Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81501 - 20/02/2007 11:43 Den almægtige Gud
Anonym
Anonym

Allerførst - jeg er ny bruger og beklager hvis dette spørgsmål allerede er blevet debatteret herinde.

Som det næste vil jeg komme med nogle påstande som jeg går ud fra vi kan være nogenlunde enige om.

1. Mennesket levede i begyndelsen i Edens Have og var her syndfrie. Mennesket er altså fra begyndelsen skabt syndfrit og godt.

2. For at ville være som Gud VALGTE mennesket at spise af kundskabens frugt, og indførte derved synden i verden.

Mit spørgsmål lyder: Hvis mennesket er i besiddelse af magten til at vælge Gud fra - hvordan kan Gud så være almægtig? (Dvs. være i besiddelse af al magt)

Til toppen 
#81502 - 20/02/2007 11:53 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kætter – velkommen til

At være almægtig, dvs. at have mulighed for at styre alting, er altså ikke det samme som faktisk at styre alting. Så jeg kan ikke rigtig se problemet?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81503 - 20/02/2007 11:58 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Ønsker Gud da at mennesket skal synde, siden han ikke stopper det?

Til toppen 
#81504 - 20/02/2007 12:04 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hvem siger, at han ikke stopper det?

— Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81505 - 20/02/2007 12:08 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Det må du vist lige uddybe lidt.

Mennesket synder da stadigvæk...gør det ikke? Eller er arvesynden blev afskaffet?

Til toppen 
#81506 - 20/02/2007 15:41 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Kætter

Jeg tillod mig lige at udnytte den »feature« ved dansk, at man kan udtrykke noget fremtidigt ved en nutidsform. Når jeg siger, at Gud stopper menneskenes synd, så mener jeg, at det vil han gøre engang i fremtiden, på en dag som kun han kender. Så jo, menneskene synder desværre stadigvæk – nihil novis sub sole – men Gud gør noget ved det. Han har allerede gjort det vigtigste, nemlig da han selv blev et menneske, led, døde og opstod for at bane vejen for mennesker til frelse og evigt liv. Kampen mellem det onde og det gode er allerede afgjort derved til det godes fordel, men af kærlighed til mennesker har Gud udskudt den endelige udryddelse af det onde, for at så mange som mulige skal vende om og tage imod hans kald til fællesskab med sig.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81507 - 20/02/2007 15:54 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Nu gik spørgsmålet i første omgang jo på guds almagt.
Hvis du mener at mennesket kan "vende om og følge gud", så er det vel i besiddelse af en slags magt? Gud er vel ikke herre over om mennesket synder eller ej? Altså er gud ikke almægtig...

Til toppen 
#81508 - 20/02/2007 16:04 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Allerførst - jeg er ny bruger og beklager hvis dette spørgsmål allerede er blevet debatteret herinde.

Som det næste vil jeg komme med nogle påstande som jeg går ud fra vi kan være nogenlunde enige om.

1. Mennesket levede i begyndelsen i Edens Have og var her syndfrie. Mennesket er altså fra begyndelsen skabt syndfrit og godt.

2. For at ville være som Gud VALGTE mennesket at spise af kundskabens frugt, og indførte derved synden i verden.

Tja, det der kan vi vel ikke blive specielt meget uenige om, hvis vi altså er af den overbevisning at Bibelen taler sandt om dette. Og det er jeg ret så overbevist om at den gør
Citat:
Mit spørgsmål lyder: Hvis mennesket er i besiddelse af magten til at vælge Gud fra - hvordan kan Gud så være almægtig? (Dvs. være i besiddelse af al magt)

At Gud har valgt at give mennesket sin fri vilje, og sin frie ret til at vælge Gud fra begrænser da på ingen måde Guds almægtighed.

Gud kan jo, hvis han vil det, geninddrage denne ret til frit at kunne vælge. Men Gud ønsker at vi skal tjene ham af kærlighed og af vores fri vilje. Det er ikke Gud der vil tvinge os til noget. Tvang er ikke i overensstemmelse med Guds kærlighed og dermed heller ikke hans natur. Universets grundlov, som den er indstiftet af Gud, har kærligheden som sit bærende element.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#81509 - 20/02/2007 16:15 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Kætter

Sig mig, læste du overhovedet mit første svar til dig? Jeg skrev, at det at have al magt, altså at være almægtig, ikke nødvendigvis indebærer at udøve al magt, altså aktivt at styre alt i alle detaljer. Jeg synes overhovedet ikke, dit argument holder. Hvis Gud er almægtig, så kan han vel også bestemme, at mennesker selv skal have lov til at styre deres eget liv. Eller Gud er måske ikke almægtig nok til at kunne bestemme det?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81510 - 20/02/2007 16:26 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Sorry, mit seneste indlæg var lidt en gentagelse. Det kan jeg godt selv se.
Og jo, vi er på en måde enige - og så alligevel ikke. For hvis gud afgiver noget af sin magt til mennesket; så er han vel ikke almægtig længere?
Det er det jeg ikke kan få til at passe sammen.

Til toppen 
#81511 - 20/02/2007 18:34 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Kætter

Gud har jo stadig magt til at bestemme, hvorvidt han vil lade mennesker have del i magten, og han har magt til at fratage menneskene deres magt. Så Gud er bestemt stadig almægtig, men man kan måske sige, at han ikke er praktiserende almægtig. Altså at han ikke udøver al sin almagt selv, men har uddelegeret lidt af den til menneskene.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81512 - 20/02/2007 20:51 Re: Den almægtige Gud [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Kætteren skriver:
"For at ville være som Gud VALGTE mennesket at spise af kundskabens frugt, og indførte derved synden i verden.
Mit spørgsmål lyder: Hvis mennesket er i besiddelse af magten til at vælge Gud fra - hvordan kan Gud så være almægtig?"

Hej kætteren!

At dømme efter dit spørgsmål kræver du at få samme indsigt som Gud. Det må være Bibelens definition på synd, der beskrives med historien om Eva, der plukkede det forbudte æble. Du forlanger med andre ord at kigge Gud i kortene, for at du kan komme til den forståelse, du mener at være berettiget til (?)
Du har kun troen. Den indebærer, at du må overlade det uforståelige til Gud.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#81513 - 20/02/2007 21:50 Re: Gud den afmægtige ... ? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kætter!

Jeg kan godt følge dig. Guds er først og fremmest kærlighed, og derfor er der en grænse for hans almagt!

Der ér faktisk noget, som Gud ikke kan:
Han kan ikke fornægte sig selv.

Paulus skriver i sit andet brev til Timotheus:

... ... er vi utro, forbliver han dog tro,
thi fornægte sig selv kan han ikke.

Gud kan altså ikke fornægte sig selv, han kan ikke handle ukærligt.
Det ville være det samme som Guds selvmord .. og så var det ude med os alle, med hele hans skaberværk.
Eller ... ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81514 - 21/02/2007 13:37 Re: Den almægtige Gud [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej hoeg,
Citat:
Kætteren skriver:
"For at ville være som Gud VALGTE mennesket at spise af kundskabens frugt, og indførte derved synden i verden.
Mit spørgsmål lyder: Hvis mennesket er i besiddelse af magten til at vælge Gud fra - hvordan kan Gud så være almægtig?"

Hej kætteren!

At dømme efter dit spørgsmål kræver du at få samme indsigt som Gud. Det må være Bibelens definition på synd, der beskrives med historien om Eva, der plukkede det forbudte æble. Du forlanger med andre ord at kigge Gud i kortene, for at du kan komme til den forståelse, du mener at være berettiget til (?)

Kan du ikke lige anvise den kilde, der siger dig, at Gud ikke vil have at mennesker undersøger det her nærmere, og at det altså er forbudt viden for mennesker? Adam og Evas synd var ikke at de søgte viden, men at de søgte en viden, som Gud udtrykkeligt havde forbudt dem.

Citat:
Du har kun troen. Den indebærer, at du må overlade det uforståelige til Gud.

Og kan du desuden vise, at dette virkelig er uforståeligt?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81515 - 21/02/2007 18:13 Re: Den almægtige Gud [Re: Andreas Falck]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Andreas Falck postulerede:
Citat:
Universets grundlov, som den er indstiftet af Gud, har kærligheden som sit bærende element.

[billede]http://www.highwaygirl.com/hwg/images/VULTURE.jpg[/billede]

Og da billedvisningen stadig ikke virker her i Jesusnet: Lille barn og ådselsgrib

hilsen matthias

Ændret af matthias (21/02/2007 18:15)

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#81516 - 21/02/2007 18:57 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:
Universets grundlov, som den er indstiftet af Gud, har kærligheden som sit bærende element.

Og da billedvisningen stadig ikke virker her i Jesusnet: Lille barn og ådselsgrib

hilsen matthias

Og du ville med dette sige hvad?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#81517 - 21/02/2007 19:24 Re: Den almægtige Gud [Re: Andreas Falck]
matthias
Bruger

Citat:
Citat:
Citat:

hilsen matthias

Og du ville med dette sige hvad?

Det véd du naturligvis godt.

Jeg ville sige, at dit "bærende element" tilsyneladende ikke har hjulpet dette barn, således som det ikke har hjulpet en utrolig masse andre skabninger.

Det interessante er, at fænomenet med barnet, der dør en langsom og smertefuld død, forklares langt mere tilfredsstillende (i hvert fald for en uhildet, tænkende iagttager), hvis vi antager et univers, der er inderligt uinteresseret, end hvis vi postulerer en kærlig gud.

Og det er, efter min mening, et af de bedste argumenter mod eksistensen af den kristne gud.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#81518 - 21/02/2007 19:50 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej matthias,
Citat:
Det interessante er, at fænomenet med barnet, der dør en langsom og smertefuld død, forklares langt mere tilfredsstillende (i hvert fald for en uhildet, tænkende iagttager), hvis vi antager et univers, der er inderligt uinteresseret, end hvis vi postulerer en kærlig gud.

Og det er, efter min mening, et af de bedste argumenter mod eksistensen af den kristne gud.

Hørt, hørt.

Faktisk det bedste.

Meget sandsynligt at det er det eneste. I hvert fald det eneste tungtvejende svar, og jeg tror ikke der er nogen kristne, der har hele svaret, kun et delvist svar. Det er i hvert fald vigtigt, at skelne mellem skabelsen og faldet og dets konsekvenser, og huske på menneskets frie vilje. Det kan der skrives mange bøger om.

Men hvis Gud ikke findes, hvor kommer så alt det gode i verden fra? Er det ikke et gyldigt modargument?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81519 - 21/02/2007 20:21 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

[ ... ]

Nej, det ved jeg ikke.

Men jeg kan da varmt anbefale dig at du satte dig ind i de elementære grfundlæggende ting i kristendommen, såsom læren om syndefaldet og hvad dette betød for livet i denne verden, inden du angriber kristendommen og Gud for manglende kærlighed.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#81520 - 21/02/2007 21:27 Re: Den almægtige Gud [Re: Andreas Falck]
matthias
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Citat:

[ ... ]

Nej, det ved jeg ikke.

Men jeg kan da varmt anbefale dig at du satte dig ind i de elementære grfundlæggende ting i kristendommen, såsom læren om syndefaldet og hvad dette betød for livet i denne verden, inden du angriber kristendommen og Gud for manglende kærlighed.

Hvad har barnet på billedet gjort, at det skal lide?

Kun et ukærligt menneske med evne til at gribe ind ville tillade dette.
Hvordan da påstå, at Gud, der har siges at have evnen og magten til at gribe ind, er kærlig?

hilsen matthias

Til toppen 
#81521 - 21/02/2007 21:34 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Som jeg skrev: jeg kan varmt anbefale dig at sætte dig ind i kristendommens grundlag hvis du gerne vil deltage i en dialog om kristendommen og Gud. Uden viden om syndefaldet og hvad dette gjorde for livet her på jorden, bliver det meget svært at føre en dialog med dig om dette.

Du kunne evt. starte med at læse denne artikel:
http://bibeltro.dk/index.php?ID=54

Efterfulgt af disse to:
http://bibeltro.dk/index.php?ID=24
http://bibeltro.dk/index.php?ID=25

så har du et godt begreb om hvad disse ting handler om.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#81522 - 21/02/2007 21:41 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Citat:

Hørt, hørt.

Tak.
Citat:
Faktisk det bedste.

Meget sandsynligt at det er det eneste.

Ok nej, der er mange flere - men dem gemmer vi.

Citat:
[...]Men hvis Gud ikke findes, hvor kommer så alt det gode i verden fra? Er det ikke et gyldigt modargument?

"Godt" og "ondt" er rent menneskelige begreber. En gulerod er god, hvis man er sulten. Guleroden er muligvis ikke enig, men dens mening bliver af gode grunde ikke hørt.

hilsen matthias

Til toppen 
#81523 - 21/02/2007 21:52 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,

Man kan stille dette spørgsmål og besvare det på mindst to måder.

1) Som en kynisk skrivebordsteori, som en ateist triumferende proklamerer som det definitive bevis på Guds ikke-eksistens og som en teolog derefter besvarer lige så teoretisk.

2) Som et ærligt, fortvivlet spørgsmål, der bunder i en desperation over den virkelighed vi rent faktisk lever i.

Jeg vil ikke forsøge at besvare det første, men til det andet har jeg en smule at sige, trods alt.
Citat:

Hvordan da påstå, at Gud, der har siges at have evnen og magten til at gribe ind, er kærlig?

Gud griber ind... han er lige dér sammen med barnet (bed for dets frelse!), han tager selv del i sorgen og lidelsen, og han står med åbne arme og håber at barnet i ånden vil vende sig til ham, så han kan tage imod det først her på jorden og siden i Himlen.

Præcis som han er nær ved enhver anden person i enhver anden lidelse.

Gud har grebet ind. Han har oplevet lidelsen på egen krop (og har stadig ar fra det). Hans ultimative mål er ikke, at alle skal have det "rart", men at alle skal have fællesskab med ham i evigheden.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81524 - 21/02/2007 21:59 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,
Citat:
"Godt" og "ondt" er rent menneskelige begreber. En gulerod er god, hvis man er sulten. Guleroden er muligvis ikke enig, men dens mening bliver af gode grunde ikke hørt.

Hvorfor skal jeg underlægges menneskelige begreber af godt og ondt, hvis jeg ikke synes det passer mig?

En gulerod er god hvis jeg er sulten, en voldtægt er god hvis jeg er opstemt, og et tyveri er godt hvis jeg mangler penge... og hvis der er én der irriterer mig, så er mord også ok.

Er det rigtigt?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81525 - 21/02/2007 22:06 Re: Den almægtige Gud [Re: Andreas Falck]
matthias
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Som jeg skrev: jeg kan varmt anbefale dig at sætte dig ind i kristendommens grundlag hvis du gerne vil deltage i en dialog om kristendommen og Gud. Uden viden om syndefaldet og hvad dette gjorde for livet her på jorden, bliver det meget svært at føre en dialog med dig om dette.

Du kunne evt. starte med at læse denne artikel:
[...]

så har du et godt begreb om hvad disse ting handler om.

Hm. Før jeg læser 3 ganske lange artikler skal jeg have noget ting på plads.

Et enkelt citat fra den første artikel:

Da Lucifers tilbøjelighed til at tjene sig selv i stedet for sin skaber blev kendt, vakte det en følelse af ængstelse hos dem, der betragtede Guds ære som det højeste. I det himmelske råd talte englene alvorligt med Lucifer. Guds Søn foreholdt ham Skaberens storhed, godhed og retfærdighed og hans lovs hellige, uforanderlige natur.

Skal det forestille at være en skildring af faktuelle begivenheder, eller hvordan skal jeg forholde mig til teksten?

hilsen matthias

Til toppen 
#81526 - 21/02/2007 22:33 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen
Citat:
Hvorfor skal jeg underlægges menneskelige begreber af godt og ondt, hvis jeg ikke synes det passer mig?

En gulerod er god hvis jeg er sulten, en voldtægt er god hvis jeg er opstemt, og et tyveri er godt hvis jeg mangler penge... og hvis der er én der irriterer mig, så er mord også ok.

Er det rigtigt?

Det ved jeg ikke. Har du det selv sådan? Nej selvfølgelig ikke.
Mennesker, der opfører sig, som du beskriver, kalder vi sindssyge. Der er noget galt med deres mentale tilstand, og vi spærrer dem inde for at undgå, at de forgriber sig på andre.

Jeg ser ingen grund til at antage, at moral, retfærdighedssans og empati er andet fysiologiske egenskaber ved den normalt fungerende hjerne.
Retfærdighedssans (som efter min mening er grundlaget for moral) er observeret hos andre dyrearter end mennesket.
Dyreforsøg og observationer af adfærdsændringer hos hjerneskadede mennesker viser, at al vores adfærd er betinget af, at den fysiske hjerne fungerer.

Det er iøvrigt interessant, at religiøse mennesker er overrepræsenteret blandt de indsatte i amerikanske fængsler.
Hvordan forklares det?
Kan det skyldes, at de religiøse begreber om godt og ondt kortslutter den medfødte evne til at skelne, fordi det ikke længere drejer sig om evnen til at se lidelse hos sin næste, men om frygten for at overtræde religiøse forbud?

hilsen matthias

Til toppen 
#81527 - 21/02/2007 22:39 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Nikolaj
Bruger

Citat:
Det er iøvrigt interessant, at religiøse mennesker er overrepræsenteret blandt de indsatte i amerikanske fængsler.
Hvordan forklares det?
Kan det skyldes, at de religiøse begreber om godt og ondt kortslutter den medfødte evne til at skelne, fordi det ikke længere drejer sig om evnen til at se lidelse hos sin næste, men om frygten for at overtræde religiøse forbud?

Det kunne vel også være, at de bliver religiøse efter de er kommet i fængsel? Det er jo set før, at mennesker under hårde forhold har tyet til religionen …

— Nikolaj

Til toppen 
#81528 - 21/02/2007 22:46 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Citat:

Gud griber ind... han er lige dér sammen med barnet

Hvor? Gemmer han sig bag ådselsgribben?

Citat:
(bed for dets frelse!),

Hvorfor skal jeg bede? Er barnet taget som gidsel af Gud?

Citat:
han tager selv del i sorgen og lidelsen,

Det ses ikke på billedet.

Citat:
og han står med åbne arme og håber at barnet i ånden vil vende sig til ham, så han kan tage imod det først her på jorden og siden i Himlen.

Hvorfor disse betingelser? Ville du, hvis du stod overfor sceneriet på billedet, begynde at stille betingelser?
Kan du forstå, hvorfor jeg bliver uhyggelig til mode, når I fortæller om jeres gud?

Citat:

Men altså uden at gribe ind.

Citat:
Gud har grebet ind. Han har oplevet lidelsen på egen krop (og har stadig ar fra det).

Har Gud en krop?

Citat:
Hans ultimative mål er ikke, at alle skal have det "rart", men at alle skal have fællesskab med ham i evigheden.

Vi er ikke kommet nærmere en forklaring på, hvorfor der er lidelse, er vi?
Hvis målet er forening med Gud, hvorfor så alt griseriet inden da?
Hvorfor alle børnene, der i deres sidste timer tænker på mad eller vand, og derfor ikke når at "vende sig" til Gud?

hilsen matthias

Til toppen 
#81529 - 21/02/2007 22:54 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,
Citat:
Det ved jeg ikke. Har du det selv sådan? Nej selvfølgelig ikke.

Ikke på større plan, men hvad så i det små? Hvis jeg nu godt kunne bruge mandens mp3-afspiller, og han ligger og sover i toget, da jeg skal af... Hvorfor ikke?

Citat:
Mennesker, der opfører sig, som du beskriver, kalder vi sindssyge. Der er noget galt med deres mentale tilstand, og vi spærrer dem inde for at undgå, at de forgriber sig på andre.

Det kan vi nok blive enige om. Og du mener således, at det handler om, at flertallet synes det er problematisk at der er den slags individer, hvorfor de spærrer dem inde, hvilket i bund og grund ikke er "bedre" eller "værre" end den voldtægt eller det mord, som de har begået? Det handler bare om, at flertallet ("samfundet") er stærkere end individet?

Hvis Gud ikke findes er alt tilladt, som Dostojevski siger. Det er ikke alt der er muligt, og nogle ting har konsekvenser, men der er ikke noget der er forkert

Citat:
Jeg ser ingen grund til at antage, at moral, retfærdighedssans og empati er andet fysiologiske egenskaber ved den normalt fungerende hjerne.

Og de kan altså - ligesom fx sultfornemmelser eller andre lignende fænomener - tilsidesættes, hvis det findes belejligt?

Citat:
Retfærdighedssans (som efter min mening er grundlaget for moral) er observeret hos andre dyrearter end mennesket.

Interessant. Hvis du har et link, vil jeg gerne læse det engang. Men hvad betyder det?

Citat:
Dyreforsøg og observationer af adfærdsændringer hos hjerneskadede mennesker viser, at al vores adfærd er betinget af, at den fysiske hjerne fungerer.

Det passer fint med kristen teologi, for mennesket er ikke et dualistisk væsen, men en helhed af krop og ånd.

Citat:
Hvordan forklares det?

- At det segment med flest kriminelle (fattige, sorte) tilfældigvis også er det mest religiøse pga. missionshistoriske kendsgerninger?
- Fængselsmission?
- At fængslede lettere erkender deres skyld og dermed er lettere modtagelige over for evangelier
Citat:

Ja. Den gamle historie om farisæerne er også en mulighed.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81530 - 21/02/2007 23:07 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
matthias
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Det kunne vel også være, at de bliver religiøse efter de er kommet i fængsel? Det er jo set før, at mennesker under hårde forhold har tyet til religionen …

Har du noget materiale til at underbygge denne ad-hoc-hypotese?

1) Underrepræsentationen af ateister i USA's fængsler er markant (5-10 gange lavere end det omgivende samfund).

2) Hvad med recidivister? Halvdelen af de løsladte i USA bliver dømt for ny kriminalitet indenfor 3 år. "Konverterer" de tilbage til ateisme når de bliver løsladt, eller hvad?

Hvis gudstro skulle føre til bedre moral skulle det da kunne ses i statistikkerne, eller hvad?

hilsen matthias

Til toppen 
#81531 - 21/02/2007 23:11 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,
Citat:

Det var ikke til dig, det var til alle de andre. Og de forstår

Citat:
han tager selv del i sorgen og lidelsen,
Det ses ikke på billedet.

Er det en seriøs indvending?

Citat:
og han står med åbne arme og håber at barnet i ånden vil vende sig til ham, så han kan tage imod det først her på jorden og siden i Himlen.
Hvorfor disse betingelser? Ville du, hvis du stod overfor sceneriet på billedet, begynde at stille betingelser?

Det handler om det ældgamle dogme om fri vilje.

Gud kan ikke tvinge nogen til at komme til ham. Gud vil at vi skal vælge ham selv. Så når Gud står på afstand, så er det dybest set fordi han respekterer menneskets ret til selv at vælge --- til at vælge ham fra. Du kan så mene, at Gud respekterer den ret for meget, men sådan vælger Gud nu en gang.

Citat:
Kan du forstå, hvorfor jeg bliver uhyggelig til mode, når I fortæller om jeres gud?

Ja. Jeg prøver nu at forklare dig, hvorfor jeg bliver så frygtelig glad, når jeg hører om vores Gud, og at dine dårlige fornemmelser bygger på falske forestilling om Gud.

Citat:
Men altså uden at gribe ind.

Uden at ødelægge vores frie vilje ved at gribe ind uden vores samtykke.

Citat:
Gud har grebet ind. Han har oplevet lidelsen på egen krop (og har stadig ar fra det).
Har Gud en krop?

Han inkarnerede sig som mennesket Jesus Kristus, og har derfor i allerhøjeste grad en menneskelig krop. Da han opstod fra de døde og åbenbarede sig for disciplene bar han stadigvæk sårene fra nagler og spyd på hænderne og i siden.

Citat:
Hans ultimative mål er ikke, at alle skal have det "rart", men at alle skal have fællesskab med ham i evigheden.
Vi er ikke kommet nærmere en forklaring på, hvorfor der er lidelse, er vi?

Så du vil have den teoretiske forklaring?

Citat:
Hvis målet er forening med Gud, hvorfor så alt griseriet inden da?

Fordi mennesket har en fri vilje og dermed ikke bare kan tvinges i Himlen.

Citat:
Hvorfor alle børnene, der i deres sidste timer tænker på mad eller vand, og derfor ikke når at "vende sig" til Gud?

Hvor ved du fra, at de ikke gør det?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81532 - 21/02/2007 23:29 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

[ ... ]

Tja, der røg den seriøse del af dialogen sig da en tur.

Ændret af Andreas Falck (21/02/2007 23:30)

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#81533 - 21/02/2007 23:40 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Ikke på større plan, men hvad så i det små? Hvis jeg nu godt kunne bruge mandens mp3-afspiller, og han ligger og sover i toget, da jeg skal af... Hvorfor ikke?

Fordi du er født med evnen til indfølelse. Den sidder i din hjerne, og du kan ikke bare slå den fra.
Og hvis det ikke er nok (hvad jeg selvfølgelig håber, næste gang jeg sover i toget, og du sniger rundt), så er der frygten for det omgivende samfunds (ikke Guds) repressalier. De er helt reelle.

Citat:
Citat:

Det kan vi nok blive enige om. Og du mener således, at det handler om, at flertallet synes det er problematisk at der er den slags individer, hvorfor de spærrer dem inde, hvilket i bund og grund ikke er "bedre" eller "værre" end den voldtægt eller det mord, som de har begået?

Jeg synes ikke det er lige slemt om man blev voldtaget, myrdet eller spærret inde! Hvorfor skulle jeg synes det?

Citat:
Det handler bare om, at flertallet ("samfundet") er stærkere end individet?

Nej. Det handler om, at individer, der opfører sig sådan, er farlige for dig og mig at have gående løst.
Der er ikke et spørgsmål om moral, men om personlig sikkerhed.

Citat:
Hvis Gud ikke findes er alt tilladt, som Dostojevski siger. Det er ikke alt der er muligt, og nogle ting har konsekvenser, men der er ikke noget der er forkert

Din påstand bliver ikke rigtigere af at blive gentaget.
Grundlaget for moral og etik, nemlig evnen til at indleve sig i andres situation, er medfødt. Ovenpå denne grundlæggende evne bygges en kulturbestemt moral.
Nogle individer giver så deres specielle gud æren for denne moral. Det er efter min mening blot et eksempel på, at Gud bruges til at forklare det, man ellers ikke kan finde en forklaring på (samt naturligvis et vægtigt magtinstrument: Hvis du har en gud bag din særlige moral må den være bedre end andres).

Citat:
Citat:

Og de kan altså - ligesom fx sultfornemmelser eller andre lignende fænomener - tilsidesættes, hvis det findes belejligt?

De kan tilsidesættes. Det ser vi f.eks. under krig, hvor ellers pæne mennesker af alle mulige overbevisninger begår de uhyrligste gerninger.
Eller i kirkerne, hvor overgreb på mindreårige vel også har krævet en vis grad af afstumpethed.

Citat:
Citat:

Interessant. Hvis du har et link, vil jeg gerne læse det engang.

Retfærdighedssans hos kappuchiner-aber
Citat:
Men hvad betyder det?

At retfærdighedssans er fysiologisk. At den kan forklares evolutionært, og altså kan være opstået naturligt.
At den ikke er afhængig af guds-tro (hvis vi ellers kan blive enige om, at kappuchiner-aber ikke er guds-troende).

Citat:
Det passer fint med kristen teologi, for mennesket er ikke et dualistisk væsen, men en helhed af krop og ånd.

Okeydoke.

Citat:
[...]

hilsen matthias

Til toppen 
#81534 - 22/02/2007 00:45 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen

For at undgå for lange indlæg vil jeg forsøge at koge mit svar ned til det, jeg opfatter som kernen i problemet: Guds tilsyneladende passivitet overfor ondskaben og Den Frie Vilje

Jeg kommenterer, at Guds deltagelse i sorgen og lidelsen ikke ses på billedet med det døende barn svarer du:

Citat:

Ja. Det er var da ment sådan.
Påstanden om at der findes en gud, som ikke griber ind stiller jeg overfor påstanden om, at universet er uden højere mening.
Occams Ragekniv fjerner den overflødige hypotese: Gud.
At der ingen højere mening er, forklarer fuldt tilstrækkeligt tilstedeværelsen af lidelse.
Du står til gengæld med en Gud, der ikke griber ind.

Du forsvarerer Guds passivitet:

Citat:
Du kan så mene, at Gud respekterer [den frie vilje] for meget, men sådan vælger Gud nu en gang.

Gennem sin passivitet har Gud indtil nu sørget for, at barnet er døende.
Barnets frie vilje (hvis en sådan findes) er indskrænket til at der ikke længere findes nogen mulighed for overlevelse.
Nu står Han så og ser passivt til, mens barnet sulter ihjel, for ikke at indskrænke dets frie vilje.

Citat:
Fordi mennesket har en fri vilje og dermed ikke bare kan tvinges i Himlen.

Gud kunne tvinge mennesket ud af Edens Have og drukne næsten alle i Syndfloden (det er vel et indgreb i den frie vilje, der vil noget).
Hvorfor kan han ikke tvinge os ind i Himlen?

Kan du påvise, at der eksisterer en fri vilje?

Eller bygger dit forsvar for Guds passivitet blot på endnu en trossætning: At den frie vilje findes?

Citat:
Citat:

Hvor ved du fra, at de ikke gør det?

Hvorfor skulle det ellers være nødvendigt at bede for barnets frelse? Hvorfor håber Gud at barnet i ånden vil vende sig til Ham?

hilsen matthias

Ændret af matthias (22/02/2007 00:54)

Til toppen 
#81535 - 22/02/2007 01:19 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Hej Steffen

Jeg var lidt for hurtig til at svare på den her:

Citat:
Citat:

Interessant. Hvis du har et link, vil jeg gerne læse det engang. Men hvad betyder det?

Hvis andre dyr end mennesket er i besiddelse af retfærdighedssans, så er det efter min mening en undergravning af den idé, som mange kristne vistnok har, at mennesket bl.a. adskiller sig fra dyrene ved at kunne foretage moralske valg.

hilsen matthias

Til toppen 
#81536 - 22/02/2007 01:29 Re: Den almægtige Gud [Re: Andreas Falck]
matthias
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Citat:
Citat:

[ ... ]

Øv, jeg troede du ville svare på spørgsmålet.

1 Pet 3, 15-16:
men I skal hellige Herren Kristus i jeres hjerte og altid være rede til forsvar over for enhver, der kræver jer til regnskab for det håb, I har, men I skal gøre det med sagtmodighed og gudsfrygt og med en god samvittighed, for at de, der håner jeres gode livsførelse i Kristus, må blive gjort til skamme, når de bagtaler jer.

hilsen matthias

Til toppen 
#81537 - 22/02/2007 06:37 Re: Den almægtige Gud [Re: steffenlaursen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Steffen skriver: ”Kan du ikke lige anvise den kilde, der siger dig, at Gud ikke vil have at mennesker undersøger det her nærmere, og at det altså er forbudt viden for mennesker?”

Hej Steffen!

Beretningen om syndefaldet må være et billede på det… Nærmere kan jeg ikke komme det. At spise et forbudt æble kan ikke forklare Guds vrede og det voldsomme resultat, som syndefaldet er. Så vidt jeg forstår, består syndefaldet i, at mennesker (Adam og Eva i overført betydning) ville forsøge at gøre Gud overflødig så at sige ved at gøre sig selv til guder. Det sker også helt aktuelt.

Steffen tilføjer: ”Og kan du desuden vise, at dette virkelig er uforståeligt?”

Det kan jeg nok ikke. For mig giver troen frihed til at overlade alt uforståeligt til Gud. Troende eller ikke er der så meget, der er uforståeligt, for eksempel det ondes problem, prædestination, Guds tilsyneladende afmagt, evig fortabelse og meget andet.

Også den fysiske verden er i grunden uforståelig. Når vi mener at forstå noget, skyldes det tilvænning. Tiden og tidens oprindelse, for eksempel, er i princippet ikke forstået af fysikerne.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#81538 - 22/02/2007 09:24 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Matthias

Jeg vil lige indskyde et link til en lille bog, som var en god øjenåbner for mig,
da jeg var blevet omvendt til kristen tro og kæmpede med dette svære spørgsmål, nemlig Leif Andersens

Gud, hvorfor sover du?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81539 - 22/02/2007 09:40 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Nikolaj
Bruger

Hej Matthias
Citat:
Har du noget materiale til at underbygge denne ad-hoc-hypotese?

Jeg kunne jo spørge dig om det samme? Med mindre du kan underbygge, at disse fanger var religiøse i forvejen, da de kom ind i fængslerne, kan min ad-hoc-hypotese (er en hypotese i øvrigt ikke altid ad hoc?) vel være lige så god som din.
Citat:
1) Underrepræsentationen af ateister i USA's fængsler er markant (5-10 gange lavere end det omgivende samfund).

Hvorfor skal ateister nu blandes ind i det her? Er ikke-religiøs det samme som ateist?
Så vidt, jeg ved, er de fleste (bevidste) ateister forholdsvis højtuddannede, og der er vist ikke noget nyt i, at højtuddanede har en lavere kriminalitetsrate end gennemsnittet.
Citat:
2) Hvad med recidivister? Halvdelen af de løsladte i USA bliver dømt for ny kriminalitet indenfor 3 år.

Det er jo ret irrelevant, med mindre du kan underbygge, at de, der er religiøse, er de samme som de, der falder tilbage i kriminalitet?
Citat:
Hvis gudstro skulle føre til bedre moral skulle det da kunne ses i statistikkerne, eller hvad?

Man kan få statistik til at sige hvad som helst. Og det synes jeg, dine argumenter er et godt eksempel på.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81540 - 22/02/2007 10:07 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Øv, jeg troede du ville svare på spørgsmålet.
1 Pet 3, 15-16:
men I skal hellige Herren Kristus i jeres hjerte og altid være rede til forsvar over for enhver, der kræver jer til regnskab for det håb, I har, men I skal gøre det med sagtmodighed og gudsfrygt og med en god samvittighed, for at de, der håner jeres gode livsførelse i Kristus, må blive gjort til skamme, når de bagtaler jer.

Når jeg ikke længere kan få øje på det seriøse i de angreb der sættes ind, vælger jeg ikke at ville deltage i en udsigtsløs ørkenvandring der alligevel ikke fører til noget.

Derfor.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#81541 - 22/02/2007 10:16 Re: Den almægtige Gud [Re: Nikolaj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Nikolaj og Mathias..

Til det kan man så tilføje spørgsmålet om hvorvidt at der er forskel på hvilke religioner der er repræsenteret og hvor meget, hvorvidt personerne siger at de er troende mere af vane end af reel overbevisning og så videre..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81542 - 22/02/2007 10:38 Re: Den almægtige Gud [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Præcis ...

Til toppen 
#81543 - 22/02/2007 14:39 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,
Citat:

Fordi du er født med evnen til indfølelse. Den sidder i din hjerne, og du kan ikke bare slå den fra.

Det er da almindeligt kendt (og min egen erfaring), at hvis man bare går frem lidt ad gangen, så kan man undertrykke sin samvittighed mere og mere, og pludselig kan du foretage dig ting, du ville have korset dig for et par måneder tidligere.

Jeg er godt med på, at mennesket af naturen har en "evne til indfølelse" eller samvittighed, men hvorfor skal den adlydes?

Citat:
Og hvis det ikke er nok (hvad jeg selvfølgelig håber, næste gang jeg sover i toget, og du sniger rundt), så er der frygten for det omgivende samfunds (ikke Guds) repressalier. De er helt reelle.

Men de er der kun hvis man bliver opdaget. Jeg kan have gode grunde til at tro, at jeg slipper godt af sted med min forbrydelse.

Desuden mener jeg Guds repressalier er lige så reelle som samfundets, og de vil for troende mennesker være lige så gode...

Men Guds plads i forhold til moralen er primært den, at han definerer den ud fra sit eget væsen, som er kærlighed. Moralen er god, fordi den kommer fra Gud, og Gud er kærlighed.

Citat:
Jeg synes ikke det er lige slemt om man blev voldtaget, myrdet eller spærret inde! Hvorfor skulle jeg synes det?

Nej undskyld, jeg fik ikke lige den der vendt rigtigt inde i hovedet.

Citat:
Det handler bare om, at flertallet ("samfundet") er stærkere end individet?
Nej. Det handler om, at individer, der opfører sig sådan, er farlige for dig og mig at have gående løst.
Der er ikke et spørgsmål om moral, men om personlig sikkerhed.

Okay.

Citat:
Din påstand bliver ikke rigtigere af at blive gentaget.
Grundlaget for moral og etik, nemlig evnen til at indleve sig i andres situation, er medfødt. Ovenpå denne grundlæggende evne bygges en kulturbestemt moral.
Nogle individer giver så deres specielle gud æren for denne moral. Det er efter min mening blot et eksempel på, at Gud bruges til at forklare det, man ellers ikke kan finde en forklaring på (samt naturligvis et vægtigt magtinstrument: Hvis du har en gud bag din særlige moral må den være bedre end andres).

Historisk set tror jeg faktisk jøderne er det første folk, der begrunder deres moral i deres Gud. Det giver rigtig god mening når man ser det i bakspejlet, men jeg tror ikke det er en vildt udbredt ting. Islam og kristendom udspringer jo fra jødedommen, så de har det naturligvis også, men ellers kan jeg ikke lige komme på nogen... hvad med dig?

Citat:
Eller i kirkerne, hvor overgreb på mindreårige vel også har krævet en vis grad af afstumpethed.

Jeg er uenig. Der er tale om syge mennesker, pædofile og dem er der mig bekendt ikke flere af blandt præster end blandt pædagoger.

Citat:
Retfærdighedssans hos kappuchiner-aber

Kigger på det før eller siden og giver dig min feedback.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81544 - 22/02/2007 15:01 Re: Den almægtige Gud [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Hej Matthias,
Citat:
For at undgå for lange indlæg vil jeg forsøge at koge mit svar ned til det, jeg opfatter som kernen i problemet: Guds tilsyneladende passivitet overfor ondskaben og Den Frie Vilje

Fint! Det tror jeg ikke er helt ved siden af.

Citat:
Jeg kommenterer, at Guds deltagelse i sorgen og lidelsen ikke ses på billedet med det døende barn svarer du:

Ja. Det er var da ment sådan.
Påstanden om at der findes en gud, som ikke griber ind stiller jeg overfor påstanden om, at universet er uden højere mening.
Occams Ragekniv fjerner den overflødige hypotese: Gud.
At der ingen højere mening er, forklarer fuldt tilstrækkeligt tilstedeværelsen af lidelse.

Det gør det.

Citat:
Du står til gengæld med en Gud, der ikke griber ind.

Det gør jeg ikke

Citat:
Gennem sin passivitet har Gud indtil nu sørget for, at barnet er døende.

Nej. Mennesket har ved sit oprør mod Gud sørget for, at vi alle sammen er døende. Gud respekterer dette oprør, og tvinger os ikke til at elske ham (det kan man ikke... kærlighed og tvang hænger ikke sammen). Ja, det har nogle hårde følger, hvoraf sult er én af dem.

Citat:
Barnets frie vilje (hvis en sådan findes) er indskrænket til at der ikke længere findes nogen mulighed for overlevelse.
Nu står Han så og ser passivt til, mens barnet sulter ihjel, for ikke at indskrænke dets frie vilje.

Du ved ikke, om han ser passivt til, for du ved ikke om barnet fortsat afviser ham. Måske trøster Gud lige nu barnet som kun Gud kan trøste og måske står han stadigvæk for døren og banker... vi ved det ikke.

Citat:
Gud kunne tvinge mennesket ud af Edens Have og drukne næsten alle i Syndfloden (det er vel et indgreb i den frie vilje, der vil noget).
Hvorfor kan han ikke tvinge os ind i Himlen?

Fordi ingen af de to nævnte tilfælde har at gøre med vores inderste jeg. Jeg kan smide folk ud af mit hus, men jeg kan ikke tvinge dem til at elske mig...

Citat:
Kan du påvise, at der eksisterer en fri vilje?

Videnskabeligt? Filosofisk? Teologisk?

Citat:
Eller bygger dit forsvar for Guds passivitet blot på endnu en trossætning: At den frie vilje findes?

Hvis du med trossætning mener, at det er noget jeg ukritisk har taget til mig, fordi "det siger præsten" så nej. Det er nærmere en filosofisk og teologisk overvejelse.

Biblen understøtter troen på en fri vilje, og lidelsens problem (og mange andre ting) nødvendiggør den. Hvorfor skulle jeg så afvise den?

Citat:
Hvorfor skulle det ellers være nødvendigt at bede for barnets frelse?

"Hvorfor bede til Gud, når han alligevel elsker os og vil os det bedste?" - det kan du starte en ny tråd om...

Citat:
Hvorfor håber Gud at barnet i ånden vil vende sig til Ham?

Fordi han elsker det, og vil være sammen med det i evigheden, hvor selv det mest lidelsesfyldte liv kommer til at virke som en enkelt overnatning på et dårligt hotel

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær