0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#81860 - 05/03/2007 02:43
Re: Bibelen = Guds ord ??
[Re: Nedergaard]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Nedergaard Citat: Jeg har læst en del indlæg her på stedet, og der er tit blevet snakket om, hvorvidt bibelen er Guds ord eller ej. ... Er bibelen Guds ord skrevet af menneske? Eller er det ikke og er det i så tilfælde så værd at stole på og for dens sags skyld at tro på?
Er du vokset op med, at kalde bibelen for Guds ord... for i den del, som udgør dit modspørgsmål, forekommer det mig at du tænker på bibelen, netop som "Guds ord", i dét du bruger ordet; "det"(for ordet); i stedet for; "den"(for bibelen).
Grunden til det er et spørgsmål som debatteres i flere tråde, er fordi der er nogle skoler(kristne læreretninger), der bruger udtrykket "Guds ord" om bibelen. Det er ikke alle kristne trossamfund, som fører den lære, at "bibelen er Guds ord", men alligevel værdsætter flere af de skrifter, som findes i bibelen. Debatten udspiller sig primært mellem troende, som jo kan have meget forskelligt syn på Guds ord og bibelen.
Er det værd at stole/tro på bibelen, hvis den ikke er Guds ord? Det spørgsmål må man sende til dem, som mener bibelen er Guds ord... Er der noget svært ved det.. er der et offer i det, siden det skal ses værdimæssigt mod noget?
For den, som ikke mener "bibelen er Guds ord", kan spørgsmålet synes irelevant, fordi man ikke behøver at binde sig op om noget, som man ikke fatter, eller har direkte nytteværdi af. Du skal tænke på, og måske vende tingene i hovedet først; at for nogle er Guds Ordet iboende i Mennesket; det er typisk dem, som ikke mener Guds Ord bor i bøger. Hele trosverdenen skal ses i et andet perspektiv, end for den, som må forlade sig på bibelen.
Jeg mener ikke der er så meget i vejen med teksterne, for de er som de er, jeg vil bare ikke kalde den Guds ord. Jeg mener det er begrebsforvirrende og udtrykket kan forveksles med Ordet... Når det kommer til stykket tilhører problemet, om bibelen er Guds ord, dem der påstår det, og de må jo så være vidnesbyrd for kvaliteten af den påstand.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#81861 - 05/03/2007 09:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nedergaard Modsat Vandrer tror jeg, at Bibelen, hele Bibelen, er Guds Ord til os. Alle Bibelens 66 bøger er nedskrevet af syndige, fejlbarlige mennesker, men hvert eneste ord, incl. eventuelle trykfejl! - er blevet til ved Guds hellige ånds inspiration og overvågning. Derfor indeholder Bibelen alt hvad vi behøver til vor frelse. Hvordan kan jeg nu vide det? Det véd jeg sådan set heller ikke, men sådan er min tro. Jeg har fået givet den overbevisning herom, fordi jeg efterhånden som årene går mere og mere tydeligt erfarer Bibelens stærke sammenhængskraft. Jesus og apostlene henviste da også mange gange til profeterne - skrifterne - (Det gamle Testamente) og ingen af dem har noget sted sat spørgsmålstegn ved deres sandhedsværdi. Her er et link til Robert Bladts svararkiv-svar på spørgsmålet: Hvordan kan jeg vide, at Bibelen er Guds Ord? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81862 - 05/03/2007 11:53
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Jeg mener ikke der er så meget i vejen med teksterne, for de er som de er, jeg vil bare ikke kalde den Guds ord. Jeg mener det er begrebsforvirrende og udtrykket kan forveksles med Ordet... Når det kommer til stykket tilhører problemet, om bibelen er Guds ord, dem der påstår det, og de må jo så være vidnesbyrd for kvaliteten af den påstand.
Og dermed distancerer du dig milevidt fra Jesus, hans disciple og de tidligste apostle, der netop lagde enorm stor vægt på Skriften som det afgørende grundlag for troen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81863 - 05/03/2007 22:18
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
|
Kære Andreas Falck Citat: AF:Og dermed distancerer du dig milevidt fra Jesus, hans disciple og de tidligste apostle, der netop lagde enorm stor vægt på Skriften som det afgørende grundlag for troen.
Nå Andreas, du skulle vel ikke have noget at underbygge med, når det f.eks. handler om teksterne i NT... eller mener du, at de har tænkt på Skriften, som vi kender den i dag?
Vander
|
|
Til toppen
|
|
|
#81864 - 06/03/2007 10:05
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Andreas Falck skrev: Citat: AF:Og dermed distancerer du dig milevidt fra Jesus, hans disciple og de tidligste apostle, der netop lagde enorm stor vægt på Skriften som det afgørende grundlag for troen.
Vandrer svarede:
Citat: Nå Andreas, du skulle vel ikke have noget at underbygge med, når det f.eks. handler om teksterne i NT... eller mener du, at de har tænkt på Skriften, som vi kender den i dag?
Ja det kunne være interessant.
Mange er de gange hvor Jesus sagde til en person "din tro har frelst dig", og intet tyder på at det var fordi vedkommende person lagde enorm stor vægt på Skriften.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81869 - 06/03/2007 18:13
[Re: medom]
|
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
|
Citat: JEg vil gerne uddybe det lidt, og spørge om det så kan have nogen efekt, at bibelen er blevet skrevet om og om igen?
Jeg formoder at du mener, de oversættelser der er lavet af bibelen.. Man har hørt dette angret på bibelen mange gange, men man må huske på at, hver gang at den bliver oversat, tager man udgangspunkt i grundteksten. Man tager ikke den sidste oversættelse og begynder at "forny" denne. Hvis det var tilfældet, fandt jeg ikke disse oversættelser meget troværdige.
Jeg er enig med Kristina med hendes syn på bibelen. Jeg mener at biblen er skrevet af mennesker, med Guds indflydelse. Altså Guds ord skrevet af menneske hænder:
Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed (2 Tim 3,16)
Men hvis bibelen ikke er Guds ord, hvordan var det da muligt at regne skrifterne for troværdige nok til at have som grundlag for vores tro?
- Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#81870 - 06/03/2007 18:20
|
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
|
Citat: Er du vokset op med, at kalde bibelen for Guds ord...
Både ja og nej.. Jeg vokset op med at bibelen er Guds ord. Men efterhånden som jeg er blevet ældre, og bibelen er blevet mere og mere personlig for mig, er jeg begyndt at bruge synonymer som "Ordet" eller "Guds ord" for den.
Citat: for i den del, som udgør dit modspørgsmål, forekommer det mig at du tænker på bibelen, netop som "Guds ord", i dét du bruger ordet; "det"(for ordet); i stedet for; "den"(for bibelen).
Sjovt at du siger det. Det er skrevet ubevist, da jeg er, vandt til at kalde den således. Sjov iagttagelse. 
Citat: For den, som ikke mener "bibelen er Guds ord", kan spørgsmålet synes irelevant, fordi man ikke behøver at binde sig op om noget, som man ikke fatter, eller har direkte nytteværdi af.
Umiddelbart er jeg ikke enig. For hvordan kan man regne den som troværdig når den er skrevet (uden nogen form for påvirkning) af syndige mennesker? Hvis ikke men mener at Gud er med i tilblivelsen af bibelen, hvordan skiller den sig så ud fra andre bøger?
|
|
Til toppen
|
|
|
#81871 - 06/03/2007 20:13
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Hej Sandhedssøger.
Der er vel også forskel på, om man lægger stor vægt på Skriften som skrift, altså blot fordi det er en skrift / bog, og så om man lægger vægt på den, fordi det er igennem den, vi kender Jesus? Det er jo pga. indholdet, man lægger vægt på den, ikke fordi det er papir med bogstaver på som sådan.
Mvh. Anne.
Hej Anne,
Jeg er lidt overrasket over dit svar, for jeg synes der er blevet lagt op til at det er indholdet det drejer sig om. Der hvor forskellen ligger, er, efter min mening, hvordan man opfatter dette indhold.
Der fortælles noget, men det er ikke altid helt klart hvad der fortælles, nogle ting skal forstås og/eller opfattes. Dette synes jeg f.eks. er tydeligt i Jesu lignelser. Når han snakker om at bygge et hus på en klippegrund, så behøver det ikke at dreje sig om at man rent bogstaveligt bygger et hus på en klippegrund, det kan også forstås metaforisk. Lignelserne beskæftiger sig meget med metaforer, der fortælles noget håndgribeligt med den tanke at læseren forstår eller opfatter noget knap så håndgribeligt.
Åbenbaringer er endnu mindre klare med hensyn til hvad der egentlig fortælles. Til gengæld er der så andre ting som er ret ligetil, idet der er en del fortællinger om hvad der skete, hvad Jesus foretog sig og hvad andre foretog sig.
Kan alt dette inspirere en til at finde Guds ord hos sig selv (denne udtryksmåde er inspireret af Vandrers indlæg) så er der bestemt sket noget, en forvandling måske ligefrem.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81872 - 07/03/2007 02:04
|
Bruger
|
Kære Nedergaard Citat: V: Er du vokset op med, at kalde bibelen for Guds ord...
N: Både ja og nej.. Jeg vokset op med at bibelen er Guds ord. Men efterhånden som jeg er blevet ældre, og bibelen er blevet mere og mere personlig for mig, er jeg begyndt at bruge synonymer som "Ordet" eller "Guds ord" for den.
Det vil altså sige, at du er vokset op i en begrebsverden, hvor du med alderen gør det kulturelle præg du har fået, til noget mere personligt. Man må forlade barndommen og selv være dén, som handler, kalder på ting og knytter sig til noget. Men for dig, handler det vist ikke om, at du vil forkaste den tro du er vokset op med. Du har lært at værdsætte den. Du vil gøre troen til din egen, vælger og går som voksen ind i den samme begrebsverden, som findes blandt dem du gerne vil have fællesskab med.
Så er det du fortæller; bibelen er blevet mere og mere personlig for dig, og du er begyndt at kalde den navne. Du er formentlig bekendt med udtryk som; i bibelen møder vi Jesus. Sådan som du udtrykker dig synes det indlysende, at det egentlig er i dén retning, jeg skal forstå din personlige oplevelse ved bibelen, og dit overordnede spørgsmål: om "Bibelen = Guds ord?" - Er bibelen Guds ord skrevet af mennesker? Og du citerer til medom: Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed (2 Tim 3,16)
Hvilke skrifter skal vi tænke på, når Paulus siger: fra barnsben kender du De hellige Skrifter ..?
Er det ikke sådan, at evangelierne og brevene, endnu ikke er tænkt sammen på det tidspunkt, hvor han skriver til Timotheus. Man kan godt holde sig til, at det er Gud der indblæser dem. Men er det ikke temmelig søgt, at lade Paulus' ord omhandle vores bibel, set som konstruktion og som en lukket bogsamling.
Hvor meget vil du med rimelighed mene, mennesker skal blive overbevist om, at bibelen som helhed er Guds ord, når f.eks. Paulus også siger noget af sig selv..? Citat: V: For den, som ikke mener "bibelen er Guds ord", kan spørgsmålet synes irelevant, fordi man ikke behøver at binde sig op om noget, som man ikke fatter, eller har direkte nytteværdi af.
N: Umiddelbart er jeg ikke enig. For hvordan kan man regne den som troværdig når den er skrevet (uden nogen form for påvirkning) af syndige mennesker? Hvis ikke man mener at Gud er med i tilblivelsen af bibelen, hvordan skiller den sig så ud fra andre bøger?
Undskyld mig, men det forekommer mig, at du udtrykker et meget fordrejet syn på alternative bibelopfattelser. Det er heldigvis spørgsmål, som vi har hørt før, og nu bringer du dem frem her. Jeg tror du er klar over, der må være måder at regne(komme frem til) noget troværdigt, uden vi behøver at gøre bibelen til noget andet og mere eller mindre end den ér. Mener du ikke, at Gud kan have været med i tilblivelsen af andre skrifter?
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81873 - 07/03/2007 10:51
[Re: medom]
|
Bruger
|
Citat: JEg vil gerne uddybe det lidt, og spørge om det så kan have nogen efekt, at bibelen er blevet skrevet om og om igen?
Skrevet om og om igen????
Hvad bygger du det postulat på???
|
|
Til toppen
|
|
|
#81874 - 07/03/2007 11:18
[Re: Sandheds-søger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Sandhedssøger.
Det kan godt være jeg misforstod dig så, jeg troede du satte Skriften og Jesus op mod hinanden som modsætninger, men hvis jeg misforstod dig, så må du undskylde.
Det er rigtigt, at der er flere forskellige genrer i Bibelen, også billedtale og lignelser - den der bygger på Jesu ord, ligner en mand, der bygger på klippegrund, men det har ikke noget med husbyggeri at gøre som sådan. Men at betragte Bibelen som Guds ord vil heller ikke sige at betragte alt som bogstavelig tale og intet som billedtale, poesi eller lignelser.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81875 - 07/03/2007 12:56
|
Bruger
|
Citat:
Citat: AF:Og dermed distancerer du dig milevidt fra Jesus, hans disciple og de tidligste apostle, der netop lagde enorm stor vægt på Skriften som det afgørende grundlag for troen.
Nå Andreas, du skulle vel ikke have noget at underbygge med, når det f.eks. handler om teksterne i NT... eller mener du, at de har tænkt på Skriften, som vi kender den i dag?
Det er langt mere relevant at spørge jer bibel-tvivlere hvilke kriterier i bruger til at sortere i hvilke udagn i Bibelen der evt. måtte komme fra Gud og hvilke der alene kan anses for at stamme fra mennesker.
Eller har i den opfattelse at hele Bibelen under ét blot er et produkt af menneskelig tankevirksomhed? - I så fald har I jo slet ikke noget som helst brugbart fast fundament for den kristne tro, og I bevæger jer ud på et spor som hverken Jesus, hans disciple eller de første apostle fulgte. Udtrykket "Og de beviste ud fra Skrifterne ..." er gennemgående i NT's forhold til hvad troen skulle bygges på.
Allerede Paulus taler om evangeliet "som det er blevet overleveret jer". Så allerede medens NT-skrifterne var under skrivning blev disse anset for at have autoritativ status da disse kom fra Jesu apostle eller en elev/medarbejder for en af disse apostle. Og som allerede nævnt var det helt grundliggende krav at den lære og forkyndelse der blev serveret skulle være i overensstemmelse med Skrifterne (dengang, medens apostlene endnu levede, omfattede dette hele GT som kender det i dag, og kun det).
Der kan læses meget mere om disse ting i: "Kristendommens jødiske rødder" bd. 1, p. 61-79 "Evangleliernes forhistorie" p. 47 ff "Skrift og åbenbaring" p. 36-62; p. 151-170
blot for at nævne nogle redegørelser der behandler emnet seriøst, sagligt og fagligt på et højt niveau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81876 - 07/03/2007 13:06
|
Bruger
|
Citat: Mange er de gange hvor Jesus sagde til en person "din tro har frelst dig", og intet tyder på at det var fordi vedkommende person lagde enorm stor vægt på Skriften.
Og du har aldrig læst de mange steder hvor Jesus tydeligt angiver Skrifterne som autoritet og bevis for trosgrundlaget??
|
|
Til toppen
|
|
|
#81877 - 07/03/2007 14:06
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Mange er de gange hvor Jesus sagde til en person "din tro har frelst dig", og intet tyder på at det var fordi vedkommende person lagde enorm stor vægt på Skriften.
Og du har aldrig læst de mange steder hvor Jesus tydeligt angiver Skrifterne som autoritet og bevis for trosgrundlaget??
Betyder det at du mener at det var forkert af Jesus at sige til den ene røver på korset:
Og Jesus sagde til ham: »Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis.« (Luk 23 v43)
Eller mener du at den røver i virkeligheden havde et enormt kendskab til skrifterne, selvom der ikke ligefrem er nogen antydning i den retning?
Skal dit indlæg forstås sådan at du mener at Jesus handlede forkert i forhold til kvinden i det næste citat, idet hun jo ikke demonstrede nogen skriftkundskab?
Matt 9, v20-22: v20 Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe. v21 For hun sagde ved sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.« v22 Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst.
Der var mennesker på Jesu tid der havde stort skriftkundskab, f.eks. de skriftkloge. Skulle Jesus have frelst dem først, førend han beskæftigede sig med andre knap så belæste mennesker?
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81878 - 07/03/2007 22:10
|
Bruger
|
Citat: Hej Sandhedssøger.
Det kan godt være jeg misforstod dig så, jeg troede du satte Skriften og Jesus op mod hinanden som modsætninger, men hvis jeg misforstod dig, så må du undskylde.
Hej Anne,
Nej, jeg betragtede ikke Jesus og Skriften som modsætninger. Jeg understegede blot at det Jesus lagde vægt på var selve troen og ikke Skriften som det afgørende grundlag for troen. Jeg mener en person der har fundet troen har jo fundet det samme som det var meningen at Skriften skulle hjælpe ham med at finde, nemlig troen. Derfor er der ingen tale om at satte Skriften og Jesus op mod hinanden som modsætninger. Men der er en forskel i hvor vægten ligger. Jesus lægger efter min mening tydeligt vægten på selve troen som det afgørende.
Hans bemærkning "din tro har frelst dig" henvender sig ubetinget til den tro han lige har mødt hos den pågældende, så vidt jeg kan se.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81879 - 07/03/2007 23:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter Citat: Jeg understegede blot at det Jesus lagde vægt på var selve troen og ikke Skriften som det afgørende grundlag for troen.
Når Jesus i nogle tilfælde sagde de kendte ord din tro har frelst dig, så ligger det implicit i udsagnet, at vedkommendes tro er rettet mod noget bestemt.
Alle tror på et eller andet, og det kan ikke være ligegyldigt på hvad!
Nogle, der personligt mødte Jesus, kan sagtens have oplevet dette møde så stærkt, at de derved blev overbevist om, at han måtte være Messias, som de ud fra Skrifterne vidste skulle komme, men ingen kan ved egen kraft skabe eller finde troen på Jesus.
Troen på Jesus må gives udefra, og det middel Gud bruger til at skabe den tro i vore hjerter er jo netop Ordet!
Rom 10,17: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#81880 - 08/03/2007 01:48
|
Bruger
|
Kære Andreas Falck Citat: AF: Allerede Paulus taler om evangeliet "som det er blevet overleveret jer". Så allerede medens NT-skrifterne var under skrivning blev disse anset for at have autoritativ status da disse kom fra Jesu apostle eller en elev/medarbejder for en af disse apostle.
Tænker du på, at det skulle været en evangelietekst, som var blevet overleveret, ligesom dem vi kender i dag. Mener du ikke det var selve evangeliet, han tænker på; Guds Rige ér midt iblandt jer; formentlig i form af en mundtlig overlevering. De tidligeste tekster, har vel været i form af lister, eller samlinger af Jesu ord, måske mere i en form, som vi kender fra evangelietekster udenfor NT. Men når Paulus her taler om evangeliet, så er det for mig at se, Idéen og ikke en langt senere tekst.
De tekster Jesus og hans samtidige har forholdt sig til, indbefattede ikke NT, som er en langt senere konstruktion. Derfor er det fint du kan være med til at få fastholdt; det er GT, som udgør "De hellige Skrifter": Citat: AF: Og som allerede nævnt var det helt grundliggende krav at den lære og forkyndelse der blev serveret skulle være i overensstemmelse med Skrifterne (dengang, medens apostlene endnu levede, omfattede dette hele GT som kender det i dag, og kun det).
Jeg mener det er en væsentlig betragtning..!
Jeg vil nok ikke lægge så meget vægt på "krav"; for jeg ved hvor stor uenighed der er mellem dommerne om, hvordan Skrifterne skal tolkes. Som det er i dag, ser vi mest de udlægger dem mod hinanden. Man burde kræve, de fordriver deres tid med at finde alt hvad der støtter modpartens sag, for de i det mindste kan blive klogere af hinanden. Hvor mange gange har der mon været en profet iblandt dem, uden de ænsede det. Citat: AF: Det er langt mere relevant at spørge jer bibel-tvivlere hvilke kriterier i bruger til at sortere i hvilke udagn i Bibelen der evt. måtte komme fra Gud og hvilke der alene kan anses for at stamme fra mennesker.
Det er vel ikke rigtigt at kalde os bibel-tvivlere, for mit eget vedkommende har jeg da et ganske klart forhold til bibelen. Det er hvad jeg bidrager med, når jeg gør opmærksom på, at Ordet og Bibelen ikke er synonyme.
Når du så spørger, hvad der gør at vi kan sortere, så er det netop Ordet, som ér i Mennesket; i Hjertet og bundet til Tungen, for vi kan handle efter det. Det er med dén Ånd, som har taget bolig i os, fordi vi troede, vi kan læse ethvert skrift og veje hvert ord.
Det skulle vist også besvare resten af dit spørgsmål, ellers kan du måske omformulere det lidt.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81881 - 08/03/2007 06:41
|
Bruger
|
Citat: Men når Paulus her taler om evangeliet, så er det for mig at se, Idéen og ikke en langt senere tekst.
Har man sat sig ind i hvordan sådanne udtryk anvendes kan der slet ikke være tvivl om at det er evangeliet, både teksten og budskabet, der tales om. Allerede på Paulus tid forelå de to første evangelietekster på skrift (nemlig Mattæus og Markus). Om der i denne præcise situation var tale om en skriftlig eller mundtlig overlevering kan ikke afgøres, og det er også uden betydning da man ved, at den mundtlige tradering var lige så præcis og akkurat som en skriftlig. Ja ofte blev der sat mere lid til den mundtlige end til den skriftlige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81882 - 08/03/2007 06:52
|
Bruger
|
Citat: Eller mener du at den røver i virkeligheden havde et enormt kendskab til skrifterne, selvom der ikke ligefrem er nogen antydning i den retning?
Hvis du havde sat dig bare en smule ind i forholdene på Jesu tid ville du vide at det var helt almindeligt at den almene befolkning havde et ganske godt kendskab til jødernes hellige skrifter. Og du ville også vide at det var helt almindeligt at man kunne tradere endog enormt store teksmængder helt ordret selv om man hverken kunne læse eller skrive. Du ville også vide at der foregik en grundig oplæring gennem de synagoger der var beliggende i alle byer, ja selv i små flækker og små landsbyer. Der foregik jo en oplæsning af jødernes hellige skrifter i synagogerne hver sabbat, og teksterne blev udlagt og forklaret. Så jo, både røveren på korset og hvem som helst ellers kunne antages at have et endog særdeles godt kendskab til Skrifterne.
Det er altid en rigtig god idé at gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i det emne og stofområde man gerne vil udtale sig om!
|
|
Til toppen
|
|
|
#81883 - 08/03/2007 06:59
|
Bruger
|
Citat: Hans bemærkning "din tro har frelst dig" henvender sig ubetinget til den tro han lige har mødt hos den pågældende, så vidt jeg kan se.
Hvilken tro? En hvilken som helst tro? En tro på hvad som helst?
Hvordan afgrænser du sand og falsk lære, sand og falsk tro?
Jesus, hans disciple og de første apostle brugte De Hellige Skrifter til at måle om troen var bygget på sandheden eller om det var en "hjemmegjort" tro. I dag er der alt for mange der har den holdning at en hvilken som helst tro frelser, blot den bliver garneret hist og pist med nogle Jesusklingende udtryk. Men en sådan opfattelse er helt i strid med hvad vi bliver undervist af kristendommens grundlægger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81884 - 08/03/2007 08:19
|
Bruger
|
Undertegnede skrev: Citat: Eller mener du at den røver i virkeligheden havde et enormt kendskab til skrifterne, selvom der ikke ligefrem er nogen antydning i den retning?
Andreas Falck svarede:
Citat: Hvis du havde sat dig bare en smule ind i forholdene på Jesu tid ville du vide at det var helt almindeligt at den almene befolkning havde et ganske godt kendskab til jødernes hellige skrifter. Og du ville også vide at det var helt almindeligt at man kunne tradere endog enormt store teksmængder helt ordret selv om man hverken kunne læse eller skrive. Du ville også vide at der foregik en grundig oplæring gennem de synagoger der var beliggende i alle byer, ja selv i små flækker og små landsbyer. Der foregik jo en oplæsning af jødernes hellige skrifter i synagogerne hver sabbat, og teksterne blev udlagt og forklaret. Så jo, både røveren på korset og hvem som helst ellers kunne antages at have et endog særdeles godt kendskab til Skrifterne.
Det er altid en rigtig god idé at gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i det emne og stofområde man gerne vil udtale sig om!
Og alt det du der skriver skulle altså stå i skriften? Du ved således åbenbart ud fra Skriften at den pågældende røver kendte den? Hvor står det? Jeg gør mig ikke den mindste illusion om at jeg har et skriftkundskab der på nogen måde kommer i nærheden af dit, men jeg har i det mindste henvist til nogle konkrete skriftsteder ved at citere dem.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81885 - 08/03/2007 08:27
|
Bruger
|
Citat: Og alt det du der skriver skulle altså stå i skriften? Du ved således åbenbart ud fra Skriften at den pågældende røver kendte den? Hvor står det?
Hvis du ikke vil forholde dig til faktuel viden om tid, sted og kultur føler jeg at det vil være tidsspilde at fortsætte. Det burde være almindelig kendt at et udbredt kendskab til de jødiske hellige skrifter nærmest var hvermands eje på den tid.
Jeg har i tråden henvist til lødig faglitteratur om emnet, og i kortform gengivet hovedessensen deraf:
Citat: Der kan læses meget mere om disse ting i: "Kristendommens jødiske rødder" bd. 1, p. 61-79 "Evangleliernes forhistorie" p. 47 ff "Skrift og åbenbaring" p. 36-62; p. 151-170
Et lille citat fra en af konklussionerne i "Skrift og åbenbaring" side 48: I lyset af det, som er frmført i det foregående, kan troen på Bibelen som Guds ord ikke fejes til side som nogen blot menneskelig teori om Bibelen. Det er ikke et bibelsyn, menneker har fundet på og nærmere udformet ud fra deres syn og tanker og meninger om Bibelen. Nej, det er, hvad Jesus kristus selv gør gældende om profeters og apostles ord i Bibelen, for at vi skal tro det, bøje os for det og gøre brug deraf. Det er en sandhed og virkelighed, som er af aldeles afgørende betydning for troen og livet, såvel den enkelte troendes som hele menighedens. Det er nemlig den urokkelige grundvold uden for os selv, som vi trygt kan forlade os på, og som alene gør troen vis.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81886 - 08/03/2007 08:48
|
Bruger
|
Undertegnede skrev: Citat: Hans bemærkning "din tro har frelst dig" henvender sig ubetinget til den tro han lige har mødt hos den pågældende, så vidt jeg kan se.
Andreas Falck svarede:
Citat: Hvilken tro? En hvilken som helst tro? En tro på hvad som helst?
Den tro der bliver udtrykt i det skriftsted jeg citerede. Kvinden udtrykte sin tro i ord ved at sige til sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.«. Lad mig citere skriftstedet igen:
Matt 9, v20-22: v20 Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe. v21 For hun sagde ved sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.« v22 Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst.
Citat: Hvordan afgrænser du sand og falsk lære, sand og falsk tro?
Sand lære og sand tro er den lære og den tro der bringer forening med Gud.
Citat: Jesus, hans disciple og de første apostle brugte De Hellige Skrifter til at måle om troen var bygget på sandheden eller om det var en "hjemmegjort" tro. I dag er der alt for mange der har den holdning at en hvilken som helst tro frelser, blot den bliver garneret hist og pist med nogle Jesusklingende udtryk. Men en sådan opfattelse er helt i strid med hvad vi bliver undervist af kristendommens grundlægger.
Det skriftsted jeg citerede ovenfor viser for mig, at Jesus mærkede den pågældende kvindes tro direkte og ikke ved at måle den op imod noget.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81887 - 08/03/2007 08:57
|
Bruger
|
Citat: Det skriftsted jeg citerede ovenfor viser for mig, at Jesus mærkede den pågældende kvindes tro direkte og ikke ved at måle den op imod noget.
Hvilken tro havde den kvinde? Troen på godt vejr i morgen? Troen på at Jesus var den ventede Messias? Troen på at få den store lottogevinst i næste uge? Troen på at Jesus opfyldte Skriftens forudsigelser om Messias virke og gerning?
Du forholder dig jo slet ikke til den faktuel viden jeg fremlægger. Der er jo intet i de tekster du har citeret der går imod de faktuelle oplysninger om udbredt skriftkendskab jeg har fremlagt. Dine påstande om manglende skriftkendskab har du ikke underbygget, men blot fremsat som en frit svævende påstand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81888 - 08/03/2007 11:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter Citat: Lars Peter: Sand lære og sand tro er den lære og den tro der bringer forening med Gud.
Andreas: Jesus, hans disciple og de første apostle brugte De Hellige Skrifter til at måle om troen var bygget på sandheden eller om det var en "hjemmegjort" tro. I dag er der alt for mange der har den holdning at en hvilken som helst tro frelser, blot den bliver garneret hist og pist med nogle Jesusklingende udtryk. Men en sådan opfattelse er helt i strid med hvad vi bliver undervist af kristendommens grundlægger.
Lars Peter: Det skriftsted jeg citerede ovenfor viser for mig, at Jesus mærkede den pågældende kvindes tro direkte og ikke ved at måle den op imod noget.
Lad mig spørge dig, hvor tror du den pågældende kvindes havde fået sin tro fra?
Hun må vel have hørt om Jesus i forvejen? Snakken går jo ... mange mente, at han var Messias, der ifølge skrifterne skulle komme og gøre alting vel, det var jo derfor de flokkedes om ham, som jo ikke var den eneste omvandrende prædikant ..
Det står der ikke noget om, men hvis ikke hun havde taget stilling i forvejen, hvor tror du så hun kunne få den fantastiske tanke fra, at bare hun rørte ved kvasten af en fremmed mands kappe, en mand der gik midt i menneskemængden, så ville hun blive helbredt for sine blødninger?
Sand lære og sand tro er den tro, der bringer forening med Gud, skriver du. Joh - men hvilken Gud? Hvor kan vi vide, om det er Gud - eller en af de mange guder - vi forenes med, hvis vi ikke kender Skrifterne? Dem kendte jøderne på Jesu tid, som Andreas rigtigt påpeger, også de af dem, der hverken kunne læse og skrive.
I øvrigt vil jeg tilføje, at det er en misforståelse at tro, at Det gamle Testamente handler om Guds lov, og det Ny Testamente om Evangeliet, Guds nåde.
Hvis vi nærlæser, ser vi, at både GT og NT handler om både lov og evangelium og synd og nåde, og at Jesus er hovedpersonen i hele Bibelen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#81889 - 08/03/2007 14:46
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hej Vandrer
Tak for et godt indlæg. Jeg kan godt lide din sondring mellem Ordet og skriften (hvilket vi vist har været inde på i en tidligere tråd).
Jeg ser Bibelen som et skrift, der indeholder beretninger om menneskers (og folks) møde med Gud. Altså - mennesker, der skriver deres erfaringer med Den Handlende Gud ned.
På den måde kan man kalde det "Guds ord" - ikke fordi Gud har dikteret hvert ord - men fordi hun har inspireret mennesker til at skrive om deres erfaringer med Hende.
Hvad siger du til den vinkel?
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#81890 - 08/03/2007 15:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Sandhedssøger.
Ok, så forstår jeg dig vist, og jeg er med på hvad du mener. Det har dog ikke at gøre med stort eller lille kendskab til skrifterne, men det er sandsynligt, at flere af de syge troede på, at Jesus kunne helbrede dem, fordi han var Messias. En forventning, der netop stammede fra Skrifterne. Man kan fx jævnføre, at nogle af dem kaldte ham "Davids søn". (Den kanaanæiske kvinde, Matt. 15,22; to blinde, Matt. 9,27.) Om kvinden med blødningerne havde tænkt på ham som sådan, ved jeg ikke. Men hun tror i hvert fald, at han har magt til at hjælpe hende.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (08/03/2007 15:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81891 - 09/03/2007 01:36
Bibelen != Guds ord
[Re: seeker]
|
Bruger
|
Kære stef Du kommer med et godt indput: Citat: Jeg ser Bibelen som et skrift, der indeholder beretninger om menneskers (og folks) møde med Gud. Altså - mennesker, der skriver deres erfaringer med Den Handlende Gud ned.
På den måde kan man kalde det "Guds ord" - ikke fordi Gud har dikteret hvert ord - men fordi hun har inspireret mennesker til at skrive om deres erfaringer med Hende.
Hvad siger du til den vinkel?
Visdommen har til alle tider inspireret mennesker, til at elske og søge Gud, derfor "hun", for den som skulle undre sig.
I grunden er det nærliggende, at kalde en skriftsamling som bibelen for "Guds ord", og det er ikke forkert at værdsætte sine hellige skrifter. Vi taler jo om skrifter, som beskæftiger sig med gudserfaringen, og de er selvfølgelig præget af dén begivenhed. Der er ingen tvivl om, at der har fundet en inspiration sted, og som sådan vil titlen vel synes passende. Man kunne måske overveje "Gude ordene", altså i betydningen "Taler med/om Gud", skønt næppe acceptabelt, så langt bedre end betydningen "Guds ordet".
Problemet er ikke så meget, at man i en kirkeforsamling har udvalgt nogle skrifter og har lagt dem oven på hinanden, eller at en eller anden fandt på at binde en snor uden om dem. Det er de da i deres gode ret til, og de kan også søge Guds vejledning. Men det er et problem, når snoren bliver gjort for stram og man i hovmod, løfter bibelen over hovedet og giver sig til at tale ned om de andre hellige skrifter.
Ved at kalde bibelen for "Guds ord", bytter man én titel ud med en anden. For nogle er det en måde at kalde på tankernes fokus, for nogle er det et kælenavn, men for nogle vil det være en fristelse.
Jeg mener som sagt det kan være begrebsforvirende, mange kommer til at forveksle "Guds ord" med Ordet, og de er ikke det samme, derfor vælger jeg at skelne. Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81892 - 12/03/2007 15:30
|
Anonym
Anonym
|
Biblen er en samling af nøje udvalgte tekster fra eksiltiden i babylon for de jødiske skrifters vedkomne, og rester og brudstykker som er stykket sammen på græsk for de kristne skrifter vedkomne af oldkirkens teologer og kirkefædre. Disse er indeholdende overleveringer, traditioner og etc som jeg mener indeholder Guds ord, men ik at hver eneste bogstav er fra Herren. Det var kort svaret  mvh Lars /stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#81893 - 12/03/2007 22:15
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Citat: Biblen er en samling af nøje udvalgte tekster fra eksiltiden i babylon for de jødiske skrifters vedkomne, og rester og brudstykker som er stykket sammen på græsk for de kristne skrifter vedkomne af oldkirkens teologer og kirkefædre.
Disse er indeholdende overleveringer, traditioner og etc som jeg mener indeholder Guds ord, men ik at hver eneste bogstav er fra Herren.
Det var kort svaret 
mvh Lars /stud.theol
Godt svaret!
kh Stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#81895 - 13/03/2007 09:53
|
Bruger
Reg.: 03/09/2006
Sted: Skjoldhøj, Brabrand, Aarhus
|
Hej Thomas...
Se jeg tror på at Bibelen er blevet til i den form vi ser i dag, ved at Gud har styrret 'samlesættet' vi kalder Bibelen!
Først og fremmest er jeg vis om at det er Gud der har indgydt hvert et ord i Bibelen. Hvis vi så antager at Bibelen indeholder fejl, som nogen påstår, så mener jeg at Gud vil rette den fejl til så Han også bruger den på en konstruktiv måde, men jeg har ikke fundet de såkaldte fejl... Jeg mener grundlæggende ikke vi kan tale om fejl i Bibelen, men måske er der en 'afvigelse' i oversættelsen på dansk en gang i mellem i forhold til 'original teksten'! Denne afvigelse afstedkommer ikke at jeg finder såkaldte fejl for værende tilstede i Bibelen! Nok om det!
For at opsummer: -Jo jeg tror Bibelen er Guds Ord! -Jo Bibelen er skrevet af menneskehænder og at disse, nogle gange har leveret 'deres' version af det der står i Bibelen, forstået så de kan have misforstået del-elementer i det de har fået fra Gud at skulle sige i GT, hvorefter NT er det ikke på samme måde muligt at lægge sin egen fortolkning ind, fordi Jesus renser ud i det der er sagt, hvor det måtte indeholde misforståelser i forhold til intentionen. Har indført skærpelser, der hvor Han menter det nødvendigt, og har kastet lys over forståelsen af del-elementer, som enten kan misforstås eller er blevet misforstået i forhold til det der er blevet sagt i GT. Fx: 'Øje for Øje og Tand for Tand'-princippet! -Jævnfør forresten udtrykket Guds Ord med Johannesevangeliets første kapitel! -Titusinder af mennesker har gennem tiden prøvet på at miskriditere Bibelen og dens indhold. Ingen er det rigtigt lykkedes for. Bibelen er derfor det bedst beviste Historiske værk til dato. Ingen anden Historie Bog, og ingen anden religiøs lære bog, er forsøgt afvist i så højgrad af lærde gennem tiderne, og ingen anden end Bibelen er derfor blevet bevist i så høj grad som den. De historiske fakta har det med at blive sat i dårligt lys af proffessore og andrer lærde, men altid er de historiske fakta på en eller anden måde blevet belyst, så Bibelen har stået som sejrende i denne konflikt! Jo Guds virke er måske ikke altid synligt med mindrer man ser det i et historisk perspektiv, men ikke desto mindrer virker Han det samme, både gennem Bibelen og via direkte eller inddirekte kontakt til det enkelte menneske som Han hele tiden har gjort, om vi kan se det eller ej! Derfor eksistere der ingen tvivl hos mig om Bibelens rigtighed og sandhed, som Guds Ord, og intet mindrer!
Kh stud.theol Poul L Sivebæk, alias Siv
May God be with you and may He bless you in all His love and Spirit!
|
|
Til toppen
|
|
|
#81896 - 13/03/2007 14:13
[Re: Siv]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Poul.. Jeg vil bare knytte en kort kommentar: Citat: -Titusinder af mennesker har gennem tiden prøvet på at miskriditere Bibelen og dens indhold. Ingen er det rigtigt lykkedes for. Bibelen er derfor det bedst beviste Historiske værk til dato.
Jeg vil mene at du lægger lidt for meget i det.. Jeg kan sagtens påpege mange faktuelle fejl ved den kristne bibel, men det vil nok ikke ændre på at du (og andre), vil mene at det ikke er reelle eller afgørende fejl alligevel..
Det er også fint nok, for bibelen er en bog som kristne tolker på forskellige måder, så man bør måske mere tale om at folks fortolkninger af den er forkerte..
Men for at vende tilbage.. Bibelen er skam ikke bevidst.. Ikke på nogen måde.. Lige så lidt som f.eks. muslimernes al-Qurân eller jødernes TaNaCh er bevidst..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81897 - 13/03/2007 16:15
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg vil mene at du lægger lidt for meget i det.. Jeg kan sagtens påpege mange faktuelle fejl ved den kristne bibel
Dvs. NT? Eller gælder det også GT?
|
|
Til toppen
|
|
|
#81899 - 14/03/2007 02:16
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam Jeg ser frem til at vi mødes igen. Citat: Bibelen er skam ikke bevidst.. Ikke på nogen måde.. Lige så lidt som f.eks. muslimernes al-Qurân eller jødernes TaNaCh er bevidst..
God lille betragtning, som får mig til at tænke på følgende:
Skrifterne er ikke selvstændige levende væsener, og der er ikke nogen magi i dem, som skulle gøre sætte dem over Mennesket, som objekt.
Eftersom der ikke er personanseelse hos Gud, kan vi antage; at Gud ikke holder øje med, hvilken bog vi læser i. Der skulle altså ikke være nogle læselektier, som automatisk giver særlige point, eller anmærkninger, i den store bog. Dette stiller umiddelbart den, som ikke læser og den, som læser, lige for Gud. Med mindre kundskab kan regnes for en fordel, skal Guds ordet ikke være den ene mere nær end den anden. Altså bor Guds ordet ikke i bøger, men som der står; i hjertet og bundet til tungen.
Nu ved vi, at De hellige Skrifter er skrevet af mennesker, som søgte inspiration i Gud, og det forekommer indlysende, at det præger skrifterne på en særlig måde. Det er jo lige dét vi elsker, og derfor vi studerer dem. Vi ser at de gamles visdom stråler igennem ordene, og de viser vej, vi værdsætter dem og værner om dem. De er hellige for os og de får kaldenavne, men deres formål er, at lade os opdage og lære Guds ordet at kende, i Menneskets eget indre... for vi kan handle efter det.
Jeg har sådan set ikke noget imod, at skrifterne kaldes Guds ord, det vel en almindelig brugt betegnelse, som mest af alt kan signalere påskønnelse.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81900 - 14/03/2007 11:05
|
Bruger
|
Kære Vandrer og Kefas Ben-Adam...
Jeg vil give vandrer ret meget meget langt hen ad vejen. Dog vil jeg sige Gud lader sin ånd indgyde i os, gennem blandt andet det vi læser i Bibelen. Det er med andrer ord ikke den eneste måde man kan få Guds Ord på. Jeg vil alligevel primært kalde Bibelen 'Guds Ord', ikke at det er den eneste måde at høre eller være nær Gud på, men fordi det er det værktøj, vi mennesker har fået fra Gud til at kunne lære om både historien i vor tro, selve Guds Ord til troensfolk, om et godt og fornuftigt levned, og om Guds Kærlighed til os, trods vore fejl... Endvidere indeholder selve ordene i Bibelen ingen magi, som du siger, i sig selv, men kun der hvor Gud lader dem indgyde miraklets under og forståelse for den der læser det... Altså i sig selv er Bibelen kun en bog, der fortæller en mere bevist historisk gang, end samtlige andrer historiebøger, men troens fylde og tilvækst kommer af Guds indgriben, så 'ordene givet i Bibelen bliver Guds Ord i menneskers hjerter!' Derfor kan Bibelen i sig selv ikke stå alene! Jo Gud ser og virker når vi læser i Bibelen, men det er ikke den eneste måde Han virker på, og Gud har ikke opsat en formel for hvor meget, hvorlænge eller om vi bør læse hver dag. Det skal dog siges, at det er stærkt tilrådeligt at læse hver dag, så man både erindres ved og i Guds Ord til os, men også så vi fastholdes i troen på den levende Guds Ord!
Til sidst vil jeg benævne til Kefas Ben-Adam, at når du refere til beviser for og imod, hvor ledes Bibelen som historisk præcist værk er bevist eller ej, så må jeg konkludere at du ikke har haft de samme 'beviser' lagt for dagen, som de fleste teologer, hvis du kan påstå Bibelens historiske perspektiv, som værende ikke beviselig! Videnskabeligt er Bibelen meget stærkt belyst i mere end et par årtusinde, og bliver derfor sværre og sværre at afvise som et historisk om ikke andet, så næsten fejlfrit værk, men i teologiske kredse er der stor debat om udfoldelsen, udbredelsen og koncekvensen af Bibelen og dens budskab!
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81901 - 14/03/2007 15:29
|
Bruger
|
Hej Siv.. Citat: Til sidst vil jeg benævne til Kefas Ben-Adam, at når du refere til beviser for og imod, hvor ledes Bibelen som historisk præcist værk er bevist eller ej, så må jeg konkludere at du ikke har haft de samme 'beviser' lagt for dagen, som de fleste teologer, hvis du kan påstå Bibelens historiske perspektiv, som værende ikke beviselig! Videnskabeligt er Bibelen meget stærkt belyst i mere end et par årtusinde, og bliver derfor sværre og sværre at afvise som et historisk om ikke andet, så næsten fejlfrit værk, men i teologiske kredse er der stor debat om udfoldelsen, udbredelsen og koncekvensen af Bibelen og dens budskab!
Hvilke beviser mener du teologer har fået fremlagt, som jeg nødvendigvis ikke har fået fremlagt? Dokumenter der dokumenterer de dødes genopstandelse? Dokumenter der med førstehåndsbeskrivelser omtaler Jesus? Andre eventuelt?
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81902 - 14/03/2007 22:46
|
Bruger
|
Citat: Dokumenter der med førstehåndsbeskrivelser omtaler Jesus?
Det gør adskillige af de skrifter der er samlet i NT.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81903 - 14/03/2007 23:43
|
Bruger
|
Hej Andreas.. Citat: Det gør adskillige af de skrifter der er samlet i NT.
"Det der står i bibelen er rigtigt, for det står i bibelen"..
Btw, hvornår begynder du at forholde dig til de påstande du har fremsat om mig i sin tid.. Jeg har set at du har det dårligt med at andre laver den samme form for retorik som du kørte over for mig..
Jeg mangler stadig din undskyldning eller at se dig underbygge dine postulater..
Og nej, jeg glemmer ikke..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81904 - 15/03/2007 01:31
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Hvor mange sprog kan denne gud mon tale? Kan han/hun sige det samme på samme tid i 1000 forskellige sprog? Jeg ved godt, at nogen vil sige, at det ordner den hellige ånd, som kan mere end alle de computere, der findes i verden, men den har nok ikke de sidste antivirusprogrammer og helle ikke beskyttelse mod hackere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81905 - 15/03/2007 09:52
|
Bruger
|
Citat: Btw, hvornår begynder du at forholde dig til de påstande du har fremsat om mig i sin tid.. Jeg har set at du har det dårligt med at andre laver den samme form for retorik som du kørte over for mig..
Jeg mangler stadig din undskyldning eller at se dig underbygge dine postulater..
Og nej, jeg glemmer ikke..
Jeg formoder at ordstyrer tager affære over for dine utidige personangreb, når du nu ikke ønsker at forholde dig seriøst til emnet i stedet for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81909 - 15/03/2007 17:39
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam... Citat: "...Hvilke beviser mener du teologer har fået fremlagt, som jeg nødvendigvis ikke har fået fremlagt? Dokumenter der dokumenterer de dødes genopstandelse? Dokumenter der med førstehåndsbeskrivelser omtaler Jesus? Andre eventuelt?"
Der foreligger mange beviser; Dødehavsrullerne, skriften på væggen i Yarushalahaims (Jerusalem) gamle vandforsynings system, hvor David er benævnt som konge og bygherre, samt en række andrer arkæologiske fund, som underbygger de historiske personers aktuallitet, at de har udtalt hvad de har og i hvilken sammenhæng de har sagt det! -Der findes kun få beviser for 'Guds indgriben i det daglige liv på denne klode, som kan foreligges enhver til at forståelse som gyldig bevisførsel, for Guds fysiske manifæstation i sin indgriben', hvorfor Bibelen alene til den almene befolkning, kun kan bevises som et historisk præcist værk. Man kan ikke for en ikke troende bevise Guds Kraft eller Guds Ords sandhed i Bibelen, uden Guds indvirken i det metafysiske! -Du kan ikke nødvendigvis bevise de dødes genopstandelse for folk, kun at der er talt om den, medmindre Gud griber ind!
Var det alt for knudret eller forståeligt nok!?!
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81910 - 15/03/2007 17:54
|
Bruger
|
Hej Siv.. Citat: Der foreligger mange beviser; Dødehavsrullerne
Dødehavsrullerne er ikke et bevis for at hvad der står i bibelen rent faktisk er sket, kun et bevis for at bibelen har en vis alder..
Citat: skriften på væggen i Yarushalahaims (Jerusalem) gamle vandforsynings system, hvor David er benævnt som konge og bygherre, samt en række andrer arkæologiske fund, som underbygger de historiske personers aktuallitet, at de har udtalt hvad de har og i hvilken sammenhæng de har sagt det!
Først en kort sidebemærkning: Byen hedder Yerushalayim, ikke Yarushalahaim.. Det er ok bare at skrive Jerusalem..
Udover det, så beviser de arkæologiske fund kun at der har været en jødisk befolkning så langt tilbage, ikke at hvad der står i bibelen rent faktisk er sket..
Citat: Der findes kun få beviser for 'Guds indgriben i det daglige liv på denne klode, som kan foreligges enhver til at forståelse som gyldig bevisførsel, for Guds fysiske manifæstation i sin indgriben', hvorfor Bibelen alene til den almene befolkning, kun kan bevises som et historisk præcist værk. Man kan ikke for en ikke troende bevise Guds Kraft eller Guds Ords sandhed i Bibelen, uden Guds indvirken i det metafysiske!
Så du mener, at man kun kan få erkendelsen af bibelens sandhed ved at blive påvirket af jeres gud? Hvordan bliver man så det? Kan man selv gøre noget for det, så vi eventuelt alle kan få den indsigt?
Citat: Du kan ikke nødvendigvis bevise de dødes genopstandelse for folk, kun at der er talt om den, medmindre Gud griber ind!
Lad mig sige det på denne måde.. Nt taler om en masse mennesker der genopstod fra gravene i Jerusalem.. Jerusalem som er det religiøse centrum for alle jøder, på en højtid hvor byen vil være fyldt med mennesker.. Men alligevel er der ikke én eneste anden kilde der omtaler det? Det forbløffer mig virkelig..
Citat: Var det alt for knudret eller forståeligt nok!?!
Nej, jeg forstod det skam godt.. Det du eventuelt ikke forstår er, at der er så mange ting i bibelen, som ikke er underbygget af andre kilder og dermed ikke bevidst.. Ingen anden kilde taler om Jesus.. Der er nogle andenhåndskilder der omtaler en 'Crestus' og dennes disciple, men om det er Jesus ved vi ikke.. Der er ingen kilder der omtaler de ting der er omtalt i Nt, så vi ved heller ikke om det reelt er sket.. Kun at Nt påstår det (og dermed er bevisbyrden jo på Nt's skuldre;))
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81911 - 15/03/2007 18:01
|
Bruger
|
Kære Andreas og Kefas Ben-Adam...
Jeres strid er lang og omstændig. Måske i begge var bedre tjent med at ligge stridsøksen på hylden, stikke sværdet i skeden, give hinaden en undskyldning, og så starte på en frisk, med tanke på hvordan i selv ville godtage den retorik i bruger overfor hinanden, hvis i selv var udsat for den!?!
Er vi ikke Brødre i Kristus og børn af Gud? Hvorfor skal vi da strides, når vi prøver på at udveksle meninger, med forståelse og/eller accept af hinandens synspunkter, om end vi er enige eller ej?
Jeg gør mig ikke til dommer om hvem der startede striden, men mon ikke i begge har haft en finger med i spillet? Måske det der engang for den ene blot er et oprigtigt ønske om at opnå forståelse for et emne, til tider er blevet misforstået hos modparten som et personangreb, uden at dette har været hensigten? Mon ikke i begge burde burde lære at diskutere med hinanden i stedet for at skændes? En diskution og en debat er jo kendetegnet ved gensidig respekt, accept og forsøget på at forstå modparten, uden at pådutte modparten en bestemt mening, holdning eller hensigt! Men det udvikler sig til et skænderi, hvor man ikke lytter til modparten, ikke acceptere at modparten er af en anden mening, og ikke ønsker at kritisere men at klargøre sine meninger uden være fordømmende, om end det kan lyde sådan, hvis man i et kort sekund glemmer sagligheden! -Er det muligt for jer at begrave striden?
Kh Poul
|
|
Til toppen
|
|
|
#81912 - 15/03/2007 18:03
|
Bruger
|
Kære Anne...
Vil blot sige: Godt sagt, min ven!
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81913 - 15/03/2007 18:14
|
Bruger
|
Hej Siv.. Din tanke er absolut prisværdig.. Problemet ligger blot i at Andreas har tillagt mig holdninger jeg aldrig har givet udtryk for, samtidigt med at han har sidestillet mig med folk der benægter holocaust (på selve holocaust-dagen for at det ikke skal være løgn).. Jeg har ikke noget problem med at tilgive Andreas for det, men jeg kan ikke tilgive en person der ikke vil tilgives.. Udover det: Citat: Er vi ikke Brødre i Kristus
Nej.. Jeg er ikke kristen.. Men jeg mener dog at vi alle er børn under Herren (bH)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81914 - 15/03/2007 18:55
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam... Citat: ...Dødehavsrullerne er ikke et bevis for at hvad der står i bibelen rent faktisk er sket, kun et bevis for at bibelen har en vis alder..
Når du resonere at Dødehavsrullerne i sig selv ikke er et bevis, så har du ganske ret. Hvad der derimod agere som bevisførsel for Dødehavsrullernes påstande er af arkæologisk karakter, samt evt andre samtidige tekster. Dvs. de er jo i grunden indicier, men der er så mange af dem, at de fleste domstole ville dømme i sagen, om de fik muligheden!
Citat: ...Først en kort sidebemærkning: Byen hedder Yerushalayim, ikke Yarushalahaim.. Det er ok bare at skrive Jerusalem..
Udover det, så beviser de arkæologiske fund kun at der har været en jødisk befolkning så langt tilbage, ikke at hvad der står i bibelen rent faktisk er sket..
Først tak for rettelsen, det er godt andre er vågne, når man selv træder ved siden af! 
Hvad mener du der skal til for at du vil godkende det som et bevis? At du laver får chancen for at komme med en tidsmaskine, så du kan opleve det på første bankét?
De ting jeg har set, virker til med al sansynelighed, at underbygge mere end at jøderne som folk, er iboende en vis alder... Men nærmere at indicierne peger på en 'relativ' stor sansynelighed for, de fleste omtalte personer og hændelser i Bibelen som værende faktiske. Dvs hændelser der er sket, i hvertfald der hvor man sier de 'kun på troen mulige hændelser' fra, og fokusere på de hændelser der er mulige uden Guds Almagts indgriben... De fund der er gjort antyder også at Jøderne har været et folk, er blevet splitet i fraktioner og herefter samlet igen til et folk. Hvorvidt det er tilfældet eller ej, så bygger fortolkningen af alle disse indicier på den pågældenes udgangspunkt... Hvis man ser objektivt på de arkæologiske fund, så forefindes der en vis mulighed for forskellige divergerende retninger nogle af dem kan pege i, men hvis man ser subjektivistisk på dem, så vil man hurtigt kunne mene det kun peger i en gyldig retning! Hvis man ser objektivt på det vil man derimod komme frem til at der iboer en vis sansynelighed for at indicierne peger i en eller anden mere bestemmelig retning!
Citat: ... Citat: (Min udtalelse) ...Der findes kun få beviser for 'Guds indgriben i det daglige liv på denne klode, som kan foreligges enhver til at forståelse som gyldig bevisførsel, for Guds fysiske manifæstation i sin indgriben', hvorfor Bibelen alene til den almene befolkning, kun kan bevises som et historisk præcist værk. Man kan ikke for en ikke troende bevise Guds Kraft eller Guds Ords sandhed i Bibelen, uden Guds indvirken i det metafysiske!
(Kefas Ben-Adam) Så du mener, at man kun kan få erkendelsen af bibelens sandhed ved at blive påvirket af jeres gud? Hvordan bliver man så det? Kan man selv gøre noget for det, så vi eventuelt alle kan få den indsigt?
Til dette må jeg sige, jeg håber da også du vil kalde Gud for din Gud! Gud er den samme om du kun basere din hverdag på GT, eller om du som jeg basere din hverdag på både GT og NT, men hvor NT er det primære!
-Det man kan gøre for at få indsigt er læse i Bibelen, men først og fremmest at lægge det i Kristi hænder at vise sandheden i og forståelsen af Bibelen og dens budskaber! Altså det eneste man personligt kan gøre er at læse, bede og tro på Gud vil give os det vi har brug for. Det gælder både for at kunne få Helligånden, tro på Kristus, men også for at forstå det Gud har sagt ellers, samt for at få en hverdag til at fungere!
Citat: Lad mig sige det på denne måde.. Nt taler om en masse mennesker der genopstod fra gravene i Jerusalem.. Jerusalem som er det religiøse centrum for alle jøder, på en højtid hvor byen vil være fyldt med mennesker.. Men alligevel er der ikke én eneste anden kilde der omtaler det? Det forbløffer mig virkelig..
Du kan roligt regne med at der, om ikke andet, så har været andre kilder til det, men hvorvidt de eksistere i dag, se det er et kildent spørgsmål, da det meste papyrus og lignende jo desværre er gået tabt, pga ørkenes vejrlig! Vi må håbe der dukker flere 'beviser' eller 'kilder' frem når Gud mener tiden er moden til det!
Citat: ... Citat: (Mig) Var det alt for knudret eller forståeligt nok!?!
Nej, jeg forstod det skam godt.. Det du eventuelt ikke forstår er, at der er så mange ting i bibelen, som ikke er underbygget af andre kilder og dermed ikke bevidst.. Ingen anden kilde taler om Jesus.. Der er nogle andenhåndskilder der omtaler en 'Crestus' og dennes disciple, men om det er Jesus ved vi ikke.. Der er ingen kilder der omtaler de ting der er omtalt i Nt, så vi ved heller ikke om det reelt er sket.. Kun at Nt påstår det (og dermed er bevisbyrden jo på Nt's skuldre;))
Her må jeg sige at mit spørgsmål omkring forståeligheden, ikke var et personangreb eller rette mod dit intellekt, men alene et spørgsmål til hvorledes mine kommunikative evner i det pågældende indlæg slog til, eller om der skulle omstruktures i min kommunikative måde at fremlægge det på...
Derfor være sød ikke at komme med antagelser omkring, hvordan jeg forstår en bestemt ting eller ikke, da det ikke er formålstjentligt, hverken for dig eller mig, ok?
At ingen anden kilde skulle tale om Jesus er ikke helt sådan jeg har forstået sagen. Det skyldes at der i nogen udstrækning er tale om Jesus i blandt andet romerske rapporter og lignende, og da de ikke indenfor arkæologiske og historiske kredse er kendskab til usandheder i romersk litteratur, så er det vel en rimelig antagelse, at Kristus ikke blot er en figtiv person. Så for mig at se er der kilder som er både første, anden og tredje hånds. Det er for såvidt rigtigt at der ikke eksistere meget udenfor Bibelen, der omtaler disse hændelser. Jeg tror dog der eksistere andet, men også at det endnu ikke er fundet. Eller at det i det mindste har eksisteret, og derefter er gået tabt... Hvorvidt de kilder du henleder på er andet end gnostiske opfindelser, tjah, det har du ret i, det ved vi ikke!
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81915 - 15/03/2007 19:06
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam... Citat: Problemet ligger blot i at Andreas har tillagt mig holdninger jeg aldrig har givet udtryk for, samtidigt med at han har sidestillet mig med folk der benægter holocaust (på selve holocaust-dagen for at det ikke skal være løgn)..
Jeg har ikke noget problem med at tilgive Andreas for det, men jeg kan ikke tilgive en person der ikke vil tilgives..
Udover det:
Citat: (Mig) Er vi ikke Brødre i Kristus
Nej.. Jeg er ikke kristen.. Men jeg mener dog at vi alle er børn under Herren (bH)..
Hvis han har gjort det bevidst, så må jeg give dig ret i din kritik af det usportslige i at sætte dig i bås med 'folk', men har det ikke været en bevist sammenstilling er det så ikke meget at gå i en spids over? Ikke at det ikke burdet gøres anderledes, om situationen skulle gentage sig! Jeg mener ikke det er god skik at skyde andre noget i skoene, uden vitterligt at have et meget velfunderet sagligt belæg for det! Og alligevel er det sjældent fornuftigt at gøre det! Eller mener du jeg er helt fejl på den?
At vi ikke er brødre i Kristus, er sørgeligt, for jeg ville ønske vi alle var, men det er fedt at vi alle alligevel er børn af Gud Herren!
kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81916 - 15/03/2007 19:46
|
Bruger
|
Godaften Siv.. Citat: Når du resonere at Dødehavsrullerne i sig selv ikke er et bevis, så har du ganske ret. Hvad der derimod agere som bevisførsel for Dødehavsrullernes påstande er af arkæologisk karakter, samt evt andre samtidige tekster. Dvs. de er jo i grunden indicier, men der er så mange af dem, at de fleste domstole ville dømme i sagen, om de fik muligheden!
Ja, den med domstolene har jeg hørt før .. Var der ikke en forfatter der fremførte det som argument for kristendommen?
Anyway, det er dog endnu en påstand der ikke er blevet bevidst.. Jeg tvivler på at man kunne få en objektiv dom om det emne..
Citat: Først tak for rettelsen, det er godt andre er vågne, når man selv træder ved siden af!
Velbekomme.. Husk at du skylder mig én nu .. Det var dog nok mere flueknepperi fra min side end noget andet..
Citat: Hvad mener du der skal til for at du vil godkende det som et bevis? At du laver får chancen for at komme med en tidsmaskine, så du kan opleve det på første bankét?
En tidsmaskine ville absolut være brugbar, men nok ikke så realistisk igen..
Jeg ville nok sætte pris på, at der var andre uafhængige kilder, der understøttede de forskellige beretninger.. Nu er jeg ikke så meget modstander af Gt (primært fordi jeg er jøde ), men jeg mener at I har gjort jer skyldig i et par graverende fejloversættelser og fejlfortolkninger af visse tekster, men det er jo noget det der skilder os fra jer..
Citat: Til dette må jeg sige, jeg håber da også du vil kalde Gud for din Gud! Gud er den samme om du kun basere din hverdag på GT, eller om du som jeg basere din hverdag på både GT og NT, men hvor NT er det primære!
Jeg vil være ærlig og sige, at sålænge kristne tilbeder og ser Jesus som værende deres gud, så mener jeg ikke at vi har samme gud.. Dog mener jeg ikke at I ryger i helvede for det, da Herren (bH) ser på hjerterne og ikke på en tro der kan være baseret på forkerte oplysninger..
Citat: Det man kan gøre for at få indsigt er læse i Bibelen, men først og fremmest at lægge det i Kristi hænder at vise sandheden i og forståelsen af Bibelen og dens budskaber! Altså det eneste man personligt kan gøre er at læse, bede og tro på Gud vil give os det vi har brug for. Det gælder både for at kunne få Helligånden, tro på Kristus, men også for at forstå det Gud har sagt ellers, samt for at få en hverdag til at fungere!
Og når man så har gjort det og der ikke kom noget resultat ud af det?
Citat: Du kan roligt regne med at der, om ikke andet, så har været andre kilder til det, men hvorvidt de eksistere i dag, se det er et kildent spørgsmål, da det meste papyrus og lignende jo desværre er gået tabt, pga ørkenes vejrlig! Vi må håbe der dukker flere 'beviser' eller 'kilder' frem når Gud mener tiden er moden til det!
Men indtil de kilder kommer til syne for os igen, så kan vi vel ikke forholde os til dem?
Det er som muslimerne der påstår at den 'rigtige' Torah er i Mekkah, men at vi bare ikke må se den (så kan vi lære det )..
Citat: Her må jeg sige at mit spørgsmål omkring forståeligheden, ikke var et personangreb eller rette mod dit intellekt, men alene et spørgsmål til hvorledes mine kommunikative evner i det pågældende indlæg slog til, eller om der skulle omstruktures i min kommunikative måde at fremlægge det på...
Derfor være sød ikke at komme med antagelser omkring, hvordan jeg forstår en bestemt ting eller ikke, da det ikke er formålstjentligt, hverken for dig eller mig, ok?
Jamen i lige måde .. Jeg tillægger dig skam ingen dårlige hensigter og undskylder hvis jeg gav det indtryk.. Jeg kan egentlig godt forstå du fik det indtryk, nu jeg læser den del af mit svar igen.. Jeg havde nok forstået det på samme måde, så det beklager jeg..
Citat: At ingen anden kilde skulle tale om Jesus er ikke helt sådan jeg har forstået sagen. Det skyldes at der i nogen udstrækning er tale om Jesus i blandt andet romerske rapporter og lignende, og da de ikke indenfor arkæologiske og historiske kredse er kendskab til usandheder i romersk litteratur, så er det vel en rimelig antagelse, at Kristus ikke blot er en figtiv person.
Det er ikke helt sandt (i følge min vudering ).. Det er sandt at der er nogle omtaler af efterfølgere af en vis 'Crestus', men når man tænker på hvor mange 'crestusser' der opstod på Jesus tid, så er der en mulighed for at det lige så godt kan være en af de andre.. Specielt hvis man tager i betragtning at der normalt opstod en masse tumulter og oprør i sammenhæng med at en eller anden galning udråbte sig til haMoshiach, hvilket resulterede i nedslagtningen af flere tusind jøder.. Jeg vil mene det for sandsynligt, at det lige så vel kunne være en af disse der blev omtalt, specielt taget i betragtning at der, ifølge Nt, ikke var de store tumulter og oprør forbundet med Jesus..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81917 - 15/03/2007 19:48
|
Bruger
|
Hej Siv.. Jeg vil egentlig helst ikke gøre mere ud af den sag end nødvendigt er.. Det er jo reelt kun mellem mig og Andreas, og jeg mener ikke at det er fair, hverken over for dig eller ham, at prøve at præge dit billede af ham.. Du vil givetvis opfatte ham helt anderledes end mig.. Citat: At vi ikke er brødre i Kristus, er sørgeligt, for jeg ville ønske vi alle var, men det er fedt at vi alle alligevel er børn af Gud Herren!
Det skal du ikke tage så tungt, det skal nok gå alligevel 
Vi har ihvertfald alle samme stamfader og er elsket af Herren (bH)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81918 - 15/03/2007 20:26
|
Bruger
|
Citat: Til Andreas: Det er at tillægge sin modpart synspunkter, når man siger, at "han ikke ønsker at forholde sig seriøst til emnet". Det har Kefas så vidt jeg ved ikke sagt. Så: Vi skal huske at læse, hvad der faktisk står.
Er det at holde sig seriøst til emnet helt at undlade at kommentere på udsagn vedr. emnet og alene at fremkomme med et utidigt og for emnet helt uvedkommende personangreb?
Nu er det yderst sjældent at jeg bemærker en skribents navn (ID) idet jeg stort set kun forholder mig til hvad der skrives (og ikke af hvem det skrives). I denne tråd havde jeg ved min besvarelse helt overset at det var Kefas jeg havde svaret, for havde jeg set dette havde jeg slet ikke svaret på hans indlæg, idet han jo tidligere har proklameret at han alene vil fremkomme med personangreb mod mig såfremt jeg skulle besvare et af hans indlæg.
Derfor beklager jeg meget dybt at jeg ved en beklagelig fejl fik svaret på et af hans indlæg der så resulterede i et helt off-topic personangreb.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81919 - 15/03/2007 20:39
|
Bruger
|
Citat: At ingen anden kilde skulle tale om Jesus er ikke helt sådan jeg har forstået sagen. Det skyldes at der i nogen udstrækning er tale om Jesus i blandt andet romerske rapporter og lignende, og da de ikke indenfor arkæologiske og historiske kredse er kendskab til usandheder i romersk litteratur, så er det vel en rimelig antagelse, at Kristus ikke blot er en figtiv person. Så for mig at se er der kilder som er både første, anden og tredje hånds.
Hvis alle andre oldtidskilder blev stillet over for samme grad af beviskrav som man ofte stiller over NT, tja, så var der ikke ret mange af oldtidens hændelser eller personer man ville kunne anse for at være reelle hændelser og personer.
Desværre er det jo blevet sådan, at når det drejer sig om NT, så betragtes alt som værende det pure opspind med mindre det uomtvisteligt kan bevises at det har fundet sted. Bibelen (og ikke mindst NT) er det eneste oldtidsskrift man stiller den slags krav til.
Mange hændelser i tidernes forløb har man kun kendskab til via kilder der mange hundrede år ældre end det tidspunkt de fandt sted. Hvad hændelserne i NT angår har vi jo adskillige samtidige øjenvidneskildringer, idet både Mattæus, Markus og Lukas er neskrevet mindre end 30 år efter at begivenhederne fandt sted. Paulus nævner også 500 øjenvidner, hvoraf mange endnu var i live da Paulus skrev dette ca. 25 år efter Jesu død og opstandelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81921 - 16/03/2007 10:45
|
Bruger
|
Citat: Nå, tag du bare det sidste ord, jeg gider ikke spilde mere tid på dig end højst nødvendigt..
Så lad være med at afspore debatten med off-topic ...
Du skrev i denne tråd Dokumenter der med førstehåndsbeskrivelser omtaler Jesus?
Hvortil jeg svarede: Det gør adskillige af de skrifter der er samlet i NT.
Hvorefter du kom med irrelevante og off-topic udgydelser der intet har med tråden eller emnet at gøre.
Kan du forholde dig til emnet om hvorvidt NT er førstehåndsbeskrivelser af begivenheder i Jesu liv og lære?
|
|
Til toppen
|
|
|
#81922 - 16/03/2007 11:02
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Hvis du ikke blev modsagt, kunne nogen jo få det uheldige indtryk, at du beskriver det historiske kildemateriale på en fair og korrekt måde, når du skriver således: Citat: Der er nogle andenhåndskilder der omtaler en 'Crestus' og dennes disciple, men om det er Jesus ved vi ikke..
og således: Citat: Det er sandt at der er nogle omtaler af efterfølgere af en vis 'Crestus', men når man tænker på hvor mange 'crestusser' der opstod på Jesus tid, så er der en mulighed for at det lige så godt kan være en af de andre.. Specielt hvis man tager i betragtning at der normalt opstod en masse tumulter og oprør i sammenhæng med at en eller anden galning udråbte sig til haMoshiach, hvilket resulterede i nedslagtningen af flere tusind jøder.. Jeg vil mene det for sandsynligt, at det lige så vel kunne være en af disse der blev omtalt, specielt taget i betragtning at der, ifølge Nt, ikke var de store tumulter og oprør forbundet med Jesus..
Jeg ved ikke lige, hvem det er, du mener, der omtaler en "Crestus"? Jeg mener, jeg engang har set en Tacitus-oversættelse, hvor der stod "Chrestus", men det er jo ikke det samme, og det ser i øvrigt også ud til, at han kaldes "Christus" på originalsproget (latin), i hvert fald ifølge Perseus. Tacitus nævner altså en Christus. Kan det være en hvilken som helst Christus/jødisk Messias? Nej. Der er tale om en Christus, der blev henrettet i Judæa under guvernøren Pontius Pilatus, på det tidspunkt hvor Tiberius var kejser i Rom. Der er tale om en Christus, hvis tilhængere kaldes Christiani (kristne) og har bredt sig over hele romerriget og i særdeleshed til Rom. Kan du komme i tanke om nogen anden "Christus", som det ville passe på? Det, Tacitus og andre antikke kilder skriver om Jesus/Christus, handler ydermere slet ikke om, at der var tumult i Judæa, så jeg forstår slet ikke lige, hvorfor du begynder at bringe det på banen?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81923 - 16/03/2007 11:29
|
Bruger
|
Undertegnede skrev: Citat: Det skriftsted jeg citerede ovenfor viser for mig, at Jesus mærkede den pågældende kvindes tro direkte og ikke ved at måle den op imod noget.
Andreas Falck svarede:
Citat: Hvilken tro havde den kvinde? Troen på godt vejr i morgen? Troen på at Jesus var den ventede Messias? Troen på at få den store lottogevinst i næste uge? Troen på at Jesus opfyldte Skriftens forudsigelser om Messias virke og gerning?
Det har jeg svaret på, mit svar var: Den tro der bliver udtrykt i det skriftsted jeg citerede. Kvinden udtrykte sin tro i ord ved at sige til sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.«. .
Der står i teksten, at hun tror på, at hvis hun rører ved Jesu kappe bliver hun frelst.
Du lægger så op til at det må være fordi hun har kendskab til skriften. Det er da muligt. Der var så mange der kendte skriften som ikke troede på Jesus. Skriften er ganske enkelt ingen garanti for at man tror på Jesus. Hvad har fremkaldt hendes tro? Det har jeg så undladt at påstå noget som helst om, da det ikke står nævnt direkte. Men jeg har sagt at Jesus kendte hendes tro, hvilket han jo tydeligvis gjorde.
Andreas Falck fortsatte sit svar:
Citat: Du forholder dig jo slet ikke til den faktuel viden jeg fremlægger. Der er jo intet i de tekster du har citeret der går imod de faktuelle oplysninger om udbredt skriftkendskab jeg har fremlagt.
Der må nogen der har sagt til dig, at det skulle være tilfældet siden du nævner det. Men jeg har intet sagt i den retning.
Andreas Falck fortsatte:
Citat: Dine påstande om manglende skriftkendskab har du ikke underbygget, men blot fremsat som en frit svævende påstand.
Jeg har anerkendt at du har et stort skriftkendskab, hvordan du har fået det til at blive til en påstand om et manglende skriftkendskab går udover hvad jeg er i stand til at gennemskue. Det er simpelthen utroligt.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81924 - 16/03/2007 11:37
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj.. Citat: Jeg ved ikke lige, hvem det er, du mener, der omtaler en "Crestus"? Jeg mener, jeg engang har set en Tacitus-oversættelse, hvor der stod "Chrestus", men det er jo ikke det samme, og det ser i øvrigt også ud til, at han kaldes "Christus" på originalsproget (latin), i hvert fald ifølge Perseus.
Er Crestus og Chrestus ikke det samme? Okay, hvis vi skal være så pernitten med at folk bruger h eller ej, så tilgiv mig.. Så vil jeg da gerne rette det til 'Chrestus'..
Anyway, så ved du jo lige så godt som mig, at det er henledt til den hebraiske betegnelse 'moshiach' bare på græsk/latin og er en betegnelse, ikke et navn..
Altså kan det, for så vidt vi ved, være hvilken som helst af de udråbte 'messiaser/kristusser' der blev korsfæstet på den tid.. Jesus var altså ikke den eneste der udråbte sig/blev udråbt til 'messias' der blev korsfæstet af romerne..
Citat: Tacitus nævner altså en Christus. Kan det være en hvilken som helst Christus/jødisk Messias? Nej. Der er tale om en Christus, der blev henrettet i Judæa under guvernøren Pontius Pilatus, på det tidspunkt hvor Tiberius var kejser i Rom.
Jo, det kan faktisk godt være en hvilken som helst 'messias'.. Selvfølgelig af dem der blev henrettet inden for nævnte tidsperiode.. Den del af det har du helt ret i.. Jeg vil ikke tro at der er tale om f.eks. bar Kosiva..
Citat: Der er tale om en Christus, hvis tilhængere kaldes Christiani (kristne) og har bredt sig over hele romerriget og i særdeleshed til Rom. Kan du komme i tanke om nogen anden "Christus", som det ville passe på?
Ja, tilhængere af andre 'messiaser'.. Det er en betegnelse, ikke et navn.. Hvis nu kilden havde nævnt Jesus' navn, så kunne vi være så godt som sikre..
Citat: Det, Tacitus og andre antikke kilder skriver om Jesus/Christus, handler ydermere slet ikke om, at der var tumult i Judæa, så jeg forstår slet ikke lige, hvorfor du begynder at bringe det på banen?
Hvorfor skrive om en person, der ikke gør nogen speciel betydning? Det er min pointe..
Udover det, så har jeg ikke afvist at det kan være Jesus der er den omtalte 'Chrestus', men jeg henleder til diverse kritikpunkter.. Så fald du bare ned Nikolaj .. Du skal have lov til at have din overbevisning, men jeg holder på min ret til at stille spørgsmålstegn..
Jeg mener det er meget fair af mig, at jeg forholder mig til historisk kildemateriale på den måde.. Jeg har ikke afgjort at kilden skulle betyde det ene eller det andet.. Tværtimod, så forholder jeg mig da til flere ting og prøver at sætte kilden ind i en kontekst..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81925 - 16/03/2007 12:03
[Re: kristina]
|
Bruger
|
kristina skrev: Citat: Hej Lars Peter
...
Lad mig spørge dig, hvor tror du den pågældende kvindes havde fået sin tro fra?
Hun må vel have hørt om Jesus i forvejen? Snakken går jo ... mange mente, at han var Messias, der ifølge skrifterne skulle komme og gøre alting vel, det var jo derfor de flokkedes om ham, som jo ikke var den eneste omvandrende prædikant ..
Det står der ikke noget om, men hvis ikke hun havde taget stilling i forvejen, hvor tror du så hun kunne få den fantastiske tanke fra, at bare hun rørte ved kvasten af en fremmed mands kappe, en mand der gik midt i menneskemængden, så ville hun blive helbredt for sine blødninger?
Sand lære og sand tro er den tro, der bringer forening med Gud, skriver du. Joh - men hvilken Gud? Hvor kan vi vide, om det er Gud - eller en af de mange guder - vi forenes med, hvis vi ikke kender Skrifterne? Dem kendte jøderne på Jesu tid, som Andreas rigtigt påpeger, også de af dem, der hverken kunne læse og skrive.
I øvrigt vil jeg tilføje, at det er en misforståelse at tro, at Det gamle Testamente handler om Guds lov, og det Ny Testamente om Evangeliet, Guds nåde.
Hvis vi nærlæser, ser vi, at både GT og NT handler om både lov og evangelium og synd og nåde, og at Jesus er hovedpersonen i hele Bibelen.
kristina
Hej kristina,
kristina, svarene på dine spørgsmål drejer sig i høj grad om tro og ikke faktuel viden. Der var mange der kendte skriften uden at tro på Jesus. Skriften er overhovedet ingen garanti for at man tror på Jesus.
Din udtalelse om at hele Bibelen handler om Jesus er en påstand. Indenfor Jødedommen vil man mene noget andet, og jeg kan ikke se at jøder skulle have mindre ret.
Ja, jeg skrev at sand lære og sand tro er den tro, der bringer forening med Gud. Jeg indrømmer at det er et svar uden at være et svar, da det intet siger om hvad forening med Gud egentlig vil sige. Det siger først og fremmest at det ikke er læren der er Gud, men at læren kan bringe en forening med Gud i stand. Jeg kan kun se en mulighed for at komme nogen vegne i den retning og det er ved at vække sit eget tilhørsforhold til Gud, det vil sige at vække - eller tænde - det lys eller den gnist som ligger mere eller mindre begravet under alskens skygger og uklarheder. For at kunne gøre det må der ofte en udefra kommende påvirkning til. En lære er en sådan udefra kommende påvirkning.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#81927 - 16/03/2007 13:38
|
Bruger
|
Jeg har slettet teksten og har sendt det som PM istedet, da emnet er irrelevant for denne debat..
Mvh
Ændret af Kefas Ben-Adam (16/03/2007 13:39)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81928 - 16/03/2007 13:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas. Tak for det. Jeg har svaret på den. Jeg synes, du gjorde det rigtige her ved at sende indlægget som privat besked. Ros for det!  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81929 - 16/03/2007 18:49
|
Bruger
|
Hej Kefas Citat: Er Crestus og Chrestus ikke det samme? Okay, hvis vi skal være så pernitten med at folk bruger h eller ej, så tilgiv mig.. Så vil jeg da gerne rette det til 'Chrestus'..
På græsk, hvorfra ordet "Chrestus"/"Christus" stammer, er c og ch to helt forskellige bogstaver, så det gør da en vis forskel. Citat: Ja, tilhængere af andre 'messiaser'.. Det er en betegnelse, ikke et navn.. Hvis nu kilden havde nævnt Jesus' navn, så kunne vi være så godt som sikre..
Kan du komme på tilhængere af andre messiasser, som var en stor gruppe i Rom i år 64, og som blev kaldt for kristne?
Det lader i øvrigt til, at forskningen tager det som en selvfølge, at Tacitus taler om Jesus af Nazareth, men hvis du kan henvise til nogen, der mener noget andet, vil jeg da godt tage et kig på det.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81930 - 16/03/2007 21:01
|
Bruger
Reg.: 16/03/2007
|
Jeg tror at Gud er skaberen af lyset, DNA og stjerne, som igen skabet os og vores solsystem. Mørket er det ukendte, usikkere, ufrugtbart, øde og tomheden som skal bekæmpe med kærlighed og godhed. Jesus er hans søn og vores vejviser. Bibelen er mennskeheden oplevelser med Gud, mørke og Jesus som er blev fortalt fra far til søn og meget senere blev skrevet ned til den bibelen som vi kender i dag.(Med forbehold for bibelen er nedskrevet af menneskerne og de tog vel det de synes var rigtigt og forkert)."mangler der nogle sider?"  Jab100
|
|
Til toppen
|
|
|
#81931 - 17/03/2007 13:21
|
Bruger
|
Kære Andreas...
Jeg kan ikke andet end at give dig fuldstændigt ret. Sjældent er der kommet så godt et argument her på debatten.
Det er lidt sjovt at Bibelen er det eneste man stortset i dag, altid antager for fejlbarlig først og fremmest, og næst først antager sansyneligheden eller muligheden, for at brug det udtryk at den må have sin rigtighed, når man ikke kan konkludere andet...
Til det kan jeg kun sige Bingo!
kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81932 - 17/03/2007 14:00
|
Bruger
|
Citat: Jeg kan ikke andet end at give dig fuldstændigt ret. Sjældent er der kommet så godt et argument her på debatten.
Det er lidt sjovt at Bibelen er det eneste man stortset i dag, altid antager for fejlbarlig først og fremmest, og næst først antager sansyneligheden eller muligheden, for at brug det udtryk at den må have sin rigtighed, når man ikke kan konkludere andet...
Til det kan jeg kun sige Bingo!
Og netop dette er yderligere et meget stærkt bevis for Bibelens helst særegne karakter, der går langt ud over alle andre skrifter. Hvis Bibelen ikke havde denne helt centrale plads som Guds troværdige budskab til os mennesker, var der vel heller ingen grund til at de vantro skulle bruge så megen tid og så mange kræfter og resourcer på at bekæmpe den.
Desværre har denne totale misforståede bibelkritiske holdning sneget sig langt ind i kristne kredse. Efter hånden er det ved at være en sjældenhed at finde kristne der anerkender Bibelen som Guds tale til mennesket, og i stedet prøver at så mistro og mistillid til Bibelen, for jo mindre troværdig man kan gøre Bibelen jo mindre behøver man jo også at tage dens budskaber for pålydende.
Jeg taler ikke her imod seriøs og saglig kritisk bibelforskning. Men jeg taler alene imod den totalt forskruede meget udbredte holdning at Bibelen først og fremmest er utroværdig, upålidelige, ukorrekt og kun udtryk for religiøse mennesker egne forskruede forstillinger. Holdningen i dag er jo for det meste, at kun når det vil være helt umuligt at fastholde en afvisning af et bibelsk udsagn, vil man erkende at det muligvis nok kan være at det kan have en lille bitte kerne af historisk sandhed, som man forventer at fremtidens forskning vil kunne tilbagevise.
Det bemærkelsesværdige er jo blot, at jo mere der bliver forsket seriøst og sagligt, jo flere klare beviser bliver der for troværdigheden og pålideligheden af Bibelens indhold.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81933 - 17/03/2007 14:41
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam... Citat: ...Ja, den med domstolene har jeg hørt før .. Var der ikke en forfatter der fremførte det som argument for kristendommen?
Anyway, det er dog endnu en påstand der ikke er blevet bevidst.. Jeg tvivler på at man kunne få en objektiv dom om det emne..
Jeg ved ikke hvem der ellers har sagt det, og selvom jeg ikke selv tog det fra andre, så er det mest sansyneligt at jeg ikke er den første der har brugt argumentet!
Tjah, du kan jo tvivle fra nu og til vi kommer i dødsriget, men sandt er det at de fleste retsager ville blive afgjort på løsere grundlag, end det Bibelen og alle arkæologiske fund har måtte fremlægge. Så hvad præcist du kalder et bevis, det er et godt spørgsmål, som sagt er meget af det vi finder, både ang. Bibelen og hvad der angår andre kildetekster er og vil måske en god tid endnu være indicier!
Citat: ...Velbekomme.. Husk at du skylder mig én nu .. Det var dog nok mere flueknepperi fra min side end noget andet..
Det skal jeg gøre, hvis jeg finder det strengt nødvendigt... 
Citat: ...Jeg ville nok sætte pris på, at der var andre uafhængige kilder, der understøttede de forskellige beretninger.. Nu er jeg ikke så meget modstander af Gt (primært fordi jeg er jøde ), men jeg mener at I har gjort jer skyldig i et par graverende fejloversættelser og fejlfortolkninger af visse tekster, men det er jo noget det der skilder os fra jer..
Først og fremmest, så eksistere der andet kildemateriale, men om du vil godtage dem som kilder, det er en anden sag... Det er jo kun godt at du ikke også afviser GT, når nu du jo er jøde... 
Ang. fejloversættelser og fejlfortolkninger, så er det jo svært at kommentere på, nå ikke man kender de 'fejl' du refere til? Bibelen er jo hele tiden blevet oversat på ny, hver gang der er kommet en ny oversættelse, så hvor i disse fejl skulle være sneget ind, ved jeg ikke?
Citat: ... Citat: Til dette må jeg sige, jeg håber da også du vil kalde Gud for din Gud! Gud er den samme om du kun basere din hverdag på GT, eller om du som jeg basere din hverdag på både GT og NT, men hvor NT er det primære!
Jeg vil være ærlig og sige, at sålænge kristne tilbeder og ser Jesus som værende deres gud, så mener jeg ikke at vi har samme gud.. Dog mener jeg ikke at I ryger i helvede for det, da Herren (bH) ser på hjerterne og ikke på en tro der kan være baseret på forkerte oplysninger..[/cutat]
Hmm... Og hvad stiller du om med fx, "...ingen kommer til Faderen foruden ved Ham!" ?
Citat: ...Og når man så har gjort det og der ikke kom noget resultat ud af det?
Hvis du har gjort det, fordi du virkeligt ønsker at komme til tro, så kommer du til tro, når Gud Han vil!
Citat: ...Men indtil de kilder kommer til syne for os igen, så kan vi vel ikke forholde os til dem?
Det er som muslimerne der påstår at den 'rigtige' Torah er i Mekkah, men at vi bare ikke må se den (så kan vi lære det )..
Jo, det må du da, og nej, det har intet med fx en påstand som muslimernes... Vi tror på at kildematerialet, som du mener du mangler, enten er fundet, eller vil blive fundet på et tidspunkt, men det er jo bare en ekstre indicie, som du kan vælge at tro på eller ej... 
Citat: ...Jeg kan egentlig godt forstå du fik det indtryk, nu jeg læser den del af mit svar igen.. Jeg havde nok forstået det på samme måde, så det beklager jeg..
Det er iorden, alt forladt... Jeg håber da ikke, jeg har insinueret noget!
Citat: ...Det er ikke helt sandt (i følge min vudering ).. Det er sandt at der er nogle omtaler af efterfølgere af en vis 'Crestus', men når man tænker på hvor mange 'crestusser' der opstod på Jesus tid, så er der en mulighed for at det lige så godt kan være en af de andre.. Specielt hvis man tager i betragtning at der normalt opstod en masse tumulter og oprør i sammenhæng med at en eller anden galning udråbte sig til haMoshiach, hvilket resulterede i nedslagtningen af flere tusind jøder.. Jeg vil mene det for sandsynligt, at det lige så vel kunne være en af disse der blev omtalt, specielt taget i betragtning at der, ifølge Nt, ikke var de store tumulter og oprør forbundet med Jesus..
Ser du jeg taler kun om de steder hvor der er sammenfald i beretningerne, ikke om de meget tvivlsomme efterligninge... Ydermere er du sikker på at de kalder det 'Crestus' og ikke 'Christos', da dette betyder den salvede, også på Græsk og latin?
Kh Poul
|
|
Til toppen
|
|
|
#81934 - 17/03/2007 14:55
|
Bruger
|
Kære Andreas...
Ja, netop! Alt dette har du ret i... Men jeg tror også det handler om, at hvis disse kristne, som du omtaler skulle indrømme overfor sig selv, at hele Bibelen er sandfærdig, så må de jo tage deres liv op til en smertefuld revision...
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81935 - 17/03/2007 15:02
|
Bruger
|
Citat: Men jeg tror også det handler om, at hvis disse kristne, som du omtaler skulle indrømme overfor sig selv, at hele Bibelen er sandfærdig, så må de jo tage deres liv op til en smertefuld revision...
Just præcis. Og det er der måske nok mange der ikke ønsker!
Lad os få langt mere bibeltro forkyndelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81936 - 17/03/2007 15:04
|
Bruger
|
Citat: ...Jeg vil egentlig helst ikke gøre mere ud af den sag end nødvendigt er.. Det er jo reelt kun mellem mig og Andreas, og jeg mener ikke at det er fair, hverken over for dig eller ham, at prøve at præge dit billede af ham.. Du vil givetvis opfatte ham helt anderledes end mig..
Ser du så nemt, har du ikke ved at få mig til at få en eller anden holdning til en anden person. Jeg er ganske udmærket i stand til at danne min egen mening om Andreas...
Jeres situation, har du ret i er jeres, hvad jeg blot pointerede var at det bl.a for jeres og vores skyld, måske ville være mest hensigtsmæssigt at begrave stridsøksen. Jeg gør mig heller ikke til dommer over om det oplevede er det skete, men sagde blot, hvis dette er sket som du har opfattet det, eller hvis du har opfattet situationen korrekt, så ville jeg give dig ret. Intet andet!!! -Men lad os lade den ligge her!
Citat: ...Det skal du ikke tage så tungt, det skal nok gå alligevel 
Vi har ihvertfald alle samme stamfader og er elsket af Herren (bH)..
Jeg tager det ikke så tungt, men jeg har da et stadigt håb om, at alle de der endnu ikke har fundet troen, vil gøre det, for der findes ingen større og bedre end Jesus Kristus, om du spørger mig, derfor!
Og at vi har samme stamfar og er elsket af Herren, det er jo kun positive ting... 
Kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81937 - 17/03/2007 15:29
|
Bruger
|
Citat: Ang. fejloversættelser og fejlfortolkninger, så er det jo svært at kommentere på, nå ikke man kender de 'fejl' du refere til? Bibelen er jo hele tiden blevet oversat på ny, hver gang der er kommet en ny oversættelse, så hvor i disse fejl skulle være sneget ind, ved jeg ikke?
Hver gang en tekst bliver oversat kan det ikke undgås at der vil opstå enkelte formuleringer der kan benævnes fejloversættelser.
Med alle de mange oversættelser der er lavet, både nye og gamle, og med den præcision de er foretaget, er der slet ikke nogen grund til bekymring. Ved at sammenligne flere forskellige oversættelser får man blot mange flere nuancer fra grundteksten frem.
Med hensyn til bibelens historiske korrekthed, vil jeg foreslå at man læser denne artikel: Er Jesu opstandelse en virkelig historisk begivenhed? på min hjemmeside.
Indledningen til artiklen lyder således: "Gennem århundreder har filosofer forsøgt at bortforklare den herlige beretning om Jesu opstandelse som usaglig. Årsagen er, at hvis opstandelsen kan bortforklares, er der en god undskyldning for ikke at tro på Bibelen."
|
|
Til toppen
|
|
|
#81938 - 17/03/2007 16:05
|
Bruger
|
Kære Andreas...
Sandt nok at der er tekstmæssige afvigelser, men nu snakkede han om meget gennemgribende og grelle fejl, derfor mit spørgsmål...
Selvfølgelig vil der være ting som kun kan beskrives så teksnært som muligt, da en del af de hebraiske ord ikke er så nemme at oversætte helt direkte!
kh Siv
|
|
Til toppen
|
|
|
#81939 - 17/03/2007 16:19
|
Bruger
|
Citat: Sandt nok at der er tekstmæssige afvigelser, men nu snakkede han om meget gennemgribende og grelle fejl, derfor mit spørgsmål...
Ja, der fremsættes fra tid til anden påstande om gennemgirbende og grelle oversættelsesfejl, uden at der er ret meget hold i sådanne postulater.
De forholdsvis få og gennerelt set ret små afvigelser bliver jo fint reguleret ved sammenligning mellem flere forskellige oversættelser. Derfor, hvad også forskningen har vist, er der al mulig grund til at holde fast i, at både Bibelens indhold samt oversættelserne er meget troværdige.
Læste du artiklen om det historisk troværdige i Jesu opstandelse, som jeg henviste til?
|
|
Til toppen
|
|
|
#81940 - 18/03/2007 00:31
|
Bruger
|
Citat: - Indtil han kommer Af Jesper Høgenhaven, Tidehverv, 2007, s.45-46 "Indtil han kommer". Det er horisonten for de kristnes liv i verden. Det bliver ofte sagt, at det eneste, et menneske med sikkerhed kan vide om sit liv, er, at det engang skal dø. Kristeligt talt er det imidlertid forkert. Det eneste, et menneske med sikkerhed kan vide, er, at det skal se Kristus. Om det bliver før eller efter døden kan det ikke vide.
Det er den slags statements, der gør det ret vanskeligt at begribe den tro, som her udtrykkes. Indvendingen, som melder sig ud fra et begribeligt scenarium, er, at det da slet ikke kan lade sig gøre. Det drejer sig om mange, mange milliarder mennesker, hvoraf de færreste har haft en kinamands chance for at høre noget som helst om denne Kristus.
Jeg er blevet belært om, at der i dag findes flere end 5000 forskellige religioner med hver deres troslære, riter og myter. Dertil kommer alle de 'forladte' guder, bl.a. nordiske og græske guder, som i dag stort set er ladt i stikken. Dette er en af de gode grunde til at mene, at der ikke findes nogen gud.
Jeg ved godt, at de troende (på en eller anden gud) vil hævde, at tro er uden for den menneskelige forestillingsverden. Men det er vel kun en flugt til vederkvægelse, når tvivlen bliver næret af 'nærgående' spørgsmål og indvendinger.
Kristendommen menes at være verdens mest udbredte religion med 1.9 milliarder fordelt på ca. 220 lande. Verdens samlede befolkningstal er over 6,5 milliarder. Dvs. at de kristne udgør ca. 30 % af jordens befolkning.
Tager de resterende 70 % fuldstændig fejl? Hvem tør påstå det?
Det er tidligere anført, at den påståede eneste sande gud må være en svag gud, når han ikke træder i karakter og viser, hvem han er. Og dette er da en rimelig grund til at påpege, at han ikke eksisterer.
Nu kan man indvende, at det ikke alene er en håbløs kamp at 'aflive' menneskeskabte guder, men den også er uhensigtsmæssig og måske farlig, fordi resultatet kunne blive, at den trøst og livskraft de troende ville miste med grundlag i den selvsuggererede religiøse tilstand, de befinder sig i, ville kunne udarte i asociale aktiviteter. Men den risiko må tages!
|
|
Til toppen
|
|
|
#81941 - 18/03/2007 08:44
|
Bruger
|
Hej Nikolaj.. Citat: På græsk, hvorfra ordet "Chrestus"/"Christus" stammer, er c og ch to helt forskellige bogstaver, så det gør da en vis forskel.
Nikolaj, come on .. Mon ikke du godt ved hvad jeg mente? Eller skal vi nu ud i noget, hvor vi hver især skal flueknippe (undskyld) hinanden, hver gang at vi ikke lige får sat præcist den rigtige lydbetegnelse ind? Så skal jeg da nok holde øje med brug af de hebraiske ord 
Citat: Kan du komme på tilhængere af andre messiasser, som var en stor gruppe i Rom i år 64, og som blev kaldt for kristne?
Nej, men skal det forhindre mig at tage det forhold, at der lige så vel kunne være tale om en anden gruppe? Skal jeg tage det kristne udgangspunkt eller er det tilladt mig at stille mig kritisk?
Citat: Det lader i øvrigt til, at forskningen tager det som en selvfølge, at Tacitus taler om Jesus af Nazareth, men hvis du kan henvise til nogen, der mener noget andet, vil jeg da godt tage et kig på det.
Forskningen har jo også underlagt kristen forståelse op til vores dage.. Det kan godt være at forskerne ikke nødvendigvis selv har været kristne, men de har fået forståelsen fra tidligere forskere.. Jeg oplever det dog som at det er et billede der er ved at ændre sig.. Jeg skal lige grave lidt efter mine kilder og så vil jeg henvise dig til dem hvis det er ok.. Indtil da, skal du dog ikke opfatte det sidste her, som andet end et postulat .. Fair skal være fair..
Og for lige at slutte af med en gentagelse.. Jeg har ingen steder sagt, at Tacitus taler om en anden.. Jeg har tilladt mig (hvilket jeg da beklager hvis det støder nogen), at fundere over om det virkelig er tilhængere af Jesus, Tacitus skriver om..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81942 - 18/03/2007 09:00
|
Bruger
|
Hej Siv.. Jeg håber du har haft en skøn weekend.. Citat: Tjah, du kan jo tvivle fra nu og til vi kommer i dødsriget, men sandt er det at de fleste retsager ville blive afgjort på løsere grundlag, end det Bibelen og alle arkæologiske fund har måtte fremlægge. Så hvad præcist du kalder et bevis, det er et godt spørgsmål, som sagt er meget af det vi finder, både ang. Bibelen og hvad der angår andre kildetekster er og vil måske en god tid endnu være indicier!
Lad os sige det på denne måde:
Arkæologien understøtter at samfundet så ud, nogenlunde som Nt beskriver det.. Det kan vi sagtens være enige om.. Arkæologien kan dog ikke understøtte at begivenhederne er sket som Nt beskriver det..
Hvis vi havde en retssag om dette, så ville det svare til at vi have nogle vidner.. Bibelen kalder vi 'B', Talmud kan vi kalde 'T', de romerske kilder kan vi kalde 'R'..
B kommer med sit vidnesudsavn, R fortæller at R aldrig selv har oplevet det, men har hørt om nogen der har fortalt om noget lignende og T fortæller endeligt at T aldrig har hørt om noget af det B fortæller om..
Så det ville være en retssag der skulle tage sin beslutning på baggrund af én persons vidnesbyrd, rygter om samme som en anden har og endelig et vidne der ikke kan genkende noget af det den første fortæller om..
Jeg skal ærligt sige, at jeg ved ikke hvad udfaldet ville blive.. I givet fald skulle vi jo så have fat i en masse beviser, der kunne støtte B's historie.. Det kunne være andre folk der fortæller det samme som B selv.. De kan bare ikke findes.. Det kan være de er der et sted, det kan være de ikke er der.. Men de kan ihvertfald ikke bruges som bevis..
Nuvel, B fortæller jo om at der er 500 et sted, som har været vidne til alt det her.. Men igen.. Det er stadig kun en påstand.. Sålænge B ikke kan hive dem frem, så de kan give deres vidneforklaring, så kan vi ikke regne med det..
Citat: Først og fremmest, så eksistere der andet kildemateriale, men om du vil godtage dem som kilder, det er en anden sag...
Jamen, hvilket? Tacitus er (lad os bare for nu sige, at det er tilhængere af Jesus) i bedste fald andenhåndskilde.. Vi har ingen andre førstehåndskilder end Nt og den kan vi ikke kalde objektiv..
Hvis Nt er sand, hvorfor har en samtidig historiker som Philo, der virkelig var optaget af de jødiske grupper, ikke skrevet et eneste ord om det?
Citat: Hvis du har gjort det, fordi du virkeligt ønsker at komme til tro, så kommer du til tro, når Gud Han vil!
Og hvis han ikke vil det?
Citat: Jo, det må du da, og nej, det har intet med fx en påstand som muslimernes... Vi tror på at kildematerialet, som du mener du mangler, enten er fundet, eller vil blive fundet på et tidspunkt, men det er jo bare en ekstre indicie, som du kan vælge at tro på eller ej...
Siv altså .. Et kildemateriale der ikke er fundet (eller påstanden om det), kan altså ikke være et indicie.. Så kunne jeg jo sige, at der er indicier på at Jesus rent faktisk skrev et brev, hvor han fortalte om tolv galninge der forfulgte ham og kaldte ham 'gud', men at det ikke havde noget på sig, men at det bare ikke er fundet endnu.. Men alligevel et bevis på at kristendommen ikke er sand 
Citat: Ser du jeg taler kun om de steder hvor der er sammenfald i beretningerne, ikke om de meget tvivlsomme efterligninge... Ydermere er du sikker på at de kalder det 'Crestus' og ikke 'Christos', da dette betyder den salvede, også på Græsk og latin?
Lad os så bare sige 'Christos' (flueknepper selv ).. Det er den oversatte betegnelse for 'en salvet' jeg tænkte på..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81943 - 18/03/2007 09:10
|
Bruger
|
Hej Siv.. Glemte denne: Citat: Ang. fejloversættelser og fejlfortolkninger, så er det jo svært at kommentere på, nå ikke man kender de 'fejl' du refere til? Bibelen er jo hele tiden blevet oversat på ny, hver gang der er kommet en ny oversættelse, så hvor i disse fejl skulle være sneget ind, ved jeg ikke?
Lad os tage et eksempel som salme 22,17.. I den danske oversættelse står der:
Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret mine hænder og fødder,
Det ord der er oversat til 'gennembore' er 'ca'ari'.. Problemet er bare, at ca'ari betyder 'som en løve' og at der ikke er nogen ord der er bare i nærheden, der kunne betyde noget med at 'gennembore'.. Udover det, så er bøjningen også helt forkert.. Skulle det endelig betyde 'gennembore' ville sætningen lyde:
"Jeg gennemborer mine hænder og fødder"
Ingen andre steder i den danske oversættelse, er 'ca'ari' oversat med 'gennembore', men altid 'som en løve'..
En anden ting er oversættelsen af ordet 'almah' i Esajas 7,14.. Det blev tidligere oversat med 'jomfru' (og gør det stadig i nogle kristne bibler), men betyder 'en ung kvinde vi endnu ikke ved noget om'.. Udover det, kan man se at Nt mener at det åbenbart er det, at den unge kvinde bliver med barn, der skulle være miraklet, hvorimod - hvis man læser konteksten - kan se at det, at inden det omtalte barn skal vokse op og kunne kende forskel på ret og uret, vil Ahaz' fjender være udryddet.. Hvis det skulle være Jesus der er omtalt, så skulle Ahaz' lige vente nogle århundreder, før han kunne få bekræftet at Esajas talte på Herrens vejne ..
Der er andre steder.. Primært kan man tale om mangelfulde tolkninger af steder som profetier der er blevet opfyldt af Jesus, på trods af at de ikke er, eller at der slet ikke er tale om profetier..
Jeg er tit blevet præsenteret for 'profetier' der slet ikke har nogen mening, når man læser konteksten.. Og når jeg oplever hvor fokuseret kristne er på konteksten, når man f.eks. henviser til at Jesus sagde at han bragte krig ikke fred, så undrer manglen på konsekvensen mig, når det kommer til læsningen af Gt..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81944 - 18/03/2007 10:30
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Lige et enkelt spørgsmål: Citat: (...) Vi har ingen andre førstehåndskilder end Nt og den kan vi ikke kalde objektiv..
Kan man sige at NT er en førstehåndskilde, hvis man antager (hvilket, så vidt jeg har forstået, er den almindelige opfattelse) at ingen af forfatterne har levet samtidigt med Jesus? Er det så ikke genfortællinger - altså andenhåndskilder?
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#81945 - 18/03/2007 10:47
[Re: Kristian O. K.]
|
Bruger
|
Hej Kristian.. Citat: Kan man sige at NT er en førstehåndskilde, hvis man antager (hvilket, så vidt jeg har forstået, er den almindelige opfattelse) at ingen af forfatterne har levet samtidigt med Jesus? Er det så ikke genfortællinger - altså andenhåndskilder?
Det har du selvfølgelig ret i.. Dog vil de fleste af de mere konservative kristne ikke acceptere, at det ikke er en af de tre nævnte disciple, der har skrevet evangelierne.. Hvad angår Lukas og App.Ger. så må de vel også acceptere at det er en andenhånds kilde..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81946 - 18/03/2007 12:12
|
Bruger
|
Hej Kristian Citat: Kan man sige at NT er en førstehåndskilde, hvis man antager (hvilket, så vidt jeg har forstået, er den almindelige opfattelse) at ingen af forfatterne har levet samtidigt med Jesus?
Jeg tror så sandelig ikke, at det er den almindelige opfattelse. Hvad bygger du det på?
F.eks. blev de tidligste af Paulus' breve skrevet omkring år 50. Så hvis Paulus ikke har levet samtidig med Jesus, må han have været omkring 17 år på det tidspunkt. Den tror jeg ikke helt på.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81948 - 18/03/2007 12:31
[Re: serner]
|
Bruger
|
Hej Serner..
Lukas skulle så vidt jeg ved, være tilknyttet Paulus på en af hans (Paulus) rejser.. Jeg skal være ærlig og tilstå, at jeg ikke er 100 % på det..
Hvad angår App.Ger. så har du naturligvis ret..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81949 - 18/03/2007 14:28
|
Bruger
|
Hej Kefas Citat: Citat: Kan du komme på tilhængere af andre messiasser, som var en stor gruppe i Rom i år 64, og som blev kaldt for kristne?
Nej, men skal det forhindre mig at tage det forhold, at der lige så vel kunne være tale om en anden gruppe? Skal jeg tage det kristne udgangspunkt eller er det tilladt mig at stille mig kritisk?
Selvfølgelig må du stille dig kritisk, men jeg synes altså, det bliver meget hypotetisk, hvis du ikke kan nævne et konkret eksempel på en anden gruppe i Rom på det tidspunkt, som Tacitus kunne finde på at kalde for "kristne". Jeg må sige, at jeg aldrig har hørt om, at denne betegnelse skulle have været brugt om tilhængere af andre kristusser end Jesus af Nazareth.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81950 - 18/03/2007 14:46
[Re: tros]
|
Bruger
|
Hej Tros Citat: Jeg er blevet belært om, at der i dag findes flere end 5000 forskellige religioner med hver deres troslære, riter og myter. Dertil kommer alle de 'forladte' guder, bl.a. nordiske og græske guder, som i dag stort set er ladt i stikken. Dette er en af de gode grunde til at mene, at der ikke findes nogen gud.
Hovsa, hvor blev mellemregningerne af? Hvordan kan det være en god grund til at tro, at der ikke findes nogen gud? Citat: Kristendommen menes at være verdens mest udbredte religion med 1.9 milliarder fordelt på ca. 220 lande. Verdens samlede befolkningstal er over 6,5 milliarder. Dvs. at de kristne udgør ca. 30 % af jordens befolkning. Tager de resterende 70 % fuldstændig fejl? Hvem tør påstå det?
Det lader til, at du antager, at kristendommen er fuldstændig anderledes end alle andre religioner. Det er den ikke. I stort set alle religioner vil du kunne finde et eller andet, der minder om kristendommen, om ikke andet så den blotte tro på det guddommelige og overnaturlige, eller nogle etiske og moralske bud, der stemmer overens med kristendommens. Så eftersom vi kristne jo antager, at kristendommen er sandheden, tager man kun fuldstændig fejl, hvis man er fuldstændig uenig med alt i kristendommen. Det tror jeg faktisk ikke, at der er nogen som helst, der er. Så dit argument om, at 70% af verdens befolkning ikke kan tage fuldstændig fejl, er en ren stråmand, for det mener vi altså ikke, at de gør. Citat: Det er tidligere anført, at den påståede eneste sande gud må være en svag gud, når han ikke træder i karakter og viser, hvem han er. Og dette er da en rimelig grund til at påpege, at han ikke eksisterer.
Det er jo let nok for dig at postulere, at Gud ikke er trådt i karakter eller har vist, hvem han er. Men det mener vi jo faktisk, at han har. Så igen holder dit argument ikke en meter overfor folk, der ikke deler dine præmisser. Faktisk vil jeg vove at påstå, at dit argument er et cirkelargument, med mindre du bygger din afvisning af vores påstand om, at Gud har vist sig for talrige mennesker gennem historien, på noget andet end en antagelse af, at den slags beretninger pr. definition er utroværdige, fordi Gud ikke viser sig for mennesker (?). Citat: Jeg ved godt, at de troende (på en eller anden gud) vil hævde, at tro er uden for den menneskelige forestillingsverden. Men det er vel kun en flugt til vederkvægelse, når tvivlen bliver næret af 'nærgående' spørgsmål og indvendinger. ... Nu kan man indvende, at det ikke alene er en håbløs kamp at 'aflive' menneskeskabte guder, men den også er uhensigtsmæssig og måske farlig, fordi resultatet kunne blive, at den trøst og livskraft de troende ville miste med grundlag i den selvsuggererede religiøse tilstand, de befinder sig i, ville kunne udarte i asociale aktiviteter. Men den risiko må tages!
Jeg overvejer lige, hvem det egentlig er, du mener, du taler med? Det kan jo ikke være os kristne eller andre religiøse, for dine insinuationer om, at vi er psykisk ustabile og svage og selvsuggererende, vil jo nødvendigvis lede os til den beklagelige forestilling, at du ikke vil os noget godt eller har noget brugbart at sige til os.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81951 - 18/03/2007 15:41
|
Bruger
|
Denne besvarelse er ikke rettet til Kefas Ben-Adam men som orientering til andre læsere af dette forum! Citat: En anden ting er oversættelsen af ordet 'almah' i Esajas 7,14.. Det blev tidligere oversat med 'jomfru' (og gør det stadig i nogle kristne bibler), men betyder 'en ung kvinde vi endnu ikke ved noget om'..
Så er det nok derfor at de jøder der i 2. og 3. århundrede f.Kr. oversatte GT til græsk netop oversatte almah med det græske ord for jomfru!!!
Ordet almah var, ifølge hvad jeg har kunnet få oplyst, en sjældent brugt ord, og når det bliver brugt, fremgår det af sammenhængen at der er tale om en ung ugift kvinde, og at det aldrig er blevet brugt i anden betydning. Havde Esajas tænkt på andet end en ung ugift jomfru, ville det derfor være langt mere sandsynligt at han havde brugt et langt mere almindeligt brugt ord for ung kvinde.
Der er ingen grund til at de jøder der i Alexandria oversatte til græsk skulle bruge netop dette græske ord for jomfru hvis det ikke var betydningen af det hebraiske almah. Endvidere var LXX vidt udbredt i jødiske kredse på Jesu tid, og der foreligger ingen troværdige indsigelser fra den tid mod den græske oversættelse af almah til det græske ord for jomfru.
Det er først nogle århundreder senere at man begynder at høre om en jødisk modstand mod denne oversættelse og betydning af ordet. Den mest nærliggende konklussion er alene at man på dette tidspunkt søger efter alle muligheder for at imødegå kristnes brug af GT.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81952 - 18/03/2007 15:52
|
Bruger
|
Citat: Kan man sige at NT er en førstehåndskilde, hvis man antager (hvilket, så vidt jeg har forstået, er den almindelige opfattelse) at ingen af forfatterne har levet samtidigt med Jesus? Er det så ikke genfortællinger - altså andenhåndskilder?
Flere af forfatterne varf da samtidige og øjenvidner. Andre af forfatterne har deres beretninger direkte fra øjenvidnerne, altså også direkte øjenvidneberetninger!
Mattæus, Markus og Lukas er med størst sandsynlig alle skrevet i perioden før år 60 e.Kr. og Johannes ret sandsynligt før år 70 e. kr. eller senest ca. 95 .Kr. Og Paulus, der o havde tætte personlige forbindelser til apostlene i Jerusalem, skriver sine breve i årene ca. 45 - 65 e.Kr.
Jeg er godt klar over at der findes gudsfornægtere og liberalteologer, der for at kunne komme uden om de klare profetier om Jerusalems ødelæggelse, med alle kunstfærdige fantasigreb forsøger en sendatering af mange af skrifterne i NT, men de har ikke meget andet end fantasiforestilinger og ønsketænkning at bygge dette på!
|
|
Til toppen
|
|
|
#81953 - 18/03/2007 15:58
|
Bruger
|
Dette er ikke et svar til Kefas Ben-Adam, men til orientering for de øvrige læsere af denne tråd! Citat:
Citat: Kan du komme på tilhængere af andre messiasser, som var en stor gruppe i Rom i år 64, og som blev kaldt for kristne?
Da det bliver indrømmet at der faktisk ikke fandtes andre grupper i Rom omkring år 64 der kaldes kristne, findes der altså næppe nogen seriøs og saglig grund til at afvise at der rent faktisk er tale om de kristne, hvad forskere generelt altså også er endda meget enige om. Forskerne er generelt så enige at man ligefrem godt kan tillade sig at kalde det et historisk faktum at der er tale om de kristne og Kristus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81954 - 18/03/2007 16:06
[Re: serner]
|
Bruger
|
Citat: At Lukas ikke var en af de tolv fører vel ikke automatisk med sig at han er andenhåndskilde? -til det hele ihvert tilfælde.
Mht Ap.g. bærer bogen flere steder præg af at Lukas selv var med på nogen af rejserne (om end ikke dem alle), da han nogen steder pludselig går over i 1.person pluralis: så rejste vi derhen og så gjorde vi det og det.....
Og desuden havde Lukas, i kraft af hans nære samarbejde med Paulus, direkte adgang til apostelgruppen i Jerusalem, foruden at han altså samtidig gør brug af de beretninger der allerede foreligger. Han havde altså de bedst tænkelige forudsætninger for at kunne afstemme sin evangelieberetning af mod de stadig levende apostle der havde vandret sammen med Jesus.
Der skal da meget stærke afgumenter til for at kunne tilsidesætte evangelieberetningerne som troværdige førstehåndsberetninger, og da især når man også samtidig tager i betragtning at man på daværende tidspunkt havde en endog meget stærk tradition for helt præcis og meget nøjagtig mundtlig tradering af overleveringsværdige fortælle- og læretekster. Så sent som omkring år 100 e.Kr. har vi kildeantydninger af at have meget nøjagtige mundtlige traderinger af evangelieteksterne der ikke afveg fra de skriftlige, og at disse mundtlige traderinger havde deres oprindelse direkte fra apostlene.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81955 - 18/03/2007 16:14
|
Bruger
|
Du er dog utrolig Andreas.. Du kan bare ikke lade mig være, men tager alle krumspring for at genere mig?
Nej, jeg har IKKE indrømmet noget..
Og nej, jøder har IKKE oversat 'almah' med jomfru 200-300 år før almindelig tidsregning.. Du bedes venligst dokumentere begge påstande..
Jeg har tippet begge dine indlæg til ordstyrer..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81956 - 18/03/2007 16:18
|
Bruger
|
Og inden du kommer med septuagintaen som argument, så husk på at den kun bestod af en oversættelse af de fem Mosebøger, samt at resten af jeres Gt først blev oversat til græsk efter år nul almindelig tidsregning; af kristne..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81957 - 18/03/2007 16:36
|
Bruger
|
Dette er ikke et svar til Kefas Ben-Adam, men til orientering for øvrige læsere af denne tråd! Citat: Og inden du kommer med septuagintaen som argument, så husk på at den kun bestod af en oversættelse af de fem Mosebøger, samt at resten af jeres Gt først blev oversat til græsk efter år nul almindelig tidsregning; af kristne..
Dette er IKKE korrekt. LXX forelå komplet på græsk mindst 100-150 år f.Kr., og var allerede på Jesu tid vidt udbredt i jødiske kredse rundt om middelhavet.
Dokumentationen på at hele GT var oversat til græsk, er at NT-skribenterne stort set kun citerer fra LXX når de citerer fra GT. Endvidere er der mig bekendt heller ingen forskere der vil bekræfte at det alene var de 5 Mosebøger der på Jesu tid var oversat til græsk.
Påstanden om at resten af GT først blev oversat til græsk efter Jesu tid, og af kristne, må betragtes som udokumenterbar da der mig bekendt ikke er nogen forskere der vil støtte dette synspunkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81958 - 18/03/2007 16:44
|
Bruger
|
Dette indlæg ER til Kefas Ben-Adam Citat: Du er dog utrolig Andreas.. Du kan bare ikke lade mig være, men tager alle krumspring for at genere mig?
Nej, jeg har IKKE indrømmet noget..
Og nej, jøder har IKKE oversat 'almah' med jomfru 200-300 år før almindelig tidsregning.. Du bedes venligst dokumentere begge påstande..
Jeg har tippet begge dine indlæg til ordstyrer..
Du skriver i indlæg HER :
Citat:
Citat:
Kan du komme på tilhængere af andre messiasser, som var en stor gruppe i Rom i år 64, og som blev kaldt for kristne?
Altså indrømmer du dat der ikke var andre grupper i Rom omkring år 64 e.Kr. som blev kaldt kristne.
Jeg har altså ikke skrevet noget som helst forkert, men alene citeret ordret hvad du har skrevet.
Og med denne præcisering og ordrette citering kan jeg vist tage din tippen af ordstyrer helt roligt.
Og lad os så holde os til trådens emne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81959 - 18/03/2007 16:58
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#81960 - 18/03/2007 17:01
|
Bruger
|
Hej Kefas
Her må jeg altså også lige protestere i kor med Andreas. Hvor i al verden får du den idé fra, at hovedparten af Septuagint blev oversat af kristne? Så vidt, jeg ved og har kunnet få bekræftet ved en hurtig informationssøgning, blev den oversat af diasporajøder i Alexandria i løbet af det tredje til første århundrede før Kristi fødsel. Det er sandt, at Mosebøgerne blev oversat først, men resten af den hebraiske Bibel blev altså også oversat senest i det første århundrede f.Kr. Jeg synes faktisk, det sætter dig i et ret utroværdigt lys, at du kommer med den slags direkte fejlagtige påstande.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81961 - 18/03/2007 17:07
|
Bruger
|
Citat: Held og lykke Andreas..
Mange tak, og i lige måde 
|
|
Til toppen
|
|
|
#81963 - 18/03/2007 20:10
|
Bruger
|
Hej Kefas Citat: Fra Philo der fortæller at det kun var Chumash (altså de fem Mosebøger), der blev oversat af de 72 lærde i Alexandria..
Det er da muligt, men det forhindrer jo ikke nogle andre jøder i Alexandria i senere i løbet af århundrederne før Kristi fødsel at have oversat resten af Tanakh/GT (samt de apokryfe skrifter) og udgivet det sammen med de 72 lærdes oversættelse, hvilket jeg er temmelig sikker på, er hvad der skete. Har du en kilde, der bekræfter det, dette egentlig handler om, nemlig at det faktisk var kristne, der oversatte resten af Septuaginta?
Ifølge tysk wikipedia var hele Septuaginta oversat senest i år 132 f.Kr., idet et skrift fra denne tid omtaler en græsk oversættelse af "loven, profeterne og de øvrige bøger": http://de.wikipedia.org/wiki/Septuaginta#.C3.9Cbersetzungsgeschichte
Det er sandt nok, at Septuaginta blev revideret af flere forskellige lærde både jøder og kristne i løbet af århundrederne efter Kristus, men det ændrer jo ikke på, at hele den oprindelige Septuaginta altså var oversat længe før, der overhovedet fandtes kristne. Citat: Jeg troede du efterhånden kendte mig godt nok til at vide, at jeg ikke bare kommer med løse påstande..
Det troede jeg også, altså at du ikke bare kommer med løse påstande. Og jeg håber da også stadig på det, men jeg må nok sige, at jeg tvivler. Du må komme med noget grundig underbyggelse for, hvorfor du har ret, og den filologiske konsensus tager fejl.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81964 - 18/03/2007 20:30
|
Bruger
|
Til almindelig orientering for læsere af denne tråd! Citat:
Citat: Hvor i al verden får du den idé fra, at hovedparten af Septuagint blev oversat af kristne?
Fra Philo der fortæller at det kun var Chumash (altså de fem Mosebøger), der blev oversat af de 72 lærde i Alexandria..
Såfremt den oplysning er er rigtig (altså at Philo siger dette), så er han i strid med hvad flertallet ellers iøvrigt siger.
Den første hele samling af den jødiske bibel blev til omkring år 150 f. Kr., da det blev påtrængende nødvendigt at få en græsk oversættelse af de jødiske skrifter. Mange jøder var i de foregående par århundreder udvandret til de græsk-romerske byer i den østlige del af Middelhavsområdet. De havde glemt deres hebraiske modersmål, men ikke deres tro på torahen som Guds vejledning til mennesker. Græsk var nu blevet deres omgangsprog, og derfor måtte der en oversættelse af skrifterne til. Oversættelsen til græsk fik betegnelsen Septuaginta og var først og fremmest bestemt for de græsktalende jøder i Aleksandra. Septuaginta betyder 70 (LXX), fordi en legende fortæller, at 70 jødiske lærde med virkede ved oversættelsen. Og da de sammenlignede deres oversættelser var der fuldstændig overensstemmelse. I Septuagintem medtog man i øvrigt en række skrifter, som ikke er med i den hebraiske Bibel. Kilde: http://undervisning.religion.dk/jodedom/Torah-joederneshelligelovbog
Og da det er en kendsgerning at NT-forfatterne rent faktisk benytter LXX når de citerer fra GT er det i sig selv et meget stærkt bevis for at allerede på Jesu tid og umiddelbart derefter var LXX vidt udbredt blandt de jødiske samfund rundt om Middelhavet.
Alle seriøse og fagligt kompetente forskere er generelt enige om at hele GT forelå i LXX-oversættelsen senest omkring år 100-150 f.Kr.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81965 - 19/03/2007 00:20
|
Bruger
|
Citat: Hovsa, hvor blev mellemregningerne af? Hvordan kan det være en god grund til at tro, at der ikke findes nogen gud?
Hvilke mellemregninger? Jeg skulle have skrevet: Dette er en af de gode grunde til at mene, at der ikke findes kun én sand gud.
Citat: Så dit argument om, at 70 % af verdens befolkning ikke kan tage fuldstændig fejl, er en ren stråmand, for det mener vi altså ikke, at de gør.
Sikke noget vrøvl. Hvor mange af de andre religioner godtager de kristne kirkers trossætninger? Deraf følger naturligvis, at de ikke anerkender samme gud som de kristne. Derfor mange guder og ikke kun én. Sandsynligheden for, at der ikke findes nogen gud overhovedet, er enorm.
Citat: Det er jo let nok for dig at postulere, at Gud ikke er trådt i karakter eller har vist, hvem han er. Men det mener vi jo faktisk, at han har.
Hvem er 'vi'? Jeg har i mange år søgt personer, som har et overbevisende eksempel på, at gud er trådt i karakter, men aldrig fundet nogen. Det nærmeste, jeg er kommet, fik jeg fra en god bekendt, som før bisættelsen af hendes ægtemand gik for sig selv og søgte hjælp. Hun mener, hun fik den, men mener også, det var hendes store kendskab til transcendent virksomhed (avanceret yoga), der gjorde sin virkning. Det er evident, at der er tale om psykologiske mekanismer. Menneskers evne til at suggerere og til at tro sig transcenderet er meget stor hos visse.
Citat: Jeg overvejer lige, hvem det egentlig er, du mener, du taler med? Det kan jo ikke være os kristne eller andre religiøse, for dine insinuationer om, at vi er psykisk ustabile og svage og selvsuggererende, vil jo nødvendigvis lede os til den beklagelige forestilling, at du ikke vil os noget godt eller har noget brugbart at sige til os.
Jeg mener at henvende mig til de debattører, som alle andre henvender sig til. Jeg har kun den ene hensigt at søge overbevisende tanker, at søge ind til bl.a. de kræfter, der muliggjorde de fantastiske kirkebyggerier i Danmark og i Europa i øvrigt, at udfordre andre i deres religiøse verden for selv at få nogen over nakken for om muligt at få åbnet øjnene for det, som I mener er sandheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81966 - 19/03/2007 02:17
Bibelen != Guds ord
|
Bruger
|
Kære Andreas Falck Citat: Har man sat sig ind i ...
Andreas, du kan være tryg på, at mand har sat sig ind i dét han taler om. Jeg er da også tilfreds med din halve indrømmelse, når du siger: i denne præcise situation var tale om en skriftlig eller mundtlig overlevering kan ikke afgøres ... for det er din antagelse, at det har noget med de skrevne evangelier at gøre. Ser man på evangelierne selv, så er der vist ingen tvivl om, at de ikke så sig selv som Evangeliet... vel. Endelig, hvis Paulus skulle promovere et evangelium, så er det vel i og for sig kun hans eget der dur.
Hvad man formentlig havde på skrift, forud for evangelie fortællingerne, var lister med Jeus ord, i lighed med eksempelvis Thomasevangeliet, som består af Logier, der er små fortællinger som præsenterer Jesu lære. Selvom mundtlige tradering var lige så præcis og akkurat som en skriftlig, somme tider endnu mere præcis, så ved man at der må have været flere kilder, som de evangelie fortællinger der er bundet med ind i bibelen har trukket på.
Jeg er overbevist om, at man vil kunne pege på flere retninger, blandt de kristne, på den tid hvor Paulus gør sig til. Allerede omkring elleve år efter Jesus blev taget fra disciplene, kan man i hos Jakob ane, at de troende efter Jesus, som vi kalder den Salvede, vil dele sig. Mon det er Paulus der begynder at spøge i kulissen, han bliver ikke nævnt med et ord, men det ku du måske belyse for os en gang.
Men tilbage til Guds ord... så er det, det Menneskets iboende Guds Ord, jeg har i tanke, når jeg tænker på Guds ordet. At kalde bibelskrifterne for Guds ord, og bruge det som en etikette, eller et kælenavn, finder jeg uhensigtsmæssigt. Det måske en personlig smagssag, men det får nogle, der ikke får adskilt tingene ordentligt, til at kalde bibelen for; Vejen, Sandhenden og Livet. For den udenforstående, fører det til den lidt spøjse fantasi; at der svæver en bog rundt i verdensrummet.
Bibelen er ikke selveste Guds ordet, det kan du finde min holdning til i flere tråde. Jeg mener det kunne være interessant, at debattere det iboende ord, som jeg til tider finder mere troværdigt end visse af bibel skrifterne. Hvad betyder det f.eks.; at ordet er ganske nær, i hjertet og bundet til tungen, for du kan handle efter det...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81967 - 19/03/2007 10:12
[Re: tros]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tros - Citat: Jeg har i mange år søgt personer, som har et overbevisende eksempel på, at gud er trådt i karakter, men aldrig fundet nogen.
Jeg synes det er prisværdigt, at du søger! Men jeg tror ikke, du kommer til at vil finde et eneste overbevisende eksempel, som kunne ligne noget i retning af et Gudsbevis. Det har ingen af os.
Vi som er kristne, er på hver sin forskellige måde kommet til tro på, at Gud har åbenbaret sit væsen og sin vilje ved Jesus Kristus, som døde og opstod fra de døde for kun ca. 2000 år siden. Nogle ved en akut, overrumplende oplevelse, og andre ved lange, møjsommelige studier og overvejelser om, hvor sandsynlig denne fantastiske og nærmest u-trolige beretning nu er.
Jeg har i sin tid selv haft en periode med vurdering af fornuftsargumenter - forsøg på at finde ud af, om der er nogen rationel begrundelse for, at Jesus er et nærmere bekendtskab værd.
Og når jeg nåede frem til at tro, at det er der, så skyldes det ikke en enkelt ting, men en samling af rigtig mange forskellige brikker til puslespillet, som til sidst kom til at hænge sammen med en kolossal overbevisningskraft, som jeg ikke har kunnet slippe:
Jeg måtte omsider overgive mig til at tro på, at Bibelen er en pålidelig bog, som fremadskridende giver et sandt portræt af en person, der vitterlig har levet en gang. Sådan begyndte det, og siden er jeg blevet stadig mere, og til sidst helt, overbevist om, at det er sandt.
Det gjorde indtryk på mig at Jesus-bevægelsen ret hurtigt blev kendt over hele Romerriget, selv om dens budskab ærlig talt må have forekommet ethvert tænkende manneske fuldstændig ude i hampen: At en omvandrende prædikant fra Nazaret, som blev korsfæstet for gudsbespottelse, skulle være Guds søn, ja Gud selv! .. og at han skulle være opstået fra de døde!?
Jeg kan ikke finde nogen mere sandsynlig forklaring på, at dette budskab så hurtigt bredte sig, og blev troet, og nu har nået verden rundt, end at han rent faktisk opstod fra de døde ..
Dette er så bare en enkelt af en hel masse brikker ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#81968 - 19/03/2007 11:55
Re: Bibelen != Guds ord
|
Bruger
|
Citat: Hvad man formentlig havde på skrift, forud for evangelie fortællingerne, var lister med Jeus ord, i lighed med eksempelvis Thomasevangeliet, som består af Logier, der er små fortællinger som præsenterer Jesu lære. Selvom mundtlige tradering var lige så præcis og akkurat som en skriftlig, somme tider endnu mere præcis, så ved man at der må have været flere kilder, som de evangelie fortællinger der er bundet med ind i bibelen har trukket på.
Der er intet der reelt tyder på at det første skriftlige materiale var lister med med Jesus-ord, når man ser lidt mere grundigt på de traderingsmetodikker der blev anvendt den gang det pågældende sted.
Men du glemmer altså helt, at allerede på Paulus tid fandtes mindst de to af evangelierne i skriftlig form.
At der har været mange, ja sikkert endda rigtig mange, mundtlige evangelietraderinger er der vist heller ingen der seriøst benægter. Hoveddelen af disse har da også været lige så rigtige som de fire der er havnet i vor Bibel.
1) Når det skulle afgøres hvilke af evangelieberetninger der skulle have autoritativ position var der jo helt fra starten slet ikke nogen slinger i valsen. Evangelieberetningen, enten i mundtlig såvel som i skriftlig tradering, skulle have sin oprindelse direkte fra en af de personer der havde været sammen med Jesus, eller en af disse personers betroede assistenter/sekretærer. Der skulle altså være tale om en reel apostolsk oprindelse.
2) Skriftets indhold skulle være i fuld overensstemmelse med apostolsk tro. Der skulle altså være tale om at den lære og forkyndelse, skriftet indehold skulle være i fuld overensstemmelse med den lære og undervisning Jesus havde videregivet til disciplene.
3) Allerede å et meget tidligt tidspunkt blev apostlene skrifter og belæring brugt i gudstjenesten til oplæsning. Denne gudstjenstlige brug var også et af de kriterier der allerede helt fra tidlig tid der blev anvendt.
4) I lighed med gudstjenstlig brug af et skrift, skulle det endvidere være vidt udbredt og brugt rundt om i de kristne menigheder.
Pseudoskrifter fra 2. århundrede og senere (herunder det gnostisk-inspirerede Thomas-evangelie, Judas-evangeliet og mange flere) kunne ikke opfylde disse krav og har derfor ej heller nogen sinde været anerkendt som ægte apostoliske skrifter med autoritativ stilling.
Som med GT's apokryfe skrifter, har mange af disse NT-apokryfer været anset som god og belærende læsning, akkurat som der i dag findes rigtig mange gode skrifter om kristendommen, uden at disse har nogen som helst autoritativ stilling.
Citat: At kalde bibelskrifterne for Guds ord, og bruge det som en etikette, eller et kælenavn, finder jeg uhensigtsmæssigt.
Så kan jeg blot konstatere, at det du finder uhensigtsmæssigt, fandt både Jesus, hans disciple og de første apostle, for ikke kun at være hensigtsmæssigt, men endda at være det afgørende bevisgrundlag for hele den kristne tro!!
Jeg har langt mere tillid til Jesus, hans disciple og de første apostle, end jeg har til en nutidig spekulativ filosofering om Guds iboende ord i mennesket, som jo i virkeligheden har stærke strejf af gnostisisme over sig. Gnostisisme har sin rod i hedensk filosofi og har absolut intet med kristendom at gøre, ja den er i et direkte modsætningsforhold til kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
|