Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82241 - 14/03/2007 18:18 førægteskabelig seksualitet
michaelsen
Bruger

Reg.: 03/01/2007
hejsa...

bare lige et lille spørgsmål. Kommer man i helvede hvis man har sex før man bliver gift uden at angre det overhovedet?

Jeg tror selvfølgelig på Gud, men ønsker altså ikke at følge hans bud på dette punkt (og er egentlig slet ikke overbevist om at han har noget mod sex før giftemål), så ville bare lige høre om det så medfører at jeg ikke har mulighed for at komme i himlen...?

Til toppen 
#82242 - 14/03/2007 19:36 Re: førægteskabelig seksualitet [Re: michaelsen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Av.....

Et spørgsmål hvor man skal træde megavarsomt, så egentlig ville jeg måske hellere lade en bibeltro teolog svare her, men nu giver jeg mit syn på det, og så er en af føromtalte mere end velkommen til at rette mig:

For det første: Er du kristen er frelst. Sådan er dét

MEN

"Hvem er kristen? Kan man være kristen, OG have sex før ægteskabet"?
Ja det er jo så det....
Jeg mener det kommer an på omstændighederne. Er det noget man "kommer til" i øjeblikkets lidenskab, eller er det noget man planlægger, noget man synes "egentlig ikke er så slemt", eller måske endda slutter fred med?
Biblen er meget klar mht. sex før ægteskabet: Det er en synd.
Så hvis man bevidst siger at "dette her er ikke synd" hvor Skriften rent faktisk KALDER det synd, så har man for det første kaldt Gud for en løgner, og for det andet sluttet fred med synden. Og gør man dét mener jeg man falder udenfor kategorien "kristen".

Jeg har en masse mere, men ved ikke lige hvordan jeg skal få skrevet det ned nu, så vil hellere lade være for nu

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#82243 - 14/03/2007 21:42 Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner [Re: michaelsen]
Anonym
Anonym

Hej michaelsen!

Mon ikke Paulus kan svare dig:

Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme. Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv, for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme! (1 Kor 6,18).

Det er svært at være Jesu discipel. Det er svært at elske sin fjende, at tilgive andre ubetinget, selv at bede om tilgivelse, at holde sig fra utugtige tanker (og for mange at holde sig fra utugt), osv.

Derfor må vi leve i Jesu nåde. Det betyder ikke at vi kan gøre hvad vi vil, men at vi angrer og søger tilgivelse for det forkerte vi har gjort.

Læg i øvrigt mærke til, hvad Paulus skriver i afsnittet forinden:

Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig. Maden er til maven, og maven til maden, og begge dele vil Gud lade forgå. Legemet er ikke til utugt, men er til for Herren, og Herren for legemet, og Gud oprejste Herren og vil oprejse os ved sin kraft. Ved I ikke, at jeres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg da gøre Kristi lemmer til en skøges lemmer? Aldeles ikke! Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? – det hedder jo: »De to skal blive ét kød.« Men den, der binder sig til Herren, er én ånd med ham. (1 Kor 6,12)

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#82244 - 15/03/2007 13:44 Re: førægteskabelig seksualitet [Re: michaelsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Michaelsen.

Der er forskel på om man falder i synd, eller om man, som du, siger helt bevidst at man ikke ønsker at leve efter Guds bud.
Hvis man gør det sidste, er man på vej væk fra ham, fordi man giver udtryk for, at man ikke ønsker at adlyde ham eller ikke ønsker hans tilgivelse. Så vælger man jo faktisk det, som Jesus har løskøbt en fra.
Hvis Gud er Gud, må det være hans ønske og vilje, der gælder, og ikke vores. Vi kan ikke blot sortere.

Men grunden til, at vi som kristne skal følge Guds bud, er ikke for at blive frelst. Men fordi vi er det.
Derfor er det en forkert vinkel, hvis vi kun vil følge et bud, fordi vi er bange for at gå fortabt, hvis ikke vi gør det.
Og derfor bør vi egentlig heller ikke sige: "er du kristen er du frelst, MEN..." - derimod: "er du kristen er du frelst, DERFOR..."
... skal du følge hans bud.
Og som også før skrevet: Det er svært at holde Guds bud! Men der er tilgivelse, når vi falder.
Og der er mere at sige, end blot at det er svært: Gud hjælper os også med at holde budene. Han helliggør os, så vi vokser i at gøre hans vilje, og fordi Jesus har forløst os på korset, kan vi også sejre over konkrete synder. Også mangel på anger, eller seksuelle synder.

Mvh. Anne.

PS. Her er en artikel fra svarpanelet, som måske kan bruges:
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=441 .

Ændret af AnnePande (15/03/2007 13:49)

Til toppen 
#82245 - 16/03/2007 15:15 Re: førægteskabelig seksualitet [Re: michaelsen]
Caballo
Bruger

Reg.: 24/02/2006

Hvad mener du egentlig med at du "egentlig slet ikke overbevist om at han har noget mod sex før giftemål"?

Hvis du tror på Gud, mener du så alligevel at De Ti Bud er sådan et tag-selv-bord med hensyn til hvilke af dem man vil overholde eller ej?

Ville du kunne sympatisere med min holdning, hvis jeg nu meddelte, at budet om at man ikke må slå ihjel "mener Gud sikkert ikke alvorligt, det var nok en slåfejl". Og jeg har i hvert fald ikke _lyst_ til at overholde netop dét bud...!

Bortset fra det har jeg en udmærket løsning som jeg selv bruger:
Jeg overholder _Danmarks_ love! Det er - med enkelte undtagelser - til at finde ud af. Og Danmark er ligeglad med om jeg har sex før ægteskab eller ej. På det punkt er Danmark lidt bedre til at prioritere hvad der er vigtigt og hvad der er uvæsentligt.

Med hensyn til Gud, så regner jeg med, at hvis jeg gør noget han ikke kan li', så får jeg det vel at vide! Som alvidende Gud kender han vel mit telefonnummer.

Jeg har ikke hørt noget endnu...

Venligst
Caballo

Til toppen 
#82246 - 19/03/2007 10:07 Må man dyrke sex før man er gift? [Re: michaelsen]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej michaelsen og co.

JesusfreakDK siger:
Citat:
Biblen er meget klar mht. sex før ægteskabet: Det er en synd.

Jeg fornemmer, at dette er en del af dit spørgsmål. Altså, siger bibelen overhovedet noget om førægteskapelig sex?

Jeg ved ikke helt om jeg er enig med JesusfreakDK, om at bibelen er helt klar på det punkt. Jo, hvis 'klar' betyder, at det står der! Jo, hvis klar betyder, at bibelen har noget at sige om det. Men ikke hvis det betyder, at det er indlysende. For jeg synes faktisk, at det kan være lidt svært at se, hvad bibelen siger her - og dog.

Så vidt jeg husker, er der ingen steder i bibelen, hvor den klart siger: "Du må ikke have sex før du er gift!" - men den siger alligevel en hel del mere. Fx Hebr 13,4:
Citat:
Ægteskabet skal holdes i ære af alle og ægtesengen være ubesmittet; for Gud vil dømme utugtige og ægteskabsbrydere

Den siger også en hel del om, at ægteskabes skal respekteres og æres, fx 6. bud, som lyder: "Du må ikke begå ægteskabsbrud." Jesus uddyber det ved at sige, at man ikke engang må se 'lystigt' på en anden mands hustru (Matt 5)

Endvidere er der nogle steder i bibelen, hvor folk har sex før ægteskab, at der skal de giftes med det samme - fordi de to ting hører sammen. De er ikke det samme. Man er ikke gift (heller ikke åndeligt el. lign.) ved at have sex sammen, men sex hører kun til i ægteskabet.

Jón

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær