0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#81545 - 20/02/2007 12:52
Sex
|
Bruger
Reg.: 20/02/2007
|
Hej jesusnet Jeg skriver i dette forum grundet et spørgsmål min kæreste og jeg er kommet på. Vi har gennem længere tid snakket om det at ha' sex før ægteskab, og er begge enige om at vi vil vente. Men efterhånden som vi har lært hinanden at kende må vi begge indse at det ka være svært at modstå lysten til lige at rykke grænsen lidt... I den forbindelse har vi snakket om, om sex egentlig er defineret på nogen måde i bibelen, vi mener begge at sex er defineret som fuldbyrdet samleje, men hvor mener i grænsen går?  Håber på hjælp da vi begge er lidt fortvivlede omkring dette emne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81546 - 20/02/2007 13:54
Re: Sex
[Re: Bastrup]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Bastrup! Hvor går grænsen? For mig at se er det et meget 'legalistisk' spørgsmål. Jeres spørgsmål viser, at I ikke betragter Guds bud som rammer for jeres eget bedste. I ønsker at gå lige til kanten, så I kan sige til andre, at I har holdt jer indenfor grænsen. Men velsignelsen ved at holde sig til Guds bud er I ligeglade med! Det er vigtigere for jer at opnå en kortvarig nydelse I alligevel vil få senere (hvis forholdet holder) end at udsætte jer selv for fristelse. Hårde ord? Prøv at tygge på dem. Hvis du går på en klippekant og der er 500 m ned vil du heller ikke eksperimentere med, hvor langt I kan gå fra kanten uden at falde ned; nej, man vil gå så langt inde som muligt. For mig at se handler det om at man ikke sælger sig selv følelsesmæssigt før man har afgivet det agørende løfte. Det gør man selvfølgelig ultimativt ved at have samleje, men det begynder langt før. Man kan læse lidt om dette i bogen Radikal kærlighed fra Lohse. Hvis 200 kr er for dyrt, kan den fås til ca. det halve på engelsk. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#81547 - 20/02/2007 17:20
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Bastrup, Tillykke med kæresten, og tillykke med at I holder af hinanden på både den ene og den anden måde - og også stort tillykke med at I har lyst til at undersøge hvad bibelen har at bidrage med af grænser og velsignelser ind i jeres forhold  På JesusNet findes der et ret omfattende svararkiv hvor man både kan skrive ind, og søge efter svar på forskellige spørgsmål, og jeg har fundet lidt som du og din kæreste måske kan bruge til noget: Hvor finder vi styrken til at vente med sex? Hvad siger bibelen om sex før ægteskabet? Må vi have sexuelt forspil som ugifte? Hvordan holde Guds bud om sex? Sex, hvordan sætte grænser? Du spørger direkte, hvor grænsen egentlig går, og det vil jeg helst være fri for at svare konkret på, idet jeg tror det er ganske forskelligt fra par til par. Men jo, umiddelbart ville jeg sige ved fuldbyrdet samleje - og også et stykke før! Hvor stort det stykke så er, mja.... Det vil jeg hverken gøre mig til dommer over eller målestok for. Det vigtigste for jer to, tror jeg, er at I bliver ved med at tale om det, bliver enige om retningslinier, støtter hinanden i dem og støtter hinanden når eller hvis der sker smuttere i større eller mindre størrelsesorden. Og så en opmuntring fra en som har været der selv og ikke fortrudt den svære og til tider irriterende afholdenhed: Det kan lade sig gøre, og jeg tror (kan selvfølgelig kun tale for mig selv) ikke I taber noget som helst ved at vente, tværtimod. Bedste hilsner.
Ændret af Schjelde (20/02/2007 17:25)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81548 - 20/02/2007 17:21
|
Bruger
Reg.: 11/12/2006
|
Citat: ...om sex egentlig er defineret på nogen måde i bibelen...
Det tror jeg såmænd ikke det er.. Men til gengæld så mange andre steder. Jeg mener selv, at når den handling, der omtales, indeholder sex, er det vel sex? Her mener jeg: Hvad enten det er Sexuelt Samleje, Oral- eller Analsex(eller andet) så er det sex; hvilket jeg mener man bør vente med. Om I vælger det, er fuldstændigt op til Jer, og jeg skal da hverken bestemme, eller fordømme nogen som helst, men jeg vil da opfordre til at vente, for det mener jeg, at Gud har opfordret os til....
Mvh. Benny
|
|
Til toppen
|
|
|
#81549 - 20/02/2007 17:57
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Lige et nysgerrigt spørgsmål: Har du/I ikke andre, du kan spørge?
Det er et meget personligt anliggende at gøre til et offentligt emne, så jeg undrer mig.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81550 - 20/02/2007 18:42
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er et meget personligt anliggende at gøre til et offentligt emne
Enig. Tabuer er vel godt at drøfte når som her kan være anonym. På den måde risikerer man heller ikke at få et enkelt 'autoriseret' svar.
Bare en tanke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81551 - 20/02/2007 19:05
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ja, nemlig! - - og så er der jo også www.adamogeva.dk ! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81553 - 20/02/2007 21:29
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Nårh ja - ups 
|
|
Til toppen
|
|
|
#81554 - 20/02/2007 22:07
[Re: medom]
|
Bruger
|
Citat: Grænsen går der, hvor man følger sig tilfredsstillet. ... Gud ønsker, at man skal holde sig langt væk fra det.
Guds ønske: Altid utilfreds!!!
Utroligt, hvad en kærlig gud kan ønske for sin skabning! Er du nu helt sikker?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81555 - 20/02/2007 22:09
[Re: ]
|
Bruger
|
Javist jo, men jeg betragter det nu ikke som "tabu":
"...en række forbud knyttet til genstande eller fænomener, som er fyldt af en særlig overnaturlig kraft".
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81556 - 20/02/2007 22:53
"tabu"
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "...en række forbud knyttet til genstande eller fænomener, som er fyldt af en særlig overnaturlig kraft".
Hehe. Så vil jeg gå videre til definition nr. 2 (nok den mest alm.) i Nudansk Ordbog: "det forhold, at et samfund el. socialgruppe anser det for uacceptabelt at anvende visse ord el. omtale visse ting el. forhold".
|
|
Til toppen
|
|
|
#81557 - 21/02/2007 10:47
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej LarsBj, du skriver: Citat: Citat: Grænsen går der, hvor man følger sig tilfredsstillet. ... Gud ønsker, at man skal holde sig langt væk fra det.
Guds ønske: Altid utilfreds!!!
Utroligt, hvad en kærlig gud kan ønske for sin skabning! Er du nu helt sikker?
Guds ønske er naturligvis ikke "altid utilfreds", meget tværtimod! Gud ønsker os glæde, også her i denne verden.
Og vi er godt tjent med også i dette at følge Guds bud, og give afkald på en akut fysisk tilfredsstillelse til fordel for et trygt livsvarigt kærlighedsforhold mellem brud og brudgom ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81558 - 21/02/2007 10:57
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, Det glæder mig, at det ikke er sandt, at "Gud ønsker, man skal holde sig langt væk fra" at blive tilfredsstillet.
Men der er altså ikke nogen hindring for at man kan få "et trygt livsvarigt kærlighedsforhold mellem brud og brudgom", selv om man ikke venter med det dejlige til man er kommet ud af kirken. Det har jeg flere eksempler på. Så det er ikke DERFOR, man skal være afholdende.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81559 - 21/02/2007 13:48
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Guds ønske: Altid utilfreds!!!
Fuld tilfredsstillelse opnår man vel kun hvis [censur]
Eller sagt på en anden måde: Hvis man bliver tilfredsstillet af at holde i hånd med kæresten, er der måske noget galt i driftsafdelingen 
Så på den måde kan Medoms udsagn give god mening.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81561 - 21/02/2007 15:35
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Kongsted, Citat: Er det ikke også ekstra vigtigt at vide om man passer til hindanden seksuelt inden man binder sig?
Hvordan definerer du det at passe sammen seksuelt?
Jeg vil mene at seksualiteten* er lige så omskiftelig som psyken og hormonerne, og påvirkes af samme. Derfor er det ikke en garanti for et livslangt godt seksuelt samliv, at man har nogle vellykkede afprøvninger inden man binder sig. Samtidig mener jeg heller ikke, at et løfte først og dernæst en kikset start hvor man lige skal tune sig ind på hinandens behov og forventninger, ødelægger fremtidsudsigterne. Det bliver godt over tid - oftere kortere tid, end man lige tror! Jeg vil derfor mene, at det at binde sig først uden indledende eksaminer, og dernæst kaste sig ud i alt det sjove, er en fed ramme, idet der her er en tryghed i, at det ikke kommer an på præstationen eller tidligere erfaringer eller partnere, der skal leves op til - der er plads til både at dumme sig, og lære sammen.
*Selvfølgelig snakker jeg her ud fra en forholdsvis 'almindelig' seksualitet - hvis den ene part er vild med s/m og den anden gerne vil have en ged med i dobbeltsengen, ville det nok være en god idé at nævne det inden brylluppet...
|
|
Til toppen
|
|
|
#81564 - 21/02/2007 18:23
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej! Jeg kom lige til at taenke paa et tilfaelde ved Juletid for mange aar siden. Vores nabo dreng var helt sikker paa at han fik et mecano set i julegave, saa en dag da han var alene hjemme, en uges tid foer Juleaften, aabnede han en gave som havde hans navn paa. Det viste sig at det var ikke et mecano set, og hvor var han skuffet. Juledag kom han over til mig og vi skulle saa lige ha og vide hvad han fik i Julegave. "Ingenting", sagde han, "Da Far fandt ud af at jeg havde pakket den ud foer Juleaften, returnerede han den og gav mig mig bare pengene." Maaske det er noget lige saadan angaaende sex foer aegteskab.
mvh/Bluerover
|
|
Til toppen
|
|
|
#81565 - 22/02/2007 18:19
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hej Annie, Citat: Jeg vil mene at seksualiteten* er lige så omskiftelig som psyken og hormonerne, og påvirkes af samme.
Hvorfor tror du det? Eller rettere: Taler du om sexuallysten (libido) eller sex-præferencer?
Min erfaring, første- og andenhånds, er, at sexpræferencer er ret konstante. Man har ikke pludselig lyst til gummi den ene dag og à la chienne den næste.
Spørgsmålet om sex og ægteskab har jo oprindelse i et samfund, hvor det er vigtigt at vide, hvem der skal have arven og dermed er det vigtigt at have kontrol over kvindens krop. Det har vel givet sig udslag i de regler, der fandtes i de mellemøstlige kulturer, hvorfor det er naturligt, at det er de regler, der står i bibelen. Men alt det har ikke stor betydning i dag som et samfundsmæssigt problem.
Hvorvidt det er bedre eller dårligere for den enkelte at have et sexliv uden for ægteskab eller ej er individuelt. Jeg mener ikke, at man kan fortælle andre, hvad de vil have den største fornøjelse ud af.
Jeg havde sex før ægteskabet med hende jeg er gift med, og som forhåbentligt tager mig med på sin sølvbryllupsrejse næste år. Beviset er, at vor ældste søn til den tid er 24.5 år. Vi har også en anden søn, hvoraf det kan ses, at sexlivet fortsatte efter ægteskabet. Og jeg må sige, at det der var afgørende ikke var, om vi var gift, men at vi havde det rart sammen og passede godt sammen. Og der har været opture og nedture både før og efter den vinterdag i Sct Peters kirke i mandags for 24 år siden.
Den eneste begrundelse, der har en vis værdi vedrørende en almen regel mod sex før ægteskabet er alene, om det strider mod ens religion. Det strider ikke mod min, men hvis det strider mod andres, ja så er det en grund, som har en mening, ligesom regler om sabbat og køer har gyldighed for jøder resp. hinduer.
Alt det med, om sexlivet bliver bedre, eller om det er farligt at leve sig ud inden eller lignende, som jeg har set nævnt i debatterne om dette, kan kun gælde for den enkelte og ikke bruges som vejledning.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81566 - 24/02/2007 18:36
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: A: Jeg vil mene at seksualiteten* er lige så omskiftelig som psyken og hormonerne, og påvirkes af samme.
L: Hvorfor tror du det? Eller rettere: Taler du om sexuallysten (libido) eller sex-præferencer?
Fordi det er hvad jeg hører ude i byen... Jeg taler primært om sexlysten (jævnfør den forklarende * i mit indlæg) som jeg betragter som påvirkelig af faktorer som alder, psyke, stress, graviditet, interne konflikter - selv vejret, hvis det skal være. Jeg er enig med dig i den betragtning, at sexpræferencer nok er ret konstante, ja.
Citat: Hvorvidt det er bedre eller dårligere for den enkelte at have et sexliv uden for ægteskab eller ej er individuelt. Jeg mener ikke, at man kan fortælle andre, hvad de vil have den største fornøjelse ud af.
Det var heller ikke min mening med indlægget, og jeg er ked af hvis du opfattede det sådan.
Det, jeg ville med mit indlæg var ikke at kriminalisere de mennesker, som dyrker sex før de gifter sig. Det er helt deres egen beslutning. Og jeg er ikke i tvivl om at de også har rige muligheder for at leve lykkeligt til deres dages ende Mit mål var bare at påpege, at man ikke nødvendigvis får et ringere sexliv eller ægteskab af at vente, i relation til Kongsteds (kliche)påstand om at det altid er bedst at 'prøve hinanden af, før man binder sig' Jeg var i forsvarsposition, ikke angreb... Der er det pudsige med sex før/efter, at har man sagt A er det umuligt også at få B. Så det er svært for dig at sætte dig i mit sted, og omvendt for den sags skyld. Citat: Den eneste begrundelse, der har en vis værdi vedrørende en almen regel mod sex før ægteskabet er alene, om det strider mod ens religion.
Det vil jeg give dig ret i, men jeg vil have lov til at beholde og fremsætte mine (synes jeg selv) ganske rationelle argumenter for, hvorfor det ikke nødvendigvis er hul i hovedet at følge den bibelske model.
Og derudover: Tillykke med det snarlige sølvbryllup Jeg glæder mig til at kunne fejre samme fest om godt 24 år...
|
|
Til toppen
|
|
|
|