Kære ven
Jeg mener ikke der kan være nogen tvivl om, at du skal spille med åbne kort i forhold til din kæreste. Kærlighed kan aldrig trives i et forhold med skjulte dagsordener. Derfor er I nødt til at have en grundig snak med hinanden om hvordan I vil praktisere respekten for jeres forskellige livsholdninger.
Det kan uden tvivl lade sig gøre at leve sammen med et menneske, som man ikke deler sin inderste overbevisning og livsholdning med. Men det vil også uden tvivl give give jer masser af problemer og konflikter. Og kærligheden får rigtig dårlige vækstbetingelser i sådan et forhold. Vi har flere fortvivlede indlæg i denne brevkasse fra kristne, som har store vanskeligheder med at leve sammen med en ikke-kristen.
Du skriver, at den eneste måde du kan se en fremtid for jer er ved at han også bliver kristen. Det kan jeg kun være enig med dig i. Og det er I nødt til at snakke åbent om. Du skal selvfølgelig ikke lægge det frem som et ultimatum eller på nogen måde presse ham. Men du skal være ærlig - både overfor ham og overfor dig selv.
Du skriver, at han respekterer din tro og interesserer sig for kristendommen. Så helt håbløst er det måske ikke. Jeg kender flere eksempler på par hvor den ene er kommet til tro gennem forholdet til den anden.
Fortæl ham åbent og ærligt hvordan du har det og tilbyd ham, at hjælpe ham til tro på Gud. Hvis han afviser det, så synes jeg, at du indtil videre skal satse på ham som en god ven i stedet for som en kæreste.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)