Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81994 - 07/03/2007 20:56 Religion i det offentlige rum
Logotheo
Bruger

Reg.: 07/03/2007
Sted: Struer og Lemvig
Mennesket lever ikke af brød alene. Menneskelivet er blevet nok så vanskeligt, ikke mindst når så grundlæggende emner som religion forvises fra det offentlige rum eller omtales hånligt som forældede traditioner uden mere end ceremoniel betydning.
Et par gange om året er jeg ude og rejse og møder gerne andre kirkesamfund. I det tidligere DDR har der ikke været praktiseret dåb gennem flere generationer, hvorfor tilgangen til kirken er meget sparsom og der holdes flere steder gudstjeneste een gang om måneden på skift. På baggrund af vore flotte velholdte kirker føler man med en aktiv menighed der synger ledsaget toner fra et keyboard mage til hvad der flyder på de fleste børneværelser. Belysningen er fladtrykte rispapirlamper og stolene med alle slags betræk sikkert søgt fremskaffet ved indsamling. Det gamle orgel er simpelt hen bogstaveligt smadret og ligger i ruiner.
Det kan nemt blive resultatet herhjemme ifald vi ikke vil påtage os at videregive vor rige arv til de kommende generationer.Vi oplever at religion forvises fra det offentlige rum og at kirkens budskab og betydning i dag har mistet sit rodfæste i den danske folkesjæl. Den klippe vor kulturarv har bygget på i årtusinder er blevet fremmed og forældet i vor misforståede iver efter at være moderne og fremtidsorienterede. Den Danske Folkekirke opfattes og omtales nærmest med et overbærende og undskyldende smil som en overlevet tradition.

Derfor mener jeg vi skal sætte massivt ind mod dem fortsat
ihærdige modstand mod værdisætning af de åndelige værdier og finde de egnede metoder til at formidle vor arv. Jeg vil gerne medvirke til at søsætte sådan et initiativ.

Hans Schwenker h.schwenker@tdcadsl.dk

Vil du livet forstå – begynd i det små!
Jo mere man kender, jo mere holder man af.
Man værner om det man holder af….

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#81995 - 08/03/2007 05:16 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Logotheo]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Hans
Lad mig lige sige at jeg beundrer dit mod til at medvirke saadan et initiativ.
Selv ville jeg slet ikke vide hvor man skal begynde, men du er helt rigtig i at der skal laves noget, og snart, for det er i oejeblikket som troen ikke betyder ret meget i hverken Danmark eller andre lande hvor hvor guld og soelv er den nye RELIGION. Jeg har besoegt Danmark tre gange i de sidste femten aar og hver gang skulle vi i Kirke om Soendagen. En gang var der barnedaab og det var spaendene for os, taenk paa det lille barn som fra nu af ville vaere en af dem om hvem Jesus sagde "forhindrer dem ikke i at komme til mig"
Barnet havde daabsdragt og jeg er sikker paa at det var noget 'bedstemor' havde brugt mange timer paa at lave.
Naa, nok med det, hele familien kom op til doebefonten og fotografi apperaterne bragt frem. Praesten spurgte om de forskellige loefter i 'Gud's navn' og enhver lovede at de ville hjaelpe den nye medlem af kristendommen at holde sig fast i troen.
Det var det hele. Stor skuffelse i at hele familien gik, ikke tilbage til baenkene, men ud af doeren og saa begyndte Gudstjenesten. Der var godt tredive mennesker i Kirke den morgen, men nu var vi kun syv.
Efter Gudstjenesten snakkede jeg med en IM mand og han forklarede at saadan er det i Danmark nu, mange kommer kun for at blive doebt, konfirmeret, gift og begravet.
Hvis det er rigtig saa er der en masse arbejde i at formidle noget arv. Jeg oensker dig Gud's hjaelp og godt mod.

mvh/Bluerover

Til toppen 
#81996 - 08/03/2007 08:40 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Bluerover1]
Logotheo
Bruger

Reg.: 07/03/2007
Sted: Struer og Lemvig
Tak for dit svar og beskrivelse af dine oplevelser. Det er ofte om "turist", altså mødet med det fremmede og lidt eksotiske, at vi bliver beviste eller opmærksomme på vore egne forhold.
Sådan er det ialtfald blevet tydeligt for mig, hvor vigtigt det er at vi tager vor stilling til tro og de kirkelige traditioner alvorligt. Hules de ud til ceremonier til glæde for erhvervslivet og en øget omsætning uden at fylde i vor bevidsthed er det
nedbrydelse af kvaliteteten og sigtet med kirken.
Hvordan får vi de unge til at vise interesse for de åndelige værdier? Jeg mindes sangen som kraftfuld bærer af budskabet.
Oprigtig hilsen fra "Lidenlund" fra
-den gamle kirkesanger der kun har været i Boston en gang -er at deltage i jubilæumsmarathon i 1996.

Vil du livet forstå – begynd i det små!
Jo mere man kender, jo mere holder man af.
Man værner om det man holder af….

Til toppen 
#81997 - 08/03/2007 10:55 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Logotheo]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Logotheo

Den første og væsentligste argumentation er for mig at se, at udelukkelse af religion i det offentlige rum, medfører modstand, der igen kaster mennesker ud i fanatisme og fundamentalisme. Pres avler modpres, sådan er mennesker nu engang skruet sammen.

Og nej, vi får ikke "amerikanske tilstande" ved at tillade religion i det offentlige rum, dette vil den evangelisk-lutherske lære og tradition modvirke, både i det offentlige rum og i samfundet iøvrigt, den amerikanske kristendom er primært påvirket af calvinismen, dog i en ret forvrænget udgave!.

Forbyder man religion i det offentlige rum, er der risiko for at andre mindre flatterende "afarter" af Kristendommen træder i karakter, og vi risikerer i værste fald kraftige(re) forfølgelser af homoseksuelle, forfølgelser af kvinder, der har fået foretaget abort, samt drab på abortlæger. Mixer man så den kristne fundamentalisme med den stærkt øgede national-følelse, kan der meget vel dukke grupper op a la KKK. Dette for slet ikke at tænke på muslimske ekstremistiske grupperinger!

Sådan tror jeg det vil gå før eller siden ifald man vil lovgive imod religion i det offentlige rum.

Giver man plads for det sunde og afbalancerede, modvirker man fanatisme. Men det skal selvfølgelig IKKE stå alene, for fortsætter regeringen med at udhule skellet mellem rig og fattig, kan det meget vel ske alligevel.....igen "pres avler modpres"!!

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (08/03/2007 11:07)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#81998 - 09/03/2007 22:30 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Logotheo]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Det står jo klokkeklart i FNs menneskerettighedserklæring, at enhver har ret og frihed til at dyrke sin religion offentligt eller privat som vedkommende selv ønsker det – og noget lignende står i øvrigt i Grundloven – så der burde jo ikke rigtig være noget at diskutere her i vores såkaldte frisindede og tolerante, eksemplariske land.
Desværre halter det på mange måder bagefter med religionsfriheden og -ligheden i Danmark. Her tænker jeg selvfølgelig på statens forhold til folkekirken på godt og ondt og på folkekirkens forhold til andre trossamfund, men også – og måske i endnu højere grad – på den alarmerende og tilsyneladende fuldstændig accepterede favorisering af ikke-religion frem for religion. Der kan nævnes utallige eksempler: flere store kommuner vil fjerne aktivitetstilskuddet til religiøse foreninger; studerende på religiøst funderede uddannelsesinstitutioner kan ikke få SU; i den offentlige debat affejes argumenter fra religiøse, uanset hvad disse argumenters præmisser så måtte være, ofte med noget i stil med: »Det siger du jo bare, fordi du er religiøs« (hvilket i øvrigt er et fuldstændig tåbeligt ikke-modargument – det svarer til at afvise et bevis på, at 2+2=4 med: »Det siger du jo bare, fordi du er matematiker«); etc. etc.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81999 - 10/03/2007 12:48 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hvis du spørger nogle mennesker er det det vi kristne allerede gør - fordi vi mener at "abort" er mord, og at homofili er forkert.

Det er dog ikke kommet til likvideringer af "abortlæger" - og tror heller ikke det gør det. Danskerne er lunkne på godt og ondt. Vi kan måske nok råbe op, men GØRE noget kan vi ikke...

Disclaimer: Dette var IKKE en opfordring til ulovligheder af nogensomhelst art. Alene en konstatering af at jeg mener det ikke kan finde sted i Danmark.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#82000 - 10/03/2007 17:50 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JesusFreak

Citat:
Hvis du spørger nogle mennesker er det det vi kristne allerede gør - fordi vi mener at "abort" er mord, og at homofili er forkert.

Jeg må indrømme, at jeg synes at det er en kedelig tendens, at krisne kun bliver kendt for det "moralistiske", ......kan det virkelig passe at det er det eneste vi kan bidrage med i det danske samfund?

Citat:
Det er dog ikke kommet til likvideringer af "abortlæger" - og tror heller ikke det gør det. Danskerne er lunkne på godt og ondt. Vi kan måske nok råbe op, men GØRE noget kan vi ikke...

Disclaimer: Dette var IKKE en opfordring til ulovligheder af nogensomhelst art. Alene en konstatering af at jeg mener det ikke kan finde sted i Danmark.

Jeg tror at mennesker kan finde på hvad som helst, hvis de bliver presset hårdt nok...vi er ikke overmennesker, blot fordi vi er danskere. Der findes militante muslimer såvel som kristne, og nej, de har ikke fået den store grobund i den danske befolkning. Her har Folkekirken virket som en spydspids på den ene side, og velfærdsstaten sikret de fattige på den anden. Men ved at underminere Folkekirkens indflydelse og udhule skellet mellem rig og fattig, er resultatet næsten givet på forhånd = ballade.

Du skriver at danskerne ikke kan GØRE noget, hvorfor er det så at man i Kbh har tilkaldt politistyrker, anti-terrorkorps osv i de sidste dage?

I Kristus,

Malli

Til toppen 
#82001 - 10/03/2007 18:33 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Hej

"Jeg må indrømme, at jeg synes at det er en kedelig tendens, at krisne kun bliver kendt for det "moralistiske", ......kan det virkelig passe at det er det eneste vi kan bidrage med i det danske samfund?"

Nej, men det er jo sådan billidet er.
Hvis man ser på hvad kristne har bidraget til samfundet med gennem tiden, og stadig gør, så bliver man forbløffet:
Hospitaler, varmestuer, besøgsvenner, osv osv osv.

"Jeg tror at mennesker kan finde på hvad som helst, hvis de bliver presset hårdt nok...vi er ikke overmennesker, blot fordi vi er danskere."

Det var slet ikke sådan ment. Nærmest tværtimod.

"Her har Folkekirken virket som en spydspids på den ene side, og velfærdsstaten sikret de fattige på den anden. Men ved at underminere Folkekirkens indflydelse og udhule skellet mellem rig og fattig, er resultatet næsten givet på forhånd = ballade."

For mig at se er en "udhuling" af folkekirken en god ting. Så den gerne afskaffet hellere i dag end i morgen.
Nu er jeg så heldig at komme i en god kristen folkekirkemenighed, men størstedelen af folkekirken er en forening af vranglærere, som jeg gerne så lukket ned i morgen. At kalde folkekirken for en kristen kirke er som at forgylde en hunde-hømhøm og kalde den en guldbarre.

"Du skriver at danskerne ikke kan GØRE noget, hvorfor er det så at man i Kbh har tilkaldt politistyrker, anti-terrorkorps osv i de sidste dage?"

Hvor meget er det den enkelte dansker har været involveret i disse begivenheder?

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82002 - 10/03/2007 19:07 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Citat:
At kalde folkekirken for en kristen kirke er som at forgylde en hunde-hømhøm og kalde den en guldbarre.

Ikke at kalde Folkekirken for en kristen kirke, er som at kalde en guldbarre, som en hund har skidt på, for en lort ...

— Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#82003 - 10/03/2007 20:09 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj

Citat:
Ikke at kalde Folkekirken for en kristen kirke, er som at kalde en guldbarre, som en hund har skidt på, for en lort ...

TAK!
Tak for denne syvstjernede kommentar!

Folkekirkens kerne er stadig dens nedskrevne, forpligtende grundlag:

Den apostolske trosbekendelse
Den nikænske trosbekendelse
Den athanasianske trosbekendelse
Den Augsburgske Bekendelse - også kaldet Confessio Augustana
Luthers lille katekismus

Historien kort:
I Christian d. 5. Danske Lov hedder det sådan om den evangelisk-lutherske kirke i Danmark:

"Den Religion skal i Kongens Riger og Lande aleene tilstædis, som overeens kommer med den Hellige Bibelske Skrift, det Apostoliske, Nicæniske og Athanasii Sybolis, og den Uforandrede Aar et tusind fem hundrede og tredive overgiven Augsburgiske Bekiendelse og Lutheri liden Catechismo".

Hermed er det fastslået, hvad bekendelsesgrundlaget var og stadig er for den kirke, som i dag hyppigst kaldes Den danske Folkekirke.

... men den trænger unægtelig til at komme i kogevask og blive lagt i Klorin ..

Der må kæmpes hårdt for dens renselse!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82004 - 11/03/2007 10:12 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:
Desværre halter det på mange måder bagefter med religionsfriheden og -ligheden i Danmark. Her tænker jeg selvfølgelig på statens forhold til folkekirken på godt og ondt og på folkekirkens forhold til andre trossamfund, men også – og måske i endnu højere grad – på den alarmerende og tilsyneladende fuldstændig accepterede favorisering af ikke-religion frem for religion. Der kan nævnes utallige eksempler:

Jeg synes nu nok, religionen er åbenbar i det offentlige rum: Kirkeklokker høres overalt, der er udsendelser i radioen hver dag, og mindst hver week-end også i fjernsynet.

I den detaljegrad du giver dine eksempler på undertrykkelse af kristne i DK, er det umuligt at afgøre, om kritikken er rimelig, men visse regler, SU for eksempel, er da så klare, at eventuelle overtrædelser må kunne behandles af Folketingets Ombudsmand. Er der klaget til denne?

Ligestillingen mellem religioner halter derimod tydeligvis. Muslimerne har først efter megen besvær og chikane for nylig fået (tildelt) en gravplads, og man hører aldrig moskeerne kalde til bøn.

Men det vil du have ændret?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#82005 - 11/03/2007 15:51 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JesusFreak

"Nej, men det er jo sådan billidet er.
Hvis man ser på hvad kristne har bidraget til samfundet med gennem tiden, og stadig gør, så bliver man forbløffet:
Hospitaler, varmestuer, besøgsvenner, osv osv osv." Ja, i og med at kristendommen er ophavsmanden til velfærdsstaten, synes man jo at der er noget der burde forpligte. Og ja du har ganske ret i det du skriver, og vi skulle jo også gerne fortsættemed at være kendte for det gode Kristendommen trods alt også indeholder.

Citat:
For mig at se er en "udhuling" af folkekirken en god ting. Så den gerne afskaffet hellere i dag end i morgen.
Nu er jeg så heldig at komme i en god kristen folkekirkemenighed, men størstedelen af folkekirken er en forening af vranglærere, som jeg gerne så lukket ned i morgen. At kalde folkekirken for en kristen kirke er som at forgylde en hunde-hømhøm og kalde den en guldbarre.

Fint, hvad vil du sætte i stedet? Og hvordan vil du sikre dig, at det du ønsker, rent faktisk bliver dét, der kommer i stedet, og landet ikke bliver tapetseret med ekstremistiske sekter? For de, der læremæssigt ville kunne gendrive dem, har du jo fyret.

Derudover, der er faktisk meget stor forskel på Folkekirker, du kan komme i Folkekirker, hvor Evangelist bliver forkyndt rent og purt - og du kan komme i Folkekirker, hvor det er rene filosofiske grublerier, som ingen forstår et kvidder af - ikke engang præsten

Ville det ikke være bedre at smide "Erasmus Montanus-filofferne" på porten, fremfor at skylle barnet ud med badevandet???

"Hvor meget er det den enkelte dansker har været involveret i disse begivenheder?" Den almene amerikaner går jo heller ikke og smider bomber i abortklinikker osv. Jeg synes de senere års uroligheder på Nørrebro viser at noget tilsvarende rent faktisk kan ske i DK.

I Kristus,

Malli

Ændret af malli (11/03/2007 16:04)

Til toppen 
#82006 - 11/03/2007 17:43 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
malli
Bruger

Jeg ved ikke lige hvad en "filof" er for en , der skulle selvfølgelig have stået "Erasmus Montanus-filosoffer"

Malli

Til toppen 
#82007 - 12/03/2007 08:41 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

"Fint, hvad vil du sætte i stedet? Og hvordan vil du sikre dig, at det du ønsker, rent faktisk bliver dét, der kommer i stedet, og landet ikke bliver tapetseret med ekstremistiske sekter?"

"Ekstremistiske" er jo et definitionsspørgsmål. Indre Mission bliver jo kaldt en ekstremistisk sekt.
Hvad jeg vil sætte i stedet for en statskirke som ligger Evangeliet ihjel?
Se igen til USA - LCMS (Lutheran Church Missouri Synod) som har forpligtet sig på Skriften og de lutherske bekendelsesskrifter, uden at være USAs statskirke.

"For de, der læremæssigt ville kunne gendrive dem, har du jo fyret."

Mener du ikke der kan findes gode lutherske teologer uden statskirkeordningen? Det må jeg ærligt indrømme at jeg ikke kan se.

"Derudover, der er faktisk meget stor forskel på Folkekirker, du kan komme i Folkekirker, hvor Evangelist bliver forkyndt rent og purt - og du kan komme i Folkekirker, hvor det er rene filosofiske grublerier, som ingen forstår et kvidder af - ikke engang præsten "

Korrekt. Men vi ved jo begge hvilke der er flest af? Og det er tvangsægteskabet mellem de kristne menigheder og de vranglærende der er problemet.

"Den almene amerikaner går jo heller ikke og smider bomber i abortklinikker osv. Jeg synes de senere års uroligheder på Nørrebro viser at noget tilsvarende rent faktisk kan ske i DK."

Jeg er ikke længere med må jeg indrømme
Snakkede vi ikke om at danskerne, og her menes vel især danske kristne, måske nok kan SNAKKE om at "abort" er mord, men ikke gøre noget aktivt som visse kristne i USA har gjort?

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82008 - 12/03/2007 10:19 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Det var jeg med på

-Grundtvig

Til toppen 
#82009 - 12/03/2007 10:31 Re: Religion i det offentlige rum [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Tjah, på papiret lyder det jo godt nok.
Men hvad med PRAKSIS? Det er jo det der tæller. For vi kan godt blive enige om at hvis realiterne var som teorien ville vi ikke have et problem - så ville vi have en kristen, luthersk, kirke i Danmark.

Problemet er at DET HAR VI IKKE I PRAKSIS. Der er ingen kirketugt, der er ingen forpligtelse på Skriften eller bekendelserne, der er intet noget som helst.

Der findes pletter som ikke kan komme af, og hvis disse pletter fylder nok af blusen bliver den ubrugelig og må kasseres.

-Grundtvig

Til toppen 
#82010 - 12/03/2007 12:55 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JesusFreak - - du har ret, det er ikke nok med teori. Men nu er jeg heller ikke uvidende om praksis. Jeg kender ikke alle sogne i landet, men jeg véd at ingen skal bevæge sig langt væk hjemmefra for at komme i en folkekirke med bibeltro
præst(er) der forkynder som de skal.

I mit eget sogn har vi ingen problemer, og heller ikke i de tre nabosogne, som jeg kender godt og også kommer i.

Men gode nyheder har som bekendt ikke megen interesse og omtales ikke meget i medierne.

Du har ret i, at der er pletter, som ikke kan vaskes af, og jeg vil bestemt ikke kalde dem skønhedspletter, men vi kan i hvert fald protestere imod forkert lære, og det gør vi i allerhøjeste grad, også fra vore prædikestole!

Sensationer og dårlige nyheder er "gode" nyheder - - gode for læser- og seertallet, altså - men de er dårlige for vores kæmpende kirkes renomé, hvor vi er mange der kæmper en hård kamp.

Ærgerligt, at vi også skal bruge kræfter på at kæmpe mod egne frikirke-trosfællers idelige "kom og lad os kaste sten på folkekirken ... "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82011 - 12/03/2007 14:53 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

Citat:
Ekstremistiske" er jo et definitionsspørgsmål. Indre Mission bliver jo kaldt en ekstremistisk sekt.

Ikke af kristne , men ekstremistiske sekter mener jeg de, vi tidligere har talt om, folk der bomber abortklinikker, KKK-lignende sekter(vi har jo ikke talt om IM).
Citat:
Hvad jeg vil sætte i stedet for en statskirke som ligger Evangeliet ihjel?
Se igen til USA - LCMS (Lutheran Church Missouri Synod) som har forpligtet sig på Skriften og de lutherske bekendelsesskrifter, uden at være USAs statskirke.

"For de, der læremæssigt ville kunne gendrive dem, har du jo fyret."

Mener du ikke der kan findes gode lutherske teologer uden statskirkeordningen? Det må jeg ærligt indrømme at jeg ikke kan se.

Selvfølgelig gør der det, ELFK f.eks...men jeg er ikke sikker på, at der er penge til at ansætte alle de troende lutherske præster fra Folkekirken. Derudover er der sansynlighed for at de kan finde deres berettigelse i Folkekirken i og med de ikke allerede har meldt sig ud (og ind i ELFK).

Nu har jeg været til Gudstjeneste to søndage i træk i Folkekirken (til bibeltro forkyndelse!).....og der var stuvende fuldt, der var selvfølgelig også barnedåb, men det betyder jo, at der er en masse mennesker, der hører Guds ord!!...og jeg tror da ikke at det kun er heroppe i landet. Der er en religiøs søgning som aldrig før, og hvad er mere nærliggende end at folk går ind i den kirke de er døbt i....og når der nu ER en i næsten samtlige byer? Det er måske nogle af disse fordele de lutherske præster kan se ved at være i Folkekirken.

Citat:
Korrekt. Men vi ved jo begge hvilke der er flest af? Og det er tvangsægteskabet mellem de kristne menigheder og de vranglærende der er problemet.

Det er jeg ikke uenig med dig i!, dog ved jeg ikke hvor højt eller lavt tallet er for de vranglærende præster, men 1 er 1 for meget!! Jeg er dog ikke sikker på at løsningen består i at nedlægge Folkekirken - men at reformere den, eksempelvis stille krav om at præsten skal være troende og prøvet (så de vantro præster ikke igen og igen fristes til at gøre deres egen anfægtelse til menighedens anfægtelse...men derimod vil bruge deres tid på at opbygge menigheden!)

Citat:
"Den almene amerikaner går jo heller ikke og smider bomber i abortklinikker osv. Jeg synes de senere års uroligheder på Nørrebro viser at noget tilsvarende rent faktisk kan ske i DK."

Jeg er ikke længere med må jeg indrømme
Snakkede vi ikke om at danskerne, og her menes vel især danske kristne, måske nok kan SNAKKE om at "abort" er mord, men ikke gøre noget aktivt som visse kristne i USA har gjort?

Ja, det er som det ser ud lige pt, og vel ikke mindst pga den evangelisk-lutherske tradition i vort land, men da søgningen imod det religiøse er stigende, er det ikke videre smart at fjerne den evangelisk-lutherske bastion som Folkekirken rent faktisk er.

Ville du finde det fuldstændig urealistisk ifald de samme ekstremistisk kræfter, der har huseret på Nørrebro på et tidspunkt vil få en drejning imod det religøse?? Det gør jeg ikke. Faktisk ville jeg finde det påfaldende ifald de ikke gjorde, hvis man nedtoner Folkekirkens rolle (igen i lyset af menneskets søgning imod det religiøse) - sammenkoblet med de borgerlige partiers fortsatte udhuling af velfærdsstaten.

Mvh Malli

Ændret af malli (12/03/2007 14:58)

Til toppen 
#82012 - 12/03/2007 15:16 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Logotheo]
Anonym
Anonym

Jeg tror ikke du har ret i dit første postulat!
I følge flere og flere aviser diskuteres religion og tro meget meget ofte og i mange forskellige sammenhænge i kulturen i dag!

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#82013 - 12/03/2007 15:38 Re: Religion i det offentlige rum [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina

"Hej JesusFreak - - du har ret, det er ikke nok med teori. Men nu er jeg heller ikke uvidende om praksis. Jeg kender ikke alle sogne i landet, men jeg véd at ingen skal bevæge sig langt væk hjemmefra for at komme i en folkekirke med bibeltro
præst(er) der forkynder som de skal."

Arh, det kommer vel an på hvordan du definerer "langt"?
Jeg bor i Ringsted og kommer i kirke i KBH. Det er vel ca. 60 km..

"I mit eget sogn har vi ingen problemer, og heller ikke i de tre nabosogne, som jeg kender godt og også kommer i."

Så er i heldige. Det er ikke så vidt jeg ved normen.

"Men gode nyheder har som bekendt ikke megen interesse og omtales ikke meget i medierne."

Det er til gengæld korrekt, men der er heller ingen grund til at male et falskt billede.

"Du har ret i, at der er pletter, som ikke kan vaskes af, og jeg vil bestemt ikke kalde dem skønhedspletter, men vi kan i hvert fald protestere imod forkert lære, og det gør vi i allerhøjeste grad, også fra vore prædikestole!"

Ja, og er til grin for hele Danmark. For uanset hvad der sker i Folkekirken hænger IM jo ved. Fordi vi, undskyld, hænger så ubehjælpeligt fast i Folkekirken at punktet hvor vi ikke vil finde os i mere slet ikke eksisterer.

"Ærgerligt, at vi også skal bruge kræfter på at kæmpe mod egne frikirke-trosfællers idelige "kom og lad os kaste sten på folkekirken ... " "

Der er jo rigtig gode grunde til at kaste sten på folkekirken.
Folkekirken er, for størstedelens vedkommende, en hyggeinstitution som ikke har meget med en EGENTLIG kristen kirke at gøre.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82014 - 12/03/2007 16:33 Re: Religion i det offentlige rum [Re: JesusFreakDK]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Hej JF,

Man kunne også bede for kirken i stedet for at kaste sten på den. Jeg tror såmænd ikke, det gavner det vilde at skælde ud og sukke dybt.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#82015 - 13/03/2007 09:59 Re: Religion i det offentlige rum [Re: tau]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Tau

"Man kunne også bede for kirken i stedet for at kaste sten på den. Jeg tror såmænd ikke, det gavner det vilde at skælde ud og sukke dybt."

Nej, men det er måske med til at vække de kristne til at komme ud af den.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#82016 - 13/03/2007 15:33 Re: Religion i det offentlige rum [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Ligestillingen mellem religioner halter derimod tydeligvis. Muslimerne har først efter megen besvær og chikane for nylig fået (tildelt) en gravplads, og man hører aldrig moskeerne kalde til bøn.

Har du nogen grund til at tro, at jeg ikke ønsker, muslimer skal have de samme rettigheder som jeg selv nyder?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#82017 - 13/03/2007 23:12 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Citat:
Hej Lars
Citat:

Har du nogen grund til at tro, at jeg ikke ønsker, muslimer skal have de samme rettigheder som jeg selv nyder?

mvh
Nikolaj

Det er jo et spørgsmål i kategorien "Er De holdt op med at slå Deres kone"; men det er de færreste danskere, der ønsker at høre muezzinen kalde til bøn 5 gange om dagen, så den del overrasker det mig, at du skulle gå ind for.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#82018 - 14/03/2007 07:28 Re: Religion i det offentlige rum [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej LarsBj

Citat:
Det er jo et spørgsmål i kategorien "Er De holdt op med at slå Deres kone"; men det er de færreste danskere, der ønsker at høre muezzinen kalde til bøn 5 gange om dagen, så den del overrasker det mig, at du skulle gå ind for.

Det er et "lighed for loven"-princip, som skal og bør gøre sig gældende, så længe vi taler statsanliggender. Et "lighed for loven"-princip, der ikke alene bør være gældende i straffesager, men også positivt, at jeg kan unde andre mennesker de samme rettigheder jeg selv nyder. Dette skal/bør ikke være grundet på hvad man nu personligt sympatiserer med eller ej. Jeg er heller ikke specielt begejstret for DF, men går ikke ind for at forbyde deres parti eller at hindre at de kan mødes.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#82019 - 14/03/2007 07:40 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Hej Malli
Citat:
Det er et "lighed for loven"-princip, som skal og bør gøre sig gældende, så længe vi taler statsanliggender. Et "lighed for loven"-princip, der ikke alene bør være gældende i straffesager, men også positivt, at jeg kan unde andre mennesker de samme rettigheder jeg selv nyder.

Enig! Men nu bor jeg lige i nærheden af en kirke, og jeg kan tydeligt høre kirkeklokkerne morgen og aften, samt ved kirkelige handlinger. Det har jeg sådan set ikke noget imod. Kirkeklokker er hyggelige i mine øren, da de minder mig om fester o.l. Så meget kulturkristen er jeg jo!

Men jeg er stærkt i tvivl om, hvad jeg ville synes om, at der, i samme afstand, blev planlagt en moske med minaret, muezzin/højttalere og hele baduljen, der kaldte til bøn 5 gange om dagen. Nogle af mine medborgere ville givet protestere og sikkert finde en god begrundelse, der ikke er direkte diskriminerende, og jeg ville højst sandsynlig være stærkt fristet til at skrive under på en protest!

For denne lyd ville nok virke generende og ikke være "hyggelig"!
Og så kunne man jo se, hvor langt ens frisind rakte!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82020 - 14/03/2007 08:08 Re: Religion i det offentlige rum [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej Lars

"Og så kunne man jo se, hvor langt ens frisind rakte!"

Selvom der er moske, behøver der vel ikke være minaret? (eller hvad det nu hedder)

Jeg vil nok sige, skal der råbes til bøn kl. 3 om natten, vil det være til stor gene for omgivelserne. Nå, kan lige se tidspunkterne på deres hjemmeside:

Wednesday 4:46 6:28 12:19 3:23 6:11 7:53

OK 4:46 er også rimelig tidligt.

Mvh Malli

Til toppen 
#82021 - 14/03/2007 15:42 Re: Religion i det offentlige rum [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj - jeg vil helt sikkert, hvis det skulle blive aktuelt, skrive under på protester mod minaret-højttalere.

Jeg vil nødig diskriminere, men kunne magistraten mon ikke grave den gamle forordning op, at (unødvendig) "røg, støj og ilde lugt" er forbudt.

Nu vil jo nok nogle mene, at også kirkeklokker og hanegal er støj, ... men der er jo noget, der hedder hævdvundne stier, som der skal tages hensyn til, fordi de "altid" har været der, kunne man måske så ikke tilsvarende acceptere "hævdvundne lyde" her i Dannevang ..

Støjniveauet er de fleste steder rigelig højt - de fleste oplever det nok som en ren lise at komme ud i midten af en stor skov, hvor der hverken er trafik- eller andre lyde - så mon ikke det skulle være muligt at finde gode argumenter for at sige nej til minarethøjttaler-lyde, uden at det skulle opfattes som indgreb i muslimernes religionsfrihed ... det håber jeg i hvert fald.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#82022 - 14/03/2007 17:06 Re: Religion i det offentlige rum [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Citat:
Selvom der er moske, behøver der vel ikke være minaret? (eller hvad det nu hedder)

Præcis! Og man KAN også holde messer o.l. uden ringning.

Men det er jo først her, udfordringen for os ligestillingstilhængere bliver rigtig pågående.
Og det er så her, jeg udæsker Nikolaj et svar!

Men jeg tror nu, jeg ville blive ret muggen, hvis de ringede med klokkerne hver nat kl 4.46!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82023 - 14/03/2007 17:09 Re: Religion i det offentlige rum [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Citat:
så mon ikke det skulle være muligt at finde gode argumenter for at sige nej til minarethøjttaler-lyde, uden at det skulle opfattes som indgreb i muslimernes religionsfrihed ... det håber jeg i hvert fald.

Hej Kristina,
Jeg er SIKKER på, at argumenterne ikke vil virke direkte diskriminerende!!!

Men der er nu også folk, der klager over ringningen! Altså alm. dansk-danskere, der burde kende "stien".

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82024 - 14/03/2007 19:57 Re: Religion i det offentlige rum [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars

Som det er blevet nævnt, er der jo folks nattesøvn at tage hensyn til. Kirkeklokker ringer trods alt ikke tidligere end klokken 8. Men ellers kan jeg ikke se problemet med, at der skulle blive kaldt til bøn fra en minaret i dagtimerne (jeg vil dog foretrække en rigtig muezzin frem for en højttaler) – såfremt behovet er der. Personligt bor jeg et sted, hvor jeg kan høre kirkeklokkerne, i hvert fald hvis jeg har vinduet åbent. Men jeg bor også et sted, hvor flertallet af befolkningen er muslimer. Så når nu det kristne mindretal her i mit sogn skal have lov til at markere sin tilstedeværelse med daglige ringninger, må det muslimske flertal vel også kunne få den samme ret – det er jo kun rimeligt. Det betyder naturligvis ikke, at jeg mener, der skal opstilles højttalerudstyrede minareter i hver en lille flække, men de steder hvor behovet for det er der i lige så høj grad som for kirkeklokkeringning, synes jeg da, at muslimerne skal have lov til at følge deres skik.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#82025 - 14/03/2007 23:37 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Flot!
Personligt håber jeg dog, at det ikke bliver alt for udbredt!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#82026 - 17/03/2007 11:03 Re: Religion i det offentlige rum [Re: Logotheo]
Anonym
Anonym

Religion ryger først ud af det offentlige rum i et moderne demokrati når vi får smidt menneskerne ud af det.

Uh, mennesker. Har man andet end bøvl med dem, jeg spø'r bare.

Til toppen 
#82027 - 17/03/2007 17:02 Re: Religion i det offentlige rum [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe
Citat:
Uh, mennesker. Har man andet end bøvl med dem, jeg spø'r bare.

Næ, sådan har jeg det osse en gang imellem:

Det er let at elske menneskeheden!
Men folk altså!

Men hav en god weekend! - trods alle "de andre" - -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær