Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#82126 - 11/03/2007 13:37 raceforskel
Verwohlt
Bruger

Reg.: 11/03/2007
Hej

Jeg ville bare hører om der er nogle der kan forklare mig udfra kristendomen eller biblen om hvordan mennesker af er blevet forskellige(kropsbygning, hudfarve osv.) i forhold til de forskellige racer?

mvh Verwohlt

Til toppen 
#82127 - 11/03/2007 13:56 Re: raceforskel [Re: Verwohlt]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Verwohlt..

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.. Forskellige racer? Mennesket er én race, ikke flere forskellige..

Hudfarven skyldes ikke at vi er forskellige racer, men at mennesket igennem flere tusind år, har tilvændet sig levevilkårerne de steder vi nu lever..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#82128 - 11/03/2007 14:08 Re: raceforskel [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Kefas Ben-Adam

Man møder vel også mere begrebet Folkeslag i Skrifterne, når det gælder menneskegrupper med forskellig udseende, som de til stor del har udviklet sammen med de naturlige omgivelser de har levet i.

Grunden til den store diversitet er vel opfyldelsen af Guds bud til Mennesket:
- Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden

Altså det er efter Guds Villen..

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#82129 - 11/03/2007 14:16 Re: raceforskel [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Vandrer

Det er alt for længe siden..

Citat:
Man møder vel også mere begrebet Folkeslag i Skrifterne, når det gælder menneskegrupper med forskellig udseende, som de til stor del har udviklet sammen med de naturlige omgivelser de har levet i.

Jo, men nu er der jo forskel på 'race' og 'folkeslag'.. Vi deler stadig de samme gener uanset folkeslag, hvilket vi ikke ville gøre hvis vi havde været forskellige racer (hvis jeg ikke tager helt fejl).. Ellers skulle andre aber jo også hævdes til vores niveau, hvis ikke vi skulle dele de diverse etniske fordelinger ind i niveauer inden for de menneskelige 'racer'..

For at sætte det lidt bibelsk, så har alle mennesker samme stamfader for at ingen skal kunne sige, at de er hævdet over andre..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#82130 - 11/03/2007 14:19 Re: raceforskel [Re: Kefas Ben-Adam]
Verwohlt
Bruger

Okay..(Med ordet race tænkte jeg på asiater, europærer osv.) måske er det ikke det korrekte ord.

Men at forskellen på disse "racer" (eller etniske grupper) er opstået pga. klimatisk tilvænding, det ikke nærmere i overensstemmelse med evolutions teorien.

Hvis man tager udgangspunkt i biblen og fx. Noahs ark. hvordan er det så gået til at mennesker er blevet så forskellige?

Til toppen 
#82131 - 11/03/2007 14:24 Re: raceforskel [Re: Verwohlt]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Verwohlt

Citat:
Men at forskellen på disse "racer" (eller etniske grupper) er opstået pga. klimatisk tilvænding, det ikke nærmere i overensstemmelse med evolutions teorien.

Jo, det er fuldt ud i overensstemmelse med evolutionsteorien..

Citat:
Hvis man tager udgangspunkt i biblen og fx. Noahs ark. hvordan er det så gået til at mennesker er blevet så forskellige?

Umiddelbart virker det som om bibelen (både den jødiske og den kristne) er komplet indifferent over for den slags.. Det er (ifølge min mening) heller ikke det der er det vigtige..
Tænk på dem som går op i hvorvidt Jesus var sort eller hvid, om Herren er en mand eller kvinde.. Tåbeligt og så kan man bruge en masse tid på at diskutere og tænke over den slags.. Men fører det til noget?

Som jeg også skrev til Vandrer, så har alle mennesker den samme stamfader for at ingen skal kunne sige at deres stamfader er større end andres.. Og at Herren har givet os evnen til at tilvænde os forskellige levevilkår, bør vi bare prise Ham for..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#82132 - 11/03/2007 14:32 Re: raceforskel [Re: Kefas Ben-Adam]
Verwohlt
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam

Mange tak for dine svar, jeg er i gang med at læse en længere artikel om emnet og har lidt svært ved at forstå argumenterne, men jeg prøver at læse vidre så vender jeg måske tilbage til emnet senere.

mvh Verwohlt

Til toppen 
#82133 - 11/03/2007 14:36 Re: raceforskel [Re: Verwohlt]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Selv tak.. Du skal være velkommen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#82134 - 12/03/2007 01:35 Mangfoldighed [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Kefas Ben-Adam

Citat:
nu er der jo forskel på 'race' og 'folkeslag'..

Ja, det kan jeg kun give dig ret i, men ofte er det jo sådan, at man deler menneskene op i nogle hovedtyper, som betegnes racer, ligesom inden for hunderaser. Mon ikke begrebet race, svarer til konkurrerende grupper med særlige karakteristika, som findes inden for en art. Jeg har ikke indtrykket af at der specielt tales om racer i bibelen, fordi man vel mere har set menneskeslægten som opdelt i stammer, folk og folkeslag, derfor foreslog jeg et alternativt begreb.

Man kunne tænke på, om man omkring syndfloden og tungemålenes forvirring, kan se et bibelsk forsøg på at tale om menneskegrupper, som får forskellige karakteristika, fordi de spredes som de gør.
Vi får at vide; vi er alle mennesker og det forbindes med, at vi bevidst kan søge og erkende Gud... men Gud kan også skjule sig, for at sikre mangfoldigheden, og sørge for at menneskene kan opfylde budet. Man var familier og stammer, som rejste ud.... og har vel på den måde været med til, at give mulighed for opblomstring af folkeslag med forskellige karakteristika.

Man skal heller ikke glemme, at temperamentet og sindet, kan påvirke menneskers kropsbygning og valg af ressourceområde.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær