346 - 17/03/2007 00:26 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Hvorfor kan man ikke blive skilt i Den katolske Kirke?
http://www.katolsk.dk/2461/

Hvordan forholder du dig til dette?

I min optik er den katolske kirke meget fundamentalistisk og repressiv i dette emne.

Til toppen 
#82347 - 17/03/2007 07:49 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: tros]
malli
Bruger

Hej Tros

"Hvorfor kan man ikke blive skilt i Den katolske Kirke?
[url=http://www.katolsk.dk/2461/"]http://www.katolsk.dk/2461/"[/url]

Fordi man betragter ægteskabet som et sakramente.

Citat:
Hvordan forholder du dig til dette?

Som lutheraner deler jeg ikke den katolske kirkes syn på ægteskabet som et sakramente.

Udgangspunktet i bibelen er at man ikke må lade sig skille, og man må således heller ikke lade sig skille for at gifte sig med en anden. Loven beskytter på denne måde ægteskabet, og det viser at loven er god og retfærdig.

Men så er der situationer, der umuliggør et ægteskab, fx ifald den ene VIL skilles. Her siger Paulus jo soleklart: "Vil den ikke-troende skilles, så lad det ske, til fred har Gud kaldt jer" - og videre siger han at man ikke er bundet til vedkommende. Men man kan også forestille sig hvis partneren har været en utro.

Man skal som præst prøve at forlige partnerne, men er det umuligt at opnå forlig, må vejene skilles. Og da må det være muligt at få sig et liv med en ny ægtefælle.

Dette syn havde Luther, og viede flere, der tidligere havde været gift, og det ud fra skriftstederne "Det er ikke godt for mennesket at være alene" og "Det er bedre at gifte sig end at brænde af begær". Han viede bl.a. kvinder, hvis mænd simpelthen var stukket af til Amerika (tror jeg det var). Det var bestemt ikke uden ransagelse og sjælelige anfægtelser, men Luther kunne simpelthen ikke se, at det kunne være muligt at opretholde et ægteskab med et menneske, der var stukket af fra sine forpligtelser, og det blev så hans medfølelse, der fik det sidste ord.

Overfor dette syn står så den Katolske kirke (og IM). For nylig hørte jeg en amr. katolsk udsendelse på nettet, hvor man kunne ringe ind. Og der var mennesker, der havde været gift, og var gået fra hinanden for tyve år siden! Begge parter havde fundet en anden, men ægteskabet kunne ikke ophæves - og de kunne således ikke blive gift (heller ikke selvom de havde børn med den ny partner). Det var selvsagt dybt ulykkelige mennesker.

Nu er det således at man i RKK slet ikke opererer med skilsmisse, man går derimod ind og "annullerer" ægteskabet - og der er så en række betingelser for hvorvidt man kan få sit ægteskab annuleret eller ej. Er ægteskabet annuleret, så virker det som at man ALDRIG har været gift. Men der er som sagt mange mennesker, der ikke opfylder betingelserne for at få deres ægteskaber annuleret - og det var så disse mennesker, der fortalte deres historie i radioen.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (17/03/2007 07:58)

Til toppen 
#82348 - 17/03/2007 13:12 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og nej, jeg har ingen intention om at sidde og debattere mit privatliv med dig.

Jeg snakker på ingen måder om dit privatliv, og dit privatliv vedkommer ikke mig.

Og derfor forholder jeg mig alene til de holdninger du giver udtryk for. Og ifølge hvad du her har givet udtryk for, forstår jeg det sådan, at du mener det er helt i orden at fraskilte gifter sig igen, blot de nøjes med at blive borgelig viet.

Og mener du så dermed at det er helt OK at leve sammen med en man ikke er gift med, kirkeligt set? Og hvad hvis dette borgelige ægteskab ikke holder? Er det så OK at indgå i et nyt borgeligt ægteskab blot man undlader den kirkelige vielse? Hvor mange gange er det OK at indgå den slags borgelige ægteskaber blot man undlader den kirkelige vielser?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82349 - 17/03/2007 13:16 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas
Citat:
Ud fra borgerlig jura, ud fra et sækulært samfundssyn kan jeg da ikke blande mig i hvad borgerlige sækulære myndigheder vil tillade og ikke tillade.

Selvfølgelig kan du da det! Vi har jo både demokrati og ytringsfrihed og hele svineriet.

I øvrigt: Mener du, at den lovgivende myndighed har mandat til at redefinere, hvad et ægteskab er? For det mener jeg ikke; jeg mener slet ikke, at det er muligt, så man kan lige så godt lade være med at stikke sig selv og de homoseksuelle blår i øjnene ved at kalde deres registrerede partnerskab for et ægteskab, for det er det ikke, og det kan man ikke lave om på.
Men det er bare, sådan jeg ser på det …

Hvad borgelige sækulære myndigheder kalder ægteskab og ikke kalder ægteskab er helt deres egen boldgade.

Men kirken er jo på ingen måder bundet af hvad disse verdslige myndigheder laver af regler der strider mod Guds forordninger. At verdslige myndigheder vil tillade ægteskab mellem to af samme køn, gør ikke dette til at være et ægteskab i Guds øjne.

Kirken har ingen ret eller bemyndigelse til at skulle bestemme hvad ikke-troende må kalde ægteskab og hvad de ikke må kalde ægteskab. Kirken kan alene forkynde sit budskab og derigennem prøve at påvirke folks holdninger.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82350 - 17/03/2007 16:39 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Har redegjort for mit syn her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post90362

Hilsen Malli

Til toppen 
#82351 - 17/03/2007 16:44 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Har redegjort for mit syn her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post90362

Så må jeg konkludere at din holdning er, at bare man undlader at blive gift i kirken, kan man blive skilt og gift igen i det uendelige uden at du anser det for at være i strid med den undervisning som vi har fået i Bibelen?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82352 - 17/03/2007 17:14 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli og Andreas - jeg har her tænkt på, at når kirken medvirker ved en fraskilts bryllup, så er det kirkens ansvar, og det bør efter min mening ikke kunne pålægges en præst at tage stilling til hvem af parterne, der har brudt ægteskabet, hvad enten det så er ved utugt eller på anden måde.

Kirken har derfor principielt ikke mandat til at vie fraskilte, mener jeg.

Ved en borgerlig vielse, overlades ansvaret til den enkelte: at ransage sig selv og lægge sagen frem for Gud i bøn - at træffe som egen beslutning ud fra sin viden og forståelse sin situation og af Guds ord.

Sådan bør det rettelig være, mener jeg.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82353 - 18/03/2007 01:31 Vielse af fraskilte [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Men hvis de berørte personer er en del af en menighed, så har menigheden stadig et ansvar. Menigheden har et medansvar i at hjælpe ethvert medlem med at holde sig til Guds bud. Og især har man et ansvar for at bakke de mennesker, op, som er skilt, og som ikke ønsker at blive gift igen fordi de mener det er forkert.

Til toppen 
#82354 - 18/03/2007 07:49 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Så må jeg konkludere at din holdning er, at bare man undlader at blive gift i kirken, kan man blive skilt og gift igen i det uendelige uden at du anser det for at være i strid med den undervisning som vi har fået i Bibelen?

Og jeg må konkludere, at du vil pålægge mennesker at være gift med voldelige eller pædofile ægtefæller, eller ægtefæller, der er skredet resten af livet! akkurat ligesom katolikkerne,-og bliver de endelig separeret/skilt, må de leve som munke og nonner resten af livet.

Endnu engang må jeg konkludere, at jeg synes du læser bibelen på hovedet!

Med disse ord: "kan man blive skilt og gift igen i det uendelige"

svarer det til, at du skrev: "Du har modtaget syndernes forladelse 1 gang, og så kan du rende her frem og tilbage, hvad er meningen?"

Men udgangspunktet er jo at mennesket ønsker det bedste, når det kommer frem for Gud........men det har bestemt ikke altid styr på hvordan det selv eller andre agerer resten af livet.

Når mennesker bliver gift, så tror, ønsker og håber de at det varer resten af livet! - ja, de er overbeviste om det - ellers ville det jo være temmelig åndssvagt at gifte sig rent ud sagt. I hvertfald har jeg endnu aldrig mødt et brudepar, ikke engang a-religiøse, der ønskede at blive "skilt og gift i det uendelige".

Du kan da prøve at spørge de mange ateister og fritænkere herinde på Jesus-net, hvorvidt de ønsker at blive "skilt og gift i det uendelige".

Jeg vil vove at påstå INGEN af dem!!

og jeg må spørge dig, hvilket menneskesyn ligger der bag dit syn? For det virker godt nok negativt.

Videre til det rent bibelske; Der står jo klart og tydeligt bl.a. om ikke-troende, der vil skilles. Og hvis en ikke-troende absolut vil skilles, så kan man jo ikke gøre noget!!, og da er man ikke bundet, dvs. så er ægteskabet opløst, og hvis dette er definitivt, kan et nyt ægteskab også tillades, ligesom når det gælder utugt, eller den anden ægtefælle går.

Man må ikke selv opløse et ægteskab for at lade sig gifte igen, - og det er jo DET Jesus taler om i Bjergprædikenen - men ER skaden sket definitivt ved at den anden ikke vil forliges og er helt ude af billedet eller er rendt med en anden, er ægteskabet brudt og kan således ikke brydes påny. Så i sådanne tilfælde kan man godt gå ind i et nyt ægteskab, for mig at se og stadig leve under Guds tilgivelse og velsignelse, også over det nye ægteskab.

Malli

Ændret af malli (18/03/2007 08:30)

Til toppen 
#82355 - 18/03/2007 08:07 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Citat:
jeg har her tænkt på, at når kirken medvirker ved en fraskilts bryllup, så er det kirkens ansvar, og det bør efter min mening ikke kunne pålægges en præst at tage stilling til hvem af parterne, der har brudt ægteskabet,

Dette ville næppe være aktuelt ved selve brylluppet! - men skyldsspørgmålet skal jo nødvendigvis drøftes med en præst, f. eks under Skriftemål, for hvordan vil man ellers række vedkommende syndernes forladelse?

Malli

Til toppen 
#82356 - 18/03/2007 09:23 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej malli

Citat:
Dette ville næppe være aktuelt ved selve brylluppet! - men skyldsspørgmålet skal jo nødvendigvis drøftes med en præst, f. eks under Skriftemål, for hvordan vil man ellers række vedkommende syndernes forladelse?

Ja, helt enig!

Skriftemål kan være til stor velsignelse også i alle mulige andre sammenhænge, og til styrkelse i troen på syndernes forladelse rakt helt personligt til den enkelte ved præstens mellemkomst.

Det er en skam, at så få benytter sig af den mulighed. Det skyldes måske, at man i folkekirken som regel skal overvinde sig til at ringe til præsten for at aftale skriftemål.

I den kirke, hvor jeg kommer, vil der blive indført den ordning, at præsten er til stede i kirken for skriftemål på bestemte tidspunkter, som annonceres i kirkebladet. Det kunne nok lette vejen for nogle til at få lettet deres hjerte ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82357 - 18/03/2007 13:28 Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej malli!

Det du skriver lyder meget fornuftigt. Men desværre er det ikke helt det jeg får ud af at læse forskellige bibelske tekster (selv om jeg gerne ville):

Der er sagt: ›Den, der skiller sig fra sin hustru, skal give hende et skilsmissebrev.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt, forvolder, at der begås ægteskabsbrud med hende, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud. (Matt 5,31-32)

Nogle farisæere kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve spurgte de: »Er det tilladt en mand at skille sig fra sin hustru af en hvilken som helst grund?« v4 Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.« De spurgte ham: »Hvorfor har Moses så påbudt manden at give et skilsmissebrev, når han skiller sig fra hende?« Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan. Jeg siger jer: Den, der skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud.« (Matt 19,3-9)

Enhver, som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud. (Luk 16,18)

De gifte byder jeg, dog ikke jeg selv, men Herren, at en kvinde ikke må skille sig fra sin mand v11 – men er hun blevet skilt, skal hun forblive ugift eller også forlige sig med sin mand – og en mand må heller ikke skille sig af med sin hustru.

Til de øvrige siger jeg, ikke Herren: Har en broder en ikke-troende hustru, og hun gerne vil blive boende sammen med ham, skal han ikke skille sig af med hende. Og har en kvinde en ikke-troende mand, og han gerne vil blive boende sammen med hende, skal hun ikke skille sig af med ham. For en ikke-troende mand er helliget ved sin hustru, og en ikke-troende hustru ved broderen; ellers ville jeres børn jo være urene, men nu er de hellige. Men vil den ikke-troende ægtefælle skilles, så lad det ske; en broder eller en søster er ikke bundet i sådanne tilfælde. Til fred har Gud kaldet jer. For hvordan kan du vide, kvinde, om du kan frelse din mand? Eller hvordan kan du vide, mand, om du kan frelse din hustru? (1 Kor 7,10-16)

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82358 - 18/03/2007 16:54 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og jeg må konkludere, at du vil pålægge mennesker at være gift med voldelige eller pædofile ægtefæller,

Nu synes jeg ganske ærligt at du skal til at styre dig! Kan du henvise til bare ét eneste indlæg hvor jeg gør mig til talsmand for din selvopfundne stråmand!

Jeg har på intet tidspunkt sagt at skilsmisse aldrig kan komme på tale. Jeg har alene forsøgt at forstå og at forholde mig til dine udtalelser om at det er helt ok, kirkligt set, at kristne fraskilte gifter sig igen, blot det kun bliver en borgelig vielse, og at du har denne holdning på trods af at Jesus (og andre i Bibelen) siger noget helt andet.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82359 - 18/03/2007 22:45 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Malli

Jeg må egentlig indrømme at jeg ikke, udfra Skriften, kan se at der er ret meget at rafle om.
Dit Paulus-citat handler om troende som var gift med ikke-troende (og endda, så vidt jeg har forstået, blev det INDEN de kom til tro) og ikke to troende som har fundet ud af at den første forelskelse er væk.

Det er rigtigt at Loven tillader skilsmisse (jf. Moselovens bud om hvorledes sådan en skal foregå), men Jesus gjorde det jo også klart at årsagen til at det blev tilladt i Loven er menneskenes hårde hjerter, og senere siger Jesus endda at den der gifter sig med en der er blevet skilt begår ægteskabsbrud.

Selvfølgelig er det en forfærdelig situation at stå i - at være gift med en der enten stikker af, eller på anden måde gør livet sammen ubærligt. Der skal menigheden træde til med hjælp og støtte. Men for at sige det som det er vil jeg, hvis jeg engang bliver præst, inshallah, kategorisk nægte at vie en fraskilt, jf. Jesu tale om emnet.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82360 - 18/03/2007 22:51 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Malli

Jeg vil gerne vide hvorfra du deducerer at det at et ægteskab under VISSE betingelser (utroskab er vist den eneste jeg kan komme i tanke om at Biblen nævner) kan ophæves betyder at man så kan indgå et nyt?
Det synes jeg ikke jeg kan læse nogen steder.

Og det med det negative menneskesyn?
Tjah, kristne er jo gennem mange, mange år blevet beskyldt for lige netop dette fordi vi ikke mener at sort er hvidt og hvidt er sort...

-Grundtvig

Til toppen 
#82361 - 18/03/2007 23:09 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JF, du skriver til Malli

Citat:
Det er rigtigt at Loven tillader skilsmisse (jf. Moselovens bud om hvorledes sådan en skal foregå), men Jesus gjorde det jo også klart at årsagen til at det blev tilladt i Loven er menneskenes hårde hjerter, og senere siger Jesus endda at den der gifter sig med en der er blevet skilt begår ægteskabsbrud.

Men de omtalte hårde hjerter har vi jo stadig!

Og ja, den der gifter sig med en fraskilt begår ægteskabsbrud.

Og ja, den der ukærligt bebrejder den, der begår ægteskabsbrud er endnu mere hårdhjertet ...

.. og sådan kan vi blive ved ..

Jesus har på alle måder gjort klart, at vi umuligt kan leve og arbejde "efter reglerne". Ingen af os kan.

Og hvad skal vi så gøre ved det? Lovtrældom igen igen ?
Hvor blev den gode samvittigheds pagt af?
jfr. 1.Pet. 3,21:

Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse

Skal vi ikke bare tænke os om, tage en beslutning, tage ansvaret for den beslutning og bede om Guds velsignelse - og, hvis vi frygter at beslutningen er imod Guds vilje - lægge denne bekymring frem for Gud og bede om tilgivelse ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82362 - 19/03/2007 00:25 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg vil gerne vide hvorfra du deducerer at det at et ægteskab under VISSE betingelser (utroskab er vist den eneste jeg kan komme i tanke om at Biblen nævner) kan ophæves betyder at man så kan indgå et nyt?
Det synes jeg ikke jeg kan læse nogen steder.

For eksempel fra Luther.

Hvor Luther har det fra kan jeg dog ikke redegøre for.

Til toppen 
#82363 - 19/03/2007 00:28 Det må være muligt at drøfte Bibelens ord [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Og ja, den der ukærligt bebrejder den, der begår ægteskabsbrud er endnu mere hårdhjertet ...

.. og sådan kan vi blive ved ..

Klart. Men det må også være muligt at have en drøftelse om, hvad Bibelen siger om forskellige forhold, der vedrører vores liv.

Til toppen 
#82364 - 19/03/2007 07:47 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

Jeg nævnte eksempler fra bibelen!. Der står jo direkte i bibelen, at man ikke er bundet ifald den ikke-troende vil skilles, er man ikke bundet, da er man jo fri! Man kan jo ikke være halvt bundet.

Og det er jo det,.. ER skaden sket definitivt ved at den anden ikke vil forliges ER ægteskabet brudt, og kan således ikke brydes på ny.

Sådan var det i eksemplet hvor Luther viede kvinder, hvis mænd var stukket af. Mændene havde brudt ægteskabet, og kvinderne kunne således ikke bryde det på ny.

Det er dét, det hele står og falder på, er der mulighed for forligelse, eller er der ikke?

Der er ingen tvivl om, for mig at se, at Jesus i Bjergprædiken prædikede lov, prædikede lov for at skabe syndserkendelse. Det var jo almindeligt ud fra Moseloven at blive skilt og gift "for jeres hårdhjertetheds skyld", og på samme måde som at det er bedre at rive øje ud end at se på en kvinde med begær (hvis øjet forarger) er det på samme plan ægteskabsbrud at gifte sig med en fraskilt.

Hvor mange af tilhørerne tror du ikke, der havde modtaget skilsmissebrev, og atter blevet gift?

I Bjergprædiken gør Jesus os opmærksom på at vi ikke kan opfylde loven, ja, dvs på sin egen måde, ved at indskærpe kravene.

Hvad der også ligger i det, er at Jesus jo beskytter de etablerede ægteskaber, både mod sidespring og skilsmisse, og det er i den kontekst det skal læses.

Og nej, man kan ikke umiddelbart ud fra Loven tillade nyt ægteskab. Men Luther så det i Evangeliets lys i hht. de to skriftsteder "det er ikke godt for mennesket at være alene" og "det er bedre at gifte sig end at brænde af begær", og det samme gør jeg.

Malli

Til toppen 
#82365 - 19/03/2007 08:34 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

"Men for at sige det som det er vil jeg, hvis jeg engang bliver præst, inshallah, kategorisk nægte at vie en fraskilt, jf. Jesu tale om emnet."

Jeg er som udgangspunkt af den overbevisning at alle kirkelige handlinger skal have skriftens klare opbakning! Og jeg tror, at ifald der havde været et rådhus, hvor de fraskilte kvinder kunne blive gift, så havde Luther henvist til det (efter skriftemål osv)....men jeg ved det ikke.

Det jeg går ind og anfægter er den kristne etiske forholden sig til fraskilte, der er blevet gift igen OG til homoseksuelle. Det man rent faktisk gør, er at fortælle folk, at de lever i hhv. "ægteskabsbrud" og "utugt", - hvorefter man lader dem i stikken! Jo, det man kan gøre er at "støtte" dem lidt i at bryde deres nye forhold og leve i cølibat resten af livet! Og derpå har man sit på det tørre ............fuldstændig uden hensyn til at man faktisk har smadret en masse menneske-relationer, ødelagt menneskeliv. Byde dem nogle forhold, man ikke selv ville leve under.

Ret beset er det vel de færreste, der har nådegaven til at leve i cølibat, og der er faktisk en del eksempler på selvmord blandt homoseksuelle, også kristne homoseksuelle, fordi de ikke kunne leve op til de forventninger lovske kristne havde til dem.

Man kan ikke bare fare frem med Guds lov i hånden, uden stillingtagen til mennesket, det nu rammer.

Og nej, homoseksuelle og folk, der er blevet gift igen kan ikke leve op til Guds lov, men vis mig den der kan. Den mandlige notoriske arbejdsnarkoman og den kvindelige rødstrømpe er vel ikke mere egnede til ægteskab?, Og har man i grunden skriftens opbakning til at vie disse mennesker? (nå, det var bare lige et sidespring )

I i det mindste mine øjne ville det være bedre, at homoseksuelle er i et registreret parforhold, end at de enten går i stykker inden i, fordi de brænder af begær - eller farer ud og har forskellige partnere. Og faktisk på samme måde med folk, der tidligere har været gift.

Det er faktisk et medfødt behov at have brug for ømhed, nærhed og elskov. Vi er mennesker og ikke maskiner!

Kan det virkelig passe, at Guds menigheder ikke rumme mennesker, som de ER og ikke hvad VI vil gøre dem til ????

Denne tagen udgangspunkt i det utopiske!, og med djævelens vold og magt tilpasse mennesker denne utopiske tilstand, ja, klip en hæl og hak en tå, .......det er jo præcis det samme den Katolske kirke gør, både mht synet på fraskilte og homoseksuelle....men sandelig også ifht prævention!!! Der er en frygtelig masse mennesker, der ikke passer ind i skabelonen,

- og hvad gør vi ved dem?

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/03/2007 09:25)

Til toppen 
#82366 - 19/03/2007 09:05 Re: Det må være muligt at drøfte Bibelens ord [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jakolin
Citat:
Men det må også være muligt at have en drøftelse om, hvad Bibelen siger om forskellige forhold, der vedrører vores liv.

Lige præcis!
Det er ikke bare muligt, men, synes jeg, nødvendigt.

Alle vi, som lever af Guds Ord, må blive ved med at "granske skrifterne" og holde forbindelsen med hinanden varm. Og gerne i al godhed og respekt "slå hinanden oven i hovedet med Bibel-citater", når vi tolker forskelligt!

Det holder os så fint til til Bogen og tvinger os til at fordybe os mere og mere - - - og hvad har vi ellers at argumentere udfra?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82367 - 19/03/2007 09:11 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Hvordan havde du tænkt dig at debattere, når du kun serverer nogle skrifsteder........jeg HAR allerede en bibel, tak .

Fremfør din mening, din holdning og dokumenter det (evt.) ved ordet.......det kan jeg forholde mig til, ikke det andet.

Det er ok, at du er uenig - men hvad mener du så?

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/03/2007 09:13)

Til toppen 
#82368 - 19/03/2007 09:31 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli - jeg kommer mere og mere på linje med dig i mine forsøg på stillingtagen til disse tunge sager.

Jeg har dog ikke noget imod bibelcitater (når vi altså bruger dem indbyrdes og ikke slynger om om med dem over for mennesker, som slet ikke tror at Bibelen er Guds ord).
Vores private meninger vil nemlig uundgåeligt være påvirket af vores egne tanker og følelser, og hele den bagage vi nu har med os i hver vores CV.

Så det er fint med mig, at A siger: "Der står skrevet ..... " og B svarer: "Der står også skrevet .... "

Da Djævelen fristede Jesus efter de fyrre dage i ørkenen, generede han sig ikke for at bruge bibelcitater - hvortil Jesus svarede med andre bibelcitater - og dialogen endte med Jesu tungtvejende ord til Djævelen:
›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹

Så forlod Djævelen ham, og der kom engle og sørgede for ham ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82369 - 19/03/2007 09:54 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat:
Så du mener altså ikke at det er i strid med Guds bestemmelser at blive gift igen når det blot sker borgerligt? Og dermed er det altså heller ikke at dyrke sex uden for ægteskabet når man bliver borgerlig viet men undlader at blive kirkelig viet? Er det ikke en smule selvmodsigende at være borgelig gift og samtidig være kirkeligt set enlig? Borgeligt set lever man så i et ægteskab, men kirkeligt set må det jo så være utugt idet du jo efter din definition af dette jo ikke kirkeligt set er gift?

Jeg tror, der er noget, du har misforstået, Andreas. For det første, så er en borgerlig vielse præcis lige så bindende som en kirkelig og præcis lige så gyldig også set fra et kristent perspektiv. Brylluppet er aldrig indstiftet i bibelen. Det er kun ægteskabet, så hvordan det starter, er temmelig åbent. For det andet, så er argumentet for en borgerlig, og ikke en kirkelig vielse af fraskilte jo netop, at det bibelsk set er forkert. Og derfor skal man lade være. Men vi har ikke nogen ret til at forlange det samme af mennesker uden for kirken. Og vælger nogen, der er kristne alligevel at gengifte sig, så kan man også argumentere for, at de bør få det gjort borgerligt for at det ikke er andre end deres egen samvittighed, det hænger på. (Hvilket det så heller ikke gør alligevel, da præster frit kan nægte at vie fraskilte, hvis det er imod deres samvittighed...)

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#82370 - 19/03/2007 11:06 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Jalokin! (egentlig også svar til Malli)

"For eksempel fra Luther.

Hvor Luther har det fra kan jeg dog ikke redegøre for."

Og det er jo lidt dét jeg ville vide

Der er desværre en kedelig tendens til at tage ALT hvad Luther har skrevet for autoritativt (heldigvis med undtagelse af hans eskapader omkring jøderne....), og man glemmer at Luther også bare var et menneske som du og jeg.
Et menneske som VIRKELIG blev brugt af Gud til at gøre op med misbrug i kirken og til at finde tilbage til gamle trossandheder som var blevet forvansket, men stadig kun et menneske.

Den lutherske reformations triumfråb var "Sola Scriptura!" -"Skriften alene!", og derfor mener jeg at vi ikke bare bevidstløs kan henvise til Luther uden at måle det på Skriftens vægt, for så begår vi præcis den samme fejl som katolikkerne der henviser til "kirkefædrene" og paven i et væk - og så er vi lige vidt

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82371 - 19/03/2007 12:04 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: KajQrd]
Andreas Falck
Bruger

Hej Mark
Citat:
Jeg tror, der er noget, du har misforstået, Andreas.

Nej, det er bestemt ikke mig der har misforstået noget. Det er Malli der så gerne vil have denne seperation mellem kirkelig og borgelig vielse.

Bibelen er, som du påviser, meget tydelig og endda entydig om dette!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82372 - 19/03/2007 13:21 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Hej Andreas
Grunden til, at jeg blot skrev, at du havde misforstået noget, var, at jeg var en anelse usikker på, hvad det var, du havde misforstået, men jeg kunne bare ikke finde hoved og hale i det, du skrev og så det, at det skulle være i konflikt til det, du svarede på... Som jeg skrev: Der er ingen forskel på, hvor bindende en vielse er, om den er borgerlig eller kirkelig. Men der er altså en forskel i forhold til, hvor forpligtet man er over for Gud med det, man gør. Ikke forstået sådan, at en borgerlig viet kristen ikke er forpligtet over for Gud. Men man er det ikke pr. definition, hvis man bliver borgerligt viet. Det mener jeg, at man er, hvis man bliver kirkelig viet. Står man i kirken og lover at leve sammen "til døden jer skiller," så må det forventes, at rammen er de anvisninger, Bibelen giver for et ægteskab. Det vil blandt andet sige, at man ikke gengifter sig, før den første ægtefælde er død og at man ikke kan blive gift som homoseksuel. Disse rammer kan og skal kirken holde sig inden for, og det skal en borgmester ikke. Det må han faktisk ikke engang, og det mener jeg er ret så væsentligt... Så mit problem med det, du skriver er ikke i forhold til, hvad Bibelens syn på det er, men at den, der forretter en borgerlig vielse ikke er forpligtet på Bibelen.

Til toppen 
#82373 - 19/03/2007 13:58 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: KajQrd]
Andreas Falck
Bruger

Hej Mark
Citat:
Så mit problem med det, du skriver er ikke i forhold til, hvad Bibelens syn på det er, men at den, der forretter en borgerlig vielse ikke er forpligtet på Bibelen.

Den kristne der bliver viet, uanset kirkelig eller borlgelig, er forpligtet over for Gud på nøjagtig samme måde. Hvad en ikke-troende vælger at gøre må helt være op til den ikke-troende. Det kan kirken ikke "lovgive" om og skal heller ikke. Men som kristen er jeg da af den overbevisning at alle mennesker kommer til at stå til regnskab på dommens dag, og på den dag er det alene Guds Lov der er gældende.

Så når Malli tilsyneladende påstår at en kristen kan krybe uden om Guds Lov ved blot at lade sig borgelig vie, da er hun helt galt afmarcheret.

Jeg er ikke i tvivl om hvad Bibelens klare og entydige retningslinier for ægteskab er.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82374 - 19/03/2007 14:24 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej malli!

Jeg skriver jo netop, at jeg ikke kan få det ud af de bibelske tekster (hvorefter jeg kopierede dem ind, ikke kun for din skyld, men for alle læsere; der er vel forhåbentlig flere der læser med her ).

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82375 - 19/03/2007 14:34 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Nej, misforstå mig endelig ikke............det jeg søger er noget, der bliver udledt af skriftstederne. Jeg kan f.eks finde en masse skrifsteder hvor der står at homoseksualitet er synd, men jeg kan finde lige så mange skrifsteder, der fortæller at vi skal elske vores næste som os selv,- det interessante for mig at se, er hvordan vi omsætter ordet, og ikke som "visse kristne retninger" blot serverer skrifsteder, og derpå må folk da ellers selv finde ud af resten. "Nå KNÆKKEDE han?, what a pitty, nå men GODT at han i det mindste ikke kommer HER mere med alle sine vamle synder"

Noblesse oblige.

Det virker næsten til, at folk mener, at mennesker selv evner at bryde med synden, ja, de skal bare tage sig sammen.

Overfor det syn står Jesus så og siger, at det er hip som hap om man gør gerningen, eller man har det i sit hjerte! Ja, man kan utvivlsomt forbyde både det ene og andet, alt det synlige. Men arvesynden, vi alle har, der hader Guds lov og elsker synden, den kan man ikke forbyde ved lov.

Det er selvfølgelig ganske let at hade andres synder, men det går unægteligt noget mere trægt med ens egne.

Hvordan kan man fordre af andre, at de skal bryde med synden, når man nu ikke selv kan?

Måske har homoseksuelle og fraskilte, der er gift igen, endda en stor fordel frem for andre, de er ihvertfald ikke længere i tvivl om, at de har brug for nåden ved syndernes forladelse!.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/03/2007 14:36)

Til toppen 
#82376 - 19/03/2007 14:48 Har Gud virkelig sagt ... ? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej malli!
Citat:
Kan det virkelig passe, at Guds menigheder ikke rumme mennesker, som de ER og ikke hvad VI vil gøre dem til ????

Jeg mindes at have læst noget lignende før. Nemlig i 1 Mos 3,1: »Har Gud virkelig sagt ...«

Ja, Gud har virkelig sagt at fraskilte ikke må gifte sig igen. Og Gud har virkelig sagt at mænd ikke må have seksuelt forhold til andre mænd.

Er det helt umuligt at leve i cølibat? Nej, det mener jeg ikke det er. Men det kræver selvfølgelig at menigheden bakker en op, og ikke taler Verden efter munden. Jeg ikke selv gift og har efterhånden været på udkig lidt for længe (synes jeg selv). Og min erfaring er, at mange kristne taler for meget om sex og på den måde er med til at bekræfte sekulære vrangforestillinger. Et eksempel på det er adamogeva.dk, hvor der skrives en masse om sex og seksualitet og næsten ingenting om relationer, det at finde en kæreste osv.

Mvh. Jalokin

Ændret af Jalokin (19/03/2007 15:48)

Til toppen 
#82377 - 19/03/2007 14:50 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Den kristne der bliver viet, uanset kirkelig eller borlgelig, er forpligtet over for Gud på nøjagtig samme måde.

Det er vi helt enige om.

Citat:
Hvad en ikke-troende vælger at gøre må helt være op til den ikke-troende. Det kan kirken ikke "lovgive" om og skal heller ikke.

Det er vi derimod helt uenige om. Når kirken vier to mennesker, er det også kirkens ansvar. Er brylluppet i uoverensstemmelse med kirkens grundlag, skal kirken afvise at vie de to.

Citat:
Men som kristen er jeg da af den overbevisning at alle mennesker kommer til at stå til regnskab på dommens dag, og på den dag er det alene Guds Lov der er gældende.

Også her er vi enige

Citat:
Så når Malli tilsyneladende påstår at en kristen kan krybe uden om Guds Lov ved blot at lade sig borgelig vie, da er hun helt galt afmarcheret.

Jeg tror, jeg læser Mallis indlæg noget anderledes, end du gør det.

Citat:
Jeg er ikke i tvivl om hvad Bibelens klare og entydige retningslinier for ægteskab er.

Det er jeg, men nok ikke så meget i forhold til de spørgsmål, der har været oppe i denne diskussion hidtil...

Til toppen 
#82378 - 19/03/2007 15:06 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: KajQrd]
Andreas Falck
Bruger

Hej Mark
Citat:
Citat:
Hvad en ikke-troende vælger at gøre må helt være op til den ikke-troende. Det kan kirken ikke "lovgive" om og skal heller ikke.

Det er vi derimod helt uenige om. Når kirken vier to mennesker, er det også kirkens ansvar. Er brylluppet i uoverensstemmelse med kirkens grundlag, skal kirken afvise at vie de to.

Nej, jeg virkelig ikke at vi er spor uenige. Jeg tror blot at du ikke har fået læst hele tråden tilstrækkelig grundigt.

Når jeg skriver, at hvad en ikke-troende vælger at gøre [underforstået: uden for kirken og kirkens regi], må være helt op til den ikke-troende. Kriken kan ikke "lovgive" om hvad ikke-troende gør uden for kirkens regi, f.eks. når en ikke-troende vælger borgelig vielse.

At et borgeligt indgået ægteskab er lige så gyldigt som et kirkeligt, set ud fra Guds synsvinkel, ændrer ikke på, at de ikke-troende har fuld religionsfrihed til at ville vælge at blive gift og skilt som det passer dem. Det kan og skal kirken ikke forsøge at forhindre de ikke-troende i. At det så er kirkens opgave at forkynde evangeliet, og ad den vej, påvirke folks holdninger, er en helt anden sag.

Kirken hverken kan eller skal have magt til at kunne forhindre verdslige myndigheder til at acceptere at folk lever i hor, bliver gengift eller lever i registreret partnerskab. Kirken kan og skal alene forkynde evangeliet over for dem der gider høre det. Og alle skal have deres fulde frihed til ikke at ville høre det. Ellers sker der jo en indskrænkning i religionsfriheden, - og så er vi jo snart tilbage ved den mørke middelalderens religionsundertrykkelse hvor det pavelige kirkevælde i praksis havde dødsstraf for lægfolk der ejede eller læste i Bibelen, især på deres eget modersmål. Misbrug af kristendommen på denne måde er noget fanden har skabt for at skade kristendommen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82379 - 19/03/2007 15:06 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Hej Mark!
Mon ikke dette giver et indblik i tankegangen bag:
Citat:
Men spørger du: Er der da slet ingen grund, som gør, at ægtefællerne må lade sig skille og indgå nyt ægteskab? Svar: Kristus nævner her og i Matt 19, 9 kun én grund, nemlig ægteskabsbrud, og støtter dette på Moses’ lov, som straffer ægteskabsbrud med døden. Da nu døden alene opløser et ægteskab, så er en ægteskabsbryder allerede skilt, ikke af mennesker, men af Gud selv, og det ikke alene fra sin ægtefælle, men fra selve livet. For ved sit ægteskabsbrud har man selv skilt sig fra sin ægtefælle og opløst ægteskabet, som man ikke må opløse eller skille, og derved gjort sig skyldig til døden, så man for Gud er allerede død, selv om dommeren ikke overgiver en til døden. Da nu Gud her gør skilsmisse, så bliver den anden part løst og fri, så vedkommende ikke er forpligtet til at beholde den part, der har brudt ægteskabet, med mindre man gerne vil.

Fra afsnittet Forelskelse og varme følelser i Luthers kommentar til Bjergprædikenen.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82380 - 19/03/2007 15:10 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
der er vel forhåbentlig flere der læser med her ).

Hvor får du dog den tanke fra

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82381 - 19/03/2007 15:53 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Hmmm, du har ret... Vi er helt enige

Til toppen 
#82382 - 19/03/2007 16:45 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, jeg misforstod dig slet ikke - prøvede tværtimod at bekræfte det du siger med et lille supplement.

Vi ér skam helt enige! I hvert fald om detteher!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82383 - 19/03/2007 16:51 "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Ja, det er nok bare Satan der skriver her og ikke Malli! .

Og så kan du jo overveje hvilket skriftsted overskriften sigter til.

Og hvis du ellers vil læse mit indlæg ordentligt, så skriver jeg jo hvordan de homoseksuelle mødes af menigheden dvs. af kristne!!.

"
Citat:
Er det helt umuligt at leve i cølibat? Nej, det mener jeg ikke det er.

"

Fint, ønsker du selv at leve i cølibat resten af livet???
Det er der ikke noget fra din efterfølgende ord, der viser, så må man jo blot håbe at din kommende hustru ikke skrider fra dig, for så ville du jo selv skulle leve op til det du kræver af andre....

Men du kan ikke forvente, at mennesker ønsker at leve i cølibat resten af livet, og hvordan vil du tacle det?

Citat:
Og min erfaring er, at mange kristne taler for meget om sex og på den måde er med til at bekræfte sekulære vrangforestillinger

Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med "sekulære vrangforestillinger", mener du at det er muligt at påvirke mennesker, så de bliver homoseksuelle eller ønsker at gifte sig, når de er fraskilte?? Eller hvad?

Mener du at sexualdriften er betinget af hvorvidt man taler om den eller ej.........og tror du ikke at der er andet og mere end lige sex, der gør at folk kan ønske sig en ægtefælle?

Ups forresten, hvad laver du selv inde på den der frygtelige side??? Jeg kendte den ikke engang........men det kan være jeg skal kigge ind og blive "smittet" med alverdens unoder, skal nok passe på at jeg ikke bliver homoseksuel

Mvh Malli

Ændret af malli (19/03/2007 17:12)

Til toppen 
#82384 - 19/03/2007 16:52 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hej igen

Jo, et indblik i tankegangen bag gav det da, men om det så holder teologisk er en anden sag.
For hvis det at være en ægtefælle utro kan betyde at man er død for Gud, så tager Skriften fejl når den siger at der IKKE er NOGET der kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre, og endnu værre betyder det at "dødssynderne" er blevet genindført ad bagvejen, og at utroskab er en synd for hvilken der ikke findes tilgivelse. Og dette findes der ikke belæg for i Skriften.

Og selv hvis det SKULLE forholde sig sådan kan jeg ikke se at tilladelse til at indgå nyt ægteskab følger deraf?

I øvrigt kan jeg ikke være enig med Luther i at Jesus blåstempler "dødsstraf" (i nogen henseende) for ægteskabsbrud i henhold til Loven, jf. "Lad den der er ren kaste den første sten"-eksemplet hvor en kvinde blev grebet på fersk gerning i føromtalte akt.

Så kort sagt mener jeg at Luther tager fejl, og at hans argumentation på flere vigtige punkter ikke holder.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82385 - 19/03/2007 17:30 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

"For hvis det at være en ægtefælle utro kan betyde at man er død for Gud, så tager Skriften fejl når den siger at der IKKE er NOGET..."

Undskyld, jeg må snart tage mig til hovedet. Luther skrev IKKE om utroskab, han skrev ÆGTESKABSBRUD! Det er ikke et og samme. Utroskab kan medføre ægteskabsbrud, men der er også situationer, hvor ægtefællen tilgiver, dem er der faktisk temmelig mange af. Ægteskabsbrud er der hvor ægteskabet er opløst, ægtefællen har opløst ægteskabet ved at fordufte, bedrive utugt...eller ganske enkelt ved at sige, at han/hun ikke længere vil være gift, og fastholde det.

Det Luther så taler om er at så er ægtefællen død, - dette er en henvisning til "til døden jer skiller", altså til skriftstedet om at man er bundet så længe ægtefællen er i live....

Selvfølgelig er det ikke en henvisning til at man er død fra nåden i Kristus! Dette ville være ganske utænkeligt for hovedmanden bag "sola fide, sola gratia....".......din beskyldning er jo tæt på luthersk blasfemi.

Malli

Til toppen 
#82386 - 19/03/2007 17:39 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!

Du har mange gode og menneskelige argumenter for hvorfor ægteskab efter skilsmisse er acceptabelt - også i en kristen sammenhæng. Men jeg ser ikke så meget bibelsk argumentation.

Så når alt kommer til alt er dette vel et spørgsmål om:
1) Vi tror at Bibelen er troværdig
2) Vi tror at Guds bud er det bedste for os, uanset om vi har svært ved at forstå det.

Så vidt jeg forstår er du enig i de to punkter.
3) Spørgsmålet er vel derfor, hvad Bibelen siger om skilsmisse, og hvordan det skal forstås.

Hvad mener du? Er der er bibelsk belæg for at det er acceptabelt i alle tilfælde, eller kun i bestemte tilfælde?

Og dernæst kan man få en lang og meget vigtig samtale om, hvordan man i menigheden praktiserer det syn, man står for.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82387 - 19/03/2007 17:49 Luther om skilsmisse [Re: malli]
Anonym
Anonym

Som jeg læser den tekst, siger Luther klart at en ægteskabsbryder er at regne for død (også selv om han/hun ikke fysisk er død), hvorved den anden part er fri til at indgå nyt ægteskab.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82388 - 19/03/2007 18:04 Katolikker og skilsmisse [Re: malli]
Anonym
Anonym

Citat:
For nylig hørte jeg en amr. katolsk udsendelse på nettet, hvor man kunne ringe ind. Og der var mennesker, der havde været gift, og var gået fra hinanden for tyve år siden! Begge parter havde fundet en anden, men ægteskabet kunne ikke ophæves - og de kunne således ikke blive gift (heller ikke selvom de havde børn med den ny partner). Det var selvsagt dybt ulykkelige mennesker.

Det er kun i kirkeretlig forstand. Civilretsligt kan de vel blive skilt ligesom alle andre amerikanere.

Så problemet for disse mennesker er, at de ønsker fortsat at være medlemmer af pave-kirken.

Mvh. Jalokin

PS: Er der over hovedet nogle katolske lande tilbage, hvor skilsmisse ikke er tilladt?

Til toppen 
#82389 - 19/03/2007 18:05 Re: Luther om skilsmisse [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Ja, netop. Vedkommende har brudt ægteskabet - ægteskabet kan derfor ikke brydes på ny, vedkommende er som "død" i Guds øjne, som Luther sagde. Dette er en referance til Rom. 7 " En gift kvinde er ved lov bundet til sin mand, så længe han lever; men dør han, er hun løst fra den lov, der bandt hende til ham. Hun vil altså stå som ægteskabsbryder, hvis hun bliver en andens, mens hendes mand er i live; men dør han, er hun fri fra loven, så at hun ikke er ægteskabsbryder ved at blive en andens" og 1. Kor. 7,39.

Nu havde jeg lige fundet skriftstedet, så det kom lige med.

Malli

Til toppen 
#82390 - 19/03/2007 18:20 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Citat:
Overfor det syn står Jesus så og siger, at det er hip som hap om man gør gerningen, eller man har det i sit hjerte! Ja, man kan utvivlsomt forbyde både det ene og andet, alt det synlige. Men arvesynden, vi alle har, der hader Guds lov og elsker synden, den kan man ikke forbyde ved lov.

Gør Jesus nu også det? Han siger at begge dele leder til Guds dom. Utugtige tanker er at lade begære undfange. Utugt er at lade det føde synd. Løsningen er at abortere inden Menneskeligt har utugtige tanker store konsekvenser, men det har endnu større og mere ødelæggende konsekvenser at handle utugtigt.

Citat:
det interessante for mig at se, er hvordan vi omsætter ordet, og ikke som "visse kristne retninger" blot serverer skrifsteder, og derpå må folk da ellers selv finde ud af resten.

Fuldstændig enig. Men så må man også være enige om, hvad ordet siger.
Citat:
Hvordan kan man fordre af andre, at de skal bryde med synden, når man nu ikke selv kan?

Enig. Et meget vigtigt spørgsmål. Men det må ikke bruges til at komme frem til det svar, at fordi vi alle kæmper med synden, skal vi give efter.

En ting er at være utilstrækkelig i stand til at elske sin fjende, være gæstfri, hjælpe fattige og sultende osv. Hvis man derimod bevidst satser på skattesnyd, udbytning af andre mennesker osv., så har man opgivet kampen. Når et homoseksuelt par bliver 'viet' på rådhuset, så har de på samme måde accepteret synden.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82391 - 19/03/2007 18:22 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Udgangspunktet er jo soleklart, kristne må ikke bryde ægteskab! Men de er jo ikke herrer over om deres ægtefælle bryder det ved sin opførsel eller slet og ret begærer skilsmisse. Man kan jo ikke TVINGE et menneske til at være sammen med en selv.

Og der er jo utallige måder, hvorpå en ægtefælle kan bryde et ægteskab - menneskets kreativitet fejler jo ingenting, vedk. kan stikke af med en anden, være notorisk ekstrem voldelig, være pædofil - you name it.

Malli

Til toppen 
#82392 - 19/03/2007 18:26 Re: Luther om skilsmisse [Re: malli]
Anonym
Anonym

Jeg læser dette skriftsted (1 Kor 7,39) ret bogstaveligt. Når der står død, så kan jeg ikke se andet end at det betyder død som enhver dansker vil forstå ordet - nemlig i dets ligefremme betydning.

Til toppen 
#82393 - 19/03/2007 18:37 adamogeva.dk [Re: malli]
Anonym
Anonym

Citat:
Ups forresten, hvad laver du selv inde på den der frygtelige side??? Jeg kendte den ikke engang........men det kan være jeg skal kigge ind og blive "smittet" med alverdens unoder, skal nok passe på at jeg ikke bliver homoseksuel

Jeg har fulgt med i debatten på JesusNet

Til toppen 
#82394 - 19/03/2007 18:48 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Citat:
"Løsningen er at abortere inden Menneskeligt har utugtige tanker store konsekvenser, men det har endnu større og mere ødelæggende konsekvenser at handle utugtigt."

NOPE, løsningen er at give Gud ret, når han siger at vi er syndere! Skal vi befries fra synden, da er det Guds suveræne værk og ikke vore bestræbelser. Tak jeg HAR prøvet det der med at styre tankerne i min tid i Trosbevægelsen......det kan gå for en tid, men gamle Adam kigger frem alligevel. Man kan ikke hypnotisere sig selv væk fra synden.

Jeg tror på nåden ved syndernes forladelse, for "Kunde Mennesket i Kraft af en Viljesbeslutning opgive det syndige Liv, og kunde det igennem sin Anger opnå at hade synden, da var det i Sandhed ikke af Nåde men ved Gerninger, at Mennesket blev frelst" (O. Hallesby: Kristendommens kraft)

Citat:
En ting er at være utilstrækkelig i stand til at elske sin fjende, være gæstfri, hjælpe fattige og sultende osv. Hvis man derimod bevidst satser på skattesnyd, udbytning af andre mennesker osv., så har man opgivet kampen. Når et homoseksuelt par bliver 'viet' på rådhuset, så har de på samme måde accepteret synden.

Hvordan kan det være, at du graduerer synden?

Hvori består forskellen på at være utilstrækkelig til at elske sin fjende, være gæstfri og hjælpsomhed af fattige og sultende - og så utilstrækkelig til at have et ægteskab, som er ideelt ifht Lovens krav?

Det er ret tydeligt, at du ikke mener, at det er så "slemt" ikke at elske din fjende, fordi Guds Lov jo rammer dig! (og mig!!! ) - men Gud gør jo ikke disse gradueringer!!

Og udgangspunktet må jo være, at Gud møder mennesket, der hvor det er! Han møder jo også dig, der hvor du er! - selvom du er ugæstfri og ligeglad med de fattige og sultne...og bestemt ikke er i stand til at elske...heller ikke din fjende. Og ditto mig.

Det er muligt at Guds nåde virker så et menneske ikke længere er homoseksuelt, men ret beset, når vi ser på Bibelens Jesus, så er det menneskers hårdhjertethed, egenkærlighed og fordømmelse han nok først ønsker at pille ved.

Se, Gud stiller INGEN betingelser førend han vil møde os, og det bør vi heller ikke gøre som kristne.

Du kan sige, at homoseksuelle har accepteret synden ved at blive viet på rådhuset, og deri har du muligvis ret,- men det kan ikke stå alene, for hvor mange områder har du og jeg ikke accepteret synden i vort liv? I hvertfald virker det til at du selv har accepteret nogle ting i dit liv, der står klart Gud imod - jeg har! Jeg EVNER ikke at elske min fjende! Og jeg HADER Guds lov! Ja, det er rene ord for pengene.......derfor ved jeg, at om jeg skal frelses, da må det være af nåde,

.....................og det samme gælder de forfærdelige homoseksuelle .

Malli

Ændret af malli (19/03/2007 19:09)

Til toppen 
#82395 - 19/03/2007 19:25 Re: adamogeva.dk [Re: ]
malli
Bruger

Nu har jeg kigget lidt på siden, ....jeg dåner af forargelse

Nej. Synes faktisk det er en god, oplysende og ikke mindst SOBER side.

Malli

Til toppen 
#82396 - 19/03/2007 19:33 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Malli
Citat:
Det Luther så taler om er at så er ægtefællen død, - dette er en henvisning til "til døden jer skiller", altså til skriftstedet om at man er bundet så længe ægtefællen er i live....

Vil det så sige, at når man lover at elske og ære hinanden "til døden jer skiller", så betyder det egentlig bare, at man vil elske og ære hinanden ind til én ønsker skilsmisse og bryder ægteskabet? Altså med andre ord, at man vil elske og ære hinanden lige så længe, som begge har lyst til det? Bliver det så ikke lidt et tomt løfte?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82397 - 19/03/2007 20:18 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

"Vil det så sige, at når man lover at elske og ære hinanden "til døden jer skiller", så betyder det egentlig bare, at man vil elske og ære hinanden ind til én ønsker skilsmisse og bryder ægteskabet? Altså med andre ord, at man vil elske og ære hinanden lige så længe, som begge har lyst til det? Bliver det så ikke lidt et tomt løfte?"

Nej, når man lover at elske og ære til døden skiller, så betyder det det. Men man er jo ikke herre over ifald ens ægtefælle vil skilles eller stikker af med en anden, kort sagt man er ikke herre over ifald ens ægtefælle bryder ægteskabet. Det er da logik for burhøns, at ingen ønsker at gifte sig, ifald man VED at ægtefællen vil bryde ægteskabet. Når man indgår ægteskab tror og håber man alt, også at det vil vare ved indtil døden skiller.

Der er jo væsentlig forskel på at tale om et ægteskab, der er etableret ELLER tale om et ægteskab, der er brudt.

Malli

Til toppen 
#82398 - 19/03/2007 20:49 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken! [Re: KajQrd]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hmmm, du har ret... Vi er helt enige

§1 Andreas har altid ret
§2 Hvis dette skulle vise sig ikke at være tilfældet, træder §1 straks i kraft.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82399 - 19/03/2007 21:50 Re: adamogeva.dk [Re: malli]
Anonym
Anonym

Sober ja. Mange kan sikkert have god brug af den. Men for mig er den irrelevant. Hvis jeg kigger nogle år tilbage og tænker på dengang jeg var i målgruppen ville min holdning have været den samme.

Til toppen 
#82400 - 19/03/2007 22:08 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men du kan ikke forvente, at mennesker ønsker at leve i cølibat resten af livet, og hvordan vil du tacle det?

Tja, der er da stadig kristne der vælger at ville leve efter Guds anvisninger og ikke MOD Guds anvisninger!! - Det er muligt at det er en stor overraskelse for dig, men det er det altså ikke for alle.

Jeg har i Bibelen ikke kunnet finde andre "gyldige" skilsmisseårsager end utroskab og det at en ikke-troende ægtefælle kræver skilsmisse. Og det at gifte sig med en fraskilt kalder Jesus jo direkte for at leve i hor. Men det tager du, ifølge dine indlæg, jo egentlig ikke rigtig særlig højtideligt eller tungt?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82401 - 19/03/2007 22:25 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Citat:
NOPE, løsningen er at give Gud ret, når han siger at vi er syndere! Skal vi befries fra synden, da er det Guds suveræne værk og ikke vore bestræbelser.

Ja, men det er jo ikke bare noget der sker sådan vupti. Man må selv være villig til at "rive det højre øje ud". Og det formentlig de fleste af os, der har noget at arbejde med der.

Og nej, jeg graduerer ikke synden! Gud fordømmer al synd, uanset om det er en utugtig tanke eller ægteskabsbrud der fører til mord. David kunne have kigget væk eller skyndt sig ind i huset, men gjorde det ikke. Han gik hele linen ud og det kostede både ham selv og andre dyrt. Hvis han havde 'nøjes' med at kigge lystigt på en anden mands kone, havde han nok begået ægteskabsbrud, men mange andre havde sparet livet (noget kunne tyde på at Joab med fuldt overlæg sendte en deling for tæt på muren, med det formål at få Urias slået ihjel, 2 Sam 11,21).

Indgangsvinklen til denne debat var at den svenske kirke har besluttet at 'vie' homofile. Det er da om noget at institutionalisere synden. Kunne man forestille sig at kirken på samme måde accepterede ubarmhjertighed osv.? Forhåbentlig ikke. Men det ændrer jo ikke på, at de fleste kæmper med utugtige tanker, og mange kæmper med ikke at snyde, være barmhjertige, gæstfrie osv. På den led er der ingen forskel!

Men når kirken så institutionaliserer synden som den svenske kirke gør, så er der jo ikke længere blot tale om at være 'utilstrækkelig'. Det er det samme som at sige at det komme ud på et om jeg kaster et lystigt blik på en anden mands kone eller om jeg er VIP-medlem hos diverse natklubber.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82402 - 19/03/2007 22:32 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Tja, der er da stadig kristne der vælger at ville leve efter Guds anvisninger og ikke MOD Guds anvisninger!! Det er muligt at det er en stor overraskelse for dig, men det er det altså ikke for alle.

Citat:
Men det tager du, ifølge dine indlæg, jo egentlig ikke rigtig særlig højtideligt eller tungt?

Ærlig talt, Andreas. Hvordan synes du selv det hænger sammen, at du tilsyneladende "vælger" at leve efter Guds anvisninger, når du så notorisk taler nedladende til andre debattører?

Jeg vil godt frabede mig dine bull-dozermanerer og lossen over skinnebenet!

Skal vi to debattere, må du fluks finde en anden tone. Tak. Faktisk har jeg ikke andre kommentarer.

Malli

Til toppen 
#82403 - 19/03/2007 23:19 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Citat:
"Man må selv være villig til at "rive det højre øje ud". Og det formentlig de fleste af os, der har noget at arbejde med der."

Ja, det er så det vi ikke ser ens på. Jeg er 100% overbevist om at vi ikke kan befri os selv fra synden, eller "arbejde med synden" som du kalder det - faktisk mener jeg, at vi er magtesløse overfor synden,- ja, det var Paulus i hvertfald. Og jo før vi kommer dertil, des bedre.
Og ja, kommer i skrivende stund i tanke om Stengrunden, som vidst forklarer det bedst http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post22834

Citat:
Kunne man forestille sig at kirken på samme måde accepterede ubarmhjertighed osv.? Forhåbentlig ikke. Men det ændrer jo ikke på, at de fleste kæmper med utugtige tanker, og mange kæmper med ikke at snyde, være barmhjertige, gæstfrie osv. På den led er der ingen forskel!

Men når kirken så institutionaliserer synden som den svenske kirke gør, så er der jo ikke længere blot tale om at være 'utilstrækkelig'.

Jeg synes slet ikke, du har forholdt dig til det jeg skrev om graduering af synden, hvordan kan det være??

For mig at se, kan det eneste problem være, at kirken udfører en handling, den ikke har Bibelens klare ord på.

I hvertfald er jeg ikke specielt vild med dine ord om "institutionalisering af synder" og øvrige sammenligning, tror at det må såre en masse mennesker at læse, husk på at deres følelser for deres samlever/kæreste ikke er en dyt anderledes end de følelser heteroseksuelle har for den de elsker!.

Det må være svært, ja gøre ondt, at se sig sammenlignet med utro, bedrageriske ægtemænd og "ubarmhjertige". Men ok, du ligger i det mindste i den pænere ende af skalaen, de må jo også af og til fra kristne se sig sammenlignet med pædofile og sodomister (det har jeg faktisk selv i min nidkære dømmesyge sammenlignet dem med engang - pinligt!!). Hvad værre er, at dette negative syn på homoseksuelle, i værste fald kan skræmme dem væk fra Herrens nådemidler i kirken.

Og de har ikke mindre brug for syndernes forladelse end du og jeg.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/03/2007 23:21)

Til toppen 
#82404 - 19/03/2007 23:37 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Skal vi to debattere, må du fluks finde en anden tone. Tak. Faktisk har jeg ikke andre kommentarer.

Er der noget forkert i at forholde sig til de holdninger du selv giver udtryk for.

Kan du ikke tåle at man forholder sig til de holdninger du selv lægger frem skulle du da helt lade være med at lægge dem frem.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82405 - 20/03/2007 00:38 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Citat:
Jeg er 100% overbevist om at vi ikke kan befri os selv fra synden, eller "arbejde med synden" som du kalder det - faktisk mener jeg, at vi er magtesløse overfor synden,- ja, det var Paulus i hvertfald.

Ja, men det ændrer jo ikke på at vi kan forsage fristelser? Eller hvad? Paulus taler da om at fuldføre løbet (1 Kor 9,24). Denne strid skal vi kæmpe ned Guds kraft i erkendelse af vores egen magtesløshed. Men lad os ikke blive så lovskræmte, at hele den smøre skal med hver evig eneste gang at det nævnes. I så fald ender det jo med at man ikke kan føre en teologiske samtale.
Citat:
Jeg synes slet ikke, du har forholdt dig til det jeg skrev om graduering af synden, hvordan kan det være??

Læs igen: "Og nej, jeg graduerer ikke synden! ..." osv.

Citat:
I hvertfald er jeg ikke specielt vild med dine ord om "institutionalisering af synder" og øvrige sammenligning, tror at det må såre en masse mennesker at læse, husk på at deres følelser for deres samlever/kæreste ikke er en dyt anderledes end de følelser heteroseksuelle har for den de elsker!.

Hey, hvad kalder du så det her
Citat:
Hvori består forskellen på at være utilstrækkelig til at elske sin fjende, være gæstfri og hjælpsomhed af fattige og sultende - og så utilstrækkelig til at have et ægteskab, som er ideelt ifht Lovens krav?

Du ka' ikke bare begynde at drage paralleller, og så brokke dig når en anden tager tråden op!

Citat:
Det må være svært, ja gøre ondt, at se sig sammenlignet med utro, bedrageriske ægtemænd og "ubarmhjertige". Men ok, du ligger i det mindste i den pænere ende af skalaen, de må jo også af og til fra kristne se sig sammenlignet med pædofile og sodomister (det har jeg faktisk selv i min nidkære dømmesyge sammenlignet dem med engang - pinligt!!). Hvad værre er, at dette negative syn på homoseksuelle, i værste fald kan skræmme dem væk fra Herrens nådemidler i kirken.

Det tror jeg da Paulus vil blive ked af at høre: Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. (1 Kor 6,9-10).

Oder was?

Man får næsten indtryk af at jeg stiller mig op på gader og stræder og skriver læserbreve hvor jeg sammenligner homoseksualitet med alverdens ulykker. Det forholder sig nok snarere modsat: Jeg er alt for fej til at bare nærme mig Bibelens sprogbrug i den sammenhæng.

I øvrigt må jeg lige minde om, at udgangspunktet for debatten var vielse af homofile i kirken. Det er fint at inddrage andre forhold, men den svenske kirke har altså ikke indført et ritual for velsignelse af afgudsdyrkning, tyveri, griskhed, drukkenskab spotteri eller røveri. Det er heller ikke lige det, der er oppe i den danske debat. Derfor synes jeg ikke det er fair pludselig at beskylde mig for alverdens farisæisme, fordi jeg ikke inddrager det i debatten.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82406 - 20/03/2007 07:25 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Hvis jeg ikke var i stand til at forholde mig til de holdninger, jeg giver udtryk for, så havde jeg jo ikke svaret de mange henvendelser og reaktioner, jeg har modtaget! Og trådens længde taler for sig selv.

Men der er mange nivauer at debattere på, og kører tonen over i personlige angreb som her "Det er muligt at det er en stor overraskelse for dig, men det er det altså ikke for alle.

Men det tager du, ifølge dine indlæg, jo egentlig ikke rigtig særlig højtideligt eller tungt?
" står jeg af. I dit første udsagn fortæller du mig, at jeg er langsomtopfattende, i det næste fortæller du mig, at jeg ikke tager min tro højtideligt.

Hvordan du kan få denne nedladende facon overfor andre til at hænge sammen med dit iver for at holde Guds bud er mig en gåde.

Whatever. På det plan vil jeg ikke debattere.

Malli

Ændret af malli (20/03/2007 07:32)

Til toppen 
#82407 - 20/03/2007 08:12 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

"Ja, men det ændrer jo ikke på at vi kan forsage fristelser? Eller hvad? Paulus taler da om at fuldføre løbet (1 Kor 9,24). Denne strid skal vi kæmpe ned Guds kraft i erkendelse af vores egen magtesløshed. Men lad os ikke blive så lovskræmte, at hele den smøre skal med hver evig eneste gang at det nævnes. I så fald ender det jo med at man ikke kan føre en teologiske samtale"

Det er tilsyneladende nødvendigt, at "hele den smøre" skal med, for jeg kan jo se, at du bagatelliserer de former for synd, der rammer os alle.

Mener du selv at du kan bekæmpe syndens og dødens lov, der er i dit legeme*) ved at forsage fristelser? Ja, jeg havde nær sagt, "gid det var så vel"

Citat:
Læs igen: "Og nej, jeg graduerer ikke synden! ..." osv.

Citat:

Hey, hvad kalder du så det her

Citat:

Hvad er din pointe? Jeg synes jo netop, at jeg ikke, i modsætning til dig graduerer synden. Jeg er udmærket, ligesom velsagtens den største del af DKs befolkning iøvrigt, klar over at bibelen kalder homoseksualitet for synd,- men det ændrer da ikke på, at de ting du nævner i lige så høj grad er synd.

Men i stedet for at gå og råbe "synd", "synd", "synd" selvfølgelig ikke overfor folk, der har de samme ydre synder som os selv, men overfor mennesker, der i forvejen har det svært, ville det da være på sin plads at række dem nåden ved syndernes forladelse.
Og det er jo Lovens primære formål, nemlig at fungere som Tugtemester til Kristus.

Der er jo flere niveauer at betragte vielse af homofile på i kirken*). Det behøver jo ikke være et udtryk for, at man ikke ved og ikke anerkender at Guds ord kalder det for synd!
Det kan jo netop være et udtryk for menneskets magtesløshed overfor synden, og at Gud ønsker at møde mennesker præcis hvor de er. Ved at komme frem i fuld offentlighed for Gud, da gemmer de sig ikke længere ligesom Adam og Eva.

Så kan man selvfølgelig komme med den indsigelse, at de homofile er ubodfærdige syndere og man fastholder dem i denne tilstand gennem vielse. Dette er utvivlsomt sandt!-, men i forhold til arvesyndens omfang i mennesket, er dette vel det mindste problem tænker jeg. Vores egentlige problem er at det er så indgroet, at vi hader Guds lov og elsker synden, at vi elsker os selv højere end Gud og vores næste, så indgroet at det hersker i vort legeme!....og denne fundamentale ubodfærdige tilstand, vi ALLE er i besiddelse af, kommer til udtryk gennem forskellige synder, hvoraf nogle af dem er ubodfærdige.....og en af disse kan være homofili...eller man er nærig med at give til de fattige.

Hilsen Malli

*) Rom. 7
*) Vil i skrivende stund gøre opmærksom på at min eneste anke desangående er at det ikke har skriftens klare opbakning. Kirkelige handlinger og gudstjenestelig markering bør bygge på klare ord fra Gud!!

Ændret af malli (20/03/2007 09:13)

Til toppen 
#82408 - 20/03/2007 08:52 Ordstyrerbemærkning [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Andreas, jeg havde håbet, at den fjendtlighed, som dine seneste indlæg bærer præg af, var udtryk for en akut irritation, som hurtigt ville drive over.
Men desværrre ...

Hvis du fortsat vil være med her i debatten, må du formulere dig med venlighed og respekt for os, som ikke deler hele din opfattelse af, hvordan Guds Ord skal tolkes.

I Café Thomas skal der herske en God Ånd! - det skal være et rart og trygt sted at komme for enhver, som har godt i sinde, og ingen skal udsættes for hånlige og nedgørende bemærkninger.

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82409 - 20/03/2007 10:08 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

"Undskyld, jeg må snart tage mig til hovedet. Luther skrev IKKE om utroskab, han skrev ÆGTESKABSBRUD! Det er ikke et og samme. Utroskab kan medføre ægteskabsbrud, men der er også situationer, hvor ægtefællen tilgiver, dem er der faktisk temmelig mange af. Ægteskabsbrud er der hvor ægteskabet er opløst, ægtefællen har opløst ægteskabet ved at fordufte, bedrive utugt...eller ganske enkelt ved at sige, at han/hun ikke længere vil være gift, og fastholde det."

Ikke i Luther-citatet, da... Der nævnes det ENE eksempel som Kristus har givet som gyldig skilsmissegrund - utroskab.

Måske skulle du tage og læse Luther-citatet igen?

-Grundtvig

Til toppen 
#82410 - 20/03/2007 11:12 Re: Svenske homofile kan snart blive gift i kirken [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

Ja, og der står: ægteskabsbrud. Ægteskabsbrud er andet og mere omfattende end lige "utroskab".

Derudover; Luther tilføjer jo også i samme artikel: " Foruden denne grund er der også en anden, nemlig når den ene ægtefælle forlader den anden, idet den ene af ren og skær modvillighed løber bort fra den anden. Som når en hedensk kvinde er gift med en kristen, som det jo godt kan ske, at den ene ægtefælle holder fast evangeliet, men den anden ikke, sådan som Paulus nævner det i 1 Kor 7, 12-13. Da kunne der være spørgsmål, om det er tilladt at skilles? Her anordner Paulus: Hvis den ene part vil blive i ægteskabet, skal den anden acceptere det. Selv om de ikke er enige angående troen, skal troen dog ikke gøre skilsmisse i ægteskabet. Vil den anden part derimod ikke blive, så lad vedkommende gå. Du er ikke bundet eller forpligtet til at løbe bagefter. Det samme gælder, hvis en slyngel af andre grunde løber bort fra sin ægtefælle uden dennes vidende og vilje, forlader hus og hjem, hustru og børn, og bliver borte to, tre år, eller så længe han finder for godt, som det nu ofte sker. Når vedkommende så har fået sin lyst styret og sat alt over styr, kommer han hjem igen og ønsker de gamle forhold tilbage. Han forlanger, at den anden part skal være bundet til at vente på ham, så længe han ville, og igen tage ham til sig. Her skal man ikke alene forbyde en sådan skurk hus og hjem, men ophold i landet med, og uden betænkning erklære den anden part fri, når han ikke vil komme tilbage, efter at være opfordret, og der er ventet længe nok på ham. For en sådan er endnu værre end en hedning og vantro osv"

Malli

Ændret af malli (20/03/2007 11:18)

Til toppen 
#82411 - 20/03/2007 18:10 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej malli!
Citat:
Der er jo flere niveauer at betragte vielse af homofile på i kirken*). Det behøver jo ikke være et udtryk for, at man ikke ved og ikke anerkender at Guds ord kalder det for synd!

Det siger jo det hele... Hvis man anerkender at Guds ord kalder det for synd, så findes der absolut ingen måde, hvorpå man kan velsigne et sådant partnerskab.

Citat:
Men i stedet for at gå og råbe "synd", "synd", "synd" selvfølgelig ikke overfor folk, der har de samme ydre synder som os selv, men overfor mennesker, der i forvejen har det svært, ville det da være på sin plads at række dem nåden ved syndernes forladelse.

Hvor er det let at komme med sådanne påstande, når man blæser højt og flot på sammenhængen! Sammenhængen er ikke, at fundamentalister helt umotiveret går rundt og råber synd, synd, synd. Sammenhængen er, at der er kræfter, som ønsker at kirken foregiver at velsigne syndige handlinger.

Mvh. Jalokin

PS: Hvis du en dag skulle få lyst til at give en saglig begrundelse for, hvorfor det jeg har skrevet er et udtryk for graduering af synden, så skal du være velkommen...

Til toppen 
#82412 - 20/03/2007 18:59 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Du skriver:
Citat:

Det siger jo det hele... Hvis man anerkender at Guds ord kalder det for synd, så findes der absolut ingen måde, hvorpå man kan velsigne et sådant partnerskab.

Jeg uddyber jo netop:
Citat:
Det kan jo netop være et udtryk for menneskets magtesløshed overfor synden, og at Gud ønsker at møde mennesker præcis hvor de er. Ved at komme frem i fuld offentlighed for Gud, da gemmer de sig ikke længere ligesom Adam og Eva.

For det første, begrunder man afvisning af ægtekskabelig vielse af homofile deri at det er synd, da står vi alle med et problem, nemlig er vi alle ubodfærdige syndere sålænge Gamle Adam lever!!

Vi er vel enige om at vi frelses af nåde og ikke små-reperationer?

Dernæst. Når man begrunder afvisning af ægteskabelig vielse af homofile med at det er synd, da er der nødvendigvis også et åbenbart spørgsmålet, der rejser sig, nemlig hvor langt man vil gå i konsekvensen deraf!??

Kan man tillade dem adgang til Herrens bord?
Kan man tillade dem adgang i kirken overhovedet? (adkillige homofile er blevet smidt ud af menigheder).
Kan man acceptere borgerligt "registreret partnerskab"? (Paven har jo fordømt disse).

Dette for ikke at nævne de utallige homofile, der har været til forbøn, men ikke er blevet "helbredt", hvorefter de er blevet frosset ud af menigheden, og gået ned med flaget - og hvoraf nogle har begået selvmord.

Eller de mange homofile, der dagligt chikaneres og overfaldes i og med kristne i deres harme over krænkelse af Guds bud, har båret til ved bålet ved offentligt at udtale sig lidet flatterende om homofili !.

Det er ganske alvorligt det her. Vi taler om mennesker!

Og i hvertfald er det svært at finde Evangliets nåde i debatten, det virker som alle kristne blot er optaget af at kaste salt, omend dette som udgangspunkt alene tilhører lærer og prædike-embedet. Dette er ikke uden grund, for det sikrer en afbalancering, så folk ikke forlader kirken fuldstændig ætset op uden udsigt til andet end et evigt liv i helvedes flammer!.

Jeg mener med andre ord, at debatten er totalt forfejlet, og begrundelsen alene bør ligge i at man ikke kan foretage en kirkelig handling eller ritual uden Guds ords opbakning. Og dermed imødegår man både egen personlige anfægtelser, såvel som fremtidige krav om andre tilsvarende krav, der meget vel kan blive stillet til kirken.

Og dernæst skal menigheden tage imod de homofile par med åbne arme! Det er ikke et sekund for tidligt.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (20/03/2007 19:32)

Til toppen 
#82413 - 20/03/2007 19:00 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Der er jo åbanbart nogen der mener at Kirken gerne må velsigne det Bibelen kalder for synd!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#82414 - 20/03/2007 22:29 Re: "Tak Gud at jeg ikke er homoseksuel" [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:
Tja, der er da stadig kristne der vælger at ville leve efter Guds anvisninger og ikke MOD Guds anvisninger!! - Det er muligt at det er en stor overraskelse for dig, men det er det altså ikke for alle.

Tja, mener du, at alle skriftsteder skal efterleves, som de står i Bibelen?

Til toppen 
#82415 - 21/03/2007 04:19 Re: Skilsmisse og bibelske tekster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Lad mig svare på nogle af de konkrete spørgsmål:
Citat:
Dernæst. Når man begrunder afvisning af ægteskabelig vielse af homofile med at det er synd, da er der nødvendigvis også et åbenbart spørgsmålet, der rejser sig, nemlig hvor langt man vil gå i konsekvensen deraf!??

Citat:
Kan man tillade dem adgang til Herrens bord? [nadveren]

Man nægter forhåbentlig ikke mennesker nadveren alene på baggrund af deres følelser (så ville der vist være ret tomt)!

Mennesker, der beslutsomt praktiserer et homoseksuelt samliv skal 'sættes i kirketugt', ligesom man bør gøre i flere andre situationer, herunder bl.a. hvis et par lever sammen uden at være gift (eksemplet er for sammenligningens skyld; kirketugt er selvfølgelig ikke forbeholdt seksueller synder).
Citat:
Kan man tillade dem adgang i kirken overhovedet?

Det er svært at tænke sig en situation, hvor mennesker nægtes adgang til kirken. Den berygtede forelskede kirkegænger ved Varde blev forment adgang med rette (men for Folkekirken er gudstjenesterne lovbestemt offentlige). Ellers skal der være tale om at en person bevidst forsøger at ødelægge fællesskabet på den ene eller anden måde.

Citat:
Kan man acceptere borgerligt "registreret partnerskab"?

Hvad mener du med 'acceptere'?

Ægteskabet er en meget grundlæggende borgerlig - og Gudbestemt - ordning, der sætter rammer for menneskelivet. I det omfang kirken (eller enkelte kristne) blander sig i den politiske debat, kan man gøre opmærksom på at registreret partnerskab på ingen måde kan sammenlignes med ægteskab.

Mvh. Jalokin

PS: Kirken/menigheden i Danmark har en meget stor opgave i at arbejde med den måde, man taler om emnet på. Men at beskylde kristne for at opflamme til hate crimes tror jeg i bedste fald er at køre debatten ud på et sidespor.

Til toppen 
#82416 - 21/03/2007 08:15 Homofile og nådestand [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Nu må du prøve at se ud over din egen kirke, for det er nogle af de ting homoseksuelle bliver udsat for i forskellige kirker, og udenfor.

Men det virker til at medfølelsen kan ligge på et lille sted?

Kan det virkelig passe?

Når en person som Ruth Evers offentligt kan udtale "Næste gang tager vi de homoseksuelle", da er hun repræsentant for et syn, nemlig det syn, at homoseksuelle er at betragte som en slags andenrangsmennesker!!, ja hun kører den endda længere ud, homoseksuelle er GENSTANDE, man blot går ind og tager! Og hun er jo ikke den eneste, faktisk er det næsten traditionel Trosbevægelses-retorik alene at beskæftige sig med de seksuelle synder, og ikke mindst UDTALE sig vidt og bredt om sit syn på homofile, i USA såvel som Sverige. På Færøerne har man det heller ikke let som homofil. Du påstår, at kristne ikke kan blæse til ilden så det med fører overgreb på homofile, - så er det lidt mærkeligt at de homofile påstår noget andet, og så er det lidt mærkeligt at ens sunde fornuft kan sige noget andet. Bliver en befolkningsgruppe konsekvent lagt for had, ja så medfører det pr. automatik til "selvtægt" før eller siden.

Du skriver "kirketugt", javel ja, det havde jeg også selv skrevet på et tidspunkt, men tror du folk stopper med at være homofile pga dette? - Og hvad skal konsekvensen være, når de nu ikke gør? Livsvarigt kirketugt?

Hvori består forskellen på om man "føler sig" homoseksuel, og dermed er det, og føler begær imod sit eget køn - eller man begår selve handlingen? Bibelen lærer os jo klart at der er ingen forskel!

Det traditionelle lutherske syn har været at begår man handlingen, da er det "tegn" på ubodfærdighed, hvorefter man har udelukket mennesker fra nadverbordet (dette er også aktuelt i katolske kirker) som kirketugt. Dette har jeg bl.a. selv været talsmand for. Men jeg er ikke længere så skråsikker.

En synder begår synd, fordi han ER en synder,- en hund gør, fordi det er en hund. Og som jeg tidligere skrev, "vi er alle ubodfærdige syndere, så længe Gamle Adam er i live". Selve vores natur gør, at vi ALLE er bortvendt fra Gud, Paulus kalder det "Syndens og dødens lov, der hersker i lemmerne", derfor, når vi erkender at vi alle dybest set hader Guds lov og elsker os selv højere end både Gud og vores næste........ja, da burde INGEN have adgang til nadverbordet, - da burde vi ALLE udsættes for kirketugt, ja, livsvarigt kirketugt.

Sagen er jo den, at synden er IKKE en handling, synden er en tilstand. Og dette må du som lutheraner medgive, ellers var der f. eks ingen grund til at barnedøbe.

Og KUN Gud kan ændre på menneskets tilstand, og det gør han gennem syndernes forladelse i ordet, dåben og nadveren.

Citat:
Kan man acceptere borgerligt "registreret partnerskab"?

Hvad mener du med 'acceptere'?

Med det mener jeg, om man i kirken kan acceptere et homofilt par, der er blevet borgerligt viet på lige fod med de øvrige medlemmer?

Det jeg tænker er, at man som homofilt par kan leve i nådestand akkurat ligesom alle vi andre må leve i nådestand.

Malli

Ændret af malli (21/03/2007 08:37)

Til toppen 
#82417 - 21/03/2007 19:24 Kristne og hate crimes [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Jeg vil anbefale dig at undlade at udtale dig om min medfølelse, mine følelser generelt, eller lignende. Årsagen er den simple at du ikke kender mig og formentlig aldrig har mødt mig. Og derfor er det - for at sige det mildt - rimeligt usagligt at bruge det som argument mod min person eller det jeg forsøger at give udtryk for. På forhånd tak!

Citat:
Du påstår, at kristne ikke kan blæse til ilden så det med fører overgreb på homofile

Nej, det påstår jeg ikke. Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev et PS om kirken menigheden i Danmark. Vi skal være meget bevidst om, hvordan vi taler om emnet og i det offentlige rum også tænke to gange før man kalder en spade for en spade. Men hvis man beskylder kristne i Danmark for at opflamme til eller være årsag til hate crimes, så bliver man nødt til at argumentere for sin sag. Jeg har selvfølgelig ligesom dig læst om Ruth Evensens prædiken, som vel at mærke var tiltænkt en lukket kreds af menighedsmedlemmer. Hvis man med baggrund i den omtalte hændelse beskylder Ruth Evensen for at opflamme til hate crimes, må man derfor også godtgøre at hendes medlemmer har begået sådan kriminalitet eller noget der ligner. I modsat fald må du jo beskylde de studerende, eller medierne, der viderebragte referatet af hendes tale.

Hvis vi videre tager udgangspunkt i den konkrete hændelse og beskylder Ruth Evensen for at have opflammet til vold, så vil det være ligeså meningsfuldt at beskylde Ruth Evensen for at have ansvaret for at nazister og ekstreme højrenationale angiveligt har blandet sig i gadekampene for at få lejlighed til at få et friskt slagsmål med nogle autonome.

(meget kan man mene om Ruth Evensen, men den seneste tids begivenheder viser netop, at det er helt i hampen at beskylde hende og Faderhuset for voldelige metoder).

I øvrigt: Præcist hvad i Ruth Evensens prædiken mener du opflammer til vold?

Færøerne
Mht. debatten om hate crimes på Færøerne, så har jeg ikke sat mig ind i debatten udover nogle online-artikler fra Politiken (!). Så jeg vil ikke sige andet end at de udtalelser, der kom fra kristent hold virker rimeligt uforståelige for mig i en dansk sammenhæng.

Sverige
Jeg formoder du hentyder til prædikantet Åke Green. I sig selv var Åke Greens prædiken over stregen, men en vigtig pointe i den sag var, at han blandt andet ønskede at afprøve ytringsfriheden i forhold til en ny svensk lov. Så vidt jeg husker blev manden dømt efter svensk lov men frikendt med henvisning til den europæiske menneskerettighedskonvention.

Det må være et generelt princip, at når der opstår tvivl om vigtige grænser i lovgivningen, så er det afgørende at det bliver afprøvet ved domstolene, så enhver borger ved, hvad loven siger. I modsat fald skal borgere jo leve i usikkerhed. Og en sådan afprøvning kræver i sagens natur at der findes en prøvesag.

---

Men for at komme tilbage til emnet: Lad os forestille os, at et homoseksuelt par er i byen lørdag nat og bliver overfaldet, eller at en homoseksuel bliver truet med voldtægt (eksempler fra LBLs hjemmeside). Hvilket link har det til en prædiken i kirken søndag formiddag? Jeg er måske fordomsfuld, men jeg forestiller mig altså ikke lige at en person, der drikker sig bedugget lørdag aften og tæver løs på homoseksuelle, står op kl. 9 om søndagen for at komme i kirke, eller følger med i den teologiske debat i Kristeligt Dagblad.

Og med dette har jeg udelukkende fokuseret på decideret vold. For det er klart at kristne har et ansvar for at omgås homofile i egne miljøer på en kærlig og klog måde. Dét er en diskussion værd - med mindre præmisset for samtalen er at det til syvende og sidst er vigtigere at tage hensyn til folks følelser end at forkynde Guds ord (jeg forventer også at en prædikant eller en præst tager livtag med de synder jeg kæmper med; hvis jeg igennem længere tid ikke føler mig gået på klingen i den henseende, bliver jeg selvfølgelig skeptisk).

Mvh. Jalokin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær