Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81719 - 24/02/2007 15:52 Faste
ICTHYS
Bruger

Reg.: 23/11/2006
Hej
Jeg har tænkt lidt på det med fasten..
Jeg har forstået det som at man skal gå på "afvænding" fra det, der optager én i hverdagen. Som computer, mobil, bøger, mad osv. Man skal "tage med måde" og ikke 'overspise' af det hele. Forstår lidt som, at det tomrum vi har, når vi længes efter Gud, det fylder vi med andre ting. -i dette tilfælde mad.
Så det med at faste, er at "nedsætte" koncentrationen på andre ting, og give sig mere tid til at søge Gud?
-Har jeg forstået noget rigtigt?

Kunne godt selv tænke mig at prøve at sætte mig lidt mere ind i det og prøve at faste. -både fra mobil, computer, mad, og hvad der nu ellers optager min tid. Jeg ville mene at jeg selv ved det med at slukke PC'en og mobil og sådan, men hvordan med mad?

Såvidt jeg ved, er det noget med, at man efter fastelavn, det er så onsdag 21 februar vi taler om, ved ikke hvorfor(???), skal "nedsætte" sine spisevaner og så kun spise mørkt brød, frugt og grøntsager og fisk. Men så søndag må man spise "normalt" og det skal fortsætte til påsken, og hvornår sluttes det så?

Håber på lidt hjælp her.

- Tania -

"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35

Til toppen 
#81720 - 24/02/2007 16:11 Rettelse [Re: ICTHYS]
ICTHYS
Bruger

En lille rettelse;
Citat:
Såvidt jeg ved, er det noget med, at man efter fastelavn, det er så onsdag 21 februar vi taler om, ved ikke hvorfor(???), skal "nedsætte" sine spisevaner og så kun spise mørkt brød, frugt og grøntsager og fisk. Men så søndag må man spise "normalt" og det skal fortsætte til påsken, og hvornår sluttes det så?

Det er vist fra Helligtrekonger, som er den der onsdag, at man faster og frem til påsken, right?

- Tania -

Til toppen 
#81721 - 24/02/2007 16:45 Re: Rettelse [Re: ICTHYS]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tania -

Selv har jeg ingen faste-erfaring - det kan da godt være, at jeg skulle overveje en eller anden form - så jeg vil nøjes med at henvise dig til et svararkiv-svar på spørgsmålet

Siger Bibelen noget om faste?

.. håber du kan bruge det.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81722 - 24/02/2007 17:04 Re: Rettelse [Re: kristina]
ICTHYS
Bruger

Okay, tak, jeg har læst det igennem.
Men i den arktikkel står jo faste som helt at sulte sig. Er det ikke sådan, at man må spise mørkt brød, frugt og grøntsager og fisk og så spise "normalt" om søndagen?

- Tania -

Til toppen 
#81723 - 24/02/2007 21:59 Re: Rettelse [Re: ICTHYS]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Tania
Jeg tror ikke, der på den måde er nogen sådan faste regler for, hvordan man skal faste. Ikke i nytestamentelige bibelske tekster. I den romersk katolske kirke arbejder man vist med noget med ikke at indtage fast føde før solnedgang. Men de fleste protestanter, jeg kender og har mødt, der faster, er det ret forskelligt i hvor høj grad, man helt undværer fast føde og i øvrigt også i hvor lang tid, man gør det.

Der er faktisk ingen steder i forbindelse med Jesu faste, hvor vi i Bibelen direkte opfordres til at faste som følge af Jesu faste eller for den sags skyld på helt samme måde. Den slags faste regler for, hvornår der skal fastes, er som jeg ser det ret fjernt fra Bibelens tankegods. For det første så er fasten tænkt som et våben i åndelig kamp. Jesus siger på et tidspunkt til sine disciple, da de spørger, hvorfor de ikke kunne uddrive en dæmon, at den slags uddrives kun ved bøn og faste. For det andet, så er faste ikke tænkt som en åndelig kraftanstrengelse, men som en åndelig overgivelse... En opgiven af alt mit eget inklusiv min afhængighed af føde for at gøre sig helt afhængig af Gud. Faktisk så svækker du dig selv, for at Gud kan gøre dig stærkere. Lidt en syret tanke, når man tænker det lidt igennem Det følger også heraf, at alt godt, som fasten fører med sig, er helt og holdent Guds værk.

Endvidere er det også ret klart i Bibelen, at fasten ikke er noget, man skal gå og skilte med for at virke from. Hvis du faster og nogen spørger, så svar åbent og ærligt. Men det er ikke et publicity stunt. En anden ting: En faste er ikke en sultestrejke. Jeg har ofte hørt om folk, der har sagt, at nu faster vi, indtil Gud opfylder vores bøn. Dette finder jeg faktisk fuldstændig ude af trit med et bibelsk syn på fasten. Fasten er ikke til for at tvinge Gud til at gøre vores vilje, men for at hjælpe os til at underlægge os Guds vilje...

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

PS. Fasten starter askeonsdag (i onsdags) og varer indtil påske, i alt fyrre dage. Helligtrekonger er 6. januar, så det er helt uafhængig af fasten. Den sidste søndag inden faste er fastelavns søndag.

Ændret af KajQrd (24/02/2007 22:09)

Til toppen 
#81724 - 25/02/2007 10:08 Re: Rettelse [Re: KajQrd]
ICTHYS
Bruger

Jeg tror nu ikke jeg er personen der ville skiltre med en faste, jeg kunne godt tænke mig det, så jeg kunne fordybe mig lidt mere i min tro. Derfor har jeg også overvejet, om det overhovedet er mad jeg skal sætte fokus på, om det i virkeligheden ikke er computer og mobil jeg skal på afvænding fra?

Ja jeg har fundet ud af det var askeonsdag, ved ikke hvor jeg har helligtrekonger fra, for det ved jeg, nu jeg tænker mig om, godt er i januar.

Jeg tror det med fasten er i forbindelse med Jesus da han gik fyrre dage i ørkenen, jeg ser dit svar, som du ikke kan se nogen grund til faste?

Men altså.. jeg har fundet frem til, at man i en slags mild form for faste ikke må spise mælkeprodukter, hvidt brød, sukker, alkohol, kød, kaffe/sort te og andre stimulencer (eller hvad det hedder), men tilgengæld må man spise frugt, grøntsager, fisk og skalddyr og usyret brød eller noget. Og så må man hver søndag bryde det og "feste"

- Tania -

Til toppen 
#81725 - 25/02/2007 10:46 Re: Faste [Re: ICTHYS]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tanja

Bibelen taler om flere former for faste. Jeg vil koncentrere mig om "bøn og faste", ud fra det jeg selv har prøvet...og gerne gør igen.

I 3 dage valgte jeg at afstå fra alt ud over grønsagssaft, frugt-juice og vand, for at søge Herrens nærvær i bøn.

Det pudsige er, at samme dag som jeg gik i gang, fik jeg nærmest rædselstanker i form af "du dør af sult ", men da jeg havde indviet mig som Jesus foreskriver med at salve sig og vaske sig...forsvandt disse tanker, og jeg fik totalt fred!.

Første dag skete der absolut nada, ud over at jeg jo bad og bad. Men dag nr. 2, oplevede jeg en "åben himmel" med det samme, jeg søgte Herrens ansigt. Jeg oplevede en nærhed og et Gudsfylde, jeg ikke kan erindre fra tidligere...og jeg oplevede at Gud talte til mig, - hvad det nøjagtig var, vil jeg holde for mig selv - men jeg gik ikke tomhændet bort, og den velsignelse, jeg modtog i fasten, har jeg fortsat.

Jeg ville meget gerne have fortsat fasten, min ånd nærmest skreg efter at fortsætte...men jeg talte med andre kristne om det, og kunne forstå, at det er meget almindeligt at have det sådan, men at det var vigtigt at fastholde det, jeg havde bestemt forinden...og så ville det være bedre, at faste på et andet tidspunkt.

Som en kristen engang meget poetisk udtrykte det: "Man faster for at få sit Kød til at holde kæft, så man kan høre Guds stemme"

Gud velsigne dig.

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#81726 - 25/02/2007 21:50 Re: Faste [Re: malli]
ICTHYS
Bruger

Spændende og fantastisk !!
Kunne godt tænke mig at prøve, men min mor synes jeg er fanatisk nok i forvejen, så ved ikke helt

- Tania -

Til toppen 
#81727 - 25/02/2007 21:55 Re: Faste [Re: ICTHYS]
Anonym
Anonym

Citat:
Kunne godt tænke mig at prøve, men min mor synes jeg er fanatisk nok i forvejen, så ved ikke helt

Din mor skal da ikke bestemme om du faster eller ej...

Til toppen 
#81728 - 26/02/2007 00:44 Re: Rettelse [Re: ICTHYS]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Tania
Jeg undskylder, at jeg ikke har været helt klar omkring det. Jeg prøvede lidt at samle hele mit syn på fasten (som jeg da selv mener stemmer meget godt overens med Bibelens) og ikke blot svare på dit indlæg. Beklager, hvis det forvirrede...

Citat:
Jeg tror nu ikke jeg er personen der ville skiltre med en faste, jeg kunne godt tænke mig det, så jeg kunne fordybe mig lidt mere i min tro. Derfor har jeg også overvejet, om det overhovedet er mad jeg skal sætte fokus på, om det i virkeligheden ikke er computer og mobil jeg skal på afvænding fra?

Det kunne måske være en god idé for mig også Især fordi min sukkersyge begrænser mine muligheder i forhold til en full scale faste...

Citat:
Ja jeg har fundet ud af det var askeonsdag, ved ikke hvor jeg har helligtrekonger fra, for det ved jeg, nu jeg tænker mig om, godt er i januar.

Det kan smutte, det skidt

Citat:
Jeg tror det med fasten er i forbindelse med Jesus da han gik fyrre dage i ørkenen, jeg ser dit svar, som du ikke kan se nogen grund til faste?

Det er helt rigtigt, at fastetiden er indrettet efter Jesu fyrre dages faste, men det at faste specifikt i fastetiden er der ikke noget specielt bibelsk i. Men jeg mener helt klart, at Jesu faste kan være et forbillede for os. Det, at Jesus, da han skulle forberede sig til sin værste åndskamp i påsken, fastede, tror jeg helt klart er et forbillede, som vi kan lære noget af. Men det er jo bestemt ikke sikkert, at vores værste åndskamp lige ligger i påsken. Men f.eks. kunne man faste, før man skal finde ud af, hvad man nu skal bruge et sabbatår på, for på den måde at gøre sig afhængig af Gud og lægge beslutningen over til ham.

Citat:
Men altså.. jeg har fundet frem til, at man i en slags mild form for faste ikke må spise mælkeprodukter, hvidt brød, sukker, alkohol, kød, kaffe/sort te og andre stimulencer (eller hvad det hedder), men tilgengæld må man spise frugt, grøntsager, fisk og skalddyr og usyret brød eller noget. Og så må man hver søndag bryde det og "feste"

Det kunne være en måde at gøre det på. Der er rigtig mange måder at faste på. Og nogle af dem er indrettet efter, at man faster i lang tid, men til gengæld knap så intenst. Det er den faste, du har fundet. En faste, hvor man fuldstændig afholder sig fra fast føde vil derimod næppe være tilrådeligt i mere end to-tre dage... Og i øvrigt aldrig tilrådeligt for diabetikere, anorektikere eller gravide.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#81729 - 26/02/2007 08:08 Re: Rettelse [Re: KajQrd]
malli
Bruger

Hej Mark

" Det, at Jesus, da han skulle forberede sig til sin værste åndskamp i påsken, fastede, tror jeg helt klart er et forbillede, som vi kan lære noget af."

Ja, det tror jeg helt sikkert.

Kommer iøvrigt i tanke om skriftstedet, hvor Jesus siger: den slags fordrives kun ved bøn og faste" (om en dæmonbesat) - men det fremgår jo ikke!, at Jesus derpå gik i faste!,...... men han kunne alligevel kaste dæmonen bort.

Dette har jeg tænkt noget over, for i det hele taget fremgår det ikke af skriften, at Jesus gik yderligere i faste efter sin åndelige kamp med Djævelen i ørkenen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#81730 - 26/02/2007 08:31 Re: Faste [Re: ICTHYS]
malli
Bruger

Hej Tanja

"Kunne godt tænke mig at prøve, men min mor synes jeg er fanatisk nok i forvejen, så ved ikke helt"

Faste er jo ikke noget man skal skilte med, men er noget mellem Gud og én selv...nok den eneste del af troen, vi kan kalde en "privat-sag" med begrundelse i Skriften.
Jeg tror da, at de fleste ville, ifald de hørte at jeg gik i faste for at søge Herrens ansigt, helt klart ville råde mig til at støvsuge, se TV eller alt muligt andet...for set udefra, er det nok en temmelig syret ting at give sig til!. Og helt sikkert, ville jeg allerede indenfor den første time modtage opkald fra min søde mor, for at hun skulle sikre sig, at jeg ikke var på dødens rand

Til toppen 
#81731 - 26/02/2007 09:12 Re: Faste [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Jalokin,
Så længe Tania er 15 år (og det er det du er, ik?) Ville jeg mene at hendes mor stadig har en ting eller to at skulle have sagt.
Hvis Tanias forældre ville blive stødte, kede af det eller bekymrede for hende hvis hun faster fra mad, ville jeg foreslå at faste fra noget knapt så synligt, f.eks internet eller musik.

Jeg siger ikke at Tania i alle forhold blindt skal følge og rette sig efter sine forældre, men jeg synes den her er lige på grænsen...

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#81732 - 26/02/2007 12:02 Re: Faste [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Ok, der er vist noget jeg har overset.

Til toppen 
#81733 - 26/02/2007 14:27 Re: Faste [Re: anniesr]
malli
Bruger

Hej Schelde

Ja ok, det kan der være noget om

Mkh Malli

Til toppen 
#81734 - 26/02/2007 15:10 Re: Faste [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Ved nærmere eftertanke: Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt hvad mor siger, men at ære sin far og sin mor betyder jo ikke at man skal lade være med at faste (eller andre ting, der betyder noget for for ens tro), hvis man mener det er rigtigt at gøre.

Til toppen 
#81735 - 26/02/2007 21:55 Re: Faste [Re: malli]
ICTHYS
Bruger

Nej det skal ikke blive et images, det skal være personligt, og ikke en skildring. Jeg vil gøre det for at søge Gud, og lære mere om ham. Jeg tror hvis jeg fortalte til nogen at jeg gik i faste, ville de tænke jeg var blevet skør at søge "en Gud", så de ville nok grine og lade mig være..

- Tania -

Til toppen 
#81736 - 26/02/2007 22:02 Re: Faste [Re: anniesr]
ICTHYS
Bruger

Citat:
Så længe Tania er 15 år (og det er det du er, ik?)

Nej jeg er rent faktisk kun 14 år, men skit pyt da

Citat:
Hvis Tanias forældre ville blive stødte, kede af det eller bekymrede for hende hvis hun faster fra mad, ville jeg foreslå at faste fra noget knapt så synligt, f.eks internet eller musik.

Nu har jeg ikke tænkt mig at fortælle min mor om min faste her. Men det er jo ikke et mål jeg skal nå ikke have spist "sådan og sådan" i "så og så" mange dage. Jeg gør det for at prøve at koncentrere mig lidt og lære om Jesus, og derfor, så tror jeg også det er helt okay hvis jeg spiser "sådan og sådan". Det er jo ikke en sultestrejke som siger 'Kom så da Jesus, vis mig en tryllekunst i mit hjerte', det er noget jeg gør for at lære, for at forstå og for at koncentrere mig.
Men jeg ville ikke kunne faste fuldt ud for mad, det ville min mor da opdage, så jeg har også sat min PC og mobil lidt på standby, så jeg kan give mig tid til tanke.

Det er jo intet must, det er et ønske om at lære.

- Tania -

Til toppen 
#81737 - 26/02/2007 22:09 Re: Rettelse [Re: KajQrd]
ICTHYS
Bruger

Citat:
Det kunne måske være en god idé for mig også Især fordi min sukkersyge begrænser mine muligheder i forhold til en full scale faste...

Klø på, jeg prøver. Men derfor behøver jeg jo ikke afholde mig helt, for jeg kan nu godt se det nyttige i disse debatter som netop omhandler dét, jeg for tiden koncentrere mig om.

Citat:
Citat:

Det kan smutte, det skidt

Ja det er jo det, speielt her i min forvirring.

Citat:
Det, at Jesus, da han skulle forberede sig til sin værste åndskamp i påsken, fastede, tror jeg helt klart er et forbillede, som vi kan lære noget af.

Jeg tror nu ikke jeg som sådan vil forberede mig på en åndskamp, jeg vil bare gerne lære mere om min tro.

- Tania -

Til toppen 
#81738 - 27/02/2007 09:55 Re: Faste [Re: ICTHYS]
anniesr
Bruger

Hej Tania,
Citat:
Nej jeg er rent faktisk kun 14 år, men skit pyt da

Godt så - indtil folk fylder 25 er det altid i orden at skyde et år eller to over målet - fra 26 og opefter, er det til gengæld omvendt
Citat:
Men jeg ville ikke kunne faste fuldt ud for mad, det ville min mor da opdage, så jeg har også sat min PC og mobil lidt på standby, så jeg kan give mig tid til tanke.

Det med PC og mobil lyder virkelig som en god idé, det kunne jeg lære noget af
Jeg har det stadig lidt underligt med, at din mor ikke ved at du faster, men på den anden side er det jo dig, som kender hende bedst og ved hvordan hun vil reagere på det.
Citat:
Det er jo intet must, det er et ønske om at lære.

Præcis, og jeg håber du må få en masse godt ud af det! Ikke bare i fastetiden, men også bagefter

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#81739 - 27/02/2007 09:55 Re: Faste [Re: ]
anniesr
Bruger

helt enig

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#81740 - 27/02/2007 11:23 Re: Faste [Re: ICTHYS]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Tania,

"Faste efter mit sind er at løse gudløsheds lænker, at løsne ågets bånd, at slippe de kuede fri og sønderbryde hvert åg, at bryde dit brød til de sultne, bringe hjemløse stakler i hus, at du klæder den nøgne, du ser, ej nægter at hjælpe dine landsmænd. Som morgenrøden bryder dit lys da frem, da læges hastigt dit sår." (Esajas 58:6-8)

I den kirke jeg tilhører faster vi - dvs. kirken over hele verden - én gang om måneden i 24 timer. Vi giver som et minimum det vi sparer ved ikke at spise noget, men opfordres til at være gavmilde og give mere. Pengene går til nødlidende rundt omkring i verden både indenfor og udenfor kirken.

Som det fremgår af Esajas er det Herren velbehageligt at man udover blot at lade være med at spise, giver gavmildt til mennesker, som er i nød. Derudover bør man faste for et bestemt formål - det kan være personlige problemer, et familiemedlem der er sygt eller hvad der nu kan være behov for.

Før jeg blev medlem af kirken som jeg nu tilhører fastede jeg engang i 4 dage inden jeg fik et svar fra Gud. Jeg fastede pga. personlig sygdom. Dengang var jeg nyomvendt, og gjorde det uden den store forståelse. Idag ved jeg at det ikke er nødvendigt at "pine og plage" sig selv så længe. Et døgn er sædvanligvis nok for mig idag, til at opnå formålet med fasten, til at få et svar fra Herren, hvis jeg søger et personligt svar osv.

Faste er langt mere end blot at lade være med at spise. Som det fremgår af Esajas, så bryder "morgenrødens" lys frem hvis man faster på den rigtige måde. Gud velsigner os, vi bliver bliver styrket og føler os opbygget åndeligt, når vi faster efter Herrens sind.

Mvh
John

Til toppen 
#81741 - 27/02/2007 14:05 Re: Faste [Re: anniesr]
ICTHYS
Bruger

Citat:
Godt så - indtil folk fylder 25 er det altid i orden at skyde et år eller to over målet - fra 26 og opefter, er det til gengæld omvendt

Så var det jo heldigt at jeg kun er de her fjorten.

Citat:
Jeg har det stadig lidt underligt med, at din mor ikke ved at du faster, men på den anden side er det jo dig, som kender hende bedst og ved hvordan hun vil reagere på det.

Ja og jeg tror godt jeg ved hvordan hun ville tage det, og jeg tror ikke det ville falde i særlig god jord. Hun synes ieg er meget fanatisk nogle gange.
Noget helt andet er, at vi ikke altid har et særlig godt sammenhold.
Men netop fordi jeg ikke vil fortælle det til nogen (Hmm, nu ved i her på JN det så, men i kender mig jo ikke privat) så må jeg også regne med ikke at kunne udleve det fuldt ud, og sådan er det bare.
Men det er også vigtigt for mig, at jeg ikke skiltre med det, for jeg ønsker det ikke som et image eller noget at "prale" med, jeg ønsker koncentration. Og så synes jeg det er spændende.
Og at jeg så spiser lidt kød eller sukker på et tidspunkt, gør jo ikke noget, det kan jo være svært at begrunde et altidigt nej, og bestemt når man ikke vil "afsløre" det.

Citat:
Det med PC og mobil lyder virkelig som en god idé, det kunne jeg lære noget af

Klø på, jeg prøver også
Men som sagt, det er ikke et must, det er et ønske om tid til tanle og indlæring, så at jeg stadig bruger lidt tid ved min PC og mobil gør jo ikke noget. Det er jo en "skæring", ikke en "cutting"

Citat:
Præcis, og jeg håber du må få en masse godt ud af det! Ikke bare i fastetiden, men også bagefter

Ja jeg håber også på det.

- Tania -

Til toppen 
#81742 - 27/02/2007 14:12 Re: Faste [Re: ]
ICTHYS
Bruger

Nej jeg synes nu godt jeg kan ære min mor selvom jeg faster, det er jo ikke noget der som sådan går ud over hverken hende eller jeg, det er en glæde for mig og jeg synes det er vældig spændende.
Jeg ved nu ikke om jeg synes det direkte er rigtigt at gøre, men heller ikke forkert. Forstået sådan, at der ikke er ngoet rigtig eller noget bedre, det er jo forskelligt fra person til person hvad man finder velbehag i, og jeg har jo så valgt at prøve at faste for at prøve at koncentrerer mig.
Og fordi jeg her og nu prøver det, betyder det jo ikke at jeg vil gøre det igen, men måske, hvis jeg finder det rart og jeg føler jeg lærer noget og sådan.

Og så er det jo heller ikke en sultestrejke over for Gud fordi jeg forlanger visdom af ham så jeg kan gå ud i verden og blærer mig med min viden omkring kristendommen, det er en personlig glæde, og jeg regner ikke med at Gud vil tale til mig eller give mig nogle tegn, jeg satser bare på mig selv, at jeg vil få lært en del.

- Tania -

Til toppen 
#81743 - 27/02/2007 15:43 Re: Faste [Re: ICTHYS]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Tania.

Jeg kommer lige til at tænke på, at det der med faste fra computer og mobiltelefon, det kommer vel an på, hvad man bruger computeren og mobiltelefonen til?
Hvis du bruger din computer til lektier eller arbejde mv. giver det vel ikke megen mening at faste fra den (men evt. fra computerspil eller andet knap så nyttigt).
Og mht. mobilen, ja der er selvfølgelig unyttige samtaler eller sms'er, men folk skal vel også kunne få fat i en når det er vigtigt? (Kommer i tanker om, at der vist ikke var nogen, der ville tale om at faste fra en fastnet-telefon, hvorfor mon ikke?)

I øvrigt er det en god ide med at faste. Da jeg selv boede hjemme hos mine (ikkekristne) forældre, havde jeg lidt de samme overvejelser som dig, men blev enig med mig selv om, at de nok ikke ville kunne forstå, hvis jeg prøvede at springe mad, eller bare noget af maden, over som sådan (de ville til enhver tid insistere på, at jeg da skulle have noget at spise - forståeligt nok - og det ville sikkert bare blive en dum diskussion), så min faste blev noget med at afholde mig fra slik og den slags. Men jeg tænkte, at når jeg flyttede hjemmefra, kunne jeg jo ordne det som jeg havde lyst til.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#81744 - 27/02/2007 17:54 Re: Faste [Re: AnnePande]
ICTHYS
Bruger

Citat:
Jeg kommer lige til at tænke på, at det der med faste fra computer og mobiltelefon, det kommer vel an på, hvad man bruger computeren og mobiltelefonen til?

Ganske rigtigt. Jeg mener unødig chat og surfen rundt i kedsomhed på internettet. Og lektierne, de står desværre ikke på nogen fasteliste jeg kender til, så dem må jeg pænt bukke under for.
Men jeg har nogle gange nogle samtaler med nogle personer der ikke har det så godt i livet, og dem vil jeg selvfølgelig heller ikke faste fra, hverken over computer elelr mobil.
Og min mobil er også stadig tændt, for ja, folk skal jo kunne komme i kontakt med mig. Men jeg bruger den kun til at svare på spørgsmål og andre vigtige ting.

Citat:
Kommer i tanker om, at der vist ikke var nogen, der ville tale om at faste fra en fastnet-telefon, hvorfor mon ikke?

Ja det er sandelig et godt spørgsmål
-jeg ejer ikke en af slagsen, og bruger ikke min mors, så ganske enkelt kan jeg ikke faste på det område

Citat:
Da jeg selv boede hjemme hos mine (ikkekristne) forældre, havde jeg lidt de samme overvejelser som dig, men blev enig med mig selv om, at de nok ikke ville kunne forstå, hvis jeg prøvede at springe mad, eller bare noget af maden, over som sådan

Min mor er heller ikke kristen, derfor vil jeg ikke indblande hende. Men vil heller ikke skiltre med det.

- Tania -

Til toppen 
#81745 - 28/02/2007 11:52 Re: Faste [Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Malli.

Citat:
Faste er jo ikke noget man skal skilte med, men er noget mellem Gud og én selv...nok den eneste del af troen, vi kan kalde en "privat-sag" med begrundelse i Skriften.

Jo, og så lige bøn og almisse også, de nævnes jo som "privatsager" på lige fod.
En lidt pudsig ting er, at vi trods det ikke behandler bøn på lignende måde. Er det, fordi vi er mere "vant" til det?

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær